Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona, s Nacrtom konačnog prijedloga zakona
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Određene odredbe Općeg poreznog zakona nisu u dovoljnoj mjeri usklađene s potrebom šire digitalizacije javnih usluga radi povećanja transparentnosti, smanjenja troškova te rasterećenje državnog proračuna.
Analizom postojećih odredbi Općeg poreznog zakona koje propisuju mjere blokiranja pristupa internetskim stranicama subjektima koji nezakonito obavljaju gospodarsku djelatnost pokazala je nedovoljnu učinkovitost navedenih mjera zbog postojanja alternativnih informatičkih rješenja koja omogućuju ponovno pristupanje blokiranim internetskim stranicama.
Postojeća propisana iznimka od obveze izdavanja računa u maloprodaji dnevnog tiska, duhana i duhanskih prerađevina, maraka i drugih poštanskih vrijednosnica posredno utječe na produbljenje nelojalne konkurencije te nejednakosti subjekata na tržištu.
Praksa sudova u poreznim predmetima ukazuje na nedorečenost odredbi o trajanju poreznog nadzora i troškova postupka te potrebu njihove bolje regulacije.
Primjena određenih odredbi Općeg poreznog zakona ukazala je na potrebu njihove tehničke dorade zbog potrebe povećanja učinkovitosti provođenja poreznog postupka.
2.2.
Izvor podataka:
Čl. 8., čl. 31. st. 1., čl. 32.a, čl. 44. st. 3., čl. 44.a, čl. 58., čl. 59., čl. 63. a, čl. 64., čl. 74. , čl. 79., čl. 82., čl. 102., čl. 108., čl. 114., čl. 117., čl. 119. st. 1., čl. 120., čl. 126., čl. 146., čl. 147., čl. 148. st. 1., čl. 153., čl. 170. do čl. 172., čl. 190.a, čl. 191., čl. 193. Općeg poreznog zakona
Sudska praksa u poreznim predmetima.
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
1. Cilj Zakona je unaprjeđenje transparentnosti te osiguranje efikasnije komunikacije između poreznih tijela te poreznih obveznika propisivanjem elektroničkog načina izdavanja i dostave akata te komunikacije s poreznim obveznicima, digitalizacijom provođenja poreznog nadzora, automatizacijom procesa sklapanja upravnog ugovora, proširenjem kruga osoba koje trebaju obvezno primjenjivati Jedinstveni portal Porezne uprave ePoreznu, izdavanje računa u maloprodaji dnevnog tiska  e proširenje obveze elektroničkog podnošenja poreznih prijava na veći broj poreznih obveznika.
2.Povećanje učinkovitosti postupanja poreznih tijela izmjenom postojećih odredbi Zakona čija se dosadašnja primjena nije u dovoljnoj mjeri pokazala učinkovitom na području poreznog nadzora, učinkovitijeg sprječavanja obavljanja nedozvoljene gospodarske djelatnosti putem interneta.
3. Osiguranje jednakih uvjeta poslovanja za sve poduzetnike i postizanje ravnoteže u pravima i obvezama poreznih obveznika i poreznih tijela.
3.2.
Opis svrhe propisa
Svrha propisa je pružanje interoperabilnih, personaliziranih i digitalnih javnih usluga, osiguranje učinkovitosti poreznih tijela u postupanju.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići ostvaruje se isključivo normativnim rješenjem, budući da je potrebno osigurati modernizaciju komunikacije i digitalizaciju usluga koja se odvija između subjekata u poreznom postupku te otklanjanje nedostataka u postojećem normativnom uređenju. Navedeni ishod nije moguće postići nenormativnim rješenjem.
3.4.
Izvor podataka:
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj izmjena i dopuna Općeg poreznog zakona je pružanje interoperabilnih, personaliziranih i digitalnih javnih usluga te povećanje učinkovitosti postupanja poreznih tijela.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Planirane izmjene i dopune Općeg poreznog zakona omogućit će
- osiguranje jednakih uvjeta poslovanja za sve poduzetnike
- sprječavanje stvaranja uvjeta nelojalne tržišne konkurencije
- osiguravanje lakšeg pristupa javnim uslugama, prava i obveza u poreznom postupku
Poslovni subjekti
Građani
Tijela javne vlasti
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Izmjene i dopune Općeg poreznog zakona imat će pozitivne učinke na poslovne subjekte, građane i tijela javne vlasti u području gospodarstva:
osiguranjem jednakih uvjeta poslovanja za sve poduzetnike, omogućavanjem bržeg i efikasnijeg ostvarivanja prava te ispunjavanja obveza kroz potpunu digitalizaciju pristupa javnim uslugama, izdavanje poreznih akata u elektroničkom obliku i njihove dostave u korisnički pretinac te proširenje elektroničke dostave i za druge akte i komunikaciju poreznog tijela te poreznih obveznika, osiguranje učinkovitijeg sprječavanja obavljanja nedozvoljene gospodarske djelatnosti putem interneta.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nije utvrđen izravan učinak u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nije utvrđen izravan učinak u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nije utvrđen izravan učinak u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nije utvrđen izravan učinak u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
6.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci: Proširenje kruga obveznika korištenja Jedinstvenog portala Porezne uprave ePorezne, stavljanje naglaska na digitalizaciju postupaka koji se vode pred poreznim tijelima i dostavu akata svim korisnicima ePorezne utječe na smanjenje administrativnog opterećenja te brže, efikasnije ostvarivanja prava i ispunjavanje obveza iz porezno-pravnog odnosa, a adekvatnim usklađenjem odredbi zakona s uočenim poteškoćama u njihovoj dosadašnjoj primjeni osigurat će se jednakost subjekata na tržištu te učinkovitije spriječiti obavljanje nedozvoljene gospodarske djelatnosti putem interneta.
Negativni učinci:
Nisu utvrđeni značajniji negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Osiguranjem šireg opsega digitalizacije javnih usluga osigurat će se bolja komunikacija između subjekata u poreznom postupku te lakše ostvarenje prava i ispunjavanje obveza iz porezno-pravnog odnosa, smanjenje troškova i administrativnog opterećenja, jednakost poduzetnika kod izdavanja računa uključivanjem u obvezu izdavanja maloprodaje dnevnog tiska, duhana, maraka i drugih poštanskih vrijednosnica kao i otklanjanje nejasnih odredbi koje su stvarale poteškoće u dosadašnjoj provedbi.
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
9.OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
a. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona, s Nacrtom konačnog prijedloga zakona
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Određene odredbe Općeg poreznog zakona nisu u dovoljnoj mjeri usklađene s potrebom šire digitalizacije javnih usluga radi povećanja transparentnosti, smanjenja troškova te rasterećenje državnog proračuna.
Analizom postojećih odredbi Općeg poreznog zakona koje propisuju mjere blokiranja pristupa internetskim stranicama subjektima koji nezakonito obavljaju gospodarsku djelatnost pokazala je nedovoljnu učinkovitost navedenih mjera zbog postojanja alternativnih informatičkih rješenja koja omogućuju ponovno pristupanje blokiranim internetskim stranicama.
Postojeća propisana iznimka od obveze izdavanja računa u maloprodaji dnevnog tiska, duhana i duhanskih prerađevina, maraka i drugih poštanskih vrijednosnica posredno utječe na produbljenje nelojalne konkurencije te nejednakosti subjekata na tržištu.
Praksa sudova u poreznim predmetima ukazuje na nedorečenost odredbi o trajanju poreznog nadzora i troškova postupka te potrebu njihove bolje regulacije.
Primjena određenih odredbi Općeg poreznog zakona ukazala je na potrebu njihove tehničke dorade zbog potrebe povećanja učinkovitosti provođenja poreznog postupka.
2.2.
Izvor podataka:
Čl. 8., čl. 31. st. 1., čl. 32.a, čl. 44. st. 3., čl. 44.a, čl. 58., čl. 59., čl. 63. a, čl. 64., čl. 74. , čl. 79., čl. 82., čl. 102., čl. 108., čl. 114., čl. 117., čl. 119. st. 1., čl. 120., čl. 126., čl. 146., čl. 147., čl. 148. st. 1., čl. 153., čl. 170. do čl. 172., čl. 190.a, čl. 191., čl. 193. Općeg poreznog zakona
Sud ska praksa u poreznim predmetima.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
1. Cilj Zakona je unaprjeđenje transparentnosti te osiguranje efikasnije komunikacije između poreznih tijela te poreznih obveznika propisivanjem elektroničkog načina izdavanja i dostave akata te komunikacije s poreznim obveznicima, digitalizacijom provođenja poreznog nadzora, automatizacijom procesa sklapanja upravnog ugovora, proširenjem kruga osoba koje trebaju obvezno primjenjivati Jedinstveni portal Porezne uprave ePoreznu, izdavanje računa u maloprodaji dnevnog tiska  e proširenje obveze elektroničkog podnošenja poreznih prijava na veći broj poreznih obveznika.
2. Povećanje učinkovitosti postupanja poreznih tijela izmjenom postojećih odredbi Zakona čija se dosadašnja primjena nije u dovoljnoj mjeri pokazala učinkovitom na području poreznog nadzora, učinkovitijeg sprječavanja obavljanja nedozvoljene gospodarske djelatnosti putem interneta.
3. Osiguranje jednakih uvjeta poslovanja za sve poduzetnike i postizanje ravnoteže u pravima i obvezama poreznih obveznika i poreznih tijela.
3.2.
Opis svrhe propisa
Svrha propisa je pružanje interoperabilnih, personaliziranih i digitalnih javnih usluga, osiguranje učinkovitosti poreznih tijela u postupanju.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići ostvaruje se isključivo normativnim rješenjem, budući da je potrebno osigurati modernizaciju komunikacije i digitalizaciju usluga koja se odvija između subjekata u poreznom postupku te otklanjanje nedostataka u postojećem normativnom uređenju . Navedeni ishod nije moguće postići nenormativnim rješenjem.
3.4.
Izvor podataka:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj izmjena i dopuna Općeg poreznog zakona je pružanje interoperabilnih, personaliziranih i digitalnih javnih usluga te povećanje učinkovitosti postupanja poreznih tijela.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Planirane izmjene i dopune Općeg poreznog zakona omogućit će
- osiguranje jednakih uvjeta poslovanja za sve poduzetnike
- sprječavanje stvaranja uvjeta nelojalne tržišne konkurencije
- osiguravanje lakšeg pristupa javnim uslugama, prava i obveza u poreznom postupku
Poslovni subjekti
Građani
T ijela javne vlasti
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Izmjene i dopune Općeg poreznog zakona imat će pozitivne učinke na poslovne subjekte, građane i tijela javne vlasti u području gospodarstva:
osiguranjem jednakih uvjeta poslovanja za sve poduzetnike, omogućavanjem bržeg i efikasnijeg ostvarivanja prava te ispunjavanja obveza kroz potpunu digitalizaciju pristupa javnim uslugama, izdavanje poreznih akata u elektroničkom obliku i njihove dostave u korisnički pretinac te proširenje elektroničke dostave i za druge akte i komunikaciju poreznog tijela te poreznih obveznika, osiguranje učinkovitijeg sprječavanja obavljanja nedozvoljene gospodarske djelatnosti putem interneta.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nije utvrđen izravan učinak u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nije utvrđen izravan učinak u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nije utvrđen izravan učinak u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nije utvrđen izravan učinak u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci: Proširenje kruga obveznika korištenja Jedinstvenog portala Porezne uprave ePorezne, stavljanje naglaska na digitalizaciju postupaka koji se vode pred poreznim tijelima i dostavu akata svim korisnicima ePorezne utječe na smanjenje administrativnog opterećenja te brže, efikasnije ostvarivanja prava i ispunjavanje obveza iz porezno-pravnog odnosa, a adekvatnim usklađenjem odredbi zakona s uočenim poteškoćama u njihovoj dosadašnjoj primjeni osigurat će se jednakost subjekata na tržištu te učinkovitije spriječiti obavljanje nedozvoljene gospodarske djelatnosti putem interneta.
Negativni učinci:
Nisu utvrđeni značajniji negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Osiguranjem šireg opsega digitalizacije javnih usluga osigurat će se bolja komunikacija između subjekata u poreznom postupku te lakše ostvarenje prava i ispunjavanje obveza iz porezno-pravnog odnosa, smanjenje troškova i administrativnog opterećenja, jednakost poduzetnika kod izdavanja računa uključivanjem u obvezu izdavanja maloprodaje dnevnog tiska, duhana, maraka i drugih poštanskih vrijednosnica kao i otklanjanje nejasnih odredbi koje su stvarale poteškoće u dosadašnjoj provedbi .
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske
i ministar financija
Datum: 24.9.2024.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija