Prijedlog zakona o dopuni Zakona o reviziji, s Nacrtom Konačnog prijedloga zakona
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, br. 27/24.) i Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji (Narodne novine, br., 85/24.) utvrđen je novi model stalnog stručnog usavršavanja za ovlaštene revizore iz područja zakonske revizije i drugih revizorskih usluga. Predmetnim zakonima uređeno je da razdoblje stalnog stručnog usavršavanja prema novom modelu započinje 1. siječnja 2025.
U praksi nadzora osiguranja kvalitete rada ovlaštenih revizora, koji provodi Ministarstvo financija, uočeno je da je potrebno proširiti razloge za ukidanje odobrenja za rad ovlaštenom revizoru. To bi uključivalo i situacije u kojima ovlašteni revizor na bilo koji način ometa ili onemogućava provođenje nadzora osiguranja kvalitete rada, jednako kao što je to već propisano za revizorska društva.
2.2.
Izvor podataka:
- Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, broj 27/24.)
- Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, broj 85/24 .)
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj je odgoditi početak razdoblja stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora u području zakonske revizije i drugih revizorskih usluga prema novom modelu, kako bi se ovlaštenim revizorima omogućila pravovremena priprema za prijelaz na novi model stručnog usavršavanja do 31. prosinca 2025. Tijekom tog razdoblja provest će se sve potrebne prilagodbe, uključujući ažuriranje Registra revizora putem sustava e-Građani, čime će se ovlaštenim revizorima olakšati praćenje ispunjavanja obveza stručnog usavršavanja, a sama obveza bit će jednostavnija i transparentnija za sve korisnike. Primjena novog modela stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora započela bi od 1. siječnja 2026.
Također, cilj je proširiti razloge za ukidanje odobrenja za rad ovlaštenom revizoru.
3.2.
Opis svrhe propisa
Zakonom o reviziji („Narodne novine“, br. 127/17., 27/24. i 85/24., u daljnjem tekstu: važeći Zakon) obveza stalnog stručnog usavršavanja uređena je na način da stalno stručno usavršavanje, unutar neprekinutog razdoblja od tri godine, za sve revizore, započinje 1. siječnja, a završava 31. prosinca. Nadalje, propisano je proporcionalno smanjenje broja sati stalnog stručnog usavršavanja prema broju mjeseci računajući od početka izvještajnog razdoblja do kraja mjeseca u kojem je izdano odobrenje za rad postalo izvršno. Proporcionalno smanjenje odnosi se na ukupan broj sati koje ovlašteni revizor mora skupiti u trogodišnjem razdoblju, na obvezu skupljanja sati na godišnjoj razini te na strukturu koju mora ostvariti na trogodišnjoj razini. Važećim Zakonom je utvrđeno na koji način će se proporcionalno smanjivati sati stalnog stručnog usavršavanja.
Gore navedeni model stalnog stručnog usavršavanja uveden je Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, broj 27/24.) i Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, broj 85/24 .) te je utvrđeno kako novo razdoblje stalnog stručnog usavršavanja iz područja zakonske revizije i drugih revizorskih usluga započinje 1. siječnja 2025. Ovim Nacrtom prijedloga zakona o dopuni Zakona o reviziji, s Nacrtom Konačnog prijedloga zakona (dalje u tekstu: Nacrt prijedloga zakona) utvrđuje se odgoda primjene odredbi iz Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, br. 27/24.) i Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji (Narodne novine, br., 85/24.) na način da obveza stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora u dijelu zakonske revizije i drugih revizorskih usluga započinje 1. siječnja 2026. Time se produžuje razdoblje za prilagodbu na prelazak, odnosno primjenu novog modela stalnog stručnog usavršavanja za godinu dana.
Također, Nacrtom prijedloga zakona razlozi za ukidanje odobrenja za rad ovlaštenom revizoru proširuju se i na slučajeve kada ovlašteni revizor na bilo koji način onemogućuje provođenje nadzora osiguranja kvalitete rada, jednako kao što je propisano i za revizorska društva.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenljiva.
3.4.
Izvor podataka:
- Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, broj 27/24.)
- Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, broj 85/24 .)
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj je odgoditi početak novog razdoblja stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora u području zakonske revizije i drugih revizorskih usluga, kako bi im se omogućilo pravovremena priprema za prijelaz na novi model stručnog usavršavanja.
Također, cilj je proširiti razloge za ukidanje odobrenja za rad ovlaštenom revizoru što uključuje i situacije u kojima ovlašteni revizor na bilo koji način ometa ili onemogućava provođenje nadzora osiguranja kvalitete rada, jednako kao što je to već propisano za revizorska društva.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Utvrđuju se jasnija pravila postupanja pri ispunjavanju obveze stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora u području zakonske revizije i drugih revizorskih usluga. Nadalje, odgodom početka razdoblja stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora u području zakonske revizije i drugih revizorskih usluga prema novom modelu odgodom omogućiti će se pravovremena priprema za prijelaz na novi model.
Ovlašteni revizori u području zakonske revizije i drugih revizorskih usluga (578 ovlaštenih revizora upisanih u Registar ovlaštenih revizora, podaci iz Registra ovlaštenih revizora na dan 31. listopada 2024.).
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na ljudska prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Odgodom obveze stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora u području zakonske revizije i drugih revizorskih usluga omogućiti će se ovlaštenim revizorima dovoljno vremena za prilagodbu na novi sustav stalnog stručnog usavršavanja koji će, između ostaloga, olakšati praćenje ispunjavanja obveza stručnog usavršavanja. Obveza stalnog stručnog usavršavanja će u konačnici biti jednostavnija i transparentnija za sve korisnike.
Nadalje, Ministarstvo financija izreći će ovlaštenom revizoru koji na bilo koji način ometa ili onemogućava provođenje nadzora osiguranja kvalitete rada, nadzornu mjeru odnosno ukinuti rješenje kojim je izdano odobrenje za rad.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području održivog razvoja
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
-
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje s javnošću provodi se objavom Nacrta prijedloga zakona i ovog Obrasca iskaza putem portala e-Savjetovanja u trajanju od 10 dana.
6.2.
Konzultacije:
Istovremeno s provedbom postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje Uredu za zakonodavstvo i nadležnim tijelima.
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Nacrtom prijedloga zakona ovlaštenim revizorima omogućiti će se dovoljno vremena za pripremu i prilagodbu novom modelu stalnog stručnog usavršavanja. Omogućiti će se provedba i svih nužnih prilagodbi, uključujući ažuriranje Registra revizora u sustavu e-Građani, što bi ovlaštenim revizorima olakšalo praćenje ispunjavanja obveze stalnog stručnog usavršavanja.
Negativni učinci:
-
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Zaključeno je da je potrebno odgoditi početak primjene novog modela stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora u području zakonske revizije i drugih revizorskih usluga, kako bi se ovlaštenim revizorima omogućilo dovoljno vremena za pravovremenu pripremu na prijelaz na novi model.
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
-
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr.sc. Marko Primorac, podpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv propisa:
Prijedlog zakona o dopuni Zakona o reviziji, s Nacrtom Konačnog prijedloga zakona
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, br. 27/24.) i Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji (Narodne novine, br., 85/24.) utvrđen je novi model stalnog stručnog usavršavanja za ovlaštene revizore iz područja zakonske revizije i drugih revizorskih usluga. Predmetnim zakonima uređeno je da razdoblje stalnog stručnog usavršavanja prema novom modelu započinje 1. siječnja 2025.
U praksi nadzora osiguranja kvalitete rada ovlaštenih revizora, koji provodi Ministarstvo financija, uočeno je da je potrebno proširiti razloge za ukidanje odobrenja za rad ovlaštenom revizoru. To bi uključivalo i situacije u kojima ovlašteni revizor na bilo koji način ometa ili onemogućava provođenje nadzora osiguranja kvalitete rada, jednako kao što je to već propisano za revizorska društva.
2.2.
Izvor podataka:
- Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, broj 27/24.)
- Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, broj 85/24 .)
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj je odgoditi početak razdoblja stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora u području zakonske revizije i drugih revizorskih usluga prema novom modelu, kako bi se ovlaštenim revizorima omogućila pravovremena priprema za prijelaz na novi model stručnog usavršavanja do 31. prosinca 2025. Tijekom tog razdoblja provest će se sve potrebne prilagodbe, uključujući ažuriranje Registra revizora putem sustava e-Građani, čime će se ovlaštenim revizorima olakšati praćenje ispunjavanja obveza stručnog usavršavanja, a sama obveza bit će jednostavnija i transparentnija za sve korisnike. Primjena novog modela stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora započela bi od 1. siječnja 2026.
Također, cilj je proširiti razloge za ukidanje odobrenja za rad ovlaštenom revizoru.
3.2.
Opis svrhe propisa
Zakonom o reviziji („Narodne novine“, br. 127/17., 27/24. i 85/24., u daljnjem tekstu: važeći Zakon) obveza stalnog stručnog usavršavanja uređena je na način da stalno stručno usavršavanje, unutar neprekinutog razdoblja od tri godine, za sve revizore, započinje 1. siječnja, a završava 31. prosinca. Nadalje, propisano je proporcionalno smanjenje broja sati stalnog stručnog usavršavanja prema broju mjeseci računajući od početka izvještajnog razdoblja do kraja mjeseca u kojem je izdano odobrenje za rad postalo izvršno. Proporcionalno smanjenje odnosi se na ukupan broj sati koje ovlašteni revizor mora skupiti u trogodišnjem razdoblju, na obvezu skupljanja sati na godišnjoj razini te na strukturu koju mora ostvariti na trogodišnjoj razini. Važećim Zakonom je utvrđeno na koji način će se proporcionalno smanjivati sati stalnog stručnog usavršavanja.
Gore navedeni model stalnog stručnog usavršavanja uveden je Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, broj 27/24.) i Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, broj 85/24 .) te je utvrđeno kako novo razdoblje stalnog stručnog usavršavanja iz područja zakonske revizije i drugih revizorskih usluga započinje 1. siječnja 2025. Ovim Nacrtom prijedloga zakona o dopuni Zakona o reviziji, s Nacrtom Konačnog prijedloga zakona (dalje u tekstu: Nacrt prijedloga zakona) utvrđuje se odgoda primjene odredbi iz Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, br. 27/24.) i Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji (Narodne novine, br., 85/24.) na način da obveza stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora u dijelu zakonske revizije i drugih revizorskih usluga započinje 1. siječnja 2026. Time se produžuje razdoblje za prilagodbu na prelazak, odnosno primjenu novog modela stalnog stručnog usavršavanja za godinu dana.
Također, Nacrtom prijedloga zakona razlozi za ukidanje odobrenja za rad ovlaštenom revizoru proširuju se i na slučajeve kada ovlašteni revizor na bilo koji način onemogućuje provođenje nadzora osiguranja kvalitete rada, jednako kao što je propisano i za revizorska društva.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenljiva.
3.4.
Izvor podataka:
- Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, broj 27/24.)
- Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji („Narodne novine“, broj 85/24 .)
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj je odgoditi početak novog razdoblja stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora u području zakonske revizije i drugih revizorskih usluga, kako bi im se omogućilo pravovremena priprema za prijelaz na novi model stručnog usavršavanja.
Također, cilj je proširiti razloge za ukidanje odobrenja za rad ovlaštenom revizoru što uključuje i situacije u kojima ovlašteni revizor na bilo koji način ometa ili onemogućava provođenje nadzora osiguranja kvalitete rada, jednako kao što je to već propisano za revizorska društva.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Utvrđuju se jasnija pravila postupanja pri ispunjavanju obveze stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora u području zakonske revizije i drugih revizorskih usluga. Nadalje, odgodom početka razdoblja stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora u području zakonske revizije i drugih revizorskih usluga prema novom modelu odgodom omogućiti će se pravovremena priprema za prijelaz na novi model.
Ovlašteni revizori u području zakonske revizije i drugih revizorskih usluga (578 ovlaštenih revizora upisanih u Registar ovlaštenih revizora, podaci iz Registra ovlaštenih revizora na dan 31. listopada 2024.).
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na ljudska prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Odgodom obveze stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora u području zakonske revizije i drugih revizorskih usluga omogućiti će se ovlaštenim revizorima dovoljno vremena za prilagodbu na novi sustav stalnog stručnog usavršavanja koji će, između ostaloga, olakšati praćenje ispunjavanja obveza stručnog usavršavanja. Obveza stalnog stručnog usavršavanja će u konačnici biti jednostavnija i transparentnija za sve korisnike.
Nadalje, Ministarstvo financija izreći će ovlaštenom revizoru koji na bilo koji način ometa ili onemogućava provođenje nadzora osiguranja kvalitete rada, nadzornu mjeru odnosno ukinuti rješenje kojim je izdano odobrenje za rad.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području održivog razvoja
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
-
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje s javnošću provodi se objavom Nacrta prijedloga zakona i ovog Obrasca iskaza putem portala e-Savjetovanja u trajanju od 10 dana.
6.2.
Konzultacije:
Istovremeno s provedbom postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje Uredu za zakonodavstvo i nadležnim tijelima.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Nacrtom prijedloga zakona ovlaštenim revizorima omogućiti će se dovoljno vremena za pripremu i prilagodbu novom modelu stalnog stručnog usavršavanja. Omogućiti će se provedba i svih nužnih prilagodbi, uključujući ažuriranje Registra revizora u sustavu e-Građani, što bi ovlaštenim revizorima olakšalo praćenje ispunjavanja obveze stalnog stručnog usavršavanja.
Negativni učinci:
-
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Zaključeno je da je potrebno odgoditi početak primjene novog modela stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora u području zakonske revizije i drugih revizorskih usluga, kako bi se ovlaštenim revizorima omogućilo dovoljno vremena za pravovremenu pripremu na prijelaz na novi model.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
-
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr.sc. Marko Primorac, podpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Datum: 31. listopada 2024.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija