MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
2.
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima
2.1.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima
Prvo tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Uvođenje novih modela stambenog zbrinjavanja, dopuna pojedinih odredbi važećeg Zakona i nomotehnička dorada važećeg Zakona.
Ubrzati i pojednostaviti postupke stambenog zbrinjavanja na potpomognutim područjima, omogućiti otkup zaštićenim najmoprimcima koji su u stanovima u vlasništvu JLS I JP(R)S te regulirati realizaciju stečenih prava bivših nositelja stanarskih prava.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o najmu stanova
2.2.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o najmu stanova
Prvo tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Pravna nesigurnost obje strane u ugovornom odnosu najma.
Reguliranje statusa zaštićenih najmoprimaca koji nisu obuhvaćeni Zakonom o načinu izvršenja presuda Europskog suda za ljudska prava u skupini predmeta Statileo protiv Hrvatske (broj zahtjeva: 12027/10 i dr.) i Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-3242/2018 i dr., koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 14. ožujka 2024.
Nedostatak zakonom predviđene mogućnosti priuštivog najma na stanovima u vlasništvu Republike Hrvatske za posebno ciljane skupine.
Veća pravna sigurnost, transparentnost i jasno propisana prava i obveze kod najma stanova što će potaknuti na iznajmljivanje vlasnike koje trenutno ne iznajmljuju, a imaju prazne stanove.
Pravna sigurnost zaštićenih najmoprimaca koji nisu obuhvaćeni Zakonom o načinu izvršenja presuda Europskog suda za ljudska prava u skupini predmeta Statileo protiv Hrvatske (broj zahtjeva: 12027/10 i dr.) i Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-3242/2018 i dr., koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 14. ožujka 2024.
Otvaranje mogućnosti priuštivog najma stanova u vlasništvu Republike Hrvatske i eventualno stanova u vlasništvu trećih osoba.
Zakon o grobljima
2.3.
Zakon o grobljima
Prvo tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Utvrđeni nedostaci i poteškoće kod upravljanja s grobljima i dodjele grobnih mjesta.
Utvrđeni nedostaci kod održavanja grobnih mjesta zbog nedostatka zakonskog alata prisile prema neodgovornim korisnicima.
Nemogućnost uklanjanja neprimjerenih spomenika na grobljima.
Olakšavanje upravljanja s grobljima propisivanjem jasnih pravila tko i kako upravlja  e kako se dodjeljuju grobna mjesta.
Ujednačeniji izgled groblja i bolje održavanje grobnih mjesta.
Omogućiti uklanjanje spomenika u grobljima koji su suprotni pozitivnim propisima Republike Hrvatske.
Zakon izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticanoj stanogradnji
2.4.
Zakon izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticanoj stanogradnji
Prvo tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Utvrđeni nedostaci u trenutnom zakonodavnom rješenju koje ne prepoznaje regionalne razlike u Republici Hrvatskoj.
Nedostatak, odnosno istek subvencija za mlade koji kupuju nekretninu.
Nedostatak mogućnosti da se stanovi u vlasništvu Republike Hrvatske obnove i ponude kroz modele priuštivog stanovanja.
Uvrštavanje regionalnih razlika kod planiranja, izgradnje i prodaje stanova izgrađenih za priuštivo stanovanje.
Uvođenje mogućnosti povrata dijela plaćenog poreza za prvu nekretninu kako bi posebne kategorije stanovništva lakše stekli prvu nekretninu.
Povećati ponudu priuštivih stanova za građane Republike Hrvatske.
Zakon o izmjenama Zakona o komori arhitekata i komorama inženjera u graditeljstvu i prostornom uređenju
2.5.
Zakon o izmjenama Zakona o komori arhitekata i komorama inženjera u graditeljstvu i prostornom uređenju
Treće tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Usklađenje sa Zakonom o sudovima, kojim se sucima zabranjuje sudjelovanje u stegovnim postupcima strukovnih komora, usklađenje sa Zakonom o uvođenju eura u Republici Hrvatskoj i ispravljanje nedostataka uočenih u primjeni Zakona u praksi tijekom proteklog razdoblja.
Omogućavanje postupanja stegovnih tijela komora, jednostavnije postupanje po odredbama koje sadrže novčane kazne i osiguranje jednakog postupanja prema osobama koje obavljaju iste poslove u području gradnje.
Zakon o izmjenama Zakona o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje
2.6.
Zakon o izmjenama Zakona o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje
Treće tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Usklađenje sa Zakonom o uvođenju eura u Republici Hrvatskoj i ispravljanje nedostataka uočenih u primjeni Zakona u praksi tijekom proteklog razdoblja.
Jednostavnije postupanje po odredbama koje sadrže novčane kazne i osiguranje jednakog postupanja prema osobama koje obavljaju iste poslove u području gradnje.
Zakon o priuštivom stanovanju
2.7.
Zakon o priuštivom stanovanju
Treće tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
U prvom kvartalu 2025. očekuje se stupanje na snagu Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske (NPSP) do 2030.
U skladu sa smjernicama iz navedenog dokumenta, potrebno je donijeti novi zakon koji će zamijeniti Zakon o društveno poticanoj stanogradnji i bitno proširiti broj instrumenata kojima se Republika Hrvatska može poslužiti prilikom provođenja mjera stambene politike.
Potrebno je proširiti ovlasti Agencije za pravni promet i posredovanje nekretnina (APN) kao središnjeg tijela za provedbu mjera iz NPSP-a RH do 2030.
Potrebno je riješiti nemogućnost da se stanovi u vlasništvu Republike Hrvatske obnove i ponude kroz modele priuštivog stanovanja.
Novi zakonodavni okvir za provođenje Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. godine.
Na jednom mjestu navesti gotovo sve instrumente i predvidjeti gotovo sve mjere koje Republika Hrvatska provodi kako bi građanima omogućila priuštivo stanovanje.
APN bi bio postavljen kao središnje tijelo za provedbu NPSP-a te bi, uz gradnju zgrada, obnavljao stanove u državnom i u privatnom vlasništvu, davao ih u najam, vraćao porez plaćen prilikom kupnje prve nekretnine i dr.
Povećati ponudu priuštivih stanova za građane Republike Hrvatske.
Zakon o gradnji
2.8.
Zakon o gradnji
Četvrto tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Tijekom primjene važećeg Zakona o gradnji („Narodne novine“ broj 153/13, 20/17, 39/19 i 125/19) uočene su poteškoće u primjeni zbog većeg broja izmjena i dopuna kao i prijelaznih i završnih odredbi tih zakona. Stoga, radi lakšeg tumačenja i provedbe istog Zakona, u normativnom smislu treba ujediniti izmjene i dopune te donijeti novi zakon.
Također je primjenom važećeg Zakona o gradnji utvrđena potreba redefiniranja izvedbenog projekta te propisivanja pojma obiteljske kuće i u tom smislu učinkovitijih i jednostavnijih odredbi vezanih uz gradnju i izdavanje akata za gradnju obiteljskih kuća i ostalih građevina.
Uz navedeno, ističe se skoro donošenje nove Uredbe o građevnim proizvodima kojom su mijenjani temeljni zahtjevi za građevinu. Budući da su temeljni zahtjevi za građevinu predmet odredbi Zakona o gradnji, potrebno ih je uskladiti s novom Uredbom o građevnim proizvodima.
Nadalje, donesena je nova Direktiva (EU) 2024/1275 o energetskim svojstvima zgrada koja će biti prenesena u nacionalno zakonodavstvo putem novog zakona te energetska svojstva zgrada više neće biti predmet Zakona o gradnji.
Osigurati jednostavniju provedbu Zakona, pojednostaviti gradnju i izdavanje akata za gradnju obiteljskih kuća i ostalih građevina, te uskladiti nacionalno zakonodavstvo sa zakonodavstvom EU.
Zakon o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu (EU)
2.9.
Zakon o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu (EU)
Četvrto tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije.
Prijenos Direktive (EU) 2024/1275 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. travnja 2024. o energetskim svojstvima zgrada (preinaka) (SL L, 8.5.2024.)
Prijenos Direktive (EU) 2018/844 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o izmjeni Direktive 2010/31/EU o energetskim svojstvima zgrada i Direktive 2012/27/EU o energetskoj učinkovitosti (Tekst značajan za EGP) (SL L 156/75, 19. 6. 2018)
Provedba Uredbe (EU) 2018/1999 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o upravljanju energetskom unijom i djelovanjem u području klime, izmjeni uredaba (EZ) br. 663/2009 i (EZ) br. 715/2009 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 94/22/EZ, 98/70/EZ, 2009/31/EZ, 2009/73/EZ, 2010/31/EU, 2012/27/EU i 2013/30/EU Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 2009/119/EZ i (EU) 2015/652 te stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 525/2013 Europskog parlamenta i Vijeća (Tekst značajan za EGP) (SL L 328, 21. 12. 2018.) u dijelu koji se odnosi na rok i dinamiku donošenja Dugoročne strategije obnove za podupiranje obnove zgrada.
Prijenos Direktive 2010/31/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 19. svibnja 2010. o energetskoj učinkovitosti zgrada (preinaka) (SL L 153, 18.6.2010.)
28. svibnja 2024. godine stupila je na snagu Direktiva (EU) 2024/1275 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. travnja 2024. o energetskim svojstvima zgrada (preinaka), a rok za transpoziciju Direktive i prijenos u nacionalno zakonodavstvo je dvije godine, tj. do 29. svibnja 2026. godine
Obzirom na to da se planira donošenje novog Zakona o gradnji koji neće sadržavati odredbe vezano za energetsku učinkovitost u zgradarstvu, planira se donošenje novog Zakona o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu kojim će se prenijeti i sve već do sada prenesene Direktive Zakonom o gradnji („Narodne novine“, broj 153/13, 20/17, 39/19 i 125/19) kojim je u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Direktiva 2010/31/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 19. svibnja 2010. o energetskoj učinkovitosti zgrada (preinaka) (SL L 153, 18.6.2010.), Direktiva (EU) 2018/844 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o izmjeni Direktive 2010/31/EU o energetskim svojstvima zgrada i Direktive 2012/27/EU o energetskoj učinkovitosti (Tekst značajan za EGP) (SL L 156, 19. 6. 2018). Također, Zakonom se osigurava provedba Uredbe (EU) 2018/1999 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o upravljanju energetskom unijom i djelovanjem u području klime, izmjeni uredaba (EZ) br. 663/2009 i (EZ) br. 715/2009 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 94/22/EZ, 98/70/EZ, 2009/31/EZ, 2009/73/EZ, 2010/31/EU, 2012/27/EU i 2013/30/EU Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 2009/119/EZ i (EU) 2015/652 te stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 525/2013 Europskog parlamenta i Vijeća (Tekst značajan za EGP) (SL L 328, 21. 12. 2018.) u dijelu koji se odnosi na rok i dinamiku donošenja Dugoročne strategije obnove za podupiranje obnove zgrada.
Zakon o prostornom uređenju (RM)
2.10.
Zakon o prostornom uređenju (RM)
Četvrto tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Tijekom primjene važećeg Zakona o prostornom uređenju („Narodne novine“ broj 153/13, 65/17, 114/18, 39/19, 98/19 i 67/23) uočeno je da veći broj izmjena i dopuna tog zakona, kao i prijelaznih i završnih odredbi, u normativnom smislu treba ujediniti te napraviti novi zakon, radi lakšeg tumačenja odredbi te njegove provedbe u praksi. Nadalje, radi poboljšanja sustava prostornog planiranja u periodu transformacije prostornih planova, odnosno procesa prelaska važećih prostornih planova iz analognog u digitalni oblik (prostorni planovi nove generacije), potrebno je u cilju uklanjanja nejasnoća u pojedinim procesima izrade prostornih planova preispitati i poboljšati odredbe kako bi se spriječili problemi pri realizaciji investicija na svim razinama upravljanja. Takva situacija otežava i usporava izdavanje akata za provedbu prostornih planova, uključujući i akte za gradnju, te time i realizaciju potencijalnih investicija. Također, učinkovitije će se urediti stanoviti nedostaci u primjeni odredaba o provedbi prostornih planova te uskladiti odredbe Zakona s drugim promjenama u nacionalnom zakonodavstvu, te općenito slijediti potrebe izmjene zakonodavstva koje nameću klimatske promjene i energetska kriza.
Unaprjeđenje sustava prostornog uređenja i uklanjanje barijera za realizaciju izgradnje i uređenja građevina i prostora od značaja na svim razinama, što će omogućiti ostvarenje ravnomjernog prostornog razvoja usklađenog s gospodarskim i društvenim okolnostima, modernizaciju i povećanje učinkovitosti, kvalitete te transparentnosti postupaka iz područja prostornog uređenja.
Efikasnije ostvarenje ciljeva predviđenih Nacionalnim planom oporavka i otpornosti, komponentom Javna uprava, pravosuđe i državna imovina podkomponentom C2.3. Digitalna tranzicija društva i gospodarstva, odnosno investiciju C2.3.R3-I7 Unaprjeđenje sustava prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine kroz digitalizaciju.
Učinkovitija provedba prostornih i arhitektonskih politika Republike Hrvatske kao preduvjet stvaranja uvjeta za život, rad i razvoj svih grana djelatnosti.
Horizontalno usklađenje s nacionalnim zakonodavstvom u području gospodarstva i održivog razvoja.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
3.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
Zakon o izmjenama Zakona o građevnim proizvodima
3.1.
Zakon o izmjenama Zakona o građevnim proizvodima
Drugo tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Do kraja 2024. godine planirano je donošenje nove Uredbe (EU) Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju usklađenih pravila za stavljanje na tržište građevnih proizvoda i stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 305/2011
(Tekst značajan za EGP).
Budući da se Zakonom o građevnim proizvodima, između ostaloga, osigurava i provedba akata Europske unije, ovim Zakonom je potrebno osigurati i provedbu navedene Uredbe.
Osigurati provedbu nove Uredbe (EU) Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju usklađenih pravila za stavljanje na tržište građevnih proizvoda i stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 305/2011
(Tekst značajan za EGP).
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
4.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
Datum: 31. listopada 2024.
Uputa:
.Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
.Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
.Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom "(EU)"
.Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom "(RM)"
.Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA 2025. GODINU
PRILOG 1.:
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
1.
STRUČNI NOSITELJ:
MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
2.
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima
2.1.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima
Prvo tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Uvođenje novih modela stambenog zbrinjavanja, dopuna pojedinih odredbi važećeg Zakona i nomotehnička dorada važećeg Zakona.
Ubrzati i pojednostaviti postupke stambenog zbrinjavanja na potpomognutim područjima, omogućiti otkup zaštićenim najmoprimcima koji su u stanovima u vlasništvu JLS I JP(R)S te regulirati realizaciju stečenih prava bivših nositelja stanarskih prava.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o najmu stanova
2.2.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o najmu stanova
Prvo tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Pravna nesigurnost obje strane u ugovornom odnosu najma.
Reguliranje statusa zaštićenih najmoprimaca koji nisu obuhvaćeni Zakonom o načinu izvršenja presuda Europskog suda za ljudska prava u skupini predmeta Statileo protiv Hrvatske (broj zahtjeva: 12027/10 i dr.) i Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-3242/2018 i dr., koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 14. ožujka 2024.
Nedostatak zakonom predviđene mogućnosti priuštivog najma na stanovima u vlasništvu Republike Hrvatske za posebno ciljane skupine.
Veća pravna sigurnost, transparentnost i jasno propisana prava i obveze kod najma stanova što će potaknuti na iznajmljivanje vlasnike koje trenutno ne iznajmljuju, a imaju prazne stanove.
Pravna sigurnost zaštićenih najmoprimaca koji nisu obuhvaćeni Zakonom o načinu izvršenja presuda Europskog suda za ljudska prava u skupini predmeta Statileo protiv Hrvatske (broj zahtjeva: 12027/10 i dr.) i Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-3242/2018 i dr., koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 14. ožujka 2024.
Otvaranje mogućnosti priuštivog najma stanova u vlasništvu Republike Hrvatske i eventualno stanova u vlasništvu trećih osoba.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Zakon o grobljima
2.3.
Zakon o grobljima
Prvo tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Utvrđeni nedostaci i poteškoće kod upravljanja s grobljima i dodjele grobnih mjesta.
Utvrđeni nedostaci kod održavanja grobnih mjesta zbog nedostatka zakonskog alata prisile prema neodgovornim korisnicima.
Nemogućnost uklanjanja neprimjerenih spomenika na grobljima.
Olakšavanje upravljanja s grobljima propisivanjem jasnih pravila tko i kako upravlja  e kako se dodjeljuju grobna mjesta.
Ujednačeniji izgled groblja i bolje održavanje grobnih mjesta.
Omogućiti uklanjanje spomenika u grobljima koji su suprotni pozitivnim propisima Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Zakon izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticanoj stanogradnji
2.4.
Zakon izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticanoj stanogradnji
Prvo tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Utvrđeni nedostaci u trenutnom zakonodavnom rješenju koje ne prepoznaje regionalne razlike u Republici Hrvatskoj.
Nedostatak, odnosno istek subvencija za mlade koji kupuju nekretninu.
Nedostatak mogućnosti da se stanovi u vlasništvu Republike Hrvatske obnove i ponude kroz modele priuštivog stanovanja.
Uvrštavanje regionalnih razlika kod planiranja, izgradnje i prodaje stanova izgrađenih za priuštivo stanovanje.
Uvođenje mogućnosti povrata dijela plaćenog poreza za prvu nekretninu kako bi posebne kategorije stanovništva lakše stekli prvu nekretninu.
Povećati ponudu priuštivih stanova za građane Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Zakon o izmjenama Zakona o komori arhitekata i komorama inženjera u graditeljstvu i prostornom uređenju
2.5.
Zakon o izmjenama Zakona o komori arhitekata i komorama inženjera u graditeljstvu i prostornom uređenju
Treće tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Usklađenje sa Zakonom o sudovima, kojim se sucima zabranjuje sudjelovanje u stegovnim postupcima strukovnih komora, usklađenje sa Zakonom o uvođenju eura u Republici Hrvatskoj i ispravljanje nedostataka uočenih u primjeni Zakona u praksi tijekom proteklog razdoblja.
Omogućavanje postupanja stegovnih tijela komora, jednostavnije postupanje po odredbama koje sadrže novčane kazne i osiguranje jednakog postupanja prema osobama koje obavljaju iste poslove u području gradnje.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Zakon o izmjenama Zakona o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje
2.6.
Zakon o izmjenama Zakona o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje
Treće tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Usklađenje sa Zakonom o uvođenju eura u Republici Hrvatskoj i ispravljanje nedostataka uočenih u primjeni Zakona u praksi tijekom proteklog razdoblja.
Jednostavnije postupanje po odredbama koje sadrže novčane kazne i osiguranje jednakog postupanja prema osobama koje obavljaju iste poslove u području gradnje.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Zakon o priuštivom stanovanju
2.7.
Zakon o priuštivom stanovanju
Treće tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
U prvom kvartalu 2025. očekuje se stupanje na snagu Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske (NPSP) do 2030.
U skladu sa smjernicama iz navedenog dokumenta, potrebno je donijeti novi zakon koji će zamijeniti Zakon o društveno poticanoj stanogradnji i bitno proširiti broj instrumenata kojima se Republika Hrvatska može poslužiti prilikom provođenja mjera stambene politike.
Potrebno je proširiti ovlasti Agencije za pravni promet i posredovanje nekretnina (APN) kao središnjeg tijela za provedbu mjera iz NPSP-a RH do 2030.
Potrebno je riješiti nemogućnost da se stanovi u vlasništvu Republike Hrvatske obnove i ponude kroz modele priuštivog stanovanja.
Novi zakonodavni okvir za provođenje Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. godine.
Na jednom mjestu navesti gotovo sve instrumente i predvidjeti gotovo sve mjere koje Republika Hrvatska provodi kako bi građanima omogućila priuštivo stanovanje.
APN bi bio postavljen kao središnje tijelo za provedbu NPSP-a te bi, uz gradnju zgrada, obnavljao stanove u državnom i u privatnom vlasništvu, davao ih u najam, vraćao porez plaćen prilikom kupnje prve nekretnine i dr.
Povećati ponudu priuštivih stanova za građane Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Zakon o gradnji
2.8.
Zakon o gradnji
Četvrto tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Tijekom primjene važećeg Zakona o gradnji („Narodne novine“ broj 153/13, 20/17, 39/19 i 125/19) uočene su poteškoće u primjeni zbog većeg broja izmjena i dopuna kao i prijelaznih i završnih odredbi tih zakona. Stoga, radi lakšeg tumačenja i provedbe istog Zakona, u normativnom smislu treba ujediniti izmjene i dopune te donijeti novi zakon.
Također je primjenom važećeg Zakona o gradnji utvrđena potreba redefiniranja izvedbenog projekta te propisivanja pojma obiteljske kuće i u tom smislu učinkovitijih i jednostavnijih odredbi vezanih uz gradnju i izdavanje akata za gradnju obiteljskih kuća i ostalih građevina.
Uz navedeno, ističe se skoro donošenje nove Uredbe o građevnim proizvodima kojom su mijenjani temeljni zahtjevi za građevinu. Budući da su temeljni zahtjevi za građevinu predmet odredbi Zakona o gradnji, potrebno ih je uskladiti s novom Uredbom o građevnim proizvodima.
Nadalje, donesena je nova Direktiva (EU) 2024/1275 o energetskim svojstvima zgrada koja će biti prenesena u nacionalno zakonodavstvo putem novog zakona te energetska svojstva zgrada više neće biti predmet Zakona o gradnji.
Osigurati jednostavniju provedbu Zakona, pojednostaviti gradnju i izdavanje akata za gradnju obiteljskih kuća i ostalih građevina, te uskladiti nacionalno zakonodavstvo sa zakonodavstvom EU.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Zakon o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu (EU)
2.9.
Zakon o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu (EU)
Četvrto tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije.
Prijenos Direktive (EU) 2024/1275 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. travnja 2024. o energetskim svojstvima zgrada (preinaka) (SL L, 8.5.2024.)
Prijenos Direktive (EU) 2018/844 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o izmjeni Direktive 2010/31/EU o energetskim svojstvima zgrada i Direktive 2012/27/EU o energetskoj učinkovitosti (Tekst značajan za EGP) (SL L 156/75, 19. 6. 2018)
Provedba Uredbe (EU) 2018/1999 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o upravljanju energetskom unijom i djelovanjem u području klime, izmjeni uredaba (EZ) br. 663/2009 i (EZ) br. 715/2009 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 94/22/EZ, 98/70/EZ, 2009/31/EZ, 2009/73/EZ, 2010/31/EU, 2012/27/EU i 2013/30/EU Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 2009/119/EZ i (EU) 2015/652 te stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 525/2013 Europskog parlamenta i Vijeća (Tekst značajan za EGP) (SL L 328, 21. 12. 2018.) u dijelu koji se odnosi na rok i dinamiku donošenja Dugoročne strategije obnove za podupiranje obnove zgrada.
Prijenos Direktive 2010/31/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 19. svibnja 2010. o energetskoj učinkovitosti zgrada (preinaka) (SL L 153, 18.6.2010.)
28. svibnja 2024. godine stupila je na snagu Direktiva (EU) 2024/1275 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. travnja 2024. o energetskim svojstvima zgrada (preinaka), a rok za transpoziciju Direktive i prijenos u nacionalno zakonodavstvo je dvije godine, tj. do 29. svibnja 2026. godine
Obzirom na to da se planira donošenje novog Zakona o gradnji koji neće sadržavati odredbe vezano za energetsku učinkovitost u zgradarstvu, planira se donošenje novog Zakona o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu kojim će se prenijeti i sve već do sada prenesene Direktive Zakonom o gradnji („Narodne novine“, broj 153/13, 20/17, 39/19 i 125/19) kojim je u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena Direktiva 2010/31/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 19. svibnja 2010. o energetskoj učinkovitosti zgrada (preinaka) (SL L 153, 18.6.2010.), Direktiva (EU) 2018/844 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o izmjeni Direktive 2010/31/EU o energetskim svojstvima zgrada i Direktive 2012/27/EU o energetskoj učinkovitosti (Tekst značajan za EGP) (SL L 156, 19. 6. 2018). Također, Zakonom se osigurava provedba Uredbe (EU) 2018/1999 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o upravljanju energetskom unijom i djelovanjem u području klime, izmjeni uredaba (EZ) br. 663/2009 i (EZ) br. 715/2009 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 94/22/EZ, 98/70/EZ, 2009/31/EZ, 2009/73/EZ, 2010/31/EU, 2012/27/EU i 2013/30/EU Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 2009/119/EZ i (EU) 2015/652 te stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 525/2013 Europskog parlamenta i Vijeća (Tekst značajan za EGP) (SL L 328, 21. 12. 2018.) u dijelu koji se odnosi na rok i dinamiku donošenja Dugoročne strategije obnove za podupiranje obnove zgrada.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Zakon o prostornom uređenju (RM)
2.10.
Zakon o prostornom uređenju (RM)
Četvrto tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Tijekom primjene važećeg Zakona o prostornom uređenju („Narodne novine“ broj 153/13, 65/17, 114/18, 39/19, 98/19 i 67/23) uočeno je da veći broj izmjena i dopuna tog zakona, kao i prijelaznih i završnih odredbi, u normativnom smislu treba ujediniti te napraviti novi zakon, radi lakšeg tumačenja odredbi te njegove provedbe u praksi. Nadalje, radi poboljšanja sustava prostornog planiranja u periodu transformacije prostornih planova, odnosno procesa prelaska važećih prostornih planova iz analognog u digitalni oblik (prostorni planovi nove generacije), potrebno je u cilju uklanjanja nejasnoća u pojedinim procesima izrade prostornih planova preispitati i poboljšati odredbe kako bi se spriječili problemi pri realizaciji investicija na svim razinama upravljanja. Takva situacija otežava i usporava izdavanje akata za provedbu prostornih planova, uključujući i akte za gradnju, te time i realizaciju potencijalnih investicija. Također, učinkovitije će se urediti stanoviti nedostaci u primjeni odredaba o provedbi prostornih planova te uskladiti odredbe Zakona s drugim promjenama u nacionalnom zakonodavstvu, te općenito slijediti potrebe izmjene zakonodavstva koje nameću klimatske promjene i energetska kriza.
Unaprjeđenje sustava prostornog uređenja i uklanjanje barijera za realizaciju izgradnje i uređenja građevina i prostora od značaja na svim razinama, što će omogućiti ostvarenje ravnomjernog prostornog razvoja usklađenog s gospodarskim i društvenim okolnostima, modernizaciju i povećanje učinkovitosti, kvalitete te transparentnosti postupaka iz područja prostornog uređenja.
Efikasnije ostvarenje ciljeva predviđenih Nacionalnim planom oporavka i otpornosti, komponentom Javna uprava, pravosuđe i državna imovina podkomponentom C2.3. Digitalna tranzicija društva i gospodarstva, odnosno investiciju C2.3.R3-I7 Unaprjeđenje sustava prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine kroz digitalizaciju.
Učinkovitija provedba prostornih i arhitektonskih politika Republike Hrvatske kao preduvjet stvaranja uvjeta za život, rad i razvoj svih grana djelatnosti.
Horizontalno usklađenje s nacionalnim zakonodavstvom u području gospodarstva i održivog razvoja.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
3.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Zakon o izmjenama Zakona o građevnim proizvodima
3.1.
Zakon o izmjenama Zakona o građevnim proizvodima
Drugo tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Do kraja 2024. godine planirano je donošenje nove Uredbe (EU) Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju usklađenih pravila za stavljanje na tržište građevnih proizvoda i stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 305/2011
(Tekst značajan za EGP).
Budući da se Zakonom o građevnim proizvodima, između ostaloga, osigurava i provedba akata Europske unije, ovim Zakonom je potrebno osigurati i provedbu navedene Uredbe.
Osigurati provedbu nove Uredbe (EU) Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju usklađenih pravila za stavljanje na tržište građevnih proizvoda i stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 305/2011
(Tekst značajan za EGP).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
4.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
Datum: 31. listopada 2024.
Uputa:
. Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
. Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
. Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom " (EU) "
. Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom " (RM) "
. Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE