2.1. Zakon o izmjenama Zakona o pružanju usluga u turizmu (EU) I. kvartal
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Republika Hrvatska je 2022. godine službeno započela pregovore o pristupanju Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (dalje u tekstu: OECD). Vezano uz pružanje usluga turističkog vodiča, OECD je stajališta da Republika Hrvatska treba omogućiti potpunu usklađenost s načelom nediskriminacije koje je propisano Kodeksima o liberalizaciji.
Također, u tijeku je postupak povrede prava Europske unije zbog kršenja Direktive 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija kako je zadnje izmijenjena Direktivom 2013/55/EU i Direktive 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu iz kojih, između ostalog, proizlazi da turistički vodiči iz jedne države članice mogu pružati usluge u drugoj na privremenoj ili povremenoj osnovi ili ostvariti poslovni nastan. Važeći Zakon o pružanju usluga u turizmu propisuje neprihvatljivo ograničenje vezano uz pružanje usluge na privremenoj ili povremenoj osnovi.
Također, Zakon o pružanju usluga u turizmu je u skupini propisa koji sadržavaju manja pozivanja na hrvatsku kunu, to jest sadrži novčane kazne za prekršaje iskazane u hrvatskim kunama te je, prema Zaključku Vlade Republike Hrvatske o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, takve odredbe potrebno izmijeniti prilikom prvih sljedećih izmjena zakona zbog neke druge potrebe.
Predloženim zakonom će se riješiti pitanje različitog tretmana u pružanju usluga turističkog vodiča od strane državljana država članica OECD-a i pristupnica Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija koje su ujedno države članice Europske unije i Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru od onih koje to nisu.
Također, potrebno je uskladiti Zakon sa Direktivom 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija kako je zadnje izmijenjena Direktivom 2013/55/EU i Direktivom 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu, kako bi se u osigurala primjena prava Europske unije vezano uz pružanje usluga turističkih vodiča.
Dodatno, s obzirom da Zakon sadrži prekršajne kazne u kunama te da su ovo prve izmjene toga Zakona koje se donose nakon promjene nacionalne valute, potrebno je izmijeniti prekršajne odredbe na način da se novčane kazne za prekršaje iskažu u eurima.
2.2. Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti (EU) IV. kvartal
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Važeći Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti (Narodne novine, br. 85/18, 121/16, 99/18, 25/19, 98/19, 32/20, 42/20 i 126/21) imao je niz izmjena te, s obzirom na izmijenjene okolnosti u sektoru turizma u odnosu na 2015. godinu kada je donesen, više nije odgovarajuća pravna podloga za uređenje obavljanja ugostiteljske djelatnosti te pružanja ugostiteljskih usluga u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu, stoga je uvjete za pružanje navedenih usluga potrebno prilagoditi novonastalim okolnostima.
Također, početkom 2024. godine na snagu je stupio Zakon o turizmu (Narodne novine, broj 156/23), koji predstavlja krovni zakon za sektor turizma, stoga je potrebno analizirati postojeće zakone iz sektora turizma te ih uskladiti s krovnim zakonom.
Nadalje, s obzirom na donošenje Uredbe (EU) 2024/1028 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. travnja 2024. o prikupljanju i razmjeni podataka o uslugama kratkoročnog iznajmljivanja smještaja i izmjeni Uredbe (EU) 2018/1724, koja se primjenjuje od 20. svibnja 2026., novim zakonom bit će potrebno propisati uvjete koji se odnose na njezinu provedbu.
Također, zakonske odredbe potrebno je prilagoditi digitalizaciji postupaka državne uprave u turizmu.
Uvjeti za obavljanje ugostiteljske djelatnosti te pružanje ugostiteljskih usluga u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu uredit će se na način koji odgovara trenutnim potrebama i stanju u ovom sektoru, prvenstveno vezano uz održivost turizma, procese digitalizacije u sektoru turizma te problematiku priuštivog stanovanja.
S obzirom na planirane izmjene poreznih zakona koje uključuju povećanje poreznog opterećenja dohotka od kapitala i imovine, potrebno je osigurati da novi zakon o ugostiteljskoj djelatnosti bude usklađen s tim promjenama kako bi se izbjegle negativne posljedice na ugostiteljski sektor.
Novi zakon omogućit će uvođenje suvremenih praksi i standarda u ugostiteljstvu, što je ključno za održavanje konkurentnosti i kvalitete usluga u sektoru koji se brzo mijenja.
Novi zakon treba omogućiti uvjete poslovanja za ugostitelje koji će im pomoći da se lakše prilagode promjenama na tržištu i povećaju svoju konkurentnost te ujedno potaknuti domaće i strane investitore da ulažu u razvoj novih ugostiteljskih objekata i usluga određene vrste koji će doprinijeti gospodarskom rastu i otvaranju novih radnih mjesta. Navedeno je posebno važno u kontekstu stambene politike koja predviđa povećanje broja stambenih jedinica, i ima za cilj priuštivo stanovanje za građane.
Novi zakon treba postaviti jasnije standarde kvalitete za ugostiteljske usluge kako bi se osigurala visoka razina usluge za turiste te s obzirom na rastući trend održivog turizma uključile mjere koje će poticati ekološki prihvatljive prakse u ugostiteljstvu i uzeti u obzir potrebe lokalnog stanovništva. Navedeno je u skladu s ciljevima Vlade RH za održivi razvoj i zaštitu okoliša.
Nadalje, zakon će sadržavati odredbe koje će se odnositi na provedbu Uredbe (EU) 2024/1028 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. travnja 2024. o prikupljanju i razmjeni podataka o uslugama kratkoročnog iznajmljivanja smještaja i izmjeni Uredbe (EU) 2018/1724 te će se njegove odredbe prilagoditi digitalizaciji državne uprave posebno novim uslugama i digitalizaciji upravnih i neupravnih postupaka.
Nomotehnički razlozi za izradu novog Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti su sljedeći:
Veliki broj izmjena i dopuna postojećeg zakona može dovesti do nepreglednosti i pravne nesigurnosti. Izrada novog zakona omogućava konsolidaciju svih promjena u jedan koherentan tekst, čime se olakšava primjena i razumijevanje zakona.
Jasno i precizno formulirane odredbe smanjuju mogućnost različitih tumačenja i pravnih sporova, čime se povećava pravna sigurnost.
Novi zakon će biti strukturiran na način koji je logičniji i pregledniji, s jasnim definicijama i odredbama što pomaže u smanjenju pravnih praznina i nejasnoća koje mogu nastati uslijed čestih izmjena.
Promjene u drugim zakonima, poput poreznih zakona i stambene politike, zahtijevaju prilagodbu zakona o ugostiteljskoj djelatnosti kako bi se osigurala usklađenost i koherentnost zakonodavnog okvira.
3.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
4.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Tonči Glavina, ministar
Datum: 15. listopada 2024.
Uputa:
.Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
.Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
.Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom "(EU)"
.Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom "(RM)"
.Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA 2025.
1.
STRUČNI NOSITELJ:
Ministarstvo turizma i sporta
2.
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
2.1. Zakon o izmjenama Zakona o pružanju usluga u turizmu (EU) I. kvartal
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Republika Hrvatska je 2022. godine službeno započela pregovore o pristupanju Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (dalje u tekstu: OECD). Vezano uz pružanje usluga turističkog vodiča, OECD je stajališta da Republika Hrvatska treba omogućiti potpunu usklađenost s načelom nediskriminacije koje je propisano Kodeksima o liberalizaciji.
Također, u tijeku je postupak povrede prava Europske unije zbog kršenja Direktive 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija kako je zadnje izmijenjena Direktivom 2013/55/EU i Direktive 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu iz kojih, između ostalog, proizlazi da turistički vodiči iz jedne države članice mogu pružati usluge u drugoj na privremenoj ili povremenoj osnovi ili ostvariti poslovni nastan. Važeći Zakon o pružanju usluga u turizmu propisuje neprihvatljivo ograničenje vezano uz pružanje usluge na privremenoj ili povremenoj osnovi.
Također, Zakon o pružanju usluga u turizmu je u skupini propisa koji sadržavaju manja pozivanja na hrvatsku kunu, to jest sadrži novčane kazne za prekršaje iskazane u hrvatskim kunama te je, prema Zaključku Vlade Republike Hrvatske o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, takve odredbe potrebno izmijeniti prilikom prvih sljedećih izmjena zakona zbog neke druge potrebe.
Predloženim zakonom će se riješiti pitanje različitog tretmana u pružanju usluga turističkog vodiča od strane državljana država članica OECD-a i pristupnica Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija koje su ujedno države članice Europske unije i Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru od onih koje to nisu.
Također, potrebno je uskladiti Zakon sa Direktivom 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija kako je zadnje izmijenjena Direktivom 2013/55/EU i Direktivom 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu, kako bi se u osigurala primjena prava Europske unije vezano uz pružanje usluga turističkih vodiča.
Dodatno, s obzirom da Zakon sadrži prekršajne kazne u kunama te da su ovo prve izmjene toga Zakona koje se donose nakon promjene nacionalne valute, potrebno je izmijeniti prekršajne odredbe na način da se novčane kazne za prekršaje iskažu u eurima.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
2.2. Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti (EU) IV. kvartal
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Važeći Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti (Narodne novine, br. 85/18, 121/16, 99/18, 25/19, 98/19, 32/20, 42/20 i 126/21) imao je niz izmjena te, s obzirom na izmijenjene okolnosti u sektoru turizma u odnosu na 2015. godinu kada je donesen, više nije odgovarajuća pravna podloga za uređenje obavljanja ugostiteljske djelatnosti te pružanja ugostiteljskih usluga u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu, stoga je uvjete za pružanje navedenih usluga potrebno prilagoditi novonastalim okolnostima.
Također, početkom 2024. godine na snagu je stupio Zakon o turizmu (Narodne novine, broj 156/23), koji predstavlja krovni zakon za sektor turizma, stoga je potrebno analizirati postojeće zakone iz sektora turizma te ih uskladiti s krovnim zakonom.
Nadalje, s obzirom na donošenje Uredbe (EU) 2024/1028 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. travnja 2024. o prikupljanju i razmjeni podataka o uslugama kratkoročnog iznajmljivanja smještaja i izmjeni Uredbe (EU) 2018/1724, koja se primjenjuje od 20. svibnja 2026., novim zakonom bit će potrebno propisati uvjete koji se odnose na njezinu provedbu.
Također, zakonske odredbe potrebno je prilagoditi digitalizaciji postupaka državne uprave u turizmu.
Uvjeti za obavljanje ugostiteljske djelatnosti te pružanje ugostiteljskih usluga u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu uredit će se na način koji odgovara trenutnim potrebama i stanju u ovom sektoru, prvenstveno vezano uz održivost turizma, procese digitalizacije u sektoru turizma te problematiku priuštivog stanovanja.
S obzirom na planirane izmjene poreznih zakona koje uključuju povećanje poreznog opterećenja dohotka od kapitala i imovine, potrebno je osigurati da novi zakon o ugostiteljskoj djelatnosti bude usklađen s tim promjenama kako bi se izbjegle negativne posljedice na ugostiteljski sektor.
Novi zakon omogućit će uvođenje suvremenih praksi i standarda u ugostiteljstvu, što je ključno za održavanje konkurentnosti i kvalitete usluga u sektoru koji se brzo mijenja.
Novi zakon treba omogućiti uvjete poslovanja za ugostitelje koji će im pomoći da se lakše prilagode promjenama na tržištu i povećaju svoju konkurentnost te ujedno potaknuti domaće i strane investitore da ulažu u razvoj novih ugostiteljskih objekata i usluga određene vrste koji će doprinijeti gospodarskom rastu i otvaranju novih radnih mjesta. Navedeno je posebno važno u kontekstu stambene politike koja predviđa povećanje broja stambenih jedinica, i ima za cilj priuštivo stanovanje za građane.
Novi zakon treba postaviti jasnije standarde kvalitete za ugostiteljske usluge kako bi se osigurala visoka razina usluge za turiste te s obzirom na rastući trend održivog turizma uključile mjere koje će poticati ekološki prihvatljive prakse u ugostiteljstvu i uzeti u obzir potrebe lokalnog stanovništva. Navedeno je u skladu s ciljevima Vlade RH za održivi razvoj i zaštitu okoliša.
Nadalje, zakon će sadržavati odredbe koje će se odnositi na provedbu Uredbe (EU) 2024/1028 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. travnja 2024. o prikupljanju i razmjeni podataka o uslugama kratkoročnog iznajmljivanja smještaja i izmjeni Uredbe (EU) 2018/1724 te će se njegove odredbe prilagoditi digitalizaciji državne uprave posebno novim uslugama i digitalizaciji upravnih i neupravnih postupaka.
Nomotehnički razlozi za izradu novog Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti su sljedeći:
Veliki broj izmjena i dopuna postojećeg zakona može dovesti do nepreglednosti i pravne nesigurnosti. Izrada novog zakona omogućava konsolidaciju svih promjena u jedan koherentan tekst, čime se olakšava primjena i razumijevanje zakona.
Jasno i precizno formulirane odredbe smanjuju mogućnost različitih tumačenja i pravnih sporova, čime se povećava pravna sigurnost.
Novi zakon će biti strukturiran na način koji je logičniji i pregledniji, s jasnim definicijama i odredbama što pomaže u smanjenju pravnih praznina i nejasnoća koje mogu nastati uslijed čestih izmjena.
Promjene u drugim zakonima, poput poreznih zakona i stambene politike, zahtijevaju prilagodbu zakona o ugostiteljskoj djelatnosti kako bi se osigurala usklađenost i koherentnost zakonodavnog okvira.
3.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
4.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Tonči Glavina, ministar
Datum: 15. listopada 2024.
Uputa:
. Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
. Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
. Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom " (EU) "
. Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom " (RM) "
. Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta