PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O TEHNIČKIM UVJETIMA VOZILA U PROMETU NA CESTAMA
Članak 1.
U Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama (»Narodne novine«, broj 85/16, 24/17, 70/19, 60/20 i 79/23),
iza članka 105. dodaje se novo poglavlje i članci 105.a do 105.g
„15. Dodatni tehnički uvjeti za potpuno automatizirana vozila
Članak 105.a
(1) Potpuno automatizirano vozilo mora funkcionirati tako da prikladnim izborom voznih trakova, smjera i brzine sigurno izvrši zadatak vožnje u definiranom području vožnje, u svim situacijama. To uključuje i usklađivanje smjera putovanja s promjenama u okolišu i na cesti, u skladu s prometnim propisima.
(2) U neočekivanim prometnim situacijama, potpuno automatizirano vozilo treba funkcionirati tako da nastoji izbjeći prometnu nesreću radnjama koje bi u istovrsnoj situaciji uobičajeno poduzeo vozač (npr. kočenjem u nuždi ili manevrima izbjegavanja koji ne ugrožavaju putnike i druge sudionike u prometu).
(3) Sustavi za automatiziranu vožnju moraju biti programirani tako da jednako štite putnike u potpuno automatiziranom vozilu, kao i druge sudionike u prometu.
Članak 105.b
(1) Primjerenim funkcionalnim i konstruktivnim oblikovanjem potpuno automatiziranog vozila potrebno je osigurati provedivost redovitog tehničkog pregleda vozila te mogućnost uporabe svih uređaja i opreme koji se koriste za obavljanje tih pregleda.
(2) Pri ispitivanju učinkovitosti kočenja na uređajima s valjcima kojima se mjeri sila kočenja na obodu kotača, regenerativno kočenje ne smije utjecati na kočenje mehaničkim izvršnim dijelovima kočnica.
Članak 105.c
(1) Proizvođač ili vlasnik vozila mora osigurati neometan i brz pristup podacima o vožnji iz stavka 1. ovog članka putem standardnog OBD II priključka koristeći CAN serijsku komunikaciju po protokolu ISO 15765-4 ili protokolu SAE J1979-2 (OBDonUDS).
(2) Potpuno automatizirano vozilo u prostoru za putnike mora biti opremljen adekvatnim sučeljem kojim će obavještavati putnike o svim fazama vožnje, a posebno o događajima kao što su postavljanje u stanje minimalnog rizika ili bilo kojem događaju koji je posljedica prometne nesreće ili neispravnosti vozila.
(3) Potpuno automatizirano vozilo mora biti opremljeno i sučeljem kojim ovlašteni operater intervencije na daljinu može komunicirati s putnicima i vozilom.
Članak 105.d
(1) Potpuno automatizirano vozilo mora biti povezano adekvatnom podatkovnom vezom putem koje operater intervencije na daljinu može nadzirati vozilo.
(2) Podatkovna veza mora biti zaštićena od neovlaštenog pristupa.
(3) U slučaju prekida podatkovne veze dužem od 60 sekundi, vozilo se mora postaviti u stanje minimalnog rizika.
Članak 105.e
(1) Potpuno automatizirano vozilo mora biti opremljeno funkcionalnošću prepoznavanja službene osobe i postupanja prema uputama službene osobe.
(2) Proizvođač ili vlasnik potpuno automatiziranog vozila mora dokazati ispunjenje uvjeta iz stavka 1. ovog članka prilikom ishođenja licence za obavljanje djelatnosti javnog prijevoza.
Članak 2.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O TEHNIČKIM UVJETIMA VOZILA U PROMETU NA CESTAMA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 1.
U Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama (»Narodne novine«, broj 85/16, 24/17, 70/19, 60/20 i 79/23),
iza članka 105. dodaje se novo poglavlje i članci 105.a do 105.g
„ 15. Dodatni tehnički uvjeti za potpuno automatizirana vozila
Članak 105.a
(1) Potpuno automatizirano vozilo mora funkcionirati tako da prikladnim izborom voznih trakova, smjera i brzine sigurno izvrši zadatak vožnje u definiranom području vožnje, u svim situacijama. To uključuje i usklađivanje smjera putovanja s promjenama u okolišu i na cesti, u skladu s prometnim propisima.
(2) U neočekivanim prometnim situacijama, potpuno automatizirano vozilo treba funkcionirati tako da nastoji izbjeći prometnu nesreću radnjama koje bi u istovrsnoj situaciji uobičajeno poduzeo vozač (npr. kočenjem u nuždi ili manevrima izbjegavanja koji ne ugrožavaju putnike i druge sudionike u prometu).
(3) Sustavi za automatiziranu vožnju moraju biti programirani tako da jednako štite putnike u potpuno automatiziranom vozilu, kao i druge sudionike u prometu.
Članak 105.b
(1) Primjerenim funkcionalnim i konstruktivnim oblikovanjem potpuno automatiziranog vozila potrebno je osigurati provedivost redovitog tehničkog pregleda vozila te mogućnost uporabe svih uređaja i opreme koji se koriste za obavljanje tih pregleda.
(2) Pri ispitivanju učinkovitosti kočenja na uređajima s valjcima kojima se mjeri sila kočenja na obodu kotača, regenerativno kočenje ne smije utjecati na kočenje mehaničkim izvršnim dijelovima kočnica.
Članak 105.c
(1) Proizvođač ili vlasnik vozila mora osigurati neometan i brz pristup podacima o vožnji iz stavka 1. ovog članka putem standardnog OBD II priključka koristeći CAN serijsku komunikaciju po protokolu ISO 15765-4 ili protokolu SAE J1979-2 (OBDonUDS).
(2) Potpuno automatizirano vozilo u prostoru za putnike mora biti opremljen adekvatnim sučeljem kojim će obavještavati putnike o svim fazama vožnje, a posebno o događajima kao što su postavljanje u stanje minimalnog rizika ili bilo kojem događaju koji je posljedica prometne nesreće ili neispravnosti vozila.
(3) Potpuno automatizirano vozilo mora biti opremljeno i sučeljem kojim ovlašteni operater intervencije na daljinu može komunicirati s putnicima i vozilom.
Članak 105.d
(1) Potpuno automatizirano vozilo mora biti povezano adekvatnom podatkovnom vezom putem koje operater intervencije na daljinu može nadzirati vozilo.
(2) Podatkovna veza mora biti zaštićena od neovlaštenog pristupa.
(3) U slučaju prekida podatkovne veze dužem od 60 sekundi, vozilo se mora postaviti u stanje minimalnog rizika.
Članak 105.e
(1) Potpuno automatizirano vozilo mora biti opremljeno funkcionalnošću prepoznavanja službene osobe i postupanja prema uputama službene osobe.
(2) Proizvođač ili vlasnik potpuno automatiziranog vozila mora dokazati ispunjenje uvjeta iz stavka 1. ovog članka prilikom ishođenja licence za obavljanje djelatnosti javnog prijevoza.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 2.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa:
Urbroj:
Zagreb, . XXXX 2024.
MINISTAR
Oleg Butković
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE