Savjetovanje o obrascu zakonodavnih aktivnosti Ministarstva kulture i medija za 2025. godinu
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
PRILOG 1.:
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
1.
STRUČNI NOSITELJ:
Ministarstvo kulture i medija
2.
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1.
Zakon o pravima samostalnih umjetnika i poticanju kulturnog i umjetničkog stvaralaštva
IV. tromjesečje
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakonom o pravima samostalnih umjetnika i poticanju kulturnog i umjetničkog stvaralaštva („Narodne novine, broj 43/96 i 44/96 – Ispravak), koji je stupio na snagu 8. lipnja 1996. godine određen je status samostalnih umjetnika propisivanjem definicije samostalnog umjetnika kao umjetnika izvan radnog odnosa kojemu je umjetničko stvaralaštvo i djelovanje jedino i glavno zanimanje, te je propisano pravo samostalnih umjetnika da sami uplaćuju doprinose za mirovinsko, invalidsko te obvezno zdravstveno osiguranje, kao i pravo da im se ovi doprinosi uplaćuju iz sredstava državnog proračuna. Zakon također uređuje osnivanje i prestanak umjetničkih organizacija kao udruga sui generis koje mogu osnivati samo umjetnici.
Iako je potpora umjetnicima jedan od važnih ciljeva naše kulturne politike, potrebno je mjere kojima se ostvaruju prava umjetnika ureditiu skladu s dosegnutim iskustvima i promjenama u zakonodavnom okviru. Uz to, osim samostalnih umjetnika, pojedine aspekte umjetničke djelatnosti obavljaju i osobe koje nisu umjetnici, već različiti stručnjaci u kulturi koji imaju zaseban doprinos za pojedina područja umjetničkog djelovanja, te je potrebno i njima omogućiti zakonito obavljanje umjetničke djelatnosti.
U kontekstu ostvarivanja prava samostalnih umjetnika i drugih osoba koje obavljaju umjetničku djelatnost nužno je potrebno novim Zakonom urediti uvjete stjecanja prava po osnovi obavljanje te djelatnosti i transparentan postupak stjecanja prava, poštujući stručne kriterije koje mogu prosuđivati stručna povjerenstva sastavljena od samih umjetnika.
Cilj ovoga Zakona je uređenje obavljanja umjetničke djelatnosti od strane samostalnih umjetnika i stručnjaka u kulturi u skladu s važećim zakonodavstvom Republike Hrvatske, Zakonom o općem upravnom postupku, Zakonom o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti, također uzimajući u obzir i odredbe poreznih propisa.
Jesan od ciljeva je i uvođenjeUpisnika samostalnih umjetnika i stručnjaka u kulturi Republike Hrvatske, u koji bi se upisivali samostalni umjetnici i stručnjaci u kulturi koji obavljaju umjetničku djelatnost i stručno-umjetničku djelatnost. Također, jedan od ciljeva je rješavanjepitanja obavljanja umjetničke djelatnosti kao registrirane djelatnosti.
Nadalje, uređivanje niza pitanja koja se odnose na uvjete i postupak stjecanja prava samostalnih umjetnika, čime će se značajno pridonijeti transparentnosti sustava financiranja doprinosa samostalnim umjetnicima iz sredstava državnog proračuna. Uredit će se djelatnost, osnivanje, tijela te prestanak rada umjetničkih organizacija, udruživanje u umjetničke i stručno – umjetničke strukovne udruge te djelatnost i uvjeti pod kojima predstavnici udruga sudjeluju u radu Stručnih povjerenstava za priznavanje prava samostalnih umjetnika.
2.2.
Zakon o medijima
IV. tromjesečje
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Izrada novog Nacrta prijedloga zakona o medijima potrebna je kako bi se na novi način sukladno novom dostignućima u radu i funkcioniranja medija normirale pretpostavke za ostvarivanje načela slobode medija, prava novinara i drugih sudionika u javnom informiranju na slobodu izvješćivanja i dostupnost javnim informacijama, prava i obveze nakladnika,ostvarivanje prava na ispravak i odgovor, način obavljanja distribucije tiska, način zaštite tržišnog natjecanja, te prava i obveze drugih pravnih i fizičkih osoba koje djeluju na području javnog informiranja. Jednako tako potrebno je osigurati pretpostavke za jednostavniju primjenu Europskog akta o slobodi medija koji između ostaloga zahtjeva i uspostavu regulatora i za tiskane medije.
Zakon će se prilagoditi suvremenim potrebama, načinima rada i djelovanja medija.
3.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
4.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
Datum: 26. rujna 2024.
Uputa:
1. Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
2. Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
3. Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
4. Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
5. Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom »(EU)«
6. Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom »(RM)«
7. Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
Savjetovanje o obrascu zakonodavnih aktivnosti Ministarstva kulture i medija za 2025. godinu
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
PRILOG 1.:
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
1.
STRUČNI NOSITELJ:
Ministarstvo kulture i medija
2.
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1.
Zakon o pravima samostalnih umjetnika i poticanju kulturnog i umjetničkog stvaralaštva
IV. tromjesečje
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakonom o pravima samostalnih umjetnika i poticanju kulturnog i umjetničkog stvaralaštva („Narodne novine, broj 43/96 i 44/96 – Ispravak), koji je stupio na snagu 8. lipnja 1996. godine određen je status samostalnih umjetnika propisivanjem definicije samostalnog umjetnika kao umjetnika izvan radnog odnosa kojemu je umjetničko stvaralaštvo i djelovanje jedino i glavno zanimanje, te je propisano pravo samostalnih umjetnika da sami uplaćuju doprinose za mirovinsko, invalidsko te obvezno zdravstveno osiguranje, kao i pravo da im se ovi doprinosi uplaćuju iz sredstava državnog proračuna. Zakon također uređuje osnivanje i prestanak umjetničkih organizacija kao udruga sui generis koje mogu osnivati samo umjetnici.
Iako je potpora umjetnicima jedan od važnih ciljeva naše kulturne politike, potrebno je mjere kojima se ostvaruju prava umjetnika urediti u skladu s dosegnutim iskustvima i promjenama u zakonodavnom okviru. Uz to, osim samostalnih umjetnika, pojedine aspekte umjetničke djelatnosti obavljaju i osobe koje nisu umjetnici, već različiti stručnjaci u kulturi koji imaju zaseban doprinos za pojedina područja umjetničkog djelovanja, te je potrebno i njima omogućiti zakonito obavljanje umjetničke djelatnosti.
U kontekstu ostvarivanja prava samostalnih umjetnika i drugih osoba koje obavljaju umjetničku djelatnost nužno je potrebno novim Zakonom urediti uvjete stjecanja prava po osnovi obavljanje te djelatnosti i transparentan postupak stjecanja prava, poštujući stručne kriterije koje mogu prosuđivati stručna povjerenstva sastavljena od samih umjetnika.
Cilj ovoga Zakona je uređenje obavljanja umjetničke djelatnosti od strane samostalnih umjetnika i stručnjaka u kulturi u skladu s važećim zakonodavstvom Republike Hrvatske, Zakonom o općem upravnom postupku, Zakonom o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti, također uzimajući u obzir i odredbe poreznih propisa.
Jesan od ciljeva je i uvođenje Upisnika samostalnih umjetnika i stručnjaka u kulturi Republike Hrvatske, u koji bi se upisivali samostalni umjetnici i stručnjaci u kulturi koji obavljaju umjetničku djelatnost i stručno-umjetničku djelatnost. Također, jedan od ciljeva je rješavanje pitanja obavljanja umjetničke djelatnosti kao registrirane djelatnosti.
Nadalje, uređivanje niza pitanja koja se odnose na uvjete i postupak stjecanja prava samostalnih umjetnika, čime će se značajno pridonijeti transparentnosti sustava financiranja doprinosa samostalnim umjetnicima iz sredstava državnog proračuna. Uredit će se djelatnost, osnivanje, tijela te prestanak rada umjetničkih organizacija, udruživanje u umjetničke i stručno – umjetničke strukovne udruge te djelatnost i uvjeti pod kojima predstavnici udruga sudjeluju u radu Stručnih povjerenstava za priznavanje prava samostalnih umjetnika.
2.2.
Zakon o medijima
IV. tromjesečje
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Izrada novog Nacrta prijedloga zakona o medijima potrebna je kako bi se na novi način sukladno novom dostignućima u radu i funkcioniranja medija normirale pretpostavke za ostvarivanje načela slobode medija, prava novinara i drugih sudionika u javnom informiranju na slobodu izvješćivanja i dostupnost javnim informacijama, prava i obveze nakladnika, ostvarivanje prava na ispravak i odgovor, način obavljanja distribucije tiska, način zaštite tržišnog natjecanja, te prava i obveze drugih pravnih i fizičkih osoba koje djeluju na području javnog informiranja. Jednako tako potrebno je osigurati pretpostavke za jednostavniju primjenu Europskog akta o slobodi medija koji između ostaloga zahtjeva i uspostavu regulatora i za tiskane medije.
Zakon će se prilagoditi suvremenim potrebama, načinima rada i djelovanja medija.
3.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
4.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
Datum: 26. rujna 2024.
Uputa:
1. Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
2. Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
3. Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
4. Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
5. Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom »(EU)«
6. Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom »(RM)«
7. Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija