OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA ZAKON KOJI SE DONOSI IZVAN PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA 2024. GODINU
1.
STRUČNI NOSITELJ:
Ministarstvo turizma i sporta
2.
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti
2.1.
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti
IV. kvartal 2024.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Odredbama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti („Narodne novine“, br. 85/15., 121/16., 99/18., 25/19., 98/19., 32/20., 42/20. i 126/21., dalje: Zakon), koji uređuje način i uvjete pod kojima pravne i fizičke osobe mogu obavljati ugostiteljsku djelatnost, propisana je mogućnost izdavanja privremenih rješenja, s rokom važenja najdulje do 31. prosinca 2024. godine za:
- obavljanje ugostiteljske djelatnosti u nekoj od vrsta ugostiteljskog objekta koji se nalazi u zgradi za koju je u roku podnesen zahtjev za pokretanje postupka ozakonjenja nezakonito izgrađene građevine
- pružanje ugostiteljskih usluga u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu, u objektima za koje je u roku podnesen zahtjev za pokretanje postupka ozakonjenja nezakonito izgrađene građevine
- pružanje ugostiteljskih usluga u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu ukoliko se uz zahtjev priloži izvršna građevinska dozvola ili izvršno rješenje o izvedenom stanju građevine.
Zakon je potrebno izmijeniti kako bi ugostitelji, iznajmljivači i pružatelji ugostiteljskih usluga na obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima nastavili s obavljanjem ugostiteljske djelatnosti i pružanjem ugostiteljskih usluga u objektima za koje se vodi postupak ozakonjenja nezakonito izgrađenih zgrada, odnosno u objektima za koje stvarni vlasničkopravni odnosi nisu usklađeni sa stanjem u zemljišnim knjigama. Radi se o oko 15.000 tisuća privremenih rješenja temeljem navedenih odredbi Zakona.
U slučaju neproduljenja roka važenja privremenih rješenja, rješenja bi prestala važiti po sili zakona, što bi dovelo do poremećaja u gospodarstvu zbog smanjenja smještajnih kapaciteta u turizmu, a time i do smanjenja prihoda za državni proračun i gubitka radnih mjesta u ugostiteljskim objektima za koje su ishođena takva rješenja.
Ujedno se produženjem roka važenja privremenih rješenja sprječava nelegalno obavljanje ugostiteljske djelatnosti odnosno pružanje ugostiteljskih usluga, a time i nelojalna konkurencija ugostiteljima i iznajmljivačima koji posluju sukladno zakonu.
S obzirom da je 1. siječnja 2024. godine stupio na snagu Zakon o turizmu u skladu s kojim jedinice lokalne samouprave na temelju plana upravljanja destinacijom i izračuna prihvatnog kapaciteta, a u skladu s prostornim planovima mogu donijeti odluke o broju, vrsti i kategoriji ugostiteljskih objekata te objekata u kojima se pružaju ugostiteljske usluge smještaja u dijelu ili na cijelom području jedinice lokalne samouprave i kapacitetima smještajnih objekata u destinaciji, potrebno je izmijeniti pojedine odredbe Zakona radi usklađenja.
Sukladno odredbi članka 31. stavka 3. Zakona o turizmu, navedene odluke koje jedinice lokalne samouprave donose temeljem odredbi toga Zakona dostavljaju se nadležnom upravnom tijelu u skladu sa zakonom kojim se uređuje ugostiteljstvo i usluge u turizmu koje je, uz uvjete propisane zakonom kojim se uređuje ugostiteljstvo i usluge u turizmu, dužno postupiti u skladu s tom odlukom prilikom izdavanja rješenja u postupku utvrđivanja uvjeta za obavljanje ugostiteljske djelatnosti i pružanja usluga u turizmu. Radi usklađenja s navedenim odredbama Zakona o turizmu potrebno je dopuniti dio Zakona kojim se uređuje postupak utvrđivanja uvjeta za obavljanje ugostiteljske djelatnosti.
Dodatno u okviru reforme stambene politike te ostvarenja cilja 3.6. Dostupno stanovanje iz Programa Vlade Republike Hrvatske za mandatno razdoblje 2024.- 2028. izmijenit će se i dopuniti odredbe Zakona koje definiraju iznajmljivača te omogućavaju obavljanje ugostiteljske djelatnosti i pružanje usluga iznajmljivanja smještaja turistima u stambenim zgradama.
Kako bi se jasno pozicionirao pravi obiteljski smještaj kao dodana vrijednost hrvatskog turizma definirat će se pojam domaćina.
Odredbe Zakona uskladit će se i s odredbama zakona kojima se uređuje upravljanje i održavanje zgrada, kojima se propisuje obveza prikupljanja pisane suglasnosti suvlasnika za kratkoročni najam stana s obzirom da se iste odnose i na najam stanova u kojima se obavlja ugostiteljska djelatnost odnosno pružaju ugostiteljske usluge, kao i s obzirom na to da takav oblik najma utječe na kvalitetu stanovanja svih suvlasnika u zgradi, ali i na smanjuje stambenog fonda za dugoročno rješavanje stambenog pitanja.
Također, Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti je u skupini propisa koji sadržavaju manja pozivanja na hrvatsku kunu, to jest sadrži novčane kazne za prekršaje iskazane u hrvatskim kunama te je, prema Zaključku Vlade Republike Hrvatske o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, takve odredbe potrebno izmijeniti prilikom prvih sljedećih izmjena zakona zbog neke druge potrebe.
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona omogućiti će se nastavak obavljanja ugostiteljske djelatnosti i pružanje ugostiteljskih usluga ugostiteljima, iznajmljivačima i obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima temeljem privremenih rješenja koja su izdana za objekte koji su u postupcima ozakonjenja i uređivanja prava vlasništva u zemljišnim knjigama do 31.12.2026. godine.
Također, od 1. siječnja 2025. godine neće se moći podnositi novi zahtjevi za izdavanje privremenih rješenja sukladno odredbama članka 25. i 34. Zakona.
Navedeno zakonsko rješenje omogućit će postepeno smanjivanje broja privremenih rješenja izdanih temeljem navedenih odredbi Zakona dovršetkom postupaka ozakonjenja koji su još uvijek u tijeku te uređenjem prava vlasništva u zemljišnim knjigama za pojedine objekte u kojima se sada obavlja djelatnost odnosno pruža uslugu temeljem privremenog rješenja.
Odredbe Zakona kojima se uređuje postupak utvrđivanja uvjeta za obavljanje ugostiteljske djelatnosti izmijenit će se i dopuniti kako bi se odredbe Zakona uskladile sa krovnim Zakonom o turizmu te uredilo postupanje nadležnih upravnih tijela po dostavi odluka jedinica lokalne samouprave iz članka 31. Zakona o turizmu.
Odredbe Zakona koje omogućavaju obavljanje ugostiteljske djelatnosti i pružanje usluga iznajmljivanjem smještaja turistima, među ostalim i u stambenim zgradama, izmijenit će se i dopuniti na način da će se uz pojam iznajmljivača kojega Zakon sada definira kao građanina uvesti i definicija užeg pojma domaćina kako bi se jasno razlikovao obiteljski smještaj kao dodatna vrijednost hrvatskog turizma od smještaja ostalih iznajmljivača koji pružaju uslugu smještaja u domaćinstvu isključivo s ciljem obavljanja gospodarske djelatnosti koja predstavlja nelojalnu konkurenciju domaćinstvu i ostatku turističkog sektora, i koja bitno utječe na smanjenje stambenog fonda i kvalitetu stanovanja.
Kao dodatni uvjet za izdavanje rješenja za obavljanje ugostiteljske djelatnosti odnosno pružanje ugostiteljskih usluga u objektima koji se nalaze u stambenim zgradama propisat će se obveza dostave dokaza o ispunjavanja uvjeta sukladno odredbama zakona kojima se uređuje upravljanje i održavanje zgrada.
Dodatno, s obzirom da Zakon sadrži prekršajne kazne u kunama te da su ovo prve izmjene toga Zakona koje se donose nakon promjene nacionalne valute, potrebno je izmijeniti prekršajne odredbe na način da se novčane kazne za prekršaje iskažu u eurima.
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA ZAKON KOJI SE DONOSI IZVAN PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA 2024. GODINU
1.
STRUČNI NOSITELJ:
Ministarstvo turizma i sporta
2.
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti
2.1.
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti
IV. kvartal 2024.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Odredbama Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti („Narodne novine“, br. 85/15., 121/16., 99/18., 25/19., 98/19., 32/20., 42/20. i 126/21., dalje: Zakon), koji uređuje način i uvjete pod kojima pravne i fizičke osobe mogu obavljati ugostiteljsku djelatnost, propisana je mogućnost izdavanja privremenih rješenja, s rokom važenja najdulje do 31. prosinca 2024. godine za:
- obavljanje ugostiteljske djelatnosti u nekoj od vrsta ugostiteljskog objekta koji se nalazi u zgradi za koju je u roku podnesen zahtjev za pokretanje postupka ozakonjenja nezakonito izgrađene građevine
- pružanje ugostiteljskih usluga u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu, u objektima za koje je u roku podnesen zahtjev za pokretanje postupka ozakonjenja nezakonito izgrađene građevine
- pružanje ugostiteljskih usluga u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu ukoliko se uz zahtjev priloži izvršna građevinska dozvola ili izvršno rješenje o izvedenom stanju građevine.
Zakon je potrebno izmijeniti kako bi ugostitelji, iznajmljivači i pružatelji ugostiteljskih usluga na obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima nastavili s obavljanjem ugostiteljske djelatnosti i pružanjem ugostiteljskih usluga u objektima za koje se vodi postupak ozakonjenja nezakonito izgrađenih zgrada, odnosno u objektima za koje stvarni vlasničkopravni odnosi nisu usklađeni sa stanjem u zemljišnim knjigama. Radi se o oko 15.000 tisuća privremenih rješenja temeljem navedenih odredbi Zakona.
U slučaju neproduljenja roka važenja privremenih rješenja, rješenja bi prestala važiti po sili zakona, što bi dovelo do poremećaja u gospodarstvu zbog smanjenja smještajnih kapaciteta u turizmu, a time i do smanjenja prihoda za državni proračun i gubitka radnih mjesta u ugostiteljskim objektima za koje su ishođena takva rješenja.
Ujedno se produženjem roka važenja privremenih rješenja sprječava nelegalno obavljanje ugostiteljske djelatnosti odnosno pružanje ugostiteljskih usluga, a time i nelojalna konkurencija ugostiteljima i iznajmljivačima koji posluju sukladno zakonu.
S obzirom da je 1. siječnja 2024. godine stupio na snagu Zakon o turizmu u skladu s kojim jedinice lokalne samouprave na temelju plana upravljanja destinacijom i izračuna prihvatnog kapaciteta, a u skladu s prostornim planovima mogu donijeti odluke o broju, vrsti i kategoriji ugostiteljskih objekata te objekata u kojima se pružaju ugostiteljske usluge smještaja u dijelu ili na cijelom području jedinice lokalne samouprave i kapacitetima smještajnih objekata u destinaciji, potrebno je izmijeniti pojedine odredbe Zakona radi usklađenja.
Sukladno odredbi članka 31. stavka 3. Zakona o turizmu, navedene odluke koje jedinice lokalne samouprave donose temeljem odredbi toga Zakona dostavljaju se nadležnom upravnom tijelu u skladu sa zakonom kojim se uređuje ugostiteljstvo i usluge u turizmu koje je, uz uvjete propisane zakonom kojim se uređuje ugostiteljstvo i usluge u turizmu, dužno postupiti u skladu s tom odlukom prilikom izdavanja rješenja u postupku utvrđivanja uvjeta za obavljanje ugostiteljske djelatnosti i pružanja usluga u turizmu. Radi usklađenja s navedenim odredbama Zakona o turizmu potrebno je dopuniti dio Zakona kojim se uređuje postupak utvrđivanja uvjeta za obavljanje ugostiteljske djelatnosti.
Dodatno u okviru reforme stambene politike te ostvarenja cilja 3.6. Dostupno stanovanje iz Programa Vlade Republike Hrvatske za mandatno razdoblje 2024.- 2028. izmijenit će se i dopuniti odredbe Zakona koje definiraju iznajmljivača te omogućavaju obavljanje ugostiteljske djelatnosti i pružanje usluga iznajmljivanja smještaja turistima u stambenim zgradama.
Kako bi se jasno pozicionirao pravi obiteljski smještaj kao dodana vrijednost hrvatskog turizma definirat će se pojam domaćina.
Odredbe Zakona uskladit će se i s odredbama zakona kojima se uređuje upravljanje i održavanje zgrada, kojima se propisuje obveza prikupljanja pisane suglasnosti suvlasnika za kratkoročni najam stana s obzirom da se iste odnose i na najam stanova u kojima se obavlja ugostiteljska djelatnost odnosno pružaju ugostiteljske usluge, kao i s obzirom na to da takav oblik najma utječe na kvalitetu stanovanja svih suvlasnika u zgradi, ali i na smanjuje stambenog fonda za dugoročno rješavanje stambenog pitanja.
Također, Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti je u skupini propisa koji sadržavaju manja pozivanja na hrvatsku kunu, to jest sadrži novčane kazne za prekršaje iskazane u hrvatskim kunama te je, prema Zaključku Vlade Republike Hrvatske o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, takve odredbe potrebno izmijeniti prilikom prvih sljedećih izmjena zakona zbog neke druge potrebe.
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona omogućiti će se nastavak obavljanja ugostiteljske djelatnosti i pružanje ugostiteljskih usluga ugostiteljima, iznajmljivačima i obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima temeljem privremenih rješenja koja su izdana za objekte koji su u postupcima ozakonjenja i uređivanja prava vlasništva u zemljišnim knjigama do 31.12.2026. godine.
Također, od 1. siječnja 2025. godine neće se moći podnositi novi zahtjevi za izdavanje privremenih rješenja sukladno odredbama članka 25. i 34. Zakona.
Navedeno zakonsko rješenje omogućit će postepeno smanjivanje broja privremenih rješenja izdanih temeljem navedenih odredbi Zakona dovršetkom postupaka ozakonjenja koji su još uvijek u tijeku te uređenjem prava vlasništva u zemljišnim knjigama za pojedine objekte u kojima se sada obavlja djelatnost odnosno pruža uslugu temeljem privremenog rješenja.
Odredbe Zakona kojima se uređuje postupak utvrđivanja uvjeta za obavljanje ugostiteljske djelatnosti izmijenit će se i dopuniti kako bi se odredbe Zakona uskladile sa krovnim Zakonom o turizmu te uredilo postupanje nadležnih upravnih tijela po dostavi odluka jedinica lokalne samouprave iz članka 31. Zakona o turizmu.
Odredbe Zakona koje omogućavaju obavljanje ugostiteljske djelatnosti i pružanje usluga iznajmljivanjem smještaja turistima, među ostalim i u stambenim zgradama, izmijenit će se i dopuniti na način da će se uz pojam iznajmljivača kojega Zakon sada definira kao građanina uvesti i definicija užeg pojma domaćina kako bi se jasno razlikovao obiteljski smještaj kao dodatna vrijednost hrvatskog turizma od smještaja ostalih iznajmljivača koji pružaju uslugu smještaja u domaćinstvu isključivo s ciljem obavljanja gospodarske djelatnosti koja predstavlja nelojalnu konkurenciju domaćinstvu i ostatku turističkog sektora, i koja bitno utječe na smanjenje stambenog fonda i kvalitetu stanovanja.
Kao dodatni uvjet za izdavanje rješenja za obavljanje ugostiteljske djelatnosti odnosno pružanje ugostiteljskih usluga u objektima koji se nalaze u stambenim zgradama propisat će se obveza dostave dokaza o ispunjavanja uvjeta sukladno odredbama zakona kojima se uređuje upravljanje i održavanje zgrada.
Dodatno, s obzirom da Zakon sadrži prekršajne kazne u kunama te da su ovo prve izmjene toga Zakona koje se donose nakon promjene nacionalne valute, potrebno je izmijeniti prekršajne odredbe na način da se novčane kazne za prekršaje iskažu u eurima.
3.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
4.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: ministar, Tonči Glavina
Datum: 26. rujna 2024.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta