PRIJEDLOG ZAKONA O IZNIMNIM MJERAMA KONTROLE CIJENA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Zakonom propisuju se, mjere izravne kontrole cijena, način provedbe mjera izravne kontrole cijena, određivanje nadležnih tijela za nadzor nad provedbom ovoga Zakona inspekcijski nadzor i prekršajne odredbe za slučaj kršenja ovoga Zakona.
Članak 2.
Odredbe ovoga Zakona ne odnose se na proizvode i usluge za koje je kontrola cijena uređena posebnim propisom.
Članak 3.
(1) Pojam „trgovac“ u smislu ovoga Zakona ima jednako značenje kao pojam definiran u propisu kojim je uređena zaštita potrošača.
(2) Izrazi koji se koriste u ovome propisu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. IZRAVNA KONTROLA CIJENA
Članak 4.
Iznimna mjera kontrole cijena provodi se propisivanjem mjera izravne kontrole cijena.
Članak 5.
Mjere izravne kontrole cijena propisuju se iznimno radi sprječavanja negativnih učinaka promjena pojedinih cijena, ublažavanja inflatornih učinaka, sprječavanja monopolističkog određivanja cijena, postizanja većeg stupnja transparentnosti u informiranju potrošača pri promjeni cijena, odnosno u svim drugim izvanrednim slučajevima kada se ti ciljevi ne mogu postići drugim mjerama gospodarske politike i tržišnih mehanizama korekcije cijena.
Članak 6.
Mjere izravne kontrole cijena su:
- određivanje najviših cijena
- vraćanje cijena na određenu razinu
- prijava važećih cjenika, odnosno tarifa
- objava važećih cjenika na mrežnim stranicama trgovca
- pribavljanje prethodne suglasnosti na cijene, pri čemu se cijene ne mogu utvrđivati ni mijenjati bez prethodne suglasnosti
- obvezno redovito ili periodično dostavljanje podataka o cijenama
- obvezno isticanje dodatne cijene koja je bila primjenjiva u prethodnom razdoblju.
Članak 7.
(1) Trgovac je dužan jasno, vidljivo i čitljivo informirati kupce o poduzetim mjerama iz članka 6. ovoga Zakona.
(2) Obveza informiranja iz stavka 1. ovoga članka uključuje isticanje odgovarajućih obavijesti kao što su vizualne identifikacijske oznake, leci i plakati s popisom proizvoda i usluga koji su obuhvaćeni poduzetom mjerom iz članka 6. ovoga Zakona i slično.
(3) Obavijesti iz stavka 2. ovoga članka trgovac ističe:
1. putem vizualne identifikacijske oznake na prodajnom mjestu unutar prodajnog objekta sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača
2. letke, plakate i slično u prodajnom objektu uključivo na mrežnoj stranici, ako je uspostavljena.
(4) Osim obveze iz stavka 2. ovoga članka, trgovac je dužan u prodajnom objektu većem od 400 m2 prodajnog prostora osigurati zasebne dijelove za prodaju sukladno propisima o hrani i predmetima opće uporabe.
Članak 8.
Mjere izravne kontrole cijena iz članka 6. ovoga Zakona kao i uvjete, sadržaj i način informiranja propisuje Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) odlukom na prijedlog ministarstva nadležnog za gospodarstvo.
Članak 9.
(1) Mjera određivanja naviše cijene podrazumijeva, određivanje najviše maloprodajne cijene, pri čemu nije dopušteno prodavati proizvode i usluge iznad najviše propisane cijene, ali je dopušteno prodavati ispod te cijene.
(2) Ako Vlada kao mjere izravne kontrole cijena odredi mjeru određivanja najviše cijene sukladno članku 6. podstavku 1. ovoga Zakona, Vlada odlukom iz članka 8. ovoga Zakona određuje uvjete i način provedbe te mjere.
(3) Trgovac je dužan jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti cijenu do najviše cijene određene odlukom iz članka 8. ovoga Zakona, sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača.
(4) Pri isticanju cijene iz stavka 3. ovoga članka trgovac je dužan postupati na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona.
(5) Trgovac je dužan pridržavati se istaknute cijene iz stavka 3. ovoga članka.
(6) Pri oglašavanju trgovac je dužan istaknuti cijenu sukladno stavku 3. ovoga članka.
Članak 10.
(1) Mjera vraćanje cijena na određenu razinu, podrazumijeva vraćanje najviše maloprodajne cijene na određenu razinu koja je bila primjenjiva u određenom vremenskom razdoblju pri čemu nije dopušteno prodavati proizvode i usluge iznad najviše propisane cijene, ali je dopušteno prodavati ispod te cijene.
(2) Ako Vlada kao mjere izravne kontrole cijena odredi vraćanje cijene na određenu razinu sukladno članku 6. podstavku 2. ovoga Zakona, Vlada odlukom iz članka 8. ovoga Zakona određuje uvjete i način provedbe te mjere.
(3) Trgovac je dužan jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona, sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača.
(4) Pri isticanju cijene iz stavka 3. ovoga članka trgovac je dužan postupati na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona.
(5) Trgovac je dužan pridržavati se istaknute cijene iz stavka 3. ovoga članka.
(6) Pri oglašavanju trgovac je dužan istaknuti cijenu sukladno stavku 3. ovoga članka.
Članak 11.
(1) Mjera prijava važećih cjenika, odnosno tarifa podrazumijeva prijavu cjenika i tarifa, koje trgovac koristi u svrhu prodaje proizvoda i usluga, ministarstvu nadležnom za gospodarstvo.
(2) Ako Vlada kao mjere izravne kontrole cijena propiše obvezu prijave cjenika, odnosno tarifa, ministarstvu nadležnom za gospodarstvo sukladno članku 6. podstavku 3. ovoga Zakona, Vlada odlukom iz članka 8. ovoga Zakona, određuje uvjete i način provedbe te mjere.
(3) Stručne i upravne poslove za provedbu mjere iz stavka 2. ovoga članka provodi ministarstvo nadležno za gospodarstvo.
(4) Trgovac je dužan ispuniti obvezu prijave cjenika, odnosno tarifa sukladno odluci iz članka 8. ovoga Zakona.
Članak 12.
(1) Mjera objave važećih cjenika na mrežnim stranicama trgovca, podrazumijeva objavu važećih cjenika u digitalnom obliku, pogodnih za automatsku obradu, radi informiranosti kupaca, postizanja veće transparentnosti i cjenovne konkurentnosti.
(2) Ako Vlada kao mjere izravne kontrole cijena odredi objavu važećih cjenika na mrežnim stranicama trgovca sukladno članku 6. podstavku 4. ovoga Zakona, Vlada odlukom iz članka 8. ovoga Zakona, određuje uvjete i način provedbe te mjere.
(3) Trgovac je dužan na svojim mrežnim stranicama javno objaviti cjenike na koje se odnosi mjera iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Trgovac je dužan ažurirati objavljene cijene u cjenicima iz stavka 3. ovoga članka u realnom vremenu kako bi odražavale trenutne cijene u prodajnim objektima uključivo prodaju putem mrežnih stranica.
(5) Uz cijene, trgovac je dužan objaviti i pripadajuće podatke o proizvodima i uslugama koji omogućuju valjanu usporedbu proizvoda i usluga, uključujući sve relevantne informacije koje omogućuju informirani izbor, sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača.
(6) Pri objavi cijena iz stavka 3. ovoga članka trgovac je dužan postupati na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona.
(7) Trgovac je dužan pridržavati se objavljene cijene iz stavka 3. ovoga članka.
(8) Pri oglašavanju trgovac je dužan istaknuti objavljenu cijenu sukladno stavku 3. ovoga članka.
(9) Trgovac je dužan objaviti cjenike iz stavka 3. ovoga članka u obliku datoteka koje sadrže podatke o cijenama u .xml ili .csv formatu.
(10) Trgovac je dužan omogućiti uporabu softverskih alata i automatiziranih programa koji putem interneta mogu prikupljati podatke o cijenama putem aplikacijskog programskog sučelja ili drugih tehničkih rješenja koja omogućuju dohvaćanje podataka o cijenama u realnom vremenu, radi njihove usporedbe.
(11) Odredbe ovoga članka primjenjuju se na trgovce iz kategorija supermarket, hipermarket, diskontna prodavaonica te »Cash&Cary«, sukladno odredbama propisa kojima je uređena djelatnost trgovine, a koji imaju uspostavljene mrežne stranice.
Članak 13.
(1) Mjera pribavljanja prethodne suglasnosti na cijene podrazumijeva prijavu cijena koje trgovac koristi u svrhu prodaje proizvoda i usluga ministarstvu nadležnom za gospodarstvo, pri čemu se cijene ne mogu utvrđivati ni mijenjati bez prethodne suglasnosti.
(2) Ako Vlada kao mjere izravne kontrole cijena odredi mjeru pribavljanja prethodne suglasnosti na cijene sukladno članku 6. podstavku 5. ovoga Zakona, Vlada odlukom iz članka 8. ovoga Zakona određuje uvjete i način provedbe te mjere.
(3) Davanje prethodne suglasnosti, stručne i upravne poslove za provedbu mjere iz stavka 2. ovoga članka provodi ministarstvo nadležno za gospodarstvo.
(4) U slučaju određivanja mjere iz stavka 2. ovoga članka, trgovac je dužan primijeniti cijene za koje je dobio suglasnost iz stavka 3. ovoga članka koje su predmet mjere te ih primijeniti najkasnije 15 dana nakon dobivanja prethodne suglasnosti.
(5) Trgovac je dužan jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti cijene za koje je dobio prethodnu suglasnost iz stavka 3. ovoga članka sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača.
(6) Pri isticanju cijene iz stavka 5. ovoga članka trgovac je dužan postupati na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona.
(7) Trgovac je dužan pridržavati se istaknute cijene iz stavka 5. ovoga članka.
(8) Pri oglašavanju trgovac je dužan istaknuti cijenu sukladno stavku 5. ovoga članka.
Članak 14.
(1) Mjera obveznog redovitog ili periodičnog dostavljanja podataka o cijenama za proizvode i usluge podrazumijeva dostavljanje podataka u određenim vremenskim razdobljima ministarstvu nadležnom za gospodarstvo.
(2) Ako Vlada kao mjere izravne kontrole cijena odredi mjeru obveznog redovitog ili periodičnog dostavljanja podataka o cijenama sukladno članku 6. podstavku 6. ovoga Zakona, Vlada odlukom iz članka 8. ovoga Zakona određuje uvjete i način provedbe te mjere.
(3) Stručne i upravne poslove za provedbu mjere iz stavka 2. ovoga članka provodi ministarstvo nadležno za gospodarstvo.
(4) U slučaju određivanja mjere iz stavka 2. ovoga članka, trgovac je dužan dostaviti podatke o cijenama sukladno odluci iz članka 8. ovoga Zakona.
Članak 15.
(1) Mjera obveznog isticanja dodatne cijene koja je bila primjenjiva u prethodnom razdoblju, podrazumijeva isticanje dodatne cijene koja je bila primjenjiva u točno određenom prethodnom razdoblju radi praćenja rasta cijena i informiranja kupaca.
(2) Ako Vlada kao mjere izravne kontrole cijena odredi mjeru obveznog isticanja dodatne cijene koja je bila primjenjiva u prethodnom razdoblju, sukladno članku 6. podstavku 7. ovoga Zakona, Vlada odlukom iz članka 8. ovoga Zakona određuje uvjete i način provedbe te mjere.
(3) Stručne i upravne poslove za provedbu mjere iz stavka 2. ovoga članka provodi ministarstvo nadležno za gospodarstvo.
(4) Trgovac je dužan jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti dodatnu cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona, sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača.
(5) Pri isticanju cijene iz stavka 4. ovoga članka trgovac je dužan postupati na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona.
(6) Pri oglašavanju trgovac je dužan istaknuti cijenu iz stavka 4. ovoga članka.
(7) Obveze trgovca sukladno ovome članku ne isključuju obvezu isticanja cijena sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača.
Članak 16.
(1) Mjera izravne kontrole cijena može trajati dok se ne otklone razlozi za njezino propisivanje.
(2) Nakon propisivanja mjera izravne kontrole cijena Vlada je dužna poduzeti odgovarajuće mjere gospodarske politike radi otklanjanja razloga za izravnu kontrolu cijena.
III. TAJNOST DOSTAVLJENIH PODATAKA
Članak 17.
Svi sudionici u postupcima kontrole cijena dužni su čuvati kao poslovnu tajnu podatke koji se odnose na cijene i kontrolu cijena tijekom i nakon postupaka, a posebno podatke o elementima cijena, njihovom izračunu, prijedlozima promjena cijena, podacima koje trgovci dostavljaju ministarstvu nadležnom za gospodarstvo, drugom nadležnom ministarstvu ili Vladi te podatke koji čine poslovnu tajnu trgovaca sukladno posebnim propisima.
IV. INSPEKCIJSKI NADZOR
Članak 18.
(1) Inspekcijski nadzor nad provođenjem ovoga Zakona obavljaju tržišni inspektori Državnog inspektorata sukladno propisu kojim se uređuju poslovi i ovlasti tržišnih inspektora.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, nadzor nad provođenjem ovoga Zakona obavljaju i druga nadležna tijela sukladno djelokrugu određenom posebnim propisima.
Članak 19.
(1) U provedbi inspekcijskog nadzora nadležni inspektor rješenjem će trgovcu privremeno zabraniti prodaju proizvoda i usluga obuhvaćenih mjerama izravne kontrole cijena do otklanjanja nalazom utvrđenih nepravilnosti ako:
- ne istakne cijenu do najviše cijene određene odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo (članak 9. stavak 3. ovoga Zakona)
- pri isticanju cijene iz članka 9. stavka 3. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 9. stavak 4. ovoga Zakona)
- ne istakne cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 10. stavak 3. ovoga Zakona)
- pri isticanju cijene iz članka 10. stavka 3. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 10. stavak 4. ovoga Zakona)
- na svojim mrežnim stranicama ne objavi javno cjenike na koje se odnosi mjera iz članka 12. stavka 2. ovoga Zakona (članak 12. stavak 3. ovoga Zakona)
- ne ažurira objavljene cijene u cjenicima u realnom vremenu kako bi odražavale trenutne cijene u prodajnim objektima uključivo prodaju putem mrežnih stranica (članak 12. stavak 4. ovoga Zakona)
- uz cijene ne objavi i pripadajuće podatke o proizvodima i uslugama koji omogućuju valjanu usporedbu proizvoda i usluga, uključujući sve relevantne informacije koje omogućuju informirani izborsukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 12. stavak 5. ovoga Zakona)
- pri objavi cijena iz članka 12. stavka 3. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 12. stavak 6. ovoga Zakona)
- ne pridržava se objavljenih cijena iz članka 12. stavka 3. ovoga Zakona (članak 12. stavak 7. ovoga Zakona)
- ne objavi cjenike iz članka 12. stavka 3. u obliku datoteka koje sadrže podatke o cijenama u .xml ili .csv formatu (članak 12. stavak 9. ovoga Zakona)
-ne omogući uporabu softverskih alata i automatiziranih programa koji putem interneta mogu prikupljati podatke o cijenama putem aplikacijskog programskog sučelja ili drugih tehničkih rješenja koja omogućuju dohvaćanje podataka o cijenama u realnom vremenu, radi njihove usporedbe (članak 12. stavak 10. ovoga Zakona)
- ne primijeni cijene koje su predmet mjere bez pribavljene prethodne suglasnosti ili ako ih primjeni 15 dana nakon dobivanja prethodne suglasnosti iz članka 13. stavka 3. ovoga Zakona (članak 13. stavak 4. ovoga Zakona)
- ne istakne cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 13. stavak 5. ovoga Zakona)
- pri isticanju cijene iz članka 13. stavka 5 ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenih odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 13. stavak 6. ovoga Zakona)
- ne pridržava se istaknutih cijena iz članka 13. stavka 5. ovoga Zakona (članak 13. stavak 7. ovoga Zakona)
- ne istakne cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 15. stavak 4. ovoga Zakona)
- pri isticanju cijene iz članka 15. stavka 4. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 15. stavak 5. ovoga Zakona).
(2) U provedbi inspekcijskog nadzora nadležni inspektor rješenjem će narediti trgovcu otklanjanje utvrđene nepravilnosti, određujući rok u kojem se ta nepravilnost mora ukloniti, ako tijekom nadzora utvrdi da nije pružio obavijesti iz članka 7. ovoga Zakona i odluke iz članka 8. ovoga Zakona ili ih nije pružio na jasan, vidljiv i čitljiv način.
(3) Žalba izjavljena protiv rješenja iz ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja, a o njoj odlučuje unutarnja ustrojstvena jedinica za drugostupanjski upravni postupak u središnjem uredu Državnog inspektorata.
(4) Rješenje iz stavaka 1. i 2. ovoga članka nadležni inspektor neće donositi ako su utvrđene nepravilnosti otklonjene tijekom inspekcijskog nadzora odnosno do donošenja rješenja, što će nadležni inspektor utvrditi i navesti u zapisniku o obavljenom inspekcijskom nadzoru.
V. PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 20.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 30.000,00 eura kaznit će se za prekršaj trgovac - pravna osoba ako:
- ne pruža obavijesti iz članka 7. ovoga Zakona ili ih ne pruža na jasan, vidljiv i čitljiv način
- postupa suprotno odluci Vlade (članak 8. ovoga Zakona)
- ne istakne cijenu do najviše cijene određene odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo (članak 9. stavak 3. ovoga Zakona)
- pri objavi cijene iz članka 9. stavka 3. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenih odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 9. stavak 4. ovoga Zakona)
- se ne pridržava cijene iz članka 9. stavka 3. ovoga Zakona (članak 9. stavak 5. ovoga Zakona)
- pri oglašavanju nije navedena cijena sukladno članku 9. stavku 3. ovoga Zakona (članak 9. stavak 6. ovoga Zakona)
- ne istakne cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 10. stavak 3. ovoga Zakona)
- pri isticanju cijene iz članka 10. stavka 3. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenih odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 10. stavak 4. ovoga Zakona)
- se ne pridržava cijene iz članka 10. stavka 3. ovoga Zakona (članak 10. stavak 5. ovoga Zakona)
- pri oglašavanju nije navedena cijena sukladno članku 10. stavku 3. ovoga Zakona (članak 10. stavak 6. ovoga Zakona)
- ne prijavi cjenik, odnosno tarifu, a poveća cijene ili poveća cijenu suprotno odluci iz članka 8. ovoga Zakona (članak 11. stavak 4. ovoga Zakona)
- na svojim mrežnim stranicama ne objavi javno cjenike na koje se odnosi mjera iz članka 12. stavka 2. ovoga Zakona (članak 12. stavak 3. ovoga Zakona)
- ne ažurira objavljene cijene u cjenicima u realnom vremenu kako bi odražavale trenutne cijene u prodajnim objektima uključivo prodaju putem mrežnih stranica (članak 12. stavak 4. ovoga Zakona)
- uz cijene ne objavi i pripadajuće podatke o proizvodima i uslugama koji omogućuju valjanu usporedbu proizvoda i usluga, uključujući sve relevantne informacije koje omogućuju informirani izbor sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 12. stavak 5.)
- pri isticanju cijena iz članka 12. stavka 3. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 12. stavak 6. ovoga Zakona)
- se ne pridržava objavljenih cijena sukladno članku 12. stavku 3. ovoga Zakona (članak 12. stavak 7. ovoga Zakona)
- pri oglašavanju nije navedena cijena sukladno članku 12. stavku 3. ovoga Zakona (članak 12. stavak 8. ovoga Zakona)
- ne objavi cjenike iz članka 12. stavka 3. ovog Zakona u obliku datoteka koje sadrže podatke o cijenama u .xml ili .csv formatu (članak 12. stavak 9. ovoga Zakona)
- ne omogući uporabu softverskih alata i automatiziranih programa koji putem interneta mogu prikupljati podatke o cijenama putem aplikacijskog programskog sučelja ili drugih tehničkih rješenja koja omogućuju dohvaćanje podataka o cijenama u realnom vremenu, radi njihove usporedbe (članak 12. stavak 10. ovoga Zakona)
- primijeni cijene koje su predmet mjere bez pribavljene prethodne suglasnosti ili ako ih primjeni 15 dana nakon dobivanja prethodne suglasnosti iz članka 13. stavka 3. ovoga Zakona (članak 13. stavak 4. ovoga Zakona)
- ne istakne cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 13. stavak 5. ovoga Zakona)
- pri isticanju cijene iz članka 13. stavka 5. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 13. stavak 6. ovoga Zakona)
- se ne pridržava cijene iz članka 13. stavka 5. ovoga Zakona (članak 13. stavak 7. ovoga Zakona)
- pri oglašavanju nije navedena cijena sukladno članku 13. stavku 5. ovoga Zakona (članak 13. stavak 8. ovoga Zakona)
- ne dostavi podatke o cijenama sukladno odluci iz članka 8. ovoga Zakona sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 14. stavak 4. ovoga Zakona)
- ne istakne cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo (članak 15. stavak 4. ovoga Zakona)
- pri isticanju cijene iz članka 15. stavka 4. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenih odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak15. stavak 5. ovoga Zakona)
- pri oglašavanju nije navedena cijena sukladno članku 15. stavku 4. ovoga Zakona (članak 15. stavak 6. ovoga Zakona).
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 4.000,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost u iznosu od 1.000,00 do 20.000,00 eura.
(4) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se trgovac - fizička osoba novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 6.000,00 eura.
(5) Imovinska korist koja je nastala počinjenjem prekršaja iz stavka 1. ovoga članka, oduzima se, sukladno propisu kojim se uređuju prekršaji.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 21.
Prekršajni postupci pokrenuti do dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se prema odredbama ovoga Zakona.
Članak 22.
Do stupanja na snagu odluka iz članka 8. ovoga Zakona ostaju na snazi:
- Odluka o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda i određenih kategorija proizvoda u trgovini na malo („Narodne novine“ broj 17/2025)
- Odluka o ispravama i službenim obrascimačiji su sadržaj, oblik, način zaštite i obvezna primjena propisani zakonima i drugim propisima („Narodne novine“ br: 50/11, 119/11, 28/13, 96/13, 47/14, 61/15, 34/16, 17/17, 97/18).
Članak 23.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o iznimnim mjerama kontrole cijena („Narodne novine“, br. 73/97., 128/99. i 66/01.) i Odluka o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda u trgovini na malo („Narodne novine“ broj 107/23.).
Članak 24.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZNIMNIM MJERAMA KONTROLE CIJENA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 1.
Ovim Zakonom propisuju se, mjere izravne kontrole cijena, način provedbe mjera izravne kontrole cijena, određivanje nadležnih tijela za nadzor nad provedbom ovoga Zakona inspekcijski nadzor i prekršajne odredbe za slučaj kršenja ovoga Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 2.
Odredbe ovoga Zakona ne odnose se na proizvode i usluge za koje je kontrola cijena uređena posebnim propisom.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 3.
(1) Pojam „trgovac“ u smislu ovoga Zakona ima jednako značenje kao pojam definiran u propisu kojim je uređena zaštita potrošača.
(2) Izrazi koji se koriste u ovome propisu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
II. IZRAVNA KONTROLA CIJENA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 4.
Iznimna mjera kontrole cijena provodi se propisivanjem mjera izravne kontrole cijena.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 5.
Mjere izravne kontrole cijena propisuju se iznimno radi sprječavanja negativnih učinaka promjena pojedinih cijena, ublažavanja inflatornih učinaka, sprječavanja monopolističkog određivanja cijena, postizanja većeg stupnja transparentnosti u informiranju potrošača pri promjeni cijena, odnosno u svim drugim izvanrednim slučajevima kada se ti ciljevi ne mogu postići drugim mjerama gospodarske politike i tržišnih mehanizama korekcije cijena.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 6.
Mjere izravne kontrole cijena su:
- određivanje najviših cijena
- vraćanje cijena na određenu razinu
- prijava važećih cjenika, odnosno tarifa
- objava važećih cjenika na mrežnim stranicama trgovca
- pribavljanje prethodne suglasnosti na cijene, pri čemu se cijene ne mogu utvrđivati ni mijenjati bez prethodne suglasnosti
- obvezno redovito ili periodično dostavljanje podataka o cijenama
- obvezno isticanje dodatne cijene koja je bila primjenjiva u prethodnom razdoblju.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 7.
(1) Trgovac je dužan jasno, vidljivo i čitljivo informirati kupce o poduzetim mjerama iz članka 6. ovoga Zakona.
(2) Obveza informiranja iz stavka 1. ovoga članka uključuje isticanje odgovarajućih obavijesti kao što su vizualne identifikacijske oznake, leci i plakati s popisom proizvoda i usluga koji su obuhvaćeni poduzetom mjerom iz članka 6. ovoga Zakona i slično.
(3) Obavijesti iz stavka 2. ovoga članka trgovac ističe:
1. putem vizualne identifikacijske oznake na prodajnom mjestu unutar prodajnog objekta sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača
2. letke, plakate i slično u prodajnom objektu uključivo na mrežnoj stranici, ako je uspostavljena.
(4) Osim obveze iz stavka 2. ovoga članka, trgovac je dužan u prodajnom objektu većem od 400 m2 prodajnog prostora osigurati zasebne dijelove za prodaju sukladno propisima o hrani i predmetima opće uporabe.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 8.
Mjere izravne kontrole cijena iz članka 6. ovoga Zakona kao i uvjete, sadržaj i način informiranja propisuje Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) odlukom na prijedlog ministarstva nadležnog za gospodarstvo.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 9.
(1) Mjera određivanja naviše cijene podrazumijeva, određivanje najviše maloprodajne cijene, pri čemu nije dopušteno prodavati proizvode i usluge iznad najviše propisane cijene, ali je dopušteno prodavati ispod te cijene.
(2) Ako Vlada kao mjere izravne kontrole cijena odredi mjeru određivanja najviše cijene sukladno članku 6. podstavku 1. ovoga Zakona, Vlada odlukom iz članka 8. ovoga Zakona određuje uvjete i način provedbe te mjere.
(3) Trgovac je dužan jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti cijenu do najviše cijene određene odlukom iz članka 8. ovoga Zakona, sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača.
(4) Pri isticanju cijene iz stavka 3. ovoga članka trgovac je dužan postupati na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona.
(5) Trgovac je dužan pridržavati se istaknute cijene iz stavka 3. ovoga članka.
(6) Pri oglašavanju trgovac je dužan istaknuti cijenu sukladno stavku 3. ovoga članka.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 10.
(1) Mjera vraćanje cijena na određenu razinu, podrazumijeva vraćanje najviše maloprodajne cijene na određenu razinu koja je bila primjenjiva u određenom vremenskom razdoblju pri čemu nije dopušteno prodavati proizvode i usluge iznad najviše propisane cijene, ali je dopušteno prodavati ispod te cijene.
(2) Ako Vlada kao mjere izravne kontrole cijena odredi vraćanje cijene na određenu razinu sukladno članku 6. podstavku 2. ovoga Zakona, Vlada odlukom iz članka 8. ovoga Zakona određuje uvjete i način provedbe te mjere.
(3) Trgovac je dužan jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona, sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača.
(4) Pri isticanju cijene iz stavka 3. ovoga članka trgovac je dužan postupati na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona.
(5) Trgovac je dužan pridržavati se istaknute cijene iz stavka 3. ovoga članka.
(6) Pri oglašavanju trgovac je dužan istaknuti cijenu sukladno stavku 3. ovoga članka.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 11.
(1) Mjera prijava važećih cjenika, odnosno tarifa podrazumijeva prijavu cjenika i tarifa, koje trgovac koristi u svrhu prodaje proizvoda i usluga, ministarstvu nadležnom za gospodarstvo.
(2) Ako Vlada kao mjere izravne kontrole cijena propiše obvezu prijave cjenika, odnosno tarifa, ministarstvu nadležnom za gospodarstvo sukladno članku 6. podstavku 3. ovoga Zakona, Vlada odlukom iz članka 8. ovoga Zakona, određuje uvjete i način provedbe te mjere.
(3) Stručne i upravne poslove za provedbu mjere iz stavka 2. ovoga članka provodi ministarstvo nadležno za gospodarstvo.
(4) Trgovac je dužan ispuniti obvezu prijave cjenika, odnosno tarifa sukladno odluci iz članka 8. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 12.
(1) Mjera objave važećih cjenika na mrežnim stranicama trgovca, podrazumijeva objavu važećih cjenika u digitalnom obliku, pogodnih za automatsku obradu, radi informiranosti kupaca, postizanja veće transparentnosti i cjenovne konkurentnosti.
(2) Ako Vlada kao mjere izravne kontrole cijena odredi objavu važećih cjenika na mrežnim stranicama trgovca sukladno članku 6. podstavku 4. ovoga Zakona, Vlada odlukom iz članka 8. ovoga Zakona, određuje uvjete i način provedbe te mjere.
(3) Trgovac je dužan na svojim mrežnim stranicama javno objaviti cjenike na koje se odnosi mjera iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Trgovac je dužan ažurirati objavljene cijene u cjenicima iz stavka 3. ovoga članka u realnom vremenu kako bi odražavale trenutne cijene u prodajnim objektima uključivo prodaju putem mrežnih stranica.
(5) Uz cijene, trgovac je dužan objaviti i pripadajuće podatke o proizvodima i uslugama koji omogućuju valjanu usporedbu proizvoda i usluga, uključujući sve relevantne informacije koje omogućuju informirani izbor, sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača.
(6) Pri objavi cijena iz stavka 3. ovoga članka trgovac je dužan postupati na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona.
(7) Trgovac je dužan pridržavati se objavljene cijene iz stavka 3. ovoga članka.
(8) Pri oglašavanju trgovac je dužan istaknuti objavljenu cijenu sukladno stavku 3. ovoga članka.
(9) Trgovac je dužan objaviti cjenike iz stavka 3. ovoga članka u obliku datoteka koje sadrže podatke o cijenama u .xml ili .csv formatu.
(10) Trgovac je dužan omogućiti uporabu softverskih alata i automatiziranih programa koji putem interneta mogu prikupljati podatke o cijenama putem aplikacijskog programskog sučelja ili drugih tehničkih rješenja koja omogućuju dohvaćanje podataka o cijenama u realnom vremenu, radi njihove usporedbe .
(11) Odredbe ovoga članka primjenjuju se na trgovce iz kategorija supermarket, hipermarket, diskontna prodavaonica te »Cash&Cary«, sukladno odredbama propisa kojima je uređena djelatnost trgovine, a koji imaju uspostavljene mrežne stranice.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 13.
(1) Mjera pribavljanja prethodne suglasnosti na cijene podrazumijeva prijavu cijena koje trgovac koristi u svrhu prodaje proizvoda i usluga ministarstvu nadležnom za gospodarstvo, pri čemu se cijene ne mogu utvrđivati ni mijenjati bez prethodne suglasnosti.
(2) Ako Vlada kao mjere izravne kontrole cijena odredi mjeru pribavljanja prethodne suglasnosti na cijene sukladno članku 6. podstavku 5. ovoga Zakona, Vlada odlukom iz članka 8. ovoga Zakona određuje uvjete i način provedbe te mjere.
(3) Davanje prethodne suglasnosti, stručne i upravne poslove za provedbu mjere iz stavka 2. ovoga članka provodi ministarstvo nadležno za gospodarstvo.
(4) U slučaju određivanja mjere iz stavka 2. ovoga članka, trgovac je dužan primijeniti cijene za koje je dobio suglasnost iz stavka 3. ovoga članka koje su predmet mjere te ih primijeniti najkasnije 15 dana nakon dobivanja prethodne suglasnosti.
(5) Trgovac je dužan jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti cijene za koje je dobio prethodnu suglasnost iz stavka 3. ovoga članka sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača.
(6) Pri isticanju cijene iz stavka 5. ovoga članka trgovac je dužan postupati na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona.
(7) Trgovac je dužan pridržavati se istaknute cijene iz stavka 5. ovoga članka.
(8) Pri oglašavanju trgovac je dužan istaknuti cijenu sukladno stavku 5. ovoga članka.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 14.
(1) Mjera obveznog redovitog ili periodičnog dostavljanja podataka o cijenama za proizvode i usluge podrazumijeva dostavljanje podataka u određenim vremenskim razdobljima ministarstvu nadležnom za gospodarstvo.
(2) Ako Vlada kao mjere izravne kontrole cijena odredi mjeru obveznog redovitog ili periodičnog dostavljanja podataka o cijenama sukladno članku 6. podstavku 6. ovoga Zakona, Vlada odlukom iz članka 8. ovoga Zakona određuje uvjete i način provedbe te mjere.
(3) Stručne i upravne poslove za provedbu mjere iz stavka 2. ovoga članka provodi ministarstvo nadležno za gospodarstvo.
(4) U slučaju određivanja mjere iz stavka 2. ovoga članka, trgovac je dužan dostaviti podatke o cijenama sukladno odluci iz članka 8. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 15.
(1) Mjera obveznog isticanja dodatne cijene koja je bila primjenjiva u prethodnom razdoblju, podrazumijeva isticanje dodatne cijene koja je bila primjenjiva u točno određenom prethodnom razdoblju radi praćenja rasta cijena i informiranja kupaca.
(2) Ako Vlada kao mjere izravne kontrole cijena odredi mjeru obveznog isticanja dodatne cijene koja je bila primjenjiva u prethodnom razdoblju, sukladno članku 6. podstavku 7. ovoga Zakona, Vlada odlukom iz članka 8. ovoga Zakona određuje uvjete i način provedbe te mjere.
(3) Stručne i upravne poslove za provedbu mjere iz stavka 2. ovoga članka provodi ministarstvo nadležno za gospodarstvo.
(4) Trgovac je dužan jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti dodatnu cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona, sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača.
(5) Pri isticanju cijene iz stavka 4. ovoga članka trgovac je dužan postupati na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona.
(6) Pri oglašavanju trgovac je dužan istaknuti cijenu iz stavka 4. ovoga članka.
(7) Obveze trgovca sukladno ovome članku ne isključuju obvezu isticanja cijena sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 16.
(1) Mjera izravne kontrole cijena može trajati dok se ne otklone razlozi za njezino propisivanje.
(2) Nakon propisivanja mjera izravne kontrole cijena Vlada je dužna poduzeti odgovarajuće mjere gospodarske politike radi otklanjanja razloga za izravnu kontrolu cijena.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
III. TAJNOST DOSTAVLJENIH PODATAKA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 17.
Svi sudionici u postupcima kontrole cijena dužni su čuvati kao poslovnu tajnu podatke koji se odnose na cijene i kontrolu cijena tijekom i nakon postupaka, a posebno podatke o elementima cijena, njihovom izračunu, prijedlozima promjena cijena, podacima koje trgovci dostavljaju ministarstvu nadležnom za gospodarstvo, drugom nadležnom ministarstvu ili Vladi te podatke koji čine poslovnu tajnu trgovaca sukladno posebnim propisima.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
IV. INSPEKCIJSKI NADZOR
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 18.
(1) Inspekcijski nadzor nad provođenjem ovoga Zakona obavljaju tržišni inspektori Državnog inspektorata sukladno propisu kojim se uređuju poslovi i ovlasti tržišnih inspektora.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, nadzor nad provođenjem ovoga Zakona obavljaju i druga nadležna tijela sukladno djelokrugu određenom posebnim propisima.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 19.
(1) U provedbi inspekcijskog nadzora nadležni inspektor rješenjem će trgovcu privremeno zabraniti prodaju proizvoda i usluga obuhvaćenih mjerama izravne kontrole cijena do otklanjanja nalazom utvrđenih nepravilnosti ako:
- ne istakne cijenu do najviše cijene određene odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo (članak 9. stavak 3. ovoga Zakona)
- pri isticanju cijene iz članka 9. stavka 3. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 9. stavak 4. ovoga Zakona)
- ne istakne cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 10. stavak 3. ovoga Zakona)
- pri isticanju cijene iz članka 10. stavka 3. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 10. stavak 4. ovoga Zakona)
- na svojim mrežnim stranicama ne objavi javno cjenike na koje se odnosi mjera iz članka 12. stavka 2. ovoga Zakona (članak 12. stavak 3. ovoga Zakona)
- ne ažurira objavljene cijene u cjenicima u realnom vremenu kako bi odražavale trenutne cijene u prodajnim objektima uključivo prodaju putem mrežnih stranica (članak 12. stavak 4. ovoga Zakona)
- uz cijene ne objavi i pripadajuće podatke o proizvodima i uslugama koji omogućuju valjanu usporedbu proizvoda i usluga, uključujući sve relevantne informacije koje omogućuju informirani izbor sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 12. stavak 5. ovoga Zakona)
- pri objavi cijena iz članka 12. stavka 3. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 12. stavak 6. ovoga Zakona)
- ne pridržava se objavljenih cijena iz članka 12. stavka 3. ovoga Zakona (članak 12. stavak 7. ovoga Zakona)
- ne objavi cjenike iz članka 12. stavka 3. u obliku datoteka koje sadrže podatke o cijenama u .xml ili .csv formatu (članak 12. stavak 9. ovoga Zakona)
- ne omogući uporabu softverskih alata i automatiziranih programa koji putem interneta mogu prikupljati podatke o cijenama putem aplikacijskog programskog sučelja ili drugih tehničkih rješenja koja omogućuju dohvaćanje podataka o cijenama u realnom vremenu, radi njihove usporedbe (članak 12. stavak 10. ovoga Zakona)
- ne primijeni cijene koje su predmet mjere bez pribavljene prethodne suglasnosti ili ako ih primjeni 15 dana nakon dobivanja prethodne suglasnosti iz članka 13. stavka 3. ovoga Zakona (članak 13. stavak 4. ovoga Zakona)
- ne istakne cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 13. stavak 5. ovoga Zakona)
- pri isticanju cijene iz članka 13. stavka 5 ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenih odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 13. stavak 6. ovoga Zakona)
- ne pridržava se istaknutih cijena iz članka 13. stavka 5. ovoga Zakona (članak 13. stavak 7. ovoga Zakona)
- ne istakne cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 15. stavak 4. ovoga Zakona)
- pri isticanju cijene iz članka 15. stavka 4. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 15. stavak 5. ovoga Zakona).
(2) U provedbi inspekcijskog nadzora nadležni inspektor rješenjem će narediti trgovcu otklanjanje utvrđene nepravilnosti, određujući rok u kojem se ta nepravilnost mora ukloniti, ako tijekom nadzora utvrdi da nije pružio obavijesti iz članka 7. ovoga Zakona i odluke iz članka 8. ovoga Zakona ili ih nije pružio na jasan, vidljiv i čitljiv način.
(3) Žalba izjavljena protiv rješenja iz ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja, a o njoj odlučuje unutarnja ustrojstvena jedinica za drugostupanjski upravni postupak u središnjem uredu Državnog inspektorata.
(4) Rješenje iz stavaka 1. i 2. ovoga članka nadležni inspektor neće donositi ako su utvrđene nepravilnosti otklonjene tijekom inspekcijskog nadzora odnosno do donošenja rješenja, što će nadležni inspektor utvrditi i navesti u zapisniku o obavljenom inspekcijskom nadzoru.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
V. PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 20.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 30.000,00 eura kaznit će se za prekršaj trgovac - pravna osoba ako:
- ne pruža obavijesti iz članka 7. ovoga Zakona ili ih ne pruža na jasan, vidljiv i čitljiv način
- postupa suprotno odluci Vlade (članak 8. ovoga Zakona)
- ne istakne cijenu do najviše cijene određene odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo (članak 9. stavak 3. ovoga Zakona)
- pri objavi cijene iz članka 9. stavka 3. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenih odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 9. stavak 4. ovoga Zakona)
- se ne pridržava cijene iz članka 9. stavka 3. ovoga Zakona (članak 9. stavak 5. ovoga Zakona)
- pri oglašavanju nije navedena cijena sukladno članku 9. stavku 3. ovoga Zakona (članak 9. stavak 6. ovoga Zakona)
- ne istakne cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 10. stavak 3. ovoga Zakona)
- pri isticanju cijene iz članka 10. stavka 3. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenih odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 10. stavak 4. ovoga Zakona)
- se ne pridržava cijene iz članka 10. stavka 3. ovoga Zakona (članak 10. stavak 5. ovoga Zakona)
- pri oglašavanju nije navedena cijena sukladno članku 10. stavku 3. ovoga Zakona (članak 10. stavak 6. ovoga Zakona)
- ne prijavi cjenik, odnosno tarifu, a poveća cijene ili poveća cijenu suprotno odluci iz članka 8. ovoga Zakona (članak 11. stavak 4. ovoga Zakona)
- na svojim mrežnim stranicama ne objavi javno cjenike na koje se odnosi mjera iz članka 12. stavka 2. ovoga Zakona (članak 12. stavak 3. ovoga Zakona)
- ne ažurira objavljene cijene u cjenicima u realnom vremenu kako bi odražavale trenutne cijene u prodajnim objektima uključivo prodaju putem mrežnih stranica (članak 12. stavak 4. ovoga Zakona)
- uz cijene ne objavi i pripadajuće podatke o proizvodima i uslugama koji omogućuju valjanu usporedbu proizvoda i usluga, uključujući sve relevantne informacije koje omogućuju informirani izbor sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 12. stavak 5.)
- pri isticanju cijena iz članka 12. stavka 3. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 12. stavak 6. ovoga Zakona)
- se ne pridržava objavljenih cijena sukladno članku 12. stavku 3. ovoga Zakona (članak 12. stavak 7. ovoga Zakona)
- pri oglašavanju nije navedena cijena sukladno članku 12. stavku 3. ovoga Zakona (članak 12. stavak 8. ovoga Zakona)
- ne objavi cjenike iz članka 12. stavka 3. ovog Zakona u obliku datoteka koje sadrže podatke o cijenama u .xml ili .csv formatu (članak 12. stavak 9. ovoga Zakona)
- ne omogući uporabu softverskih alata i automatiziranih programa koji putem interneta mogu prikupljati podatke o cijenama putem aplikacijskog programskog sučelja ili drugih tehničkih rješenja koja omogućuju dohvaćanje podataka o cijenama u realnom vremenu, radi njihove usporedbe (članak 12. stavak 10. ovoga Zakona)
- primijeni cijene koje su predmet mjere bez pribavljene prethodne suglasnosti ili ako ih primjeni 15 dana nakon dobivanja prethodne suglasnosti iz članka 13. stavka 3. ovoga Zakona (članak 13. stavak 4. ovoga Zakona)
- ne istakne cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 13. stavak 5. ovoga Zakona)
- pri isticanju cijene iz članka 13. stavka 5. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenim odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak 13. stavak 6. ovoga Zakona)
- se ne pridržava cijene iz članka 13. stavka 5. ovoga Zakona (članak 13. stavak 7. ovoga Zakona)
- pri oglašavanju nije navedena cijena sukladno članku 13. stavku 5. ovoga Zakona (članak 13. stavak 8. ovoga Zakona)
- ne dostavi podatke o cijenama sukladno odluci iz članka 8. ovoga Zakona sukladno propisu kojim je uređena zaštita potrošača (članak 14. stavak 4. ovoga Zakona)
- ne istakne cijenu određenu odlukom iz članka 8. ovoga Zakona ili je ne istakne jasno, vidljivo i čitljivo (članak 15. stavak 4. ovoga Zakona)
- pri isticanju cijene iz članka 15. stavka 4. ovoga Zakona nije postupio na način i pod uvjetima određenih odlukom iz članka 8. ovoga Zakona (članak15. stavak 5. ovoga Zakona)
- pri oglašavanju nije navedena cijena sukladno članku 15. stavku 4. ovoga Zakona (članak 15. stavak 6. ovoga Zakona).
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 4.000,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost u iznosu od 1.000,00 do 20.000,00 eura.
(4) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se trgovac - fizička osoba novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 6.000,00 eura.
(5) Imovinska korist koja je nastala počinjenjem prekršaja iz stavka 1. ovoga članka, oduzima se, sukladno propisu kojim se uređuju prekršaji.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 21.
Prekršajni postupci pokrenuti do dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se prema odredbama ovoga Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 22.
Do stupanja na snagu odluka iz članka 8. ovoga Zakona ostaju na snazi:
- Odluka o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda i određenih kategorija proizvoda u trgovini na malo („Narodne novine“ broj 17/2025)
- Uredba o izravnim mjerama kontrole cijena („Narodne novine“ br. 02/01, 156/02, 110/04, 112/07, 43/09, 78/11, 72/13)
- Odluka o ispravama i službenim obrascima čiji su sadržaj, oblik, način zaštite i obvezna primjena propisani zakonima i drugim propisima („Narodne novine“ br: 50/11, 119/11, 28/13, 96/13, 47/14, 61/15, 34/16, 17/17, 97/18).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 23.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o iznimnim mjerama kontrole cijena („Narodne novine“, br. 73/97., 128/99. i 66/01.) i Odluka o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda u trgovini na malo („Narodne novine“ broj 107/23.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 24.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA