NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2023/988 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 10. SVIBNJA 2023. O OPĆOJ SIGURNOSTI PROIZVODA, IZMJENI UREDBE (EU) BR. 1025/2012 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA I DIREKTIVE (EU) 2020/1828 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA TE O STAVLJANJU IZVAN SNAGE DIREKTIVE 2001/95/EZ EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA I DIREKTIVE VIJEĆA 87/357/EEZ
Predmet Zakona
Članak 1.
Ovim Zakonom utvrđuju se:
1. nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) 2023/988 i ovlasti tih tijela
2. jedinstvena nacionalna kontaktna točka za dostavu službenih obavijesti putem sustava brzog uzbunjivanja za razmjenu informacija o korektivnim mjerama u vezi s opasnim proizvodima (sustav brzog uzbunjivanja Safety Gate) i za kontakt s Europskom komisijom
3. prekršajne odredbe za postupanje protivno Uredbi (EU) 2023/988
Prijenos propisa Europske unije
Članak 2.
Ovim se Zakonom osigurava provedba sljedećih akata Europske unije:
-Uredba (EU) 2023/988 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o općoj sigurnosti proizvoda, izmjeni Uredbe (EU) br. 1025/2012 Europskog parlamenta i Vijeća i Direktive (EU) 2020/1828 Europskog parlamenta i Vijeća te o stavljanju izvan snage Direktive 2001/95/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i Direktive Vijeća 87/357/EEZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 135, 23. 5. 2023.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/988) i
-Uredba (EU) 2019/1020 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o nadzoru tržišta i sukladnosti proizvoda i o izmjeni Direktive 2004/42/EZ i uredbi (EZ) br. 765/2008 i (EU) br. 305/2011(Tekst značajan za EGP) (SL L 169, 25. 6. 2019.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1020).
Korištenje pojmova
Članak 3.
(1) Pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu imaju jednako značenje kao pojmovi korišteni u Uredbi (EU) 2023/988i Uredbi (EU) 2019/1020.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
Jezik lako razumljiv potrošaču
Članak 4.
Jezik lako razumljiv potrošačima u smislu članaka 9., 11., 19., 21., 22. i 36. Uredbe (EU) 2023/988 je hrvatski jezik i latinično pismo.
Nadležno tijelo
Članak 5.
Nadležno tijelo u Republici Hrvatskoj za provedbu Uredbe (EU) 2023/988 i ovoga Zakona je ministarstvo nadležno za gospodarstvo.
Jedinstvena nacionalna kontaktna točka za sustav brzog uzbunjivanja Safety Gate
Članak 6.
(1) Jedinstvena nacionalna kontaktna točka iz članka 25. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 je Državni inspektorat.
(2) Jedinstvena nacionalna kontaktna točka iz stavka 1. ovoga Zakona odgovorna je za:
1. provjeru potpunosti obavijesti u sustavu brzog uzbunjivanja Safety Gate
2. podnošenje obavijesti iz točke 1. ovoga članka na potvrdu Europskoj komisiji
3. komunikaciju s Europskom komisijom u pogledu obveza uređenih člankom 26. stavcima od 1. do 6. Uredbe (EU) 2023/988.
Nacionalna mreža nadležnih tijela za sustav brzog uzbunjivanja Safety Gate
Članak 7.
(1) „Kontaktna mjesta za sustav brzog uzbunjivanja“ jesu mreža nadležnih tijela koja jedinstvenoj nacionalnoj kontaktnoj točki, iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona, šalju i koja od jedinstvene kontaktne točke primaju službene obavijesti putem sustava Safety Gate.
(2) Kontaktna mjesta iz stavka 1. ovoga članka jesu:
–područni uredi Državnog inspektorata
–ministarstvo nadležno za more, promet i infrastrukturu
–ministarstvo nadležno za zdravstvo
–ministarstvo nadležno za unutarnje poslove
–ministarstvo nadležno za financije – Carinska uprava
–tijelo državne uprave nadležno za mjeriteljstvo
–Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM).
Predstavke potrošača
Članak 8.
(1) Potrošači i druge zainteresirane strane mogu podnositi nadležnom tijelu iz članka 5 ovoga Zakona te nadležnim inspekcijskim tijelima pisane predstavke vezane uz povrede Uredbe (EU) 2023/988.
(2) Na postupak po pisanim predstavkama potrošača i/ili drugih zainteresiranih strana u odnosu na povrede Uredbe (EU) 2023/988 na odgovarajući način se primjenjuju odredbe propisa kojim se uređuje opći upravni postupak.
Inspekcijski nadzor
Članak 9.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2023/988 i ovoga Zakona, svaki u svom djelokrugu obavljaju:
- tržišni inspektori, inspektori opreme pod tlakom, elektroenergetski inspektori, građevinski inspektori, poljoprivredni inspektori, sanitarni inspektori, inspektori zaštite okoliša Državnog inspektorata u skladu s ovlastima danim ovim Zakonom i posebnim propisima.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2023/988 i ovoga Zakona, obavljaju u skladu s ovlastima određenim posebnim zakonima i:
- inspektori ministarstva nadležnog za more, promet i infrastrukturu
- inspektori ministarstva nadležnog za unutarnje poslove
- farmaceutski inspektori ministarstva nadležnog za zdravstvo
- inspektori elektroničkih komunikacija Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM)
- mjeriteljski inspektori tijela državne uprave nadležnog za mjeriteljstvo
- drugi inspektori sukladno propisu koji određuju njihovu nadležnost.
Ovlasti i mjere
Članak 10.
(1) Nadležna tijela iz članka 9. ovoga Zakona imaju ovlasti iz Uredbe (EU) 2023/988, ovlasti iz članka 14. stavka 4. Uredbe (EU) 2019/1020, ovlasti iz ovoga Zakona i ovlasti iz posebnih propisa.
(2) Ovlasti iz stavka 1. ovoga članka izvršavaju se sukladno članku 14. stavku 3. Uredbe (EU) 2019/1020 i odredbama ovog Zakona.
(3) Nadležna tijela iz članka 9. ovoga Zakona imaju sljedeće ovlasti:
- provoditi odgovarajuće preglede i ispitivanja proizvoda radi utvrđivanja njihove sukladnosti sa zahtjevima Uredbe (EU) 2023/988 i ovoga Zakona čak i nakon što su stavljeni na tržište ili na raspolaganje na tržištu i
- besplatno uzimati uzorke proizvoda i dati ih na ispitivanje radi utvrđivanja njihove sukladnosti sa zahtjevima Uredbe (EU) 2023/988 i ovoga Zakona.
(4) Ako nadležno tijelo iz članka 9. ovoga Zakona ne raspolaže potrebnim stručnim znanjem ili opremom za provedbu pregleda ili ispitivanja iz stavka 3. ovoga članka, provedbu pojedinih radnji u okviru inspekcijskog nadzora može povjeriti stručnoj ustanovi.
(5) Ako nadležno tijelo iz članka 9. ovoga Zakona u provedbi inspekcijskog nadzora utvrdi da je proizvod stavljen na tržište ili na raspolaganje na tržištu nije sukladan sa zahtjevima ovoga Zakona i/ili Uredbe (EU) 2023/988 i/ili nesukladnosti predstavljaju rizik za zdravlje i sigurnost potrošača, razmjerno ocijeni prirode rizika, rješenjem će gospodarskom subjektu koji je proizvod stavio na tržište ili na raspolaganje na tržištu u okviru obveza koje su mu određene ovim Zakonom i Uredbom (EU) 2023/988:
- narediti otklanjanje utvrđenih nesukladnosti i odrediti primjereni rok za njihovo otklanjanje
- zabraniti stavljanje proizvoda na tržište ili na raspolaganje na tržištu
- narediti trenutačno povlačenje proizvoda s tržišta ili u roku koji odredi nadležno tijelo i/ili narediti da upozori i obavijesti potrošače i javnost o rizicima koje proizvod predstavlja, po potrebi putem internetskih stranica gospodarskog subjekta, kanalima društvenih medija, biltena, maloprodajnih mjesta, objavom u medijima i drugim komunikacijskim kanalima
- narediti opoziv proizvoda s tržišta od potrošača i/ili narediti da upozori i obavijesti potrošače i javnost na rizike koje proizvod predstavlja izravnim slanjem obavijesti potrošačima i/ili putem internetskih stranica gospodarskog subjekta, kanalima društvenih medija, biltena, maloprodajnih mjesta, objavom u medijima i drugim komunikacijskim kanalima
- narediti uništavanje proizvoda ako je to nužno radi zaštite zdravlja ili sigurnosti potrošača
- privremeno zabraniti stavljanje proizvoda na tržište ili na raspolaganje na tržištu, isporuku proizvoda, ponudu isporuke, ponudu prodaje na internetu ili drugim sredstvima prodaje na daljinu, oglašavanje proizvoda ili izlaganje proizvoda u vremenu potrebnom za različite preglede, ispitivanja i procjene sukladnosti i sigurnosti proizvoda ako postoji osnovana sumnja da proizvod nije sukladan zahtjevima ovoga Zakona i/ili Uredbe (EU) 2023/988
- narediti da se na proizvod stave jasno formulirana i lako razumljiva upozorenja na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu o rizicima koje proizvod može predstavljati i/ili narediti trenutačno upozoravanje potrošača na primjeren način objavljivanjem posebnih upozorenja na hrvatskom jeziku i odrediti primjeren rok za izvršenje izravnim slanjem potrošačima ili putem internetskih stranica gospodarskog subjekta, kanalima društvenih medija, biltena, maloprodajnih mjesta, objave u medijima i drugih komunikacijskih kanala.
(6) Ako gospodarski subjekt ne otkloni nesukladnosti u roku iz stavka 5. podstavka 1. i podstavka 7. ovoga članka, nadležno tijelo iz članka 9. ovoga Zakona će donijeti rješenje kojim će zabraniti stavljanje proizvoda na tržište ili na raspolaganje na tržištu i narediti povlačenje proizvoda koji su već stavljeni na tržište ili na raspolaganje na tržištu.
(7) Rješenjem iz stavka 6. ovoga članka inspektor će ukinuti rješenje iz stavka 5. podstavka 1. i podstavka 7. ovoga članka.
(8) U slučaju proizvoda koji se prodaju putem interneta ili drugim sredstvima prodaje na daljinu, kako je definirano člankom 4. Uredbe (EU) 2023/988, a uz poduzimanje mjera iz stavka 5. ovoga članka ne postoje druga učinkovita sredstva za uklanjanje ozbiljnog rizika, nadležno tijelo iz članka 9. ovoga Zakona će rješenjem odrediti svaku mjeru kojima se postiže svrha uklanjanja ozbiljnog rizika, a osobito:
– naložiti operatorima javnih komunikacijskih usluga i/ili davateljima usluga pristupa internetu i/ili pružateljima usluga smještaja na poslužitelju da uklone sadržaj ili ograniče pristup internetskom sučelju ili da se krajnjim korisnicima, prilikom pristupa internetskom sučelju, jasno prikaže izričito upozorenje koje upućuje na nesukladan proizvod, i/ili
– naložiti svim registrima za domene ili voditeljima registara za domene da izbrišu potpuno kvalificirani naziv domene i omoguće nadležnom tijelu da je registrira
- naložiti nakladniku elektroničkog ili tiskanog medija da ukloni sadržaj iz kojeg proizlazi povreda da je povezan s nesukladnim proizvodom
(9) Ako je nastala šteta operatorima javnih komunikacijskih usluga, davateljima usluga pristupa internetu, pružateljima usluga smještaja, i registrima za domene, nakladniku elektroničkog ili tiskanog medija temeljem rješenja iz stavka 8. i 11. ovoga članka, oni imaju pravo tražiti od gospodarskog subjekta naknadu štete sukladno općim pravilima naknade štete.
(10) Operatori javnih komunikacijskih usluga, davatelji usluga pristupa internetu i pružatelji usluga smještaja dužni su surađivati s nadležnim inspekcijskim tijelima u skladu s člankom 7. stavkom 2. Uredbe (EU) 2019/1020.
(11)Iznimno od stavaka 5., 6. i 8. ovoga članka, kada se u inspekcijskom postupku utvrdi da pravna ili fizička osoba prodaje i/ili nudi na prodaju proizvode putem interneta ili drugim sredstvima prodaje na daljinu te iz predmetnog proizlazi da ona namjerno skriva identitet te čini povrede ovoga Zakona ili posebnih propisa i/ili kada odbija suradnju s nadležnom inspekcijom te postoji rizik za sigurnost i zdravlje potrošača, inspektor može donijeti rješenje kojim će:
1. naložiti operatorima javnih komunikacijskih usluga i/ili davateljima usluga pristupa internetu (ISP) i/ili pružateljima usluga smještaja na poslužitelju da uklone sadržaj ili ograniče pristup internetskom sučelju ili da se krajnjim korisnicima odnosno potrošačima prilikom pristupa internetskom sučelju jasno prikaže upozorenje razmjerno prirodi povrede i/ili
2. naložiti svim pružateljima usluga smještaja na poslužitelju da uklone, onemoguće ili ograniče pristup internetskom sučelju razmjerno prirodi povrede i/ili
3. naložiti svim registrima za domene ili voditeljima registara za domene da izbrišu potpuno kvalificirani naziv domene i omoguće nadležnom tijelu da je registrira i/ili
4. naložiti nakladniku elektroničkog ili tiskanog medija da ukloni sadržaj iz kojeg proizlazi povreda ovoga Zakona.
(12) Žalba izjavljena protiv rješenja inspektora iz stavaka 5., 6. i 8. ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja, osim ako posebnim propisima nije drukčije uređeno.
(13) O žalbi protiv rješenja iz stavka 12. ovoga članka odlučuje unutarnja ustrojstvena jedinica za drugostupanjski upravni postupak u Državnom inspektoratu, osim ako posebnim propisima nije drukčije uređeno.
(14) Mjere iz stavka 5. podstavka 4. ovoga članka mogu se poduzeti i prema pružateljima internetskih platformi za trgovanje u skladu s člankom 22. stavkom 12. Uredbe (EU) 2023/988.
(15) U slučaju sadržaja koji se odnose na ponudu opasnog proizvoda na internetskom sučelju pružatelja internetske platforme za trgovanje nadležno tijelo iz članka 9. ovoga Zakona postupa u skladu s ovlastima za uklanjanje takvog sadržaja propisanim posebnim propisom kojim se uređuje provedba Uredbe (EU) 2022/2065Europskog parlamenta i Vijeća od 19. listopada 2022. o jedinstvenom tržištu digitalnih usluga i izmjeni Direktive 2000/31/EZ (Akt o digitalnim uslugama)(SL L 277, 27.10.2022.).
Troškovi inspekcijskog postupka
Članak 11.
Troškove inspekcijskog postupka koji uključuju troškove ispitivanja i provjere sukladnosti proizvoda, troškove prijevoza u vezi s inspekcijskim nadzorom, troškove kupnje uzoraka proizvoda, među ostalim, i pod tajnim identitetom, snosi gospodarski subjekt koji je na tržište ili na raspolaganje na tržištu stavio proizvod koji nije sukladan sa zahtjevima Uredbe (EU) 2023/988 i ovoga Zakona, uključujući i proizvode koji se prodaju na internetu ili drugim sredstvima prodaje na daljinu u skladu s člankom 4. Uredbe (EU) 2023/988.
Prekršaji proizvođača
Članak 12.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 7.000,00 do 35.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – proizvođač ako:
1. nije osigurao da su proizvodi koje je stavio na tržište projektirani i proizvedeni u skladu s općim sigurnosnim zahtjevom utvrđenim u članku 5. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 9. stavak 1. Uredbe (EU) 2023/988)
2. nije proveo internu analizu rizika ni izradio tehničku dokumentaciju koja sadržava najmanje opći opis proizvoda i njegove bitne karakteristike relevantne za procjenu njegove sigurnosti prije stavljanja svojih proizvoda na tržište (članak 9. stavak 2. Uredbe (EU) 2023/988)
3. nije ažurirao tehničku dokumentaciju iz članka 9. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 9. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988)
4. nije osigurao dostupnost tehničke dokumentacije iz članka 9. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 tijelima za nadzor tržišta u razdoblju od deset godina nakon što je proizvod stavljen na tržište (članak 9. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988)
5. nije stavio na raspolaganje tehničku dokumentaciju iz članka 9. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 na zahtjev tijela za nadzor tržišta u razdoblju od deset godina nakon što je proizvod stavljen na tržište (članak 9. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988)
6. nije uspostavio postupke za održavanje sukladnosti serijskih proizvedenih proizvoda s općim sigurnosnim zahtjevom utvrđenim u članku 5. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 9. stavak 4. Uredbe (EU) 2023/988)
7. nije osigurao da njegov proizvod nosi broj tipa, šarže ili serije ili drugi element koji omogućuje njegovu identifikaciju i da je potrošačima lako uočljiv i čitak ili, kad to ne dopušta veličina ili priroda proizvoda, da tražene informacije budu navedene na pakiranju ili u popratnom dokumentu (članak 9. stavak 5. Uredbe (EU) 2023/988)
8. nije naveo svoje ime, registrirano trgovačko ime ili registrirani trgovački znak, poštansku adresu i e-adresu te, ako su različite, poštansku adresu ili e-adresu svoje jedinstvene točke za kontakt na proizvodu ili, kad to nije moguće, na pakiranju ili u popratnom dokumentu (članak 9. stavak 6. Uredbe (EU) 2023/988)
9. nije osigurao da njegov proizvod prate jasne upute i informacije o sigurnosti na jeziku koji potrošači mogu lako razumjeti sukladno članku 4. ovoga Zakona, osim ako se proizvod može upotrebljavati sigurno i kako je predvidio proizvođač bez takvih uputa i informacija o sigurnosti (članak 9. stavak 7. Uredbe (EU) 2023/988)
10. ako nije poduzeo mjere iz članka 9. stavka 8. podstavka 1. točaka (a) do (c) Uredbe (EU) 2023/988 kada smatra ili ima razloga vjerovati, na temelju informacija koje posjeduje, da je proizvod koji je stavio na tržište opasan proizvod na način uređen člankom 9. stavkom 8. podstavkom 2. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 9. stavak 8. Uredbe (EU) 2023/988)
11. nije pravodobno obavijestio druge gospodarske subjekte, odgovorne osobe i pružatelje internetskih platformi za trgovanje u predmetnom lancu opskrbe o svim sigurnosnim problemima koje je utvrdio (članak 9. stavak 10. Uredbe (EU) 2023/988)
12. nije učinio javno dostupnima komunikacijske kanale kao što su telefonski broj, e-adresa ili poseban odjeljak svojih internetskih stranica, vodeći računa o potrebama osoba s invaliditetom u pogledu pristupačnosti, preko kojih im omogućuju da podnesu pritužbe i obavijeste proizvođače o svim nesrećama ili sigurnosnim problemima povezanima s proizvodom (članak 9. stavak 11. Uredbe (EU) 2023/988)
13. nije istražio podnesene pritužbe i primljene informacije o nesrećama koje se odnose na sigurnost proizvoda koje je stavio na raspolaganje na tržištu za koje je podnositelj pritužbe naveo da su opasni (članak 9. stavak 12. Uredbe (EU) 2023/988)
14. ne vodi interni registar pritužbi i opoziva proizvoda te svih korektivnih mjera koje su poduzete radi postizanja sukladnosti proizvoda sukladno članku 9. stavku 12. Uredbe (EU) 2023/988
15. nije postupio sukladno članku 20. stavcima 1. do 3. Uredbe (EU) 2023/988 u slučaju nesreće koju je prouzročio njegov proizvod.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 6.630,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba – obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 8.000,00 eura
Prekršaji ovlaštenih zastupnika
Članak 13.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 7.000,00 do 35.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – ovlašteni zastupnik ako ne provodi zadaće u skladu s člankom 10. stavkom 2. Uredbe (EU) 2023/988.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 6.630,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba – obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 8.000,00 eura.
Prekršaji uvoznika
Članak 14.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 7.000,00 do 35.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – uvoznik ako:
1. nije osigurao da je proizvod u skladu s općim sigurnosnim zahtjevom utvrđenim u članku 5. Uredbe (EU) 2023/988 i da nije provjerio je li proizvođač ispunio zahtjeve iz članka 9. stavaka 2., 5. i 6. Uredbe (EU) 2023/988 prije stavljanja proizvoda na tržište (članak 11. stavak 1. Uredbe (EU) 2023/988)
2. je na tržište stavio proizvod koji ne ispunjava pretpostavke iz članka 5. i članka 9. stavcima 2., 5. i 6. Uredbe (EU) 2023/988 suprotno članku 11. stavku 2. Uredbe (EU) 2023/988
3. nije bez odgađanja obavijestio proizvođača da je njegov proizvod opasan proizvod i osigurao da su o tome obaviještena tijela za nadzor tržišta putem portala Safety Business Gateway (članak 11. stavak 2. Uredbe (EU) 2023/988)
4. nije naveo svoje ime, registrirano trgovačko ime ili registrirani trgovački znak, poštansku adresu i e-adresu te, ako su različite, poštansku adresu ili e-adresu svoje jedinstvene točke za kontakt na proizvodu ili, kad to nije moguće, na pakiranju ili u popratnom dokumentu (članak 11. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988)
5. nije osigurao da dodatne oznake ne prekrivaju informacije propisane pravom Unije na oznaci koje je osigurao proizvođač (članak 11. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988)
6. nije osigurao da njegov proizvod prate jasne upute i informacije o sigurnosti na jeziku koji potrošači mogu lako razumjeti sukladno članku 4. ovoga Zakona, osim ako se proizvod može upotrebljavati sigurno i kako je predvidio proizvođač bez takvih uputa i informacija o sigurnosti (članak 11. stavak 4. Uredbe (EU) 2023/988)
7. nije osigurao da, dok je proizvod pod njegovom odgovornošću, uvjeti skladištenja ili prijevoza ne ugrožavaju sukladnost proizvoda s općim sigurnosnim zahtjevom utvrđenim u članku 5. i članku 9. stavcima 5. i 6. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 11. stavak 5. Uredbe (EU) 2023/988)
8. nije osigurao dostupnost tehničke dokumentacije iz članka 9. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 tijelima za nadzor tržišta u razdoblju od deset godina nakon što je proizvod stavljen na tržište (članak 11. stavak 6. Uredbe (EU) 2023/988)
9. nije stavio na raspolaganje tehničku dokumentaciju iz članka 9. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 na zahtjev tijela za nadzor tržišta u razdoblju od deset godina nakon što je proizvod stavljen na tržište (članak 11. stavak 6. (EU) 2023/988)
10. ne surađuje s tijelima za nadzor tržišta i s proizvođačem kako bi osigurali sigurnost proizvoda (članak 11. stavak 7. Uredbe (EU) 2023/988).
11. ako nije poduzeo mjere iz članka 11. stavka 8. podstavka 1. točaka (a) do (d) Uredbe (EU) 2023/988 kada smatra ili ima razloga vjerovati, na temelju informacija koje posjeduje, da je proizvod koji je stavio na tržište opasan proizvod na način uređen člankom 11. stavkom 8. podstavkom 2. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 11. stavak 8. Uredbe (EU) 2023/988)
12. nije provjerio jesu li potrošačima javno dostupni komunikacijski kanali iz članka 9. stavka 11. Uredbe (EU) 2023/988, odnosno ako ih nije osigurao kada takvi kanali nisu dostupni (članak 11. stavak 9. Uredbe (EU) 2023/988)
13. nije istražio podnesene pritužbe i primljene informacije o nesrećama koje se odnose na sigurnost proizvoda koje je stavio na raspolaganje na tržištu za koje je podnositelj pritužbe naveo da su opasni (članak 11. stavak 10. Uredbe (EU) 2023/988)
14. nije evidentirao pritužbe podnositelja, opozive proizvoda i sve korektivne mjere koje su poduzete radi postizanja sukladnosti proizvoda u registru iz članka 9. stavka 12. Uredbe (EU) 2023/988 ili u vlastitom internom registru (članak 11. stavak 10. Uredbe (EU) 2023/988)
15. nije pravodobno obavijestio proizvođača, distributera i, prema potrebi, pružatelje usluga provođenja narudžbi i pružatelje internetskih platformi za trgovanje o provedenoj istrazi i o rezultatima te istrage (članak 11. stavak 10. Uredbe (EU) 2023/988)
16. nije, bez odgađanja, obavijestio proizvođača o nesreći koju je prouzročio proizvod koji je stavio na tržište (članak 20. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988).
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 6.630,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba– obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 8.000,00 eura.
Prekršaji distributera
Članak 15.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 7.000,00 do 35.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – distributer ako:
1. prije stavljanja proizvoda na raspolaganje na tržištu nije provjerio jesu li proizvođač i, ako je to primjenjivo, uvoznik ispunili zahtjeve iz članka 9. stavaka 5. do 7. Uredbe (EU) 2023/988 i članka 11. stavaka 3. i 4. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 12. stavak 1. Uredbe (EU) 2023/988)
2. nije osigurao da, dok je proizvod pod njegovom odgovornošću, uvjeti skladištenja ili prijevoza ne ugrožavaju sukladnost proizvoda s općim sigurnosnim zahtjevom utvrđenim u članku 5., članku 9. stavcima 5. do 7. i članku 11. stavcima 3. i 4. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 12. stavak 2. Uredbe (EU) 2023/988)
3. je na raspolaganje na tržištu stavio proizvod koji ne ispunjava pretpostavke iz članka 5. i članka 9. stavaka 5. do 7. i članka 11. stavaka 3. i 4. Uredbe (EU) 2023/988 suprotno članku 12. stavku 3. Uredbe (EU) 2023/988
4. ako nije poduzeo mjere iz članka 12. stavka 4. podstavka 1. točaka (a) do (c) Uredbe (EU) 2023/988 kada smatra ili ima razloga vjerovati, na temelju informacija koje posjeduje, da je proizvod koji je stavio na raspolaganje na tržištu opasan proizvod ili proizvod koji ne ispunjava pretpostavke iz članka 9. stavaka 5. do 7. i članka 11. stavaka 3. i 4. Uredbe (EU) 2023/988 na način uređen člankom 12. stavkom 4. podstavkom 2. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 12. stavak 4. Uredbe (EU) 2023/988)
5. nije, bez odgađanja, obavijestio proizvođača o nesreći koju je prouzročio proizvod koji je stavio na raspolaganje na tržište (članak 20. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988).
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 6.630,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba – obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 8.000,00 eura.
Prekršaji pružatelja internetskih platformi za trgovanje
Članak 16.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 7.000,00 do 35.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – pružatelj internetske platforme ako:
8. ako nije obradio sve obavijesti koje su povezane s pitanjima sigurnosti proizvoda koji se nudi na prodaju na internetu u okviru njihovih usluga koje je primio kroz mehanizam obavješćivanja i djelovanja bez odgađanja, a najkasnije u roku od tri radna dana od primitka obavijesti (članak 16. stavak 6. Uredbe (EU) 2022/2065 i članak 22. stavak 8. Uredbe o 2023/988)
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 6.630,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba– obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 8.000,00 eura.
Prekršaji gospodarskih subjekata
Članak 17.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 7.000,00 do 35.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – gospodarski subjekt ako:
1. nije osigurao uspostavljanje unutarnjih postupaka za sigurnost proizvoda sukladno članku 14. Uredbe (EU) 2023/988
2. ne surađuje s tijelima za nadzor tržišta u pogledu radnji kojima bi se mogli ukloniti ili ublažiti rizici koje predstavljaju proizvodi koje su ti subjekti stavili na raspolaganje na tržištu (članak 15. stavak 1. Uredbe (EU) 2023/988)
3. na zahtjev tijela za nadzor tržišta ne dostavi sve potrebne informacije, a posebno potpun opis rizika koje proizvod predstavlja, povezane pritužbe i poznate nesreće i opis svih korektivnih mjera poduzetih kao odgovor na rizik (članak 15. stavak 2. Uredbe (EU) 2023/988)
4. na zahtjev tijela za nadzor tržišta ne utvrde i ne priopće informacije relevantne za sljedivost proizvoda, odnosno informacije o svim gospodarskim subjektima koji su im isporučili proizvod odnosno dio, komponentu ili bilo koji softver koji su ugrađeni u proizvod i informacije o svim gospodarskim subjektima kojima su isporučili proizvod (članak 15. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988)
5. nije dao informacije navedene u članku 15. stavku 2. Uredbe (EU) 2023/988 u razdoblju od deset godina nakon što mu je isporučen proizvod ili nakon što je drugom subjektu isporučio proizvod, ovisno o tome što je primjenjivo (članak 15. stavak 4. Uredbe (EU) 2023/988)
6. nije dao informacije navedene u članku 15. stavku 3. Uredbe (EU) 2023/988 u razdoblju od šest godina nakon što mu je isporučen proizvod odnosno dio, komponenta ili bilo koji softver koji su ugrađeni u proizvod ili nakon što je drugom subjektu isporučio proizvod, ovisno o tome što je primjenjivo (članak 15. stavak 5. Uredbe (EU) 2023/988)
7. nije postupio sukladno članku 16. Uredbe (EU) 2023/988
8. nije postupio sukladno članku 19. Uredbe (EU) 2023/988
10. nije ponudio potrošaču pravno sredstvo iz članka 37. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 na način uređen člankom 37. stavka 5. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 37. stavak 1. Uredbe (EU) 2023/988).
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 6.630,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba – obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 8.000,00 eura.
Pravilo o izboru vrste i mjere kazne
Članak 18.
Određujući vrstu i mjeru kazne koju će primijeniti, sud će uzeti u obzir sve okolnosti koje utječu da kazna po vrsti i mjeri bude lakša ili teža (olakotne i otegotne okolnosti) kao što su:
– narav povrede
– težina povrede
– opseg i trajanje povrede
– svaka radnja koju je trgovac poduzeo kako bi ublažio ili popravio štetu koju su potrošači pretrpjeli
– ranije utvrđene povrede trgovca
– financijska dobit koju je ostvario ili gubici koje je izbjegao zbog povrede prava potrošača, ako su ti podaci dostupni i
– sankcije izrečene za istu povredu u drugim državama članicama u prekograničnim slučajevima ako su informacije o takvim sankcijama dostupne putem mehanizma uzajamne pomoći uspostavljenog Uredbom (EU) 2017/2394 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2017. o suradnji između nacionalnih tijela odgovornih za izvršavanje propisa o zaštiti potrošača i o stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 2006/2004 (Tekst značajan za EGP) (SL L 345, 27. 12. 2017.).
Obveza izvješćivanja Europske komisije
Članak 19.
Ministarstvo nadležno za gospodarstvo najkasnije dvije godine nakon donošenja provedbenog akta iz članka 24. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 i svake godine nakon toga priopćava Europskoj komisiji podatke o primjeni Uredbe (EU) 2023/988.
ZAVRŠNA ODREDBA
Stupanje na snagu
Članak 20.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim se člankom uređuje predmet Nacrta prijedloga zakona i to nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) 2023/988 i ovlasti tih tijela, jedinstvena nacionalna kontaktna točka za dostavu službenih obavijesti putem sustava brzog uzbunjivanja za razmjenu informacija o korektivnim mjerama u vezi s opasnim proizvodima (sustav brzog uzbunjivanja Safety Gate) i za kontakt s Europskom komisijom, kao i prekršajne sankcije za postupanje protivno Uredbi (EU) 2023/988.
Uz članak 2.
Ovim člankom se utvrđuje da se ovim Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2023/988 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o općoj sigurnosti proizvoda, izmjeni Uredbe (EU) br. 1025/2012 Europskog parlamenta i Vijeća i Direktive (EU) 2020/1828 Europskog parlamenta i Vijeća te o stavljanju izvan snage Direktive 2001/95/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i Direktive Vijeća 87/357/EEZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 135, 23. 5. 2023.) i pojedine odredbe Uredbe (EU) 2019/1020 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o nadzoru tržišta i sukladnosti proizvoda i o izmijeni Direktive 2004/42/EZ i uredbi (EZ) br. 765/2008 i (EU) br. 305/2011 (kao što su poglavlja IV., V. i VI. o nadzoru tržišta i članak 4.).
Uz članak 3.
Stavkom 1. ovoga članka propisuje se da pojmovi u ovome Nacrtu prijedloga zakona imaju jednako značenje kao i pojmovi korišteni u Uredbi (EU) 2023/988 i Uredbi (EU) 2019/1020. Nadalje, stavkom 2. predmetnog članka Nacrta prijedloga zakona propisano je kako se rodni pojmovi (riječi i pojmovni sklopovi) koji se koriste u tekstu Nacrta prijedloga zakona na jednak način odnose na muški i ženski rod, neovisno o tome jesu li u tekstu navedeni u muškom ili ženskom rodu.
Uz članak 4.
Ovim se člankom propisuju jezični zahtjevi u slučaju obveze osiguravanja informacija koje su relevantne za udovoljavanje zahtjevima sigurnosti proizvoda iz Uredbe (EU) 2023/988.
Uz članak 5.
Ovim se člankom određuje ministarstvo nadležno za gospodarstvo kao tijelo nadležno za provedbu Uredbe (EU) 2023/988 i ovoga Nacrta prijedloga zakona.
Uz članak 6.
Ovim se člankom određuje Državni inspektorat kao jedinstvena nacionalna kontaktna točka iz članka 25. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988. Također, propisuju se obveze tijela koje je određeno kao jedinstvena nacionalna kontaktna točka u smislu ovoga Nacrta prijedloga zakona, a to su provjera potpunosti obavijesti u sustavu brzog uzbunjivanja Safety Gate, podnošenje obavijesti iz točke 1. ovoga članka na potvrdu Europskoj komisiji i komunikacija s Europskom komisijom u pogledu obveza uređenih člankom 26. stavcima od 1. do 6. Uredbe (EU) 2023/988.
Uz članak 7.
Ovim člankom propisuje se nacionalna mreža nadležnih tijela za postupanja u vezi obavijesti koje se razmjenjuju putem sustav brzog uzbunjivanja Safety Gate.
Uz članak 8.
Budući da je za učinkovitu provedbu Uredbe (EU) 2023/988 nužno osigurati mogućnost da svi subjekti koji su upoznati s potencijalnim kršenjem iste imaju mogućnost upozoravanja nadležnih tijela na takve povrede, ovim je člankom propisana mogućnost da potrošači i druga zainteresirana tijela ili osobe nadležnim tijelima podnose pisane predstavke vezane uz povrede Uredbe (EU) 2023/988, kao i postupak sukladno kojem će se navedene predstavke obrađivati. Naime, postupak povodom predstavki bit će proveden sukladno Zakonu o općem upravnom postupku („Narodne novine“ br. 47/09 i 110/21), kao propisu kojim je uređen opći upravni postupak u Republici Hrvatskoj.
Uz članak 9.
Ovim se člankom propisuje nadležnost tijela koja će, sukladno ovom Nacrtu prijedloga zakona, provoditi nadzor nad primjenom Uredbe (EU) 2023/988 i ovog Nacrta prijedloga zakona. Naime, Državni inspektorat, za provođenje nadzora nad provedbom Nacrta prijedloga zakona, propisuje se i nadležnost drugih tijela koja provode nadzor nad sigurnošću specifičnih proizvoda, a to su: Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti, u području radijske opreme; Ministarstvo zdravstva, u području medicinskih proizvoda; Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, u području pomorske opreme, rekreacijskih plovila osobnih plovila na vodomlazni pogon i žičara, Ministarstvo unutarnjih poslova, u području pirotehničkih sredstava, eksploziva za civilnu uporabu te Državni zavod za mjeriteljstvo, u više područja koja su uređena posebnim propisima, kao što su: boce koje se upotrebljavaju kao mjerni spremnici, ispušni sustav motornih vozila, pakiranje određenih pretpakovina označenih masom ili obujmom i dr. Naime, upravo kako bi se osigurala horizontalna primjena Uredbe (EU) 2023/988, potrebno je obuhvatiti i zakonodavstvo Unije o usklađivanju.
Uz članak 10.
Ovim se člankom propisuju mjere koje u okviru svoje nadležnosti mogu izreći nadležna tijela za provođenje nadzora sukladno ovom Nacrtu prijedloga zakona, a sve kako bi se osiguralo postupanje sukladno Uredbi (EU) 2023/988 i ovoga Nacrta prijedloga zakona.
Uz članak 11.
Ovim se člankom propisuje obveza snošenja troškova inspekcijskog postupka nadležnih tijela za provođenje nadzora sukladno ovom Nacrtu prijedloga zakona.
Uz članak 12.
Ovim se člankom propisuju novčane kazne za prekršaje proizvođača – pravnih i fizičkih osoba, kao i odgovorne osobe u pravnoj osobi tih subjekata koji postupaju protivno odredbama Uredbe (EU) 2023/988. Osim navedenog, propisuju se i prekršajne kazne za ovlaštenog zastupnika proizvođača.
Uz članak 13.
Ovim se člankom propisuju novčane kazne za prekršaje ovlaštenog zastupnika – pravnih i fizičkih osoba, kao i odgovorne osobe u pravnoj osobi tih subjekata koji postupaju protivno odredbama Uredbe (EU) 2023/988.
Uz članak 14.
Ovim se člankom propisuju novčane kazne za prekršaje uvoznika – pravnih i fizičkih osoba, kao i odgovorne osobe u pravnoj osobi tih subjekata koji postupaju protivno odredbama Uredbe (EU) 2023/988.
Uz članak 15.
Ovim se člankom propisuju novčane kazne za prekršaje distributera – pravnih i fizičkih osoba, kao i odgovorne osobe u pravnoj osobi tih subjekata koji postupaju protivno odredbama Uredbe (EU) 2023/988.
Uz članak 16.
Ovim se člankom propisuju novčane kazne za prekršaje pružatelja internetskih platformi – pravnih i fizičkih osoba, kao i odgovorne osobe u pravnoj osobi tih subjekata koji postupaju protivno odredbama Uredbe (EU) 2023/988.
Uz članak 17.
Ovim se člankom propisuju novčane kazne za prekršaje gospodarskih subjekata – pravnih i fizičkih osoba, kao i odgovorne osobe u pravnoj osobi tih subjekata koji postupaju protivno odredbama Uredbe (EU) 2023/988.
Uz članak 18.
Ovim se člankom izrijekom navodi na koji način nadležni sud određuje vrstu i mjeru prekršajne kazne koju će primijeniti u konkretnom slučaju, a sve kako bi se osiguralo da izrečene kazne budu učinkovite, proporcionalne i odvraćajuće.
Uz članak 19.
Ovim se člankom propisuje obveza ministarstva nadležnog za gospodarstvo da najkasnije dvije godine nakon donošenja provedbenog akta Europske komisije kojima se određuju pokazatelji ostvarenja na temelju kojih su države članice dužne priopćiti podatke o primjeni Uredbe (EU) 2023/988 i svake godine nakon toga priopćava Europskoj komisiji podatke o primjeni Uredbe (EU) 2023/988.
Uz članak 20.
Ovim se člankom uređuje stupanje na snagu ovog Nacrta prijedloga zakona. Kako se ovim Nacrtom prijedloga zakona osigurava provedba Uredbe (EU) 2023/988, a čije odredbe se sukladno članku 52. iste primjenjuju od 13. prosinca 2024. godine, ne primjenjuje se uobičajeni, osmodnevni vacatio legis, te odredbe ovog Zakona stupaju na prvog dana od dana objave u „Narodnim novinama“, kako bi se što prije osigurali uvjeti za provedbu Uredbe (EU) 2023/988.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2023/988 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 10. SVIBNJA 2023. O OPĆOJ SIGURNOSTI PROIZVODA, IZMJENI UREDBE (EU) BR. 1025/2012 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA I DIREKTIVE (EU) 2020/1828 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA TE O STAVLJANJU IZVAN SNAGE DIREKTIVE 2001/95/EZ EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA I DIREKTIVE VIJEĆA 87/357/EEZ
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Predmet Zakona
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 1.
Ovim Zakonom utvrđuju se:
1. nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) 2023/988 i ovlasti tih tijela
2. jedinstvena nacionalna kontaktna točka za dostavu službenih obavijesti putem sustava brzog uzbunjivanja za razmjenu informacija o korektivnim mjerama u vezi s opasnim proizvodima (sustav brzog uzbunjivanja Safety Gate) i za kontakt s Europskom komisijom
3. prekršajne odredbe za postupanje protivno Uredbi (EU) 2023/988
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Prijenos propisa Europske unije
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 2.
Ovim se Zakonom osigurava provedba sljedećih akata Europske unije:
-Uredba (EU) 2023/988 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o općoj sigurnosti proizvoda, izmjeni Uredbe (EU) br. 1025/2012 Europskog parlamenta i Vijeća i Direktive (EU) 2020/1828 Europskog parlamenta i Vijeća te o stavljanju izvan snage Direktive 2001/95/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i Direktive Vijeća 87/357/EEZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 135, 23. 5. 2023.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/988) i
-Uredba (EU) 2019/1020 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o nadzoru tržišta i sukladnosti proizvoda i o izmjeni Direktive 2004/42/EZ i uredbi (EZ) br. 765/2008 i (EU) br. 305/2011(Tekst značajan za EGP) (SL L 169, 25. 6. 2019.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1020).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Korištenje pojmova
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 3.
(1) Pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu imaju jednako značenje kao pojmovi korišteni u Uredbi (EU) 2023/988 i Uredbi (EU) 2019/1020.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Jezik lako razumljiv potrošaču
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 4.
Jezik lako razumljiv potrošačima u smislu članaka 9., 11., 19., 21., 22. i 36. Uredbe (EU) 2023/988 je hrvatski jezik i latinično pismo.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Nadležno tijelo
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 5.
Nadležno tijelo u Republici Hrvatskoj za provedbu Uredbe (EU) 2023/988 i ovoga Zakona je ministarstvo nadležno za gospodarstvo.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Jedinstvena nacionalna kontaktna točka za sustav brzog uzbunjivanja Safety Gate
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 6.
(1) Jedinstvena nacionalna kontaktna točka iz članka 25. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 je Državni inspektorat.
(2) Jedinstvena nacionalna kontaktna točka iz stavka 1. ovoga Zakona odgovorna je za:
1. provjeru potpunosti obavijesti u sustavu brzog uzbunjivanja Safety Gate
2. podnošenje obavijesti iz točke 1. ovoga članka na potvrdu Europskoj komisiji
3. komunikaciju s Europskom komisijom u pogledu obveza uređenih člankom 26. stavcima od 1. do 6. Uredbe (EU) 2023/988 .
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Nacionalna mreža nadležnih tijela za sustav brzog uzbunjivanja Safety Gate
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 7.
(1) „Kontaktna mjesta za sustav brzog uzbunjivanja“ jesu mreža nadležnih tijela koja jedinstvenoj nacionalnoj kontaktnoj točki, iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona, šalju i koja od jedinstvene kontaktne točke primaju službene obavijesti putem sustava Safety Gate.
(2) Kontaktna mjesta iz stavka 1. ovoga članka jesu:
– područni uredi Državnog inspektorata
– ministarstvo nadležno za more, promet i infrastrukturu
– ministarstvo nadležno za zdravstvo
– ministarstvo nadležno za unutarnje poslove
– ministarstvo nadležno za financije – Carinska uprava
– tijelo državne uprave nadležno za mjeriteljstvo
– Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Predstavke potrošača
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 8.
(1) Potrošači i druge zainteresirane strane mogu podnositi nadležnom tijelu iz članka 5 ovoga Zakona te nadležnim inspekcijskim tijelima pisane predstavke vezane uz povrede Uredbe (EU) 2023/988 .
(2) Na postupak po pisanim predstavkama potrošača i/ili drugih zainteresiranih strana u odnosu na povrede Uredbe (EU) 2023/988 na odgovarajući način se primjenjuju odredbe propisa kojim se uređuje opći upravni postupak.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Inspekcijski nadzor
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 9.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2023/988 i ovoga Zakona, svaki u svom djelokrugu obavljaju:
- tržišni inspektori, inspektori opreme pod tlakom, elektroenergetski inspektori, građevinski inspektori, poljoprivredni inspektori, sanitarni inspektori, inspektori zaštite okoliša Državnog inspektorata u skladu s ovlastima danim ovim Zakonom i posebnim propisima.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2023/988 i ovoga Zakona, obavljaju u skladu s ovlastima određenim posebnim zakonima i:
- inspektori ministarstva nadležnog za more, promet i infrastrukturu
- inspektori ministarstva nadležnog za unutarnje poslove
- farmaceutski inspektori ministarstva nadležnog za zdravstvo
- inspektori elektroničkih komunikacija Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM)
- mjeriteljski inspektori tijela državne uprave nadležnog za mjeriteljstvo
- drugi inspektori sukladno propisu koji određuju njihovu nadležnost.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Ovlasti i mjere
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 10.
(1) Nadležna tijela iz članka 9. ovoga Zakona imaju ovlasti iz Uredbe (EU) 2023/988, ovlasti iz članka 14. stavka 4. Uredbe (EU) 2019/1020, ovlasti iz ovoga Zakona i ovlasti iz posebnih propisa.
(2) Ovlasti iz stavka 1. ovoga članka izvršavaju se sukladno članku 14. stavku 3. Uredbe (EU) 2019/1020 i odredbama ovog Zakona.
(3) Nadležna tijela iz članka 9. ovoga Zakona imaju sljedeće ovlasti:
- provoditi odgovarajuće preglede i ispitivanja proizvoda radi utvrđivanja njihove sukladnosti sa zahtjevima Uredbe (EU) 2023/988 i ovoga Zakona čak i nakon što su stavljeni na tržište ili na raspolaganje na tržištu i
- besplatno uzimati uzorke proizvoda i dati ih na ispitivanje radi utvrđivanja njihove sukladnosti sa zahtjevima Uredbe (EU) 2023/988 i ovoga Zakona.
(4) Ako nadležno tijelo iz članka 9. ovoga Zakona ne raspolaže potrebnim stručnim znanjem ili opremom za provedbu pregleda ili ispitivanja iz stavka 3. ovoga članka, provedbu pojedinih radnji u okviru inspekcijskog nadzora može povjeriti stručnoj ustanovi.
(5) Ako nadležno tijelo iz članka 9. ovoga Zakona u provedbi inspekcijskog nadzora utvrdi da je proizvod stavljen na tržište ili na raspolaganje na tržištu nije sukladan sa zahtjevima ovoga Zakona i/ili Uredbe (EU) 2023/988 i/ili nesukladnosti predstavljaju rizik za zdravlje i sigurnost potrošača, razmjerno ocijeni prirode rizika, rješenjem će gospodarskom subjektu koji je proizvod stavio na tržište ili na raspolaganje na tržištu u okviru obveza koje su mu određene ovim Zakonom i Uredbom (EU) 2023/988:
- narediti otklanjanje utvrđenih nesukladnosti i odrediti primjereni rok za njihovo otklanjanje
- zabraniti stavljanje proizvoda na tržište ili na raspolaganje na tržištu
- narediti trenutačno povlačenje proizvoda s tržišta ili u roku koji odredi nadležno tijelo i/ili narediti da upozori i obavijesti potrošače i javnost o rizicima koje proizvod predstavlja, po potrebi putem internetskih stranica gospodarskog subjekta, kanalima društvenih medija, biltena, maloprodajnih mjesta, objavom u medijima i drugim komunikacijskim kanalima
- narediti opoziv proizvoda s tržišta od potrošača i/ili narediti da upozori i obavijesti potrošače i javnost na rizike koje proizvod predstavlja izravnim slanjem obavijesti potrošačima i/ili putem internetskih stranica gospodarskog subjekta, kanalima društvenih medija, biltena, maloprodajnih mjesta, objavom u medijima i drugim komunikacijskim kanalima
- narediti uništavanje proizvoda ako je to nužno radi zaštite zdravlja ili sigurnosti potrošača
- privremeno zabraniti stavljanje proizvoda na tržište ili na raspolaganje na tržištu, isporuku proizvoda, ponudu isporuke, ponudu prodaje na internetu ili drugim sredstvima prodaje na daljinu, oglašavanje proizvoda ili izlaganje proizvoda u vremenu potrebnom za različite preglede, ispitivanja i procjene sukladnosti i sigurnosti proizvoda ako postoji osnovana sumnja da proizvod nije sukladan zahtjevima ovoga Zakona i/ili Uredbe (EU) 2023/988
- narediti da se na proizvod stave jasno formulirana i lako razumljiva upozorenja na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu o rizicima koje proizvod može predstavljati i/ili narediti trenutačno upozoravanje potrošača na primjeren način objavljivanjem posebnih upozorenja na hrvatskom jeziku i odrediti primjeren rok za izvršenje izravnim slanjem potrošačima ili putem internetskih stranica gospodarskog subjekta, kanalima društvenih medija, biltena, maloprodajnih mjesta, objave u medijima i drugih komunikacijskih kanala.
(6) Ako gospodarski subjekt ne otkloni nesukladnosti u roku iz stavka 5. podstavka 1. i podstavka 7. ovoga članka, nadležno tijelo iz članka 9. ovoga Zakona će donijeti rješenje kojim će zabraniti stavljanje proizvoda na tržište ili na raspolaganje na tržištu i narediti povlačenje proizvoda koji su već stavljeni na tržište ili na raspolaganje na tržištu.
(7) Rješenjem iz stavka 6. ovoga članka inspektor će ukinuti rješenje iz stavka 5. podstavka 1. i podstavka 7. ovoga članka.
(8) U slučaju proizvoda koji se prodaju putem interneta ili drugim sredstvima prodaje na daljinu, kako je definirano člankom 4. Uredbe (EU) 2023/988, a uz poduzimanje mjera iz stavka 5. ovoga članka ne postoje druga učinkovita sredstva za uklanjanje ozbiljnog rizika, nadležno tijelo iz članka 9. ovoga Zakona će rješenjem odrediti svaku mjeru kojima se postiže svrha uklanjanja ozbiljnog rizika, a osobito:
– naložiti operatorima javnih komunikacijskih usluga i/ili davateljima usluga pristupa internetu i/ili pružateljima usluga smještaja na poslužitelju da uklone sadržaj ili ograniče pristup internetskom sučelju ili da se krajnjim korisnicima, prilikom pristupa internetskom sučelju, jasno prikaže izričito upozorenje koje upućuje na nesukladan proizvod, i/ili
– naložiti svim registrima za domene ili voditeljima registara za domene da izbrišu potpuno kvalificirani naziv domene i omoguće nadležnom tijelu da je registrira
- naložiti nakladniku elektroničkog ili tiskanog medija da ukloni sadržaj iz kojeg proizlazi povreda da je povezan s nesukladnim proizvodom
(9) Ako je nastala šteta operatorima javnih komunikacijskih usluga, davateljima usluga pristupa internetu, pružateljima usluga smještaja, i registrima za domene, nakladniku elektroničkog ili tiskanog medija temeljem rješenja iz stavka 8. i 11. ovoga članka, oni imaju pravo tražiti od gospodarskog subjekta naknadu štete sukladno općim pravilima naknade štete.
(10) Operatori javnih komunikacijskih usluga, davatelji usluga pristupa internetu i pružatelji usluga smještaja dužni su surađivati s nadležnim inspekcijskim tijelima u skladu s člankom 7. stavkom 2. Uredbe (EU) 2019/1020.
(11 ) Iznimno od stavaka 5., 6. i 8. ovoga članka, kada se u inspekcijskom postupku utvrdi da pravna ili fizička osoba prodaje i/ili nudi na prodaju proizvode putem interneta ili drugim sredstvima prodaje na daljinu te iz predmetnog proizlazi da ona namjerno skriva identitet te čini povrede ovoga Zakona ili posebnih propisa i/ili kada odbija suradnju s nadležnom inspekcijom te postoji rizik za sigurnost i zdravlje potrošača, inspektor može donijeti rješenje kojim će:
1. naložiti operatorima javnih komunikacijskih usluga i/ili davateljima usluga pristupa internetu (ISP) i/ili pružateljima usluga smještaja na poslužitelju da uklone sadržaj ili ograniče pristup internetskom sučelju ili da se krajnjim korisnicima odnosno potrošačima prilikom pristupa internetskom sučelju jasno prikaže upozorenje razmjerno prirodi povrede i/ili
2. naložiti svim pružateljima usluga smještaja na poslužitelju da uklone, onemoguće ili ograniče pristup internetskom sučelju razmjerno prirodi povrede i/ili
3. naložiti svim registrima za domene ili voditeljima registara za domene da izbrišu potpuno kvalificirani naziv domene i omoguće nadležnom tijelu da je registrira i/ili
4. naložiti nakladniku elektroničkog ili tiskanog medija da ukloni sadržaj iz kojeg proizlazi povreda ovoga Zakona.
(12) Žalba izjavljena protiv rješenja inspektora iz stavaka 5., 6. i 8. ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja, osim ako posebnim propisima nije drukčije uređeno.
(13) O žalbi protiv rješenja iz stavka 12. ovoga članka odlučuje unutarnja ustrojstvena jedinica za drugostupanjski upravni postupak u Državnom inspektoratu, osim ako posebnim propisima nije drukčije uređeno.
(14) Mjere iz stavka 5. podstavka 4. ovoga članka mogu se poduzeti i prema pružateljima internetskih platformi za trgovanje u skladu s člankom 22. stavkom 12. Uredbe (EU) 2023/988.
(15) U slučaju sadržaja koji se odnose na ponudu opasnog proizvoda na internetskom sučelju pružatelja internetske platforme za trgovanje nadležno tijelo iz članka 9. ovoga Zakona postupa u skladu s ovlastima za uklanjanje takvog sadržaja propisanim posebnim propisom kojim se uređuje provedba Uredbe (EU) 2022/2065 Europskog parlamenta i Vijeća od 19. listopada 2022. o jedinstvenom tržištu digitalnih usluga i izmjeni Direktive 2000/31/EZ (Akt o digitalnim uslugama) (SL L 277, 27.10.2022.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Troškovi inspekcijskog postupka
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 11.
Troškove inspekcijskog postupka koji uključuju troškove ispitivanja i provjere sukladnosti proizvoda, troškove prijevoza u vezi s inspekcijskim nadzorom, troškove kupnje uzoraka proizvoda, među ostalim, i pod tajnim identitetom, snosi gospodarski subjekt koji je na tržište ili na raspolaganje na tržištu stavio proizvod koji nije sukladan sa zahtjevima Uredbe (EU) 2023/988 i ovoga Zakona, uključujući i proizvode koji se prodaju na internetu ili drugim sredstvima prodaje na daljinu u skladu s člankom 4. Uredbe (EU) 2023/988.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Prekršaji proizvođača
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 12.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 7.000,00 do 35.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – proizvođač ako:
1. nije osigurao da su proizvodi koje je stavio na tržište projektirani i proizvedeni u skladu s općim sigurnosnim zahtjevom utvrđenim u članku 5. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 9. stavak 1. Uredbe (EU) 2023/988)
2. nije proveo internu analizu rizika ni izradio tehničku dokumentaciju koja sadržava najmanje opći opis proizvoda i njegove bitne karakteristike relevantne za procjenu njegove sigurnosti prije stavljanja svojih proizvoda na tržište (članak 9. stavak 2. Uredbe (EU) 2023/988)
3. nije ažurirao tehničku dokumentaciju iz članka 9. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 9. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988)
4. nije osigurao dostupnost tehničke dokumentacije iz članka 9. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 tijelima za nadzor tržišta u razdoblju od deset godina nakon što je proizvod stavljen na tržište (članak 9. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988)
5. nije stavio na raspolaganje tehničku dokumentaciju iz članka 9. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 na zahtjev tijela za nadzor tržišta u razdoblju od deset godina nakon što je proizvod stavljen na tržište (članak 9. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988)
6. nije uspostavio postupke za održavanje sukladnosti serijskih proizvedenih proizvoda s općim sigurnosnim zahtjevom utvrđenim u članku 5. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 9. stavak 4. Uredbe (EU) 2023/988)
7. nije osigurao da njegov proizvod nosi broj tipa, šarže ili serije ili drugi element koji omogućuje njegovu identifikaciju i da je potrošačima lako uočljiv i čitak ili, kad to ne dopušta veličina ili priroda proizvoda, da tražene informacije budu navedene na pakiranju ili u popratnom dokumentu (članak 9. stavak 5. Uredbe (EU) 2023/988)
8. nije naveo svoje ime, registrirano trgovačko ime ili registrirani trgovački znak, poštansku adresu i e-adresu te, ako su različite, poštansku adresu ili e-adresu svoje jedinstvene točke za kontakt na proizvodu ili, kad to nije moguće, na pakiranju ili u popratnom dokumentu (članak 9. stavak 6. Uredbe (EU) 2023/988)
9. nije osigurao da njegov proizvod prate jasne upute i informacije o sigurnosti na jeziku koji potrošači mogu lako razumjeti sukladno članku 4. ovoga Zakona, osim ako se proizvod može upotrebljavati sigurno i kako je predvidio proizvođač bez takvih uputa i informacija o sigurnosti (članak 9. stavak 7. Uredbe (EU) 2023/988)
10. ako nije poduzeo mjere iz članka 9. stavka 8. podstavka 1. točaka (a) do (c) Uredbe (EU) 2023/988 kada smatra ili ima razloga vjerovati, na temelju informacija koje posjeduje, da je proizvod koji je stavio na tržište opasan proizvod na način uređen člankom 9. stavkom 8. podstavkom 2. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 9. stavak 8. Uredbe (EU) 2023/988)
11. nije pravodobno obavijestio druge gospodarske subjekte, odgovorne osobe i pružatelje internetskih platformi za trgovanje u predmetnom lancu opskrbe o svim sigurnosnim problemima koje je utvrdio (članak 9. stavak 10. Uredbe (EU) 2023/988)
12. nije učinio javno dostupnima komunikacijske kanale kao što su telefonski broj, e-adresa ili poseban odjeljak svojih internetskih stranica, vodeći računa o potrebama osoba s invaliditetom u pogledu pristupačnosti, preko kojih im omogućuju da podnesu pritužbe i obavijeste proizvođače o svim nesrećama ili sigurnosnim problemima povezanima s proizvodom (članak 9. stavak 11. Uredbe (EU) 2023/988)
13. nije istražio podnesene pritužbe i primljene informacije o nesrećama koje se odnose na sigurnost proizvoda koje je stavio na raspolaganje na tržištu za koje je podnositelj pritužbe naveo da su opasni (članak 9. stavak 12. Uredbe (EU) 2023/988)
14. ne vodi interni registar pritužbi i opoziva proizvoda te svih korektivnih mjera koje su poduzete radi postizanja sukladnosti proizvoda sukladno članku 9. stavku 12. Uredbe (EU) 2023/988
15. nije postupio sukladno članku 20. stavcima 1. do 3. Uredbe (EU) 2023/988 u slučaju nesreće koju je prouzročio njegov proizvod.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 6.630,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba – obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 8.000,00 eura
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Prekršaji ovlaštenih zastupnika
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 13.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 7.000,00 do 35.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – ovlašteni zastupnik ako ne provodi zadaće u skladu s člankom 10. stavkom 2. Uredbe (EU) 2023/988.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 6.630,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba – obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 8.000,00 eura.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Prekršaji uvoznika
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 14.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 7.000,00 do 35.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – uvoznik ako:
1. nije osigurao da je proizvod u skladu s općim sigurnosnim zahtjevom utvrđenim u članku 5. Uredbe (EU) 2023/988 i da nije provjerio je li proizvođač ispunio zahtjeve iz članka 9. stavaka 2., 5. i 6. Uredbe (EU) 2023/988 prije stavljanja proizvoda na tržište (članak 11. stavak 1. Uredbe (EU) 2023/988)
2. je na tržište stavio proizvod koji ne ispunjava pretpostavke iz članka 5. i članka 9. stavcima 2., 5. i 6. Uredbe (EU) 2023/988 suprotno članku 11. stavku 2. Uredbe (EU) 2023/988
3. nije bez odgađanja obavijestio proizvođača da je njegov proizvod opasan proizvod i osigurao da su o tome obaviještena tijela za nadzor tržišta putem portala Safety Business Gateway (članak 11. stavak 2. Uredbe (EU) 2023/988)
4. nije naveo svoje ime, registrirano trgovačko ime ili registrirani trgovački znak, poštansku adresu i e-adresu te, ako su različite, poštansku adresu ili e-adresu svoje jedinstvene točke za kontakt na proizvodu ili, kad to nije moguće, na pakiranju ili u popratnom dokumentu (članak 11. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988)
5. nije osigurao da dodatne oznake ne prekrivaju informacije propisane pravom Unije na oznaci koje je osigurao proizvođač (članak 11. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988)
6. nije osigurao da njegov proizvod prate jasne upute i informacije o sigurnosti na jeziku koji potrošači mogu lako razumjeti sukladno članku 4. ovoga Zakona, osim ako se proizvod može upotrebljavati sigurno i kako je predvidio proizvođač bez takvih uputa i informacija o sigurnosti (članak 11. stavak 4. Uredbe (EU) 2023/988)
7. nije osigurao da, dok je proizvod pod njegovom odgovornošću, uvjeti skladištenja ili prijevoza ne ugrožavaju sukladnost proizvoda s općim sigurnosnim zahtjevom utvrđenim u članku 5. i članku 9. stavcima 5. i 6. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 11. stavak 5. Uredbe (EU) 2023/988)
8. nije osigurao dostupnost tehničke dokumentacije iz članka 9. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 tijelima za nadzor tržišta u razdoblju od deset godina nakon što je proizvod stavljen na tržište (članak 11. stavak 6. Uredbe (EU) 2023/988)
9. nije stavio na raspolaganje tehničku dokumentaciju iz članka 9. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 na zahtjev tijela za nadzor tržišta u razdoblju od deset godina nakon što je proizvod stavljen na tržište (članak 11. stavak 6. (EU) 2023/988)
10. ne surađuje s tijelima za nadzor tržišta i s proizvođačem kako bi osigurali sigurnost proizvoda (članak 11. stavak 7. Uredbe (EU) 2023/988).
11. ako nije poduzeo mjere iz članka 11. stavka 8. podstavka 1. točaka (a) do (d) Uredbe (EU) 2023/988 kada smatra ili ima razloga vjerovati, na temelju informacija koje posjeduje, da je proizvod koji je stavio na tržište opasan proizvod na način uređen člankom 11. stavkom 8. podstavkom 2. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 11. stavak 8. Uredbe (EU) 2023/988)
12. nije provjerio jesu li potrošačima javno dostupni komunikacijski kanali iz članka 9. stavka 11. Uredbe (EU) 2023/988, odnosno ako ih nije osigurao kada takvi kanali nisu dostupni (članak 11. stavak 9. Uredbe (EU) 2023/988)
13. nije istražio podnesene pritužbe i primljene informacije o nesrećama koje se odnose na sigurnost proizvoda koje je stavio na raspolaganje na tržištu za koje je podnositelj pritužbe naveo da su opasni (članak 11. stavak 10. Uredbe (EU) 2023/988)
14. nije evidentirao pritužbe podnositelja, opozive proizvoda i sve korektivne mjere koje su poduzete radi postizanja sukladnosti proizvoda u registru iz članka 9. stavka 12. Uredbe (EU) 2023/988 ili u vlastitom internom registru (članak 11. stavak 10. Uredbe (EU) 2023/988)
15. nije pravodobno obavijestio proizvođača, distributera i, prema potrebi, pružatelje usluga provođenja narudžbi i pružatelje internetskih platformi za trgovanje o provedenoj istrazi i o rezultatima te istrage (članak 11. stavak 10. Uredbe (EU) 2023/988)
16. nije, bez odgađanja, obavijestio proizvođača o nesreći koju je prouzročio proizvod koji je stavio na tržište (članak 20. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988).
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 6.630,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba – obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 8.000,00 eura.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Prekršaji distributera
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 15.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 7.000,00 do 35.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – distributer ako:
1. prije stavljanja proizvoda na raspolaganje na tržištu nije provjerio jesu li proizvođač i, ako je to primjenjivo, uvoznik ispunili zahtjeve iz članka 9. stavaka 5. do 7. Uredbe (EU) 2023/988 i članka 11. stavaka 3. i 4. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 12. stavak 1. Uredbe (EU) 2023/988)
2. nije osigurao da, dok je proizvod pod njegovom odgovornošću, uvjeti skladištenja ili prijevoza ne ugrožavaju sukladnost proizvoda s općim sigurnosnim zahtjevom utvrđenim u članku 5., članku 9. stavcima 5. do 7. i članku 11. stavcima 3. i 4. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 12. stavak 2. Uredbe (EU) 2023/988)
3. je na raspolaganje na tržištu stavio proizvod koji ne ispunjava pretpostavke iz članka 5. i članka 9. stavaka 5. do 7. i članka 11. stavaka 3. i 4. Uredbe (EU) 2023/988 suprotno članku 12. stavku 3. Uredbe (EU) 2023/988
4. ako nije poduzeo mjere iz članka 12. stavka 4. podstavka 1. točaka (a) do (c) Uredbe (EU) 2023/988 kada smatra ili ima razloga vjerovati, na temelju informacija koje posjeduje, da je proizvod koji je stavio na raspolaganje na tržištu opasan proizvod ili proizvod koji ne ispunjava pretpostavke iz članka 9. stavaka 5. do 7. i članka 11. stavaka 3. i 4. Uredbe (EU) 2023/988 na način uređen člankom 12. stavkom 4. podstavkom 2. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 12. stavak 4. Uredbe (EU) 2023/988)
5. nije, bez odgađanja, obavijestio proizvođača o nesreći koju je prouzročio proizvod koji je stavio na raspolaganje na tržište (članak 20. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988).
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 6.630,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba – obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 8.000,00 eura.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Prekršaji pružatelja internetskih platformi za trgovanje
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 16.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 7.000,00 do 35.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – pružatelj internetske platforme ako:
1. nije postupio sukladno članku 22. stavku 1. podstavku 1. Uredbe (EU) 2023/988
2. nije se registrirao na portalu Safety Gate na način uređen člankom 22. stavkom 1. podstavkom 2. Uredbe (EU) 2023/988
3. nije postupio sukladno članku 22. stavku 2. Uredbe (EU) 2023/988
4. nije uspostavio unutarnje postupke za sigurnost proizvoda (članak 22. stavak 3. i 10. Uredbe (EU) 2023/988)
5. nije postupio sukladno članku 22. stavku 4. Uredbe (EU) 2023/988
6. nije postupio sukladno članku 22. stavku 6. Uredbe (EU) 2023/988
7. nije postupio sukladno članku 22. stavku 7. Uredbe (EU) 2023/988
8. ako nije obradio sve obavijesti koje su povezane s pitanjima sigurnosti proizvoda koji se nudi na prodaju na internetu u okviru njihovih usluga koje je primio kroz mehanizam obavješćivanja i djelovanja bez odgađanja, a najkasnije u roku od tri radna dana od primitka obavijesti (članak 16. stavak 6. Uredbe (EU) 2022/2065 i članak 22. stavak 8. Uredbe o 2023/988)
9. nije postupio sukladno članku 22. stavku 12. Uredbe (EU) 2023/988
10. nije postupio sukladno članku 35. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/988
11. nije postupio sukladno članku 35. stavku 2. Uredbe (EU) 2023/988
12. nije postupio sukladno članku 35. stavku 4. Uredbe (EU) 2023/988.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 6.630,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba– obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 8.000,00 eura.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Prekršaji gospodarskih subjekata
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 17.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 7.000,00 do 35.000,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba – gospodarski subjekt ako:
1. nije osigurao uspostavljanje unutarnjih postupaka za sigurnost proizvoda sukladno članku 14. Uredbe (EU) 2023/988
2. ne surađuje s tijelima za nadzor tržišta u pogledu radnji kojima bi se mogli ukloniti ili ublažiti rizici koje predstavljaju proizvodi koje su ti subjekti stavili na raspolaganje na tržištu (članak 15. stavak 1. Uredbe (EU) 2023/988)
3. na zahtjev tijela za nadzor tržišta ne dostavi sve potrebne informacije, a posebno potpun opis rizika koje proizvod predstavlja, povezane pritužbe i poznate nesreće i opis svih korektivnih mjera poduzetih kao odgovor na rizik (članak 15. stavak 2. Uredbe (EU) 2023/988)
4. na zahtjev tijela za nadzor tržišta ne utvrde i ne priopće informacije relevantne za sljedivost proizvoda, odnosno informacije o svim gospodarskim subjektima koji su im isporučili proizvod odnosno dio, komponentu ili bilo koji softver koji su ugrađeni u proizvod i informacije o svim gospodarskim subjektima kojima su isporučili proizvod (članak 15. stavak 3. Uredbe (EU) 2023/988)
5. nije dao informacije navedene u članku 15. stavku 2. Uredbe (EU) 2023/988 u razdoblju od deset godina nakon što mu je isporučen proizvod ili nakon što je drugom subjektu isporučio proizvod, ovisno o tome što je primjenjivo (članak 15. stavak 4. Uredbe (EU) 2023/988)
6. nije dao informacije navedene u članku 15. stavku 3. Uredbe (EU) 2023/988 u razdoblju od šest godina nakon što mu je isporučen proizvod odnosno dio, komponenta ili bilo koji softver koji su ugrađeni u proizvod ili nakon što je drugom subjektu isporučio proizvod, ovisno o tome što je primjenjivo (članak 15. stavak 5. Uredbe (EU) 2023/988)
7. nije postupio sukladno članku 16. Uredbe (EU) 2023/988
8. nije postupio sukladno članku 19. Uredbe (EU) 2023/988
9. nije postupio sukladno članku 35. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/988
10. nije ponudio potrošaču pravno sredstvo iz članka 37. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 na način uređen člankom 37. stavka 5. Uredbe (EU) 2023/988 (članak 37. stavak 1. Uredbe (EU) 2023/988).
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 6.630,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba – obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 8.000,00 eura.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Pravilo o izboru vrste i mjere kazne
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 18.
Određujući vrstu i mjeru kazne koju će primijeniti, sud će uzeti u obzir sve okolnosti koje utječu da kazna po vrsti i mjeri bude lakša ili teža (olakotne i otegotne okolnosti) kao što su:
– narav povrede
– težina povrede
– opseg i trajanje povrede
– svaka radnja koju je trgovac poduzeo kako bi ublažio ili popravio štetu koju su potrošači pretrpjeli
– ranije utvrđene povrede trgovca
– financijska dobit koju je ostvario ili gubici koje je izbjegao zbog povrede prava potrošača, ako su ti podaci dostupni i
– sankcije izrečene za istu povredu u drugim državama članicama u prekograničnim slučajevima ako su informacije o takvim sankcijama dostupne putem mehanizma uzajamne pomoći uspostavljenog Uredbom (EU) 2017/2394 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2017. o suradnji između nacionalnih tijela odgovornih za izvršavanje propisa o zaštiti potrošača i o stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 2006/2004 (Tekst značajan za EGP) (SL L 345, 27. 12. 2017.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Obveza izvješćivanja Europske komisije
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 19.
Ministarstvo nadležno za gospodarstvo najkasnije dvije godine nakon donošenja provedbenog akta iz članka 24. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988 i svake godine nakon toga priopćava Europskoj komisiji podatke o primjeni Uredbe (EU) 2023/988.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 20.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 1.
Ovim se člankom uređuje predmet Nacrta prijedloga zakona i to nadležna tijela za provedbu Uredbe (EU) 2023/988 i ovlasti tih tijela, jedinstvena nacionalna kontaktna točka za dostavu službenih obavijesti putem sustava brzog uzbunjivanja za razmjenu informacija o korektivnim mjerama u vezi s opasnim proizvodima (sustav brzog uzbunjivanja Safety Gate) i za kontakt s Europskom komisijom, kao i prekršajne sankcije za postupanje protivno Uredbi (EU) 2023/988.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 2.
Ovim člankom se utvrđuje da se ovim Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2023/988 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o općoj sigurnosti proizvoda, izmjeni Uredbe (EU) br. 1025/2012 Europskog parlamenta i Vijeća i Direktive (EU) 2020/1828 Europskog parlamenta i Vijeća te o stavljanju izvan snage Direktive 2001/95/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i Direktive Vijeća 87/357/EEZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 135, 23. 5. 2023.) i pojedine odredbe Uredbe (EU) 2019/1020 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o nadzoru tržišta i sukladnosti proizvoda i o izmijeni Direktive 2004/42/EZ i uredbi (EZ) br. 765/2008 i (EU) br. 305/2011 (kao što su poglavlja IV., V. i VI. o nadzoru tržišta i članak 4.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 3.
Stavkom 1. ovoga članka propisuje se da pojmovi u ovome Nacrtu prijedloga zakona imaju jednako značenje kao i pojmovi korišteni u Uredbi (EU) 2023/988 i Uredbi (EU) 2019/1020. Nadalje, stavkom 2. predmetnog članka Nacrta prijedloga zakona propisano je kako se rodni pojmovi (riječi i pojmovni sklopovi) koji se koriste u tekstu Nacrta prijedloga zakona na jednak način odnose na muški i ženski rod, neovisno o tome jesu li u tekstu navedeni u muškom ili ženskom rodu.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 4.
Ovim se člankom propisuju jezični zahtjevi u slučaju obveze osiguravanja informacija koje su relevantne za udovoljavanje zahtjevima sigurnosti proizvoda iz Uredbe (EU) 2023/988.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 5 .
Ovim se člankom određuje ministarstvo nadležno za gospodarstvo kao tijelo nadležno za provedbu Uredbe (EU) 2023/988 i ovoga Nacrta prijedloga zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 6 .
Ovim se člankom određuje Državni inspektorat kao jedinstvena nacionalna kontaktna točka iz članka 25. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/988. Također, propisuju se obveze tijela koje je određeno kao jedinstvena nacionalna kontaktna točka u smislu ovoga Nacrta prijedloga zakona, a to su provjera potpunosti obavijesti u sustavu brzog uzbunjivanja Safety Gate, podnošenje obavijesti iz točke 1. ovoga članka na potvrdu Europskoj komisiji i komunikacija s Europskom komisijom u pogledu obveza uređenih člankom 26. stavcima od 1. do 6. Uredbe (EU) 2023/988.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 7 .
Ovim člankom propisuje se nacionalna mreža nadležnih tijela za postupanja u vezi obavijesti koje se razmjenjuju putem sustav brzog uzbunjivanja Safety Gate.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 8 .
Budući da je za učinkovitu provedbu Uredbe (EU) 2023/988 nužno osigurati mogućnost da svi subjekti koji su upoznati s potencijalnim kršenjem iste imaju mogućnost upozoravanja nadležnih tijela na takve povrede, ovim je člankom propisana mogućnost da potrošači i druga zainteresirana tijela ili osobe nadležnim tijelima podnose pisane predstavke vezane uz povrede Uredbe (EU) 2023/988, kao i postupak sukladno kojem će se navedene predstavke obrađivati. Naime, postupak povodom predstavki bit će proveden sukladno Zakonu o općem upravnom postupku („Narodne novine“ br. 47/09 i 110/21), kao propisu kojim je uređen opći upravni postupak u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 9 .
Ovim se člankom propisuje nadležnost tijela koja će, sukladno ovom Nacrtu prijedloga zakona, provoditi nadzor nad primjenom Uredbe (EU) 2023/988 i ovog Nacrta prijedloga zakona. Naime, Državni inspektorat, za provođenje nadzora nad provedbom Nacrta prijedloga zakona, propisuje se i nadležnost drugih tijela koja provode nadzor nad sigurnošću specifičnih proizvoda, a to su: Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti, u području radijske opreme; Ministarstvo zdravstva, u području medicinskih proizvoda; Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, u području pomorske opreme, rekreacijskih plovila osobnih plovila na vodomlazni pogon i žičara, Ministarstvo unutarnjih poslova, u području pirotehničkih sredstava, eksploziva za civilnu uporabu te Državni zavod za mjeriteljstvo, u više područja koja su uređena posebnim propisima, kao što su: boce koje se upotrebljavaju kao mjerni spremnici, ispušni sustav motornih vozila, pakiranje određenih pretpakovina označenih masom ili obujmom i dr . Naime, upravo kako bi se osigurala horizontalna primjena Uredbe (EU) 2023/988, potrebno je obuhvatiti i zakonodavstvo Unije o usklađivanju.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 10.
Ovim se člankom propisuju mjere koje u okviru svoje nadležnosti mogu izreći nadležna tijela za provođenje nadzora sukladno ovom Nacrtu prijedloga zakona, a sve kako bi se osiguralo postupanje sukladno Uredbi (EU) 2023/988 i ovoga Nacrta prijedloga zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 11.
Ovim se člankom propisuje obveza snošenja troškova inspekcijskog postupka nadležnih tijela za provođenje nadzora sukladno ovom Nacrtu prijedloga zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 12.
Ovim se člankom propisuju novčane kazne za prekršaje proizvođača – pravnih i fizičkih osoba, kao i odgovorne osobe u pravnoj osobi tih subjekata koji postupaju protivno odredbama Uredbe (EU) 2023/988. Osim navedenog, propisuju se i prekršajne kazne za ovlaštenog zastupnika proizvođača.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 13.
Ovim se člankom propisuju novčane kazne za prekršaje ovlaštenog zastupnika – pravnih i fizičkih osoba, kao i odgovorne osobe u pravnoj osobi tih subjekata koji postupaju protivno odredbama Uredbe (EU) 2023/988.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 14.
Ovim se člankom propisuju novčane kazne za prekršaje uvoznika – pravnih i fizičkih osoba, kao i odgovorne osobe u pravnoj osobi tih subjekata koji postupaju protivno odredbama Uredbe (EU) 2023/988.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 15.
Ovim se člankom propisuju novčane kazne za prekršaje distributera – pravnih i fizičkih osoba, kao i odgovorne osobe u pravnoj osobi tih subjekata koji postupaju protivno odredbama Uredbe (EU) 2023/988.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 16.
Ovim se člankom propisuju novčane kazne za prekršaje pružatelja internetskih platformi – pravnih i fizičkih osoba, kao i odgovorne osobe u pravnoj osobi tih subjekata koji postupaju protivno odredbama Uredbe (EU) 2023/988.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 17.
Ovim se člankom propisuju novčane kazne za prekršaje gospodarskih subjekata – pravnih i fizičkih osoba, kao i odgovorne osobe u pravnoj osobi tih subjekata koji postupaju protivno odredbama Uredbe (EU) 2023/988.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 18.
Ovim se člankom izrijekom navodi na koji način nadležni sud određuje vrstu i mjeru prekršajne kazne koju će primijeniti u konkretnom slučaju, a sve kako bi se osiguralo da izrečene kazne budu učinkovite, proporcionalne i odvraćajuće.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 19.
Ovim se člankom propisuje obveza ministarstva nadležnog za gospodarstvo da najkasnije dvije godine nakon donošenja provedbenog akta Europske komisije kojima se određuju pokazatelji ostvarenja na temelju kojih su države članice dužne priopćiti podatke o primjeni Uredbe (EU) 2023/988 i svake godine nakon toga priopćava Europskoj komisiji podatke o primjeni Uredbe (EU) 2023/988.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Uz članak 20.
Ovim se člankom uređuje stupanje na snagu ovog Nacrta prijedloga zakona. Kako se ovim Nacrtom prijedloga zakona osigurava provedba Uredbe (EU) 2023/988, a čije odredbe se sukladno članku 52. iste primjenjuju od 13. prosinca 2024. godine, ne primjenjuje se uobičajeni, osmodnevni vacatio legis , te odredbe ovog Zakona stupaju na prvog dana od dana objave u „Narodnim novinama“, kako bi se što prije osigurali uvjeti za provedbu Uredbe (EU) 2023/988.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA