PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2023/2631 O EUROPSKIM ZELENIM OBVEZNICAMA I NEOBVEZNIM OBJAVAMA ZA OBVEZNICE KOJE SE STAVLJAJU NA TRŽIŠTE KAO OKOLIŠNO ODRŽIVE I ZA OBVEZNICE POVEZANE S ODRŽIVOŠĆU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Uredba (EU) 2023/2631 Europskog parlamenta i Vijeća od 22. studenoga 2023. o europskim zelenim obveznicama i neobveznim objavama za obveznice koje se stavljaju na tržište kao okolišno održive i za obveznice povezane s održivošću (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2023/2631, 30.11.2023.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/2631), donesena je kako bi se unaprijedilo tržište zelenih obveznica koristeći znanstveno utemeljene standarde za procjenu njihove usklađenosti sa zelenim politikama, a s obzirom na to da se na tržištu u pogledu zelenih obveznica koriste standardi različitih razina ambicioznosti i transparentnosti, što može imati negativne efekte na zaštitu ulagatelja, kao i doprinijeti pojavi tzv. manipulativnog zelenog marketinga (engl. greenwashing).
U cilju rješavanja izazova različitih pravila o objavi informacija o transparentnosti i odgovornosti vanjskih ocjenjivača okolišno održivih obveznica i o kriterijima prihvatljivosti za okolišno održive projekte, Uredba (EU) 2023/2631:
-utvrđuje jedinstvene zahtjeve primjenjive na oznaku „europska zelena obveznica” ili „EuGB”
-postavlja okvir za opcionalne objave za obveznice povezane s održivošću (engl. sustainability linked bonds, u daljnjem tekstu: SLB)
-uređuje pravila autorizacije i nadzornog okvira za vanjske ocjenjivače
-propisuje nadzorni režim za izdavatelje europske zelene obveznice za koje je potreban prospekt u skladu s Uredbom (EU) 2017/1129 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. lipnja 2017. o prospektu koji je potrebno objaviti prilikom javne ponude vrijednosnih papira ili prilikom uvrštavanja za trgovanje na uređenom tržištu te stavljanju izvan snage Direktive 2003/71/EZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 168, 30.6.2017.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2017/1129).
Uredba (EU) 2023/2631 definira jedinstvene zahtjeve za izdavatelje obveznica koji žele koristiti oznaku „europska zelena obveznica” ili „EuGB” za svoje okolišno održive obveznice. Izdavatelji takvih obveznica moći će prikazati kako financiraju zelene projekte bazirane na standardima koji su znanstveno utemeljeni, a na kojima se temelji taksonomija Europske unije, a ulagatelji koji kupuju obveznice moći će lakše procijeniti, usporediti i utvrditi jesu li njihova ulaganja održiva, smanjujući tako rizike koje predstavlja manipulativni zeleni marketing.
U cilju sprječavanja manipulativnog zelenog marketinga na tržištu zelenih obveznica Uredba (EU) 2023/2631 također predviđa određene zahtjeve za dobrovoljnu objavu podataka u odnosu na druge obveznice koje deklariraju ekološku održivost, kao i SLB izdane u Europskoj uniji, a čije formate mogu koristiti i izdavatelji europskih zelenih obveznica.
Uredba (EU) 2023/2631 također uspostavlja okvir u vezi sustava registracije i nadzora nad vanjskim ocjenjivačima europskih zelenih obveznica, za što je nadležno Europsko nadzorno tijelo za vrijednosne papire i tržišta kapitala (u daljnjem tekstu: ESMA), a nacionalna nadzorna tijela matične države članice (u skladu s Uredbom (EU) 2017/1129) su nadležna za nadzor nad izdavateljima.
Treba naglasiti kako je primjena odredbi Uredbe (EU) 2023/2631 dobrovoljna, ali može se očekivati kako će se izdavateljima obveznica s oznakom „europska zelena obveznica” ili „EuGB“ otvoriti izvori financiranja po bitno povoljnijim uvjetima s obzirom na to da će ispunjavati najzahtjevnije uvjete u vezi okolišne održivosti prema taksonomiji Europske unije, čime bi rizik pojave manipulativnog zelenog marketinga u vezi s takvim obveznicama trebao biti bitno smanjen jer će ulagatelji koji kupuju europske zelene obveznice moći lakše procijeniti, usporediti i utvrditi jesu li njihova ulaganja doista održiva. Dodatni kredibilitet izdanju trebala bi dati obveza provjere usklađenosti podataka u informativnom sažetku s odredbama Uredbe (EU) 2023/2631 od strane vanjskih ocjenjivača verificiranih od strane ESMA-e, a koji trebaju dati pozitivnu ocjenu sažetka. Pored toga, korištenje oznaka „europska zelena obveznica” ili „EuGB“ moguće je samo za obveznice za koje se izrađuje prospekt, tj. obveznice na koje je primjenjiva Uredba (EU) 2017/1129, osim ako se radi o državnim ili municipalnim obveznicama (obveznicama koje izdaju gradovi).
Vrsta imovine i rashoda koja može biti financirana putem europske zelene obveznice
Primitke od europske zelene obveznice trebalo bi koristiti za financiranje gospodarskih djelatnosti koje imaju trajan pozitivan utjecaj na okoliš. Stoga, mogu se koristiti za financiranje:
-dugotrajne imovine koja nije financijska imovina
-kapitalnih rashoda (CapEx) poput onih povezanih s ekonomskim djelatnostima usklađenima s taksonomijom
-operativnih rashoda (OpEX) koji se odnose na imovinu ili procese povezane s ekonomskim djelatnostima usklađenim s taksonomijom
-financijske imovine - pod uvjetom da je ta imovina stvorena najkasnije pet godina nakon izdavanja europske zelene obveznice, ili
-imovine i rashoda kućanstava.
Uredba (EU) 2023/2631 omogućava i izdavanje sekuritizacijske europske zelene obveznice. Pritom sekuritizirane izloženosti ne obuhvaćaju izloženosti kojima se financiraju istraživanje, rudarstvo, vađenje, proizvodnja, prerada, skladištenje, rafiniranje ili distribucija, uključujući prijevoz, i trgovina fosilnim gorivima. Izloženosti kojima se financira proizvodnja električne energije iz fosilnih goriva, kogeneracija energije za grijanje/hlađenje i energije iz fosilnih goriva ili proizvodnja energije za grijanje/hlađenje iz fosilnih goriva mogu se uključiti u skup sekuritiziranih izloženosti ako te djelatnosti ispunjavaju kriterije načela nenanošenja bitne štete utvrđene („DNSH“) kako je propisano u Delegiranoj uredbi Komisije (EU) 2021/2139 оd 4. lipnja 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2020/852 Europskog parlamenta i Vijeća utvrđivanjem kriterija tehničke provjere na temelju kojih se određuje pod kojim se uvjetima smatra da ekonomska djelatnost znatno doprinosi ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama i nanosi li ta ekonomska djelatnost bitnu štetu kojem drugom okolišnom cilju (Tekst značajan za EGP) (SL L 442, 9.12.2021.).
Za sekuritizacijske obveznice s oznakom „europska zelena obveznica” ili „EuGB“ prospekt mora biti objavljen u skladu s Uredbom (EU) 2017/1129 te mora uključivati izjavu da je obveznica sekuritizacijska obveznica i da je inicijator, tj. izdavatelj odgovoran za ispunjavanje obveza preuzetih u prospektu u pogledu korištenja prikupljenih sredstava. Uredbom (EU) 2023/2631 su propisani i dodatni zahtjevi u vezi s objavljivanjem informacija.
Dokumenti povezani s izdavanjem europske zelene obveznice
Izdavatelji moraju pripremiti sljedeće dokumente čiji je sadržaj detaljno prikazan u prilozima Uredbe (EU) 2023/2631:
-informativni sažetak – prije izdanja same europske zelene obveznice postoji obveza ocjenjivanja sažetka od strane vanjskog ocjenjivača
-izvještaji o raspodjeli primitaka – svakih 12 mjeseci i sve do datuma potpune raspodjele/alociranja prikupljenih sredstava te, prema potrebi, do realizacije plana kapitalnih rashoda u skladu s odredbama Uredbe (EU) 2023/2631. Nakon potpune raspodjele prikupljenih sredstava, izdavatelj mora ishoditi ocjenu izvještaja o raspodjeli primitaka od strane vanjskog ocjenjivača
-izvještaj o utjecaju na okoliš – izdavatelji su dužni su nakon potpune raspodjele primitaka barem jedanput za životnog vijeka tih obveznica sastaviti i objaviti izvještaj o utjecaju korištenja prikupljenih sredstava. Ocjena vanjskog ocjenjivača je opcionalna
-prospekt za europske zelene obveznice:
-izdavatelj objavljuje prospekt u skladu s Uredbom (EU) 2017/1129
-obveznice cijelom prospektu označene kao „europska zelena obveznica” ili „EuGB”
-u odjeljku prospekta koji sadržava informacije o korištenju prikupljenih sredstava mora se navesti da se europska zelena obveznica izdaje u skladu s Uredbom (EU) 2017/1129
-prospekt uključuje sažetak plana kapitalnih rashoda.
Izdanja europske zelene obveznice izdavatelja državnih, municipalnih obveznica ili onih za koje takva tijela jamče, izuzeta su od obveze primjene odredbi Uredbe (EU) 2017/1129.
Izdavatelji europske zelene obveznice i SLB-a mogu se odlučiti na pripremu periodičkih objava koje svojim sadržajem, propisanim Uredbom (EU) 2023/2631, imaju za cilj pružiti usporedive podatke u vezi tranzicijskih planova te na koji način prikupljena sredstva doprinose prometu, kapitalnim rashodima i operativnim rashodima izdavatelja usklađenima s taksonomijom.
Uvjeti za dobivanje odobrenja i obveze vanjskih ocjenjivača
Za pružanje usluga vanjskog ocjenjivanja europske zelene obveznice koje smo prethodno naveli, društva moraju:
-ishoditi odobrenje ESMA-e
-osigurati da njihovi analitičari i zaposlenici, kao i sve druge fizičke osobe čije su im usluge stavljene na raspolaganje ili su pod njihovom kontrolom i koje izravno sudjeluju u aktivnostima procjene, imaju potrebno znanje, iskustvo i osposobljavanje za poslove koji su im dodijeljeni
-uspostaviti i održavati trajnu, neovisnu i učinkovitu funkciju praćenja usklađenosti.
Nadzorna tijela
Nadzorno tijelo vanjskih ocjenjivača je ESMA. Uredbom (EU) 2023/2631 su propisane nadzorne mjere i novčane kazne te vođenje registra vanjskih ocjenjivača. Nadzorne ovlasti nad izdavateljima europske zelene obveznice dane su tijelima zaduženim za primjenu Uredbe (EU) 2017/1129.
Ovim Prijedlogom zakona propisuje se da je u Republici Hrvatskoj za primjenu Uredbe (EU) 2023/2631 u dijelu nadzora nad obvezama izdavatelja i inicijatora zadužena Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga, kojoj se ovim Prijedlogom zakona dodjeljuju nadzorne ovlasti te propisuju prekršajne sankcije za kršenje Uredbe (EU) 2023/2631.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske.
IV.RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 206. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 123/20. i 86/23. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske), prema kojemu se po hitnom postupku donose zakoni koji se usklađuju s dokumentima Europske unije ako to zatraži predlagatelj.
Uredba (EU) 2023/2631 u cijelosti je obvezujuća i izravno se primjenjuje u svim državama članicama dok se u konkretnom slučaju radi o Prijedlogu zakona kojim se osiguravaju pretpostavke za provedbu Uredbe (EU) 2023/2631. Predlaže se donošenje Prijedloga zakona po hitnom postupku u cilju pravovremenog uređenja hrvatskog regulatornog okvira za tržište zelenih obveznica imajući u vidu obveze transponiranja pravne stečevine u nacionalno zakonodavstvo i primjenu određenih odredbi Uredbe (EU) 2023/2631 već od 21. prosinca 2024.
PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2023/2631 O EUROPSKIM ZELENIM OBVEZNICAMA I NEOBVEZNIM OBJAVAMA ZA OBVEZNICE KOJE SE STAVLJAJU NA TRŽIŠTE KAO OKOLIŠNO ODRŽIVE I ZA OBVEZNICE POVEZANE S ODRŽIVOŠĆU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2023/2631 Europskog parlamenta i Vijeća od 22. studenoga 2023. o europskim zelenim obveznicama i neobveznim objavama za obveznice koje se stavljaju na tržište kao okolišno održive i za obveznice povezane s održivošću (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2023/2631, 30.11.2023.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/2631).
(2) Ovim se Zakonom određuje nadležno tijelo odgovorno za obavljanje funkcija i izvršavanje dužnosti predviđenih u Uredbi (EU) 2023/2631.
Pojmovi
Članak 2.
(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. Uredba (EU) 2017/1129 je Uredba (EU) 2017/1129 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. lipnja 2017. o prospektu koji je potrebno objaviti prilikom javne ponude vrijednosnih papira ili prilikom uvrštavanja za trgovanje na uređenom tržištu te stavljanju izvan snage Direktive 2003/71/EZ (Tekst značajan za EGP)(SL L 168, 30.6.2017.)
2. Uredba (EU) 2017/2402 je Uredba (EU) 2017/2402 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2017. o utvrđivanju općeg okvira za sekuritizaciju i o uspostavi specifičnog okvira za jednostavnu, transparentnu i standardiziranu sekuritizaciju te o izmjeni direktiva 2009/65/EZ, 2009/138/EZ i 2011/61/EU te uredaba (EZ) br. 1060/2009 i (EU) br. 648/2012(SL L 347, 28.12.2017.)
3. Agencija je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga čije su nadležnosti i područje rada propisani zakonom kojim se uređuje područje rada i nadležnosti Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga, ovim Zakonom i drugim zakonima.
(2) Ostali pojmovi u ovome Zakonu imaju jednako značenje kao pojmovi definirani u Uredbi (EU) 2023/2631.
Korištenje pojmova s rodnim značenjem
Članak 3.
Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. NADLEŽNO TIJELO I PODRUČJE RADA
Nadležno tijelo
Članak 4.
Nadležno tijelo odgovorno za obavljanje funkcija i izvršavanje dužnosti propisanih u Uredbi (EU) 2023/2631 je Agencija.
Subjekti nadzora i nadležnost Agencije
Članak 5.
(1) Subjekti nadzora Agencije u smislu ovoga Zakona, a u vezi s ispunjavanjem obveza iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) 2023/2631 su sljedeći izdavatelji kojima je Republika Hrvatska matična država članica prema odredbama Uredbe (EU) 2017/1129:
a) izdavatelji europskih zelenih obveznica u pogledu ispunjavanja njihovih obveza iz glave II. poglavlja 2. i članaka 18. i 19. Uredbe (EU) 2023/2631
b) izdavatelji koji upotrebljavaju zajedničke predloške iz članka 21. Uredbe (EU) 2023/2631 u pogledu usklađenosti s tim predlošcima.
(2) Subjekti nadzora Agencije u smislu ovoga Zakona su inicijatori u dijelu ispunjavanja svojih obveza iz glave II. poglavlja 2. te članaka 18. i 19. Uredbe (EU) 2023/2631.
(3) Ako je za nadzor inicijatora prema zakonu kojim se uređuje opći okvir za sekuritizaciju i uspostava specifičnog okvira za jednostavnu, transparentnu i standardiziranu sekuritizaciju nadležna Hrvatska narodna banka, Hrvatska narodna banka dužna je dostaviti Agenciji sve informacije potrebne za izvršavanje zadaća iz ovoga Zakona i Uredbe (EU) 2023/2631.
III. NADZOR
Postupak nadzora koji provodi Agencija
Članak 6.
(1) Nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2023/2631 prema članku 5. ovoga Zakona obavlja Agencija u skladu s odredbama Uredbe 2023/2631 i ovoga Zakona.
(2) Agencija je ovlaštena izricati mjere i obavljati nadzor:
1. prikupljanjem, analizom i provjerom javno objavljenih podataka te obavijesti koje se u skladu s Uredbom (EU) 2023/2631 dostavljaju nadležnom tijelu te provođenjem nadzora nad obvezama subjekata nadzora iz članka 5. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona
2. obavljanjem neposrednog nadzora nad subjektima iz članka 5. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona u prostorijama koje nisu privatni stambeni prostori fizičkih osoba kojemu subjekti nadzora moraju omogućiti pristup, a radi pristupanja dokumentaciji i drugim podacima u bilo kojem obliku, ako postoji opravdana sumnja da dokumentacija i drugi podaci povezani s predmetom nadzora mogu biti važni za dokazivanje povrede Uredbe (EU) 2023/2631
3. izricanjem nadzornih mjera iz članka 7. ovoga Zakona
4. podnošenjem optužnih prijedloga kod utvrđenih povreda odredbi Uredbe (EU) 2023/2631 i ovoga Zakona od strane subjekata nadzora iz članka 5. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona.
(3) Ako ovim Zakonom ili Uredbom (EU) 2023/2631 nije drugačije propisano, na postupak nadzora nad subjektima nadzora Agencije iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona na odgovarajući se način primjenjuju odredbe o postupku nadzora iz zakona kojim se uređuje tržište kapitala, a u postupku nadzora nad subjektima nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona odredbe o postupku nadzora iz zakona kojim se osigurava primjena Uredbe (EU) 2017/2402.
(4) Agencija može obavljanje pojedinih zadataka u vezi s nadzorom nad provedbom Uredbe (EU) 2023/2631 i ovoga Zakona povjeriti ovlaštenom revizoru, revizorskom društvu ili drugoj stručno osposobljenoj osobi.
(5) Ako je to potrebno u svrhu nadzora Agencija u postupku nadzora može:
1. od subjekta nadzora iz članka 5. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona i njihovih radnika zatražiti pisana i usmena objašnjenja
2. obaviti razgovore za potrebe prikupljanja informacija s bilo kojom osobom za koju ocijeni da ima relevantna saznanja, uz uvjet njezinog izričitog pristanka.
Nadzorne mjere Agencije
Članak 7.
(1) Kada Agencija utvrdi povrede odredbi ovlaštena je pri obavljanju nadzora nad provedbom Uredbe (EU) 2023/2631 i ovoga Zakona rješenjem izreći jednu ili više nadzornih mjera koje su potrebne da bi subjekt nadzora ili druga osoba uskladila svoje poslovanje ili postupanje s odredbama Uredbe (EU) 2023/2631:
1. javnu opomenu u kojoj se navodi odgovorna fizička ili pravna osoba i vrsta kršenja u skladu s člankom 45. stavkom 1. točkom a. Uredbe 2023/2631 i stavkom 2. ovoga članka
2. nalog kojim se od odgovorne fizičke ili pravne osobe traži da prekine s postupanjem koje predstavlja kršenje Uredbe (EU) 2023/2631
3. nalog kojim se odgovornoj fizičkoj ili pravnoj osobi zabranjuje izdavanje europskih zelenih obveznica na razdoblje od najviše jedne godine.
(2) U skladu s člankom 45. stavkom 1. točkom a. Uredbe 2023/2631 Agencija može izreći sljedeće nadzorne mjere:
1. naložiti izdavatelju da objavi informativne sažetke o europskim zelenim obveznicama iz članka 10. Uredbe (EU) 2023/2631 ili u te informativne sažetke uključi informacije iz Priloga I. Uredbe (EU) 2023/2631
2. naložiti izdavatelju da objavljuje ocjene i procjene u skladu s Uredbom (EU) 2023/2631
3. naložiti izdavatelju da objavi godišnje izvještaje o raspodjeli primitaka ili da u godišnje izvještaje o raspodjeli primitaka uključi informacije iz Priloga II. Uredbe (EU) 2023/2631
4. naložiti izdavatelju da objavi izvještaj o utjecaju na okoliš ili da u izvještaj o utjecaju na okoliš uvrsti informacije iz Priloga III. Uredbe (EU) 2023/2631
5. naložiti izdavatelju da o objavi obavijesti Agenciju u skladu s člankom 15. stavkom 4. Uredbe (EU) 2023/2631
6. ako izdavatelji upotrebljavaju zajedničke predloške iz članka 21. Uredbe (EU) 2023/2631, naložiti tim izdavateljima da u svoje periodične objave nakon izdavanja uključe elemente iz tih predložaka
7. revizoru i višem rukovodstvu izdavatelja naložiti dostavu relevantne informacije i dokumente
8. suspendirati ponudu ili uvrštenje europskih zelenih obveznica za trgovanje na uređenom tržištu na najviše deset uzastopnih radnih dana u svakom pojedinom slučaju, ako postoji osnovana sumnja da izdavatelj nije ispunio obvezu na temelju glave II. poglavlja 2. ili članka 18. ili 19. Uredbe (EU) 2023/2631
9. zabraniti ponudu ili uvrštenje europskih zelenih obveznica za trgovanje na uređenom tržištu ako postoji osnovana sumnja da izdavatelj i dalje ne ispunjava obvezu u skladu s glavom II. poglavljem 2. ili člankom 18. ili 19. Uredbe (EU) 2023/2631
10. suspendirati oglašavanje na najviše 10 uzastopnih radnih dana ili od izdavatelja europskih zelenih obveznica ili uključenih financijskih posrednika zahtijevati da prekinu ili suspendiraju oglašavanje na najviše 10 uzastopnih radnih dana u svakom pojedinom slučaju, ako postoji osnovana sumnja da izdavatelj nije ispunio obvezu na temelju glave II. poglavlja 2. ili članka 18. ili 19. Uredbe (EU) 2023/2631
11. zabraniti oglašavanje ili zahtijevati od izdavatelja europskih zelenih obveznica ili dotičnih financijskih posrednika da prekinu oglašavanje ako postoji osnovana sumnja da izdavatelj i dalje ne ispunjava obvezu na temelju glave II. poglavlja 2. ili članka 18. ili 19. Uredbe (EU) 2023/2631
12. objaviti činjenicu da izdavatelj europskih zelenih obveznica ne poštuje Uredbu (EU) 2023/2631 te naložiti tom izdavatelju da objavi te informacije na svojim internetskim stranicama
13. zabraniti izdavatelju izdavanje europskih zelenih obveznica na razdoblje od najviše godinu dana u slučaju da izdavatelj opetovano i ozbiljno krši glavu II. poglavlje 2. ili članak 18. ili 19. Uredbe (EU) 2023/2631
14. nakon proteka tri mjeseca od naloga iz točke 12. ovoga stavka objaviti činjenicu da izdavatelj europskih zelenih obveznica više ne ispunjava zahtjeve iz članka 3. Uredbe (EU) 2023/2631 u pogledu korištenja oznake „europska zelena obveznica” ili „EuGB” te naložiti tom izdavatelju da te informacije objavi na svojim internetskim stranicama.
(3) Agencija informacije o izrečenim nadzornim mjerama objavljuje na svojoj internetskoj stranici, primjenjujući na odgovarajući način odredbe članka 52. Uredbe (EU) 2023/2631.
Suradnja između nadležnih tijela
Članak 8.
(1) Agencija kao nadležno tijelo određeno ovim Zakonom, surađuje s nadležnim tijelima drugih država članica u skladu s člankom 46. Uredbe (EU) 2023/2631.
(2) Dostavljanje informacija iz stavka 1. ovoga članka ne smatra se kršenjem obveze čuvanja povjerljivih informacija.
(3) Nadležno tijelo koje primi informacije iz stavka 1. ovoga članka dužno ih je čuvati kao povjerljive i može se njima koristiti samo u svrhu za koju su mu dostavljene, a može ih učiniti dostupnima trećima na način kako je propisano posebnim propisima.
IV. PREKRŠAJNE ODREDBE
Opće odredbe
Članak 9.
(1) Ako je počinitelj prekršaja poduzetnik/pravna osoba, u smislu propisa kojima se uređuje računovodstvo poduzetnika, matično društvo grupe poduzetnika ili ovisno društvo matičnog društva koje ima obvezu izrade konsolidiranih financijskih izvještaja, ukupni prihod za osnovicu izračuna visine kazne za prekršaje iz ovog dijela određuje se na temelju konsolidiranih financijskih izvještaja koje je odobrilo upravljačko tijelo krajnjeg matičnog društva.
(2) Ako godišnji financijski izvještaji koje je odobrilo upravljačko tijelo pravnog subjekta za poslovnu godinu u kojoj je počinjen prekršaj nisu dostupni u trenutku izricanja novčane kazne, za osnovicu izračuna visine kazne za prekršaje iz ovog dijela primijenit će se posljednji dostupni godišnji financijski izvještaji koje je odobrilo upravljačko tijelo pravnog subjekta.
(3) Pri odlučivanju o podnošenju optužnih prijedloga iz ovoga dijela Agencija kao ovlašteni tužitelj obvezna je uzeti u obzir sve relevantne okolnosti iz članka 50. Uredbe (EU) 2023/2631.
Objava izrečenih prekršajnih sankcija
Članak 10.
(1) Agencija odluke o izrečenim prekršajnim sankcijama objavljuje na svojoj internetskoj stranici u skladu s člankom 52. Uredbe (EU) 2023/2631.
(2) Podaci iz stavka 1. ovoga članka bit će dostupni na internetskoj stranici Agencije najmanje pet godina od dana njihove objave.
(3) Agencija u skladu s odredbama o rehabilitaciji u smislu zakona kojim je uređen prekršajni postupak istekom roka od tri godine od dana pravomoćnosti odluke o prekršaju tu odluku objavljuje na anonimizirani način.
Prekršaji izdavatelja
Članak 11.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 35.000,00 do 500.000,00 eura, a koja ne može biti veća od 0.5 % ukupnog netoprihoda ostvarenog i utvrđenog u godišnjim financijskim izvještajima za tu poslovnu godinu kaznit će se pravna osoba ako:
1. nije ispunila informativni sažetak o europskoj zelenoj obveznici u skladu s člankom 10. stavkom 1. točkom a. Uredbe (EU) 2023/2631
2. nije osigurala da je vanjski ocjenjivač prije izdanja obveznice dao pozitivnu ocjenu ispunjenog informativnog sažetka o europskoj zelenoj obveznici u skladu s člankom 10. stavkom 1. točkom b. Uredbe (EU) 2023/2631
3. nije sastavila izvještaj o raspodjeli primitaka u skladu s člankom 11. stavkom 1. Uredbe (EU) 2023/2631
4. nije izmijenila izvještaj o raspodjeli primitaka ili nije od vanjskog ocjenjivača ishodila ocjenu tog izmijenjenog izvještaja o raspodjeli primitaka nakon izdavanja, u skladu s člankom 11. stavkom 5. Uredbe (EU) 2023/2631
5. nije osigurala objavu godišnjeg izvještaja o raspodjeli primitaka u skladu s člankom 11. stavkom 7. Uredbe (EU) 2023/2631
6. nije objavila izvještaj o utjecaju na okoliš europskih zelenih obveznica u skladu s člankom 12. stavkom 1. Uredbe (EU) 2023/2631
7. se oznakom „europska zelena obveznica“ ili „EuGB“ koristi protivno članku 14. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/2631
8. na svojim internetskim stranicama ne objavi ili bez naknade ne stavi na raspolaganje neki od elemenata iz članka 15. stavka 1. Uredbe (EU) 2023/2631
9. nije Agenciju obavijestila o objavi iz članka 15. stavka 1. Uredbe (EU) 2023/2631, protivno članku 15. stavku 4. Uredbe (EU) 2023/2631
10. kao izdavatelj obveznica koje se stavljaju na tržište kao okolišno održive i obveznica povezanih s održivošću periodične objave izvršava protivno članku 21. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/2631
11. predlošci za objavu informacija u odnosu na obveznice koje se stavljaju na tržište kao okolišno održive ne sadrže elemente propisane člankom 21. stavkom 2. Uredbe (EU) 2023/2631
12. predlošci za objavu informacija u odnosu na obveznice povezane s održivošću ne sadrže elemente propisane člankom 21. stavkom 3. Uredbe (EU) 2023/2631.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, ako je izdavatelj prekršajem iz stavka 1. ovoga članka ostvario korist ili spriječio gubitak, a iznos tako ostvarene koristi ili spriječenoga gubitka moguće je utvrditi, on će se kazniti za prekršaj novčanom kaznom u iznosu dvostruko utvrđenog iznosa tako ostvarene koristi odnosno tako spriječenoga gubitka, ako je taj iznos veći od propisanog najvećeg iznosa novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 7000,00 do 50.000,00 eura kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
Prekršaji inicijatora
Članak 12.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 35.000,00 do 500.000,00 eura, a koja ne može biti veća od 0.5 % ukupnog netoprihoda ostvarenog i utvrđenog u godišnjim financijskim izvještajima za tu poslovnu godinu kaznit će se inicijator ako:
2. su u skup sekuritiziranih izloženosti uključene izloženosti kojima se financira proizvodnja električne energije iz fosilnih goriva, kogeneracija energije za grijanje/hlađenje i energije iz fosilnih goriva ili proizvodnja energije za grijanje/hlađenje iz fosilnih goriva protivno članku 18. stavku 2. Uredbe (EU) 2023/2631
3. u informativnom sažetku o europskim zelenim obveznicama iz članka 10. Uredbe (EU) 2023/2631 nije objasnio u kojoj su mjeri ispunjeni zahtjevi iz članka 18. stavka 1. Uredbe (EU) 2023/2631
4. na zahtjev Agencije ne dokaže usklađenost s člankom 18. stavkom 1. Uredbe (EU) 2023/2631
5. u slučaju sekuritizacijske obveznice označene kao „europska zelena obveznica” ili „EuGB”, prospekt objavljen u skladu s Uredbom (EU) 2017/1129 ne uključuje izjavu u skladu s člankom 19. stavkom 1. Uredbe (EU) 2023/2631
6. u slučaju sekuritizacijske obveznice, u prospekt nisu uključene informacije u skladu s člankom 19. stavkom 2. Uredbe (EU) 2023/2631
7. u slučaju sekuritizacijske obveznice, informacije iz članka 19. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/2631 nisu uključene u informativni sažetak i izvještaj o raspodjeli europskih zelenih obveznica, u skladu s člankom 19. stavkom 3. Uredbe (EU) 2023/2631.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, ako je inicijator prekršajem iz stavka 1. ovoga članka ostvario korist ili spriječio gubitak, a iznos tako ostvarene koristi ili spriječenoga gubitka moguće je utvrditi, on će se kazniti za prekršaj novčanom kaznom u iznosu dvostruko utvrđenog iznosa tako ostvarene koristi odnosno tako spriječenoga gubitka, ako je taj iznos veći od propisanog najvećeg iznosa novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 7000,00 do 50.000,00 eura kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba u inicijatoru.
V. ZAVRŠNA ODREDBA
Stupanje na snagu
Članak 13.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom propisan je predmet Zakona pa se tako Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2023/2631 Europskog parlamenta i Vijeća od 22. studenoga 2023. o europskim zelenim obveznicama i neobveznim objavama za obveznice koje se stavljaju na tržište kao okolišno održive i za obveznice povezane s održivošću (Tekst značajan za EGP) (SL 2023/2631) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/2631).
Uz članak 2.
Propisuju se pojmovi iz Zakona.
Uz članak 3.
Utvrđuje se rodna jednakost te da se izrazi koji se koriste u Zakonu odnose jednako na muški i ženski rod.
Uz članak 4.
Ovim člankom propisuje se da je tijelo odgovorno za obavljanje funkcija i izvršavanje dužnosti propisanih u Uredbi (EU) 2023/2631 Hrvatska agencija za nadzor financijsku usluga (u daljnjem tekstu: Agencija).
Uz članak 5.
Ovim člankom propisuje se nad kojim subjektima Agencija provodi nadzor. Subjekti nadzora Agencije su: izdavatelji europskih zelenih obveznica u pogledu ispunjavanja njihovih obveza iz glave II. poglavlja 2. i članaka 18. i 19. Uredbe (EU) 2023/2631 i izdavatelji koji upotrebljavaju zajedničke predloške iz članka 21. Uredbe (EU) 2023/2631 u pogledu usklađenosti s tim predlošcima. Također se propisuje da je Hrvatska narodna banka dužna dostaviti Agenciji sve informacije potrebne za izvršavanje zadaća iz ovoga Zakona i Uredbe (EU) 2023/2631 kada je nadležna za nadzor inicijatora.
Uz članak 6.
Ovim člankom propisan je postupak nadzora koji provodi Agencija. Agencija je ovlaštena izricati mjere i obavljati nadzor prikupljanjem, analizom i provjerom javno objavljenih podataka i obavijesti, obavljanjem neposrednog nadzora nad subjektima nadzora u prostorijama koje nisu privatni stambeni prostori fizičkih osoba kojemu subjekti nadzora moraju omogućiti pristup, izricanjem nadzornih mjera, podnošenjem optužnih prijedloga kod utvrđenih povreda od strane subjekata nadzora. Na postupak nadzora nad subjektima nadzora na odgovarajući se način primjenjuju odredbe o postupku nadzora iz zakona kojim se uređuje tržište kapitala i zakona kojim se osigurava primjena Uredbe (EU) 2017/2402. Agencija može obavljanje pojedinih zadataka u vezi s nadzorom povjeriti ovlaštenom revizoru, revizorskom društvu ili drugoj stručno osposobljenoj osobi.
Uz članak 7.
Ovim člankom propisuju se nadzorne mjere koje može izreći Agencija, a koje, između ostalog, mogu biti javna opomena u kojoj se navodi odgovorna fizička ili pravna osoba i vrsta kršenja, nalog kojim se od odgovorne fizičke ili pravne osobe traži da prekine s postupanjem koje predstavlja kršenje Uredbe (EU) 2023/2631 te nalog kojim se odgovornoj fizičkoj ili pravnoj osobi zabranjuje izdavanje europskih zelenih obveznica na razdoblje od najviše jedne godine.
Uz članak 8.
Ovim člankom propisuje se da Agencija surađuje s nadležnim tijelima drugih država članica te da se dostavljanje informacija ne smatra kršenjem obveze čuvanja povjerljivih informacija. Također se propisuje način postupanja s tim informacijama.
Uz članak 9.
Ovim člankom propisuje se način izračunavanja osnovice za izračun visine kazne koje se temelje na konsolidiranim financijskim izvještajima kao i način izračuna kada ti izvještaji nisu dostupni.
Uz članak 10.
Ovim člankom propisana je objava izrečenih prekršajnih sankcija pa tako Agencija odluke o izrečenim prekršajnim sankcijama objavljuje na svojoj internetskoj stranici, a ti podaci bit će dostupni najmanje pet godina od dana njihove objave.
Uz članak 11.
Ovim člankom propisuje se su prekršajne odredbe i visine novčanih kazni za prekršaje izdavatelja propisane ovim Zakonom.
Uz članak 12.
Ovim člankom propisuje se su prekršajne odredbe i visine novčanih kazni za prekršaje inicijatora propisane ovim Zakonom.
PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2023/2631 O EUROPSKIM ZELENIM OBVEZNICAMA I NEOBVEZNIM OBJAVAMA ZA OBVEZNICE KOJE SE STAVLJAJU NA TRŽIŠTE KAO OKOLIŠNO ODRŽIVE I ZA OBVEZNICE POVEZANE S ODRŽIVOŠĆU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Uredba (EU) 2023/2631 Europskog parlamenta i Vijeća od 22. studenoga 2023. o europskim zelenim obveznicama i neobveznim objavama za obveznice koje se stavljaju na tržište kao okolišno održive i za obveznice povezane s održivošću (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2023/2631, 30.11.2023.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/2631), donesena je kako bi se unaprijedilo tržište zelenih obveznica koristeći znanstveno utemeljene standarde za procjenu njihove usklađenosti sa zelenim politikama, a s obzirom na to da se na tržištu u pogledu zelenih obveznica koriste standardi različitih razina ambicioznosti i transparentnosti, što može imati negativne efekte na zaštitu ulagatelja, kao i doprinijeti pojavi tzv. manipulativnog zelenog marketinga (engl. greenwashing).
U cilju rješavanja izazova različitih pravila o objavi informacija o transparentnosti i odgovornosti vanjskih ocjenjivača okolišno održivih obveznica i o kriterijima prihvatljivosti za okolišno održive projekte, Uredba (EU) 2023/2631:
- utvrđuje jedinstvene zahtjeve primjenjive na oznaku „europska zelena obveznica” ili „EuGB”
- postavlja okvir za opcionalne objave za obveznice povezane s održivošću (engl. sustainability linked bonds, u daljnjem tekstu: SLB)
- uređuje pravila autorizacije i nadzornog okvira za vanjske ocjenjivače
- propisuje nadzorni režim za izdavatelje europske zelene obveznice za koje je potreban prospekt u skladu s Uredbom (EU) 2017/1129 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. lipnja 2017. o prospektu koji je potrebno objaviti prilikom javne ponude vrijednosnih papira ili prilikom uvrštavanja za trgovanje na uređenom tržištu te stavljanju izvan snage Direktive 2003/71/EZ (Tekst značajan za EGP) ( SL L 168, 30.6.2017.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2017/1129) .
Uredba (EU) 2023/2631 definira jedinstvene zahtjeve za izdavatelje obveznica koji žele koristiti oznaku „europska zelena obveznica” ili „EuGB” za svoje okolišno održive obveznice. Izdavatelji takvih obveznica moći će prikazati kako financiraju zelene projekte bazirane na standardima koji su znanstveno utemeljeni, a na kojima se temelji taksonomija Europske unije, a ulagatelji koji kupuju obveznice moći će lakše procijeniti, usporediti i utvrditi jesu li njihova ulaganja održiva, smanjujući tako rizike koje predstavlja manipulativni zeleni marketing.
U cilju sprječavanja manipulativnog zelenog marketinga na tržištu zelenih obveznica Uredba (EU) 2023/2631 također predviđa određene zahtjeve za dobrovoljnu objavu podataka u odnosu na druge obveznice koje deklariraju ekološku održivost, kao i SLB izdane u Europskoj uniji, a čije formate mogu koristiti i izdavatelji europskih zelenih obveznica.
Uredba (EU) 2023/2631 također uspostavlja okvir u vezi sustava registracije i nadzora nad vanjskim ocjenjivačima europskih zelenih obveznica, za što je nadležno Europsko nadzorno tijelo za vrijednosne papire i tržišta kapitala (u daljnjem tekstu: ESMA), a nacionalna nadzorna tijela matične države članice (u skladu s Uredbom (EU) 2017/1129) su nadležna za nadzor nad izdavateljima.
Treba naglasiti kako je primjena odredbi Uredbe (EU) 2023/2631 dobrovoljna, ali može se očekivati kako će se izdavateljima obveznica s oznakom „europska zelena obveznica” ili „EuGB“ otvoriti izvori financiranja po bitno povoljnijim uvjetima s obzirom na to da će ispunjavati najzahtjevnije uvjete u vezi okolišne održivosti prema taksonomiji Europske unije, čime bi rizik pojave manipulativnog zelenog marketinga u vezi s takvim obveznicama trebao biti bitno smanjen jer će ulagatelji koji kupuju europske zelene obveznice moći lakše procijeniti, usporediti i utvrditi jesu li njihova ulaganja doista održiva. Dodatni kredibilitet izdanju trebala bi dati obveza provjere usklađenosti podataka u informativnom sažetku s odredbama Uredbe (EU) 2023/2631 od strane vanjskih ocjenjivača verificiranih od strane ESMA-e, a koji trebaju dati pozitivnu ocjenu sažetka. Pored toga, korištenje oznaka „europska zelena obveznica” ili „EuGB“ moguće je samo za obveznice za koje se izrađuje prospekt, tj. obveznice na koje je primjenjiva Uredba (EU) 2017/1129, osim ako se radi o državnim ili municipalnim obveznicama (obveznicama koje izdaju gradovi).
Vrsta imovine i rashoda koja može biti financirana putem europske zelene obveznice
Primitke od europske zelene obveznice trebalo bi koristiti za financiranje gospodarskih djelatnosti koje imaju trajan pozitivan utjecaj na okoliš. Stoga, mogu se koristiti za financiranje:
- dugotrajne imovine koja nije financijska imovina
- kapitalnih rashoda (CapEx) poput onih povezanih s ekonomskim djelatnostima usklađenima s taksonomijom
- operativnih rashoda (OpEX) koji se odnose na imovinu ili procese povezane s ekonomskim djelatnostima usklađenim s taksonomijom
- financijske imovine - pod uvjetom da je ta imovina stvorena najkasnije pet godina nakon izdavanja europske zelene obveznice, ili
- imovine i rashoda kućanstava.
Uredba (EU) 2023/2631 omogućava i izdavanje sekuritizacijske europske zelene obveznice. Pritom sekuritizirane izloženosti ne obuhvaćaju izloženosti kojima se financiraju istraživanje, rudarstvo, vađenje, proizvodnja, prerada, skladištenje, rafiniranje ili distribucija, uključujući prijevoz, i trgovina fosilnim gorivima. Izloženosti kojima se financira proizvodnja električne energije iz fosilnih goriva, kogeneracija energije za grijanje/hlađenje i energije iz fosilnih goriva ili proizvodnja energije za grijanje/hlađenje iz fosilnih goriva mogu se uključiti u skup sekuritiziranih izloženosti ako te djelatnosti ispunjavaju kriterije načela nenanošenja bitne štete utvrđene („DNSH“) kako je propisano u Delegiranoj uredbi Komisije (EU) 2021/2139 оd 4. lipnja 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2020/852 Europskog parlamenta i Vijeća utvrđivanjem kriterija tehničke provjere na temelju kojih se određuje pod kojim se uvjetima smatra da ekonomska djelatnost znatno doprinosi ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama i nanosi li ta ekonomska djelatnost bitnu štetu kojem drugom okolišnom cilju (Tekst značajan za EGP) ( SL L 442, 9.12.2021.).
Za sekuritizacijske obveznice s oznakom „europska zelena obveznica” ili „EuGB“ prospekt mora biti objavljen u skladu s Uredbom (EU) 2017/1129 te mora uključivati izjavu da je obveznica sekuritizacijska obveznica i da je inicijator, tj. izdavatelj odgovoran za ispunjavanje obveza preuzetih u prospektu u pogledu korištenja prikupljenih sredstava. Uredbom (EU) 2023/2631 su propisani i dodatni zahtjevi u vezi s objavljivanjem informacija.
Dokumenti povezani s izdavanjem europske zelene obveznice
Izdavatelji moraju pripremiti sljedeće dokumente čiji je sadržaj detaljno prikazan u prilozima Uredbe (EU) 2023/2631:
- informativni sažetak – prije izdanja same europske zelene obveznice postoji obveza ocjenjivanja sažetka od strane vanjskog ocjenjivača
- izvještaji o raspodjeli primitaka – svakih 12 mjeseci i sve do datuma potpune raspodjele/alociranja prikupljenih sredstava te, prema potrebi, do realizacije plana kapitalnih rashoda u skladu s odredbama Uredbe (EU) 2023/2631. Nakon potpune raspodjele prikupljenih sredstava, izdavatelj mora ishoditi ocjenu izvještaja o raspodjeli primitaka od strane vanjskog ocjenjivača
- izvještaj o utjecaju na okoliš – izdavatelji su dužni su nakon potpune raspodjele primitaka barem jedanput za životnog vijeka tih obveznica sastaviti i objaviti izvještaj o utjecaju korištenja prikupljenih sredstava. Ocjena vanjskog ocjenjivača je opcionalna
- prospekt za europske zelene obveznice:
- izdavatelj objavljuje prospekt u skladu s Uredbom (EU) 2017/1129
- obveznice cijelom prospektu označene kao „europska zelena obveznica” ili „EuGB”
- u odjeljku prospekta koji sadržava informacije o korištenju prikupljenih sredstava mora se navesti da se europska zelena obveznica izdaje u skladu s Uredbom (EU) 2017/1129
- prospekt uključuje sažetak plana kapitalnih rashoda.
Izdanja europske zelene obveznice izdavatelja državnih, municipalnih obveznica ili onih za koje takva tijela jamče, izuzeta su od obveze primjene odredbi Uredbe (EU) 2017/1129 .
Izdavatelji europske zelene obveznice i SLB-a mogu se odlučiti na pripremu periodičkih objava koje svojim sadržajem, propisanim Uredbom (EU) 2023/2631, imaju za cilj pružiti usporedive podatke u vezi tranzicijskih planova te na koji način prikupljena sredstva doprinose prometu, kapitalnim rashodima i operativnim rashodima izdavatelja usklađenima s taksonomijom.
Uvjeti za dobivanje odobrenja i obveze vanjskih ocjenjivača
Za pružanje usluga vanjskog ocjenjivanja europske zelene obveznice koje smo prethodno naveli, društva moraju:
- ishoditi odobrenje ESMA-e
- osigurati da njihovi analitičari i zaposlenici, kao i sve druge fizičke osobe čije su im usluge stavljene na raspolaganje ili su pod njihovom kontrolom i koje izravno sudjeluju u aktivnostima procjene, imaju potrebno znanje, iskustvo i osposobljavanje za poslove koji su im dodijeljeni
- uspostaviti i održavati trajnu, neovisnu i učinkovitu funkciju praćenja usklađenosti.
Nadzorna tijela
Nadzorno tijelo vanjskih ocjenjivača je ESMA. Uredbom (EU) 2023/2631 su propisane nadzorne mjere i novčane kazne te vođenje registra vanjskih ocjenjivača. Nadzorne ovlasti nad izdavateljima europske zelene obveznice dane su tijelima zaduženim za primjenu Uredbe (EU) 2017/1129 .
Ovim Prijedlogom zakona propisuje se da je u Republici Hrvatskoj za primjenu Uredbe (EU) 2023/2631 u dijelu nadzora nad obvezama izdavatelja i inicijatora zadužena Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga, kojoj se ovim Prijedlogom zakona dodjeljuju nadzorne ovlasti te propisuju prekršajne sankcije za kršenje Uredbe (EU) 2023/2631.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV.RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 206. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 123/20. i 86/23. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske), prema kojemu se po hitnom postupku donose zakoni koji se usklađuju s dokumentima Europske unije ako to zatraži predlagatelj.
Uredba (EU) 2023/2631 u cijelosti je obvezujuća i izravno se primjenjuje u svim državama članicama dok se u konkretnom slučaju radi o Prijedlogu zakona kojim se osiguravaju pretpostavke za provedbu Uredbe (EU) 2023/2631. Predlaže se donošenje Prijedloga zakona po hitnom postupku u cilju pravovremenog uređenja hrvatskog regulatornog okvira za tržište zelenih obveznica imajući u vidu obveze transponiranja pravne stečevine u nacionalno zakonodavstvo i primjenu određenih odredbi Uredbe (EU) 2023/2631 već od 21. prosinca 2024.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2023/2631 O EUROPSKIM ZELENIM OBVEZNICAMA I NEOBVEZNIM OBJAVAMA ZA OBVEZNICE KOJE SE STAVLJAJU NA TRŽIŠTE KAO OKOLIŠNO ODRŽIVE I ZA OBVEZNICE POVEZANE S ODRŽIVOŠĆU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Predmet Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2023/2631 Europskog parlamenta i Vijeća od 22. studenoga 2023. o europskim zelenim obveznicama i neobveznim objavama za obveznice koje se stavljaju na tržište kao okolišno održive i za obveznice povezane s održivošću (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2023/2631, 30.11.2023.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/2631).
(2) Ovim se Zakonom određuje nadležno tijelo odgovorno za obavljanje funkcija i izvršavanje dužnosti predviđenih u Uredbi (EU) 2023/2631.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. Uredba (EU) 2017/1129 je Uredba (EU) 2017/1129 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. lipnja 2017. o prospektu koji je potrebno objaviti prilikom javne ponude vrijednosnih papira ili prilikom uvrštavanja za trgovanje na uređenom tržištu te stavljanju izvan snage Direktive 2003/71/EZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 168, 30.6.2017.)
2. Uredba (EU) 2017/2402 je Uredba (EU) 2017/2402 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2017. o utvrđivanju općeg okvira za sekuritizaciju i o uspostavi specifičnog okvira za jednostavnu, transparentnu i standardiziranu sekuritizaciju te o izmjeni direktiva 2009/65/EZ, 2009/138/EZ i 2011/61/EU te uredaba (EZ) br. 1060/2009 i (EU) br. 648/2012 ( SL L 347, 28.12.2017.)
3. Agencija je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga čije su nadležnosti i područje rada propisani zakonom kojim se uređuje područje rada i nadležnosti Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga, ovim Zakonom i drugim zakonima.
(2) Ostali pojmovi u ovome Zakonu imaju jednako značenje kao pojmovi definirani u Uredbi (EU) 2023/2631.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Korištenje pojmova s rodnim značenjem
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II. NADLEŽNO TIJELO I PODRUČJE RADA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Nadležno tijelo
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
Nadležno tijelo odgovorno za obavljanje funkcija i izvršavanje dužnosti propisanih u Uredbi (EU) 2023/2631 je Agencija.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Subjekti nadzora i nadležnost Agencije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
(1) Subjekti nadzora Agencije u smislu ovoga Zakona, a u vezi s ispunjavanjem obveza iz ovoga Zakona, Uredbe (EU) 2023/2631 su sljedeći izdavatelji kojima je Republika Hrvatska matična država članica prema odredbama Uredbe (EU) 2017/1129:
a) izdavatelji europskih zelenih obveznica u pogledu ispunjavanja njihovih obveza iz glave II. poglavlja 2. i članaka 18. i 19. Uredbe (EU) 2023/2631
b) izdavatelji koji upotrebljavaju zajedničke predloške iz članka 21. Uredbe (EU) 2023/2631 u pogledu usklađenosti s tim predlošcima.
(2) Subjekti nadzora Agencije u smislu ovoga Zakona su inicijatori u dijelu ispunjavanja svojih obveza iz glave II. poglavlja 2. te članaka 18. i 19. Uredbe (EU) 2023/2631.
(3) Ako je za nadzor inicijatora prema zakonu kojim se uređuje opći okvir za sekuritizaciju i uspostava specifičnog okvira za jednostavnu, transparentnu i standardiziranu sekuritizaciju nadležna Hrvatska narodna banka, Hrvatska narodna banka dužna je dostaviti Agenciji sve informacije potrebne za izvršavanje zadaća iz ovoga Zakona i Uredbe (EU) 2023/2631.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. NADZOR
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Postupak nadzora koji provodi Agencija
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
(1) Nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2023/2631 prema članku 5. ovoga Zakona obavlja Agencija u skladu s odredbama Uredbe 2023/2631 i ovoga Zakona.
(2) Agencija je ovlaštena izricati mjere i obavljati nadzor:
1. prikupljanjem, analizom i provjerom javno objavljenih podataka te obavijesti koje se u skladu s Uredbom (EU) 2023/2631 dostavljaju nadležnom tijelu te provođenjem nadzora nad obvezama subjekata nadzora iz članka 5. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona
2. obavljanjem neposred nog nadzora nad subjektima iz članka 5. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona u prostorijama koje nisu privatni stambeni prostori fizičkih osoba kojemu subjekti nadzora moraju omogućiti pristup, a radi pristupanja dokumentaciji i drugim podacima u bilo kojem obliku, ako postoji opravdana sumnja da dokumentacija i drugi podaci povezani s predmetom nadzora mogu biti važni za dokazivanje povrede Uredbe (EU) 2023/2631
3. izricanjem nadzornih mjera iz članka 7. ovoga Zakona
4. podnošenjem optužnih prijedloga kod utvrđenih povreda odredbi Uredbe (EU) 2023/2631 i ovoga Zakona od strane subjekata nadzora iz članka 5. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona.
(3) Ako ovim Zakonom ili Uredbom (EU) 2023/2631 nije drugačije propisano, na postupak nadzora nad subjektima nadzora Agencije iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona na odgovarajući se način primjenjuju odredbe o postupku nadzora iz zakona kojim se uređuje tržište kapitala, a u postupku nadzora nad subjektima nadzora iz članka 5. stavka 2. ovoga Zakona odredbe o postupku nadzora iz zakona kojim se osigurava primjena Uredbe (EU) 2017/2402.
(4) Agencija može obavljanje pojedinih zadataka u vezi s nadzorom nad provedbom Uredbe (EU) 2023/2631 i ovoga Zakona povjeriti ovlaštenom revizoru, revizorskom društvu ili drugoj stručno osposobljenoj osobi.
(5) Ako je to potrebno u svrhu nadzora Agencija u postupku nadzora može:
1. od subjekta nadzora iz članka 5. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona i njihovih radnika zatražiti pisana i usmena objašnjenja
2. obaviti razgovore za potrebe prikupljanja informacija s bilo kojom osobom za koju ocijeni da ima relevantna saznanja, uz uvjet njezinog izričitog pristanka.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Nadzorne mjere Agencije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
(1) Kada Agencija utvrdi povrede odredbi ovlaštena je pri obavljanju nadzora nad provedbom Uredbe (EU) 2023/2631 i ovoga Zakona rješenjem izreći jednu ili više nadzornih mjera koje su potrebne da bi subjekt nadzora ili druga osoba uskladila svoje poslovanje ili postupanje s odredbama Uredbe (EU) 2023/2631:
1. javnu opomenu u kojoj se navodi odgovorna fizička ili pravna osoba i vrsta kršenja u skladu s člankom 45. stavkom 1. točkom a. Uredbe 2023/2631 i stavkom 2. ovoga članka
2. nalog kojim se od odgovorne fizičke ili pravne osobe traži da prekine s postupanjem koje predstavlja kršenje Uredbe (EU) 2023/2631
3. nalog kojim se odgovornoj fizičkoj ili pravnoj osobi zabranjuje izdavanje europskih zelenih obveznica na razdoblje od najviše jedne godine.
(2) U skladu s člankom 45. stavkom 1. točkom a. Uredbe 2023/2631 Agencija može izreći sljedeće nadzorne mjere:
1. naložiti izdavatelju da objavi informativne sažetke o europskim zelenim obveznicama iz članka 10. Uredbe (EU) 2023/2631 ili u te informativne sažetke uključi informacije iz Priloga I. Uredbe (EU) 2023/2631
2. naložiti izdavatelju da objavljuje ocjene i procjene u skladu s Uredbom (EU) 2023/2631
3. naložiti izdavatelju da objavi godišnje izvještaje o raspodjeli primitaka ili da u godišnje izvještaje o raspodjeli primitaka uključi informacije iz Priloga II. Uredbe (EU) 2023/2631
4. naložiti izdavatelju da objavi izvještaj o utjecaju na okoliš ili da u izvještaj o utjecaju na okoliš uvrsti informacije iz Priloga III. Uredbe (EU) 2023/2631
5. naložiti izdavatelju da o objavi obavijesti Agenciju u skladu s člankom 15. stavkom 4. Uredbe (EU) 2023/2631
6. ako izdavatelji upotrebljavaju zajedničke predloške iz članka 21. Uredbe (EU) 2023/2631, naložiti tim izdavateljima da u svoje periodične objave nakon izdavanja uključe elemente iz tih predložaka
7. revizoru i višem rukovodstvu izdavatelja naložiti dostavu relevantne informacije i dokumente
8. suspendirati ponudu ili uvrštenje europskih zelenih obveznica za trgovanje na uređenom tržištu na najviše deset uzastopnih radnih dana u svakom pojedinom slučaju, ako postoji osnovana sumnja da izdavatelj nije ispunio obvezu na temelju glave II. poglavlja 2. ili članka 18. ili 19. Uredbe (EU) 2023/2631
9. zabraniti ponudu ili uvrštenje europskih zelenih obveznica za trgovanje na uređenom tržištu ako postoji osnovana sumnja da izdavatelj i dalje ne ispunjava obvezu u skladu s glavom II. poglavljem 2. ili člankom 18. ili 19. Uredbe (EU) 2023/2631
10. suspendirati oglašavanje na najviše 10 uzastopnih radnih dana ili od izdavatelja europskih zelenih obveznica ili uključenih financijskih posrednika zahtijevati da prekinu ili suspendiraju oglašavanje na najviše 10 uzastopnih radnih dana u svakom pojedinom slučaju, ako postoji osnovana sumnja da izdavatelj nije ispunio obvezu na temelju glave II. poglavlja 2. ili članka 18. ili 19. Uredbe (EU) 2023/2631
11. zabraniti oglašavanje ili zahtijevati od izdavatelja europskih zelenih obveznica ili dotičnih financijskih posrednika da prekinu oglašavanje ako postoji osnovana sumnja da izdavatelj i dalje ne ispunjava obvezu na temelju glave II. poglavlja 2. ili članka 18. ili 19. Uredbe (EU) 2023/2631
12. objaviti činjenicu da izdavatelj europskih zelenih obveznica ne poštuje Uredbu (EU) 2023/2631 te naložiti tom izdavatelju da objavi te informacije na svojim internetskim stranicama
13. zabraniti izdavatelju izdavanje europskih zelenih obveznica na razdoblje od najviše godinu dana u slučaju da izdavatelj opetovano i ozbiljno krši glavu II. poglavlje 2. ili članak 18. ili 19. Uredbe (EU) 2023/2631
14. nakon proteka tri mjeseca od naloga iz točke 12. ovoga stavka objaviti činjenicu da izdavatelj europskih zelenih obveznica više ne ispunjava zahtjeve iz članka 3. Uredbe (EU) 2023/2631 u pogledu korištenja oznake „europska zelena obveznica” ili „EuGB” te naložiti tom izdavatelju da te informacije objavi na svojim internetskim stranicama.
(3) Agencija informacije o izrečenim nadzornim mjerama objavljuje na svojoj internetskoj stranici, primjenjujući na odgovarajući način odredbe članka 52. Uredbe (EU) 2023/2631 .
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Suradnja između nadležnih tijela
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
(1) Agencija kao nadležno tijelo određeno ovim Zakonom, surađuje s nadležnim tijelima drugih država članica u skladu s člankom 46. Uredbe (EU) 2023/2631.
(2) Dostavljanje informacija iz stavka 1. ovoga članka ne smatra se kršenjem obveze čuvanja povjerljivih informacija.
(3) Nadležno tijelo koje primi informacije iz stavka 1. ovoga članka dužno ih je čuvati kao povjerljive i može se njima koristiti samo u svrhu za koju su mu dostavljene, a može ih učiniti dostupnima trećima na način kako je propisano posebnim propisima.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Opće odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
(1) Ako je počinitelj prekršaja poduzetnik/pravna osoba, u smislu propisa kojima se uređuje računovodstvo poduzetnika, matično društvo grupe poduzetnika ili ovisno društvo matičnog društva koje ima obvezu izrade konsolidiranih financijskih izvještaja, ukupni prihod za osnovicu izračuna visine kazne za prekršaje iz ovog dijela određuje se na temelju konsolidiranih financijskih izvještaja koje je odobrilo upravljačko tijelo krajnjeg matičnog društva.
(2) Ako godišnji financijski izvještaji koje je odobrilo upravljačko tijelo pravnog subjekta za poslovnu godinu u kojoj je počinjen prekršaj nisu dostupni u trenutku izricanja novčane kazne, za osnovicu izračuna visine kazne za prekršaje iz ovog dijela primijenit će se posljednji dostupni godišnji financijski izvještaji koje je odobrilo upravljačko tijelo pravnog subjekta.
(3) Pri odlučivanju o podnošenju optužnih prijedloga iz ovoga dijela Agencija kao ovlašteni tužitelj obvezna je uzeti u obzir sve relevantne okolnosti iz članka 50. Uredbe (EU) 2023/2631 .
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Objava izrečenih prekršajnih sankcija
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
(1) Agencija odluke o izrečenim prekršajnim sankcijama objavljuje na svojoj internetskoj stranici u skladu s člankom 52. Uredbe (EU) 2023/2631 .
(2) Podaci iz stavka 1. ovoga članka bit će dostupni na internetskoj stranici Agencije najmanje pet godina od dana njihove objave.
(3) Agencija u skladu s odredbama o rehabilitaciji u smislu zakona kojim je uređen prekršajni postupak istekom roka od tri godine od dana pravomoćnosti odluke o prekršaju tu odluku objavljuje na anonimizirani način.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Prekršaji izdavatelja
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 11.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 35.000,00 do 500.000,00 eura, a koja ne može biti veća od 0.5 % ukupnog netoprihoda ostvarenog i utvrđenog u godišnjim financijskim izvještajima za tu poslovnu godinu kaznit će se pravna osoba ako:
1. nije ispunila informativni sažetak o europskoj zelenoj obveznici u skladu s člankom 10. stavkom 1. točkom a. Uredbe (EU) 2023/2631
2. nije osigurala da je vanjski ocjenjivač prije izdanja obveznice dao pozitivnu ocjenu ispunjenog informativnog sažetka o europskoj zelenoj obveznici u skladu s člankom 10. stavkom 1. točkom b. Uredbe (EU) 2023/2631
3. nije sastavila izvještaj o raspodjeli primitaka u skladu s člankom 11. stavkom 1. Uredbe (EU) 2023/2631
4. nije izmijenila izvještaj o raspodjeli primitaka ili nije od vanjskog ocjenjivača ishodila ocjenu tog izmijenjenog izvještaja o raspodjeli primitaka nakon izdavanja, u skladu s člankom 11. stavkom 5. Uredbe (EU) 2023/2631
5. nije osigurala objavu godišnjeg izvještaja o raspodjeli primitaka u skladu s člankom 11. stavkom 7. Uredbe (EU) 2023/2631
6. nije objavila izvještaj o utjecaju na okoliš europskih zelenih obveznica u skladu s člankom 12. stavkom 1. Uredbe (EU) 2023/2631
7. se oznakom „europska zelena obveznica“ ili „EuGB“ koristi protivno članku 14. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/2631
8. na svojim internetskim stranicama ne objavi ili bez naknade ne stavi na raspolaganje neki od elemenata iz članka 15. stavka 1. Uredbe (EU) 2023/2631
9. nije Agenciju obavijestila o objavi iz članka 15. stavka 1. Uredbe (EU) 2023/2631, protivno članku 15. stavku 4. Uredbe (EU) 2023/2631
10. kao izdavatelj obveznica koje se stavljaju na tržište kao okolišno održive i obveznica povezanih s održivošću periodične objave izvršava protivno članku 21. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/2631
11. predlošci za objavu informacija u odnosu na obveznice koje se stavljaju na tržište kao okolišno održive ne sadrže elemente propisane člankom 21. stavkom 2. Uredbe (EU) 2023/2631
12. predlošci za objavu informacija u odnosu na obveznice povezane s održivošću ne sadrže elemente propisane člankom 21. stavkom 3. Uredbe (EU) 2023/2631.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, ako je izdavatelj prekršajem iz stavka 1. ovoga članka ostvario korist ili spriječio gubitak, a iznos tako ostvarene koristi ili spriječenoga gubitka moguće je utvrditi, on će se kazniti za prekršaj novčanom kaznom u iznosu dvostruko utvrđenog iznosa tako ostvarene koristi odnosno tako spriječenoga gubitka, ako je taj iznos veći od propisanog najvećeg iznosa novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 7000,00 do 50.000,00 eura kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Prekršaji inicijatora
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 12.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 35.000,00 do 500.000,00 eura, a koja ne može biti veća od 0.5 % ukupnog netoprihoda ostvarenog i utvrđenog u godišnjim financijskim izvještajima za tu poslovnu godinu kaznit će se inicijator ako:
1. sekuritizirane izloženosti obuhvaćaju izloženosti protivno članku 18. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/2631
2. su u skup sekuritiziranih izloženosti uključene izloženosti kojima se financira proizvodnja električne energije iz fosilnih goriva, kogeneracija energije za grijanje/hlađenje i energije iz fosilnih goriva ili proizvodnja energije za grijanje/hlađenje iz fosilnih goriva protivno članku 18. stavku 2. Uredbe (EU) 2023/2631
3. u informativnom sažetku o europskim zelenim obveznicama iz članka 10. Uredbe (EU) 2023/2631 nije objasnio u kojoj su mjeri ispunjeni zahtjevi iz članka 18. stavka 1. Uredbe (EU) 2023/2631
4. na zahtjev Agencije ne dokaže usklađenost s člankom 18. stavkom 1. Uredbe (EU) 2023/2631
5. u slučaju sekuritizacijske obveznice označene kao „europska zelena obveznica” ili „EuGB”, prospekt objavljen u skladu s Uredbom (EU) 2017/1129 ne uključuje izjavu u skladu s člankom 19. stavkom 1. Uredbe (EU) 2023/2631
6. u slučaju sekuritizacijske obveznice, u prospekt nisu uključene informacije u skladu s člankom 19. stavkom 2. Uredbe (EU) 2023/2631
7. u slučaju sekuritizacijske obveznice, informacije iz članka 19. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/2631 nisu uključene u informativni sažetak i izvještaj o raspodjeli europskih zelenih obveznica, u skladu s člankom 19. stavkom 3. Uredbe (EU) 2023/2631.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, ako je inicijator prekršajem iz stavka 1. ovoga članka ostvario korist ili spriječio gubitak, a iznos tako ostvarene koristi ili spriječenoga gubitka moguće je utvrditi, on će se kazniti za prekršaj novčanom kaznom u iznosu dvostruko utvrđenog iznosa tako ostvarene koristi odnosno tako spriječenoga gubitka, ako je taj iznos veći od propisanog najvećeg iznosa novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 7000,00 do 50.000,00 eura kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba u inicijatoru.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
V. ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 13.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 1.
Ovim člankom propisan je p redmet Zakona pa se tako Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2023/2631 Europskog parlamenta i Vijeća od 22. studenoga 2023. o europskim zelenim obveznicama i neobveznim objavama za obveznice koje se stavljaju na tržište kao okolišno održive i za obveznice povezane s održivošću (Tekst značajan za EGP) (SL 2023/2631) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/2631).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 2.
Propisuju se pojmovi iz Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 3.
Utvrđuje se rodna jednakost te da se izrazi koji se koriste u Zakonu odnose jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 4.
Ovim člankom propisuje se da je tijelo odgovorno za obavljanje funkcija i izvršavanje dužnosti propisanih u Uredbi (EU) 2023/2631 Hrvatska agencija za nadzor financijsku usluga (u daljnjem tekstu: Agencija).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 5.
Ovim člankom propisuje se nad kojim subjektima Agencija provodi nadzor. Subjekti nadzora Agencije su: izdavatelji europskih zelenih obveznica u pogledu ispunjavanja njihovih obveza iz glave II. poglavlja 2. i članaka 18. i 19. Uredbe (EU) 2023/2631 i izdavatelji koji upotrebljavaju zajedničke predloške iz članka 21. Uredbe (EU) 2023/2631 u pogledu usklađenosti s tim predlošcima. Također se propisuje da je Hrvatska narodna banka dužna dostaviti Agenciji sve informacije potrebne za izvršavanje zadaća iz ovoga Zakona i Uredbe (EU) 2023/2631 kada je nadležna za nadzor inicijatora.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 6.
Ovim člankom propisan je postupak nadzora koji provodi Agencija. Agencija je ovlaštena izricati mjere i obavljati nadzor prikupljanjem, analizom i provjerom javno objavljenih podataka i obavijesti, obavljanjem neposrednog nadzora nad subjektima nadzora u prostorijama koje nisu privatni stambeni prostori fizičkih osoba kojemu subjekti nadzora moraju omogućiti pristup, izricanjem nadzornih mjera, podnošenjem optužnih prijedloga kod utvrđenih povreda od strane subjekata nadzora. N a postupak nadzora nad subjektima nadzora na odgovarajući se način primjenjuju odredbe o postupku nadzora iz zakona kojim se uređuje tržište kapitala i zakona kojim se osigurava primjena Uredbe (EU) 2017/2402. Agencija može obavljanje pojedinih zadataka u vezi s nadzorom povjeriti ovlaštenom revizoru, revizorskom društvu ili drugoj stručno osposobljenoj osobi.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 7.
Ovim člankom propisuju se nadzorne mjere koje može izreći Agencija, a koje, između ostalog, mogu biti javna opomena u kojoj se navodi odgovorna fizička ili pravna osoba i vrsta kršenja, nalog kojim se od odgovorne fizičke ili pravne osobe traži da prekine s postupanjem koje predstavlja kršenje Uredbe (EU) 2023/2631 te nalog kojim se odgovornoj fizičkoj ili pravnoj osobi zabranjuje izdavanje europskih zelenih obveznica na razdoblje od najviše jedne godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 8.
Ovim člankom propisuje se da Agencija surađuje s nadležnim tijelima drugih država članica te da se dostavljanje informacija ne smatra kršenjem obveze čuvanja povjerljivih informacija. Također se propisuje način postupanja s tim informacijama.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 9.
Ovim člankom propisuje se način izračunavanja osnovice za izračun visine kazne koje se temelje na konsolidiranim financijskim izvještajima kao i način izračuna kada ti izvještaji nisu dostupni.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 10.
Ovim člankom propisana je objava izrečenih prekršajnih sankcija pa tako Agencija odluke o izrečenim prekršajnim sankcijama objavljuje na svojoj internetskoj stranici, a ti podaci bit će dostupni najmanje pet godina od dana njihove objave.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 11.
Ovim člankom propisuje se su prekršajne odredbe i visine novčanih kazni za prekršaje izdavatelja propisane ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 12.
Ovim člankom propisuje se su prekršajne odredbe i visine novčanih kazni za prekršaje inicijatora propisane ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 13.
Propisuje se stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija