NACRT ODLUKE O NAČINIMA I UVJETIMA PRODAJE DRVNIH SORTIMENATA ZA 2025. GODINU
Članak 1. – Načini prodaje drvnih sortimenata
Načini prodaje su:
1.prodaja putem ugovora
- okvirni ugovor
- godišnji ugovor
2.prodaja na blagajni – maloprodaja, samoizrada
3.javno nadmetanje
Članak 2. – Prodaja putem ugovora i ostali komercijalni uvjeti
a.PRODAJA PUTEM UGOVORA
Trgovačko društvo Hrvatske šume društvo s ograničenom odgovornošću i Udruženje drvno-prerađivačke industrije pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, (u daljnjem tekstu: Društvo i Udruženje) sklopili su Pismo razumijevanja za ugovaranje okvirnih i godišnjih ugovora za kupoprodaju trupaca od 15. prosinca 2017. godine (ur.broj: DIR-03-18-289/01) i Pismo razumijevanja za ugovaranje okvirnih i godišnjih ugovora za kupoprodaju prostornog drva od 19. travnja 2018. godine (ur.broj: DIR-03-18-289/02), (u daljnjem tekstu: Pismo razumijevanja za trupce i Pismo razumijevanja za prostorno drvo).
Dana 19. studenoga 2018. godine obje strane potpisnice su potpisale i Sporazum za preciznije reguliranje provedbe Pisma razumijevanja za trupce.
Okvirni ugovori mogu se zaključiti na vrijeme do 31. prosinca 2027. neovisno o vremenu zaključivanja i to na osnovu planiranih, odnosno raspoloživih godišnjih količina proizvodnje drvnih sortimenata Društva. Na temelju okvirnog ugovora zaključuje se godišnji ugovor.
Krajnji rok za potpis godišnjeg ugovora za 2025. godinu je 28. veljače 2025.
Pravo na potpis okvirnog i godišnjeg ugovora za trupce imaju svi kupci registrirani u Republici Hrvatskoj koji imaju aktivnu proizvodnju u djelatnostima prerade drva i proizvodnje namještaja u RH (prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti 2007. – NKD 2007., C16, C31), ako u propisanom roku trajanja javnog poziva zadovoljavaju sve dolje navedene uvjete:
-presliku Izvatka iz Sudskog registra, odnosno Izvatka iz Obrtnog registra, ne stariju od 30 dana od dana objave javnog poziva iz koje je vidljivo da je kupac registriran u RH
-da je pilana (više od 50% udjela) u većinskom vlasništvu za kupca koji proizvodi u razredima dovršenosti 0 - III, ili je sklopljen višegodišnji/godišnji ugovor o proizvodnoj kooperaciji s vlasnikom pilane/proizvodnje furnira za kupca koji proizvodi u razredima dovršenosti IV – VIII.
Kupci koji proizvode u razredu dovršenosti R V – R VIII moraju imati vlastitu tehnologiju za svaki proizvod iskazan u opravdanim količinama putem izlaznih računa za navedene razrede dovršenosti. Ista tehnologija mora biti vidljiva na sljedećim dokumentima:
oza trgovačko društvo: osnovna sredstva - ispis stanja po sredstvima
oza obrt: popis dugotrajne imovine
-da pilana/proizvodnja furnira/ proizvođač u razredu dovršenosti R V – R VIII iz prethodne alineje na dan potpisa okvirnog ugovora ima rješenje o minimalnim tehničkim uvjetima proizvodnog objekta ili uporabnu dozvolu ili rješenje o izvedenom stanju ili podnesen zahtjev za izdavanje rješenja o izvedenom stanju
-da posjeduju izvornik Potvrde nadležne Porezne uprave o nepostojanju duga po osnovi javnih davanja ne starije od 30 dana od datuma podnošenja Prijave ili izvornik Rješenja Porezne uprave o reguliranju duga, uz dokaze o plaćanju dospjelih potraživanja po istom. Potvrde izdane na datum nakon isteka roka javnog poziva neće se uvažiti.
-da posjeduju izvornik Potvrde Zavoda za mirovinsko osiguranje o broju zaposlenih radnika sa stanjem na dan za razdoblje trajanja Javnog poziva za 2025. godinu. Kod trgovačkih društava koja su posredno ili neposredno, putem članova uprave i/ili imatelja udjela u kapitalu i/ili glasačkim pravima, i/ili putem osoba stvarnih vlasnika, vlasnički i/ili upravljački povezana, i/ili koja su povezana na drugi način putem kojeg bi se omogućavalo ostvarenje značajnog utjecaja na upravljanje svim tako uključenim trgovačkim društvima, uvjet je da svi posjeduju izvornik Potvrde Zavoda za mirovinsko osiguranje o broju zaposlenih radnika sa datumom za razdoblje trajanja Javnog poziva za 2025. godinu, izdane na isti dan.
-da na temelju izlaznih računa mogu dokazati proizvedene i prodane količine proizvoda iz razreda dovršenosti 0 - VIII u razdoblju od 1. studenog 2023. godine do 31. listopada 2024. godine
-podmirene sve dospjele financijske obveze prema Društvu u periodu od konačne objave odobrenih količina sukladno uvjetima javnog poziva do krajnjeg roka za potpis ugovora (uvjet za potpis okvirnog i godišnjeg ugovora)
-suglasnost kupca kojom se obvezuje na dostavljanje izlaznih računa Društvu po modelu fiskalnog računa (ista se daje prilikom spremanja prijave na Javni poziv)
-suglasnost kupca kojom se bezuvjetno obvezuje omogućiti Društvu pravo kontrole realizacije proizvodnje u pogledu izdanih računa, razreda dovršenosti, normativa proizvoda, iskorištenja i svih drugih elemenata zbog kojih je s kupcem zaključen ugovor (ista se daje prilikom spremanja prijave na Javni poziv)
Pravo na potpis okvirnog i godišnjeg ugovora za prostorno drvo imaju svi kupci registrirani u Republici Hrvatskoj koji imaju aktivnu proizvodnju u djelatnostima prerade drva i proizvodnje namještaja u RH (prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti 2007. – NKD 2007., C16, C17, C31), ako u propisanom roku trajanja Javnog poziva zadovoljavaju sve dolje navedene uvjete:
-presliku Izvatka iz Sudskog registra, odnosno Izvatka iz Obrtnog registra, ne stariju od 30 dana od dana objave javnog poziva iz koje je vidljivo da je kupac registriran u RH
-da proizvodni pogon na dan potpisa okvirnog ugovora ima rješenje o minimalnim tehničkim uvjetima proizvodnog objekta ili uporabnu dozvolu ili rješenje o izvedenom stanju ili podnesen zahtjev za izdavanje rješenja o izvedenom stanju.
-popis dugotrajne imovine ili osnovna sredstava na kojima je vidljivo da je kupac vlasnik tehnologije potrebne za obavljanje djelatnosti koju je naveo u zahtjevu. Niti jedan oblik tehničko – poslovne suradnje ili najma nije moguć. Kupac može biti u najmu prostora u kojem obavlja djelatnost, ali mora imati vlastitu tehnologiju za obavljanje navedene djelatnosti, te mora imati ugovor o najmu prostora
-da posjeduju izvornik Potvrde nadležne Porezne uprave o nepostojanju duga po osnovi javnih davanja ne starije od 30 dana od datuma podnošenja Prijave ili izvornik Rješenja Porezne uprave o reguliranju duga, uz dokaze o plaćanju dospjelih potraživanja po istom. Potvrde izdane na datum nakon isteka roka javnog poziva neće se uvažiti.
-da posjeduju izvornik Potvrde Zavoda za mirovinsko osiguranje o broju zaposlenih radnika sa stanjem na dan za razdoblje trajanja Javnog poziva za 2025. godinu. Kod trgovačkih društava koja su posredno ili neposredno, putem članova uprave i/ili imatelja udjela u kapitalu i/ili glasačkim pravima, i/ili putem osoba stvarnih vlasnika, vlasnički i/ili upravljački povezana, i/ili koja su povezana na drugi način putem kojeg bi se omogućavalo ostvarenje značajnog utjecaja na upravljanje svim tako uključenim trgovačkim društvima, uvjet je da svi posjeduju izvornik Potvrde Zavoda za mirovinsko osiguranje o broju zaposlenih radnika sa datumom za razdoblje trajanja Javnog poziva za 2025. godinu izdane na isti dan.
-da na temelju izlaznih računa mogu dokazati proizvedene i prodane količine proizvoda iz razreda dovršenosti 0 - VII u razdoblju od 1. studenog 2023. godine do 31. listopada 2024. godine
-podmirene sve dospjele financijske obveze prema HŠ d.o.o. u periodu od konačne objave odobrenih količina sukladno uvjetima javnog poziva do krajnjeg roka za potpis ugovora (uvjet za potpis okvirnog i godišnjeg ugovora)
-suglasnost kupca kojom se obvezuje na dostavljanje izlaznih računa Društvu po modelu fiskalnog računa (ista se daje prilikom spremanja prijave na Javni poziv)
-suglasnost kupca kojom se bezuvjetno obvezuje omogućiti Društvu pravo kontrole realizacije proizvodnje u pogledu izdanih računa, razreda dovršenosti, normativa proizvoda, iskorištenja i svih drugih elemenata zbog kojih je s kupcem zaključen ugovor (ista se daje prilikom spremanja prijave na Javni poziv)
Kupci koji su do sada važećim okvirnim ugovorom imali i pokrivali tim ugovorom više svojih poduzeća (jedan ugovor – više OIB-a), mogu pripadajuću količinu iz važećeg okvirnog ugovora podijeliti na više svojih poduzeća. Istovremeno, ovi kupci ne mogu s Društvom ugovoriti kupnju količina trupaca i prostornog drva većih od količina ugovorenih za tekuću godinu.
II. NAČIN IZRAČUNA POČETNIH KOLIČINA I KOLIČINA ZA GODIŠNJI UGOVOR O KUPOPRODAJI TRUPACA
Podaci o zaposlenima, potrebni za izračun uzimaju se prema Potvrdi Zavoda za mirovinsko osiguranje o broju zaposlenih radnika za traženo razdoblje.
II.1 Način izračuna početnih količina za kupce s ugovorenim količinama do 10.000 m3 i proizvodnjom proizvoda u razredima dovršenosti 0 – III
Za kupce s ugovorenim količinama do 10.000 m3 i proizvodnjom proizvoda u razredima dovršenosti 0 – III, količine za godišnji ugovor izračunavaju se prema sljedećim pravilima:
JELA/SMREKA (plus ostale četinjače i meke listače)
Svim kupcima koji imaju ugovorene količine trupaca jele/smreke (ili ostale četinjače, meke listače ili u kombinaciji drugih vrsta) do 10.000 m³ te su proizvođači proizvoda u razredima dovršenosti 0 - III, kao početna količina za ugovaranje određuje se količina ugovorena za 2024. godinu.
Maksimalna količina trupaca koja po radniku može biti ugovorena iznosi 600 m³.
BUKVA i ostale tvrde listače
Svim kupcima koji imaju ugovorene količine trupaca bukve (ili ostale tvrde listače ili u kombinaciji drugih vrsta) do 10.000 m³ te su proizvođači proizvoda u razredima dovršenosti 0 - III, kao početna količina za ugovaranje određuje se količina ugovorena za 2024. godinu.
Maksimalna količina trupaca koja po radniku može biti ugovorena iznosi 500 m³.
HRAST
Svim kupcima koji imaju ugovorene količine trupaca hrasta do 10.000 m³ te su proizvođači proizvoda u razredima dovršenosti 0 - III, kao početna količina za ugovaranje određuju se količina ugovorena za 2024. godinu.
Maksimalna količina trupaca koja po radniku može biti ugovorena iznosi 230 m³.
Jednadžba za izračun
Kupcima iz točke II.1. za cijelo vrijeme primjene Pisma razumijevanja za trupce jamči se isporuka trupaca u količinama ugovorenim za 2024. godinu, uz uvjet da tu količinu opravdaju izlaznim računima gotovih proizvoda te da imaju opravdan drvni ostatak sukladno jednadžbi:
Korektivni koeficijent K1 je postotno odstupanje od prosječne cijene za pojedini proizvod u razredima dovršenosti 0 - III, zasebno sa svaku vrsta drva.
U izračunu početnih količina za Godišnje ugovore o kupoprodaji trupaca za obračunsko razdoblje Javnog poziva za prodaju trupaca za 2025. godinu (1. studenoga 2023. - 31. listopada 2024.), korektivni koeficijent K1 se ne primjenjuje, odnosno, iznosi 1 (jedan).
Izračun količine drvnog ostatka kod prerade trupaca:
Kupci koji su kupili poluproizvode od kooperanata i drugih dobavljača te su iste preradili trebaju dostaviti specifikaciju ulaznih računa za te poluproizvode kako bi se oni preračunali u bruto opravdane trupce i izuzeli iz obračuna za izračun drvnog ostatka na način da se tako izračunata količina trupaca oduzme od bruto opravdane količine trupaca.
Izračun drvnog ostatka obračunava se na trupce kupljene od Društva i trupce od ostalih dobavljača.
Kupac je dužan opravdati drvni ostatak putem izlaznih računa za brikete, sječku, piljevinu, refile i ostale proizvode koje proizvede iz navedene sirovine. Ako kupac nije u potpunosti opravdao drvni ostatak na ovaj način, ista količina smatrat će se neopravdanim drvnim ostatkom.
Ako kupac posjeduje kotlovnicu, treba za istu dostaviti tehničke podatke (MWt) te broj radnih sati, godišnju potrošnju drvnog ostatka, ateste, podatke o sušioničkim kapacitetima te površini prostorija koje zagrijava. Na osnovu dostavljenih podataka komisija za nadzor kontrolirat će količinu drvnog ostatka dostatnu kupcu za rad kotlovnice.
Kupcima će za Javni poziv za prodaju trupaca za 2025. godinu biti priznat maksimalni utrošak do 2.500 m3 drvnog ostatka/MWt godišnje.
Kupci koji imaju ugovor o prodaji drvne sječke i/ili prostornog drva namijenjenog kogeneracijskim postrojenjima ne mogu pravdati drvni ostatak prerade trupaca utroškom u kotlovima kogeneracijskih postrojenja.
Na taj način izračun neopravdanog drvnog ostatka glasi:
Neopravdane količine drvnog ostatka prerade trupaca utječu na izračun početnih količina prostornog drva za kupce koji imaju i ugovor za prostorno drvo. Kod kupaca koji imaju ugovor samo na trupce, neopravdani drvni ostatak utječe na početnu količinu za izračun trupaca.
II.2. Način izračuna početnih količina za kupce s ugovorenim količinama većim od 10.000 m³ i/ili proizvodnjom proizvoda u razredima dovršenosti IV – VIII
Za kupces ugovorenim količinama većim od 10.000 m³ i/ili proizvodnjom proizvoda u razredima dovršenosti IV – VIII, količine za godišnji ugovor izračunavaju se prema sljedećim pravilima:
Društvo za svakog kupca izračunava pravo na kupnju trupaca u količini i vrsti na temelju proizvedene i prodane količine proizvoda (dokaz su izlazni računi) iz razreda 0 - VIII, u razdoblju od 1. studenoga prethodne godine do 31. listopada tekuće godine, pretvoreno u količine trupaca na godišnjoj razini, sukladno volumnom iskorištenju (V1) i korektivnom koeficijentu (K1) te uz uvjet da kupac nema neopravdani drvni ostatak čiji se iznos računa na način naveden u točki II.1.
Korektivni koeficijent K1 je postotno odstupanje od prosječne cijene za pojedini proizvod u razredima dovršenosti IV – VIII, zasebno sa svaku vrsta drva.
U izračunu početnih količina za Godišnje ugovore o kupoprodaji trupaca za obračunsko razdoblje Javnog poziva za prodaju trupaca za 2025. godinu (1. studenoga 2023. - 31. listopada 2024.), korektivni koeficijent K1 se ne primjenjuje, odnosno, iznosi 1 (jedan).
Jednadžba po kojoj se izračunava količina trupaca glasi:
II.3. Ugovorne količine za 2025. godinu
U 2025. godini umanjenja po razredima su bez ograničenja, a povećanja po razredima mogu biti maksimalno 10% u razredima IV – VII, dok u razredu VIII povećanje količine trupaca može biti maksimalno 20% godišnje, uz uvjet da Društvo ima dovoljno raspoloživih količina. Temeljem plana proizvodnje za 2025. godinu Uprava Društva nije predvidjela rast ugovornih količina.
Prvo se popunjavaju kupci iz točke II.1 te potom kupci s proizvodnjom proizvoda u razredu dovršenosti VIII. Ako ima raspoloživih količina, svi se razredi popunjavaju sa izračunatim početnim količinama. Ako nema raspoloživih količina, tada se svi ostali razredi popunjavaju proporcionalno.
Izračunate količine za godišnji ugovor umanjuju se:
-proporcionalno se mogu umanjiti količine svim kupcima za iduću godinu u onom postotku za koliko je proizvodnja Društva manja od izračunatih početnih količina
-proporcionalno se mogu umanjiti količine svim kupcima (osim onima iz razreda VIII i kupcima iz točke II.1.) u postotku koji je potreban da bi se osigurale potrebne količine predmetnim kupcima.
Maksimalne količine trupaca koju pojedini kupac (jedan OIB – jedan ugovor) može ugovoriti po okvirnom ili godišnjem ugovoru su: u vrsti hrast do 20.000 m3, u vrsti bukva i jela/smreka (ostale meke i tvrde listače) do 40.000 m3 te ukupno u svim sortimentima do 50.000 m3. Iznimno se za razred VIII utvrđene količine mogu povećati za 20%.
Ako je kupac postigao maksimalnu moguću količinu u jednoj vrsti drva te nije prešao ukupni limit od 50.000 m3, može rasti u ostalim vrstama sukladno Pismu razumijevanja za trupce, ako ima raspoloživih količina u toj vrsti drva. Ovo načelo neće se primjenjivati na kupce koji su na dan 1. siječnja 2017. godine imali ugovorene količine veće od navedenih. Istodobno ovi kupci ne mogu s Društvom ugovoriti kupnju količina trupaca većih od onih koje su utvrđene u odobrenim količinama za 2017. godinu, bez licitacija iz 2016. godine.
Maksimalna količina trupaca koja po radniku može biti ugovorena za kupce iz točke II. iznosi:
-jela/smreka 600 m³
-bukva500 m³
-hrast 230 m³
U slučaju pojave tržnih viškova (razlika između proizvedene količine i plana proizvodnje) u određenim vrstama drva, Društvo može izvršiti raspodjelu istih dodatnim javnim pozivom svim ugovornim kupcima, neovisno o količini trupaca koju kupac ima ugovorenu okvirnim ili godišnjim ugovorom.
Iznimno od pravila navedenih u točki II.2., posebno se regulira prodaja crnog oraha i trupaca hrasta lužnjaka u klasi F2 te hrasta kitnjaka u klasi F1 i F2.
Pravo na kupnju trupaca crnog oraha ostvaruje se sukladno razredima dovršenosti, od razreda VIII do razreda 0. Gornja količina koju može kupiti jedan kupac ograničava se na 2 m3/zaposlenom.
Pravo na kupnju trupaca hrasta lužnjaka u klasi F2 i hrasta kitnjaka u klasi F1 i F2 ostvaruje se u sklopu pravila pod točkom II.2., uz uvjet da u odobrenojkoličini ima pravo na kupnju trupaca hrasta lužnjaka F2 i hrasta kitnjaka F1 i F2 može biti maksimalno 20% od dobivenih količina za razrede V - VIII.
Pravo na kupnju po ugovoru trupaca hrasta lužnjaka F1 ostvaruju samo prerađivači rezanog furnira.
U slučaju više sile, Uprava Društva može donijeti odluke u svrhu sprečavanja gubitka vrijedosti drvnih sortimenata. Iste će biti Javno objavljene.
II.4. Novi kupci
U razredu dovršenosti VIII, kupci se mogu prijaviti za sve vrste drva, uključujući i hrast.
U razredu dovršenosti 0 – VII, kupcima će se raspoređivati vrste drva kojih ima u raspoloživim količinama, osim hrasta.
Početna količina novih kupaca definira se na način da se izračuna prosječna utrošena količina trupaca po zaposlenom za svaku vrsta drva u razredu dovršenosti (za postojeće kupce) i pomnoži sa brojem zaposlenih, uz uvjet da kupac ima dovoljno računima opravdanih količina za taj razred dovršenosti.
II.5. Izuzeće primjene izračuna drvnog ostatka na proizvođače drvnih paleta i elemenata za izradu paleta i konstrukcijske građe
Zbog nerealnih pretvorbenih koeficijenata za razred dovršenosti R I (konstrukcijska građa svježa) R II (konstrukcijska građa suha, ostala ambalaža svježa), R III (ostala ambalaža suha) te R IV (suha termotretirana certificirana paleta) svim kupcima koji imaju u opravdanim količinama više od 50% gore navedenih proizvoda, neće se obračunavati drvni ostatak kod izračuna početnih količina.
Tablica 1. Prikaz razreda dovršenosti (0 – VIII) i koeficijenata V1 s obzirom na razinu dovršenosti proizvoda, te udio volumena gotovog proizvoda u m3 trupca, iskazano u % po sirovinskim sortimentima i pojedinim proizvodima za 2025. godinu
Tablica 1.a Prikaz razreda dovršenosti 0 i koeficijenata V1 s obzirom na razinu dovršenosti proizvoda, te udio volumena gotovog proizvoda u m3 trupca, iskazano u % po sirovinskim sortimentima i pojedinim proizvodima
Razred dovršenosti
Način prerade, obrade i proizvodnje
Naziv poluproizvoda i proizvoda
V1 - udio volumena gotovog proizvoda u m3 trupca u %
NACRT ODLUKE O NAČINIMA I UVJETIMA PRODAJE DRVNIH SORTIMENATA ZA 2025. GODINU
Komentirate u ime: Hrvatske šume
Članak 1. – Načini prodaje drvnih sortimenata
Načini prodaje su:
1.prodaja putem ugovora
- okvirni ugovor
- godišnji ugovor
2.prodaja na blagajni – maloprodaja, samoizrada
3.javno nadmetanje
Komentirate u ime: Hrvatske šume
Članak 2. – Prodaja putem ugovora i ostali komercijalni uvjeti
Komentirate u ime: Hrvatske šume
a. PRODAJA PUTEM UGOVORA
Trgovačko društvo Hrvatske šume društvo s ograničenom odgovornošću i Udruženje drvno- prerađivačke industrije pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, (u daljnjem tekstu: Društvo i Udruženje) sklopili su Pismo razumijevanja za ugovaranje okvirnih i godišnjih ugovora za kupoprodaju trupaca od 15. prosinca 2017. godine (ur.broj: DIR-03-18-289/01) i Pismo razumijevanja za ugovaranje okvirnih i godišnjih ugovora za kupoprodaju prostornog drva od 19. travnja 2018. godine (ur.broj: DIR-03-18-289/02), (u daljnjem tekstu: Pismo razumijevanja za trupce i Pismo razumijevanja za prostorno drvo).
Dana 19. studenoga 2018. godine obje strane potpisnice su potpisale i Sporazum za preciznije reguliranje provedbe Pisma razumijevanja za trupce.
Okvirni ugovori mogu se zaključiti na vrijeme do 31. prosinca 2027. neovisno o vremenu zaključivanja i to na osnovu planiranih, odnosno raspoloživih godišnjih količina proizvodnje drvnih sortimenata Društva. Na temelju okvirnog ugovora zaključuje se godišnji ugovor.
Krajnji rok za potpis godišnjeg ugovora za 2025. godinu je 28. veljače 2025.
Pravo na potpis okvirnog i godišnjeg ugovora za trupce imaju svi kupci registrirani u Republici Hrvatskoj koji imaju aktivnu proizvodnju u djelatnostima prerade drva i proizvodnje namještaja u RH (prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti 2007. – NKD 2007., C16, C31), ako u propisanom roku trajanja javnog poziva zadovoljavaju sve dolje navedene uvjete:
- presliku Izvatka iz Sudskog registra, odnosno Izvatka iz Obrtnog registra, ne stariju od 30 dana od dana objave javnog poziva iz koje je vidljivo da je kupac registriran u RH
- da je pilana (više od 50% udjela) u većinskom vlasništvu za kupca koji proizvodi u razredima dovršenosti 0 - III, ili je sklopljen višegodišnji/godišnji ugovor o proizvodnoj kooperaciji s vlasnikom pilane/proizvodnje furnira za kupca koji proizvodi u razredima dovršenosti IV – VIII.
Kupci koji proizvode u razredu dovršenosti R V – R VIII moraju imati vlastitu tehnologiju za svaki proizvod iskazan u opravdanim količinama putem izlaznih računa za navedene razrede dovršenosti. Ista tehnologija mora biti vidljiva na sljedećim dokumentima:
o za trgovačko društvo: osnovna sredstva - ispis stanja po sredstvima
o za obrt: popis dugotrajne imovine
- da pilana/proizvodnja furnira/ proizvođač u razredu dovršenosti R V – R VIII iz prethodne alineje na dan potpisa okvirnog ugovora ima rješenje o minimalnim tehničkim uvjetima proizvodnog objekta ili uporabnu dozvolu ili rješenje o izvedenom stanju ili podnesen zahtjev za izdavanje rješenja o izvedenom stanju
- da posjeduju izvornik Potvrde nadležne Porezne uprave o nepostojanju duga po osnovi javnih davanja ne starije od 30 dana od datuma podnošenja Prijave ili izvornik Rješenja Porezne uprave o reguliranju duga, uz dokaze o plaćanju dospjelih potraživanja po istom. Potvrde izdane na datum nakon isteka roka javnog poziva neće se uvažiti.
- da posjeduju izvornik Potvrde Zavoda za mirovinsko osiguranje o broju zaposlenih radnika sa stanjem na dan za razdoblje trajanja Javnog poziva za 2025. godinu. Kod trgovačkih društava koja su posredno ili neposredno, putem članova uprave i/ili imatelja udjela u kapitalu i/ili glasačkim pravima, i/ili putem osoba stvarnih vlasnika, vlasnički i/ili upravljački povezana, i/ili koja su povezana na drugi način putem kojeg bi se omogućavalo ostvarenje značajnog utjecaja na upravljanje svim tako uključenim trgovačkim društvima, uvjet je da svi posjeduju izvornik Potvrde Zavoda za mirovinsko osiguranje o broju zaposlenih radnika sa datumom za razdoblje trajanja Javnog poziva za 2025. godinu, izdane na isti dan.
- da na temelju izlaznih računa mogu dokazati proizvedene i prodane količine proizvoda iz razreda dovršenosti 0 - VIII u razdoblju od 1. studenog 2023. godine do 31. listopada 2024. godine
- podmirene sve dospjele financijske obveze prema Društvu u periodu od konačne objave odobrenih količina sukladno uvjetima javnog poziva do krajnjeg roka za potpis ugovora (uvjet za potpis okvirnog i godišnjeg ugovora)
- suglasnost kupca kojom se obvezuje na dostavljanje izlaznih računa Društvu po modelu fiskalnog računa (ista se daje prilikom spremanja prijave na Javni poziv)
- suglasnost kupca kojom se bezuvjetno obvezuje omogućiti Društvu pravo kontrole realizacije proizvodnje u pogledu izdanih računa, razreda dovršenosti, normativa proizvoda, iskorištenja i svih drugih elemenata zbog kojih je s kupcem zaključen ugovor (ista se daje prilikom spremanja prijave na Javni poziv)
Pravo na potpis okvirnog i godišnjeg ugovora za prostorno drvo imaju svi kupci registrirani u Republici Hrvatskoj koji imaju aktivnu proizvodnju u djelatnostima prerade drva i proizvodnje namještaja u RH (prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti 2007. – NKD 2007., C16, C17, C31), ako u propisanom roku trajanja Javnog poziva zadovoljavaju sve dolje navedene uvjete:
- presliku Izvatka iz Sudskog registra, odnosno Izvatka iz Obrtnog registra, ne stariju od 30 dana od dana objave javnog poziva iz koje je vidljivo da je kupac registriran u RH
- da proizvodni pogon na dan potpisa okvirnog ugovora ima rješenje o minimalnim tehničkim uvjetima proizvodnog objekta ili uporabnu dozvolu ili rješenje o izvedenom stanju ili podnesen zahtjev za izdavanje rješenja o izvedenom stanju.
- popis dugotrajne imovine ili osnovna sredstava na kojima je vidljivo da je kupac vlasnik tehnologije potrebne za obavljanje djelatnosti koju je naveo u zahtjevu. Niti jedan oblik tehničko – poslovne suradnje ili najma nije moguć. Kupac može biti u najmu prostora u kojem obavlja djelatnost, ali mora imati vlastitu tehnologiju za obavljanje navedene djelatnosti, te mora imati ugovor o najmu prostora
- da posjeduju izvornik Potvrde nadležne Porezne uprave o nepostojanju duga po osnovi javnih davanja ne starije od 30 dana od datuma podnošenja Prijave ili izvornik Rješenja Porezne uprave o reguliranju duga, uz dokaze o plaćanju dospjelih potraživanja po istom. Potvrde izdane na datum nakon isteka roka javnog poziva neće se uvažiti.
- da posjeduju izvornik Potvrde Zavoda za mirovinsko osiguranje o broju zaposlenih radnika sa stanjem na dan za razdoblje trajanja Javnog poziva za 2025. godinu. Kod trgovačkih društava koja su posredno ili neposredno, putem članova uprave i/ili imatelja udjela u kapitalu i/ili glasačkim pravima, i/ili putem osoba stvarnih vlasnika, vlasnički i/ili upravljački povezana, i/ili koja su povezana na drugi način putem kojeg bi se omogućavalo ostvarenje značajnog utjecaja na upravljanje svim tako uključenim trgovačkim društvima, uvjet je da svi posjeduju izvornik Potvrde Zavoda za mirovinsko osiguranje o broju zaposlenih radnika sa datumom za razdoblje trajanja Javnog poziva za 2025. godinu izdane na isti dan.
- da na temelju izlaznih računa mogu dokazati proizvedene i prodane količine proizvoda iz razreda dovršenosti 0 - VII u razdoblju od 1. studenog 2023. godine do 31. listopada 2024. godine
- podmirene sve dospjele financijske obveze prema HŠ d.o.o. u periodu od konačne objave odobrenih količina sukladno uvjetima javnog poziva do krajnjeg roka za potpis ugovora (uvjet za potpis okvirnog i godišnjeg ugovora)
- suglasnost kupca kojom se obvezuje na dostavljanje izlaznih računa Društvu po modelu fiskalnog računa (ista se daje prilikom spremanja prijave na Javni poziv)
- suglasnost kupca kojom se bezuvjetno obvezuje omogućiti Društvu pravo kontrole realizacije proizvodnje u pogledu izdanih računa, razreda dovršenosti, normativa proizvoda, iskorištenja i svih drugih elemenata zbog kojih je s kupcem zaključen ugovor (ista se daje prilikom spremanja prijave na Javni poziv)
Kupci koji su do sada važećim okvirnim ugovorom imali i pokrivali tim ugovorom više svojih poduzeća (jedan ugovor – više OIB-a), mogu pripadajuću količinu iz važećeg okvirnog ugovora podijeliti na više svojih poduzeća. Istovremeno, ovi kupci ne mogu s Društvom ugovoriti kupnju količina trupaca i prostornog drva većih od količina ugovorenih za tekuću godinu.
Komentirate u ime: Hrvatske šume
II. NAČIN IZRAČUNA POČETNIH KOLIČINA I KOLIČINA ZA GODIŠNJI UGOVOR O KUPOPRODAJI TRUPACA
Podaci o zaposlenima, potrebni za izračun uzimaju se prema Potvrdi Zavoda za mirovinsko osiguranje o broju zaposlenih radnika za traženo razdoblje.
Komentirate u ime: Hrvatske šume
II.1 Način izračuna početnih količina za kupce s ugovorenim količinama do 10.000 m3 i proizvodnjom proizvoda u razredima dovršenosti 0 – III
Za kupce s ugovorenim količinama do 10.000 m 3 i proizvodnjom proizvoda u razredima dovršenosti 0 – III, količine za godišnji ugovor izračunavaju se prema sljedećim pravilima:
JELA/SMREKA (plus ostale četinjače i meke listače)
Svim kupcima koji imaju ugovorene količine trupaca jele/smreke (ili ostale četinjače, meke listače ili u kombinaciji drugih vrsta) do 10.000 m³ te su proizvođači proizvoda u razredima dovršenosti 0 - III, kao početna količina za ugovaranje određuje se količina ugovorena za 2024. godinu.
Maksimalna količina trupaca koja po radniku može biti ugovorena iznosi 600 m³.
BUKVA i ostale tvrde listače
Svim kupcima koji imaju ugovorene količine trupaca bukve (ili ostale tvrde listače ili u kombinaciji drugih vrsta) do 10.000 m³ te su proizvođači proizvoda u razredima dovršenosti 0 - III, kao početna količina za ugovaranje određuje se količina ugovorena za 2024. godinu.
Maksimalna količina trupaca koja po radniku može biti ugovorena iznosi 500 m³.
HRAST
Svim kupcima koji imaju ugovorene količine trupaca hrasta do 10.000 m³ te su proizvođači proizvoda u razredima dovršenosti 0 - III, kao početna količina za ugovaranje određuju se količina ugovorena za 2024. godinu.
Maksimalna količina trupaca koja po radniku može biti ugovorena iznosi 230 m³.
Jednadžba za izračun
Kupcima iz točke II.1. za cijelo vrijeme primjene Pisma razumijevanja za trupce jamči se isporuka trupaca u količinama ugovorenim za 2024. godinu, uz uvjet da tu količinu opravdaju izlaznim računima gotovih proizvoda te da imaju opravdan drvni ostatak sukladno jednadžbi:
Korektivni koeficijent K1 je postotno odstupanje od prosječne cijene za pojedini proizvod u razredima dovršenosti 0 - III, zasebno sa svaku vrsta drva.
U izračunu početnih količina za Godišnje ugovore o kupoprodaji trupaca za obračunsko razdoblje Javnog poziva za prodaju trupaca za 2025. godinu (1. studenoga 2023. - 31. listopada 2024.), korektivni koeficijent K1 se ne primjenjuje, odnosno, iznosi 1 (jedan).
Izračun količine drvnog ostatka kod prerade trupaca:
Kupci koji su kupili poluproizvode od kooperanata i drugih dobavljača te su iste preradili trebaju dostaviti specifikaciju ulaznih računa za te poluproizvode kako bi se oni preračunali u bruto opravdane trupce i izuzeli iz obračuna za izračun drvnog ostatka na način da se tako izračunata količina trupaca oduzme od bruto opravdane količine trupaca.
Izračun drvnog ostatka obračunava se na trupce kupljene od Društva i trupce od ostalih dobavljača.
Kupac je dužan opravdati drvni ostatak putem izlaznih računa za brikete, sječku, piljevinu, refile i ostale proizvode koje proizvede iz navedene sirovine. Ako kupac nije u potpunosti opravdao drvni ostatak na ovaj način, ista količina smatrat će se neopravdanim drvnim ostatkom.
Ako kupac posjeduje kotlovnicu, treba za istu dostaviti tehničke podatke (MWt) te broj radnih sati, godišnju potrošnju drvnog ostatka, ateste, podatke o sušioničkim kapacitetima te površini prostorija koje zagrijava. Na osnovu dostavljenih podataka komisija za nadzor kontrolirat će količinu drvnog ostatka dostatnu kupcu za rad kotlovnice.
Kupcima će za Javni poziv za prodaju trupaca za 2025. godinu biti priznat maksimalni utrošak do 2.500 m 3 drvnog ostatka/MWt godišnje.
Kupci koji imaju ugovor o prodaji drvne sječke i/ili prostornog drva namijenjenog kogeneracijskim postrojenjima ne mogu pravdati drvni ostatak prerade trupaca utroškom u kotlovima kogeneracijskih postrojenja.
Na taj način izračun neopravdanog drvnog ostatka glasi:
Neopravdane količine drvnog ostatka prerade trupaca utječu na izračun početnih količina prostornog drva za kupce koji imaju i ugovor za prostorno drvo. Kod kupaca koji imaju ugovor samo na trupce, neopravdani drvni ostatak utječe na početnu količinu za izračun trupaca.
Komentirate u ime: Hrvatske šume
II.2. Način izračuna početnih količina za kupce s ugovorenim količinama većim od 10.000 m ³ i/ili proizvodnjom proizvoda u razredima dovršenosti IV – VIII
Za kupce s ugovorenim količinama većim od 10.000 m ³ i/ili proizvodnjom proizvoda u razredima dovršenosti IV – VIII, količine za godišnji ugovor izračunavaju se prema sljedećim pravilima:
Društvo za svakog kupca izračunava pravo na kupnju trupaca u količini i vrsti na temelju proizvedene i prodane količine proizvoda (dokaz su izlazni računi) iz razreda 0 - VIII, u razdoblju od 1. studenoga prethodne godine do 31. listopada tekuće godine, pretvoreno u količine trupaca na godišnjoj razini, sukladno volumnom iskorištenju (V1) i korektivnom koeficijentu (K1) te uz uvjet da kupac nema neopravdani drvni ostatak čiji se iznos računa na način naveden u točki II.1.
Korektivni koeficijent K1 je postotno odstupanje od prosječne cijene za pojedini proizvod u razredima dovršenosti IV – VIII, zasebno sa svaku vrsta drva.
U izračunu početnih količina za Godišnje ugovore o kupoprodaji trupaca za obračunsko razdoblje Javnog poziva za prodaju trupaca za 2025. godinu (1. studenoga 2023. - 31. listopada 2024.), korektivni koeficijent K1 se ne primjenjuje, odnosno, iznosi 1 (jedan).
Jednadžba po kojoj se izračunava količina trupaca glasi:
Komentirate u ime: Hrvatske šume
II.3. Ugovorne količine za 2025. godinu
U 2025. godini umanjenja po razredima su bez ograničenja, a povećanja po razredima mogu biti maksimalno 10% u razredima IV – VII, dok u razredu VIII povećanje količine trupaca može biti maksimalno 20% godišnje, uz uvjet da Društvo ima dovoljno raspoloživih količina. Temeljem plana proizvodnje za 2025. godinu Uprava Društva nije predvidjela rast ugovornih količina.
Prvo se popunjavaju kupci iz točke II.1 te potom kupci s proizvodnjom proizvoda u razredu dovršenosti VIII. Ako ima raspoloživih količina, svi se razredi popunjavaju sa izračunatim početnim količinama. Ako nema raspoloživih količina, tada se svi ostali razredi popunjavaju proporcionalno.
Izračunate količine za godišnji ugovor umanjuju se:
- ako kupac krši odredbe okvirnog i/ili godišnjeg ugovora
- proporcionalno se mogu umanjiti količine svim kupcima za iduću godinu u onom postotku za koliko je proizvodnja Društva manja od izračunatih početnih količina
- proporcionalno se mogu umanjiti količine svim kupcima (osim onima iz razreda VIII i kupcima iz točke II.1.) u postotku koji je potreban da bi se osigurale potrebne količine predmetnim kupcima.
Maksimalne količine trupaca koju pojedini kupac (jedan OIB – jedan ugovor) može ugovoriti po okvirnom ili godišnjem ugovoru su: u vrsti hrast do 20.000 m3, u vrsti bukva i jela/smreka (ostale meke i tvrde listače) do 40.000 m3 te ukupno u svim sortimentima do 50.000 m3. Iznimno se za razred VIII utvrđene količine mogu povećati za 20%.
Ako je kupac postigao maksimalnu moguću količinu u jednoj vrsti drva te nije prešao ukupni limit od 50.000 m3, može rasti u ostalim vrstama sukladno Pismu razumijevanja za trupce, ako ima raspoloživih količina u toj vrsti drva. Ovo načelo neće se primjenjivati na kupce koji su na dan 1. siječnja 2017. godine imali ugovorene količine veće od navedenih. Istodobno ovi kupci ne mogu s Društvom ugovoriti kupnju količina trupaca većih od onih koje su utvrđene u odobrenim količinama za 2017. godinu, bez licitacija iz 2016. godine.
Maksimalna količina trupaca koja po radniku može biti ugovorena za kupce iz točke II. iznosi:
- jela/smreka 600 m³
- bukva500 m³
- hrast 230 m³
U slučaju pojave tržnih viškova (razlika između proizvedene količine i plana proizvodnje) u određenim vrstama drva, Društvo može izvršiti raspodjelu istih dodatnim javnim pozivom svim ugovornim kupcima, neovisno o količini trupaca koju kupac ima ugovorenu okvirnim ili godišnjim ugovorom .
Iznimno od pravila navedenih u točki II.2., posebno se regulira prodaja crnog oraha i trupaca hrasta lužnjaka u klasi F2 te hrasta kitnjaka u klasi F1 i F2.
Pravo na kupnju trupaca crnog oraha ostvaruje se sukladno razredima dovršenosti, od razreda VIII do razreda 0. Gornja količina koju može kupiti jedan kupac ograničava se na 2 m 3 /zaposlenom.
Pravo na kupnju trupaca hrasta lužnjaka u klasi F2 i hrasta kitnjaka u klasi F1 i F2 ostvaruje se u sklopu pravila pod točkom II.2., uz uvjet da u odobrenoj količini ima pravo na kupnju trupaca hrasta lužnjaka F2 i hrasta kitnjaka F1 i F2 može biti maksimalno 20% od dobivenih količina za razrede V - VIII.
Pravo na kupnju po ugovoru trupaca hrasta lužnjaka F1 ostvaruju samo prerađivači rezanog furnira.
U slučaju više sile, Uprava Društva može donijeti odluke u svrhu sprečavanja gubitka vrijedosti drvnih sortimenata. Iste će biti Javno objavljene.
Komentirate u ime: Hrvatske šume
II.4. Novi kupci
U razredu dovršenosti VIII, kupci se mogu prijaviti za sve vrste drva, uključujući i hrast.
U razredu dovršenosti 0 – VII, kupcima će se raspoređivati vrste drva kojih ima u raspoloživim količinama, osim hrasta.
Početna količina novih kupaca definira se na način da se izračuna prosječna utrošena količina trupaca po zaposlenom za svaku vrsta drva u razredu dovršenosti (za postojeće kupce) i pomnoži sa brojem zaposlenih, uz uvjet da kupac ima dovoljno računima opravdanih količina za taj razred dovršenosti.
Komentirate u ime: Hrvatske šume
II.5. Izuzeće primjene izračuna drvnog ostatka na proizvođače drvnih paleta i elemenata za izradu paleta i konstrukcijske građe
Zbog nerealnih pretvorbenih koeficijenata za razred dovršenosti R I (konstrukcijska građa svježa) R II (konstrukcijska građa suha, ostala ambalaža svježa), R III (ostala ambalaža suha) te R IV (suha termotretirana certificirana paleta) svim kupcima koji imaju u opravdanim količinama više od 50% gore navedenih proizvoda, neće se obračunavati drvni ostatak kod izračuna početnih količina.
Komentirate u ime: Hrvatske šume
Tablica 1. Prikaz razreda dovršenosti (0 – VIII) i koeficijenata V1 s obzirom na razinu dovršenosti proizvoda, te udio volumena gotovog proizvoda u m 3 trupca, iskazano u % po sirovinskim sortimentima i pojedinim proizvodima za 2025. godinu
Komentirate u ime: Hrvatske šume
Tablica 1.a Prikaz razreda dovršenosti 0 i koeficijenata V1 s obzirom na razinu dovršenosti proizvoda, te udio volumena gotovog proizvoda u m3 trupca, iskazano u % po sirovinskim sortimentima i pojedinim proizvodima
Razred dovršenosti
Način prerade, obrade i proizvodnje
Naziv poluproizvoda i proizvoda
V1 - udio volumena gotovog proizvoda u m 3 trupca u %
Bukva
Hrast /
OTL
Jela /
Smreka
0
Piljenje trupaca
Bul
66
67
70
Piljenica neokrajčena
64
65
68