Savjetovanje o Obrascu iskaza o procjeni učinaka propisaza Zakon o iznimnim mjerama kontrole cijene
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo gospodarstva
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o iznimnim mjerama kontrole cijene
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Trenutno stanje na tržištu pokazuje kontinuiran rast cijena proizvoda i usluga u razdoblju inflatornih pritisaka, koji smanjuju kupovnu moć građana - potrošača.
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o iznimnim mjerama kontrole cijene („Narodne novine“ br. 73/97, 128/99 i 66/01)
Posebni cilj 1.: Povećanje razine informiranja potrošača o poduzetim mjerama izravne kontrole cijena putem osiguravanja obveze jasnog, vidljivog i čitljivog informiranja o poduzetim mjerama izravne kontrole cijena.
Posebni cilj 2.: Povećanje razine provedbe zakonskih odredbi putem inspekcijskog
nadzora i mjera koje nadležni inspektori mogu izreći trgovcima u provedbi inspekcijskog nadzora.
Posebni cilj 3.: Propisivanje učinkovitih, proporcionalnih i odvraćajućih prekršajnih kazni za povrede temeljem ovoga Zakona.
3.2.
Opis svrhe propisa
Ovim Zakonom uređuju se uvjeti pod kojima nadležna državna tijela mogu poduzimati mjere kontrole u području cijena i način provedbe tih mjera.
Ovim se Zakonom uređuju sljedeća osnovna pitanja:
-propisuje se obveza jasnog, vidljivog i čitljivog informiranja o poduzetim mjerama izravne kontrole cijena
-izrijekom se propisuju načini informiranja o poduzetim mjerama izravne kontrole cijena
-jasnije se propisuje način isticanja cijena koje su predmet mjera izravnih kontrola cijena
-propisuje se veći broj mjera izravne kontrole cijena
-propisuju se odredbe o inspekcijskom nadzoru i odgovarajuće upravne mjere koje nadležni inspektori mogu izreći u provedbi inspekcijskog nadzora
-propisuju se novčane kazne u većem iznosu od dosadašnjih, kako bi se osiguralo da su kazne proporcionalne, učinkovite i odvraćajuće
-mijenja se valuta novčanih kazni radi njihove prilagodbe uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Novi zakonski okvir koncepcijski je široko postavljen uz unaprjeđenje postojećih i kreiranje novih mjera. S obzirom da se radi o postizanju posebnih ciljeva koji se uređuju zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenjiva.
3.4.
Izvor podataka:
Zakon o iznimnim mjerama kontrole cijene („Narodne novine“ br. 73/97, 128/99 i 66/01)
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Učinak i adresati za posebni cilj 1.: Povećanje razine informiranja potrošača o poduzetim mjerama izravne kontrole cijena putem osiguravanja obveze jasnog, vidljivog i čitljivog informiranja o poduzetim mjerama izravne kontrole cijena, što će doprinijeti većoj vidljivosti navedenih mjera i donošenju utemeljenih odluka o kupnji proizvoda i usluga baziranih na svim relevantnim informacijama, od kojih je jedna od najbitnijih i cijena određenog proizvoda ili usluge koji su obuhvaćeni pojedinom mjerom.
Učinak i adresati za posebni cilj 2.: Povećanje razine provedbe zakonskih odredbi putem inspekcijskog nadzora i mjera koje nadležni inspektori mogu izreći trgovcima u provedbi inspekcijskog nadzora, koji će doprinijeti ujednačenoj i dosljednoj primjeni mjera koje će se donositi od strane trgovaca.
Učinka i adresati za posebni cilj 3.: Osiguravanje veće razine usklađenosti trgovaca propisivanjem učinkovitih, proporcionalnih i odvraćajućih prekršajnih kazni za povrede temeljem ovoga Zakona.
Daljnje utvrđivanje učinaka i adresata obuhvatit će se zajedno za posebne ciljeve 1., 2. i 3.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
- Vezano za makroekonomski kriterij, ovim se zakonom postiže stabilnost cijena u vrijeme rastuće inflacije.Nadalje, vezano za područje zaštite potrošača, ovaj će Zakon doprinijeti transparentnijem informiranju potrošača o mjerama koje su predviđene Zakonom, kao i učinkovitijoj zaštiti najranjivijih skupina potrošača (osoba starije životne dobi).
Građani
Opis adresata: pojedinci, obitelji, kućanstva, radnici, umirovljenici i skupine s posebnim interesima i potrebama.
Poslovni subjekti
Opis adresata: mikro, mali, srednji i veliki poduzetnici, proizvođači, distributeri, posrednici te obiteljska poljoprivredna gospodarstva (OPG-ovi).
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati u području održivog razvoja.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati u području socijalne skrbi.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati u području zaštite ljudskih prava.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati u drugim područjima.
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Na strani ponude tržišta, Prijedlogom zakona omogućuje se stvaranje pretpostavki za prilagodbu trgovaca na Prijedlog zakona u dijelu provedbe propisanih mjera koje utječu na cijene. Pritom su troškovi za trgovce neznatni, budući da se radi o takvim obvezama koje sve kategorije trgovaca mogu amortizirati u troškove redovnog poslovanja. Nadalje, sa strane potražnje tržišta, omogućit će se veća zaštita potrošača mjerama koje povećavaju informiranost potrošača prilikom donošenja odluka o kupnji s obzirom na cijene proizvoda, a posljedično se utječe i na stabilnost kupovne moći potrošača.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Zakon o iznimnim mjerama kontrole cijene („Narodne novine“ br. 73/97, 128/99 i 66/01)
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
6.2.
Konzultacije:
Prije izrade Prijedloga zakona, Ministarstvo gospodarstva provelo je opsežne konzultacije sa svim dionicima zasebno: trgovcima, proizvođačima, distributerima, predstavnicima sindikata i udrugama umirovljenika, te udrugama za zaštitu potrošača. Sukladno propisima kojima se uređuje procjena učinaka propisa te pravo na pristup informacijama, savjetovanje će se provesti putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) objavom Prijedloga zakona i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa, kao objedinjeno savjetovanje, u trajanju 8 dana.
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
- povećanje razine informiranja svih kategorija potrošača, posebice ranjive skupine potrošača kao što su osobe starije životne dobi, osobe s invaliditetom i sl.
- osiguravanje pravne sigurnosti i ujednačenosti primjene ovoga Zakona od strane trgovaca
- postizanje odvraćajućih djelovanja na potencijalne prekršitelje propisivanjem proporcionalnih i učinkovitih prekršajnih kazni.
Negativni učinci:
Nema negativnih učinaka.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Provedbom ovoga Zakona osigurat će se prikladniji pravni okvir za izricanje mjera kontrole cijene u iznimnim situacijama, detaljnije je propisana pravna osnova djelovanja nadzornih tijela te je osigurana veća pravna sigurnost za građane-potrošače.
Savjetovanje o Obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa za Zakon o iznimnim mjerama kontrole cijene
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo gospodarstva
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o iznimnim mjerama kontrole cijene
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Trenutno stanje na tržištu pokazuje kontinuiran rast cijena proizvoda i usluga u razdoblju inflatornih pritisaka, koji smanjuju kupovnu moć građana - potrošača.
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o iznimnim mjerama kontrole cijene („Narodne novine“ br. 73/97, 128/99 i 66/01)
Priopćenje Državnog zavoda za statistiku o indeksima potrošačkih cijena u 2025. godini ( https://podaci.dzs.hr/2025/hr/97165 )
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Posebni cilj 1.: Povećanje razine informiranja potrošača o poduzetim mjerama izravne kontrole cijena putem osiguravanja obveze jasnog, vidljivog i čitljivog informiranja o poduzetim mjerama izravne kontrole cijena.
Posebni cilj 2.: Povećanje razine provedbe zakonskih odredbi putem inspekcijskog
nadzora i mjera koje nadležni inspektori mogu izreći trgovcima u provedbi inspekcijskog nadzora.
Posebni cilj 3.: Propisivanje učinkovitih, proporcionalnih i odvraćajućih prekršajnih kazni za povrede temeljem ovoga Zakona.
3.2.
Opis svrhe propisa
Ovim Zakonom uređuju se uvjeti pod kojima nadležna državna tijela mogu poduzimati mjere kontrole u području cijena i način provedbe tih mjera.
Ovim se Zakonom uređuju sljedeća osnovna pitanja:
- propisuje se obveza jasnog, vidljivog i čitljivog informiranja o poduzetim mjerama izravne kontrole cijena
- izrijekom se propisuju načini informiranja o poduzetim mjerama izravne kontrole cijena
- jasnije se propisuje način isticanja cijena koje su predmet mjera izravnih kontrola cijena
- propisuje se veći broj mjera izravne kontrole cijena
- propisuju se odredbe o inspekcijskom nadzoru i odgovarajuće upravne mjere koje nadležni inspektori mogu izreći u provedbi inspekcijskog nadzora
- propisuju se novčane kazne u većem iznosu od dosadašnjih, kako bi se osiguralo da su kazne proporcionalne, učinkovite i odvraćajuće
- mijenja se valuta novčanih kazni radi njihove prilagodbe uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Novi zakonski okvir koncepcijski je široko postavljen uz unaprjeđenje postojećih i kreiranje novih mjera. S obzirom da se radi o postizanju posebnih ciljeva koji se uređuju zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenjiva.
3.4.
Izvor podataka:
Zakon o iznimnim mjerama kontrole cijene („Narodne novine“ br. 73/97, 128/99 i 66/01 )
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Učinak i adresati za posebni cilj 1.: Povećanje razine informiranja potrošača o poduzetim mjerama izravne kontrole cijena putem osiguravanja obveze jasnog, vidljivog i čitljivog informiranja o poduzetim mjerama izravne kontrole cijena, što će doprinijeti većoj vidljivosti navedenih mjera i donošenju utemeljenih odluka o kupnji proizvoda i usluga baziranih na svim relevantnim informacijama, od kojih je jedna od najbitnijih i cijena određenog proizvoda ili usluge koji su obuhvaćeni pojedinom mjerom.
Učinak i adresati za posebni cilj 2.: Povećanje razine provedbe zakonskih odredbi putem inspekcijskog nadzora i mjera koje nadležni inspektori mogu izreći trgovcima u provedbi inspekcijskog nadzora, koji će doprinijeti ujednačenoj i dosljednoj primjeni mjera koje će se donositi od strane trgovaca.
Učinka i adresati za posebni cilj 3.: Osiguravanje veće razine usklađenosti trgovaca propisivanjem učinkovitih, proporcionalnih i odvraćajućih prekršajnih kazni za povrede temeljem ovoga Zakona.
Daljnje utvrđivanje učinaka i adresata obuhvatit će se zajedno za posebne ciljeve 1., 2. i 3.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
- Vezano za makroekonomski kriterij, ovim se zakonom postiže stabilnost cijena u vrijeme rastuće inflacije. Nadalje, vezano za područje zaštite potrošača, ovaj će Zakon doprinijeti transparentnijem informiranju potrošača o mjerama koje su predviđene Zakonom, kao i učinkovitijoj zaštiti najranjivijih skupina potrošača (osoba starije životne dobi).
Građani
Opis adresata: pojedinci, obitelji, kućanstva, radnici, umirovljenici i skupine s posebnim interesima i potrebama.
Poslovni subjekti
Opis adresata: mikro, mali, srednji i veliki poduzetnici, proizvođači, distributeri, posrednici te obiteljska poljoprivredna gospodarstva (OPG-ovi).
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati u području održivog razvoja.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati u području socijalne skrbi.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati u području zaštite ljudskih prava.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati u drugim područjima.
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Na strani ponude tržišta, Prijedlogom zakona omogućuje se stvaranje pretpostavki za prilagodbu trgovaca na Prijedlog zakona u dijelu provedbe propisanih mjera koje utječu na cijene. Pritom su troškovi za trgovce neznatni, budući da se radi o takvim obvezama koje sve kategorije trgovaca mogu amortizirati u troškove redovnog poslovanja. Nadalje, sa strane potražnje tržišta, omogućit će se veća zaštita potrošača mjerama koje povećavaju informiranost potrošača prilikom donošenja odluka o kupnji s obzirom na cijene proizvoda, a posljedično se utječe i na stabilnost kupovne moći potrošača.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području socijalne skrbi .
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području zaštite ljudskih prava .
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima .
5.6.
Izvor podataka:
Zakon o iznimnim mjerama kontrole cijene („Narodne novine“ br. 73/97, 128/99 i 66/01 )
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
6.2.
Konzultacije:
Prije izrade Prijedloga zakona, Ministarstvo gospodarstva provelo je opsežne konzultacije sa svim dionicima zasebno: trgovcima, proizvođačima, distributerima, predstavnicima sindikata i udrugama umirovljenika, te udrugama za zaštitu potrošača. Sukladno propisima kojima se uređuje procjena učinaka propisa te pravo na pristup informacijama, savjetovanje će se provesti putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) objavom Prijedloga zakona i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa, kao objedinjeno savjetovanje, u trajanju 8 dana.
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
- povećanje razine informiranja svih kategorija potrošača, posebice ranjive skupine potrošača kao što su osobe starije životne dobi, osobe s invaliditetom i sl.
- osiguravanje pravne sigurnosti i ujednačenosti primjene ovoga Zakona od strane trgovaca
- postizanje odvraćajućih djelovanja na potencijalne prekršitelje propisivanjem proporcionalnih i učinkovitih prekršajnih kazni.
Negativni učinci:
Nema negativnih učinaka.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Provedbom ovoga Zakona osigurat će se prikladniji pravni okvir za izricanje mjera kontrole cijene u iznimnim situacijama, detaljnije je propisana pravna osnova djelovanja nadzornih tijela te je osigurana veća pravna sigurnost za građane-potrošače.
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
Datum:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA