Prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o računovodstvu, s Nacrtom konačnog prijedloga zakona
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Novi Zakon o računovodstvu („Narodne novine“, br. 85/24., dalje u tekstu: novi Zakon) stupio je na snagu 27. srpnja 2024. U odnosu na stari Zakon o računovodstvu, novim Zakonom kriteriji za razvrstavanje poduzetnika povećali su se za 25% zaokruženo na cijeli broj. Razvrstavanje poduzetnika bitno je radi izrade godišnjih financijskih izvještaja te primjene standarda financijskog izvještavanja. Tako, veliki poduzetnici izrađuju godišnje financijske izvještaje primjenom Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja (dalje u tekstu: MSFI), a srednji, mali i mikro poduzetnici primjenjuju Hrvatske standarde financijskog izvještavanja (dalje u tekstu: HSFI). Poduzetnici se razvrstavanju na temelju kriterija iz godišnjih financijskih izvještaja iz prethodne poslovne godine (neto prihod, ukupna aktiva, broj zaposlenih). To znači da su se poduzetnici na 1. siječnja 2024. razvrstali na temelju pokazatelja na 31. prosinca 2023.
Kako je novi Zakon stupio na snagu sedam mjeseci nakon početka kalendarske 2024., čime je u potpunosti stavljen izvan snage stari Zakon o računovodstvu, uzevši u obzir povećanje kriterija za razvrstavanje poduzetnika, otvorilo se pitanje primjene standarda financijskog izvještavanja za one poduzetnike koji postaju srednji poduzetnici (više nisu obvezni primjenjivati MSFI nego HSFI). Konkretno riječ je o 77 poduzetnika. Naime, postoji rizik da zbog pravnih razloga takvi poduzetnici ne mogu ispuniti svoju obvezu sastavljanja godišnjih financijskih izvještaja za 2024. jer bi trebali do stupanja na snagu novog Zakona primjenjivati jedne standarde, a nakon stupanja na snagu novoga Zakona druge standarde. Poduzetnici sukladno MSFI-ju i HSFI-ju ne smiju mijenjati računovodstvene politike tijekom poslovne godine. Također, promjena standarda usred godine značilo bi da poduzetnici moraju prekidati proces vođenja poslovnih knjiga te retrogradno knjižiti poslovne promjene.
Nadalje, o d 2024. godine na snazi je Zakon o minimalnom globalnom porezu na dobit („Narodne novine“, br. 155/23.). Navedenim Zakonom je implementirana Direktiva Vijeća (EU) 2022/2523 od 14. prosinca 2022. o osiguravanju globalne minimalne razine oporezivanja za skupine multinacionalnih poduzeća i velike domaće skupine u Uniji. Zakon o minimalnom globalnim porezu na dobit je uveo obvezu plaćanja domaćeg dopunskog poreza zbog čega će svi sastavni entitet jedne multinacionalne kompanije morati objediniti svoje rezultate i tvrditi postojane ili ne postojanije dodatne porezne obveze u Republici Hrvatskoj. Isto tako, Zakonom o minimalnom globalnim porezu na dobit je omogućena primjena računovodstvenog standarda MSFI ili HSFI, dakle kao i za izračun obveze poreza na dobit. Obzirom da će osnovica za izračun domaćeg dopunskog poreza poteći od godišnjih financijskih izvještaja potrebno je osigurati da svi sastavni entiteti primjenjuju isti računovodstveni standard.
2.2.
Izvor podataka:
- Zakon o računovodstvu („Narodne novine“ , 85/24.)
- Delegirana Direktiva Komisije (EU) 2023/2775 od 17. listopada 2023. o izmjeni Direktive 2013/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu prilagodbi kriterija veličine za mikropoduzeća te mala, srednja i velika poduzeća ili grupe (Tekst značajan za EGP) (SL L, 21. 12. 2023.)
- Direktiva Vijeća (EU) 2022/2523 od 14. prosinca 2022. o osiguravanju globalne minimalne razine oporezivanja za skupine multinacionalnih poduzeća i velike domaće skupine u Uniji (SL L 328/1)
- Zakon o minimalnom globalnom porezu na dobit („Narodne novine“, br. 155/23.)
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj je postizanje jednoznačnog postupanja poduzetnika i izbjegavanje dvojbi o primjeni standarda financijskog izvještavanja za poslovnu godinu koja počinje 1. siječnja 2024. ili nakon tog datuma. Također, osigurat će se da svi entiteti multinacionalnog društva koji su obveznici primjene Zakona o minimalnom globalnom porezu na dobit
primjenjuju isti računovodstveni standard.
3.2.
Opis svrhe propisa
Konačnim prijedlogom zakona unosi se u važeći Zakon odredba kojom se propisuje pravilo za slučaj promjene pokazatelja za razvrstavanje poduzetnika (na velike, srednje, male i mikro poduzetnike) tijekom poslovne godine, a koji su temelj za primjenu standarda financijskog izvještavanja. Nadalje, dodatno se precizira odredba kojom se propisuju obveznici primjene MSFI na poduzetnik koji je obveznik primjene posebnog propisa o minimalnom globalnom porezu na dobit.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenjiva. Optimalno normativno rješenje je normativno rješenje, odnosno izmjene i dopune važećeg Zakona o računovodstvu.
3.4.
Izvor podataka: -
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Cilj je utvrditi pravilo koje se primjenjuje ako tijekom poslovne godine dođe do promjene pokazatelja koji imaju utjecaj na primjenu standarda financijskog izvještavanja, a sve kako se ne bi prekidao proces vođenja poslovnih knjiga koje su ujedno i podloga za sastavljanje godišnjih financijskih izvještaja. Isto tako, cilj je osigurati da svi sastavni entiteti multinacionalnog društva budu obveznici primjene MSFI.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Pravna sigurnost te utvrđivanje jasnih pravila za postupanje poduzetnika kod primjene standarda financijskog izvještavanja.
Poduzetnici koji radi promjene pokazatelja za razvrstavanje postaju srednji poduzetnici (više nisu veliki poduzetnici i nisu obveznici primjene MSFI-ja nego HSFI-ja, a kojih je 77) kao i obveznici primjene zakona kojim se uređuje minimalni globalni porez na dobit.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na ljudska prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Kako bi poduzetnici postupali jednoznačno i kako bi se izbjegle dvojbe o primjeni standarda financijskog izvještavanja, ovim Prijedlogom zakona utvrđuje se pravilo koje se primjenjuje ako tijekom poslovne godine dođe do promjene pokazatelja koji imaju utjecaj na primjenu standarda financijskog izvještavanja, a sve kako se ne bi prekidao proces vođenja poslovnih knjiga koje su ujedno i podloga za sastavljanje godišnjih financijskih izvještaja.
Nadalje, ovim Prijedlogom zakona osigurava se da svi sastavni entiteti primjenjuju isti računovodstveni standard obzirom da će osnovica za izračun domaćeg dopunskog poreza poteći od godišnjih financijskih izvještaja.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
-
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje s javnošću provodi se objavom Konačnog prijedloga zakona i ovog Obrasca iskaza putem portala e-savjetovanje u trajanju od 10 dana.
6.2.
Konzultacije:
Istovremeno s provedbom postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje Uredu za zakonodavstvo i nadležnim tijelima.
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci: -
spriječiti nastajanje pravne praznine i omogućiti jednoznačno postupanje poduzetnika u primjeni standarda financijskog izvještavanja
Negativni učinci: -
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Važećim zakonom propisani su kriteriji za razvrstavanje poduzetnika na velike, srednje, male i mikro poduzetnike. Naime, poduzetnici su dužni sastavljati i prezentirati godišnje financijske izvještaje primjenom HSFI-ja ili MSFI-ja u skladu s odredbama važećeg Zakona. Obveza primjene standarda financijskog izvještavanja zahtijeva da se isti primjenjuju od početka poslovne godine, što je moguće isključivo u skladu sa pokazateljima za razvrstavanje koji su tada na snazi. Kako bi poduzetnici postupali jednoznačno i kako bi se izbjegle dvojbe o primjeni standarda financijskog izvještavanja, ovim Prijedlogom zakona utvrđuje se pravilo koje se primjenjuje ako tijekom poslovne godine dođe do promjene pokazatelja koji imaju utjecaj na primjenu standarda financijskog izvještavanja, a sve kako se ne bi prekidao proces vođenja poslovnih knjiga koje su ujedno i podloga za sastavljanje godišnjih financijskih izvještaja. Nadalje, ovim Prijedlogom zakona osigurava se da svi sastavni entiteti primjenjuju isti računovodstveni standard obzirom da će osnovica za izračun domaćeg dopunskog poreza poteći od godišnjih financijskih izvještaja.
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu: -
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr.sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv propisa:
Prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o računovodstvu, s Nacrtom konačnog prijedloga zakona
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Novi Zakon o računovodstvu („Narodne novine“, br. 85/24., dalje u tekstu: novi Zakon) stupio je na snagu 27. srpnja 2024. U odnosu na stari Zakon o računovodstvu, novim Zakonom kriteriji za razvrstavanje poduzetnika povećali su se za 25% zaokruženo na cijeli broj. Razvrstavanje poduzetnika bitno je radi izrade godišnjih financijskih izvještaja te primjene standarda financijskog izvještavanja. Tako, veliki poduzetnici izrađuju godišnje financijske izvještaje primjenom Međunarodnih standarda financijskog izvještavanja (dalje u tekstu: MSFI), a srednji, mali i mikro poduzetnici primjenjuju Hrvatske standarde financijskog izvještavanja (dalje u tekstu: HSFI). Poduzetnici se razvrstavanju na temelju kriterija iz godišnjih financijskih izvještaja iz prethodne poslovne godine (neto prihod, ukupna aktiva, broj zaposlenih). To znači da su se poduzetnici na 1. siječnja 2024. razvrstali na temelju pokazatelja na 31. prosinca 2023.
Kako je novi Zakon stupio na snagu sedam mjeseci nakon početka kalendarske 2024., čime je u potpunosti stavljen izvan snage stari Zakon o računovodstvu, uzevši u obzir povećanje kriterija za razvrstavanje poduzetnika, otvorilo se pitanje primjene standarda financijskog izvještavanja za one poduzetnike koji postaju srednji poduzetnici (više nisu obvezni primjenjivati MSFI nego HSFI). Konkretno riječ je o 77 poduzetnika. Naime, postoji rizik da zbog pravnih razloga takvi poduzetnici ne mogu ispuniti svoju obvezu sastavljanja godišnjih financijskih izvještaja za 2024. jer bi trebali do stupanja na snagu novog Zakona primjenjivati jedne standarde, a nakon stupanja na snagu novoga Zakona druge standarde. Poduzetnici sukladno MSFI-ju i HSFI-ju ne smiju mijenjati računovodstvene politike tijekom poslovne godine. Također, promjena standarda usred godine značilo bi da poduzetnici moraju prekidati proces vođenja poslovnih knjiga te retrogradno knjižiti poslovne promjene.
Nadalje, o d 2024. godine na snazi je Zakon o minimalnom globalnom porezu na dobit („Narodne novine“, br. 155/23.). Navedenim Zakonom je implementirana Direktiva Vijeća (EU) 2022/2523 od 14. prosinca 2022. o osiguravanju globalne minimalne razine oporezivanja za skupine multinacionalnih poduzeća i velike domaće skupine u Uniji. Zakon o minimalnom globalnim porezu na dobit je uveo obvezu plaćanja domaćeg dopunskog poreza zbog čega će svi sastavni entitet jedne multinacionalne kompanije morati objediniti svoje rezultate i tvrditi postojane ili ne postojanije dodatne porezne obveze u Republici Hrvatskoj. Isto tako, Zakonom o minimalnom globalnim porezu na dobit je omogućena primjena računovodstvenog standarda MSFI ili HSFI, dakle kao i za izračun obveze poreza na dobit. Obzirom da će osnovica za izračun domaćeg dopunskog poreza poteći od godišnjih financijskih izvještaja potrebno je osigurati da svi sastavni entiteti primjenjuju isti računovodstveni standard.
2.2.
Izvor podataka:
- Zakon o računovodstvu („Narodne novine“ , 85/24.)
- Delegirana Direktiva Komisije (EU) 2023/2775 od 17. listopada 2023. o izmjeni Direktive 2013/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu prilagodbi kriterija veličine za mikropoduzeća te mala, srednja i velika poduzeća ili grupe (Tekst značajan za EGP) (SL L, 21. 12. 2023.)
- Direktiva Vijeća (EU) 2022/2523 od 14. prosinca 2022. o osiguravanju globalne minimalne razine oporezivanja za skupine multinacionalnih poduzeća i velike domaće skupine u Uniji (SL L 328/1)
- Zakon o minimalnom globalnom porezu na dobit („Narodne novine“, br. 155/23.)
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj je postizanje jednoznačnog postupanja poduzetnika i izbjegavanje dvojbi o primjeni standarda financijskog izvještavanja za poslovnu godinu koja počinje 1. siječnja 2024. ili nakon tog datuma. Također, osigurat će se da svi entiteti multinacionalnog društva koji su obveznici primjene Zakona o minimalnom globalnom porezu na dobit
primjenjuju isti računovodstveni standard.
3.2.
Opis svrhe propisa
Konačnim prijedlogom zakona unosi se u važeći Zakon odredba kojom se propisuje pravilo za slučaj promjene pokazatelja za razvrstavanje poduzetnika (na velike, srednje, male i mikro poduzetnike) tijekom poslovne godine, a koji su temelj za primjenu standarda financijskog izvještavanja. Nadalje, dodatno se precizira odredba kojom se propisuju obveznici primjene MSFI na poduzetnik koji je obveznik primjene posebnog propisa o minimalnom globalnom porezu na dobit.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenjiva. Optimalno normativno rješenje je normativno rješenje, odnosno izmjene i dopune važećeg Zakona o računovodstvu.
3.4.
Izvor podataka: -
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Cilj je utvrditi pravilo koje se primjenjuje ako tijekom poslovne godine dođe do promjene pokazatelja koji imaju utjecaj na primjenu standarda financijskog izvještavanja, a sve kako se ne bi prekidao proces vođenja poslovnih knjiga koje su ujedno i podloga za sastavljanje godišnjih financijskih izvještaja. Isto tako, cilj je osigurati da svi sastavni entiteti multinacionalnog društva budu obveznici primjene MSFI.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Pravna sigurnost te utvrđivanje jasnih pravila za postupanje poduzetnika kod primjene standarda financijskog izvještavanja.
Poduzetnici koji radi promjene pokazatelja za razvrstavanje postaju srednji poduzetnici (više nisu veliki poduzetnici i nisu obveznici primjene MSFI-ja nego HSFI-ja, a kojih je 77) kao i obveznici primjene zakona kojim se uređuje minimalni globalni porez na dobit.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na ljudska prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Kako bi poduzetnici postupali jednoznačno i kako bi se izbjegle dvojbe o primjeni standarda financijskog izvještavanja, ovim Prijedlogom zakona utvrđuje se pravilo koje se primjenjuje ako tijekom poslovne godine dođe do promjene pokazatelja koji imaju utjecaj na primjenu standarda financijskog izvještavanja, a sve kako se ne bi prekidao proces vođenja poslovnih knjiga koje su ujedno i podloga za sastavljanje godišnjih financijskih izvještaja.
Nadalje, ovim Prijedlogom zakona osigurava se da svi sastavni entiteti primjenjuju isti računovodstveni standard obzirom da će osnovica za izračun domaćeg dopunskog poreza poteći od godišnjih financijskih izvještaja.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
-
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje s javnošću provodi se objavom Konačnog prijedloga zakona i ovog Obrasca iskaza putem portala e-savjetovanje u trajanju od 10 dana.
6.2.
Konzultacije:
Istovremeno s provedbom postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje Uredu za zakonodavstvo i nadležnim tijelima.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci: -
spriječiti nastajanje pravne praznine i omogućiti jednoznačno postupanje poduzetnika u primjeni standarda financijskog izvještavanja
Negativni učinci: -
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Važećim zakonom propisani su kriteriji za razvrstavanje poduzetnika na velike, srednje, male i mikro poduzetnike. Naime, poduzetnici su dužni sastavljati i prezentirati godišnje financijske izvještaje primjenom HSFI-ja ili MSFI-ja u skladu s odredbama važećeg Zakona. Obveza primjene standarda financijskog izvještavanja zahtijeva da se isti primjenjuju od početka poslovne godine, što je moguće isključivo u skladu sa pokazateljima za razvrstavanje koji su tada na snazi. Kako bi poduzetnici postupali jednoznačno i kako bi se izbjegle dvojbe o primjeni standarda financijskog izvještavanja, ovim Prijedlogom zakona utvrđuje se pravilo koje se primjenjuje ako tijekom poslovne godine dođe do promjene pokazatelja koji imaju utjecaj na primjenu standarda financijskog izvještavanja, a sve kako se ne bi prekidao proces vođenja poslovnih knjiga koje su ujedno i podloga za sastavljanje godišnjih financijskih izvještaja. Nadalje, ovim Prijedlogom zakona osigurava se da svi sastavni entiteti primjenjuju isti računovodstveni standard obzirom da će osnovica za izračun domaćeg dopunskog poreza poteći od godišnjih financijskih izvještaja.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu: -
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr.sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Datum: 31. listopada 2024.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija