Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
Zakon o sportskoj inspekciji („Narodne novine“, broj 86/12, 98/19 i 34/21, dalje u tekstu: Zakon) temeljni je propis koji uređuje ustroj, poslove, način rada, prava, dužnosti i ovlasti sportske inspekcije. Navedeno zakonsko rješenje potrebno je uskladiti s novim Zakonom o sportu (Narodne novine, broj 141/22), koji je stupio na snagu 1. siječnja 2023. godine.
Novim Zakonom o sportu dana je mogućnost obavljanja u obrtu svih sportskih djelatnosti, osim sudjelovanja u sportskom natjecanju te je proširen krug pravnih i fizičkih osoba koje sudjeluju u sustavu sporta na fitnes centre i ostale pravne osobe registrirane za obavljanje sportskih djelatnosti. Isto tako, propisana je mogućnost licenciranja stručnih kadrova u sportu, obveza poduzimanja mjera zaštite djece u sportu te je povećan opseg zadaća sportskih klubova, nacionalnih sportskih saveza te krovnih sportskih udruženja.
Nastavno na navedeno, proširila se je nadležnost, odnosno opseg poslova sportske inspekcije te postojeći Zakon nije dostatna pravna osnova za provođenje nadzora nad primjenom novog Zakona o sportu. U tom smislu nužno je postaviti novi zakonski okvir kojim će se preispitati odredbe o nadležnosti, poslovima, načinu rada, pravima, dužnostima i ovlastima sportske inspekcije na način da se redefiniraju i/ili uklone pravni instituti koji usporavaju postupak inspekcijskog nadzora, poveća procesna disciplina, a sve u cilju povećanja broja provedenih inspekcijskih nadzora i kvalitete donesenih odluka, ujednačavanja prakse sportskih inspektora te ostvarenja učinkovitosti inspekcijskog postupka.
b) Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Novim je zakonskim rješenjem potrebno jasno definirati planiranje inspekcijskih nadzora uvođenjem godišnjeg plana rada sportske inspekcije koji mora biti javno dostupan te razgraničiti redoviti inspekcijski nadzor koji se obavlja u skladu s godišnjim planom rada, od izvanrednog inspekcijskog nadzora koji se provodi izvan godišnjeg plana rada, na inicijativu drugih tijela, podnositelja predstavke ili iz drugih opravdanih razloga.
Nadalje, u cilju povećanja učinkovitosti inspekcijskog postupka nad pravnim i fizičkim osobama u sustavu sporta, potrebno je uvesti mogućnost provođenja posrednog inspekcijskog nadzora uvidom u elektroničke baze podataka, prvenstveno Nacionalni informacijski sustav u sportu.
Sportska inspekcija ustrojena je kao samostalna unutarnja ustrojstvena jedinica tijela državne uprave nadležnog za sport u sastavu tijela državne uprave nadležnog za sport. Odredbama važećeg Zakona o sportskoj inspekciji propisano je da se protiv prvostupanjskih rješenja inspektora može izjaviti žalba nadležnoj ustrojstvenoj jedinici za drugostupanjski upravni postupak tijela državne uprave nadležnog za sport. Radi usklađivanja s odredbama Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“ broj66/19 i 155/23) i Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ broj 47/09 i 110/21), a kako se radi o relativno malom broju uloženih žalbi na rješenja sportskih inspektora, propisuje se pravna zaštita protiv upravnih akata sportske inspekcije s pravom na podnošenje tužbe nadležnom upravnom sudu.
Isto tako, potrebno je uvjete za raspored na radno mjesto sportskih inspektora uskladiti s Uredbom o nazivima radnih mjesta, uvjetima za raspored i koeficijentima za obračun plaće u državnoj službi („Narodne novine“, broj: 22/24) koja je stupila na snagu 01. ožujka 2024. godine.
Uvažavajući nepovoljniji financijski položaj sportskih klubova koji u sustavu sporta djeluju gotovo isključivo zahvaljujući volonterskom radu svojih članova, u odnosu na klubove koji raspolažu velikim financijskim sredstvima, prekršajnim odredbama potrebno je propisati veći raspon novčanih kazni za prekršaje na način da se smanji najniži iznos kazne.
c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Zakonom će se utvrditi uvjeti za raspored na radno mjesto sportskih inspektora, poslovi sportskog inspektora, način rada, prava, dužnosti i ovlasti te preciznije urediti prava stranaka u postupku i podnositelja predstavke, te stvoriti pravna osnova za učinkovitiji inspekcijski nadzor nad provođenjem odredbi novog Zakona o sportu i temeljem njega donesenih propisa.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA
Tekst prijedloga zakona dan je u obliku Prijedloga zakona o sportskoj inspekciji.
PRIJEDLOG ZAKONA O SPORTSKOJ INSPEKCIJI
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Zakona
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuju ustrojstvo, poslovi, način rada, prava i dužnosti sportske inspekcije.
Rodno značenje izraza
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski spol.
II. DJELOKRUG I NADLEŽNOST
Nadležnost za obavljanje poslova inspekcijskog nadzora
Članak 3.
(1) Sportska inspekcija obavlja poslove inspekcijskog nadzora nad provedbom zakona kojim se uređuje sustav sporta i temeljem njega donesenih propisa te općih i pojedinačnih akata pravnih osoba u sustavu sporta te poduzima mjere i radnje za koje je ovlaštena ovim Zakonom.
(2) Inspekcijski nadzor provodi sportski inspektor tijela državne uprave nadležnog za sport.
Subjekti nadzora
Članak 4.
Sportski inspektor provodi inspekcijski nadzor nad pravnim i fizičkim osobama koje djeluju u sustavu sporta.
Predmet inspekcijskog nadzora
Članak 5.
U provedbi inspekcijskog nadzora nad pravnim i fizičkim osobama u sustavu sporta sportski inspektor nadzire:
1. izvršavaju li pravne i fizičke osobe u sustavu sporta zadaće utvrđene zakonom kojim se uređuje sustav sporta
2. ima li pravna osoba u sustavu sporta propisane opće i pojedinačne akte i jesu li oni usklađeni sa zakonom kojim se uređuje sustav sporta i temeljem njega donesenim propisima
3. postoje li za osobe koje obavljanju poslove u sustavu sporta zapreke i ograničenja u smislu odredbi zakona kojim se uređuje sustav sporta
4. donose li se odluke i drugi pojedinačni akti u skladu s općim aktima i zakonom kojim se uređuje sustav sporta
5. obavlja li stručne poslove osoba koja ispunjava uvjete propisane zakonom kojim se uređuje sustav sporta
6. obavlja li se sportska djelatnost u skladu s tehničkim i zdravstvenim uvjetima propisanim zakonom kojim se uređuje sustav sporta i propisima donesenim na temelju toga Zakona
7. obavljaju li pravne osobe u sustavu sporta koju drugu djelatnost osim sportske djelatnosti bez propisanog odobrenja
8. organiziraju li se sportska natjecanja u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav sporta te općim i pojedinačnim aktima pravnih osoba u sustavu sporta
9. imaju li osobe koje sudjeluju u sportskim natjecanjima utvrđenu zdravstvenu sposobnost u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav sporta i propisima donesenim na temelju toga Zakona
10. poštuju li se pravila nacionalnog tijela nadležnog za borbu protiv dopinga
11. poštuju li se obveze o unosu i ažuriranju podataka u odgovarajuće registre i evidencije Nacionalnog informacijskog sustava u sportu.
III. OVLASTI I OBVEZE SPORTSKOG INSPEKTORA TE OBVEZE NADZIRANE PRAVNE I FIZIČKE OSOBE U SUSTAVU SPORTA
Samostalnost sportskog inspektora
Članak 6.
(1) Sportski inspektor je u provedbi inspekcijskog nadzora samostalan u odlučivanju, vođenju postupka, obavljanju radnji i poduzimanju mjera za koje je ovlašten sukladno odredbama ovoga Zakona.
(2)Nitko ne smije, korištenjem službenog položaja ili na drugi način onemogućavati ili ometati sportskog inspektora u obavljanju inspekcijskog nadzora i poduzimanju mjera i radnji za koje je ovlašten.
Službena iskaznica i znak sportskog inspektora
Članak 7.
(1) Sportski inspektor ima službenu iskaznicu i značku kojima dokazuje svoje službeno svojstvo, identitet i ovlasti.
(2) Obrazac službene iskaznice i izgled značke, način izdavanja i zamjene iskaznice, odnosno značke te način vođenja očevidnika o izdanim iskaznicama i značkama propisuje pravilnikom čelnik tijela državne uprave nadležnog za sport.
Dužnost davanja podataka
Članak 8.
(1) Sportski inspektor ovlašten je u provedbi inspekcijskog nadzorapregledati dokumentaciju i evidencije, radne i poslovne prostorije i spise, javne isprave na temelju kojih može utvrditi identitet osoba koje obavljaju poslove za pravnu osobu odnosno koja je zatečena na mjestu nadzora te saslušati i uzeti izjave tih osoba.
(2) Sportski inspektor može prikupljati osobne i druge podatke i obavijesti u provođenju inspekcijskog nadzora iz već postojećih izvora podataka i neposredno od osobe na koju se ti podaci odnose.
(3) Na prikupljanje podataka primjenjuju se posebni propisi kojima se uređuje zaštita podataka, tajnost podataka i informacijska sigurnost.
(4) Nadzirane pravne i fizičke osobe iz sustava sporta dužne su na zahtjev sportskog inspektora dostaviti tražene podatke i obavijesti u primjerenom roku koji odredi sportski inspektor.
Dužnost poduzimanja mjera i radnji
Članak 9.
Sportski inspektor je odgovoran ako ne poduzme mjere ili radnje koje je po zakonu ili drugom propisu dužan poduzeti ili ako prekorači ovlasti koje su mu dane zakonom ili drugim propisom, odnosno ako ne podnese prijavu ili ne obavijesti nadležna državna tijela o utvrđenim nedostacima kad je to dužan učiniti.
Dužnost čuvanja službene tajne
Članak 10.
(1) Sportski inspektor dužan je kao službenu tajnu čuvati svu dokumentaciju te sve druge podatke i dokaze utvrđene, odnosno nastale u vezi s postupkom inspekcijskog nadzora.
(2) Sportski inspektor dužan je čuvati podatak o identitetu podnositelja predstavke ako to podnositelj zatraži, osim kad je zbog potrebe vođenja postupka identitet podnositelja predstavke bitan ili kad čuvanje podataka o identitetu podnositelja predstavke po prirodi stvari nije moguće.
(3) Dokumentaciju, podatke i dokaze iz stavka 1. ovoga članka te podatak o identitetu podnositelja predstavke u skladu sa stavkom 2. ovoga članka sportski inspektor može dati samo sudovima, tijelima državne uprave i drugim državnim tijelima na njihov obrazloženi pisani zahtjev, u postupcima iz njihove nadležnosti.
Obveze nadzirane osobe u sustavu sporta
Članak 11.
(1) Pravna i fizička osoba u sustavu sporta dužna je inspektoru na njegov zahtjev osigurati uvjete za nesmetanu provedbu inspekcijskog nadzora te mu pružiti potrebne podatke, dokumente i obavijesti.
(2) Pravna i fizička osoba iz stavka 1. ovoga članka dužna je postupiti po zahtjevu sportskog inspektora u primjerenom roku koji odredi sportski inspektor, odnosno u roku od tri dana od isteka roka koji je sportski inspektor odredio pisanim putem dostaviti očitovanje o razlozima nemogućnosti postupanja po zahtjevu sportskog inspektora.
IV. PLANIRANJE INSPEKCIJSKOG NADZORA
Godišnji plan rada
Članak 12.
(1) Poslovi sportske inspekcije planiraju se godišnjim planom rada sportske inspekcije koji se donosi do kraja kalendarske godine za iduću godinu.
(2) Godišnji plan rada sportske inspekcije donosi čelnik tijela državne uprave nadležnog za sport na prijedlog glavnog sportskog inspektora.
(3) Godišnji plan rada sportske inspekcije objavljuje se na mrežnoj stranici tijela državne uprave nadležnog za sport.
V. POSTUPAK INSPEKCIJSKOG NADZORA
Pokretanje postupka inspekcijskog nadzora
Članak 13.
Postupak inspekcijskog nadzora pokreće se po službenoj dužnosti.
Redoviti inspekcijski nadzor
Članak 14.
Redoviti inspekcijski nadzor provodi se u skladu s godišnjim planom rada sportske inspekcije.
Izvanredni inspekcijski nadzor
Članak 15.
(1) Izvanredni inspekcijski nadzor provodi se izvan godišnjeg plana rada sportske inspekcije na inicijativu drugog tijela državne uprave, državnog odvjetnika ili podnositelja predstavke te iz drugih opravdanih razloga.
(2) Predstavkom iz stavka 1. ovoga članka smatra se prijava, pritužba ili drugi podnesak kojim se upozorava na nepravilnosti, odnosno stanje, propust ili postupanje protivno propisima iz djelokruga sportske inspekcije
Način provedbe inspekcijskog nadzora
Članak 16.
Inspekcijski nadzor provodi se kao:
1. neposredni inspekcijski nadzor, izravnim uvidom u opće i pojedinačne akte, elektroničke baze podataka, kao i uvjete i način rada nadzirane pravne i fizičke osobe u sustavu sporta
2. posredni inspekcijski nadzor, uvidom u elektroničke baze podataka, zatražene i dostavljene podatke i dokumentaciju nadzirane pravne i fizičke osobe u sustavu sporta.
Postupanje po predstavci
Članak 17.
(1) Inspektor je dužan razmotriti predstavku ili drugu obavijest upućenu sportskoj inspekciji kojom se ukazuje na postupanja protivna propisima te procijeniti potrebu za pokretanjem inspekcijskog postupka.
(2) Sportski inspektor je dužan obavijestiti podnositelja predstavke iz stavka 1. ovoga članka, u kojoj su navedeni njegovi podaci, koji uključuju ime i prezime, adresu stanovanja te podatke za kontakt, odnosno za pravnu osobu naziv, sjedište i potpis odgovorne osobe, o pokretanju postupka inspekcijskog nadzora odnosno o nepostojanju uvjeta za pokretanje postupka inspekcijskog nadzora.
(3) Ako podnositelj predstavke ponovno podnese predstavku koja u odnosu na prethodno podnesenu ne sadrži nove činjenice, okolnosti ili dokaze, smatra se da je po predstavci postupljeno.
Obavijest o provedbi inspekcijskog nadzora
Članak 18.
(1) Sportski inspektor dužan je o početku provedbe neposrednog inspekcijskog nadzora obavijestiti odgovornu osobu u pravnoj osobi, odnosno fizičku osobu u sustavu sporta.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, sportski inspektor može provesti neposredni inspekcijski nadzor bez prethodne obavijesti ako smatra da bi obavještavanjem umanjio učinkovitost nadzora.
Zapisnik
Članak 19.
(1) O provedenom inspekcijskom nadzoru i utvrđenom stanju sportski inspektor sastavlja zapisnik.
(2) Zapisnik iz stavka 1. ovoga članka sastavlja se, zaključuje i potpisuje u skladu s odredbama zakona kojim se uređuje opći upravni postupak, a treba sadržavati sve činjenice relevantne za ocjenu stanja vezano uz predmet nadzora.
(3) Ako u inspekcijskom nadzoru nisu utvrđene nepravilnosti, nezakonitosti i nedostaci u radu nadzirane pravne osobe, odnosno fizičke osobe iz sustava sporta, sportski inspektor će tu činjenicu upisati u zapisnik.
Mjere inspekcijskog nadzora
Članak 20.
Sportski inspektor na temelju stanja utvrđenog u zapisniku može izreći sljedeće mjere:
1. narediti poduzimanje mjera radi otklanjanja utvrđenih povreda zakona ili drugog propisa
2. narediti pravnoj osobi i fizičkoj osobi u sustavu sporta otklanjanje propusta, nedostataka ili nepravilnosti sukladno članku 22. ovoga Zakona
3. narediti poduzimanje mjera radi otklanjanja utvrđenih povreda općih i pojedinačnih akata pravnih osoba u sustavu sporta
4. zabraniti obavljanje radnji koje su poduzimane protivno zakonu ili drugim propisima, općim ili pojedinačnim aktima pravnih osoba u sustavu sporta.
Upravni akti
Članak 21.
(1) Naredbe i zabrane izriču se rješenjem.
(2) Rješenje iz stavka 1. ovog članka sportski inspektor je dužan donijeti najkasnije 15 dana od dana zaključenja zapisnika.
Naredbe
Članak 22.
(1) Sportski inspektor pravnoj osobi i fizičkoj osobi u sustavu sporta naredit će otklanjanje propusta, nedostataka ili nepravilnosti u određenom roku:
1. ako nadzirana pravna i fizička osoba u sustavu sporta ne izvršava zadaće utvrđene zakonom kojim se uređuje sustav sporta
2. ako nadzirana pravna osoba u sustavu sporta nema propisane opće ili pojedinačne akte, odnosno ako ti akti nisu usklađeni sa zakonom kojim se uređuje sustav sporta ili temeljem njega donesenim propisima
3. ako nadzirana pravna osoba u sustavu sporta obavlja sportsku djelatnost, a nije izvršila upis ili ažurirala podatke u odgovarajućim registrima i evidencijama Nacionalnog informacijskog sustava u sportu u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav sporta
4. ako sportsko natjecanje nije organizirano u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav sporta i općim aktima pravnih osoba u sustavu sporta
5. ako nadzirana pravna ili fizička osoba u sustavu sporta obavlja koju drugu djelatnost bez propisanog odobrenja
6. ako nadzirana pravna ili fizička osoba ne obavlja sportsku djelatnost u skladu s propisanim tehničkim i zdravstvenim uvjetima
7. u drugim slučajevima kada se izricanjem naredbe utvrđeno stanje može uskladiti sa zakonom ili drugim propisom.
(2) Naredba za uklanjanje nedostataka, odnosno nepravilnosti iz stavka 1. točke 4. ovoga članka izriče se za sljedeće natjecanje ako uklanjanje nedostataka, odnosno nepravilnosti u tekućem natjecanju nije moguće.
Mjere pravnim osobama
Članak 23.
(1) Sportski inspektor može nadziranoj pravnoj osobi u sustavu sporta narediti:
1. stavljanje izvan snage općeg akta ili odluke
2. poništenje, ukidanje ili oglašavanje ništavim pojedinačnog upravnog akta ako su ispunjeni uvjeti propisani zakonom.
(2) Ako se naredba iz stavka 1. ovoga članka ne provede u ostavljenom roku, stavljanje izvan snage općeg akta odnosno ukidanje, poništenje ili oglašavanje ništavnim pojedinačnog upravnog akta, provest će sportski inspektor.
Mjere zabrane
Članak 24.
(1) Inspektor će nadziranoj pravnoj i fizičkoj osobi u sustavu sporta, zabraniti:
1. obavljanje poslova u sportu osobi za koju je utvrđena zapreka u smislu odredaba zakona kojim se uređuje sustav sporta
2. obavljanje stručnih poslova u sportu osobi koja ne ispunjava uvjete propisane zakonom kojim se uređuje sustav sporta
3. sudjelovanje u sportskom natjecanju i sportskoj pripremi osobi koja nema odgovarajuću zdravstvenu sposobnost utvrđenu u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav sporta
4. zabraniti obavljanje sportske djelatnosti ako nedostatak iz članka 22. stavka 1. točke 3. ovoga Zakona ne bude otklonjen u ostavljenom roku.
(2) Inspektor će izreći zabranu iz stavka 1. ovoga članka i u drugim slučajevima kada se izricanjem mjere zabrane utvrđeno stanje može uskladiti sa zakonom ili drugim propisom.
PRIJEDLOG ZAKONA O SPORTSKOJ INSPEKCIJI
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
a) Ocjena stanja
Zakon o sportskoj inspekciji („Narodne novine“, broj 86/12, 98/19 i 34/21, dalje u tekstu: Zakon) temeljni je propis koji uređuje ustroj, poslove, način rada, prava, dužnosti i ovlasti sportske inspekcije. Navedeno zakonsko rješenje potrebno je uskladiti s novim Zakonom o sportu (Narodne novine, broj 141/22), koji je stupio na snagu 1. siječnja 2023. godine.
Novim Zakonom o sportu dana je mogućnost obavljanja u obrtu svih sportskih djelatnosti, osim sudjelovanja u sportskom natjecanju te je proširen krug pravnih i fizičkih osoba koje sudjeluju u sustavu sporta na fitnes centre i ostale pravne osobe registrirane za obavljanje sportskih djelatnosti. Isto tako, propisana je mogućnost licenciranja stručnih kadrova u sportu, obveza poduzimanja mjera zaštite djece u sportu te je povećan opseg zadaća sportskih klubova, nacionalnih sportskih saveza te krovnih sportskih udruženja.
Nastavno na navedeno, proširila se je nadležnost, odnosno opseg poslova sportske inspekcije te postojeći Zakon nije dostatna pravna osnova za provođenje nadzora nad primjenom novog Zakona o sportu. U tom smislu nužno je postaviti novi zakonski okvir kojim će se preispitati odredbe o nadležnosti, poslovima, načinu rada, pravima, dužnostima i ovlastima sportske inspekcije na način da se redefiniraju i/ili uklone pravni instituti koji usporavaju postupak inspekcijskog nadzora, poveća procesna disciplina, a sve u cilju povećanja broja provedenih inspekcijskih nadzora i kvalitete donesenih odluka, ujednačavanja prakse sportskih inspektora te ostvarenja učinkovitosti inspekcijskog postupka.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
b) Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Novim je zakonskim rješenjem potrebno jasno definirati planiranje inspekcijskih nadzora uvođenjem godišnjeg plana rada sportske inspekcije koji mora biti javno dostupan te razgraničiti redoviti inspekcijski nadzor koji se obavlja u skladu s godišnjim planom rada, od izvanrednog inspekcijskog nadzora koji se provodi izvan godišnjeg plana rada, na inicijativu drugih tijela, podnositelja predstavke ili iz drugih opravdanih razloga.
Nadalje, u cilju povećanja učinkovitosti inspekcijskog postupka nad pravnim i fizičkim osobama u sustavu sporta, potrebno je uvesti mogućnost provođenja posrednog inspekcijskog nadzora uvidom u elektroničke baze podataka, prvenstveno Nacionalni informacijski sustav u sportu.
Sportska inspekcija ustrojena je kao samostalna unutarnja ustrojstvena jedinica tijela državne uprave nadležnog za sport u sastavu tijela državne uprave nadležnog za sport. O dredbama važećeg Zakona o sportskoj inspekciji propisano je da se protiv prvostupanjskih rješenja inspektora može izjaviti žalba nadležnoj ustrojstvenoj jedinici za drugostupanjski upravni postupak tijela državne uprave nadležnog za sport. Radi usklađivanja s odredbama Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“ broj 66/19 i 155/23) i Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ broj 47/09 i 110/21), a kako se radi o relativno malom broju uloženih žalbi na rješenja sportskih inspektora, propisuje se pravna zaštita protiv upravnih akata sportske inspekcije s pravom na podnošenje tužbe nadležnom upravnom sudu.
Isto tako, potrebno je uvjete za raspored na radno mjesto sportskih inspektora uskladiti s Uredbom o nazivima radnih mjesta, uvjetima za raspored i koeficijentima za obračun plaće u državnoj službi („Narodne novine“, broj: 22/24) koja je stupila na snagu 01. ožujka 2024. godine.
Uvažavajući nepovoljniji financijski položaj sportskih klubova koji u sustavu sporta djeluju gotovo isključivo zahvaljujući volonterskom radu svojih članova, u odnosu na klubove koji raspolažu velikim financijskim sredstvima, prekršajnim odredbama potrebno je propisati veći raspon novčanih kazni za prekršaje na način da se smanji najniži iznos kazne.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Zakonom će se utvrditi uvjeti za raspored na radno mjesto sportskih inspektora, poslovi sportskog inspektora, način rada, prava, dužnosti i ovlasti te preciznije urediti prava stranaka u postupku i podnositelja predstavke, te stvoriti pravna osnova za učinkovitiji inspekcijski nadzor nad provođenjem odredbi novog Zakona o sportu i temeljem njega donesenih propisa .
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA
Tekst prijedloga zakona dan je u obliku Prijedloga zakona o sportskoj inspekciji.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
PRIJEDLOG ZAKONA O SPORTSKOJ INSPEKCIJI
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Predmet Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuju ustrojstvo, poslovi, način rada, prava i dužnosti sportske inspekcije.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Rodno značenje izraza
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski spol.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
II. DJELOKRUG I NADLEŽNOST
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Nadležnost za obavljanje poslova inspekcijskog nadzora
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 3.
(1) Sportska inspekcija obavlja poslove inspekcijskog nadzora nad provedbom zakona kojim se uređuje sustav sporta i temeljem njega donesenih propisa te općih i pojedinačnih akata pravnih osoba u sustavu sporta te poduzima mjere i radnje za koje je ovlaštena ovim Zakonom.
(2) Inspekcijski nadzor provodi sportski inspektor tijela državne uprave nadležnog za sport.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Subjekti nadzora
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 4.
Sportski inspektor provodi inspekcijski nadzor nad pravnim i fizičkim osobama koje djeluju u sustavu sporta.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Predmet inspekcijskog nadzora
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 5.
U provedbi inspekcijskog nadzora nad pravnim i fizičkim osobama u sustavu sporta sportski inspektor nadzire:
1. izvršavaju li pravne i fizičke osobe u sustavu sporta zadaće utvrđene zakonom kojim se uređuje sustav sporta
2. ima li pravna osoba u sustavu sporta propisane opće i pojedinačne akte i jesu li oni usklađeni sa zakonom kojim se uređuje sustav sporta i temeljem njega donesenim propisima
3. postoje li za osobe koje obavljanju poslove u sustavu sporta zapreke i ograničenja u smislu odredbi zakona kojim se uređuje sustav sporta
4. donose li se odluke i drugi pojedinačni akti u skladu s općim aktima i zakonom kojim se uređuje sustav sporta
5. obavlja li stručne poslove osoba koja ispunjava uvjete propisane zakonom kojim se uređuje sustav sporta
6. obavlja li se sportska djelatnost u skladu s tehničkim i zdravstvenim uvjetima propisanim zakonom kojim se uređuje sustav sporta i propisima donesenim na temelju toga Zakona
7. obavljaju li pravne osobe u sustavu sporta koju drugu djelatnost osim sportske djelatnosti bez propisanog odobrenja
8. organiziraju li se sportska natjecanja u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav sporta te općim i pojedinačnim aktima pravnih osoba u sustavu sporta
9. imaju li osobe koje sudjeluju u sportskim natjecanjima utvrđenu zdravstvenu sposobnost u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav sporta i propisima donesenim na temelju toga Zakona
10. poštuju li se pravila nacionalnog tijela nadležnog za borbu protiv dopinga
11. poštuju li se obveze o unosu i ažuriranju podataka u odgovarajuće registre i evidencije Nacionalnog informacijskog sustava u sportu.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
III. OVLASTI I OBVEZE SPORTSKOG INSPEKTORA TE OBVEZE NADZIRANE PRAVNE I FIZIČKE OSOBE U SUSTAVU SPORTA
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Samostalnost sportskog inspektora
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 6.
(1) Sportski inspektor je u provedbi inspekcijskog nadzora samostalan u odlučivanju, vođenju postupka, obavljanju radnji i poduzimanju mjera za koje je ovlašten sukladno odredbama ovoga Zakona.
(2) Nitko ne smije, korištenjem službenog položaja ili na drugi način onemogućavati ili ometati sportskog inspektora u obavljanju inspekcijskog nadzora i poduzimanju mjera i radnji za koje je ovlašten.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Službena iskaznica i znak sportskog inspektora
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 7.
(1) Sportski inspektor ima službenu iskaznicu i značku kojima dokazuje svoje službeno svojstvo, identitet i ovlasti.
(2) Obrazac službene iskaznice i izgled značke, način izdavanja i zamjene iskaznice, odnosno značke te način vođenja očevidnika o izdanim iskaznicama i značkama propisuje pravilnikom čelnik tijela državne uprave nadležnog za sport.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Dužnost davanja podataka
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 8.
(1) Sportski inspektor ovlašten je u provedbi inspekcijskog nadzora pregledati dokumentaciju i evidencije, radne i poslovne prostorije i spise, javne isprave na temelju kojih može utvrditi identitet osoba koje obavljaju poslove za pravnu osobu odnosno koja je zatečena na mjestu nadzora te saslušati i uzeti izjave tih osoba.
(2) Sportski inspektor može prikupljati osobne i druge podatke i obavijesti u provođenju inspekcijskog nadzora iz već postojećih izvora podataka i neposredno od osobe na koju se ti podaci odnose.
(3) Na prikupljanje podataka primjenjuju se posebni propisi kojima se uređuje zaštita podataka, tajnost podataka i informacijska sigurnost.
(4) Nadzirane pravne i fizičke osobe iz sustava sporta dužne su na zahtjev sportskog inspektora dostaviti tražene podatke i obavijesti u primjerenom roku koji odredi sportski inspektor.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Dužnost poduzimanja mjera i radnji
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 9.
Sportski inspektor je odgovoran ako ne poduzme mjere ili radnje koje je po zakonu ili drugom propisu dužan poduzeti ili ako prekorači ovlasti koje su mu dane zakonom ili drugim propisom, odnosno ako ne podnese prijavu ili ne obavijesti nadležna državna tijela o utvrđenim nedostacima kad je to dužan učiniti.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Dužnost čuvanja službene tajne
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 10.
(1) Sportski inspektor dužan je kao službenu tajnu čuvati svu dokumentaciju te sve druge podatke i dokaze utvrđene, odnosno nastale u vezi s postupkom inspekcijskog nadzora.
(2) Sportski inspektor dužan je čuvati podatak o identitetu podnositelja predstavke ako to podnositelj zatraži, osim kad je zbog potrebe vođenja postupka identitet podnositelja predstavke bitan ili kad čuvanje podataka o identitetu podnositelja predstavke po prirodi stvari nije moguće.
(3) Dokumentaciju, podatke i dokaze iz stavka 1. ovoga članka te podatak o identitetu podnositelja predstavke u skladu sa stavkom 2. ovoga članka sportski inspektor može dati samo sudovima, tijelima državne uprave i drugim državnim tijelima na njihov obrazloženi pisani zahtjev, u postupcima iz njihove nadležnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Obveze nadzirane osobe u sustavu sporta
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 11.
(1) Pravna i fizička osoba u sustavu sporta dužna je inspektoru na njegov zahtjev osigurati uvjete za nesmetanu provedbu inspekcijskog nadzora te mu pružiti potrebne podatke, dokumente i obavijesti.
(2) Pravna i fizička osoba iz stavka 1. ovoga članka dužna je postupiti po zahtjevu sportskog inspektora u primjerenom roku koji odredi sportski inspektor, odnosno u roku od tri dana od isteka roka koji je sportski inspektor odredio pisanim putem dostaviti očitovanje o razlozima nemogućnosti postupanja po zahtjevu sportskog inspektora.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
IV. PLANIRANJE INSPEKCIJSKOG NADZORA
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Godišnji plan rada
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 12.
(1) Poslovi sportske inspekcije planiraju se godišnjim planom rada sportske inspekcije koji se donosi do kraja kalendarske godine za iduću godinu.
(2) Godišnji plan rada sportske inspekcije donosi čelnik tijela državne uprave nadležnog za sport na prijedlog glavnog sportskog inspektora.
(3) Godišnji plan rada sportske inspekcije objavljuje se na mrežnoj stranici tijela državne uprave nadležnog za sport.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
V. POSTUPAK INSPEKCIJSKOG NADZORA
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Pokretanje postupka inspekcijskog nadzora
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 13.
Postupak inspekcijskog nadzora pokreće se po službenoj dužnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Redoviti inspekcijski nadzor
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 14.
Redoviti inspekcijski nadzor provodi se u skladu s godišnjim planom rada sportske inspekcije.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Izvanredni inspekcijski nadzor
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 15.
(1) Izvanredni inspekcijski nadzor provodi se izvan godišnjeg plana rada sportske inspekcije na inicijativu drugog tijela državne uprave, državnog odvjetnika ili podnositelja predstavke te iz drugih opravdanih razloga.
(2) Predstavkom iz stavka 1. ovoga članka smatra se prijava, pritužba ili drugi podnesak kojim se upozorava na nepravilnosti, odnosno stanje, propust ili postupanje protivno propisima iz djelokruga sportske inspekcije
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Način provedbe inspekcijskog nadzora
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 16.
Inspekcijski nadzor provodi se kao:
1. neposredni inspekcijski nadzor, izravnim uvidom u opće i pojedinačne akte, elektroničke baze podataka, kao i uvjete i način rada nadzirane pravne i fizičke osobe u sustavu sporta
2. posredni inspekcijski nadzor, uvidom u elektroničke baze podataka, zatražene i dostavljene podatke i dokumentaciju nadzirane pravne i fizičke osobe u sustavu sporta.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Postupanje po predstavci
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 17.
(1) Inspektor je dužan razmotriti predstavku ili drugu obavijest upućenu sportskoj inspekciji kojom se ukazuje na postupanja protivna propisima te procijeniti potrebu za pokretanjem inspekcijskog postupka.
(2) Sportski inspektor je dužan obavijestiti podnositelja predstavke iz stavka 1. ovoga članka, u kojoj su navedeni njegovi podaci, koji uključuju ime i prezime, adresu stanovanja te podatke za kontakt, odnosno za pravnu osobu naziv, sjedište i potpis odgovorne osobe, o pokretanju postupka inspekcijskog nadzora odnosno o nepostojanju uvjeta za pokretanje postupka inspekcijskog nadzora.
(3) Ako podnositelj predstavke ponovno podnese predstavku koja u odnosu na prethodno podnesenu ne sadrži nove činjenice, okolnosti ili dokaze, smatra se da je po predstavci postupljeno.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Obavijest o provedbi inspekcijskog nadzora
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 18.
(1) Sportski inspektor dužan je o početku provedbe neposrednog inspekcijskog nadzora obavijestiti odgovornu osobu u pravnoj osobi, odnosno fizičku osobu u sustavu sporta.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, sportski inspektor može provesti neposredni inspekcijski nadzor bez prethodne obavijesti ako smatra da bi obavještavanjem umanjio učinkovitost nadzora.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Zapisnik
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 19.
(1) O provedenom inspekcijskom nadzoru i utvrđenom stanju sportski inspektor sastavlja zapisnik.
(2) Zapisnik iz stavka 1. ovoga članka sastavlja se, zaključuje i potpisuje u skladu s odredbama zakona kojim se uređuje opći upravni postupak, a treba sadržavati sve činjenice relevantne za ocjenu stanja vezano uz predmet nadzora.
(3) Ako u inspekcijskom nadzoru nisu utvrđene nepravilnosti, nezakonitosti i nedostaci u radu nadzirane pravne osobe, odnosno fizičke osobe iz sustava sporta, sportski inspektor će tu činjenicu upisati u zapisnik.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Mjere inspekcijskog nadzora
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 20.
Sportski inspektor na temelju stanja utvrđenog u zapisniku može izreći sljedeće mjere:
1. narediti poduzimanje mjera radi otklanjanja utvrđenih povreda zakona ili drugog propisa
2. narediti pravnoj osobi i fizičkoj osobi u sustavu sporta otklanjanje propusta, nedostataka ili nepravilnosti sukladno članku 22. ovoga Zakona
3. narediti poduzimanje mjera radi otklanjanja utvrđenih povreda općih i pojedinačnih akata pravnih osoba u sustavu sporta
4. zabraniti obavljanje radnji koje su poduzimane protivno zakonu ili drugim propisima, općim ili pojedinačnim aktima pravnih osoba u sustavu sporta.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Upravni akti
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 21.
(1) Naredbe i zabrane izriču se rješenjem.
(2) Rješenje iz stavka 1. ovog članka sportski inspektor je dužan donijeti najkasnije 15 dana od dana zaključenja zapisnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Naredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 22.
(1) Sportski inspektor pravnoj osobi i fizičkoj osobi u sustavu sporta naredit će otklanjanje propusta, nedostataka ili nepravilnosti u određenom roku:
1. ako nadzirana pravna i fizička osoba u sustavu sporta ne izvršava zadaće utvrđene zakonom kojim se uređuje sustav sporta
2. ako nadzirana pravna osoba u sustavu sporta nema propisane opće ili pojedinačne akte, odnosno ako ti akti nisu usklađeni sa zakonom kojim se uređuje sustav sporta ili temeljem njega donesenim propisima
3. ako nadzirana pravna osoba u sustavu sporta obavlja sportsku djelatnost, a nije izvršila upis ili ažurirala podatke u odgovarajućim registrima i evidencijama Nacionalnog informacijskog sustava u sportu u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav sporta
4. ako sportsko natjecanje nije organizirano u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav sporta i općim aktima pravnih osoba u sustavu sporta
5. ako nadzirana pravna ili fizička osoba u sustavu sporta obavlja koju drugu djelatnost bez propisanog odobrenja
6. ako nadzirana pravna ili fizička osoba ne obavlja sportsku djelatnost u skladu s propisanim tehničkim i zdravstvenim uvjetima
7. u drugim slučajevima kada se izricanjem naredbe utvrđeno stanje može uskladiti sa zakonom ili drugim propisom.
(2) Naredba za uklanjanje nedostataka, odnosno nepravilnosti iz stavka 1. točke 4. ovoga članka izriče se za sljedeće natjecanje ako uklanjanje nedostataka, odnosno nepravilnosti u tekućem natjecanju nije moguće.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Mjere pravnim osobama
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 23.
(1) Sportski inspektor može nadziranoj pravnoj osobi u sustavu sporta narediti:
1. stavljanje izvan snage općeg akta ili odluke
2. poništenje, ukidanje ili oglašavanje ništavim pojedinačnog upravnog akta ako su ispunjeni uvjeti propisani zakonom.
(2) Ako se naredba iz stavka 1. ovoga članka ne provede u ostavljenom roku, stavljanje izvan snage općeg akta odnosno ukidanje, poništenje ili oglašavanje ništavnim pojedinačnog upravnog akta, provest će sportski inspektor.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Mjere zabrane
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Članak 24.
(1) Inspektor će nadziranoj pravnoj i fizičkoj osobi u sustavu sporta, zabraniti:
1. obavljanje poslova u sportu osobi za koju je utvrđena zapreka u smislu odredaba zakona kojim se uređuje sustav sporta
2. obavljanje stručnih poslova u sportu osobi koja ne ispunjava uvjete propisane zakonom kojim se uređuje sustav sporta
3. sudjelovanje u sportskom natjecanju i sportskoj pripremi osobi koja nema odgovarajuću zdravstvenu sposobnost utvrđenu u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav sporta
4. zabraniti obavljanje sportske djelatnosti ako nedostatak iz članka 22. stavka 1. točke 3. ovoga Zakona ne bude otklonjen u ostavljenom roku.
(2) Inspektor će izreći zabranu iz stavka 1. ovoga članka i u drugim slučajevima kada se izricanjem mjere zabrane utvrđeno stanje može uskladiti sa zakonom ili drugim propisom.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
Hitne mjere