Na temelju članka 149. stavka 2. Zakona o zračnom prometu („Narodne novine“ broj 69/09, 84/11, 54/13, 127/13 i 92/14), ministar mora, prometa i infrastrukture donosi
PRAVILNIK
O PROVEDBI PROVEDBENE UREDBE KOMISIJE (EU) 2019/317 O UTVRĐIVANJU PROGRAMA PERFORMANSI I SUSTAVA UTVRĐIVANJA NAKNADA U OKVIRU JEDINSTVENOG EUROPSKOG NEBA
1Usklađenost s pravnim aktima Europske unije
Članak 1.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se okvir za provedbu Provedbene uredbe Europske komisije (EU) br. 2019/317 od 11. veljače 2019. o utvrđivanju programa performansi i sustava utvrđivanja naknada u okviru jedinstvenog europskog neba te svih njenih izmjena i dopuna kojom se stavljaju izvan snage Provedbene uredbe (EU) 390/2013 i (EU) 391/2013 (SL L 56, 25.02.2019.) (u daljnjem tekstu: Uredba 2019/317).
2Nadležna tijela
Članak 2.
Tijela nadležna za provedbu Uredbe su Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo kao nacionalno nadzorno tijelo (u daljnjem tekstu: Agencija) i ministarstvo nadležno za civilni zračni promet (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) u okviru ovlasti propisanih Zakonom o zračnom prometu i ovim Pravilnikom.
3Subjekti uključeni u izradu plana performansi
Članak 3.
Subjekti uključeni u izradu plana performansi su pružatelj usluga u zračnoj plovidbi, Agencija, te tijelo nadležno za potragu i spašavanje zrakoplovačiji se prihvatljivi utvrđeni troškovi naplaćuju putem korisničkih naknada sukladno članku 15., stavak 2. točka b) Uredbe (EZ) 550/2004 Europskog parlamenta i Vijeća o pružanju usluga u zračnoj plovidbi u jedinstvenom europskom nebu (SL L 96, 31.3.2004.) te člankom 22. stavak 1., treći podstavak Uredbe 2019/317.
4Predmet i područje primjene
Članak 4.
(a)Odredbe Uredbe 2019/317 primjenjuju se na pružanje rutnih usluga u zračnoj plovidbi unutar europske regije ICAO EUR, te na terminalne usluge pružene u zračnim lukama s 80 000 i više kretanja prema pravilima instrumentalnog letenja (IFR).
(b)Ministarstvo može odlučiti o širem području primjene Uredbe 2019/317 od navedenog u stavku 1. ovoga članka, a sukladno članku 1. stavka 4. i 5. Uredbe 2019/317, o čemu se bez odgode obavještava Europska komisija (u daljnjem tekstu: Komisija). Tijekom pojedinog referentnog razdoblja promjena donešenih odluka u ovom smislu nije moguća.
5Ključni pokazatelji plana performansi
Članak 5.
(a)U smislu provedbe članka 8. stavak 4. Uredbe 2019/317, Ministarstvo može na temelju prethodnog mišljenja Agencije utvrditi uspostavu dodatnih ključnih pokazatelja performansi i pokazatelja za praćenje, a posebno u pogledu civilno-vojnih ili meteoroloških aspekata.
(b)Uspostava dodatnih ključnih pokazatelja performansi i pokazatelja za praćenje iz stavka 1. ovoga članka moguća je isključivo na početku referentnog razdoblja
6Definiranje ciljeva na razini Unije
Članak 6.
Sukladno članku 9. stavak 1. Uredbe 2019/317, subjekti iz članka 3. ovoga Pravilnika na zahtjev Agencije, a najkasnije 20 mjeseci prije početka referentnog perioda, dostavljaju traženu dokumentaciju Agenciji.
7Priprema i dostava nacrta planova performansi
Članak 7.
Sukladno članku 10. stavak 2. Uredbe 2019/317, u koordinaciji sa subjektima iz članka 3. ovog Pravilnika, Agencija sastavlja i objedinjuje nacrt Plana performansi na nacionalnoj razini sukladno Prilogu II Uredbe 2019/317 i isti dostavlja Komisiji sukladno rokovima definiranim člankom 12. Uredbe 2019/317.
8Pružanje informacija i olakšavanje nadzora
Članak 8.
U cilju izvršavanja zadaće nadzora, pružatelj usluga u zračnoj plovidbi i tijelo nadležno za potragu i spašavanje zrakoplova dužni su na zahtjev Agencije bez odlaganja dostaviti traženu dokumentaciju, podatke, informacije te usmena obrazloženja sukladno članku 4. Uredbe 2019/317.
9Ocjenjivanje i revizija dostavljenog nacrta plana performansi
Članak 9.
(a)Sukladno člancima 13. i 14. Uredbe 2019/317, Agencija u koordinaciji sa subjektima iz članka 3. ovog Pravilnika provodi ažuriranje, dopunu i reviziju nacrta Plana performansi sukladno odluci i izdanim preporukama od strane Komisije, te ga po odobrenju Ministarstva dostavlja Komisiji u rokovima propisanim Uredbom 2019/317.
(b)Sukladno članku 15. Uredbe 2019/317, Agencija u suradnji sa subjektima iz članka 3. ovog Pravilnika poduzima korektivne mjere po odluci Komisije i o tome obavještava Ministarstvo koje odlučuje o prihvaćanju ili nadopuni istih, te u roku propisanim Uredbom 2019/317 obavještava Komisiju o poduzetim mjerama.
10Donošenje plana performansi
Članak 10.
U smislu provedbe članka 16. Uredbe 2019/317, nakon potvrde Komisije o usklađenosti nacionalnih ciljeva performansi s ciljevima na razini Unije, Ministarstvo potpisom konačne verzije donosi Plan performansi te isti objavljuje na službenim stranicama Ministarstva
11Revizija ciljeva performansi
Članak 11.
(a)Agencija tijekom referentnog razdoblja i procesa praćenja i izvješćivanja propisanog člankom 18. Uredbe 2019/317 prati performanse, prikuplja dokumentaciju i utvrđuje da li su dostignuti pragovi upozorenja iz članka 9. Uredbe 2019/317 te razmatra da li je namjeravana revizija potrebna i razmjerna.
(b)U slučaju da su ispunjeni preduvjeti za reviziju ciljeva iz plana performansi te ako Agencija kroz konzultacije sa subjektima iz članka 3. ovoga Pravilnika zaključi kako je revizija potrebna i razmjerna, Agencija upućuje prijedlog Ministarstvu o potrebi revizije jednog ili više ciljeva postojećeg plana performansi.
(c)Temeljem prijedloga Agencije iz stavka 2. ovoga članka, Ministarstvo odlučuje o reviziji ciljeva te nalaže Agenciji daljnje postupanje u pripremi ili dopuni obrazloženog zahtjeva prema Komisiji.
12Praćenje i izvještavanje ciljeva performansi
Članak 12.
(a)Agencija tijekom referentnog razdoblja i procesa praćenja i izvješćivanja propisanog člankom 37. Uredbe 2019/317 prati performanse, prikuplja dokumentaciju i utvrđuje situacije koje bi mogle dovesti do neispunjenja jednog ili više ciljeva performansi.
(b)U slučaju da Agencija zaključi kako ciljevi nisu ostvareni ili da postoji rizik neostvarenja ciljeva, Agencija u koordinaciji s pružatenjem usluga u zračnoj plovidbi definira odgovarajuće korektivne radnje ako se ocijene potrebnim i svrsishodnim.
13Uspostava zona naplate
Članak 13.
U smislu provedbe članka 21. Uredbe 2019/317, na području Republike Hrvatske uspostavljene su sljedeće zone naplate:
i)zona naplate rutnih naknada gdje je područje letnih informacija Zagreb (FIR Zagreb),
ii)zone naplate terminalnih naknada:
1.zona I: Zagreb/Pleso (LDZA) i Zagreb/Lučko (LDZL) i
2.zona II: Osijek/Klisa (LDOS), Rijeka/Krk (LDRI), Pula (LDPL), Split/Kaštela (LDSP), Zadar/Zemunik (LDZD), Dubrovnik/Čilipi (LDDU), Brač/Brač (LDSB) i Mali Lošinj (LDLO).
14Metodologija utvrđivanja troškovnih baza za rutne i terminalne naknade
Članak 14.
(a)Sukladno članku 22. te članku 23. Uredbe, subjekti iz članka 3. ovoga Pravilnika prije početka svakog referentnog razdoblja za potrebe uspostavljanja rutnih baza troškova i izračun jediničnih cijena izrađuju vlastite pojedinačne baze troškova koji se nadoknađuju iz rutnih i terminalnih naknada i to za svaku uspostavljenu zonu naplate i svaku godinu planskog razdoblja kao dio Plana performansi koje dostavljaju Agenciji.
(b)Agencija početkom svakog referentnog razdoblja provjerava da li dostavljene baze troškova uključuju samo prihvatljive troškove i jesu li planske pretpostavke odgovarajuće obrazložene, odnosno procjenjuje jesu li baze troškova za svaku zonu naplate sukladne zahtjevima Uredbe 2019/317, Uredbe 550/2004 i ovoga Pravilnika, te potvrđuje adekvatnost primijenjenih kriterija za raspodjelu i alokaciju utvrđenih troškova na zone naplate.
(c)Troškovi pružanja usluga zrakoplovne meteorologije iskazuju se u bazi troškova pružatelja usluga u zračnoj plovidbi.
(d)Trošak doprinosa/članarine EUROCONTROL-u u svoju bazu troškova nadoknadivih iz rutnih naknada uključuje Agencija.
(e)Ostali troškovi koji proizlaze iz međunarodnih sporazuma koji obvezuju Republiku Hrvatsku mogu se, uz suglasnost Ministarstva, uključiti u bazu troškova Agencije.
(f)Dio troška sustava potrage i spašavanja zrakoplova u svoju bazu troškova uključuje tijelo nadležno za potragu i spašavanje zrakoplova temeljem propisa kojima se uređuje potraga i spašavanje zrakoplova.
15Savjetovanja s korisnicima
Članak 15.
(a)Radi transparentnosti troškova, najkasnije četiri mjeseca prije početka referentnog razdoblja Agencija održava savjetovanje s korisnicima zračnog prostora vezano uz predviđene utvrđene troškove, predviđene jedinice prometa, ulaganja te politiku naplate za referentno razdoblje.
(b)Za potrebe savjetovanja prije početka referentnog razdoblja, a najkasnije tri tjedna prije savjetovanja, Agencija dostavlja korisnicima izvještajne tablice vezane uz izračun jedinične cijene zajedno s dodatnim informacijama navedenim u prilogu IX Uredbe 2019/317, te izvještajne tablice s planskim i stvarnim ukupnim i jediničnim troškovima sukladno prilogu VII Uredbe 2019/317.
(c)Tijekom godine Agencija održava savjetovanje u pogledu stvarnih troškova nastalih tijekom prethodne godine, te razlika između stvarnih troškova i onih utvrđenih Planom performansi u skladu s elementima navedenim u točki 1. Priloga XII Uredbe 2019/317, ako predmetne konzultacije s korisnicima zračnog prostora neće biti provedene na koordiniran način unutar cijele EU (npr. putem Proširenog odbora za rutne naknade). Najmanje tri tjedna prije savjetovanja Agencija dostavlja korisnicima izvještajne tablice navedene u prilogu VII Uredbe 2019/317.
(d)Vezano uz transparentnost jediničnih cijena, do 1. kolovoza tekuće godine Agencija održava savjetovanje s korisnicima oko ključnih elemenata navedenih u točki 2. priloga XII Uredbe 2019/317. U tu svrhu Agencija korisnicima dostavlja izvještajne tablice i informacije prema Prilogu IX Uredbe 2019/317 najmanje tri tjedna prije savjetovanja. Ovo se savjetovanje može održati zajedno sa savjetovanjem navedenim u stavku 3. ovoga članka.
(e)Agencija je nadležna za komunikaciju prema Komisiji u smislu dostave izvještajnih tablica koje se dostavljaju na isti datum kada se dostavljaju i stranama u savjetovanju, uz istovremenu dostavu obavijesti i Ministarstvu.
16Izrada konsolidirane baze troškova te određivanje jediničnih cijena rutnih naknada po zonama naplate
Članak 16.
(a)Radi izračuna jediničnih cijena subjekti iz članka 3. ovoga Pravilnika dužni su najkasnije do 20. svibnja svake godine izraditi i dostaviti Agenciji preliminarne ostvarene troškove prethodne godine i prijedlog svojih preliminarnih baza troškova za narednu godinu, uz provedene sve definirane prilagodbe jedinične cijene predviđene člankom 25. stavcima 2. i 3. Uredbe 2019/317, kao i dodatne informacije i ostalu dokumentaciju sukladno rokovima programa performansi te dodacima VII i IX Uredbe 2019/317.
(b)Nakon zaprimanja podataka navedenih u stavku 1. ovoga članka, Agencija utvrđuje transparentnost i usklađenost dostavljene baze troškova te izračuna jediničnih cijena na temelju Godišnjeg izvještaja o stanju pružatelja usluga u zračnoj plovidbi, te Izvještaja o translaciji računa dobiti i gubitka na baze troškova sukladno zahtjevima Uredbe 2019/317.
(c)Ako se analizom dostavljene dokumentacije iz prethodnog stavka ovog članka utvrdi da pojedini troškovi nisu transparentni i/ili u skladu s odredbama Uredbe 2019/317, odnosno nisu odgovarajuće obrazloženi, subjekt na kojeg se to odnosi bit će pozvan da u zadanom roku dostavi tražene korekcije i/ili dodatna obrazloženja.
(d)U slučaju da korekcije ne budu provedene i obrazloženja ne budu dostavljena i/ili dostatna, Agencija će postupiti sukladno članku 22.ovoga Pravilnika.
(e)Po završetku analize, Agencija objedinjuje sve preliminarne ostvarene troškove prethodne godine i prijedlog preliminarnih baza troškova za narednu godinu te izrađuje konsolidirane baze troškova rutnih naknada Republike Hrvatske uz prijedlog preliminarne jedinstvene jedinične cijene rutnih naknada Republike Hrvatske.
(f)Agencija je dužna preliminarne konsolidirane baze troškova i izračunatu jediničnu cijenu do 1. lipnja tekuće godine dostaviti Komisiji i središnjem uredu EUROCONTROL-a za rutne naknade (CRCO) što uključuje izvještajne tablice i dodatne informacije prema prilozima VII i IX Uredbe 2019/317.
17Izrada izvješća o promjenama troškova
Članak 17.
Radi sastavljanja Izvješća o promjenama troškova sukladno članku 28. stavku 7. Uredbe 2019/317, subjekti iz članka 3. ovoga Pravilnika dužni su najkasnije do 15. kolovoza tekuće godine dostaviti traženu dokumentaciju Agenciji. Razlika između utvrđenih i stvarnih troškova prethodne godine utvrđuje se i objašnjava sukladno prilozima VII i IX Uredbe 2019/317.
(a)Nakon provođenja procesa konzultacija, prikupljanja i verifikacije dokumentacije, subjekti iz članka 3. ovoga Pravilnika dužni su najkasnije do 15. listopada svake godine izraditi i dostaviti Agenciji prema potrebi ažurirane preliminarne ostvarene troškove prethodne godine i prijedlog ažuriranih preliminarnih baza troškova za narednu godinu kako je predviđeno člankom 29. stavkom 2. b) Uredbe 2019/317 ili su dužni potvrditi Agenciji dostavljene preliminarne troškove sukladno članku 15. stavak 1. ovoga Pravilnika.
(b)Najkasnije do 1. studenog tekuće godine te nakon savjetovanja s korisnicima, izračunata jedinična cijena se po potrebi ažurira te se o promjeni cijene obavještava Komisija i središnji ured EUROCONTROL-a za rutne naknade (CRCO).
(c)Nakon dostave podataka sukladno terminima predviđenim člankom 15. stavkom 6. i člankom 17. stavkom 2. ovoga Pravilnika, Komisija provjerava jesu li dostavljene jedinične cijene za narednu godinu izračunate sukladno zahtjevima Uredbe 2019/317.
U slučaju da Komisija utvrdi nesukladnosti, poziva Agenciju na dostavu revidirane cijene.
(d)U slučaju da Agencija zaprimi poziv Komisije za revizijom jedinične cijene, sukladno članku 29. stavcima 3., 4. i 5. Uredbe 2019/317, Agencija pokreće postupak revizije iste te u reviziju uključuje subjekte iz članka 3. ovoga Pravilnika sukladno zaprimljenom zahtjevu. Postupak revizije mora biti obavljen na način da se poštuju rokovi za dostavljanje zahtijevane dokumentacije i obrazloženja te eventualne izmjene prema primjedbama Komisije.
(e)Ministarstvo može, na prijedlog Agencije, odlučiti o primjeni niže izračunate jedinične cijene od one izračunate sukladno članku 25. stavka 2. Uredbe 2019/317. Nastala razlika u prihodima u tom se slučaju ne nadoknađuje od korisnika zračnog prostora sukladno članku 29. stavka 6 Uredbe 2019/317.
19Odluka o jediničnoj cijeni rutnih naknada
Članak 19.
(a)Nakon što Agencija zaprimi odluku Komisije sukladno članku 29. stavku 3. Uredbe 2019/317 o usklađenosti jedinične cijene rutnih naknada sa zahtjevima navedenim u članku 25. stavku 2. Uredbe 2019/317, Agencija donosi Odluku o objavi usvojene jedinične cijene rutnih naknada u kojoj navodi i visinu administrativne naknade središnjeg ureda EUROCONTROL-a za rutne naknade (CRCO), kao i Odluku o kamatnoj stopi na zakašnjela plaćanja za narednu godinu. Agencija navedene Odluke dostavlja subjektima iz članka 3. ovoga Pravilnika.
(b)Konačna jedinična cijena za narednu godinu određuje se najkasnije do 20. prosinca tekuće godine. O utvrđenoj cijeni obavještava se Komisija i središnji ured EUROCONTROL-a za rutne nakande (CRCO) sukladno članku 29. stavku 2(c) Uredbe 2019/317.
(c)Ako Agencija ne zaprimi pozitivnu odluku Komisije o usklađenosti jedinične cijene rutnih naknada s odredbama Uredbe 2019/317 kako je navedeno u stavku 1. ovoga članka do kraja prosinca tekuće godine, Agencija donosi odluku o objavi privremene jedinične cijene rutnih naknada za narednu godinu u kojoj navodi i visinu administrativne naknade kao i odluku o kamatnoj stopi na zakašnjela plaćanja sukladno navedenom u stavku 1. ovoga članka, koje dostavlja subjektima iz članka 3. ovoga Pravilnika te središnjem uredu EUROCONTROL-a za rutne naknade (CRCO).
20Izračun jedinične cijene terminalnih naknada
Članak 20.
(a)Ukoliko terminalne zone zadovoljavaju propisane kriterije u članku 1. stavcima 3. i 4. Uredbe 2019/317 primjenjuje se postupak izračuna cijena terminalnih naknada u skladu s Uredbom 2019/317.
(b)Ukoliko terminalne zone ne zadovoljavaju kriterije propisane člankom 1. stavcima 3. i 4. Uredbe 2019/317, primjenjuju se članci 14., 15. i 15.a Uredbe (EZ) 550/2004 za čiju primjenu je nadležna Agencija. Subjekti iz članka 3. ovoga Pravilnika dužni su najkasnije do 20. studenog svake godine izraditi i dostaviti Agenciji prema potrebi ažurirane ostvarene troškove prethodne godine i prijedlog ažuriranih inicijalnih projekcija terminalnih baza troškova za narednu godinu kako je predviđeno člancima 14., 15 i 15 a Uredbe (EZ) 550/2004 i u skladu s metodologijom iz članka 13. ovog Pravilnika za svaku zonu terminalnih naknada.
(c)Ukoliko Agencija zaprimi poziv Komisije za primjenom članka 16. Uredbe (EZ) 550/2004 vezanom uz sustav nadzora naknada za potrebom preispitivanja dostavljenih podataka, Agencija pokreće postupak preispitivanja te uključuje subjekte iz članka 3. ovoga Pravilnika sukladno zahtjevu.
(d)Postupak preispitivanja će se odvijati unutar rokova koje odredi Agencija, a sukladno zahtjevu Europske komisije za dostavom zahtijevane dokumentacije, obrazloženja i eventualnih izmjena prema primjedbama Komisije.
(e)Ministarstvo može na prijedlog Agencije odlučiti o primjeni nižih jediničnih cijena od onih izračunatih temeljem dostavljenih baza troškova sukladno članku 29. stavak 6. Uredbe 2019/317, te i članka 15. stavak 2. e Uredbe (EZ) 550/2004 po pitanju mogućnosti alokacije terminalnih troškova između zona naplate kada za to postoje opravdani razlozi.
21Odluka o jediničnoj cijeni terminalnih naknada po zonama
Članak 21.
Odluku o cijeni terminalnih naknada po zonama Agencija donosi najkasnije do 20. prosinca tekuće godine te je zajedno s Odlukom o kamatnoj stopi na zakašnjela plaćanja dostavlja subjektima iz članka 3. ovoga Pravilnika kao i središnjem uredu EUROCONTROL-a za rutne naknade (CRCO).
22Utvrđivanje pojedinačnih udjela svakog subjekta
Članak 22.
(a)Sukladno usvojenim konsolidiranim konačnim bazama troškova rutnih i terminalnih naknada Republike Hrvatske temeljem kojih je proveden postupak opisan u člancima 15. i 17. ovoga Pravilnika te donesena Odluka o jediničnim cijenama, Agencija u suradnji sa subjektima iz članka 3. ovog Pravilnika utvrđuje pojedinačne udjele svakog od navedenih subjekata za sljedeću plansku godinu, poštujući kriterij da:
i)udio svakog pojedinog subjekta u ukupnim prihodima od rutnih i terminalnih naknada za sljedeću plansku godinu predstavlja upravo udio naplativih troškova pojedinog subjekta konsolidirane baze troškova sljedeće planske godine u ukupnim naplativim troškovima Republike Hrvatske koji se može utvrditi iz podataka sadržanih u konsolidiranim bazama troškova rutnih i terminalnih naknada Republike Hrvatske za sljedeću plansku godinu,
ii)ukupni naplativi troškovi svakog pojedinog subjekta koji se mogu utvrditi iz podataka sadržanih u konsolidiranoj bazi troškova rutnih i terminalnih naknada Republike Hrvatske, podrazumijevaju uskladu ukupnih troškova svakog pojedinog subjekta konsolidirane baze troškova rutnih i terminalnih naknada za:
1.one elemente usklade koji su inicijalno u tom subjektu i nastali (npr. viškovi/manjkovi iz prethodnih razdoblja);
2.one elemente usklade za koje se s pravom očekuje da će u tom pojedinom subjektu nastati, odnosno, koji isključivo njemu pripadaju tijekom relevantne godine za koju se udjeli utvrđuju u skladu sa odredbama članka 25. Uredbe, kao što su poticaji/kazne za ostvarene performanse, troškovi koji nisu podložni mehanizmu podjele rizika ostvarenja prometa i slično, a ako su doista teretili bazu troškova odnosno jediničnu cijenu i slično.
(b)Agencija početkom veljače tekuće godine donosi Odluku o utvrđivanju pojedinačnih udjela u ukupnim prihodima od rutnih i terminalnih naknada za svaki subjekt iz članka 3. ovoga Pravilnika za tekuću godinu koju dostavlja subjektima iz članka 3. ovog Pravilnika i središnjem uredu EUROCONTROL-a za rutne naknade (CRCO).
23Obveza izvješćivanja Ministarstva u postupku utvrđivanja jedinstvenih baza troškova i jediničnih cijena rutnih i terminalnih naknada
Članak 23.
(a)Ukoliko Agencija, nakon provedene analize dostavljenih obrazloženja u slučaju iz članka 15. stavka 2. i 3 ovoga Pravilnika, a u okvirima nadležnosti propisanim Uredbama 2019/317 i 550/2004, utvrdi da su iskazani troškovi i dalje nedostatno obrazloženi dužna je o tome obavijestiti Ministarstvo.
(b)Agencija je dužna obavijestiti Ministarstvo i o drugim bitnim okolnostima koje se tiču i/ili mogu imati utjecaj na utvrđivanje baza troškova koji se nadoknađuju iz rutnih i/ili terminalnih naknada.
24Modulacija naknada za zračnu plovidbu
Članak 24.
(a)Pružatelj usluga u zračnoj plovidbi u koordinaciji s Agencijom može predložiti prilagodbe naknada za zračnu plovidu pri čemu je dužan dostaviti dokumentaciju kojom se opravdava primjena jedne ili više mjera modulacije.
(b)Ministarstvo može na nediskriminirajućoj i transparentnoj osnovi sukladno članku 32. Uredbe 2019/317prilagođavati naknade za usluge u zračnoj plovidbi, o čemu donosi odluku.
(c)Agencija nadzire pravilnu provedbu modulacije naknada za zračnu plovidbu od strane pružatelja usluga u zračnoj plovidbi i o njoj izvješćuju Ministarstvo.
25Usluge u zračnoj plovidbi i usluge koje podliježu tržišnim uvjetima
Članak 25.
U smislu provedbe članka 35. Uredbe 2019/317 vezanog uz pružanje nekih ili svih terminalnih usluga u zračnoj plovidbi, usluga CNS, MET, AIS ili podatkovih usluga upravljanja zračnim prometom (ATM) na tržišnoj osnovi nadležno je Ministarstvo.
26Praćenje i izvješćivanje
Članak 26.
(a)Za potrebe praćenja performansi usluga u zračnoj plovidbi te ocjene jesu li ostvareni ciljevi performansi navedeni u Planovima performansi u smislu provedbe članka 37. stavka 1. Uredbe 2019/317, nadležna je Agencija.
(b)Sukladno ovlastima propisanim Uredbom 2019/317 i Zakonom o zračnom prometu, Agencija može pozvati pružatelja usluga u zračnoj plovidbi da dostavi svu relevantnu dokumentaciju, te strukturiranje podataka na način da isti budu usporedivi s odobrenim Planom performansi.
(c)Pružatelj usluga u zračnoj plovidbidužan je na zahtjev Agencije u zadanom roku dostaviti traženu dokumentaciju i strukturu podataka.
(d)Najkasnije do 1. lipnja svake godine Agencija je dužna izvijestiti Komisiju o rezultatima praćenja u prethodnoj godini sukladno članku 37. stavak 1 Uredbe 2019/317.
27Objava
Članak 27.
(a)U smislu provedbe iz članka 38. stavka 1. (a), (b) i (d) Uredbe 2019/317 vezano uz objavu dokumentacije, nadležno je Ministarstvo.
(b)U smislu provedbe članka 38. stavka 1. (c) i (e) Uredbe 2019/317 nadležna je Agencija.
28Zaštita prava
Članak 28.
U odnosu na odluke donesene na temelju ovog Pravilnika, a koje se tiču njihovih prava i obveza, zainteresirani subjekti mogu ostvariti zaštitu svojih prava podnošenjem prigovora Ministarstvu.
29Prijelazne i završne odredbe
Članak 29.
(a)Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o utvrđivanju rutnih i terminalnih naknada („Narodne novine“ broj 91/13).
(b)Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o provedbi Provedbene uredbe Europske komisije (EU) br. 390/2013 od 9. svibnja 2013. o uspostavljanju programa mjerenja učinkovitosti usluga u zračnoj plovidbi i mrežnih funkcija („Narodne novine“ broj 8/14).
(c)Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Na temelju članka 149. stavka 2. Zakona o zračnom prometu („Narodne novine“ broj 69/09, 84/11, 54/13, 127/13 i 92/14), ministar mora, prometa i infrastrukture donosi
PRAVILNIK
O PROVEDBI PROVEDBENE UREDBE KOMISIJE (EU) 2019/317 O UTVRĐIVANJU PROGRAMA PERFORMANSI I SUSTAVA UTVRĐIVANJA NAKNADA U OKVIRU JEDINSTVENOG EUROPSKOG NEBA
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
1 Usklađenost s pravnim aktima Europske unije
Članak 1.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se okvir za provedbu Provedbene uredbe Europske komisije (EU) br. 2019/317 od 11. veljače 2019. o utvrđivanju programa performansi i sustava utvrđivanja naknada u okviru jedinstvenog europskog neba te svih njenih izmjena i dopuna kojom se stavljaju izvan snage Provedbene uredbe (EU) 390/2013 i (EU) 391/2013 (SL L 56, 25.02.2019.) (u daljnjem tekstu: Uredba 2019/317).
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
2 Nadležna tijela
Članak 2.
Tijela nadležna za provedbu Uredbe su Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo kao nacionalno nadzorno tijelo (u daljnjem tekstu: Agencija) i ministarstvo nadležno za civilni zračni promet (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) u okviru ovlasti propisanih Zakonom o zračnom prometu i ovim Pravilnikom.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
3 Subjekti uključeni u izradu plana performansi
Članak 3.
Subjekti uključeni u izradu plana performansi su pružatelj usluga u zračnoj plovidbi, Agencija, te tijelo nadležno za potragu i spašavanje zrakoplova čiji se prihvatljivi utvrđeni troškovi naplaćuju putem korisničkih naknada sukladno članku 15., stavak 2. točka b) Uredbe (EZ) 550/2004 Europskog parlamenta i Vijeća o pružanju usluga u zračnoj plovidbi u jedinstvenom europskom nebu (SL L 96, 31.3.2004.) te člankom 22. stavak 1., treći podstavak Uredbe 2019/317.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
4 Predmet i područje primjene
Članak 4.
(a) Odredbe Uredbe 2019/317 primjenjuju se na pružanje rutnih usluga u zračnoj plovidbi unutar europske regije ICAO EUR, te na terminalne usluge pružene u zračnim lukama s 80 000 i više kretanja prema pravilima instrumentalnog letenja (IFR).
(b) Ministarstvo može odlučiti o širem području primjene Uredbe 2019/317 od navedenog u stavku 1. ovoga članka, a sukladno članku 1. stavka 4. i 5. Uredbe 2019/317, o čemu se bez odgode obavještava Europska komisija (u daljnjem tekstu: Komisija). Tijekom pojedinog referentnog razdoblja promjena donešenih odluka u ovom smislu nije moguća.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
5 Ključni pokazatelji plana performansi
Članak 5.
(a) U smislu provedbe članka 8. stavak 4. Uredbe 2019/317, Ministarstvo može na temelju prethodnog mišljenja Agencije utvrditi uspostavu dodatnih ključnih pokazatelja performansi i pokazatelja za praćenje, a posebno u pogledu civilno-vojnih ili meteoroloških aspekata.
(b) Uspostava dodatnih ključnih pokazatelja performansi i pokazatelja za praćenje iz stavka 1. ovoga članka moguća je isključivo na početku referentnog razdoblja
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
6 Definiranje ciljeva na razini Unije
Članak 6.
Sukladno članku 9. stavak 1. Uredbe 2019/317, subjekti iz članka 3. ovoga Pravilnika na zahtjev Agencije, a najkasnije 20 mjeseci prije početka referentnog perioda, dostavljaju traženu dokumentaciju Agenciji.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
7 Priprema i dostava nacrta planova performansi
Članak 7.
Sukladno članku 10. stavak 2. Uredbe 2019/317, u koordinaciji sa subjektima iz članka 3. ovog Pravilnika, Agencija sastavlja i objedinjuje nacrt Plana performansi na nacionalnoj razini sukladno Prilogu II Uredbe 2019/317 i isti dostavlja Komisiji sukladno rokovima definiranim člankom 12. Uredbe 2019/317.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
8 Pružanje informacija i olakšavanje nadzora
Članak 8.
U cilju izvršavanja zadaće nadzora, pružatelj usluga u zračnoj plovidbi i tijelo nadležno za potragu i spašavanje zrakoplova dužni su na zahtjev Agencije bez odlaganja dostaviti traženu dokumentaciju, podatke, informacije te usmena obrazloženja sukladno članku 4. Uredbe 2019/317.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
9 Ocjenjivanje i revizija dostavljenog nacrta plana performansi
Članak 9.
(a) Sukladno člancima 13. i 14. Uredbe 2019/317, Agencija u koordinaciji sa subjektima iz članka 3. ovog Pravilnika provodi ažuriranje, dopunu i reviziju nacrta Plana performansi sukladno odluci i izdanim preporukama od strane Komisije, te ga po odobrenju Ministarstva dostavlja Komisiji u rokovima propisanim Uredbom 2019/317.
(b) Sukladno članku 15. Uredbe 2019/317, Agencija u suradnji sa subjektima iz članka 3. ovog Pravilnika poduzima korektivne mjere po odluci Komisije i o tome obavještava Ministarstvo koje odlučuje o prihvaćanju ili nadopuni istih, te u roku propisanim Uredbom 2019/317 obavještava Komisiju o poduzetim mjerama.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
10 Donošenje plana performansi
Članak 10.
U smislu provedbe članka 16. Uredbe 2019/317, nakon potvrde Komisije o usklađenosti nacionalnih ciljeva performansi s ciljevima na razini Unije, Ministarstvo potpisom konačne verzije donosi Plan performansi te isti objavljuje na službenim stranicama Ministarstva
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
11 Revizija ciljeva performansi
Članak 11.
(a) Agencija tijekom referentnog razdoblja i procesa praćenja i izvješćivanja propisanog člankom 18. Uredbe 2019/317 prati performanse, prikuplja dokumentaciju i utvrđuje da li su dostignuti pragovi upozorenja iz članka 9. Uredbe 2019/317 te razmatra da li je namjeravana revizija potrebna i razmjerna.
(b) U slučaju da su ispunjeni preduvjeti za reviziju ciljeva iz plana performansi te ako Agencija kroz konzultacije sa subjektima iz članka 3. ovoga Pravilnika zaključi kako je revizija potrebna i razmjerna, Agencija upućuje prijedlog Ministarstvu o potrebi revizije jednog ili više ciljeva postojećeg plana performansi.
(c) Temeljem prijedloga Agencije iz stavka 2. ovoga članka, Ministarstvo odlučuje o reviziji ciljeva te nalaže Agenciji daljnje postupanje u pripremi ili dopuni obrazloženog zahtjeva prema Komisiji.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
12 Praćenje i izvještavanje ciljeva performansi
Članak 12.
(a) Agencija tijekom referentnog razdoblja i procesa praćenja i izvješćivanja propisanog člankom 37. Uredbe 2019/317 prati performanse, prikuplja dokumentaciju i utvrđuje situacije koje bi mogle dovesti do neispunjenja jednog ili više ciljeva performansi.
(b) U slučaju da Agencija zaključi kako ciljevi nisu ostvareni ili da postoji rizik neostvarenja ciljeva , Agencija u koordinaciji s pružatenjem usluga u zračnoj plovidbi definira odgovarajuće korektivne radnje ako se ocijene potrebnim i svrsishodnim .
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
13 Uspostava zona naplate
Članak 13.
U smislu provedbe članka 21. Uredbe 2019/317, na području Republike Hrvatske uspostavljene su sljedeće zone naplate:
i) zona naplate rutnih naknada gdje je područje letnih informacija Zagreb (FIR Zagreb),
ii) zone naplate terminalnih naknada:
1. zona I: Zagreb/Pleso (LDZA) i Zagreb/Lučko (LDZL) i
2. zona II: Osijek/Klisa (LDOS), Rijeka/Krk (LDRI), Pula (LDPL), Split/Kaštela (LDSP), Zadar/Zemunik (LDZD), Dubrovnik/Čilipi (LDDU), Brač/Brač (LDSB) i Mali Lošinj (LDLO).
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
14 Metodologija utvrđivanja troškovnih baza za rutne i terminalne naknade
Članak 14.
(a) Sukladno članku 22. te članku 23. Uredbe, subjekti iz članka 3. ovoga Pravilnika prije početka svakog referentnog razdoblja za potrebe uspostavljanja rutnih baza troškova i izračun jediničnih cijena izrađuju vlastite pojedinačne baze troškova koji se nadoknađuju iz rutnih i terminalnih naknada i to za svaku uspostavljenu zonu naplate i svaku godinu planskog razdoblja kao dio Plana performansi koje dostavljaju Agenciji.
(b) Agencija početkom svakog referentnog razdoblja provjerava da li dostavljene baze troškova uključuju samo prihvatljive troškove i jesu li planske pretpostavke odgovarajuće obrazložene, odnosno procjenjuje jesu li baze troškova za svaku zonu naplate sukladne zahtjevima Uredbe 2019/317, Uredbe 550/2004 i ovoga Pravilnika, te potvrđuje adekvatnost primijenjenih kriterija za raspodjelu i alokaciju utvrđenih troškova na zone naplate.
(c) Troškovi pružanja usluga zrakoplovne meteorologije iskazuju se u bazi troškova pružatelja usluga u zračnoj plovidbi.
(d) Trošak doprinosa/članarine EUROCONTROL-u u svoju bazu troškova nadoknadivih iz rutnih naknada uključuje Agencija.
(e) Ostali troškovi koji proizlaze iz međunarodnih sporazuma koji obvezuju Republiku Hrvatsku mogu se, uz suglasnost Ministarstva, uključiti u bazu troškova Agencije.
(f) Dio troška sustava potrage i spašavanja zrakoplova u svoju bazu troškova uključuje tijelo nadležno za potragu i spašavanje zrakoplova temeljem propisa kojima se uređuje potraga i spašavanje zrakoplova.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
15 Savjetovanja s korisnicima
Članak 15.
(a) Radi transparentnosti troškova, najkasnije četiri mjeseca prije početka referentnog razdoblja Agencija održava savjetovanje s korisnicima zračnog prostora vezano uz predviđene utvrđene troškove, predviđene jedinice prometa, ulaganja te politiku naplate za referentno razdoblje.
(b) Za potrebe savjetovanja prije početka referentnog razdoblja, a najkasnije tri tjedna prije savjetovanja, Agencija dostavlja korisnicima izvještajne tablice vezane uz izračun jedinične cijene zajedno s dodatnim informacijama navedenim u prilogu IX Uredbe 2019/317, te izvještajne tablice s planskim i stvarnim ukupnim i jediničnim troškovima sukladno prilogu VII Uredbe 2019/317.
(c) Tijekom godine Agencija održava savjetovanje u pogledu stvarnih troškova nastalih tijekom prethodne godine, te razlika između stvarnih troškova i onih utvrđenih Planom performansi u skladu s elementima navedenim u točki 1. Priloga XII Uredbe 2019/317, ako predmetne konzultacije s korisnicima zračnog prostora neće biti provedene na koordiniran način unutar cijele EU (npr. putem Proširenog odbora za rutne naknade). Najmanje tri tjedna prije savjetovanja Agencija dostavlja korisnicima izvještajne tablice navedene u prilogu VII Uredbe 2019/317.
(d) Vezano uz transparentnost jediničnih cijena, do 1. kolovoza tekuće godine Agencija održava savjetovanje s korisnicima oko ključnih elemenata navedenih u točki 2. priloga XII Uredbe 2019/317. U tu svrhu Agencija korisnicima dostavlja izvještajne tablice i informacije prema Prilogu IX Uredbe 2019/317 najmanje tri tjedna prije savjetovanja. Ovo se savjetovanje može održati zajedno sa savjetovanjem navedenim u stavku 3. ovoga članka.
(e) Agencija je nadležna za komunikaciju prema Komisiji u smislu dostave izvještajnih tablica koje se dostavljaju na isti datum kada se dostavljaju i stranama u savjetovanju, uz istovremenu dostavu obavijesti i Ministarstvu.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
16 Izrada konsolidirane baze troškova te određivanje jediničnih cijena rutnih naknada po zonama naplate
Članak 16.
(a) Radi izračuna jediničnih cijena subjekti iz članka 3. ovoga Pravilnika dužni su najkasnije do 20. svibnja svake godine izraditi i dostaviti Agenciji preliminarne ostvarene troškove prethodne godine i prijedlog svojih preliminarnih baza troškova za narednu godinu, uz provedene sve definirane prilagodbe jedinične cijene predviđene člankom 25. stavcima 2. i 3. Uredbe 2019/317, kao i dodatne informacije i ostalu dokumentaciju sukladno rokovima programa performansi te dodacima VII i IX Uredbe 2019/317.
(b) Nakon zaprimanja podataka navedenih u stavku 1. ovoga članka, Agencija utvrđuje transparentnost i usklađenost dostavljene baze troškova te izračuna jediničnih cijena na temelju Godišnjeg izvještaja o stanju pružatelja usluga u zračnoj plovidbi, te Izvještaja o translaciji računa dobiti i gubitka na baze troškova sukladno zahtjevima Uredbe 2019/317.
(c) Ako se analizom dostavljene dokumentacije iz prethodnog stavka ovog članka utvrdi da pojedini troškovi nisu transparentni i/ili u skladu s odredbama Uredbe 2019/317, odnosno nisu odgovarajuće obrazloženi, subjekt na kojeg se to odnosi bit će pozvan da u zadanom roku dostavi tražene korekcije i/ili dodatna obrazloženja.
(d) U slučaju da korekcije ne budu provedene i obrazloženja ne budu dostavljena i/ili dostatna, Agencija će postupiti sukladno članku 22. ovoga Pravilnika.
(e) Po završetku analize, Agencija objedinjuje sve preliminarne ostvarene troškove prethodne godine i prijedlog preliminarnih baza troškova za narednu godinu te izrađuje konsolidirane baze troškova rutnih naknada Republike Hrvatske uz prijedlog preliminarne jedinstvene jedinične cijene rutnih naknada Republike Hrvatske.
(f) Agencija je dužna preliminarne konsolidirane baze troškova i izračunatu jediničnu cijenu do 1. lipnja tekuće godine dostaviti Komisiji i središnjem uredu EUROCONTROL-a za rutne naknade (CRCO) što uključuje izvještajne tablice i dodatne informacije prema prilozima VII i IX Uredbe 2019/317.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
17 Izrada izvješća o promjenama troškova
Članak 17.
Radi sastavljanja Izvješća o promjenama troškova sukladno članku 28. stavku 7. Uredbe 2019/317, subjekti iz članka 3. ovoga Pravilnika dužni su najkasnije do 15. kolovoza tekuće godine dostaviti traženu dokumentaciju Agenciji. Razlika između utvrđenih i stvarnih troškova prethodne godine utvrđuje se i objašnjava sukladno prilozima VII i IX Uredbe 2019/317.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
18 Ažuriranje konsolidirane baze troškova i revizija izračuna jedinične cijene rutnih naknada
Članak 18.
(a) Nakon provođenja procesa konzultacija, prikupljanja i verifikacije dokumentacije, subjekti iz članka 3. ovoga Pravilnika dužni su najkasnije do 15. listopada svake godine izraditi i dostaviti Agenciji prema potrebi ažurirane preliminarne ostvarene troškove prethodne godine i prijedlog ažuriranih preliminarnih baza troškova za narednu godinu kako je predviđeno člankom 29. stavkom 2. b) Uredbe 2019/317 ili su dužni potvrditi Agenciji dostavljene preliminarne troškove sukladno članku 15. stavak 1. ovoga Pravilnika.
(b) Najkasnije do 1. studenog tekuće godine te nakon savjetovanja s korisnicima, izračunata jedinična cijena se po potrebi ažurira te se o promjeni cijene obavještava Komisija i središnji ured EUROCONTROL-a za rutne naknade (CRCO).
(c) Nakon dostave podataka sukladno terminima predviđenim člankom 15. stavkom 6. i člankom 17. stavkom 2. ovoga Pravilnika, Komisija provjerava jesu li dostavljene jedinične cijene za narednu godinu izračunate sukladno zahtjevima Uredbe 2019/317.
U slučaju da Komisija utvrdi nesukladnosti, poziva Agenciju na dostavu revidirane cijene.
(d) U slučaju da Agencija zaprimi poziv Komisije za revizijom jedinične cijene, sukladno članku 29. stavcima 3., 4. i 5. Uredbe 2019/317, Agencija pokreće postupak revizije iste te u reviziju uključuje subjekte iz članka 3. ovoga Pravilnika sukladno zaprimljenom zahtjevu. Postupak revizije mora biti obavljen na način da se poštuju rokovi za dostavljanje zahtijevane dokumentacije i obrazloženja te eventualne izmjene prema primjedbama Komisije.
(e) Ministarstvo može, na prijedlog Agencije, odlučiti o primjeni niže izračunate jedinične cijene od one izračunate sukladno članku 25. stavka 2. Uredbe 2019/317. Nastala razlika u prihodima u tom se slučaju ne nadoknađuje od korisnika zračnog prostora sukladno članku 29. stavka 6 Uredbe 2019/317.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
19 Odluka o jediničnoj cijeni rutnih naknada
Članak 19.
(a) Nakon što Agencija zaprimi odluku Komisije sukladno članku 29. stavku 3. Uredbe 2019/317 o usklađenosti jedinične cijene rutnih naknada sa zahtjevima navedenim u članku 25. stavku 2. Uredbe 2019/317, Agencija donosi Odluku o objavi usvojene jedinične cijene rutnih naknada u kojoj navodi i visinu administrativne naknade središnjeg ureda EUROCONTROL-a za rutne naknade (CRCO), kao i Odluku o kamatnoj stopi na zakašnjela plaćanja za narednu godinu. Agencija navedene Odluke dostavlja subjektima iz članka 3. ovoga Pravilnika.
(b) Konačna jedinična cijena za narednu godinu određuje se najkasnije do 20. prosinca tekuće godine. O utvrđenoj cijeni obavještava se Komisija i središnji ured EUROCONTROL-a za rutne nakande (CRCO) sukladno članku 29. stavku 2(c) Uredbe 2019/317.
(c) Ako Agencija ne zaprimi pozitivnu odluku Komisije o usklađenosti jedinične cijene rutnih naknada s odredbama Uredbe 2019/317 kako je navedeno u stavku 1. ovoga članka do kraja prosinca tekuće godine, Agencija donosi odluku o objavi privremene jedinične cijene rutnih naknada za narednu godinu u kojoj navodi i visinu administrativne naknade kao i odluku o kamatnoj stopi na zakašnjela plaćanja sukladno navedenom u stavku 1. ovoga članka, koje dostavlja subjektima iz članka 3. ovoga Pravilnika te središnjem uredu EUROCONTROL-a za rutne naknade (CRCO).
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
20 Izračun jedinične cijene terminalnih naknada
Članak 20.
(a) Ukoliko terminalne zone zadovoljavaju propisane kriterije u članku 1. stavcima 3. i 4. Uredbe 2019/317 primjenjuje se postupak izračuna cijena terminalnih naknada u skladu s Uredbom 2019/317.
(b) Ukoliko terminalne zone ne zadovoljavaju kriterije propisane člankom 1. stavcima 3. i 4. Uredbe 2019/317, primjenjuju se članci 14., 15. i 15.a Uredbe (EZ) 550/2004 za čiju primjenu je nadležna Agencija. Subjekti iz članka 3. ovoga Pravilnika dužni su najkasnije do 20. studenog svake godine izraditi i dostaviti Agenciji prema potrebi ažurirane ostvarene troškove prethodne godine i prijedlog ažuriranih inicijalnih projekcija terminalnih baza troškova za narednu godinu kako je predviđeno člancima 14., 15 i 15 a Uredbe (EZ) 550/2004 i u skladu s metodologijom iz članka 13. ovog Pravilnika za svaku zonu terminalnih naknada.
(c) Ukoliko Agencija zaprimi poziv Komisije za primjenom članka 16. Uredbe (EZ) 550/2004 vezanom uz sustav nadzora naknada za potrebom preispitivanja dostavljenih podataka, Agencija pokreće postupak preispitivanja te uključuje subjekte iz članka 3. ovoga Pravilnika sukladno zahtjevu.
(d) Postupak preispitivanja će se odvijati unutar rokova koje odredi Agencija, a sukladno zahtjevu Europske komisije za dostavom zahtijevane dokumentacije, obrazloženja i eventualnih izmjena prema primjedbama Komisije.
(e) Ministarstvo može na prijedlog Agencije odlučiti o primjeni nižih jediničnih cijena od onih izračunatih temeljem dostavljenih baza troškova sukladno članku 29. stavak 6. Uredbe 2019/317, te i članka 15. stavak 2. e Uredbe (EZ) 550/2004 po pitanju mogućnosti alokacije terminalnih troškova između zona naplate kada za to postoje opravdani razlozi.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
21 Odluka o jediničnoj cijeni terminalnih naknada po zonama
Članak 21.
Odluku o cijeni terminalnih naknada po zonama Agencija donosi najkasnije do 20. prosinca tekuće godine te je zajedno s Odlukom o kamatnoj stopi na zakašnjela plaćanja dostavlja subjektima iz članka 3. ovoga Pravilnika kao i središnjem uredu EUROCONTROL-a za rutne naknade (CRCO).
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
22 Utvrđivanje pojedinačnih udjela svakog subjekta
Članak 22.
(a) Sukladno usvojenim konsolidiranim konačnim bazama troškova rutnih i terminalnih naknada Republike Hrvatske temeljem kojih je proveden postupak opisan u člancima 15. i 17. ovoga Pravilnika te donesena Odluka o jediničnim cijenama, Agencija u suradnji sa subjektima iz članka 3. ovog Pravilnika utvrđuje pojedinačne udjele svakog od navedenih subjekata za sljedeću plansku godinu, poštujući kriterij da:
i) udio svakog pojedinog subjekta u ukupnim prihodima od rutnih i terminalnih naknada za sljedeću plansku godinu predstavlja upravo udio naplativih troškova pojedinog subjekta konsolidirane baze troškova sljedeće planske godine u ukupnim naplativim troškovima Republike Hrvatske koji se može utvrditi iz podataka sadržanih u konsolidiranim bazama troškova rutnih i terminalnih naknada Republike Hrvatske za sljedeću plansku godinu,
ii) ukupni naplativi troškovi svakog pojedinog subjekta koji se mogu utvrditi iz podataka sadržanih u konsolidiranoj bazi troškova rutnih i terminalnih naknada Republike Hrvatske, podrazumijevaju uskladu ukupnih troškova svakog pojedinog subjekta konsolidirane baze troškova rutnih i terminalnih naknada za:
1. one elemente usklade koji su inicijalno u tom subjektu i nastali (npr. viškovi/manjkovi iz prethodnih razdoblja);
2. one elemente usklade za koje se s pravom očekuje da će u tom pojedinom subjektu nastati, odnosno, koji isključivo njemu pripadaju tijekom relevantne godine za koju se udjeli utvrđuju u skladu sa odredbama članka 25. Uredbe, kao što su poticaji/kazne za ostvarene performanse, troškovi koji nisu podložni mehanizmu podjele rizika ostvarenja prometa i slično, a ako su doista teretili bazu troškova odnosno jediničnu cijenu i slično.
(b) Agencija početkom veljače tekuće godine donosi Odluku o utvrđivanju pojedinačnih udjela u ukupnim prihodima od rutnih i terminalnih naknada za svaki subjekt iz članka 3. ovoga Pravilnika za tekuću godinu koju dostavlja subjektima iz članka 3. ovog Pravilnika i središnjem uredu EUROCONTROL-a za rutne naknade (CRCO).
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
23 Obveza izvješćivanja Ministarstva u postupku utvrđivanja jedinstvenih baza troškova i jediničnih cijena rutnih i terminalnih naknada
Članak 23.
(a) Ukoliko Agencija, nakon provedene analize dostavljenih obrazloženja u slučaju iz članka 15. stavka 2. i 3 ovoga Pravilnika, a u okvirima nadležnosti propisanim Uredbama 2019/317 i 550/2004 , utvrdi da su iskazani troškovi i dalje nedostatno obrazloženi dužna je o tome obavijestiti Ministarstvo.
(b) Agencija je dužna obavijestiti Ministarstvo i o drugim bitnim okolnostima koje se tiču i/ili mogu imati utjecaj na utvrđivanje baza troškova koji se nadoknađuju iz rutnih i/ili terminalnih naknada.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
24 Modulacija naknada za zračnu plovidbu
Članak 24.
(a) Pružatelj usluga u zračnoj plovidbi u koordinaciji s Agencijom može predložiti prilagodbe naknada za zračnu plovidu pri čemu je dužan dostaviti dokumentaciju kojom se opravdava primjena jedne ili više mjera modulacije.
(b) Ministarstvo može na nediskriminirajućoj i transparentnoj osnovi sukladno članku 32. Uredbe 2019/317 prilagođavati naknade za usluge u zračnoj plovidbi, o čemu donosi o dluku.
(c) Agencija nadzire pravilnu provedbu modulacije naknada za zračnu plovidbu od strane pružatelja usluga u zračnoj plovidbi i o njoj izvješćuju Ministarstvo.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
25 Usluge u zračnoj plovidbi i usluge koje podliježu tržišnim uvjetima
Članak 25.
U smislu provedbe članka 35. Uredbe 2019/317 vezanog uz pružanje nekih ili svih terminalnih usluga u zračnoj plovidbi, usluga CNS, MET, AIS ili podatkovih usluga upravljanja zračnim prometom (ATM) na tržišnoj osnovi nadležno je Ministarstvo.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
26 Praćenje i izvješćivanje
Članak 26.
(a) Za potrebe praćenja performansi usluga u zračnoj plovidbi te ocjene jesu li ostvareni ciljevi performansi navedeni u Planovima performansi u smislu provedbe članka 37. stavka 1. Uredbe 2019/317, nadležna je Agencija.
(b) Sukladno ovlastima propisanim Uredbom 2019/317 i Zakonom o zračnom prometu, Agencija može pozvati pružatelja usluga u zračnoj plovidbi da dostavi svu relevantnu dokumentaciju, te strukturiranje podataka na način da isti budu usporedivi s odobrenim Planom performansi.
(c) Pružatelj usluga u zračnoj plovidbi dužan je na zahtjev Agencije u zadanom roku dostaviti traženu dokumentaciju i strukturu podataka.
(d) Najkasnije do 1. lipnja svake godine Agencija je dužna izvijestiti Komisiju o rezultatima praćenja u prethodnoj godini sukladno članku 37. stavak 1 Uredbe 2019/317.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
27 Objava
Članak 27.
(a) U smislu provedbe iz članka 38. stavka 1. (a), (b) i (d) Uredbe 2019/317 vezano uz objavu dokumentacije, nadležno je Ministarstvo.
(b) U smislu provedbe članka 38. stavka 1. (c) i (e) Uredbe 2019/317 nadležna je Agencija.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
28 Zaštita prava
Članak 28.
U odnosu na odluke donesene na temelju ovog Pravilnika, a koje se tiču njihovih prava i obveza, zainteresirani subjekti mogu ostvariti zaštitu svojih prava podnošenjem prigovora Ministarstvu.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo
29 Prijelazne i završne odredbe
Članak 29.
(a) Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o utvrđivanju rutnih i terminalnih naknada („Narodne novine“ broj 91/13).
(b) Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o provedbi Provedbene uredbe Europske komisije (EU) br. 390/2013 od 9. svibnja 2013. o uspostavljanju programa mjerenja učinkovitosti usluga u zračnoj plovidbi i mrežnih funkcija („Narodne novine“ broj 8/14).
(c) Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo