Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjeni Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika, s Konačnim prijedlogom zakona
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Ne
Naziv pravne stečevine:
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Plaće i druga materijalna prava pravosudnih dužnosnika u Republici Hrvatskoj uređeni su Zakonom o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika („Narodne novine“, broj 10/99, 25/00, 30/01, 59/01, 114/01, 116/01, 64/02, 153/02, 154/02, 17/04, 8/06, 142/06, 34/07, 134/07, 146/08, 155/08, 39/09, 155/09, 14/11, 154/11, 12/12, 143/12, 100/14, 147/14, 120/16, 16/19, 71/23 i 35/24). Ovaj Zakon mijenjan je i dopunjavan više puta, a značajna intervencija u ovaj Zakon izvršena je 2014., kada je sukladno Odluci i Rješenju Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-4039/2009, U-I-25427/2009 i U-I-195/2010 od 18. srpnja 2014., utvrđeno da svi elementi plaće pravosudnih dužnosnika moraju biti određeni zakonom.
Do stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika iz 2014., osnovica plaće pravosudnih dužnosnika bila je propisana odlukama Vlade Republike Hrvatske. Odlukom o visini osnovice za obračun plaća sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika iz 2009. („Narodne novine“, broj 40/09) osnovica je iznosila 4.873,83 kune, Odlukom o visini osnovice za obračun plaća sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika („Narodne novine“, broj 25/13) iz 2013. smanjena je za 3% na 4.727,615 kuna, a Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika iz 2014. smanjena je za dodatnih 6% na iznos od 4.443,958 kuna.
Nakon provedenih reorganizacija pravosudnog sustava 2014. i 2018. znatno je smanjen broj pravosudnih tijela te je ujedno povećana teritorijalna nadležnost općinskih sudova i općinskih državnih odvjetništava uz znatnije povećanje opsega poslova u nadležnosti ovih prvostupanjskih pravosudnih tijela, a tek je izmjenama Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika („Narodne novine“, broj 16/19) povećana plaća pravosudnih dužnosnika, i to povećanjem osnovice za obračun plaće sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika u visini od 6% na 4.710,595 kuna, izjednačavanjem koeficijenata pravosudnih dužnosnika u pravosudnim tijelima i čelnika pravosudnih tijela prvog stupnja te propisivanjem koeficijenata za predsjednika i suce Visokog kaznenog suda Republike Hrvatske, koji je s radom počeo 1. siječnja 2021.
Zakonom o izmjenama Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika („Narodne novine“, broj 35/24) osnovica za izračun plaće pravosudnih dužnosnika povećana je za dodatnih 11,5% te je povećan koeficijent za izračun plaće sudaca županijskih sudova i zamjenika županijskih državnih odvjetnika s dotadašnjih 4,55 na 5, a polazni koeficijent čelnika pravosudnih tijela županijske razine s 5 na 5,15 te je izvršena i razmjerna dorada koeficijenata čelnika ovih pravosudnih tijela s većim brojem dužnosnika. S obzirom da je polazni koeficijent čelnika prvostupanjskih pravosudnih tijela utvrđen u visini koeficijenta dužnosnika pravosudnih tijela županijske razine povećani su i koeficijenti čelnika prvostupanjskih pravosudnih tijela, i to s polaznih 4,55 na 5 te dalje razmjerno broju pravosudnih dužnosnika. Konačno, ovim su Zakonom pravosudnim dužnosnicima priznata i određena prava koja ostvaruju službenici zaposleni u pravosudnim tijelima, i to pravo na naknadu troškova prijevoza na posao i s posla, godišnju nagradu za uskršnje i božićne blagdane, dar za dijete do navršenih 15 godina života, regres za korištenje godišnjeg odmora te pravo na sistematski pregled.
Imajući u vidu da je Odlukom Vlade Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 88/24) povećana osnovica za obračun plaće državnih dužnosnika te je utvrđena u visini od 947,18 eura bruto, odnosno u visini tada važeće osnovice za obračun plaće u državnim službama, te kako bi se dodatno poboljšao materijalni položaj pravosudnih dužnosnika, a također uvažavajući potrebu da se osigura usklađenje plaća pravosudnih dužnosnika s plaćama drugih osoba kojima se plaća isplaćuje iz državnog proračuna, ovim se zakonom predlaže propisati da je osnovica za obračun plaće pravosudnih dužnosnika jednaka osnovici za obračun plaća u državnoj službi i javnim službama.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Povećanje osnovice za izračun plaće pravosudnih dužnosnika od stupanja na snagu Zakona o izmjeni Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika koja će biti jednaka osnovici za obračun plaća u državnoj službi i javnim službama.
3.2.
Opis svrhe propisa
Uzimajući u obzir kontinuiran višegodišnji trend smanjenja broja neriješenih predmeta i skraćenja trajanja sudskih postupaka,kao i da se plaće službenika zaposlenih u pravosudnim tijelima kontinuirano povećavaju i da pravosudni dužnosnici kao korisnici državnog proračuna imaju manju osnovicu za obračun plaće u odnosu na druge korisnike proračuna, predloženom izmjenom Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika dodatno se nastoji poboljšati materijalni položaj pravosudnih dužnosnika.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Svi elementi za izračun plaća pravosudnih dužnosnika moraju biti propisani zakonom zbog čega u konkretnom slučaju druga normativna i nenormativna rješenja nisu moguća.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 10. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 11. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 12. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Poboljšanjem materijalnog položaja pravosudnih dužnosnika posredno se utječe na ostvarenje prava na pristup pravosuđu u dijelu koji se odnosi na skraćenje trajanja sudskih postupaka i smanjenje broja neriješenih predmeta.
Pravosudni dužnosnici te građani i poslovni subjekti kao korisnici usluga pravosudnog sustava.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
-
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
-
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
-
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Ovim Zakonom osigurava se kontinuitet poboljšanja materijalnog položaja pravosudnih dužnosnika s jedne strane, te s druge strane, s obzirom na očekivano povećanje kvalitete rada pravosudnih dužnosnika, posredno utječe na pristup pravosuđu te daljnje smanjenje broja neriješenih predmeta i skraćenje trajanja sudskih postupaka s obzirom da iz kontinuiranog višegodišnjeg trenda smanjenja broja neriješenih predmeta i skraćenja trajanja sudskih postupaka proizlazi zaključak o kontinuiranom naporu i zalaganju te povećanju učinkovitosti pravosudnih dužnosnika.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
-
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Povećanje plaće pravosudnih dužnosnika te se očekuje povećanje kvalitete rada pravosudnih dužnosnika, kao i daljnje smanjenje broja neriješenih predmeta i skraćenje trajanja sudskih postupaka.
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Ovim Zakonom osigurava se kontinuitet poboljšanja materijalnog položaja pravosudnih dužnosnika.
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjeni Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika, s Konačnim prijedlogom zakona
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Ne
Naziv pravne stečevine:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Plaće i druga materijalna prava pravosudnih dužnosnika u Republici Hrvatskoj uređeni su Zakonom o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika („Narodne novine“, broj 10/99, 25/00, 30/01, 59/01, 114/01, 116/01, 64/02, 153/02, 154/02, 17/04, 8/06, 142/06, 34/07, 134/07, 146/08, 155/08, 39/09, 155/09, 14/11, 154/11, 12/12, 143/12, 100/14, 147/14, 120/16, 16/19, 71/23 i 35/24). Ovaj Zakon mijenjan je i dopunjavan više puta, a značajna intervencija u ovaj Zakon izvršena je 2014., kada je sukladno Odluci i Rješenju Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-4039/2009, U-I-25427/2009 i U-I-195/2010 od 18. srpnja 2014., utvrđeno da svi elementi plaće pravosudnih dužnosnika moraju biti određeni zakonom.
Do stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika iz 2014., osnovica plaće pravosudnih dužnosnika bila je propisana odlukama Vlade Republike Hrvatske. Odlukom o visini osnovice za obračun plaća sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika iz 2009. („Narodne novine“, broj 40/09) osnovica je iznosila 4.873,83 kune, Odlukom o visini osnovice za obračun plaća sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika („Narodne novine“, broj 25/13) iz 2013. smanjena je za 3% na 4.727,615 kuna, a Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika iz 2014. smanjena je za dodatnih 6% na iznos od 4.443,958 kuna.
Nakon provedenih reorganizacija pravosudnog sustava 2014. i 2018. znatno je smanjen broj pravosudnih tijela te je ujedno povećana teritorijalna nadležnost općinskih sudova i općinskih državnih odvjetništava uz znatnije povećanje opsega poslova u nadležnosti ovih prvostupanjskih pravosudnih tijela, a tek je izmjenama Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika („Narodne novine“, broj 16/19) povećana plaća pravosudnih dužnosnika, i to povećanjem osnovice za obračun plaće sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika u visini od 6% na 4.710,595 kuna, izjednačavanjem koeficijenata pravosudnih dužnosnika u pravosudnim tijelima i čelnika pravosudnih tijela prvog stupnja te propisivanjem koeficijenata za predsjednika i suce Visokog kaznenog suda Republike Hrvatske, koji je s radom počeo 1. siječnja 2021.
Zakonom o izmjenama Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika („Narodne novine“, broj 35/24) osnovica za izračun plaće pravosudnih dužnosnika povećana je za dodatnih 11,5% te je povećan koeficijent za izračun plaće sudaca županijskih sudova i zamjenika županijskih državnih odvjetnika s dotadašnjih 4,55 na 5, a polazni koeficijent čelnika pravosudnih tijela županijske razine s 5 na 5,15 te je izvršena i razmjerna dorada koeficijenata čelnika ovih pravosudnih tijela s većim brojem dužnosnika. S obzirom da je polazni koeficijent čelnika prvostupanjskih pravosudnih tijela utvrđen u visini koeficijenta dužnosnika pravosudnih tijela županijske razine povećani su i koeficijenti čelnika prvostupanjskih pravosudnih tijela, i to s polaznih 4,55 na 5 te dalje razmjerno broju pravosudnih dužnosnika. Konačno, ovim su Zakonom pravosudnim dužnosnicima priznata i određena prava koja ostvaruju službenici zaposleni u pravosudnim tijelima, i to pravo na naknadu troškova prijevoza na posao i s posla, godišnju nagradu za uskršnje i božićne blagdane, dar za dijete do navršenih 15 godina života, regres za korištenje godišnjeg odmora te pravo na sistematski pregled.
Imajući u vidu da je Odlukom Vlade Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 88/24) povećana osnovica za obračun plaće državnih dužnosnika te je utvrđena u visini od 947,18 eura bruto, odnosno u visini tada važeće osnovice za obračun plaće u državnim službama, te kako bi se dodatno poboljšao materijalni položaj pravosudnih dužnosnika, a također uvažavajući potrebu da se osigura usklađenje plaća pravosudnih dužnosnika s plaćama drugih osoba kojima se plaća isplaćuje iz državnog proračuna, ovim se zakonom predlaže propisati da je osnovica za obračun plaće pravosudnih dužnosnika jednaka osnovici za obračun plaća u državnoj službi i javnim službama.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Povećanje osnovice za izračun plaće pravosudnih dužnosnika od stupanja na snagu Zakona o izmjeni Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika koja će biti jednaka osnovici za obračun plaća u državnoj službi i javnim službama.
3.2.
Opis svrhe propisa
Uzimajući u obzir kontinuiran višegodišnji trend smanjenja broja neriješenih predmeta i skraćenja trajanja sudskih postupaka, kao i da se plaće službenika zaposlenih u pravosudnim tijelima kontinuirano povećavaju i da pravosudni dužnosnici kao korisnici državnog proračuna imaju manju osnovicu za obračun plaće u odnosu na druge korisnike proračuna, predloženom izmjenom Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika dodatno se nastoji poboljšati materijalni položaj pravosudnih dužnosnika.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Svi elementi za izračun plaća pravosudnih dužnosnika moraju biti propisani zakonom zbog čega u konkretnom slučaju druga normativna i nenormativna rješenja nisu moguća.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 10. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 11. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 12. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Poboljšanjem materijalnog položaja pravosudnih dužnosnika posredno se utječe na ostvarenje prava na pristup pravosuđu u dijelu koji se odnosi na skraćenje trajanja sudskih postupaka i smanjenje broja neriješenih predmeta.
Pravosudni dužnosnici te građani i poslovni subjekti kao korisnici usluga pravosudnog sustava.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
-
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
-
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
-
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Ovim Zakonom osigurava se kontinuitet poboljšanja materijalnog položaja pravosudnih dužnosnika s jedne strane, te s druge strane, s obzirom na očekivano povećanje kvalitete rada pravosudnih dužnosnika, posredno utječe na pristup pravosuđu te daljnje smanjenje broja neriješenih predmeta i skraćenje trajanja sudskih postupaka s obzirom da iz kontinuiranog višegodišnjeg trenda smanjenja broja neriješenih predmeta i skraćenja trajanja sudskih postupaka proizlazi zaključak o kontinuiranom naporu i zalaganju te povećanju učinkovitosti pravosudnih dužnosnika.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
-
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Povećanje plaće pravosudnih dužnosnika te se očekuje povećanje kvalitete rada pravosudnih dužnosnika, kao i daljnje smanjenje broja neriješenih predmeta i skraćenje trajanja sudskih postupaka.
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Ovim Zakonom osigurava se kontinuitet poboljšanja materijalnog položaja pravosudnih dužnosnika.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Damir Habijan
Datum: 28. siječnja 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE