Nakon 11 godina primjene uočeni su određeni nedostaci i problemi u primjeni zakona koji je na snazi i koji je četiri puta izmijenjen i dopunjen. Potrebno je donijeti novi Zakon koji će bolje i učinkovitije uređivati područje zaštite prirode i ostvarivanje ciljeva EU, kao što su:
-nedostatna definiranost pojedinih pojmova i nepostojanje definicije upravljanja zaštićenim područjem/područjem ekološke mreže
-zahtjevnost postupka donošenja Strategije zaštite prirode zajedno s Akcijskim planom provedbe
-obveza proglašenja područja stroge zaštite kojom Republika Hrvatska treba doprinijeti EU cilju od 10% stroge zaštite EU kopna i 10% EU mora
-nepotrebno izdavanje dopuštenja za uzgoj strogo zaštićene zavičajne divlje vrste kad se radi o umjetno razmnoženim biljkama (npr. tisa, božikovina)
-ukidanje obveze i ostavljanje mogućnosti donošenja pravilnika o zaštiti i očuvanju za posebne rezervate
-uređenje postupka izdavanja dopuštenja za zahvate unutar zaštićenog područja za koje se ne izdaje akt za građenje, , te detaljnija određenost za koje se zahvate izdaje dopuštenje (za radove izvođenja ili za zadržavanje zahvata u prostoru)
-uređenje prava prvokupa
-bolje uređenje odredbi o naknadi štete koju počine strogo zaštićene životinje koje su ujedno i na popisu lovnih vrsta
-nemogućnost davanja koncesijskih odobrenja na šumama i šumskom zemljištu kada je to u skladu sa zakonom/posebnim propisima o šumama
-odredbe o neposrednom nadzoru kojeg provode čuvari prirode vremenski su vezane su za trenutak zaticanja osobe da obavlja radnje za koje je predviđena prekršajna odgovornost, što se u praksi rjeđe dešava, a ne za trenutak utvrđivanja obavljanja takve radnje
-bolje uređenje prekršajnih odredbi -potreba uvođenje EUR-a zbog prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj
Osnovni cilj Zakona je bolje i učinkovitije urediti područje zaštite prirode i ostvariti ciljeve EU. Zakonom će se uvesti definicija upravljanja zaštićenim područjem/ekološkom mrežom.. Definiranjem upravljanja javne ustanove koje su nadležne za upravljanje zaštićenim područjima i područjima ekološke mreže i u svezi s tim su u obvezi donijeti Planove upravljanja zaštićenim područjima i/ili područjima ekološke mreže, jasnije bi određivale svoje upravljačke ovlasti u tim planovima.. Također, definicije pojedinih pojmova iz postojećeg zakona potrebno je izmijeniti, a potrebno je definirati i neke nove pojmove, kao npr. pojam divlje vrste, ex-situ izvori i dr.
Pored navedenoga, cilj je izmjenama zakona:
-odvojiti postupak donošenja Strategije zaštite prirode od donošenja Akcijskog plana provedbe
-omogućiti da se područja zaštićena prema posebnim propisima (npr. iz područja šumarstva, ribarstva i dr.) mogu odgovarajućim aktom potvrditi kao područja stroge zaštite prema Zakonu o zaštiti prirode. Ovime bi se olakšalo i ubrzalo ispunjavanje obveze proglašenja područja stroge zaštite kojom Republika Hrvatska treba doprinijeti EU cilju od 10% stroge zaštite EU kopna i 10% EU mora.
-izostaviti izdavanje dopuštenja za uzgoj strogo zaštićene zavičajne divlje vrste kad se radi o umjetno razmnoženim biljkama (npr. tisa, božikovina), kao i sankcioniranje pravnih subjekata koji se bave uzgojem takvih vrsta, što se pokazao nepotrebnim.
-ukinuti obvezu, ali ostaviti mogućnost, donošenja pravilnika o zaštiti i očuvanju za posebne rezervate.
-
- - normirati za koje se zahvate izdaje dopuštenje - za radove izvođenja ili za zadržavanje zahvata u prostoru.
-u slučaju korištenja prava prvokupa uvesti obvezu da vlasnik nekretnine unutar nacionalnog parka, kada nekretninu namjerava prodati, najprije ju ponudi na prodaju javnoj ustanovi koja upravlja nacionalnim parkom.
-detaljnije i preciznije urediti odredbe o naknadi štete koju počine strogo zaštićene životinje koje su ujedno i na popisu lovnih vrsta
-omogućiti javnim ustanovama koje upravljaju zaštićenim područjem koje gotovo potpuno obuhvaća šume i šumsko zemljište davanje koncesijskih odobrenja na šumama i šumskom zemljištu ukoliko je to u skladu s propisima i planskim dokumentima o šumama.
-prava i obveze čuvara prirode vezati za trenutak utvrđivanja obavljanja nedopuštene radnje, a ne za trenutak zaticanja prekršitelja u obavljanju takve radnje.
-detaljnije urediti prekršajne odredbe-uvesti EUR-o zbog prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj
2.2.Zakon o proglašenju Parka prirode „Zagorske gore“
2.2.
Zakon o proglašenju Parka prirode „Zagorske gore“
II. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zaštita područja Zagorskih gora u kategoriji parka prirode od posebnog je interesa za Republiku Hrvatsku radi očuvanja izvornih prirodnih vrijednosti, bogate georaznolikosti, divljih vrsta flore i faune, te cjelokupne raznolikosti prirodnih staništa kao što su šumska staništa, mozaici travnjačkih staništa, vodena staništa rijeke Bednje, močvarna staništa, špiljska staništa te drugih prirodnih vrijednosti proizašlih iz višestoljetne tradicije ljudskog korištenja prostora, poluprirodnih staništa, zavičajnih pasmina i sorata te bogatog kulturnog i povijesnog naslijeđa sačuvanog u brojnim paleontološkim i arheološkim nalazima i kulturno – povijesnim lokalitetima. Zbog geografskog položaja, razvedenosti reljefa, klimatskih i hidrografskih prilika ovaj je prostor bogat vrijednim geološkim, geomorfološkim, hidrološkim, paleontološkim i mineraloškim lokalitetima te biološkim i kulturno-povijesnim vrijednostima. Zbog navedenoga, područje Maceljske gore, Ravne gore, Strahinjščice, Ivanščice i Bednjanskog kraja potrebno je proglasiti parkom prirode te tim režimom zaštite sačuvati iznimne i višestruke prirodne vrijednosti s vrijednim ekološkim obilježjima, naglašenim krajobraznim i kulturno-povijesnim vrijednostima, uz dopuštanje obavljanja određenih djelatnosti i radnji, u mjeri u kojoj se neće ugroziti njegova bitna obilježja i uloga ovoga prostora.
Donošenjem ovoga Zakona osigurat će se primjerena pravna i stručna zaštita područja Zagorskih gora, omogućiti cjelovito sagledavanje održivog načina obavljanja gospodarskih djelatnosti, iznalaženje optimalnih rješenja za korištenje prirodnih resursa te jačanje posjetiteljskih i edukativnih sadržaja tog prostora.
Park prirode pogodan je oblik zaštite većih vrijednih prostora jer istovremeno omogućuje zaštitu prirodnih vrijednosti, ali i korištenje prirodnih dobara. Proglašenjem parka prirode očekuje se da upravo prirodne i krajobrazne vrijednosti u sinergiji s bogatom kulturno-povijesnom baštinom postanu osnova razvoja predloženog Parka prirode.
Osnivanjem Parka prirode „Zagorske gore“ stvorit će se dodatne vrijednosti koje mogu utjecati na poboljšanje života i rada lokalne zajednice. Donošenjem Zakona stvaraju se pravne pretpostavke za donošenje prostornog plana područja posebnih obilježja i plana upravljanja Parkom prirode „Zagorske gore“ kojima će se pobliže urediti zaštita, unapređenje i korištenje te način upravljanja tim zaštićenim dijelom prirode.
Prijedlog zakona propisuje da će Vlada Republike Hrvatske u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu Zakona uredbom osnovati javnu ustanova za upravljanje Parkom prirode „Zagorske gore“. Time će se kroz osiguravanje sredstava za provedbu mjera očuvanja i zapošljavanje djelatnika za rad u javnoj ustanovi osigurati adekvatno upravljanje u svrhu zaštite i očuvanja prirodnih i drugih vrijednosti, provođenje Zakona o zaštiti prirode te osigurati neposredan nadzor Parka prirode.
Zaštita Zagorskih gora u kategoriji parka prirode može imati pozitivne učinke za stanovništvo i gospodarstvo, kroz održivi razvoj i bolju prepoznatljivost lokalnih dobara i usluga, ali i otvaranjem novih djelatnosti i mogućnosti korištenja ovog prostora.
Park prirode svakako će pridonijeti očuvanju kvalitete života i zdravlja ljudi na ovom području, a uključivanjem u mrežu zaštićenih područja parkova u Republici Hrvatskoj doprinijeti će prepoznatljivosti i privlačnosti ovog prostora, investicijama i otvaranju novih radnih mjesta.
2.3.Zakon o zaštiti okoliša (EU)
2.3.
Zakon o zaštiti okoliša (EU)
IV. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije. Naime, Direktiva (EU) 2024/1785 Europskog Parlamenta i Vijeća od 24. travnja 2024. o izmjeni Direktive 2010/75/EU Europskog parlamenta i Vijeća o industrijskim emisijama (integrirano sprječavanje i kontrola onečišćenja) i Direktive Vijeća 1999/31/EZ o odlagalištima otpada (tzy. IED 2.0) stupila je na snagu 4. kolovoza 2024.  e je Republika Hrvatska u obvezi do 1. srpnja 2026. prenijeti navedenu Direktivu u nacionalno zakonodavstvo.
Cilj donošenja zakona je usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije kojom se nastoji smanjiti utjecaj onečišćenja na zdravlje ljudi i okoliša smanjenjem štetnih industrijskih i intenzivnih emisija stoke kroz sljedeće: promicanje inovacija i transformaciju kroz najučinkovitije održive tehnike smanjenja emisija, postrožavanje pravila o smanjenju emisija sa strožim graničnim vrijednostima emisija i strožim uvjetima za odobravanje odstupanja od istih, dinamičnije izdavanje/preispitivanje dozvola velikih industrijskih postrojenja; pružanje novih i jačih alata za kružno gospodarstvo i učinkovitost resursa, kao i smanjenje upotrebe opasnih kemikalija. Nadalje, cilj je obuhvatiti i više aktivnosti za smanjenje nereguliranih emisija kao što je aktivnost vađenja metala, proizvodnja baterija te intenzivnije farme svinja i peradi, poboljšati pristup informacijama i pravosuđu u vezi s izdavanjem dozvola, radom i kontrolom reguliranih postrojenja te povećanjem sudjelovanja javnosti u odlučivanju kao i mogućnost traženja naknade štete za zdravlje ljudi uzrokovane nezakonitim onečišćenjem okoliša.
Također, cilj je dodatno precizirati i nadopuniti važeće odredbe te poboljšati jasnoću pojedinih odredbi radi neometane primjene Zakona.
3.IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2023/1115 o stavljanju na raspolaganje na tržištu Unije i izvozu iz Unije određene robe i određenih proizvoda povezanih s deforestacijom i degradacijom šuma (EU)
3.1.
Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2023/1115 o stavljanju na raspolaganje na tržištu Unije i izvozu iz Unije određene robe i određenih proizvoda povezanih s deforestacijom i degradacijom šuma (EU)
II. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Ovim se Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2023/1115 Europskog parlamenta i Vijeća od 31. svibnja 2023. o stavljanju na raspolaganje na tržištu Unije i izvozu iz Unije određene robe i određenih proizvoda povezanih s deforestacijom i degradacijom šuma te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 995/2010.
Uredba (EU) 2023/1115 se primjenjuje od 30. prosinca 2024.
Ciljevi ovoga Zakona su provedba Uredbe (EU) 2023/1115 Europskog parlamenta i Vijeća od 31. svibnja 2023. o stavljanju na raspolaganje na tržištu Unije i izvozu iz Unije određene robe i određenih proizvoda povezanih s deforestacijom i degradacijom šuma te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 995/2010 kojom se utvrđuju slijedeći ciljevi
1. smanjenje na najmanju moguću mjeru doprinosa Europske unije globalnoj deforestaciji i degradaciji šuma;
2. smanjenje doprinosa Europske unije emisijama stakleničkih plinova i globalnom gubitku bioraznolikosti;
3. osigurati da gospodarski subjekti primjenjuju sustav dužne pozornosti kako bi se spriječilo da proizvodi koje prodaju u EU ne dovode do deforestacije i propadanja šuma i/ili ugrožavanja ljudskih prava povezanih s deforestacijom, uz poštivanje načela slobodnog, prethodnog i informiranog pristanka autohtonih naroda;
4.osigurati da trgovci u cjelokupnom lancu opskrbe primjenjuju sustav sljedivosti proizvoda obuhvaćenih ovim zakonom.
3.2.Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2024/1991 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. lipnja 2024. o obnovi prirode i izmjeni Uredbe (EU) 2022/869 (EU)
3.2.
Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2024/1991 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. lipnja 2024. o obnovi prirode i izmjeni Uredbe (EU) 2022/869 (EU)
II. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Osiguravanje okvira za provedbu Uredbe (EU) 2024/1991 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. lipnja 2024. o obnovi prirode i izmjeni Uredbe (EU) 2022/869 utvrđivanjem nadležnih tijela i njihovih zadaća te rokova za provedbu.
Zakonom će se utvrditi nadležnost za provedbu Uredbe (EU) 2024/1991 i to:
-za izradu nacrta i usvajanje nacionalnog plana obnove iz članka 14. Uredbe te provedbu aktivnosti pripremnog praćenja i istraživanja, kao i sadržaj nacionalnog plana obnove, postupak izrade i rokove izrade te njegovu reviziju
-za utvrđivanje zadovoljavajućih razina za populacije oprašivača
pokazatelje za poljoprivredne ekosustave, pokazatelje za šumske ekosustave , te urbane zelene površine i prekrivenost gradova krošnjama stabala..
-za izradu popisa umjetnih pregrada
-za utvrđivanje poljoprivrednih i šumskih područja koja je potrebno obnoviti te izradu karte tih područja
-za dopunu metodologije za praćenje obilježja krajobraza velike raznolikosti koja nisu obuhvaćena zajedničkom metodologijom
-za praćenje stanja i trenda stanišnih tipova, pokazatelja urbanih, poljoprivrednih i šumskih ekosustav, brojnosti i raznolikosti vrsta oprašivača te drugih elemenata i pokazatelja iz članka 20. Uredbe kao i rokove za početak praćenja
-za izvješćivanje Komisije o provedbi Uredbe te rokove, način izvješćivanja i sadržaj izvješća.
3.3.Zakon o potvrđivanju Protokola iz 1996. godine uz Konvenciju o sprječavanju onečišćenja mora potapanjem otpada i drugih tvari, 1972.
3.3.
Zakon o potvrđivanju Protokola iz 1996. godine uz Konvenciju o sprječavanju onečišćenja mora potapanjem otpada i drugih tvari, 1972.
I. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Ispunjenje uvjeta za pristupanje Republike Hrvatske OECD-u (Organisation for Economic Co-operation and Development)
Potvrđivanje Protokola iz 1996. godine uz Konvenciju o sprječavanju onečišćenja mora potapanjem otpada i drugih tvari, 1972., sastavljen u Londonu 17. studenog 1996.
Tekst Konvencije o sprječavanju onečišćenja mora potapanjem otpada i drugih tvari, u izvorniku na engleskom jeziku i u prijevodu na hrvatski jezik objavljen je u Narodne novine broj 2/24 (međunarodni) 27. ožujka 2024.
3.4.Zakon o provedbi Uredbe(EU) 2023/956 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o uspostavi mehanizma za ugljičnu prilagodbu na granicama (EU)
3.4.
Zakon o provedbi Uredbe(EU) 2023/956 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o uspostavi mehanizma za ugljičnu prilagodbu na granicama (EU)
II. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Osiguravanje okvira za provedbu Uredbe (EU) 2023/956 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o uspostavi mehanizma za ugljičnu prilagodbu na granicama, utvrđivanjem nadležnih tijela i njihovih zadaća, upravni i inspekcijski nadzor te prekršajne odredbe.
Cilj donošenja zakona je usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije kojom se uspostavlja mehanizam za ugljičnu prilagodbu na granicama (u daljnjem tekstu: CBAM):S obzirom na to da je CBAM instrument za sprečavanje izmještanja emisija ugljika i smanjenje emisija stakleničkih plinova, njime se osigurava da uvezena roba ili proizvodi (aluminij, cement, željezo i čelik, gnojivo, električna energije i vodik) podliježu regulatornom sustavu u kojem se primjenjuju troškovi ugljika istovjetni onima u okviru EU sustava trgovanja emisijama, te će cijena ugljika biti istovjetna za uvezene i domaće proizvode.
Iako je cilj CBAM-a spriječiti rizik od izmještanja proizvodnje iz EU u treće zemlje, CBAM mehanizmom se istodobno potiču proizvođači iz trećih zemalja da upotrebljavaju tehnologije koje su učinkovitije u pogledu emisija stakleničkih plinova kako bi nastajalo manje emisija.
PRILOG 1.:
AŽURIRANI OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
1. STRUČNI NOSITELJ:
1.
STRUČNI NOSITELJ:
Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
2.POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
2.1.Zakon o zaštiti prirode
2.1.
Zakon o zaštiti prirode
IV. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Nakon 11 godina primjene uočeni su određeni nedostaci i problemi u primjeni zakona koji je na snazi i koji je četiri puta izmijenjen i dopunjen. Potrebno je donijeti novi Zakon koji će bolje i učinkovitije uređivati područje zaštite prirode i ostvarivanje ciljeva EU, kao što su:
-nedostatna definiranost pojedinih pojmova i nepostojanje definicije upravljanja zaštićenim područjem/područjem ekološke mreže
-zahtjevnost postupka donošenja Strategije zaštite prirode zajedno s Akcijskim planom provedbe
-obveza proglašenja područja stroge zaštite kojom Republika Hrvatska treba doprinijeti EU cilju od 10% stroge zaštite EU kopna i 10% EU mora
-nepotrebno izdavanje dopuštenja za uzgoj strogo zaštićene zavičajne divlje vrste kad se radi o umjetno razmnoženim biljkama (npr. tisa, božikovina)
-ukidanje obveze i ostavljanje mogućnosti donošenja pravilnika o zaštiti i očuvanju za posebne rezervate
-uređenje postupka izdavanja dopuštenja za zahvate unutar zaštićenog područja za koje se ne izdaje akt za građenje, , te detaljnija određenost za koje se zahvate izdaje dopuštenje (za radove izvođenja ili za zadržavanje zahvata u prostoru)
-uređenje prava prvokupa
-bolje uređenje odredbi o naknadi štete koju počine strogo zaštićene životinje koje su ujedno i na popisu lovnih vrsta
-nemogućnost davanja koncesijskih odobrenja na šumama i šumskom zemljištu kada je to u skladu sa zakonom/posebnim propisima o šumama
-odredbe o neposrednom nadzoru kojeg provode čuvari prirode vremenski su vezane su za trenutak zaticanja osobe da obavlja radnje za koje je predviđena prekršajna odgovornost, što se u praksi rjeđe dešava, a ne za trenutak utvrđivanja obavljanja takve radnje
-bolje uređenje prekršajnih odredbi -potreba uvođenje EUR-a zbog prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj
Osnovni cilj Zakona je bolje i učinkovitije urediti područje zaštite prirode i ostvariti ciljeve EU. Zakonom će se uvesti definicija upravljanja zaštićenim područjem/ekološkom mrežom.. Definiranjem upravljanja javne ustanove koje su nadležne za upravljanje zaštićenim područjima i područjima ekološke mreže i u svezi s tim su u obvezi donijeti Planove upravljanja zaštićenim područjima i/ili područjima ekološke mreže, jasnije bi određivale svoje upravljačke ovlasti u tim planovima.. Također, definicije pojedinih pojmova iz postojećeg zakona potrebno je izmijeniti, a potrebno je definirati i neke nove pojmove, kao npr. pojam divlje vrste, ex-situ izvori i dr.
Pored navedenoga, cilj je izmjenama zakona:
-odvojiti postupak donošenja Strategije zaštite prirode od donošenja Akcijskog plana provedbe
-omogućiti da se područja zaštićena prema posebnim propisima (npr. iz područja šumarstva, ribarstva i dr.) mogu odgovarajućim aktom potvrditi kao područja stroge zaštite prema Zakonu o zaštiti prirode. Ovime bi se olakšalo i ubrzalo ispunjavanje obveze proglašenja područja stroge zaštite kojom Republika Hrvatska treba doprinijeti EU cilju od 10% stroge zaštite EU kopna i 10% EU mora.
-izostaviti izdavanje dopuštenja za uzgoj strogo zaštićene zavičajne divlje vrste kad se radi o umjetno razmnoženim biljkama (npr. tisa, božikovina), kao i sankcioniranje pravnih subjekata koji se bave uzgojem takvih vrsta, što se pokazao nepotrebnim.
-ukinuti obvezu, ali ostaviti mogućnost, donošenja pravilnika o zaštiti i očuvanju za posebne rezervate.
-
- - normirati za koje se zahvate izdaje dopuštenje - za radove izvođenja ili za zadržavanje zahvata u prostoru.
-u slučaju korištenja prava prvokupa uvesti obvezu da vlasnik nekretnine unutar nacionalnog parka, kada nekretninu namjerava prodati, najprije ju ponudi na prodaju javnoj ustanovi koja upravlja nacionalnim parkom.
-detaljnije i preciznije urediti odredbe o naknadi štete koju počine strogo zaštićene životinje koje su ujedno i na popisu lovnih vrsta
-omogućiti javnim ustanovama koje upravljaju zaštićenim područjem koje gotovo potpuno obuhvaća šume i šumsko zemljište davanje koncesijskih odobrenja na šumama i šumskom zemljištu ukoliko je to u skladu s propisima i planskim dokumentima o šumama.
-prava i obveze čuvara prirode vezati za trenutak utvrđivanja obavljanja nedopuštene radnje, a ne za trenutak zaticanja prekršitelja u obavljanju takve radnje.
-detaljnije urediti prekršajne odredbe-uvesti EUR-o zbog prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
2.2.Zakon o proglašenju Parka prirode „Zagorske gore“
2.2.
Zakon o proglašenju Parka prirode „Zagorske gore“
II. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zaštita područja Zagorskih gora u kategoriji parka prirode od posebnog je interesa za Republiku Hrvatsku radi očuvanja izvornih prirodnih vrijednosti, bogate georaznolikosti, divljih vrsta flore i faune, te cjelokupne raznolikosti prirodnih staništa kao što su šumska staništa, mozaici travnjačkih staništa, vodena staništa rijeke Bednje, močvarna staništa, špiljska staništa te drugih prirodnih vrijednosti proizašlih iz višestoljetne tradicije ljudskog korištenja prostora, poluprirodnih staništa, zavičajnih pasmina i sorata te bogatog kulturnog i povijesnog naslijeđa sačuvanog u brojnim paleontološkim i arheološkim nalazima i kulturno – povijesnim lokalitetima. Zbog geografskog položaja, razvedenosti reljefa, klimatskih i hidrografskih prilika ovaj je prostor bogat vrijednim geološkim, geomorfološkim, hidrološkim, paleontološkim i mineraloškim lokalitetima te biološkim i kulturno-povijesnim vrijednostima. Zbog navedenoga, područje Maceljske gore, Ravne gore, Strahinjščice, Ivanščice i Bednjanskog kraja potrebno je proglasiti parkom prirode te tim režimom zaštite sačuvati iznimne i višestruke prirodne vrijednosti s vrijednim ekološkim obilježjima, naglašenim krajobraznim i kulturno-povijesnim vrijednostima, uz dopuštanje obavljanja određenih djelatnosti i radnji, u mjeri u kojoj se neće ugroziti njegova bitna obilježja i uloga ovoga prostora.
Donošenjem ovoga Zakona osigurat će se primjerena pravna i stručna zaštita područja Zagorskih gora, omogućiti cjelovito sagledavanje održivog načina obavljanja gospodarskih djelatnosti, iznalaženje optimalnih rješenja za korištenje prirodnih resursa te jačanje posjetiteljskih i edukativnih sadržaja tog prostora.
Park prirode pogodan je oblik zaštite većih vrijednih prostora jer istovremeno omogućuje zaštitu prirodnih vrijednosti, ali i korištenje prirodnih dobara. Proglašenjem parka prirode očekuje se da upravo prirodne i krajobrazne vrijednosti u sinergiji s bogatom kulturno-povijesnom baštinom postanu osnova razvoja predloženog Parka prirode.
Osnivanjem Parka prirode „Zagorske gore“ stvorit će se dodatne vrijednosti koje mogu utjecati na poboljšanje života i rada lokalne zajednice. Donošenjem Zakona stvaraju se pravne pretpostavke za donošenje prostornog plana područja posebnih obilježja i plana upravljanja Parkom prirode „Zagorske gore“ kojima će se pobliže urediti zaštita, unapređenje i korištenje te način upravljanja tim zaštićenim dijelom prirode.
Prijedlog zakona propisuje da će Vlada Republike Hrvatske u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu Zakona uredbom osnovati javnu ustanova za upravljanje Parkom prirode „Zagorske gore“. Time će se kroz osiguravanje sredstava za provedbu mjera očuvanja i zapošljavanje djelatnika za rad u javnoj ustanovi osigurati adekvatno upravljanje u svrhu zaštite i očuvanja prirodnih i drugih vrijednosti, provođenje Zakona o zaštiti prirode te osigurati neposredan nadzor Parka prirode.
Zaštita Zagorskih gora u kategoriji parka prirode može imati pozitivne učinke za stanovništvo i gospodarstvo, kroz održivi razvoj i bolju prepoznatljivost lokalnih dobara i usluga, ali i otvaranjem novih djelatnosti i mogućnosti korištenja ovog prostora.
Park prirode svakako će pridonijeti očuvanju kvalitete života i zdravlja ljudi na ovom području, a uključivanjem u mrežu zaštićenih područja parkova u Republici Hrvatskoj doprinijeti će prepoznatljivosti i privlačnosti ovog prostora, investicijama i otvaranju novih radnih mjesta.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
2.3.Zakon o zaštiti okoliša (EU)
2.3.
Zakon o zaštiti okoliša (EU)
IV. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije. Naime, Direktiva (EU) 2024/1785 Europskog Parlamenta i Vijeća od 24. travnja 2024. o izmjeni Direktive 2010/75/EU Europskog parlamenta i Vijeća o industrijskim emisijama (integrirano sprječavanje i kontrola onečišćenja) i Direktive Vijeća 1999/31/EZ o odlagalištima otpada (tzy. IED 2.0) stupila je na snagu 4. kolovoza 2024.  e je Republika Hrvatska u obvezi do 1. srpnja 2026. prenijeti navedenu Direktivu u nacionalno zakonodavstvo.
Cilj donošenja zakona je usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije kojom se nastoji smanjiti utjecaj onečišćenja na zdravlje ljudi i okoliša smanjenjem štetnih industrijskih i intenzivnih emisija stoke kroz sljedeće: promicanje inovacija i transformaciju kroz najučinkovitije održive tehnike smanjenja emisija, postrožavanje pravila o smanjenju emisija sa strožim graničnim vrijednostima emisija i strožim uvjetima za odobravanje odstupanja od istih, dinamičnije izdavanje/preispitivanje dozvola velikih industrijskih postrojenja; pružanje novih i jačih alata za kružno gospodarstvo i učinkovitost resursa, kao i smanjenje upotrebe opasnih kemikalija. Nadalje, cilj je obuhvatiti i više aktivnosti za smanjenje nereguliranih emisija kao što je aktivnost vađenja metala, proizvodnja baterija te intenzivnije farme svinja i peradi, poboljšati pristup informacijama i pravosuđu u vezi s izdavanjem dozvola, radom i kontrolom reguliranih postrojenja te povećanjem sudjelovanja javnosti u odlučivanju kao i mogućnost traženja naknade štete za zdravlje ljudi uzrokovane nezakonitim onečišćenjem okoliša.
Također, cilj je dodatno precizirati i nadopuniti važeće odredbe te poboljšati jasnoću pojedinih odredbi radi neometane primjene Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
3.IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
3.1.Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2023/1115 o stavljanju na raspolaganje na tržištu Unije i izvozu iz Unije određene robe i određenih proizvoda povezanih s deforestacijom i degradacijom šuma (EU)
3.1.
Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2023/1115 o stavljanju na raspolaganje na tržištu Unije i izvozu iz Unije određene robe i određenih proizvoda povezanih s deforestacijom i degradacijom šuma (EU)
II. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Ovim se Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2023/1115 Europskog parlamenta i Vijeća od 31. svibnja 2023. o stavljanju na raspolaganje na tržištu Unije i izvozu iz Unije određene robe i određenih proizvoda povezanih s deforestacijom i degradacijom šuma te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 995/2010.
Uredba (EU) 2023/1115 se primjenjuje od 30. prosinca 2024.
Ciljevi ovoga Zakona su provedba Uredbe (EU) 2023/1115 Europskog parlamenta i Vijeća od 31. svibnja 2023. o stavljanju na raspolaganje na tržištu Unije i izvozu iz Unije određene robe i određenih proizvoda povezanih s deforestacijom i degradacijom šuma te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 995/2010 kojom se utvrđuju slijedeći ciljevi
1. smanjenje na najmanju moguću mjeru doprinosa Europske unije globalnoj deforestaciji i degradaciji šuma;
2. smanjenje doprinosa Europske unije emisijama stakleničkih plinova i globalnom gubitku bioraznolikosti;
3. osigurati da gospodarski subjekti primjenjuju sustav dužne pozornosti kako bi se spriječilo da proizvodi koje prodaju u EU ne dovode do deforestacije i propadanja šuma i/ili ugrožavanja ljudskih prava povezanih s deforestacijom, uz poštivanje načela slobodnog, prethodnog i informiranog pristanka autohtonih naroda;
4.osigurati da trgovci u cjelokupnom lancu opskrbe primjenjuju sustav sljedivosti proizvoda obuhvaćenih ovim zakonom.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
3.2.Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2024/1991 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. lipnja 2024. o obnovi prirode i izmjeni Uredbe (EU) 2022/869 (EU)
3.2.
Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2024/1991 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. lipnja 2024. o obnovi prirode i izmjeni Uredbe (EU) 2022/869 (EU)
II. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Osiguravanje okvira za provedbu Uredbe (EU) 2024/1991 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. lipnja 2024. o obnovi prirode i izmjeni Uredbe (EU) 2022/869 utvrđivanjem nadležnih tijela i njihovih zadaća te rokova za provedbu.
Zakonom će se utvrditi nadležnost za provedbu Uredbe (EU) 2024/1991 i to:
-za izradu nacrta i usvajanje nacionalnog plana obnove iz članka 14. Uredbe te provedbu aktivnosti pripremnog praćenja i istraživanja, kao i sadržaj nacionalnog plana obnove, postupak izrade i rokove izrade te njegovu reviziju
-za utvrđivanje zadovoljavajućih razina za populacije oprašivača
pokazatelje za poljoprivredne ekosustave, pokazatelje za šumske ekosustave , te urbane zelene površine i prekrivenost gradova krošnjama stabala..
-za izradu popisa umjetnih pregrada
-za utvrđivanje poljoprivrednih i šumskih područja koja je potrebno obnoviti te izradu karte tih područja
-za dopunu metodologije za praćenje obilježja krajobraza velike raznolikosti koja nisu obuhvaćena zajedničkom metodologijom
-za praćenje stanja i trenda stanišnih tipova, pokazatelja urbanih, poljoprivrednih i šumskih ekosustav, brojnosti i raznolikosti vrsta oprašivača te drugih elemenata i pokazatelja iz članka 20. Uredbe kao i rokove za početak praćenja
-za izvješćivanje Komisije o provedbi Uredbe te rokove, način izvješćivanja i sadržaj izvješća.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
3.3.Zakon o potvrđivanju Protokola iz 1996. godine uz Konvenciju o sprječavanju onečišćenja mora potapanjem otpada i drugih tvari, 1972.
3.3.
Zakon o potvrđivanju Protokola iz 1996. godine uz Konvenciju o sprječavanju onečišćenja mora potapanjem otpada i drugih tvari, 1972.
I. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Ispunjenje uvjeta za pristupanje Republike Hrvatske OECD-u (Organisation for Economic Co-operation and Development)
Potvrđivanje Protokola iz 1996. godine uz Konvenciju o sprječavanju onečišćenja mora potapanjem otpada i drugih tvari, 1972., sastavljen u Londonu 17. studenog 1996.
Tekst Konvencije o sprječavanju onečišćenja mora potapanjem otpada i drugih tvari, u izvorniku na engleskom jeziku i u prijevodu na hrvatski jezik objavljen je u Narodne novine broj 2/24 (međunarodni) 27. ožujka 2024.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
3.4.Zakon o provedbi Uredbe(EU) 2023/956 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o uspostavi mehanizma za ugljičnu prilagodbu na granicama (EU)
3.4.
Zakon o provedbi Uredbe(EU) 2023/956 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o uspostavi mehanizma za ugljičnu prilagodbu na granicama (EU)
II. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Osiguravanje okvira za provedbu Uredbe (EU) 2023/956 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o uspostavi mehanizma za ugljičnu prilagodbu na granicama, utvrđivanjem nadležnih tijela i njihovih zadaća, upravni i inspekcijski nadzor te prekršajne odredbe.
Cilj donošenja zakona je usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije kojom se uspostavlja mehanizam za ugljičnu prilagodbu na granicama (u daljnjem tekstu: CBAM): S obzirom na to da je CBAM instrument za sprečavanje izmještanja emisija ugljika i smanjenje emisija stakleničkih plinova, njime se osigurava da uvezena roba ili proizvodi (aluminij, cement, željezo i čelik, gnojivo, električna energije i vodik) podliježu regulatornom sustavu u kojem se primjenjuju troškovi ugljika istovjetni onima u okviru EU sustava trgovanja emisijama, te će cijena ugljika biti istovjetna za uvezene i domaće proizvode.
Iako je cilj CBAM-a spriječiti rizik od izmještanja proizvodnje iz EU u treće zemlje, CBAM mehanizmom se istodobno potiču proizvođači iz trećih zemalja da upotrebljavaju tehnologije koje su učinkovitije u pogledu emisija stakleničkih plinova kako bi nastajalo manje emisija.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
4.OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Marija Vučković, ministrica
Datum: 20. prosinca 2024.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE