NACRT PRIJEDLOGA ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O JAVNOJ NABAVI
1. PROBLEM
Zakon o javnoj nabavi (Narodne novine 90/11, 83/13, 143/13 i 13/14) predstavlja općenormativni okvir kojim se uređuje sustav javne nabave u Republici Hrvatskoj. Odredbama Zakona o javnoj nabavi uređuju se postupci sklapanja ugovora o javnoj nabavi i okvirnih sporazuma radi nabave robe, radova ili usluga, pravna zaštita u vezi s tim postupcima i nadležnost središnjeg tijela državne uprave nadležnog za sustav javne nabave.
U veljači 2014. godine na razini Europske unije usvojene su tri nove direktive u području javne nabave: Direktiva 2014/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. godine o javnoj nabavi i o stavljanju izvan snage Direktive 2004/18/EZ, Direktiva 2014/25/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. godine o nabavi subjekata koji djeluju u sektoru vodnog gospodarstva, energetskom i prometnom sektoru te sektoru poštanskih usluga i stavljanju izvan snage Direktive 2004/17/EZ te Direktiva 2014/23/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. o dodjeli ugovora o koncesiji. Navedene direktive stupile su na snagu 18. travnja 2014. godine s rokom za transpoziciju od dvije godine.
Određena normativna rješenja iz novih direktiva su bila sadržana u prijašnjim direktivama iz područja javne nabave ili predstavljaju kodifikaciju sudske prakse Suda Europske unije te su već implementirana u važeći Zakon o javnoj o nabavi. Međutim, u nacionalno zakonodavstvo potrebno je transponirati nova rješenja koja nisu bila sadržana u prethodnim direktivama. Odredbe novih direktiva imaju za cilj povećanje transparentnosti i fleksibilnosti postupaka javne nabave, smanjenje administrativnog tereta korištenjem elektroničkih sredstava komunikacije i Europske jedinstvene dokumentacije o nabavi kao preliminarnog dokaza da gospodarski subjekt ispunjava propisane uvjete u postupku javne nabave te utvrđuju da se ponude odabiru isključivo na temelju kriterija ekonomski najpovoljnije ponude.
Slijedom toga, potrebno je uskladiti zakonodavstvo Republike Hrvatske s novom pravnom stečevinom Europske unije u području javne nabave što će imati za posljedicu pojednostavljenje i povećanje učinkovitosti postupaka javne nabave te smanjenje administrativnih troškova sudjelovanja u postupku, odnosno ostvarivanje načela „najbolje vrijednosti za javni novac“.
2. CILJEVI
Usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s novom pravnom stečevinom Europske unije u području javne nabave, odnosno Direktivom 2014/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. godine o javnoj nabavi i o stavljanju izvan snage Direktive 2004/18/EZ te Direktivom 2014/25/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. godine o nabavi subjekata koji djeluju u sektoru vodnog gospodarstva, energetskom i prometnom sektoru te sektoru poštanskih usluga i stavljanju izvan snage Direktive 2004/17/EZ.
Stvaranje pravnog okvira neophodnog za daljnji nastavak održavanja i unaprjeđenja cjelokupnog sustava javne nabave, počevši planiranja, provođenja postupka javne nabave, sklapanja ugovora o javnoj nabavi, pravne zaštite u postupcima javne nabave, nadzora te prekršajnih sankcija. Također, jači naglasak stavlja se na korištenje ekonomski najpovoljnije ponude kao kriterija za odabir ponude, kao i korištenje elektroničkih sredstava komunikacije u postupcima javne nabave.
Nadalje, cilj je dodatno smanjiti troškove za gospodarske subjekte uvođenjem Europske jedinstvene dokumentaciji o nabavi kao službene izjave gospodarskog subjekta, odnosno preliminarnog dokaza o nepostojanju osnova za isključenje te ispunjavanju uvjeta sposobnosti, a koju naručitelj provjerava prije dodjele ugovora odabranom ponuditelju.
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Bez intervencije zakonodavca nije moguće postizanje cilja, odnosno prenošenje odredaba novih EU direktiva iz područja javne nabave u pravni poredak Republike Hrvatske. Nadalje, s obzirom da je Republika Hrvatska kao članica Europske unije preuzela obvezu usklađivanja svog zakonodavnog okvira s pravnom stečevinom, neizvršavanje ove obveze dovelo bi pokretanja postupka zbog povrede prava EU pred Sudom EU (tzv. infringement prostupak).
3.2. OPCIJA 2: – (nenormativno rješenje)
Cilj nije moguće postići nenormativnim rješenjem budući da se odredbe direktiva mogu prenijeti samo odgovarajućim normativnim aktima u hrvatsko zakonodavstvo.
3.3. OPCIJA 3: – (normativno rješenje)
Problem je moguće djelomično riješiti izmjenama i dopunama važećeg Zakona o javnoj nabavi te podzakonskih propisa donesenih temeljem istoga Zakona, ali bi takva novela bila po svom opsegu vrlo značajna. Osim toga, od stupanja na snagu 1. siječnja 2012. Zakon o javnoj nabavi dva puta je noveliran (u srpnju i prosincu 2013), pa bi još jedna, vrlo opsežna novela potencijalno mogla dovesti do teže primjene te smanjenja pravne sigurnosti.
3.4. OPCIJA 4: – (normativno rješenje)
Donošenjem novog Zakona o javnoj nabavi kojim će se preuzeti nove direktive EU u području javne nabave omogućit će se jedinstveno usklađivanje sustava javne nabave Republike Hrvatske s novim EU direktivama: Direktivom 2014/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. godine o javnoj nabavi i o stavljanju izvan snage Direktive 2004/18/EZ te Direktivom 2014/25/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. godine o nabavi subjekata koji djeluju u sektoru vodnog gospodarstva, energetskom i prometnom sektoru te sektoru poštanskih usluga i stavljanju izvan snage Direktive 2004/17/EZ. Sukladno zahtjevima iz direktiva novim zakonom će se cjelovito i sustavno urediti obveznici primjene zakona, provedba postupaka javne nabave, pravna zaštita u tim postupcima, nadzor nad provedbom zakona te prekršajne sankcije. Također, novim zakonom bit će stavljen jači naglasak na upotrebu ekonomski najpovoljnije ponude kao kriterija za odabir ponuda, kao i korištenje elektroničkih sredstava komunikacije u postupcima javne nabave.
4. USPOREDBA OPCIJA
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1: ne poduzimati ništa
Ovim nenormativnim rješenjem ne može se postići cilj budući da se odredbe direktiva mogu prenijeti samo odgovarajućim normativnim aktima u hrvatsko zakonodavstvo.
U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU-a Republika Hrvatska bi mogla snositi novčanu kaznu.
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Cilj nije moguće postići nenormativnim rješenjem budući da se odredbe direktiva mogu prenijeti samo odgovarajućim normativnim aktima u hrvatsko zakonodavstvo.
Cilj nije moguće postići nenormativnim rješenjem s obzirom da se odredbe Direktiva mogu prenijeti u zakonodavstvo samo odgovarajućim normativnim aktima. Također, u slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU-a Republika Hrvatska bi mogla snositi novčanu kaznu.
Opcija 3: (normativno rješenje)
Problem je moguće djelomično riješiti izmjenama i dopunama važećeg Zakona o javnoj nabavi te podzakonskih propisa donesenih temeljem istoga Zakona, ali bi takva novela bila po svom opsegu vrlo značajna. Osim toga, od stupanja na snagu 1. siječnja 2012. Zakon o javnoj nabavi dva puta noveliran (u srpnju i prosincu 2013), pa se ocjenjuje da ovakvo normativno rješenje ne bi bilo zadovoljavajuće.
Izmjene i dopune postojećeg Zakona o javnoj nabavi te podzakonskih propisa donesenih temeljem istoga Zakona bile bi po svom opsegu vrlo značajne, odnosno iziskivale bi veće promjene teksta zakona što bi otežalo njihovu primjenu te dovelo smanjenja pravne sigurnosti.
Opcija 4: (normativno rješenje)
Cjelovitim i sustavnim usklađivanjem sustava javne nabave Republike Hrvatske s novim EU direktivama, Direktivnom 2014/24/EU i 2014/25/EU dodatno će se unaprijediti postojeći sustav javne nabave, stvoriti opći pravni okvir za jednostavno, efikasno i transparentno trošenje javnih sredstava te osigurati učinkovita pravna zaštita sudionicima.
Iako novi Zakon neće iziskivati dodatna proračunska sredstva za njegovu provedbu, ocjenjuje se da će naručitelji i gospodarski subjekti snositi određene troškove, prvenstveno edukacije, kako bi se upoznali s novim zakonskim rješenjima.
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga iskaza
NACRT PRIJE DLOGA ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O JAVNOJ NABAVI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
1. PROBLEM
Zakon o javnoj nabavi (Narodne novine 90/11, 83/13, 143/13 i 13/14) predstavlja općenormativni okvir kojim se uređuje sustav javne nabave u Republici Hrvatskoj. Odredbama Zakona o javnoj nabavi uređuju se postupci sklapanja ugovora o javnoj nabavi i okvirnih sporazuma radi nabave robe, radova ili usluga, pravna zaštita u vezi s tim postupcima i nadležnost središnjeg tijela državne uprave nadležnog za sustav javne nabave.
U veljači 2014. godine na razini Europske unije usvojene su tri nove direktive u području javne nabave: Direktiva 2014/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. godine o javnoj nabavi i o stavljanju izvan snage Direktive 2004/18/EZ, Direktiva 2014/25/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. godine o nabavi subjekata koji djeluju u sektoru vodnog gospodarstva, energetskom i prometnom sektoru te sektoru poštanskih usluga i stavljanju izvan snage Direktive 2004/17/EZ te Direktiva 2014/23/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. o dodjeli ugovora o koncesiji. Navedene direktive stupile su na snagu 18. travnja 2014. godine s rokom za transpoziciju od dvije godine.
Određena normativna rješenja iz novih direktiva su bila sadržana u prijašnjim direktivama iz područja javne nabave ili predstavljaju kodifikaciju sudske prakse Suda Europske unije te su već implementirana u važeći Zakon o javnoj o nabavi. Međutim, u nacionalno zakonodavstvo potrebno je transponirati nova rješenja koja nisu bila sadržana u prethodnim direktivama. Odredbe novih direktiva imaju za cilj povećanje transparentnosti i fleksibilnosti postupaka javne nabave, smanjenje administrativnog tereta korištenjem elektroničkih sredstava komunikacije i Europske jedinstvene dokumentacije o nabavi kao preliminarnog dokaza da gospodarski subjekt ispunjava propisane uvjete u postupku javne nabave te utvrđuju da se ponude odabiru isključivo na temelju kriterija ekonomski najpovoljnije ponude.
Slijedom toga, potrebno je uskladiti zakonodavstvo Republike Hrvatske s novom pravnom stečevinom Europske unije u području javne nabave što će imati za posljedicu pojednostavljenje i povećanje učinkovitosti postupaka javne nabave te smanjenje administrativnih troškova sudjelovanja u postupku, odnosno ostvarivanje načela „najbolje vrijednosti za javni novac“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
2. CILJEVI
Usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s novom pravnom stečevinom Europske unije u području javne nabave, odnosno Direktivom 2014/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. godine o javnoj nabavi i o stavljanju izvan snage Direktive 2004/18/EZ te Direktivom 2014/25/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. godine o nabavi subjekata koji djeluju u sektoru vodnog gospodarstva, energetskom i prometnom sektoru te sektoru poštanskih usluga i stavljanju izvan snage Direktive 2004/17/EZ.
Stvaranje pravnog okvira neophodnog za daljnji nastavak održavanja i unaprjeđenja cjelokupnog sustava javne nabave, počevši planiranja, provođenja postupka javne nabave, sklapanja ugovora o javnoj nabavi, pravne zaštite u postupcima javne nabave, nadzora te prekršajnih sankcija. Također, jači naglasak stavlja se na korištenje ekonomski najpovoljnije ponude kao kriterija za odabir ponude, kao i korištenje elektroničkih sredstava komunikacije u postupcima javne nabave.
Nadalje, cilj je dodatno smanjiti troškove za gospodarske subjekte uvođenjem Europske jedinstvene dokumentaciji o nabavi kao službene izjave gospodarskog subjekta, odnosno preliminarnog dokaza o nepostojanju osnova za isključenje te ispunjavanju uvjeta sposobnosti, a koju naručitelj provjerava prije dodjele ugovora odabranom ponuditelju.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
3. MOGUĆE OPCIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
3.1. OPCIJA 1 – ne poduzimati ništa (nenormativno rješenje)
Bez intervencije zakonodavca nije moguće postizanje cilja, odnosno prenošenje odredaba novih EU direktiva iz područja javne nabave u pravni poredak Republike Hrvatske. Nadalje, s obzirom da je Republika Hrvatska kao članica Europske unije preuzela obvezu usklađivanja svog zakonodavnog okvira s pravnom stečevinom, neizvršavanje ove obveze dovelo bi pokretanja postupka zbog povrede prava EU pred Sudom EU (tzv. infringement prostupak).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
3.2. OPCIJA 2: – (nenormativno rješenje)
Cilj nije moguće postići nenormativnim rješenjem budući da se odredbe direktiva mogu prenijeti samo odgovarajućim normativnim aktima u hrvatsko zakonodavstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
3.3. OPCIJA 3: – (normativno rješenje)
Problem je moguće djelomično riješiti izmjenama i dopunama važećeg Zakona o javnoj nabavi te podzakonskih propisa donesenih temeljem istoga Zakona, ali bi takva novela bila po svom opsegu vrlo značajna. Osim toga, od stupanja na snagu 1. siječnja 2012. Zakon o javnoj nabavi dva puta je noveliran (u srpnju i prosincu 2013), pa bi još jedna, vrlo opsežna novela potencijalno mogla dovesti do teže primjene te smanjenja pravne sigurnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
3.4. OPCIJA 4: – (normativno rješenje)
Donošenjem novog Zakona o javnoj nabavi kojim će se preuzeti nove direktive EU u području javne nabave omogućit će se jedinstveno usklađivanje sustava javne nabave Republike Hrvatske s novim EU direktivama: Direktivom 2014/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. godine o javnoj nabavi i o stavljanju izvan snage Direktive 2004/18/EZ te Direktivom 2014/25/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. godine o nabavi subjekata koji djeluju u sektoru vodnog gospodarstva, energetskom i prometnom sektoru te sektoru poštanskih usluga i stavljanju izvan snage Direktive 2004/17/EZ. Sukladno zahtjevima iz direktiva novim zakonom će se cjelovito i sustavno urediti obveznici primjene zakona, provedba postupaka javne nabave, pravna zaštita u tim postupcima, nadzor nad provedbom zakona te prekršajne sankcije. Također, novim zakonom bit će stavljen jači naglasak na upotrebu ekonomski najpovoljnije ponude kao kriterija za odabir ponuda, kao i korištenje elektroničkih sredstava komunikacije u postupcima javne nabave.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
4. USPOREDBA OPCIJA
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1: ne poduzimati ništa
Ovim nenormativnim rješenjem ne može se postići cilj budući da se odredbe direktiva mogu prenijeti samo odgovarajućim normativnim aktima u hrvatsko zakonodavstvo.
U slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU-a Republika Hrvatska bi mogla snositi novčanu kaznu.
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Cilj nije moguće postići nenormativnim rješenjem budući da se odredbe direktiva mogu prenijeti samo odgovarajućim normativnim aktima u hrvatsko zakonodavstvo.
Cilj nije moguće postići nenormativnim rješenjem s obzirom da se odredbe Direktiva mogu prenijeti u zakonodavstvo samo odgovarajućim normativnim aktima. Također, u slučaju ne preuzimanja pravne stečevine EU-a Republika Hrvatska bi mogla snositi novčanu kaznu.
Opcija 3: (normativno rješenje)
Problem je moguće djelomično riješiti izmjenama i dopunama važećeg Zakona o javnoj nabavi te podzakonskih propisa donesenih temeljem istoga Zakona, ali bi takva novela bila po svom opsegu vrlo značajna. Osim toga, od stupanja na snagu 1. siječnja 2012. Zakon o javnoj nabavi dva puta noveliran (u srpnju i prosincu 2013), pa se ocjenjuje da ovakvo normativno rješenje ne bi bilo zadovoljavajuće.
Izmjene i dopune postojećeg Zakona o javnoj nabavi te podzakonskih propisa donesenih temeljem istoga Zakona bile bi po svom opsegu vrlo značajne, odnosno iziskivale bi veće promjene teksta zakona što bi otežalo njihovu primjenu te dovelo smanjenja pravne sigurnosti.
Opcija 4: (normativno rješenje)
Cjelovitim i sustavnim usklađivanjem sustava javne nabave Republike Hrvatske s novim EU direktivama, Direktivnom 2014/24/EU i 2014/25/EU dodatno će se unaprijediti postojeći sustav javne nabave, stvoriti opći pravni okvir za jednostavno, efikasno i transparentno trošenje javnih sredstava te osigurati učinkovita pravna zaštita sudionicima.
Iako novi Zakon neće iziskivati dodatna proračunska sredstva za njegovu provedbu, ocjenjuje se da će naručitelji i gospodarski subjekti snositi određene troškove, prvenstveno edukacije, kako bi se upoznali s novim zakonskim rješenjima.
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga iskaza
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
5. SAVJETOVANJE
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
6. PREPORUČENA OPCIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro
8. PRILOZI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva staro