NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O RAČUNOVODSTVU, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA
Zagreb, listopad 2024.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O RAČUNOVODSTVU
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o računovodstvu sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. – pročišćeni tekst i br. 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o računovodstvu („Narodne novine“ br. 85/24., u daljnjem tekstu: važeći Zakon) donesen je 2024., a stupio je na snagu 27. srpnja 2024. Važećim Zakonom uređeno je računovodstvo poduzetnika, razvrstavanje poduzetnika i grupa poduzetnika, knjigovodstvene isprave i poslovne knjige, popis imovine i obveza, primjena standarda financijskog izvještavanja i tijelo za donošenje standarda financijskog izvještavanja, godišnji financijski izvještaji i konsolidacija godišnjih financijskih izvještaja, izvještaj o održivosti, primjena standarda izvještavanja o održivosti i provjera izvještaja o održivosti, izvještaj o plaćanjima javnom sektoru, revizija godišnjih financijskih izvještaja i godišnjeg izvješća, sadržaj godišnjeg izvješća, javna objava godišnjih financijskih izvještaja i godišnjeg izvješća, Registar godišnjih financijskih izvještaja te obavljanje nadzora.
Ovim Prijedlogom zakona u važeći Zakon unosi se odredba kojom se propisuje pravilo za slučaj promjene pokazatelja za razvrstavanje poduzetnika (na velike, srednje, male i mikro poduzetnike) tijekom poslovne godine, a koji su temelj za primjenu standarda financijskog izvještavanja.
Važećim zakonom propisani su kriteriji za razvrstavanje poduzetnika na velike, srednje, male i mikro poduzetnike. Pokazatelji na temelju kojih se poduzetnici razvrstavaju su iznos ukupne aktive, iznos netoprihoda i prosječan broj radnika tijekom poslovne godine. Razvrstavanje poduzetnika bitno je radi izrade godišnjih financijskih izvještaja te primjene standarda financijskog izvještavanja. Naime, poduzetnici su dužani sastavljati i prezentirati godišnje financijske izvještaje primjenom Hrvatskih standarda financijskog izvještavanja ili Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja u skladu s odredbama važećeg Zakona. Obveza primjene standarda financijskog izvještavanja zahtijeva da se isti primjenjuju od početka poslovne godine, što je moguće isključivo u skladu sa pokazateljima za razvrstavanje koji su tada na snazi.
Kako bi poduzetnici postupali jednoznačno i kako bi se izbjegle dvojbe o primjeni standarda financijskog izvještavanja, ovim Prijedlogom zakona utvrđuje se pravilo koje se primjenjuje ako tijekom poslovne godine dođe do promjene pokazatelja koji imaju utjecaj na primjenu standarda financijskog izvještavanja, a sve kako se ne bi prekidao proces vođenja poslovnih knjiga koje su ujedno i podloga za sastavljanje godišnjih financijskih izvještaja.
Nadalje, ovim Prijedlogom zakona osigurava se da svi sastavni entiteti multinacionalnog društva primjenjuju isti računovodstveni standard obzirom da će osnovica za izračun domaćeg dopunskog poreza poteći od godišnjih financijskih izvještaja kako je propisano Zakonom o minimalnom globalnom porezu na dobit („Narodne novine“, br. 155/23.).
III. OCJENA I IZVOR SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. stavkom 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 123/20. i 86/23.) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi. Stoga, predlaže se donošenje ovoga Prijedloga zakona po hitnom postupku kako bi se spriječilo nastajanje pravne praznine i omogućilo jednoznačno postupanje poduzetnika u primjeni standarda financijskog izvještavanja.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O RAČUNOVODSTVU
Članak 1.
U Zakonu o računovodstvu („Narodne novine“, br. 85/24.) u članku 2. stavku 1. točki 7. riječi: „ u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2022/2464” brišu se.
Članak 2.
Iza članka 6. dodaje se naslov iznad članka i članak 6.a koji glase:
„Primjena standarda financijskog izvještavanja u slučaju promjene pokazatelja razvrstavanja tijekom poslovne godine”
Članak 6.a
Ako se tijekom poslovne godine promijene pokazatelji za razvrstavanje iz članaka 5. i 6. ovoga Zakona koji utječu na primjenu standarda financijskog izvještavanja te na sastavljanje godišnjih financijskih izvještaja i godišnjih konsolidiranih financijskih izvještaja, za poslovnu godinu koja počinje na dan stupanja na snagu takvih promjena ili ranije, primjenjuju se standardi financijskog izvještavanja čija primjena je bila određena na osnovi pokazatelja za razvrstavanje koji su bili na snazi na dan koji neposredno prethodi prvom danu te poslovne godine, osim ako ovim Zakonom ili drugim propisima nije određeno drukčije.“.
Članak 3.
U članku 16. iza stavka 7. dodaje se stavak 8. koji glasi:
„(8) Iznimno od stavka 2. ovoga članka poduzetnik koji je obveznik primjene propisa o minimalnom globalnom porezu na dobit dužan je sastavljati i prezentirati godišnje financijske izvještaje primjenom Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja.“
Članak 4.
U članku 29. stavku 4. točki 6. podtočki b) riječi: „dužne pažnje“ zamjenjuju se riječima: „dubinske analize“.
Članak 5.
U članku 32. stavku 3. točki 6. podtočki b) riječi: „dužne pažnje“ zamjenjuju se riječima: „dubinske analize“.
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 6.
Odredbe članka 2. ovoga Zakona primjenjuju se na poslovnu godinu koja počinje 1. siječnja 2024. ili nakon tog datuma.
Članak 7.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom se članak 2. važećeg Zakona nomotehnički dorađuje na način da se briše pogrešno skraćivanje naziva Direktive (EU) 2023/2864 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (Tekst značajan za EGP) (SL L, 20. 12. 2023.).
Uz članak 2.
Ovim člankom dodaje se u važeći Zakon novi članak kojim se propisuje pravilo u slučaju promjene pokazatelja za razvrstavanje poduzetnika (na velike, srednje, male i mikro poduzetnike) tijekom poslovne godine. Na temelju navedenog pravila za poslovnu godinu koja počinje na dan stupanja na snagu takvih promjena ili ranije, primjenjuju se standardi financijskog izvještavanja čija primjena je bila određena na osnovi pokazatelja za razvrstavanje koji su bili na snazi na dan koji neposredno prethodi prvom danu te poslovne godine. Naime, razvrstavanje poduzetnika bitno je radi izrade godišnjih financijskih izvještaja te primjene standarda financijskog izvještavanja. Tako, veliki poduzetnici izrađuju godišnje financijske izvještaje primjenom Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja (MSFI), a srednji, mali i mikro poduzetnici primjenjuju Hrvatske standarde financijskog izvještavanja (HSFI). Poduzetnici se razvrstavanju na temelju utvrđenih pokazatelja na zadnji dan poslovne godine koja prethodi poslovnoj godini za koju se sastavljaju godišnji financijski izvještaji (neto prihod, ukupna aktiva, broj zaposlenih). Obveza primjene standarda financijskog izvještavanja zahtijeva da se isti primjenjuju od početka poslovne godine, što je moguće isključivo u skladu sa pokazateljima za razvrstavanje koji su tada na snazi.
Kako bi se izbjegle dvojbe o primjeni standarda financijskog izvještavanja, ovim člankom utvrđuje se pravilo koje se primjenjuje ako tijekom poslovne godine dođe do promjene pokazatelja koji imaju utjecaj na primjenu standarda financijskog izvještavanja, a sve kako se ne bi prekidao proces vođenja poslovnih knjiga koje su ujedno i podloga za sastavljanje godišnjih financijskih izvještaja.
Uz članak 3.
Od 2024. na snagu je stupio Zakon o minimalnom globalnom porezu na dobit („Narodne novine“, br. 155/23.). Predmetnim Zakonom implementirana je Direktiva Vijeća (EU) 2022/2523 od 14. prosinca 2022. o osiguravanju globalne minimalne razine oporezivanja za skupine multinacionalnih poduzeća i velike domaće skupine u Uniji. Ta Direktiva temelji se na OECD-ovom Modelu pravila za uspostavu minimalne razine oporezivanja od 15% za multinacionalna društva s konsolidiranim prihodima iznad 750 milijuna eura milijuna. Zakon o minimalnom globalnim porezu na dobit uveo je obvezu plaćanja domaćeg dopunskog poreza (dalje u tekstu: QDMTT). Za primjenu QDMTT svi sastavni entiteti jednog multinacionalnog društva morati će objediniti svoje rezultate i utvrditi postojane ili ne postojanije dodatne porezne obveze u Republici Hrvatskoj. Slijedom Direktive Vijeća (EU) 2022/2523 Zakonom o minimalnom globalnom porezu na dobit omogućena je primjena MSFI-ja ili HSFI-ja. Dakle kao i za izračun obveze poreza na dobit. Međutim, da bi se izračun QDMTT smatrao prihvatljivim na nivou država odnosno da država u kojoj je matično društvo ne bi preispitivala i dovodila u pitanje izračun obveze QDMTT, OECD izvršava procjenu utvrđenih pravila prema kojima država ispunjava kriterije za priznavanje izračuna tzv. sigurne luke vezene uz računovodstveni standard za QDMTT. Obzirom da osnovica za izračun QDMTT proizlazi iz financijskog izvještaja potrebno je osigurati da svi sastavni entiteti multinacionalnog društva primjenjuju isti računovodstveni standard kako bi se lakše ispunio jedan od kriterija sigurne luke za QDMTT. Stoga, sastavni entiteti multinacionalnog društva su uglavnom obveznici primjene MSFI, ali postoji mogućnost da će se pojaviti određeni entitet koji još nije obveznik primjene MSFI-a. Slijedom navedenog ovim člankom utvrđuje se da svi sastavni entiteti multinacionalnog društva primjenjuju isti računovodstveni standard obzirom da će osnovica za izračun QDMTT .
Uz članak 4.
Ovim člankom se u članku 29. važećeg Zakona usklađuje terminologija.
Uz članak 5.
Ovim člankom se u članku 32. važećeg Zakona usklađuje terminologija.
Uz članak 6.
Ovim člankom određuje se primjena pravila za slučaj promjene pokazatelja za razvrstavanje poduzetnika iz članka 1. ovoga Zakona na poslovnu godinu koja je započela prije stupanja na snagu Zakona o računovodstvu („Narodne novine”, broj 85/24.) . S obzirom na izmjene pokazatelja za razvrstavanje poduzetnika koje su stupile na snagu 27. srpnja 2024. postoji mogućnost nastanka pravne praznine za poduzetnike čija je poslovna godina započela prije, a završava nakon stupanja na snagu predmetnog zakona. Predmetna odredba označava povratno djelovanje. Međutim, kako se ne bi prekidao proces vođenja poslovnih knjiga što je u skladu s Međunarodnim standardima financijskog izvještavanja (MSFI) i Hrvatskim standardima financijskog izvještavanja (HSFI) te uzimajući u obzir da su poslovne knjige ujedno i podloga za sastavljanje godišnjih (konsolidiranih) financijskih izvještaja, poduzetnici i grupe poduzetnika kojima je poslovna godina započela prije stupanja na snagu Zakona, a završava nakon njegovog stupanja na snagu, za tu poslovnu godinu trebaju biti razvrstani na mikro, male, srednje i velike poduzetnike prema pokazateljima iz Zakona o računovodstvu („Narodne novine“, br. 78/15., 134/15., 120/16., 116/18., 42/20., 47/20., 114/22. i 82/23.), te sukladno tome trebaju primjenjivati standarde financijskog izvještavanja i sastavljaju i prezentirati godišnje (konsolidirane) financijske izvještaje za tu poslovnu godinu. Radi pravne sigurnosti te kako bi poduzetnici postupali jednoznačno i kako bi se izbjegle dvojbe o primjeni standarda financijskog izvještavanja propisana je primjena navedenog pravila na poslovnu godinu koja je započela prije stupanja na snagu Zakona, te završavaju nakon njegova stupanja na snagu.
Uz članak 7.
Ovim člankom uređuje se stupanje na snagu ovoga Zakona. Zakon stupa na snagu prvog dana od dana objave u Narodnim novinama kako bi se osigurala pravna sigurnost i provedivost članka 2. ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Preuzimanje i provedba pravnih akata Europske unije
Članak 2.
(1) Ovim Zakonom u hrvatsko zakonodavstvo preuzimaju se sljedeći akti Europske unije:
1. Direktiva 2013/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. lipnja 2013. o godišnjim financijskim izvještajima, konsolidiranim financijskim izvještajima i povezanim izvješćima za određene vrste poduzeća, o izmjeni Direktive 2006/43/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i o stavljanju izvan snage direktiva Vijeća 78/660/EEZ i 83/349/EEZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 182, 29. 6. 2013.), kako je posljednji put izmijenjena Direktivom Vijeća 2014/102/EU od 7. studenoga 2014. o prilagodbi Direktive 2013/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća o godišnjim financijskim izvještajima, konsolidiranim financijskim izvještajima i povezanim izvješćima za određene vrste poduzeća zbog pristupanja Republike Hrvatske (Tekst značajan za EGP) (SL L 334, 21. 11. 2014.)
2. Direktiva 2014/95/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2014. o izmjeni Direktive 2013/34/EU u pogledu objavljivanja nefinancijskih informacija i informacija o raznolikosti određenih velikih poduzeća i grupa (Tekst značajan za EGP) (SL L 330, 15. 11. 2014.)
3. Direktiva (EU) 2017/1132 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. lipnja 2017. o određenim aspektima prava društava (kodificirani tekst) (Tekst značajan za EGP) (SL L 169, 30. 6. 2017.)
4. Direktiva (EU) 2021/2101 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. studenoga 2021. o izmjeni Direktive 2013/34/EU u pogledu objavljivanja informacija o porezu na dobit koje provode određena poduzeća i podružnice (Tekst značajan za EGP) (SL L 429, 1. 12. 2021.)
5. Direktiva (EU) 2022/2464 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. prosinca 2022. o izmjeni Uredbe (EU) br. 537/2014, Direktive 2004/109/EZ, Direktive 2006/43/EZ i Direktive 2013/34/EU u pogledu korporativnog izvješćivanja o održivosti (Tekst značajan za EGP) (SL L 322, 16. 12. 2022.)
6. Delegirana Direktiva Komisije (EU) 2023/2775 od 17. listopada 2023. o izmjeni Direktive 2013/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu prilagodbi kriterija veličine za mikropoduzeća te mala, srednja i velika poduzeća ili grupe (Tekst značajan za EGP) (SL L, 21. 12. 2023.)
7. Direktiva (EU) 2023/2864 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (Tekst značajan za EGP) (SL L, 20. 12. 2023., u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2022/2464).
(2) Ovim Zakonom osigurava se provedba sljedećih akata Europske unije:
1. Uredbe (EZ) br. 1606/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 19. srpnja 2002. o primjeni međunarodnih računovodstvenih standarda (SL L 243, 11. 9. 2022., u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1606/2002)
2. Uredbe (EZ) br. 1893/2006 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. prosinca 2006. o utvrđivanju statističke klasifikacije ekonomskih djelatnosti NACE Revizija 2 te izmjeni Uredbe Vijeća (EEZ) br. 3037/90 i određenih uredbi EZ-a o posebnim statističkim područjima (Tekst značajan za EGP) (SL L 393, 30. 12. 2006., u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1893/2006).
Primjena standarda financijskog izvještavanja
Članak 16.
(1) Poduzetnik je dužan sastavljati i prezentirati godišnje financijske izvještaje primjenom Hrvatskih standarda financijskog izvještavanja ili Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja u skladu s odredbama ovoga Zakona.
(2) Poduzetnik iz članka 5. stavaka 3., 4. i 5. ovoga Zakona te ostali poduzetnici koji se ne mogu razvrstati po kriterijima iz članka 5. ovoga Zakona dužni su sastavljati i prezentirati godišnje financijske izvještaje primjenom Hrvatskih standarda financijskog izvještavanja.
(3) Poduzetnik iz članka 5. stavka 6. ovoga Zakona i subjekt od javnog interesa iz članka 3. stavka 2. ovoga Zakona dužan je sastavljati i prezentirati godišnje financijske izvještaje primjenom Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja.
(4) Ovisno društvo odnosno društvo kći koje je obveznik primjene Hrvatskih standarda financijskog izvještavanja, a čije matično društvo sastavlja i prezentira godišnje konsolidirane financijske izvještaje primjenom Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja, može odlučiti da sastavlja i prezentira svoje godišnje financijske izvještaje primjenom Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja.
(5) Matično društvo koje je obveznik primjene Hrvatskih standarda financijskog izvještavanja čije je najmanje jedno ovisno društvo obveznik primjene Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja može odlučiti da sastavlja i prezentira svoje pojedinačne i godišnje konsolidirane financijske izvještaje primjenom Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja.
(6) Poduzetnik iz stavaka 2. i 3. ovoga članka za kojega nije primjereno koristiti pretpostavku vremenske neograničenosti poslovanja, osim poduzetnika za čiji je nadzor poslovanja nadležna Hrvatska narodna banka ili Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga i poduzetnika čiji su vrijednosni papiri uvršteni na uređeno tržište bilo koje države članice kako je uređeno zakonom kojim se uređuje tržište kapitala ili odredbama propisa kojim se prenosi Direktiva 2014/65/EU, koristi Hrvatski standard financijskog izvještavanja kojim se uređuje financijsko izvještavanje u takvim okolnostima i druge standarde financijskog izvještavanja propisane tim standardom.
(7) Hrvatski standard financijskog izvještavanja iz stavka 6. ovoga članka može dopustiti ili zahtijevati da poduzetnik iz stavka 3. ovoga članka, osim poduzetnika koji je izuzet u stavku 6. ovoga članka, primjenjuje Međunarodne standarde financijskog izvještavanja te propisati prilagodbe tih standarda koje su nužne zbog neprimjerenosti korištenja pretpostavke o vremenski neograničenom poslovanju.
Izvještaj o održivosti
Članak 29.
(1) Poduzetnik je obveznik izvještavanja o održivosti ako je:
1. veliki poduzetnik iz članka 5. stavka 6. točke 1. ovoga Zakona
2. srednji poduzetnik iz članka 5. stavka 5. ovoga Zakona čiji su vrijednosni papiri uvršteni na uređeno tržište bilo koje države članice kako je uređeno zakonom kojim se uređuje tržište kapitala ili odredbama propisa kojim se prenosi Direktiva 2014/65/EU i
3. mali poduzetnik iz članka 5. stavka 4. ovoga Zakona čiji su vrijednosni papiri uvršteni na uređeno tržište bilo koje države članice kako je uređeno zakonom kojim se uređuje tržište kapitala ili odredbama propisa kojim se prenosi Direktiva 2014/65/EU.
(2) Poduzetnik iz stavka 1. ovoga članka dužan je u svoj izvještaj poslovodstva uključiti izvještaj o održivosti koji sadrži informacije potrebne za razumijevanje njegova utjecaja na pitanja održivosti te informacije potrebne za razumijevanje kako pitanja održivosti utječu na njegov razvoj, poslovni rezultat i položaj.
(3) Izvještaj o održivosti mora biti jasno istaknut u posebnom odjeljku izvještaja poslovodstva.
(4) Izvještaj o održivosti sadrži sljedeće informacije:
1. kratak opis poslovnog modela i strategije poduzetnika, uključujući:
a) otpornost poslovnog modela i strategije poduzetnika u odnosu na rizike povezane s pitanjima održivosti
b) prilike za poduzetnika povezane s pitanjima održivosti
c) planove poduzetnika, uključujući provedbene mjere i s time povezane financijske i investicijske planove, kojima se osigurava usklađenost poslovnog modela i strategije poduzetnika s prijelazom na održivo gospodarstvo i s ograničenjem globalnog zatopljenja na 1,5 °C u skladu s Pariškim sporazumom o klimatskim promjenama i ciljem postizanja klimatske neutralnosti do 2050. godine kako je propisano u Uredbi (EU) 2021/1119 te, ako je relevantno, izloženost poduzetnika aktivnostima koje su povezane s ugljenom, naftom i plinom
d) kako poslovni model i strategija poduzetnika uzimaju u obzir interese dionika poduzetnika i utjecaje poduzetnika na pitanja održivosti
e) kako je strategija poduzetnika provedena s obzirom na pitanja održivosti
2. opis ciljeva s rokovima koji su povezani s pitanjima održivosti koje je poduzetnik utvrdio, uključujući, ako je primjereno, apsolutne ciljeve smanjenja emisija stakleničkih plinova najmanje za 2030. i 2050. godinu, opis postignutog napretka u postizanju tih ciljeva te izjavu o tome temelje li se ciljevi poduzetnika povezani s okolišnim čimbenicima na nepobitnim znanstvenim dokazima
3. opis uloge izvršnih, upravljačkih i nadzornih tijela s obzirom na pitanja održivosti, kao i njihove stručnosti i vještina u ispunjavanju te uloge ili pristupa koji ta tijela imaju takvom stručnom znanju i vještinama
4. opis politika poduzetnika u odnosu na pitanja održivosti
5. informacije o postojanju programa poticaja povezanih s pitanjima održivosti koji se nude članovima izvršnih, upravljačkih i nadzornih tijela
6. opis:
a) procesa dubinske analize koji provodi poduzetnik u pogledu pitanja održivosti te, ako je primjenjivo, koji je u skladu sa zahtjevima Europske unije o provođenju procesa dubinske analize i propisima Republike Hrvatske
b) glavnih stvarnih ili potencijalnih štetnih utjecaja povezanih s vlastitim poslovanjem poduzetnika i njegovim lancem vrijednosti, uključujući njegove proizvode i usluge, poslovne odnose i lanac opskrbe, mjera poduzetih za utvrđivanje i praćenje tih utjecaja te drugih štetnih utjecaja koje poduzetnik mora utvrditi na temelju drugih zahtjeva propisanih pravom Europske unije i Republike Hrvatske prema kojima se treba izvršiti proces dužne pažnje
c) svih mjera koje je poduzetnik poduzeo kako bi spriječio, ublažio, otklonio ili okončao stvarne ili potencijalne štetne utjecaje te rezultata tih mjera
7. opis glavnih rizika za poduzetnika povezanih s pitanjima održivosti, uključujući opis glavnih ovisnosti poduzetnika o tim pitanjima održivosti te kako poduzetnik upravljanja tim rizicima
8. pokazatelje relevantne za objave iz točaka 1. do 7. ovoga stavka.
(5) Poduzetnik iz stavka 1. ovoga članka u izvještaju o održivosti izvještava o procesu koji je proveo radi utvrđivanja informacija iz stavka 4. ovoga članka koje je uključio u izvještaj poslovodstva u skladu sa stavkom 3. ovoga članka.
(6) Informacije iz stavka 4. točke 1. ovoga članka uključuju, ovisno o slučaju, informacije koje se odnose na kratkoročna, srednjoročna i dugoročna razdoblja.
(7) Informacije iz stavaka 2., 4., 5. i 6. ovoga članka sadrže informacije o vlastitom poslovanju poduzetnika i njegovu lancu vrijednosti, uključujući njegove proizvode i usluge, poslovne odnose i lanac opskrbe.
(8) Informacije iz stavaka 2., 4., 5. i 6. ovoga članka sadrže upućivanje na druge informacije u izvještaju poslovodstva u skladu s člankom 24. ovoga Zakona i dodatna objašnjenja tih informacija, kao i upućivanje na iznose iskazane u godišnjim financijskim izvještajima i dodatna objašnjenja tih iznosa.
(9) Poduzetnik iz stavka 1. ovoga članka može izostaviti informacije o predstojećim događajima ili pitanjima o kojim se pregovara kad bi, u skladu s obrazloženim mišljenjem članova izvršnih, upravljačkih i nadzornih tijela koji djeluju u okviru nadležnosti koje su im dodijeljene zakonom kojim se uređuju trgovačka društva i koji snose solidarnu odgovornost za to mišljenje, objavljivanje takvih informacija moglo nanijeti ozbiljnu štetu poslovnom položaju poduzetnika, pod uvjetom da takvo izostavljanje ne sprečava fer i objektivno razumijevanje razvoja, poslovnih rezultata i položaja poduzetnika te utjecaja njegovih poslovnih aktivnosti.
(10) Poduzetnik iz stavka 1. ovoga članka izrađuje izvještaj o održivosti primjenom standarda izvještavanja o održivosti iz članka 36. stavka 1. ovoga Zakona.
(11) Ako je poduzetnik iz stavka 1. ovoga članka ispunio zahtjeve iz stavaka 1. do 10. ovoga članka, smatra se da je ispunio zahtjev iz članka 24. stavka 3. ovoga Zakona.
(12) Odredbe ovoga članka ne primjenjuju se na:
a) UCITS fond kako je uređen zakonom kojim se uređuju otvoreni investicijski fondovi s javnom ponudom
b) alternativni investicijski fond kako je uređen zakonom kojim se uređuju alternativni investicijski fondovi
c) dobrovoljni mirovinski fond kako je uređen zakonom kojim se uređuju dobrovoljni mirovinski fondovi
d) obvezni mirovinski fond kako je uređen zakonom kojim se uređuju obvezni mirovinski fondovi
e) podružnicu poduzetnika sa sjedištem u drugoj državi članici ili trećoj zemlji, u Republici Hrvatskoj, kako je uređeno zakonom kojim se uređuju trgovačka društva, osim u slučaju iz članka 35. ovoga Zakona.
(13) Za provedbu odredaba ovoga poglavlja netoprihod je:
1. godišnji iznos prihoda od prodaje proizvoda i usluga poduzetnika unutar i izvan grupe nakon odbitka rabata i popusta te poreza na dodanu vrijednost i drugih poreza ako su povezani s prihodom, u skladu s primjenjivim standardima financijskog izvještavanja
2. za kreditnu instituciju zbroj sljedećih stavki: 1) prihoda po osnovi kamata i slični prihodi, s odvojenim iskazivanjem prihoda od vrijednosnih papira s fiksnim prinosom, 2) prihoda od vrijednosnih papira što uključuje: a) prihoda od dionica i ostalih vrijednosnih papira s promjenjivim prinosom, b) prihoda od sudjelujućih udjela, c) prihoda od dionica u povezanim društvima, 3) prihoda od provizija, 4) netodobiti ili gubitak od financijskih aktivnosti i 5) ostalih prihoda iz redovitog poslovanja kako je iskazan u izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za kreditne institucije
3. za društvo za osiguranje godišnji iznos prihoda od ugovora o osiguranju u određenom razdoblju kako je iskazan u izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za društvo za osiguranje
4. za mirovinsko osiguravajuće društvo godišnji iznos prihoda od ugovora o mirovinama u određenom razdoblju kako je iskazan u izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za mirovinsko osiguravajuće društvo
5. za leasing-društvo zbroj sljedećih stavki: 1) prihoda od kamata, 2) prihoda od provizija i naknada i 3) ostalih poslovnih prihoda u izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za leasing-društvo
6. za faktoring-društvo zbroj sljedećih stavki: 1) prihoda od kamata, 2) prihoda od provizija i naknada i 3) ostalih poslovnih prihoda u izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za faktoring-društvo
7. za društvo za upravljanje UCITS fondovima i društvo za upravljanje alternativnim investicijskim fondovima godišnji iznos prihoda od upravljanja fondovima, netoprihod od upravljanja portfeljem i prihod od investicijskog savjetovanja iskazani u izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za društvo za upravljanje UCITS fondovima i društvo za upravljanje alternativnim investicijskim fondovima
8. za mirovinsko društvo koje upravlja obveznim mirovinskim fondom i mirovinsko društvo koje upravlja dobrovoljnim mirovinskim fondom iznos prihoda od upravljanja fondovima iskazani u izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za mirovinsko društvo koje upravlja obveznim mirovinskim fondom i mirovinsko društvo koje upravlja dobrovoljnim mirovinskim fondom
9. za investicijsko društvo iznos prihoda od provizija i naknada za obavljene investicijske usluge i netoprihoda od ulaganja u financijske instrumente kako je iskazano u godišnjem izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za investicijska društva
10. za kreditnu uniju zbroj sljedećih stavki: 1) prihoda od kamata, 2) prihoda od provizija i naknada i 3) ostalih nekamatnih prihoda u računu dobiti i gubitka koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za kreditnu uniju.
Konsolidirani izvještaj o održivosti
Članak 32.
(1) Matično društvo velike grupe iz članka 6. stavka 5. ovoga Zakona dužno je u svoj konsolidirani izvještaj poslovodstva uključiti konsolidirani izvještaj o održivosti koji sadrži informacije potrebne za razumijevanje utjecaja grupe na pitanja održivosti te informacije potrebne za razumijevanje kako pitanja održivosti utječu na razvoj, poslovni rezultat i položaj grupe.
(2) Konsolidirani izvještaj o održivosti mora biti jasno istaknut u posebnom odjeljku konsolidiranog izvještaja poslovodstva.
(3) Konsolidirani izvještaj o održivosti sadrži sljedeće informacije:
1. kratak opis poslovnog modela i strategije grupe, uključujući:
a) otpornost poslovnog modela i strategije grupe u odnosu na rizike povezane s pitanjima održivosti
b) prilike za grupu povezane s pitanjima održivosti
c) planove grupe, uključujući provedbene mjere i s time povezane financijske i investicijske planove, kojima se osigurava usklađenost poslovnog modela i strategije grupe s prijelazom na održivo gospodarstvo i s ograničenjem globalnog zatopljenja na 1,5 °C u skladu s Pariškim sporazumom o klimatskim promjenama i ciljem postizanja klimatske neutralnosti do 2050. godine kako je propisano u Uredbi (EU) 2021/1119 te, ako je relevantno, izloženost grupe aktivnostima koje su povezane s ugljenom, naftom i plinom
d) kako poslovni model i strategija grupe uzimaju u obzir interese dionika grupe i utjecaje grupe na pitanja održivosti
e) kako je strategija grupe provedena s obzirom na pitanja održivosti
2. opis ciljeva s rokovima koji su povezani s pitanjima održivosti koje je grupa utvrdila, uključujući, ako je primjereno, apsolutne ciljeve smanjenja emisija stakleničkih plinova najmanje za 2030. i 2050. godinu, opis postignutog napretka u postizanju tih ciljeva te izjavu o tome temelje li se ciljevi grupe povezani s okolišnim čimbenicima na nepobitnim znanstvenim dokazima
3. opis uloge izvršnih, upravljačkih i nadzornih tijela s obzirom na pitanja održivosti, kao i njihove stručnosti i vještina u ispunjavanju te uloge ili pristupa koji ta tijela imaju takvom stručnom znanju i vještinama
4. opis politika grupe u odnosu na pitanja održivosti
5. informacije o postojanju programa poticaja povezanih s pitanjima održivosti koji se nude članovima izvršnih, upravljačkih i nadzornih tijela
6. opis:
a) procesa dubinske analize koji provodi grupa u pogledu pitanja održivosti te, ako je primjenjivo, koji je u skladu sa zahtjevima Europske unije o provođenju procesa dubinske analize i propisima Republike Hrvatske
b) glavnih stvarnih ili potencijalnih štetnih utjecaja povezanih s vlastitim poslovanjem grupe i njezinim lancem vrijednosti, uključujući njezine proizvode i usluge, poslovne odnose i lanac opskrbe, mjera poduzetih za utvrđivanje i praćenje tih utjecaja te drugih štetnih utjecaja koje matično društvo mora utvrditi na temelju drugih zahtjeva propisanih pravom Europske unije i Republike Hrvatske prema kojima se treba izvršiti proces dužne pažnje
c) svih mjera koje je grupa poduzela kako bi spriječila, ublažila, otklonila ili okončala stvarne ili potencijalne štetne utjecaje te rezultata tih mjera
7. opis glavnih rizika za grupu povezanih s pitanjima održivosti, uključujući opis glavnih ovisnosti grupe o tim pitanjima održivosti te kako grupa upravljanja tim rizicima
8. pokazatelje relevantne za objave iz točaka 1. do 7. ovoga stavka.
(4) Matično društvo iz stavka 1. ovoga članka u konsolidiranom izvještaju o održivosti izvještava o procesu koje je provelo radi utvrđivanja informacija iz stavka 3. ovoga članka, koje je uključilo u konsolidirani izvještaj poslovodstva u skladu sa stavkom 2. ovoga članka.
(5) Informacije iz stavka 3. točke 1. ovoga članka uključuju, ovisno o slučaju, informacije koje se odnose na kratkoročna, srednjoročna i dugoročna razdoblja.
(6) Informacije iz stavaka 1., 3., 4. i 5. ovoga članka sadrže informacije o vlastitom poslovanju grupe i njezinu lancu vrijednosti, uključujući njezine proizvode i usluge, poslovne odnose i lanac opskrbe.
(7) Informacije iz stavaka 1., 3., 4. i 5. ovoga članka sadrže upućivanje na druge informacije u konsolidiranom izvještaju poslovodstva u skladu s člankom 22. ovoga Zakona i dodatna objašnjenja tih informacija, kao i upućivanje na iznose iskazane u godišnjim konsolidiranom financijskim izvještajima i dodatna objašnjenja tih iznosa.
(8) Matično društvo iz stavka 1. ovoga članka može izostaviti informacije o predstojećim događajima ili pitanjima o kojim se pregovara kad bi, u skladu s obrazloženim mišljenjem članova izvršnih, upravljačkih i nadzornih tijela koji djeluju u okviru nadležnosti koje su im dodijeljene zakonom kojim se uređuju trgovačka društva i koji snose solidarnu odgovornost za to mišljenje, objavljivanje takvih informacija moglo nanijeti ozbiljnu štetu poslovnom položaju grupe, pod uvjetom da takvo izostavljanje ne sprečava fer i objektivno razumijevanje razvoja, poslovnih rezultata i položaja grupe te utjecaja njezinih poslovnih aktivnosti.
(9) Ako matično društvo iz stavka 1. ovoga članka utvrdi znatne razlike između rizika za grupu ili njegovih utjecaja te rizika za jedno ili više njegovih društva kćeri ili njihovih utjecaja, u konsolidiranom izvještaju o održivosti pruža adekvatno obrazloženje, ovisno o slučaju, za te rizike i njihove utjecaje.
(10) Matično društvo iz stavka 1. ovoga članka u konsolidiranom izvještaju o održivosti navodi koja su društva kćeri, a koja su uključena u konsolidaciju, izuzeta od obveze izvještavanja o održivosti u skladu s člankom 31. stavcima 1. i 2. te člankom 33. stavcima 1. i 2. ovoga Zakona.
(11) Matično društvo iz stavka 1. ovoga članka izrađuje konsolidirani izvještaj o održivosti primjenom standarda izvještavanja o održivosti iz članka 36. stavka 1. ovoga Zakona.
(12) Ako je matično društvo iz stavka 1. ovoga članka ispunilo zahtjeve utvrđene u stavcima 1. do 11. ovoga članka, smatra se da je ispunilo zahtjeve utvrđene u članku 24. stavku 3. i člancima 29. i 31. ovoga Zakona.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO FINANCIJA
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O RAČUNOVODSTVU, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA
Zagreb, listopad 2024.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O RAČUNOVODSTVU
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o računovodstvu sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. – pročišćeni tekst i br. 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o računovodstvu („Narodne novine“ br. 85/24., u daljnjem tekstu: važeći Zakon) donesen je 2024., a stupio je na snagu 27. srpnja 2024. Važećim Zakonom uređeno je računovodstvo poduzetnika, razvrstavanje poduzetnika i grupa poduzetnika, knjigovodstvene isprave i poslovne knjige, popis imovine i obveza, primjena standarda financijskog izvještavanja i tijelo za donošenje standarda financijskog izvještavanja, godišnji financijski izvještaji i konsolidacija godišnjih financijskih izvještaja, izvještaj o održivosti, primjena standarda izvještavanja o održivosti i provjera izvještaja o održivosti, izvještaj o plaćanjima javnom sektoru, revizija godišnjih financijskih izvještaja i godišnjeg izvješća, sadržaj godišnjeg izvješća, javna objava godišnjih financijskih izvještaja i godišnjeg izvješća, Registar godišnjih financijskih izvještaja te obavljanje nadzora.
Ovim Prijedlogom zakona u važeći Zakon unosi se odredba kojom se propisuje pravilo za slučaj promjene pokazatelja za razvrstavanje poduzetnika (na velike, srednje, male i mikro poduzetnike) tijekom poslovne godine, a koji su temelj za primjenu standarda financijskog izvještavanja.
Važećim zakonom propisani su kriteriji za razvrstavanje poduzetnika na velike, srednje, male i mikro poduzetnike. Pokazatelji na temelju kojih se poduzetnici razvrstavaju su iznos ukupne aktive, iznos netoprihoda i prosječan broj radnika tijekom poslovne godine. Razvrstavanje poduzetnika bitno je radi izrade godišnjih financijskih izvještaja te primjene standarda financijskog izvještavanja. Naime, poduzetnici su dužani sastavljati i prezentirati godišnje financijske izvještaje primjenom Hrvatskih standarda financijskog izvještavanja ili Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja u skladu s odredbama važećeg Zakona. Obveza primjene standarda financijskog izvještavanja zahtijeva da se isti primjenjuju od početka poslovne godine, što je moguće isključivo u skladu sa pokazateljima za razvrstavanje koji su tada na snazi.
Kako bi poduzetnici postupali jednoznačno i kako bi se izbjegle dvojbe o primjeni standarda financijskog izvještavanja, ovim Prijedlogom zakona utvrđuje se pravilo koje se primjenjuje ako tijekom poslovne godine dođe do promjene pokazatelja koji imaju utjecaj na primjenu standarda financijskog izvještavanja, a sve kako se ne bi prekidao proces vođenja poslovnih knjiga koje su ujedno i podloga za sastavljanje godišnjih financijskih izvještaja.
Nadalje, ovim Prijedlogom zakona osigurava se da svi sastavni entiteti multinacionalnog društva primjenjuju isti računovodstveni standard obzirom da će osnovica za izračun domaćeg dopunskog poreza poteći od godišnjih financijskih izvještaja kako je propisano Zakonom o minimalnom globalnom porezu na dobit („Narodne novine“, br. 155/23.).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. OCJENA I IZVOR SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. stavkom 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 123/20. i 86/23.) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi. Stoga, predlaže se donošenje ovoga Prijedloga zakona po hitnom postupku kako bi se spriječilo nastajanje pravne praznine i omogućilo jednoznačno postupanje poduzetnika u primjeni standarda financijskog izvještavanja.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O RAČUNOVODSTVU
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Zakonu o računovodstvu („Narodne novine“, br. 85/24.) u članku 2. stavku 1. točki 7. riječi: „ u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2022/2464” brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
Iza članka 6. dodaje se naslov iznad članka i članak 6.a koji glase:
„Primjena standarda financijskog izvještavanja u slučaju promjene pokazatelja razvrstavanja tijekom poslovne godine”
Članak 6.a
Ako se tijekom poslovne godine promijene pokazatelji za razvrstavanje iz članaka 5. i 6. ovoga Zakona koji utječu na primjenu standarda financijskog izvještavanja te na sastavljanje godišnjih financijskih izvještaja i godišnjih konsolidiranih financijskih izvještaja, za poslovnu godinu koja počinje na dan stupanja na snagu takvih promjena ili ranije, primjenjuju se standardi financijskog izvještavanja čija primjena je bila određena na osnovi pokazatelja za razvrstavanje koji su bili na snazi na dan koji neposredno prethodi prvom danu te poslovne godine, osim ako ovim Zakonom ili drugim propisima nije određeno drukčije.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
U članku 16. iza stavka 7. dodaje se stavak 8. koji glasi:
„(8) Iznimno od stavka 2. ovoga članka poduzetnik koji je obveznik primjene propisa o minimalnom globalnom porezu na dobit dužan je sastavljati i prezentirati godišnje financijske izvještaje primjenom Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
U članku 29. stavku 4. točki 6. podtočki b) riječi: „dužne pažnje“ zamjenjuju se riječima: „dubinske analize“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
U članku 32. stavku 3. točki 6. podtočki b) riječi: „dužne pažnje“ zamjenjuju se riječima: „dubinske analize“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
Odredbe članka 2. ovoga Zakona primjenjuju se na poslovnu godinu koja počinje 1. siječnja 2024. ili nakon tog datuma.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom se članak 2. važećeg Zakona nomotehnički dorađuje na način da se briše pogrešno skraćivanje naziva Direktive (EU) 2023/2864 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (Tekst značajan za EGP) (SL L, 20. 12. 2023.).
Uz članak 2.
Ovim člankom dodaje se u važeći Zakon novi članak kojim se propisuje pravilo u slučaju promjene pokazatelja za razvrstavanje poduzetnika (na velike, srednje, male i mikro poduzetnike) tijekom poslovne godine. Na temelju navedenog pravila za poslovnu godinu koja počinje na dan stupanja na snagu takvih promjena ili ranije, primjenjuju se standardi financijskog izvještavanja čija primjena je bila određena na osnovi pokazatelja za razvrstavanje koji su bili na snazi na dan koji neposredno prethodi prvom danu te poslovne godine. Naime, razvrstavanje poduzetnika bitno je radi izrade godišnjih financijskih izvještaja te primjene standarda financijskog izvještavanja. Tako, veliki poduzetnici izrađuju godišnje financijske izvještaje primjenom Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja (MSFI), a srednji, mali i mikro poduzetnici primjenjuju Hrvatske standarde financijskog izvještavanja (HSFI). Poduzetnici se razvrstavanju na temelju utvrđenih pokazatelja na zadnji dan poslovne godine koja prethodi poslovnoj godini za koju se sastavljaju godišnji financijski izvještaji (neto prihod, ukupna aktiva, broj zaposlenih). Obveza primjene standarda financijskog izvještavanja zahtijeva da se isti primjenjuju od početka poslovne godine, što je moguće isključivo u skladu sa pokazateljima za razvrstavanje koji su tada na snazi.
Kako bi se izbjegle dvojbe o primjeni standarda financijskog izvještavanja, ovim člankom utvrđuje se pravilo koje se primjenjuje ako tijekom poslovne godine dođe do promjene pokazatelja koji imaju utjecaj na primjenu standarda financijskog izvještavanja, a sve kako se ne bi prekidao proces vođenja poslovnih knjiga koje su ujedno i podloga za sastavljanje godišnjih financijskih izvještaja.
Uz članak 3.
Od 2024. na snagu je stupio Zakon o minimalnom globalnom porezu na dobit („Narodne novine“, br. 155/23.). Predmetnim Zakonom implementirana je Direktiva Vijeća (EU) 2022/2523 od 14. prosinca 2022. o osiguravanju globalne minimalne razine oporezivanja za skupine multinacionalnih poduzeća i velike domaće skupine u Uniji. Ta Direktiva temelji se na OECD-ovom Modelu pravila za uspostavu minimalne razine oporezivanja od 15% za multinacionalna društva s konsolidiranim prihodima iznad 750 milijuna eura milijuna. Zakon o minimalnom globalnim porezu na dobit uveo je obvezu plaćanja domaćeg dopunskog poreza (dalje u tekstu: QDMTT). Za primjenu QDMTT svi sastavni entiteti jednog multinacionalnog društva morati će objediniti svoje rezultate i utvrditi postojane ili ne postojanije dodatne porezne obveze u Republici Hrvatskoj. Slijedom Direktive Vijeća (EU) 2022/2523 Zakonom o minimalnom globalnom porezu na dobit omogućena je primjena MSFI-ja ili HSFI-ja. Dakle kao i za izračun obveze poreza na dobit. Međutim, da bi se izračun QDMTT smatrao prihvatljivim na nivou država odnosno da država u kojoj je matično društvo ne bi preispitivala i dovodila u pitanje izračun obveze QDMTT, OECD izvršava procjenu utvrđenih pravila prema kojima država ispunjava kriterije za priznavanje izračuna tzv. sigurne luke vezene uz računovodstveni standard za QDMTT. Obzirom da osnovica za izračun QDMTT proizlazi iz financijskog izvještaja potrebno je osigurati da svi sastavni entiteti multinacionalnog društva primjenjuju isti računovodstveni standard kako bi se lakše ispunio jedan od kriterija sigurne luke za QDMTT. Stoga, sastavni entiteti multinacionalnog društva su uglavnom obveznici primjene MSFI, ali postoji mogućnost da će se pojaviti određeni entitet koji još nije obveznik primjene MSFI-a. Slijedom navedenog ovim člankom utvrđuje se da svi sastavni entiteti multinacionalnog društva primjenjuju isti računovodstveni standard obzirom da će osnovica za izračun QDMTT .
Uz članak 4.
Ovim člankom se u članku 29. važećeg Zakona usklađuje terminologija.
Uz članak 5.
Ovim člankom se u članku 32. važećeg Zakona usklađuje terminologija.
Uz članak 6.
Ovim člankom određuje se primjena pravila za slučaj promjene pokazatelja za razvrstavanje poduzetnika iz članka 1. ovoga Zakona na poslovnu godinu koja je započela prije stupanja na snagu Zakona o računovodstvu („Narodne novine”, broj 85/24.) . S obzirom na izmjene pokazatelja za razvrstavanje poduzetnika koje su stupile na snagu 27. srpnja 2024. postoji mogućnost nastanka pravne praznine za poduzetnike čija je poslovna godina započela prije, a završava nakon stupanja na snagu predmetnog zakona. Predmetna odredba označava povratno djelovanje. Međutim, kako se ne bi prekidao proces vođenja poslovnih knjiga što je u skladu s Međunarodnim standardima financijskog izvještavanja (MSFI) i Hrvatskim standardima financijskog izvještavanja (HSFI) te uzimajući u obzir da su poslovne knjige ujedno i podloga za sastavljanje godišnjih (konsolidiranih) financijskih izvještaja, poduzetnici i grupe poduzetnika kojima je poslovna godina započela prije stupanja na snagu Zakona, a završava nakon njegovog stupanja na snagu, za tu poslovnu godinu trebaju biti razvrstani na mikro, male, srednje i velike poduzetnike prema pokazateljima iz Zakona o računovodstvu („Narodne novine“, br. 78/15., 134/15., 120/16., 116/18., 42/20., 47/20., 114/22. i 82/23.), te sukladno tome trebaju primjenjivati standarde financijskog izvještavanja i sastavljaju i prezentirati godišnje (konsolidirane) financijske izvještaje za tu poslovnu godinu. Radi pravne sigurnosti te kako bi poduzetnici postupali jednoznačno i kako bi se izbjegle dvojbe o primjeni standarda financijskog izvještavanja propisana je primjena navedenog pravila na poslovnu godinu koja je započela prije stupanja na snagu Zakona, te završavaju nakon njegova stupanja na snagu.
Uz članak 7.
Ovim člankom uređuje se stupanje na snagu ovoga Zakona. Zakon stupa na snagu prvog dana od dana objave u Narodnim novinama kako bi se osigurala pravna sigurnost i provedivost članka 2. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Preuzimanje i provedba pravnih akata Europske unije
Članak 2.
(1) Ovim Zakonom u hrvatsko zakonodavstvo preuzimaju se sljedeći akti Europske unije:
1. Direktiva 2013/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. lipnja 2013. o godišnjim financijskim izvještajima, konsolidiranim financijskim izvještajima i povezanim izvješćima za određene vrste poduzeća, o izmjeni Direktive 2006/43/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i o stavljanju izvan snage direktiva Vijeća 78/660/EEZ i 83/349/EEZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 182, 29. 6. 2013.), kako je posljednji put izmijenjena Direktivom Vijeća 2014/102/EU od 7. studenoga 2014. o prilagodbi Direktive 2013/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća o godišnjim financijskim izvještajima, konsolidiranim financijskim izvještajima i povezanim izvješćima za određene vrste poduzeća zbog pristupanja Republike Hrvatske (Tekst značajan za EGP) (SL L 334, 21. 11. 2014.)
2. Direktiva 2014/95/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2014. o izmjeni Direktive 2013/34/EU u pogledu objavljivanja nefinancijskih informacija i informacija o raznolikosti određenih velikih poduzeća i grupa (Tekst značajan za EGP) (SL L 330, 15. 11. 2014.)
3. Direktiva (EU) 2017/1132 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. lipnja 2017. o određenim aspektima prava društava (kodificirani tekst) (Tekst značajan za EGP) (SL L 169, 30. 6. 2017.)
4. Direktiva (EU) 2021/2101 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. studenoga 2021. o izmjeni Direktive 2013/34/EU u pogledu objavljivanja informacija o porezu na dobit koje provode određena poduzeća i podružnice (Tekst značajan za EGP) (SL L 429, 1. 12. 2021.)
5. Direktiva (EU) 2022/2464 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. prosinca 2022. o izmjeni Uredbe (EU) br. 537/2014, Direktive 2004/109/EZ, Direktive 2006/43/EZ i Direktive 2013/34/EU u pogledu korporativnog izvješćivanja o održivosti (Tekst značajan za EGP) (SL L 322, 16. 12. 2022.)
6. Delegirana Direktiva Komisije (EU) 2023/2775 od 17. listopada 2023. o izmjeni Direktive 2013/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu prilagodbi kriterija veličine za mikropoduzeća te mala, srednja i velika poduzeća ili grupe (Tekst značajan za EGP) (SL L, 21. 12. 2023.)
7. Direktiva (EU) 2023/2864 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (Tekst značajan za EGP) (SL L, 20. 12. 2023., u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2022/2464).
(2) Ovim Zakonom osigurava se provedba sljedećih akata Europske unije:
1. Uredbe (EZ) br. 1606/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 19. srpnja 2002. o primjeni međunarodnih računovodstvenih standarda (SL L 243, 11. 9. 2022., u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1606/2002)
2. Uredbe (EZ) br. 1893/2006 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. prosinca 2006. o utvrđivanju statističke klasifikacije ekonomskih djelatnosti NACE Revizija 2 te izmjeni Uredbe Vijeća (EEZ) br. 3037/90 i određenih uredbi EZ-a o posebnim statističkim područjima (Tekst značajan za EGP) (SL L 393, 30. 12. 2006., u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1893/2006).
Primjena standarda financijskog izvještavanja
Članak 16.
(1) Poduzetnik je dužan sastavljati i prezentirati godišnje financijske izvještaje primjenom Hrvatskih standarda financijskog izvještavanja ili Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja u skladu s odredbama ovoga Zakona.
(2) Poduzetnik iz članka 5. stavaka 3., 4. i 5. ovoga Zakona te ostali poduzetnici koji se ne mogu razvrstati po kriterijima iz članka 5. ovoga Zakona dužni su sastavljati i prezentirati godišnje financijske izvještaje primjenom Hrvatskih standarda financijskog izvještavanja.
(3) Poduzetnik iz članka 5. stavka 6. ovoga Zakona i subjekt od javnog interesa iz članka 3. stavka 2. ovoga Zakona dužan je sastavljati i prezentirati godišnje financijske izvještaje primjenom Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja.
(4) Ovisno društvo odnosno društvo kći koje je obveznik primjene Hrvatskih standarda financijskog izvještavanja, a čije matično društvo sastavlja i prezentira godišnje konsolidirane financijske izvještaje primjenom Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja, može odlučiti da sastavlja i prezentira svoje godišnje financijske izvještaje primjenom Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja.
(5) Matično društvo koje je obveznik primjene Hrvatskih standarda financijskog izvještavanja čije je najmanje jedno ovisno društvo obveznik primjene Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja može odlučiti da sastavlja i prezentira svoje pojedinačne i godišnje konsolidirane financijske izvještaje primjenom Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja.
(6) Poduzetnik iz stavaka 2. i 3. ovoga članka za kojega nije primjereno koristiti pretpostavku vremenske neograničenosti poslovanja, osim poduzetnika za čiji je nadzor poslovanja nadležna Hrvatska narodna banka ili Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga i poduzetnika čiji su vrijednosni papiri uvršteni na uređeno tržište bilo koje države članice kako je uređeno zakonom kojim se uređuje tržište kapitala ili odredbama propisa kojim se prenosi Direktiva 2014/65/EU, koristi Hrvatski standard financijskog izvještavanja kojim se uređuje financijsko izvještavanje u takvim okolnostima i druge standarde financijskog izvještavanja propisane tim standardom.
(7) Hrvatski standard financijskog izvještavanja iz stavka 6. ovoga članka može dopustiti ili zahtijevati da poduzetnik iz stavka 3. ovoga članka, osim poduzetnika koji je izuzet u stavku 6. ovoga članka, primjenjuje Međunarodne standarde financijskog izvještavanja te propisati prilagodbe tih standarda koje su nužne zbog neprimjerenosti korištenja pretpostavke o vremenski neograničenom poslovanju.
Izvještaj o održivosti
Članak 29.
(1) Poduzetnik je obveznik izvještavanja o održivosti ako je:
1. veliki poduzetnik iz članka 5. stavka 6. točke 1. ovoga Zakona
2. srednji poduzetnik iz članka 5. stavka 5. ovoga Zakona čiji su vrijednosni papiri uvršteni na uređeno tržište bilo koje države članice kako je uređeno zakonom kojim se uređuje tržište kapitala ili odredbama propisa kojim se prenosi Direktiva 2014/65/EU i
3. mali poduzetnik iz članka 5. stavka 4. ovoga Zakona čiji su vrijednosni papiri uvršteni na uređeno tržište bilo koje države članice kako je uređeno zakonom kojim se uređuje tržište kapitala ili odredbama propisa kojim se prenosi Direktiva 2014/65/EU.
(2) Poduzetnik iz stavka 1. ovoga članka dužan je u svoj izvještaj poslovodstva uključiti izvještaj o održivosti koji sadrži informacije potrebne za razumijevanje njegova utjecaja na pitanja održivosti te informacije potrebne za razumijevanje kako pitanja održivosti utječu na njegov razvoj, poslovni rezultat i položaj.
(3) Izvještaj o održivosti mora biti jasno istaknut u posebnom odjeljku izvještaja poslovodstva.
(4) Izvještaj o održivosti sadrži sljedeće informacije:
1. kratak opis poslovnog modela i strategije poduzetnika, uključujući:
a) otpornost poslovnog modela i strategije poduzetnika u odnosu na rizike povezane s pitanjima održivosti
b) prilike za poduzetnika povezane s pitanjima održivosti
c) planove poduzetnika, uključujući provedbene mjere i s time povezane financijske i investicijske planove, kojima se osigurava usklađenost poslovnog modela i strategije poduzetnika s prijelazom na održivo gospodarstvo i s ograničenjem globalnog zatopljenja na 1,5 °C u skladu s Pariškim sporazumom o klimatskim promjenama i ciljem postizanja klimatske neutralnosti do 2050. godine kako je propisano u Uredbi (EU) 2021/1119 te, ako je relevantno, izloženost poduzetnika aktivnostima koje su povezane s ugljenom, naftom i plinom
d) kako poslovni model i strategija poduzetnika uzimaju u obzir interese dionika poduzetnika i utjecaje poduzetnika na pitanja održivosti
e) kako je strategija poduzetnika provedena s obzirom na pitanja održivosti
2. opis ciljeva s rokovima koji su povezani s pitanjima održivosti koje je poduzetnik utvrdio, uključujući, ako je primjereno, apsolutne ciljeve smanjenja emisija stakleničkih plinova najmanje za 2030. i 2050. godinu, opis postignutog napretka u postizanju tih ciljeva te izjavu o tome temelje li se ciljevi poduzetnika povezani s okolišnim čimbenicima na nepobitnim znanstvenim dokazima
3. opis uloge izvršnih, upravljačkih i nadzornih tijela s obzirom na pitanja održivosti, kao i njihove stručnosti i vještina u ispunjavanju te uloge ili pristupa koji ta tijela imaju takvom stručnom znanju i vještinama
4. opis politika poduzetnika u odnosu na pitanja održivosti
5. informacije o postojanju programa poticaja povezanih s pitanjima održivosti koji se nude članovima izvršnih, upravljačkih i nadzornih tijela
6. opis:
a) procesa dubinske analize koji provodi poduzetnik u pogledu pitanja održivosti te, ako je primjenjivo, koji je u skladu sa zahtjevima Europske unije o provođenju procesa dubinske analize i propisima Republike Hrvatske
b) glavnih stvarnih ili potencijalnih štetnih utjecaja povezanih s vlastitim poslovanjem poduzetnika i njegovim lancem vrijednosti, uključujući njegove proizvode i usluge, poslovne odnose i lanac opskrbe, mjera poduzetih za utvrđivanje i praćenje tih utjecaja te drugih štetnih utjecaja koje poduzetnik mora utvrditi na temelju drugih zahtjeva propisanih pravom Europske unije i Republike Hrvatske prema kojima se treba izvršiti proces dužne pažnje
c) svih mjera koje je poduzetnik poduzeo kako bi spriječio, ublažio, otklonio ili okončao stvarne ili potencijalne štetne utjecaje te rezultata tih mjera
7. opis glavnih rizika za poduzetnika povezanih s pitanjima održivosti, uključujući opis glavnih ovisnosti poduzetnika o tim pitanjima održivosti te kako poduzetnik upravljanja tim rizicima
8. pokazatelje relevantne za objave iz točaka 1. do 7. ovoga stavka.
(5) Poduzetnik iz stavka 1. ovoga članka u izvještaju o održivosti izvještava o procesu koji je proveo radi utvrđivanja informacija iz stavka 4. ovoga članka koje je uključio u izvještaj poslovodstva u skladu sa stavkom 3. ovoga članka.
(6) Informacije iz stavka 4. točke 1. ovoga članka uključuju, ovisno o slučaju, informacije koje se odnose na kratkoročna, srednjoročna i dugoročna razdoblja.
(7) Informacije iz stavaka 2., 4., 5. i 6. ovoga članka sadrže informacije o vlastitom poslovanju poduzetnika i njegovu lancu vrijednosti, uključujući njegove proizvode i usluge, poslovne odnose i lanac opskrbe.
(8) Informacije iz stavaka 2., 4., 5. i 6. ovoga članka sadrže upućivanje na druge informacije u izvještaju poslovodstva u skladu s člankom 24. ovoga Zakona i dodatna objašnjenja tih informacija, kao i upućivanje na iznose iskazane u godišnjim financijskim izvještajima i dodatna objašnjenja tih iznosa.
(9) Poduzetnik iz stavka 1. ovoga članka može izostaviti informacije o predstojećim događajima ili pitanjima o kojim se pregovara kad bi, u skladu s obrazloženim mišljenjem članova izvršnih, upravljačkih i nadzornih tijela koji djeluju u okviru nadležnosti koje su im dodijeljene zakonom kojim se uređuju trgovačka društva i koji snose solidarnu odgovornost za to mišljenje, objavljivanje takvih informacija moglo nanijeti ozbiljnu štetu poslovnom položaju poduzetnika, pod uvjetom da takvo izostavljanje ne sprečava fer i objektivno razumijevanje razvoja, poslovnih rezultata i položaja poduzetnika te utjecaja njegovih poslovnih aktivnosti.
(10) Poduzetnik iz stavka 1. ovoga članka izrađuje izvještaj o održivosti primjenom standarda izvještavanja o održivosti iz članka 36. stavka 1. ovoga Zakona.
(11) Ako je poduzetnik iz stavka 1. ovoga članka ispunio zahtjeve iz stavaka 1. do 10. ovoga članka, smatra se da je ispunio zahtjev iz članka 24. stavka 3. ovoga Zakona.
(12) Odredbe ovoga članka ne primjenjuju se na:
a) UCITS fond kako je uređen zakonom kojim se uređuju otvoreni investicijski fondovi s javnom ponudom
b) alternativni investicijski fond kako je uređen zakonom kojim se uređuju alternativni investicijski fondovi
c) dobrovoljni mirovinski fond kako je uređen zakonom kojim se uređuju dobrovoljni mirovinski fondovi
d) obvezni mirovinski fond kako je uređen zakonom kojim se uređuju obvezni mirovinski fondovi
e) podružnicu poduzetnika sa sjedištem u drugoj državi članici ili trećoj zemlji, u Republici Hrvatskoj, kako je uređeno zakonom kojim se uređuju trgovačka društva, osim u slučaju iz članka 35. ovoga Zakona.
(13) Za provedbu odredaba ovoga poglavlja netoprihod je:
1. godišnji iznos prihoda od prodaje proizvoda i usluga poduzetnika unutar i izvan grupe nakon odbitka rabata i popusta te poreza na dodanu vrijednost i drugih poreza ako su povezani s prihodom, u skladu s primjenjivim standardima financijskog izvještavanja
2. za kreditnu instituciju zbroj sljedećih stavki: 1) prihoda po osnovi kamata i slični prihodi, s odvojenim iskazivanjem prihoda od vrijednosnih papira s fiksnim prinosom, 2) prihoda od vrijednosnih papira što uključuje: a) prihoda od dionica i ostalih vrijednosnih papira s promjenjivim prinosom, b) prihoda od sudjelujućih udjela, c) prihoda od dionica u povezanim društvima, 3) prihoda od provizija, 4) netodobiti ili gubitak od financijskih aktivnosti i 5) ostalih prihoda iz redovitog poslovanja kako je iskazan u izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za kreditne institucije
3. za društvo za osiguranje godišnji iznos prihoda od ugovora o osiguranju u određenom razdoblju kako je iskazan u izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za društvo za osiguranje
4. za mirovinsko osiguravajuće društvo godišnji iznos prihoda od ugovora o mirovinama u određenom razdoblju kako je iskazan u izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za mirovinsko osiguravajuće društvo
5. za leasing-društvo zbroj sljedećih stavki: 1) prihoda od kamata, 2) prihoda od provizija i naknada i 3) ostalih poslovnih prihoda u izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za leasing-društvo
6. za faktoring-društvo zbroj sljedećih stavki: 1) prihoda od kamata, 2) prihoda od provizija i naknada i 3) ostalih poslovnih prihoda u izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za faktoring-društvo
7. za društvo za upravljanje UCITS fondovima i društvo za upravljanje alternativnim investicijskim fondovima godišnji iznos prihoda od upravljanja fondovima, netoprihod od upravljanja portfeljem i prihod od investicijskog savjetovanja iskazani u izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za društvo za upravljanje UCITS fondovima i društvo za upravljanje alternativnim investicijskim fondovima
8. za mirovinsko društvo koje upravlja obveznim mirovinskim fondom i mirovinsko društvo koje upravlja dobrovoljnim mirovinskim fondom iznos prihoda od upravljanja fondovima iskazani u izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za mirovinsko društvo koje upravlja obveznim mirovinskim fondom i mirovinsko društvo koje upravlja dobrovoljnim mirovinskim fondom
9. za investicijsko društvo iznos prihoda od provizija i naknada za obavljene investicijske usluge i netoprihoda od ulaganja u financijske instrumente kako je iskazano u godišnjem izvještaju o sveobuhvatnoj dobiti u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za investicijska društva
10. za kreditnu uniju zbroj sljedećih stavki: 1) prihoda od kamata, 2) prihoda od provizija i naknada i 3) ostalih nekamatnih prihoda u računu dobiti i gubitka koji se sastavlja u sklopu godišnjih financijskih izvještaja za kreditnu uniju.
Konsolidirani izvještaj o održivosti
Članak 32.
(1) Matično društvo velike grupe iz članka 6. stavka 5. ovoga Zakona dužno je u svoj konsolidirani izvještaj poslovodstva uključiti konsolidirani izvještaj o održivosti koji sadrži informacije potrebne za razumijevanje utjecaja grupe na pitanja održivosti te informacije potrebne za razumijevanje kako pitanja održivosti utječu na razvoj, poslovni rezultat i položaj grupe.
(2) Konsolidirani izvještaj o održivosti mora biti jasno istaknut u posebnom odjeljku konsolidiranog izvještaja poslovodstva.
(3) Konsolidirani izvještaj o održivosti sadrži sljedeće informacije:
1. kratak opis poslovnog modela i strategije grupe, uključujući:
a) otpornost poslovnog modela i strategije grupe u odnosu na rizike povezane s pitanjima održivosti
b) prilike za grupu povezane s pitanjima održivosti
c) planove grupe, uključujući provedbene mjere i s time povezane financijske i investicijske planove, kojima se osigurava usklađenost poslovnog modela i strategije grupe s prijelazom na održivo gospodarstvo i s ograničenjem globalnog zatopljenja na 1,5 °C u skladu s Pariškim sporazumom o klimatskim promjenama i ciljem postizanja klimatske neutralnosti do 2050. godine kako je propisano u Uredbi (EU) 2021/1119 te, ako je relevantno, izloženost grupe aktivnostima koje su povezane s ugljenom, naftom i plinom
d) kako poslovni model i strategija grupe uzimaju u obzir interese dionika grupe i utjecaje grupe na pitanja održivosti
e) kako je strategija grupe provedena s obzirom na pitanja održivosti
2. opis ciljeva s rokovima koji su povezani s pitanjima održivosti koje je grupa utvrdila, uključujući, ako je primjereno, apsolutne ciljeve smanjenja emisija stakleničkih plinova najmanje za 2030. i 2050. godinu, opis postignutog napretka u postizanju tih ciljeva te izjavu o tome temelje li se ciljevi grupe povezani s okolišnim čimbenicima na nepobitnim znanstvenim dokazima
3. opis uloge izvršnih, upravljačkih i nadzornih tijela s obzirom na pitanja održivosti, kao i njihove stručnosti i vještina u ispunjavanju te uloge ili pristupa koji ta tijela imaju takvom stručnom znanju i vještinama
4. opis politika grupe u odnosu na pitanja održivosti
5. informacije o postojanju programa poticaja povezanih s pitanjima održivosti koji se nude članovima izvršnih, upravljačkih i nadzornih tijela
6. opis:
a) procesa dubinske analize koji provodi grupa u pogledu pitanja održivosti te, ako je primjenjivo, koji je u skladu sa zahtjevima Europske unije o provođenju procesa dubinske analize i propisima Republike Hrvatske
b) glavnih stvarnih ili potencijalnih štetnih utjecaja povezanih s vlastitim poslovanjem grupe i njezinim lancem vrijednosti, uključujući njezine proizvode i usluge, poslovne odnose i lanac opskrbe, mjera poduzetih za utvrđivanje i praćenje tih utjecaja te drugih štetnih utjecaja koje matično društvo mora utvrditi na temelju drugih zahtjeva propisanih pravom Europske unije i Republike Hrvatske prema kojima se treba izvršiti proces dužne pažnje
c) svih mjera koje je grupa poduzela kako bi spriječila, ublažila, otklonila ili okončala stvarne ili potencijalne štetne utjecaje te rezultata tih mjera
7. opis glavnih rizika za grupu povezanih s pitanjima održivosti, uključujući opis glavnih ovisnosti grupe o tim pitanjima održivosti te kako grupa upravljanja tim rizicima
8. pokazatelje relevantne za objave iz točaka 1. do 7. ovoga stavka.
(4) Matično društvo iz stavka 1. ovoga članka u konsolidiranom izvještaju o održivosti izvještava o procesu koje je provelo radi utvrđivanja informacija iz stavka 3. ovoga članka, koje je uključilo u konsolidirani izvještaj poslovodstva u skladu sa stavkom 2. ovoga članka.
(5) Informacije iz stavka 3. točke 1. ovoga članka uključuju, ovisno o slučaju, informacije koje se odnose na kratkoročna, srednjoročna i dugoročna razdoblja.
(6) Informacije iz stavaka 1., 3., 4. i 5. ovoga članka sadrže informacije o vlastitom poslovanju grupe i njezinu lancu vrijednosti, uključujući njezine proizvode i usluge, poslovne odnose i lanac opskrbe.
(7) Informacije iz stavaka 1., 3., 4. i 5. ovoga članka sadrže upućivanje na druge informacije u konsolidiranom izvještaju poslovodstva u skladu s člankom 22. ovoga Zakona i dodatna objašnjenja tih informacija, kao i upućivanje na iznose iskazane u godišnjim konsolidiranom financijskim izvještajima i dodatna objašnjenja tih iznosa.
(8) Matično društvo iz stavka 1. ovoga članka može izostaviti informacije o predstojećim događajima ili pitanjima o kojim se pregovara kad bi, u skladu s obrazloženim mišljenjem članova izvršnih, upravljačkih i nadzornih tijela koji djeluju u okviru nadležnosti koje su im dodijeljene zakonom kojim se uređuju trgovačka društva i koji snose solidarnu odgovornost za to mišljenje, objavljivanje takvih informacija moglo nanijeti ozbiljnu štetu poslovnom položaju grupe, pod uvjetom da takvo izostavljanje ne sprečava fer i objektivno razumijevanje razvoja, poslovnih rezultata i položaja grupe te utjecaja njezinih poslovnih aktivnosti.
(9) Ako matično društvo iz stavka 1. ovoga članka utvrdi znatne razlike između rizika za grupu ili njegovih utjecaja te rizika za jedno ili više njegovih društva kćeri ili njihovih utjecaja, u konsolidiranom izvještaju o održivosti pruža adekvatno obrazloženje, ovisno o slučaju, za te rizike i njihove utjecaje.
(10) Matično društvo iz stavka 1. ovoga članka u konsolidiranom izvještaju o održivosti navodi koja su društva kćeri, a koja su uključena u konsolidaciju, izuzeta od obveze izvještavanja o održivosti u skladu s člankom 31. stavcima 1. i 2. te člankom 33. stavcima 1. i 2. ovoga Zakona.
(11) Matično društvo iz stavka 1. ovoga članka izrađuje konsolidirani izvještaj o održivosti primjenom standarda izvještavanja o održivosti iz članka 36. stavka 1. ovoga Zakona.
(12) Ako je matično društvo iz stavka 1. ovoga članka ispunilo zahtjeve utvrđene u stavcima 1. do 11. ovoga članka, smatra se da je ispunilo zahtjeve utvrđene u članku 24. stavku 3. i člancima 29. i 31. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija