1. STRUČNI NOSITELJ: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
2. POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
2.1. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu
I. kvartal
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakonom o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu („Narodne novine“, broj 116/18.) propisan je postupak uvrštavanja, odobravanja, izbora i povlačenja iz uporabe udžbenika, odobrenje i uporaba drugih obrazovnih materijala za učenike osnovne i srednje škole te financiranje nabave udžbenika i drugih obrazovnih materijala sredstvima državnog proračuna Republike Hrvatske. Primjenom ovoga Zakona utvrđeni su problemi i nedostaci pojedinih propisanih odredbi.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu potrebno je, zbog gospodarskih i inflatornih poremećaja na tržištu,redefinirati način izračuna i određivanja maloprodajne cijene udžbenika kako ne bi došlo do nekontroliranog povećanja cijena udžbenika.
Nadalje, potrebne su prilagodbe u Zakonu s ciljem osiguranja fleksibilnijeg i prilagodljivijeg načina odobravanja udžbenika za djecu s posebnim potrebama te udžbenika za nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina.
Također, prekršajne odredbe važećeg Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu uskladit će se sa Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
2.2. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju
2.2.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju
III. kvartal
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakonom o predškolskom odgoju i obrazovanju („Narodne novine“, broj 10/97., 107/07., 94/13., 98/19., 57/22., 101/23.) uređuje se predškolski odgoj i obrazovanje te skrb o djeci predškolske dobi kao dio sustava odgoja i obrazovanja te skrbi o djeci.
Sustav ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja obuhvaća programe odgoja, obrazovanja, zdravstvene zaštite, prehrane i socijalne skrbi koji se ostvaruju u dječjim vrtićima, a organizira se i provodi za svu djecu od navršenih šest mjeseci do polaska u osnovnu školu.
Tijekom primjene Zakona utvrđeni su nedostaci pojedinih propisanih odredbi.
Vlada Republike Hrvatske na svojoj sjednici od 31. kolovoza 2023. godine donijela je, na temelju članka 1. Zakona o ovlasti Vlade Republike Hrvatske, da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 149/22.), Uredbu o izmjeni Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju („Narodne novine“, broj 101/23.), a u cilju osiguravanja sredstava iz državnog proračuna za fiskalnu održivost dječjih vrtića čiji su osnivači jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te druge pravne i fizičke osobe.
S obzirom na to da normativna rješenja koja proizlaze iz navedene Uredbe postaju sastavni dio Zakona na određeno vrijeme, potrebno je ih je trajno integrirati u Zakon.
Također, u cilju osiguravanja svima dostupnog i kvalitetnog sustava ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, potrebno je redefinirati odredbe vezano uza zapošljavanje i upis u dječji vrtić.
2.3. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskoj zakladi za znanost
2.3.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskoj zakladi za znanost
III. kvartal
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakonom o Hrvatskoj zakladi za znanost („Narodne novine“, broj 57/22., dalje u tekstu: Zakon) uređuje se svrha, načela rada, osnovna imovina, način i izvori financiranja Hrvatske zaklade za znanost (u daljnjem tekstu: Zaklada). Tijela Zaklade su Upravni odbor Zaklade, Upravitelj Zaklade i Povjerenstvo za prigovore.
Sukladno odredbama Zakona, 14. ožujka 2024. godine imenovano je novo tijelo Zaklade – Povjerenstvo za prigovore. Povjerenstvo za prigovore stručno je tijelo Zaklade koje razmatra prigovore zbog sukoba interesa ili administrativnih, odnosno postupovnih pogrešaka na odluke Upravnog odbora Zaklade o financiranju znanstvenih projekata. Ministarstvo je mišljenja da je potrebno zadaću Povjerenstva za prigovore jasnije urediti.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskoj zakladi za znanost planira se jasnije propisati zadaća Povjerenstva za prigovore. Naime, Zakonom propisana zadaća Povjerenstva za prigovore uključuje prigovore na odluke Upravnog odbora Zaklade o financiranju znanstvenih projekata te nije jasno odnosi li se to i na ostale odluke koje se donose tijekom postupka vrednovanja prijedloga znanstvenih projekata, kao što je praksa na razini Europske unije pri evaluaciji projektnih prijedloga u sklopu Okvirnog programa za istraživanje i inovacije - Obzor Europa.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskoj zakladi za znanost predlaže se s ciljem jačanja uloge Povjerenstva za prigovore i veće transparentnosti u postupcima vrednovanja prijedloga znanstvenih projekata.
2.4. Zakon o osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju
2.4.
Zakon o osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju
IV. kvartal
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Osnovnoškolski odgoj i obrazovanje obvezni su za svu djecu te traju, u pravilu, od šeste do petnaeste godine života, a za učenike s višestrukim teškoćama u razvoju najdulje do 21. godine života. Osnovna škola traje osam godina i izvodi redovite i posebne programe. Posebni programi se odnose na školovanje djece s teškoćama u razvoju, na alternativne nastavne programe te na programe na jeziku i pismu nacionalnih manjina.
U sustavu obrazovanja Republike Hrvatske moguće je i paralelno osnovno obrazovanje u obliku osnovnoga umjetničkog obrazovanja.
Kako bi se postigla bolja učinkovitost i sinergija između svih dijelova osnovnoškolskog odgoja i obrazovanja te omogućila provedba svih reformskih procesa, potrebno je donošenje zakona koji će samostalno urediti odgoj i obrazovanje na osnovnoškolskoj razini i time pridonijeti kvalitetnijem uređenju tog dijela odgojno-obrazovnog sustava.
Novi zakonski okvir za osnovnoškolski odgoj i obrazovanje potreban je i zbog usklađivanja s Nacionalnom razvojnom strategijom Republike Hrvatske do 2030. godine, Nacionalnim planom oporavka i otpornosti 2021. - 2026. i Nacionalnim planom razvoja sustava obrazovanja za razdoblje do 2027. koji predviđaju strukturnu reformu i modernizaciju sustava odgoja i obrazovanja kako bi se svim učenicima omogućio pristup kvalitetnom i učinkovitom sustavu odgoja i obrazovanja te osigurala veća zapošljivost pojedinaca s kvalifikacijama na svim razinama obrazovanja.
Od 2008. godine u primjeni je jedinstveni Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi („Narodne novine“, broj 87/08., 86/09., 92/10., 105/10., 90/11., 5/12., 16/12., 86/12., 126/12., 94/13., 152/14., 07/17., 68/18., 98/19., 64/20., 151/22., 155/23., 156/23.) koji uređuje osnovnoškolski i srednjoškolski sustav koji je do tada bio uređen samostalnim zakonima. Važeći Zakon je mijenjan i dopunjavan više puta jer su se određena normativna rješenja trebala uskladiti na razini dvaju sustava, koji se s obzirom na dob učenika kojima se propisuje specifičnost obrazovanja bitno razlikuju. Također, dio odredbi trebalo je urediti prema istim propisima na razini država članica Europske unije.
Navedene izmjene i dopune nisu riješile sve uočene nedostatke koji su specifični za sustav odgoja i obrazovanja te je potrebno donijeti novo zakonsko rješenje koje će pridonijeti kvalitetnijem uređenju osnovnoškolskog sustava.
Zbog sve veće potrebe učenika za dodatnim radom, primjerenim oblikom školovanja te diferenciranom i individualiziranom nastavom zakonom će se obvezati one školske ustanove koje imaju prostorne, kadrovske i druge uvjete rada da obvezno izvode odgojno-obrazovni rad u jednoj smjeni.
Nadalje, s ciljem ostvarivanja više razine usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda, što zahtijeva duži boravak učenika u osnovnoj školi, zakonom će se stvoriti pretpostavke za povećanje dnevnog opterećenja učenika većim brojem nastavnih sati provedbom programa potpomognutog i obogaćenog učenja.
S obzirom na to da je u proteklome razdoblju došlo do značajnih promjena u sustavu, kao i to da se u sljedećim godinama planiraju novi iskoraci kojima je cilj daljnje unaprjeđenje sustava, potrebno je donijeti novi Zakon koji će omogućiti kvalitetniji osnovnoškolski odgoj i obrazovanje uz optimalno korištenje postojećih resursa.
2.5. Zakon o srednjoškolskom odgoju i obrazovanju
2.5.
Zakon o srednjoškolskom odgoju i obrazovanju
IV. kvartal
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Srednjoškolski odgoj i obrazovanje u Hrvatskoj su djelatnost kojom se nakon završetka osnovnog obrazovanja polaznicima omogućava stjecanje kompetencija za rad i nastavak obrazovanja te za cjeloživotno učenje, a koji podrazumijevaju gimnazijsko, strukovno i umjetničko obrazovanje, kao i odgojnu djelatnost učeničkih domova. To je trenutačno uređeno trima zakonskim propisima - Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi („Narodne novine“, broj 87/08., 86/09., 92/10.,105/10., 90/11., 5/12., 16/12., 86/12., 126/12., 94/13., 152/14., 07/17., 68/18., 98/19., 64/20., 151/22., 155/23., 156/23.), Zakonom o strukovnom obrazovanju („Narodne novine, broj 30/09., 24/10., 22/13., 25/18., 69/22.) i Zakonom o umjetničkom obrazovanju („Narodne novine“, broj 130/11.).
Temeljna djelatnost srednjoškolskog odgoja i obrazovanja uređena je Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, što je otežavalo usklađivanje i provedbu reformskih procesa na razini dvaju sustava, osnovnog i srednjeg, koji se s obzirom na dob učenika i specifičnosti sustava bitno razlikuju.
To znači da bi novi zakon jedinstveno i cjelovito regulirao specifične potrebe suvremenoga srednjoškolskog odgoja i obrazovanja zbog toga što trenutačni sustav bilježi iznimno dinamičnu aktivnost radi osiguravanja brze tranzicije u radni život i/ili daljnje obrazovanje.
Kako bi se postigla bolja učinkovitost srednjoškolskog odgoja i obrazovanja te omogućila daljnja provedba reformskih procesa, potrebno je donošenje zakona koji će samostalno urediti odgoj i obrazovanje u dijelu gimnazijskog i strukovnog obrazovanja te pridonijeti njegovu kvalitetnijem uređenju.
Novi zakonski okvir nužan je zbog usklađivanja s Nacionalnom razvojnom strategijom Republike Hrvatske do 2030. godine, Nacionalnim planom oporavka i otpornosti 2021. - 2026. i Nacionalnim planom razvoja sustava obrazovanja za razdoblje do 2027. koji predviđaju provedbu reformi i modernizaciju srednjoškolskog odgoja i obrazovanja usmjerenog na učenika te kvalitetu, djelotvornost, učinkovitost i pravičnost obrazovanja.
Od 2008. godine u primjeni je jedinstveni Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi („Narodne novine“, broj 87/08., 86/09., 92/10., 105/10., 90/11., 5/12., 16/12., 86/12., 126/12., 94/13., 152/14., 07/17., 68/18., 98/19., 64/20., 151/22., 155/23., 156/23.) koji uređuje osnovnoškolski i srednjoškolski sustav koji je do tada bio uređen samostalnim zakonima. Važeći Zakon je mijenjan i dopunjavan više puta jer su se određena normativna rješenja trebala uskladiti na razini dvaju sustava, koji se s obzirom na dob učenika kojima se propisuje specifičnost obrazovanja bitno razlikuju. Također, dio odredbi trebalo je urediti prema istim propisima na razini država članica Europske unije.
Navedene izmjene i dopune nisu riješile sve uočene nedostatke koji su specifični za sustav odgoja i obrazovanja te je zbog kvalitetnijih odredaba kojima se propisuje srednjoškolski odgoj i obrazovanje potrebno donošenje novoga Zakona koji će pridonijeti kvalitetnijem uređenju sustava.
Cilj novog zakona je omogućavanje veće fleksibilnosti sustava, boljega profesionalnog usmjeravanja učenika i njihove horizontalne i vertikalne prohodnosti, poboljšanje odgojno-obrazovnih ishoda te osiguranje bolje zapošljivosti učenika s kvalifikacijama strukovnog obrazovanja i osposobljavanja.
Novim zakonom osigurat će se podrška jačanju autonomije srednjih škola radi osiguravanja kadrovskih i programskih uvjeta potrebnih za uspješnu provedbu kurikulnih dokumenata koji odgovaraju na potrebe učenika i na suvremene potrebe tržišta rada te osiguravaju usvajanje ključnih i transverzalnih kompetencija i specifičnih stručnih vještina.
Poseban naglasak stavit će se na poboljšanje funkcioniranja i kvalitetu upravljanja srednjoškolskim školama i učeničkim domovima te na uvjete rada odgojno-obrazovnih radnika kako bi se povećala atraktivnost profesije te mogućnost njihova profesionalnog razvoja i napredovanja.
Novi zakon uspostavit će i koherentan sustav osiguravanja kvalitete u srednjoškolskom odgoju i obrazovanju, razvoj alata i mehanizama te unaprjeđenje procesa samovrednovanja i njegovo povezivanje s vanjskim vrednovanjem.
Također, novim zakonom jačat će se i europska dimenzija obrazovanja odnosno daljnja internacionalizacija srednjoškolskog obrazovanja na način da se učenicima omogući stjecanje kompetencija mobilnošću i drugim oblicima povezanosti.
Zaključno, novi zakon o srednjoškolskom odgoju i obrazovanju pridonijet će daljnjem unaprjeđenju gimnazijskog i strukovnog obrazovanja. Omogućit će mladima stjecanje i razvoj temeljnih i strukovnih kompetencija s ciljem uspješnog nastavka obrazovanja i uključivanja na tržište rada. Na taj će način zakon pridonijeti i njihovu osobnom razvoju te ih osposobiti za cjeloživotno učenje.
3. IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
4. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
Datum: 12. studenoga 2024.
Uputa:
.Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
.Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
.Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom "(EU)"
.Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom "(RM)"
.Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
PRILOG 1.:
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
1. STRUČNI NOSITELJ: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
2. POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
2.1. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu
I. kvartal
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakonom o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu („Narodne novine“, broj 116/18.) propisan je postupak uvrštavanja, odobravanja, izbora i povlačenja iz uporabe udžbenika, odobrenje i uporaba drugih obrazovnih materijala za učenike osnovne i srednje škole te financiranje nabave udžbenika i drugih obrazovnih materijala sredstvima državnog proračuna Republike Hrvatske. Primjenom ovoga Zakona utvrđeni su problemi i nedostaci pojedinih propisanih odredbi.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu potrebno je, zbog gospodarskih i inflatornih poremećaja na tržištu, redefinirati način izračuna i određivanja maloprodajne cijene udžbenika kako ne bi došlo do nekontroliranog povećanja cijena udžbenika.
Nadalje, potrebne su prilagodbe u Zakonu s ciljem osiguranja fleksibilnijeg i prilagodljivijeg načina odobravanja udžbenika za djecu s posebnim potrebama te udžbenika za nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina.
Također, prekršajne odredbe važećeg Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu uskladit će se sa Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
2.2. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju
2.2.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju
III. kvartal
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakonom o predškolskom odgoju i obrazovanju („Narodne novine“, broj 10/97., 107/07., 94/13., 98/19., 57/22., 101/23.) uređuje se predškolski odgoj i obrazovanje te skrb o djeci predškolske dobi kao dio sustava odgoja i obrazovanja te skrbi o djeci.
Sustav ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja obuhvaća programe odgoja, obrazovanja, zdravstvene zaštite, prehrane i socijalne skrbi koji se ostvaruju u dječjim vrtićima, a organizira se i provodi za svu djecu od navršenih šest mjeseci do polaska u osnovnu školu.
Tijekom primjene Zakona utvrđeni su nedostaci pojedinih propisanih odredbi.
Vlada Republike Hrvatske na svojoj sjednici od 31. kolovoza 2023. godine donijela je, n a temelju članka 1. Zakona o ovlasti Vlade Republike Hrvatske, da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 149/22.), Uredbu o izmjeni Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju („Narodne novine“, broj 101/23.), a u cilju osiguravanja sredstava iz državnog proračuna za fiskalnu održivost dječjih vrtića čiji su osnivači jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te druge pravne i fizičke osobe.
S obzirom na to da normativna rješenja koja proizlaze iz navedene Uredbe postaju sastavni dio Zakona na određeno vrijeme, potrebno je ih je trajno integrirati u Zakon.
Također, u cilju osiguravanja svima dostupnog i kvalitetnog sustava ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, potrebno je redefinirati odredbe vezano uza zapošljavanje i upis u dječji vrtić.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
2.3. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskoj zakladi za znanost
2.3.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskoj zakladi za znanost
III. kvartal
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakonom o Hrvatskoj zakladi za znanost („Narodne novine“, broj 57/22., dalje u tekstu: Zakon) uređuje se svrha, načela rada, osnovna imovina, način i izvori financiranja Hrvatske zaklade za znanost (u daljnjem tekstu: Zaklada). Tijela Zaklade su Upravni odbor Zaklade, Upravitelj Zaklade i Povjerenstvo za prigovore.
Sukladno odredbama Zakona, 14. ožujka 2024. godine imenovano je novo tijelo Zaklade – Povjerenstvo za prigovore. Povjerenstvo za prigovore stručno je tijelo Zaklade koje razmatra prigovore zbog sukoba interesa ili administrativnih, odnosno postupovnih pogrešaka na odluke Upravnog odbora Zaklade o financiranju znanstvenih projekata. Ministarstvo je mišljenja da je potrebno zadaću Povjerenstva za prigovore jasnije urediti.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskoj zakladi za znanost planira se jasnije propisati zadaća Povjerenstva za prigovore. Naime, Zakonom propisana zadaća Povjerenstva za prigovore uključuje prigovore na odluke Upravnog odbora Zaklade o financiranju znanstvenih projekata te nije jasno odnosi li se to i na ostale odluke koje se donose tijekom postupka vrednovanja prijedloga znanstvenih projekata, kao što je praksa na razini Europske unije pri evaluaciji projektnih prijedloga u sklopu Okvirnog programa za istraživanje i inovacije - Obzor Europa.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskoj zakladi za znanost predlaže se s ciljem jačanja uloge Povjerenstva za prigovore i veće transparentnosti u postupcima vrednovanja prijedloga znanstvenih projekata.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
2.4. Zakon o osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju
2.4.
Zakon o osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju
IV. kvartal
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Osnovnoškolski odgoj i obrazovanje obvezni su za svu djecu te traju, u pravilu, od šeste do petnaeste godine života, a za učenike s višestrukim teškoćama u razvoju najdulje do 21. godine života. Osnovna škola traje osam godina i izvodi redovite i posebne programe. Posebni programi se odnose na školovanje djece s teškoćama u razvoju, na alternativne nastavne programe te na programe na jeziku i pismu nacionalnih manjina.
U sustavu obrazovanja Republike Hrvatske moguće je i paralelno osnovno obrazovanje u obliku osnovnoga umjetničkog obrazovanja.
Kako bi se postigla bolja učinkovitost i sinergija između svih dijelova osnovnoškolskog odgoja i obrazovanja te omogućila provedba svih reformskih procesa, potrebno je donošenje zakona koji će samostalno urediti odgoj i obrazovanje na osnovnoškolskoj razini i time pridonijeti kvalitetnijem uređenju tog dijela odgojno-obrazovnog sustava.
Novi zakonski okvir za osnovnoškolski odgoj i obrazovanje potreban je i zbog usklađivanja s Nacionalnom razvojnom strategijom Republike Hrvatske do 2030. godine, Nacionalnim planom oporavka i otpornosti 2021. - 2026. i Nacionalnim planom razvoja sustava obrazovanja za razdoblje do 2027. koji predviđaju strukturnu reformu i modernizaciju sustava odgoja i obrazovanja kako bi se svim učenicima omogućio pristup kvalitetnom i učinkovitom sustavu odgoja i obrazovanja te osigurala veća zapošljivost pojedinaca s kvalifikacijama na svim razinama obrazovanja.
Od 2008. godine u primjeni je jedinstveni Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi („Narodne novine“, broj 87/08 ., 86/09 ., 92/10 ., 105/10 ., 90/11 ., 5/12 ., 16/12 ., 86/12 ., 126/12 ., 94/13 ., 152/14 ., 07/17 ., 68/18 ., 98/19 ., 64/20 ., 151/22 ., 155/23 ., 156/23 .) koji uređuje osnovnoškolski i srednjoškolski sustav koji je do tada bio uređen samostalnim zakonima. Važeći Zakon je mijenjan i dopunjavan više puta jer su se određena normativna rješenja trebala uskladiti na razini dvaju sustava, koji se s obzirom na dob učenika kojima se propisuje specifičnost obrazovanja bitno razlikuju. Također, dio odredbi trebalo je urediti prema istim propisima na razini država članica Europske unije.
Navedene izmjene i dopune nisu riješile sve uočene nedostatke koji su specifični za sustav odgoja i obrazovanja te je potrebno donijeti novo zakonsko rješenje koje će pridonijeti kvalitetnijem uređenju osnovnoškolskog sustava.
Zbog sve veće potrebe učenika za dodatnim radom, primjerenim oblikom školovanja te diferenciranom i individualiziranom nastavom zakonom će se obvezati one školske ustanove koje imaju prostorne, kadrovske i druge uvjete rada da obvezno izvode odgojno-obrazovni rad u jednoj smjeni.
Nadalje, s ciljem ostvarivanja više razine usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda, što zahtijeva duži boravak učenika u osnovnoj školi, zakonom će se stvoriti pretpostavke za povećanje dnevnog opterećenja učenika većim brojem nastavnih sati provedbom programa potpomognutog i obogaćenog učenja.
S obzirom na to da je u proteklome razdoblju došlo do značajnih promjena u sustavu, kao i to da se u sljedećim godinama planiraju novi iskoraci kojima je cilj daljnje unaprjeđenje sustava, potrebno je donijeti novi Zakon koji će omogućiti kvalitetniji osnovnoškolski odgoj i obrazovanje uz optimalno korištenje postojećih resursa.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
2.5. Zakon o srednjoškolskom odgoju i obrazovanju
2.5.
Zakon o srednjoškolskom odgoju i obrazovanju
IV. kvartal
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Srednjoškolski odgoj i obrazovanje u Hrvatskoj su djelatnost kojom se nakon završetka osnovnog obrazovanja polaznicima omogućava stjecanje kompetencija za rad i nastavak obrazovanja te za cjeloživotno učenje, a koji podrazumijevaju gimnazijsko, strukovno i umjetničko obrazovanje, kao i odgojnu djelatnost učeničkih domova. To je trenutačno uređeno trima zakonskim propisima - Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi („Narodne novine“, broj 87/08 ., 86/09 ., 92/10 ., 105/10 ., 90/11 ., 5/12 ., 16/12 . , 86/12 ., 126/12 ., 94/13 ., 152/14 ., 07/17 ., 68/18 ., 98/19 . , 64/20 ., 151/22 ., 155/23 ., 156/23 . ) , Zakonom o strukovnom obrazovanju („Narodne novine, broj 30 /09 ., 24/10 ., 22/13 ., 25/18 ., 69/22 .) i Zakonom o umjetničkom obrazovanju („Narodne novine“, broj 130/11.).
Temeljna djelatnost srednjoškolskog odgoja i obrazovanja uređena je Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, što je otežavalo usklađivanje i provedbu reformskih procesa na razini dvaju sustava, osnovnog i srednjeg, koji se s obzirom na dob učenika i specifičnosti sustava bitno razlikuju.
To znači da bi novi zakon jedinstveno i cjelovito regulirao specifične potrebe suvremenoga srednjoškolskog odgoja i obrazovanja zbog toga što trenutačni sustav bilježi iznimno dinamičnu aktivnost radi osiguravanja brze tranzicije u radni život i/ili daljnje obrazovanje.
Kako bi se postigla bolja učinkovitost srednjoškolskog odgoja i obrazovanja te omogućila daljnja provedba reformskih procesa, potrebno je donošenje zakona koji će samostalno urediti odgoj i obrazovanje u dijelu gimnazijskog i strukovnog obrazovanja te pridonijeti njegovu kvalitetnijem uređenju.
Novi zakonski okvir nužan je zbog usklađivanja s Nacionalnom razvojnom strategijom Republike Hrvatske do 2030. godine, Nacionalnim planom oporavka i otpornosti 2021. - 2026. i Nacionalnim planom razvoja sustava obrazovanja za razdoblje do 2027. koji predviđaju provedbu reformi i modernizaciju srednjoškolskog odgoja i obrazovanja usmjerenog na učenika te kvalitetu, djelotvornost, učinkovitost i pravičnost obrazovanja .
Od 2008. godine u primjeni je jedinstveni Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi („Narodne novine“, broj 87/08 ., 86/09 ., 92/10 ., 105/10 ., 90/11 ., 5/12 ., 16/12 ., 86/12 ., 126/12 ., 94/13 ., 152/14 ., 07/17 ., 68/18 ., 98/19 ., 64/20 ., 151/22 ., 155/23 ., 156/23 .) koji uređuje osnovnoškolski i srednjoškolski sustav koji je do tada bio uređen samostalnim zakonima. Važeći Zakon je mijenjan i dopunjavan više puta jer su se određena normativna rješenja trebala uskladiti na razini dvaju sustava, koji se s obzirom na dob učenika kojima se propisuje specifičnost obrazovanja bitno razlikuju. Također, dio odredbi trebalo je urediti prema istim propisima na razini država članica Europske unije.
Navedene izmjene i dopune nisu riješile sve uočene nedostatke koji su specifični za sustav odgoja i obrazovanja te je zbog kvalitetnijih odredaba kojima se propisuje srednjoškolski odgoj i obrazovanje potrebno donošenje novoga Zakona koji će pridonijeti kvalitetnijem uređenju sustava.
Cilj novog zakona je omogućavanje veće fleksibilnosti sustava, boljega profesionalnog usmjeravanja učenika i njihove horizontalne i vertikalne prohodnosti, poboljšanje odgojno-obrazovnih ishoda te osiguranje bolje zapošljivosti učenika s kvalifikacijama strukovnog obrazovanja i osposobljavanja.
Novim zakonom osigurat će se podrška jačanju autonomije srednjih škola radi osiguravanja kadrovskih i programskih uvjeta potrebnih za uspješnu provedbu kurikulnih dokumenata koji odgovaraju na potrebe učenika i na suvremene potrebe tržišta rada te osiguravaju usvajanje ključnih i transverzalnih kompetencija i specifičnih stručnih vještina.
Poseban naglasak stavit će se na poboljšanje funkcioniranja i kvalitetu upravljanja srednjoškolskim školama i učeničkim domovima te na uvjete rada odgojno-obrazovnih radnika kako bi se povećala atraktivnost profesije te mogućnost njihova profesionalnog razvoja i napredovanja.
Novi zakon uspostavit će i koherentan sustav osiguravanja kvalitete u srednjoškolskom odgoju i obrazovanju, razvoj alata i mehanizama te unaprjeđenje procesa samovrednovanja i njegovo povezivanje s vanjskim vrednovanjem.
Također, novim zakonom jačat će se i europska dimenzija obrazovanja odnosno daljnja internacionalizacija srednjoškolskog obrazovanja na način da se učenicima omogući stjecanje kompetencija mobilnošću i drugim oblicima povezanosti.
Zaključno, novi zakon o srednjoškolskom odgoju i obrazovanju pridonijet će daljnjem unaprjeđenju gimnazijskog i strukovnog obrazovanja. Omogućit će mladima stjecanje i razvoj temeljnih i strukovnih kompetencija s ciljem uspješnog nastavka obrazovanja i uključivanja na tržište rada. Na taj će način zakon pridonijeti i njihovu osobnom razvoju te ih osposobiti za cjeloživotno učenje.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
3. IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
4. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
Datum: 12. studenoga 2024.
Uputa:
. Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
. Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
. Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom " (EU) "
. Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom " (RM) "
. Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH