Zakon o zastupanju u području prava industrijskog vlasništva
4. tromjesečje
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Propisom koji je na snazi - Zakonom o zastupanju u području prava industrijskog vlasništva („Narodne novine“ br. 54/05, 49/11 i 54/13*, dalje u tekstu: Zakon o zastupanju) - propisani su uvjeti za obavljanje djelatnosti zastupanja u području prava industrijskog vlasništva stranaka (fizičkih i pravnih osoba) u postupcima stjecanja i održavanja u vrijednosti prava industrijskog vlasništva koji se vode pred Državnim zavodom za intelektualno vlasništvo (dalje u tekstu: DZIV).
S obzirom na višekratne izmjene i dopune te razvoj u predmetnom području od inicijalnog donošenja zakona 2005. godine, potrebno je donošenjem novog zakona konsolidirati tekst i na cjelovit način urediti zastupanje u području prava industrijskog vlasništva.
Naime, primjenom važećeg Zakona o zastupanju uočeni su određeni problemi i nedostatci koje je nužno otkloniti, primjerice nejasno reguliranje obavljanja drugih aktivnosti ovlaštenih zastupnika povrh zastupanja u postupcima pred DZIV-om, problemi vezani uz podnošenje punomoći, neregulirano pitanje osiguranja od odgovornosti i sl.
Također, potrebno je unaprijediti i osuvremeniti način pripreme i polaganja stručnih ispita koji su propisani kao preduvjet za obavljanje predmetne djelatnosti.
* u tijeku je provedba postupka za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zastupanju u području prava industrijskog vlasništva čije usvajanje u Hrvatskom saboru se planira u 1. tromjesečju 2025. godine
Novim propisom uspostavit će se suvremen i cjelovit pravni okvir za obavljanje djelatnosti zastupanja stranaka u području prava industrijskog vlasništva, kojim će se osigurati jasna pravila za obavljanje djelatnosti, cjelovita zaštita prava stranaka i učinkovito vođenje postupaka. Time će se postići i veća pravna sigurnost u ovom području.
2.2.
/
/
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
/
/
2.3.
/
/
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
/
/
3.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Zakon o zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla za obrtničke i industrijske proizvode (EU)
2. tromjesečje
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Dana 16. studenoga 2023. godine na snagu je stupila Uredba (EU) 2023/2411 Europskoga parlamenta i Vijeća od 18. listopada 2023. o zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla za obrtničke i industrijske proizvode i izmjeni uredbi (EU) 2017/1001 i (EU) 2019/1753 (dalje u tekstu: Uredba 2023/2411). Navedenom Uredbom 2023/2411 zamjenjuju se postojeće nacionalne norme država članica koje uređuju to područje jedinstvenom normom na razini Europske unije (dalje u tekstu: EU). Iako se Uredba sukladno pravu EU-a izravno primjenjuje u Republici Hrvatskoj, potrebno je provedbenim propisom detaljnije urediti pojedina pitanja utvrđena Uredbom, primjerice odrediti nacionalno tijelo za provođenje nacionalne faze postupka registracije oznaka zemljopisnog podrijetla za obrtničke i industrijske proizvode, detaljnije propisati nacionalnu fazu postupka podnošenja zahtjeva za registraciju i postupka podnošenja prigovora na registraciju oznake i sl. , Važeći propis u Republici Hrvatskoj koji uređuje područje zemljopisnih oznaka za nepoljoprivredne proizvode i koji će sada zamijeniti Uredba 2023/2411 je Zakon o oznakama zemljopisnog podrijetla i oznakama izvornosti proizvoda i usluga („Narodne novine“, br. 173/2003, 186/2003, 76/2007, 49/2011, 46/2018,). Navedeni Zakon potrebno je staviti van snage i umjesto njega donijeti novi zakon kojim će se urediti način provedbe predmetne Uredbe 2023/2411u Republici Hrvatskoj.
Prilagodbu nacionalnog zakonodavstva radi primjene Uredbe 2023/2411 potrebno je provesti najkasnije do 15. studenoga 2024.
Uredbom 2023/2411 uspostavlja se jedinstveni sustav zaštite na razini EU-a za oznake zemljopisnog podrijetla sada i za obrtničke i industrijske proizvode, po uzoru na sličan sustav koji je već uspostavljen za poljoprivredne i prehrambene proizvode.
Novi sustav će proizvođačima obrtničkih i industrijskih proizvoda, kvaliteta kojih je bitno uvjetovana njihovim zemljopisnim podrijetlom, omogućiti sveobuhvatnu zaštitu i provedbu prava iz registriranih oznaka zemljopisnog podrijetla na teritoriju cijelog EU-a centraliziranim postupkom, nasuprot do sada raspoloživoj zaštiti isključivo na razini pojedinačnih država EU-a.
Uz to, novi sustav omogućit će stjecanje međunarodne zaštite oznaka zemljopisnog podrijetla koje potječu i zaštićene su za područje EU-a i u trećim zemljama (izvan EU-a), koje su potpisnice Ženevskog akta Lisabonskog sporazuma o oznakama izvornosti i oznakama zemljopisnog podrijetla uspostavljenim pod okriljem Svjetske organizacije za intelektualno vlasništvo (WIPO), uz istovremenu mogućnost zaštite oznaka zemljopisnog podrijetla iz trećih zemalja na teritoriju EU-a.
Uz olakšanu zaštitu oznaka zemljopisnog podrijetla u EU-u i izvan njega, odgovarajućim označavanjem potrošači će moći lakše prepoznati autentične kvalitete takvih proizvoda i donijeti informiraniju odluku prilikom njihove kupnje.
Očekuje se da će novi sustav pomoći u promicanju, i zadržavanju tradicionalnih vještina te očuvanju i stvaranju radnih mjesta u pojedinim manje razvijenim regijama doprinoseći njihovu gospodarskom razvoju, budući da u suvremenim uvjetima široke dostupnosti roba na tržištu proizvodi s posebnim autentičnim karakteristikama u pravilu postižu višu cijenu odnosno smatraju se tzv. premium proizvodima.
OBRAZAC
Komentirate u ime: Državni zavod za intelektualno vlasništvo
ZAKONODAVNE AKTIVNOSTI U 2025. GODINI
1.
STRUČNI NOSITELJ:
Državni zavod za intelektualno vlasništvo
2.
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1.
Zakon o zastupanju u području prava industrijskog vlasništva
4. tromjesečje
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Propisom koji je na snazi - Zakonom o zastupanju u području prava industrijskog vlasništva („Narodne novine“ br. 54/05, 49/11 i 54/13*, dalje u tekstu: Zakon o zastupanju) - propisani su uvjeti za obavljanje djelatnosti zastupanja u području prava industrijskog vlasništva stranaka (fizičkih i pravnih osoba) u postupcima stjecanja i održavanja u vrijednosti prava industrijskog vlasništva koji se vode pred Državnim zavodom za intelektualno vlasništvo (dalje u tekstu: DZIV).
S obzirom na višekratne izmjene i dopune te razvoj u predmetnom području od inicijalnog donošenja zakona 2005. godine, potrebno je donošenjem novog zakona konsolidirati tekst i na cjelovit način urediti zastupanje u području prava industrijskog vlasništva.
Naime, primjenom važećeg Zakona o zastupanju uočeni su određeni problemi i nedostatci koje je nužno otkloniti, primjerice nejasno reguliranje obavljanja drugih aktivnosti ovlaštenih zastupnika povrh zastupanja u postupcima pred DZIV-om, problemi vezani uz podnošenje punomoći, neregulirano pitanje osiguranja od odgovornosti i sl.
Također, potrebno je unaprijediti i osuvremeniti način pripreme i polaganja stručnih ispita koji su propisani kao preduvjet za obavljanje predmetne djelatnosti.
* u tijeku je provedba postupka za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zastupanju u području prava industrijskog vlasništva čije usvajanje u Hrvatskom saboru se planira u 1. tromjesečju 2025. godine
Novim propisom uspostavit će se suvremen i cjelovit pravni okvir za obavljanje djelatnosti zastupanja stranaka u području prava industrijskog vlasništva, kojim će se osigurati jasna pravila za obavljanje djelatnosti, cjelovita zaštita prava stranaka i učinkovito vođenje postupaka. Time će se postići i veća pravna sigurnost u ovom području.
2.2.
/
/
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
/
/
2.3.
/
/
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
/
/
3.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Zakon o zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla za obrtničke i industrijske proizvode (EU)
2. tromjesečje
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Dana 16. studenoga 2023. godine na snagu je stupila Uredba (EU) 2023/2411 Europskoga parlamenta i Vijeća od 18. listopada 2023. o zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla za obrtničke i industrijske proizvode i izmjeni uredbi (EU) 2017/1001 i (EU) 2019/1753 (dalje u tekstu: Uredba 2023/2411). Navedenom Uredbom 2023/2411 zamjenjuju se postojeće nacionalne norme država članica koje uređuju to područje jedinstvenom normom na razini Europske unije (dalje u tekstu: EU). Iako se Uredba sukladno pravu EU-a izravno primjenjuje u Republici Hrvatskoj, potrebno je provedbenim propisom detaljnije urediti pojedina pitanja utvrđena Uredbom, primjerice odrediti nacionalno tijelo za provođenje nacionalne faze postupka registracije oznaka zemljopisnog podrijetla za obrtničke i industrijske proizvode, detaljnije propisati nacionalnu fazu postupka podnošenja zahtjeva za registraciju i postupka podnošenja prigovora na registraciju oznake i sl. , Važeći propis u Republici Hrvatskoj koji uređuje područje zemljopisnih oznaka za nepoljoprivredne proizvode i koji će sada zamijeniti Uredba 2023/2411 je Zakon o oznakama zemljopisnog podrijetla i oznakama izvornosti proizvoda i usluga („Narodne novine“, br. 173/2003, 186/2003, 76/2007, 49/2011, 46/2018,). Navedeni Zakon potrebno je staviti van snage i umjesto njega donijeti novi zakon kojim će se urediti način provedbe predmetne Uredbe 2023/2411u Republici Hrvatskoj.
Prilagodbu nacionalnog zakonodavstva radi primjene Uredbe 2023/2411 potrebno je provesti najkasnije do 15. studenoga 2024.
Uredbom 2023/2411 uspostavlja se jedinstveni sustav zaštite na razini EU-a za oznake zemljopisnog podrijetla sada i za obrtničke i industrijske proizvode, po uzoru na sličan sustav koji je već uspostavljen za poljoprivredne i prehrambene proizvode.
Novi sustav će proizvođačima obrtničkih i industrijskih proizvoda, kvaliteta kojih je bitno uvjetovana njihovim zemljopisnim podrijetlom, omogućiti sveobuhvatnu zaštitu i provedbu prava iz registriranih oznaka zemljopisnog podrijetla na teritoriju cijelog EU-a centraliziranim postupkom, nasuprot do sada raspoloživoj zaštiti isključivo na razini pojedinačnih država EU-a.
Uz to, novi sustav omogućit će stjecanje međunarodne zaštite oznaka zemljopisnog podrijetla koje potječu i zaštićene su za područje EU-a i u trećim zemljama (izvan EU-a), koje su potpisnice Ženevskog akta Lisabonskog sporazuma o oznakama izvornosti i oznakama zemljopisnog podrijetla uspostavljenim pod okriljem Svjetske organizacije za intelektualno vlasništvo (WIPO), uz istovremenu mogućnost zaštite oznaka zemljopisnog podrijetla iz trećih zemalja na teritoriju EU-a.
Uz olakšanu zaštitu oznaka zemljopisnog podrijetla u EU-u i izvan njega, odgovarajućim označavanjem potrošači će moći lakše prepoznati autentične kvalitete takvih proizvoda i donijeti informiraniju odluku prilikom njihove kupnje.
Očekuje se da će novi sustav pomoći u promicanju, i zadržavanju tradicionalnih vještina te očuvanju i stvaranju radnih mjesta u pojedinim manje razvijenim regijama doprinoseći njihovu gospodarskom razvoju, budući da u suvremenim uvjetima široke dostupnosti roba na tržištu proizvodi s posebnim autentičnim karakteristikama u pravilu postižu višu cijenu odnosno smatraju se tzv. premium proizvodima.
3.2.
/
/
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
/
/
3.3.
/
/
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
/
/
4.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
Datum: 27.9.2024.
Komentirate u ime: Državni zavod za intelektualno vlasništvo