OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA ZAKON O KLIMATSKIM PROMJENAMA I ZAŠTITI OZONSKOG SLOJA
TABLICA
PRILOG 1.:
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
1.
STRUČNI NOSITELJ:
MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
2.
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1.
Zakon o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja (EU)
IV. kvartal 2024.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Europsko vijeće je svojim zaključcima 2019. godine usvojilo cilj postizanja klimatske neutralnosti na razini EU-a do 2050. godine u skladu s ciljevima Pariškog sporazuma, a u prosincu 2020. godine povećanje cilja smanjenja emisija stakleničkih plinova na razini EU-a do 2030. godine s -40 % na najmanje -55 % u odnosu na razinu u 1990. godini. Navedeni klimatski ciljevi postali su pravno obvezujući za sve države članice donošenjem Uredbe (EU) 2021/1119 (Europski propis o klimi). Zbog toga je Komisija u srpnju 2021. godine predstavila paket izmjena klimatsko-energetskog zakonodavstva ''Spremni za 55'' u kojem su izmijenjene EU direktive i EU uredbe koje obuhvaćaju područje klimatskih promjena, ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja i fluoriranih stakleničkih plinova.
S obzirom na obuhvat izmjena
postojećeg Zakona, potrebno je izraditi novi Zakon o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja koji će osigurati provedbu novog EU zakonodavstva u području klimatskih promjena.
Zakonom će se omogućiti:
-izrada i dostavljanje Komisiji do 1. siječnja 2029. dugoročne niskougljične strategije s 30-godišnjom perspektivom usklađene s Unijinim ciljem klimatske neutralnosti sukladno zahtjevu izmijenjenoj Uredbi (EU) 2018/1999. Za izradu navedene niskougljične strategije nadležno je Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije, dok je za izradu Integriranog energetskog i klimatskog plana nadležno Ministarstvo gospodarstva u suradnji sa Ministarstvom zaštite okoliša i zelene tranzicije
-unapređenje zakonodavnog okvira u svrhu stvaranja uvjeta za bolju horizontalnu i vertikalnu integraciju prilagodbe klimatskim promjenama
-usklađivanje nacionalnih dokumenata sa Strategijom prilagodbe klimatskim promjenama, izrada procjene izloženosti klimatskim promjenama, procjena osjetljivosti na klimatske promjene i procjene rizika od klimatskih promjena i prijedloge mjera prilagodbe klimatskim promjenama za nacionalne razvojne dokumente i razvojne dokumente pojedinih područja i djelatnosti, izvješćivanje o provedenim aktivnostima prilagodbe, izrada programa ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja županija, Grada Zagreba i velikih gradova
-osnivanje i financiranje nacionalnog centra za prilagodbu klimatskim promjenama kao upravne organizacije Ministarstva, kao stručnog tijela koje će pomoći u provedbi Strategije prilagodbe klimatskim promjenama i davati stručnu podršku tijelima te voditi nacionalnu informacijsko-edukacijsku mrežnu platformu o prilagodbi klimatskim promjenama
-unaprjeđenje izvješćivanja o emisijama, provedbi politika i mjera za njihovo smanjenje te provedbi mjera prilagodbe klimatskim promjenama
-da Republika Hrvatska ispuni svoje obveze smanjenja emisija iz sektora izvan sustava trgovanja sukladno zahtjevima Uredbe (EU) 2018/842 i Uredbe (EU) 2023/857, jer se sukladno praksi u drugim državama članicama, ovim Zakonom predlaže utvrđivanje postotka smanjenja emisija po godinama koji svaki sektor u ESR-u mora ostvariti u cilju. Također se tijelima državne uprave nadležnim za sektore u ESR-u, u kojima se emisije i dalje povećavaju ili se ne smanjuju prema ESR zadanim ciljevima i doprinose prekoračenju dozvoljene kvote, nameće obveza osiguranja financijskih sredstava u državnom proračunu za kupovinu jedinica kojima će se pokriti višak emisija, a koje preostanu nakon korištenja predviđenih fleksibilnih mehanizama
-provedba odredbi Uredbe (EU) 2018/841 izmijenjene Uredbom (EU) 2023/839, kojima se utvrđuje područje primjene, obveze i ciljevi država članica i Europske unije u povećanju uklanjanja/ponora u sektoru korištenja zemljišta, prenamjene zemljišta i šumarstva (LULUCF), određuju obračunske kategorije zemljišta za prvo obvezujuće razdoblje, 2021. - 2025., i drugo obvezujuće razdoblje, 2026. - 2030., potom pravila za obračun emisija i ponora u sektoru LULUCF i posebno za pojedine kategorije zemljišta (pošumljeno i iskrčeno zemljište, zemljište pod usjevima kojim se gospodari, travnjaci kojima se gospodari, močvarno zemljište kojim se gospodari i šumsko zemljište kojim se gospodari) te drvne proizvode (harvest wood products, HWP) i prirodne nepogode kao i fleksibilne mogućnosti i uvjeti njihovog korištenja
-provedba javnih certifikacijskih shema za uklanjanje ugljika, koje odobrava Europska komisija prema propisanim kriterijima
-šumoposjednicima, poljoprivrednicima i upraviteljima zemljišta dodatne gospodarske aktivnosti te s tim u vezi i dodatnu zaradu te povećanje njihove ekološke ambicije na razini poljoprivrednog gospodarstva
-pomoć poduzećima u izvješćivanju u pogledu korporativnog izvješćivanja o održivosti te pružiti veću transparentnost tvrdnjama javnih i privatnih organizacija o klimatskoj neutralnosti kako bi se izbjegao manipulativni zeleni marketing
-provedba novih obveza i pravila za operatere postrojenja i operatora zrakoplova te pomorskog sektora u EU ETS-u
-financiranje modernizacije poslovanja postojećih i novih obveznika ETS-a, s ciljem zaštite njihove konkurentnosti
-proširenje EU ETS-a, kojim se u sustav trgovanja uključuju i emisije iz zgradarstva i cestovnog prometa te dodatnih sektora
-provedba novih obveza vezano za smanjenje emisija koje proizlaze iz korištenja fluoriranih stakleničkih plinova i tvari koje oštećuju ozonski sloj
-financiranje niskougljične tranzicije jer se Zakonom propisuje namjena trošenja financijskih sredstava dobivenih prodajom emisijskih jedinica na dražbi, u skladu s Direktivom (EU) 2023/959
-provedba Socijalnog fonda za klimatsku politiku, jer se Zakonom propisuje obveza izrade i dostave Socijalnog plana za klimatsku politiku Europskoj komisiji na odobrenje
-transparentnost ulaganja koja se financiranju prihodima od dražbi i iz Modernizacijskog fonda.
Ciljevi donošenja Zakona:
-usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije na području klimatskih promjena, ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja, a proces će se nastaviti donošenjem provedbenih propisa i planskih dokumenata
-unaprjeđenje institucionalnih uvjeta za donošenje strateških dokumenata u području zaštite klime i ozonskog sloja
-unaprjeđenje postojećeg sustava praćenja i izvješćivanja o emisijama stakleničkih plinova te uspostava sustava za praćenje i izvješćivanje za novi EU sustav trgovanja emisijama stakleničkih plinova
-uspostava Socijalnog fonda za klimatsku politiku
-unaprjeđenje sustava inspekcijskog nadzora
-bolja provedba zakonskih odredbi vezano područje klimatskih promjena i zaštitu ozonskog sloja.
2.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
-
2.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
4.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:Marija Vučković, ministrica zaštite okoliša i zelene tranzicije
Datum: 28. listopada 2024
Uputa:
.Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
.Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
.Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom "(EU)"
.Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom "(RM)"
.Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA ZAKON O KLIMATSKIM PROMJENAMA I ZAŠTITI OZONSKOG SLOJA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
TABLICA
PRILOG 1.:
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
1.
STRUČNI NOSITELJ:
MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
2.
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1.
Zakon o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja (EU)
IV. kvartal 2024.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Europsko vijeće je svojim zaključcima 2019. godine usvojilo cilj postizanja klimatske neutralnosti na razini EU-a do 2050. godine u skladu s ciljevima Pariškog sporazuma, a u prosincu 2020. godine povećanje cilja smanjenja emisija stakleničkih plinova na razini EU-a do 2030. godine s -40 % na najmanje -55 % u odnosu na razinu u 1990. godini. Navedeni klimatski ciljevi postali su pravno obvezujući za sve države članice donošenjem Uredbe (EU) 2021/1119 (Europski propis o klimi). Zbog toga je Komisija u srpnju 2021. godine predstavila paket izmjena klimatsko-energetskog zakonodavstva ''Spremni za 55'' u kojem su izmijenjene EU direktive i EU uredbe koje obuhvaćaju područje klimatskih promjena, ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja i fluoriranih stakleničkih plinova.
S obzirom na obuhvat izmjena
postojećeg Zakona, potrebno je izraditi novi Zakon o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja koji će osigurati provedbu novog EU zakonodavstva u području klimatskih promjena.
Zakonom će se omogućiti:
- izrada i dostavljanje Komisiji do 1. siječnja 2029. dugoročne niskougljične strategije s 30-godišnjom perspektivom usklađene s Unijinim ciljem klimatske neutralnosti sukladno zahtjevu izmijenjenoj Uredbi (EU) 2018/1999. Za izradu navedene niskougljične strategije nadležno je Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije, dok je za izradu Integriranog energetskog i klimatskog plana nadležno Ministarstvo gospodarstva u suradnji sa Ministarstvom zaštite okoliša i zelene tranzicije
- unapređenje zakonodavnog okvira u svrhu stvaranja uvjeta za bolju horizontalnu i vertikalnu integraciju prilagodbe klimatskim promjenama
- usklađivanje nacionalnih dokumenata sa Strategijom prilagodbe klimatskim promjenama, izrada procjene izloženosti klimatskim promjenama, procjena osjetljivosti na klimatske promjene i procjene rizika od klimatskih promjena i prijedloge mjera prilagodbe klimatskim promjenama za nacionalne razvojne dokumente i razvojne dokumente pojedinih područja i djelatnosti, izvješćivanje o provedenim aktivnostima prilagodbe, izrada programa ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja županija, Grada Zagreba i velikih gradova
- osnivanje i financiranje nacionalnog centra za prilagodbu klimatskim promjenama kao upravne organizacije Ministarstva, kao stručnog tijela koje će pomoći u provedbi Strategije prilagodbe klimatskim promjenama i davati stručnu podršku tijelima te voditi nacionalnu informacijsko-edukacijsku mrežnu platformu o prilagodbi klimatskim promjenama
- unaprjeđenje izvješćivanja o emisijama, provedbi politika i mjera za njihovo smanjenje te provedbi mjera prilagodbe klimatskim promjenama
- da Republika Hrvatska ispuni svoje obveze smanjenja emisija iz sektora izvan sustava trgovanja sukladno zahtjevima Uredbe (EU) 2018/842 i Uredbe (EU) 2023/857, jer se sukladno praksi u drugim državama članicama, ovim Zakonom predlaže utvrđivanje postotka smanjenja emisija po godinama koji svaki sektor u ESR-u mora ostvariti u cilju. Također se tijelima državne uprave nadležnim za sektore u ESR-u, u kojima se emisije i dalje povećavaju ili se ne smanjuju prema ESR zadanim ciljevima i doprinose prekoračenju dozvoljene kvote, nameće obveza osiguranja financijskih sredstava u državnom proračunu za kupovinu jedinica kojima će se pokriti višak emisija, a koje preostanu nakon korištenja predviđenih fleksibilnih mehanizama
- provedba odredbi Uredbe (EU) 2018/841 izmijenjene Uredbom (EU) 2023/839, kojima se utvrđuje područje primjene, obveze i ciljevi država članica i Europske unije u povećanju uklanjanja/ponora u sektoru korištenja zemljišta, prenamjene zemljišta i šumarstva (LULUCF), određuju obračunske kategorije zemljišta za prvo obvezujuće razdoblje, 2021. - 2025., i drugo obvezujuće razdoblje, 2026. - 2030., potom pravila za obračun emisija i ponora u sektoru LULUCF i posebno za pojedine kategorije zemljišta (pošumljeno i iskrčeno zemljište, zemljište pod usjevima kojim se gospodari, travnjaci kojima se gospodari, močvarno zemljište kojim se gospodari i šumsko zemljište kojim se gospodari) te drvne proizvode (harvest wood products, HWP) i prirodne nepogode kao i fleksibilne mogućnosti i uvjeti njihovog korištenja
- provedba javnih certifikacijskih shema za uklanjanje ugljika, koje odobrava Europska komisija prema propisanim kriterijima
- šumoposjednicima, poljoprivrednicima i upraviteljima zemljišta dodatne gospodarske aktivnosti te s tim u vezi i dodatnu zaradu te povećanje njihove ekološke ambicije na razini poljoprivrednog gospodarstva
- pomoć poduzećima u izvješćivanju u pogledu korporativnog izvješćivanja o održivosti te pružiti veću transparentnost tvrdnjama javnih i privatnih organizacija o klimatskoj neutralnosti kako bi se izbjegao manipulativni zeleni marketing
- provedba novih obveza i pravila za operatere postrojenja i operatora zrakoplova te pomorskog sektora u EU ETS-u
- financiranje modernizacije poslovanja postojećih i novih obveznika ETS-a, s ciljem zaštite njihove konkurentnosti
- proširenje EU ETS-a, kojim se u sustav trgovanja uključuju i emisije iz zgradarstva i cestovnog prometa te dodatnih sektora
- provedba novih obveza vezano za smanjenje emisija koje proizlaze iz korištenja fluoriranih stakleničkih plinova i tvari koje oštećuju ozonski sloj
- financiranje niskougljične tranzicije jer se Zakonom propisuje namjena trošenja financijskih sredstava dobivenih prodajom emisijskih jedinica na dražbi, u skladu s Direktivom (EU) 2023/959
- provedba Socijalnog fonda za klimatsku politiku, jer se Zakonom propisuje obveza izrade i dostave Socijalnog plana za klimatsku politiku Europskoj komisiji na odobrenje
- transparentnost ulaganja koja se financiranju prihodima od dražbi i iz Modernizacijskog fonda.
Ciljevi donošenja Zakona:
- usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije na području klimatskih promjena, ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja, a proces će se nastaviti donošenjem provedbenih propisa i planskih dokumenata
- unaprjeđenje institucionalnih uvjeta za donošenje strateških dokumenata u području zaštite klime i ozonskog sloja
- unaprjeđenje postojećeg sustava praćenja i izvješćivanja o emisijama stakleničkih plinova te uspostava sustava za praćenje i izvješćivanje za novi EU sustav trgovanja emisijama stakleničkih plinova
- uspostava Socijalnog fonda za klimatsku politiku
- unaprjeđenje sustava inspekcijskog nadzora
- bolja provedba zakonskih odredbi vezano područje klimatskih promjena i zaštitu ozonskog sloja.
2.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
-
2.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
4.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Marija Vučković, ministrica zaštite okoliša i zelene tranzicije
Datum: 28. listopada 2024
Uputa:
. Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
. Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
. Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom " (EU) "
. Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom " (RM) "
. Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE