Savjetovanje o obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa za Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt konačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta: /
Opis mjere: /
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine: /
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Provedba aktualnog Zakon o komasaciji poljoprivrednog zemljišta (»Narodne novine«, br. 46/22. – u daljnjem tekstu: Zakon) ukazala je na određene poteškoće u primjeni pojedinih odredbi jer je uočeno da je gotovo nemoguće postići uvjete za važenje suglasnosti vlasnika zemljišta na području na kojem se planira komasacija od najmanje 50 % + 1 uz uvjet da je u njihovu vlasništvu najmanje 67 % ukupne površine poljoprivrednog zemljišta s područja na kojem se planira komasacija, da su pojedini rokovi prekratki, da su neki uvjeti iz postupka komasacije teško ostvarivi te da jedinice lokalne samouprave odnosno Grad Zagreb, bez obzira što je prije Zakona iskazalo interes 23 jedinice lokalne samouprave s površinom oko blizu 50.000 ha, nisu dovoljno iskazale interes za komasaciju svojom prijavom na Javni poziv za odabir određenog područja za provođenje komasacije u skladu s Programom komasacije poljoprivrednog zemljišta do 2026. godine" (Narodne novine, broj 2/2023 - Oglasni dio), koji je objavilo Ministarstvo poljoprivrede u skladu sa Zakonom.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, Uprava za poljoprivredno zemljište, biljnu proizvodnju i tržište, Sektor za poljoprivredno zemljište
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Učinkovita provedba postupaka komasacije u svrhu ispunjenja Programa komasacije poljoprivrednog zemljišta za razdoblje do 2026. godine (»Narodne novine«, broj 140/2022. – u daljnjem tekstu: Program) kao akta planiranja provođenja komasacije na okvirnoj površini zemljišta za predviđeno razdoblje i u skladu s planiranim financijskim sredstvima.
3.2.
Opis svrhe propisa
Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona postigla bi se učinkovita provedba Zakona u cilju olakšavanja uvjeta za važenje suglasnosti vlasnika zemljišta na području na kojem se planira komasacija, dodatnog uređenja postupka komasacije te omogućavanje Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i ribarstva da samostalno i aktivno može pokrenuti i provesti postupak komasacije u interesu Republike Hrvatske radi ispunjenja važećeg Programa.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Nisu moguća druga normativna i nenormativna rješenja jer se učinkovitija provedba Zakona u svrhu ispunjenja Programa može ostvariti jedino izmjenom i dopunom Zakona.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, Uprava za poljoprivredno zemljište, biljnu proizvodnju i tržište, Sektor za poljoprivredno zemljište
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Donošenjem zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta (u daljnjem tekstu: Zakon o izmjenama i dopunama Zakona) osigurati učinkovitu provedbu Zakona u svrhu ispunjenja Programa komasacije poljoprivrednog zemljišta za razdoblje do 2026. godine (»Narodne novine«, broj 140/2022. – u daljnjem tekstu: Program), kroz jačanje uloge Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva omogućavajući da samostalno i aktivno može pokrenuti i provesti postupak komasacije u interesu Republike Hrvatske radi ispunjenja važećeg Programa, te smanjivanje uvjeta za prikupljanje suglasnosti vlasnika zemljišta za pokretanje i provedbu komasacije.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
–učinci na investicije u području poljoprivredne djelatnosti kroz omogućavanje ekonomičnijeg iskorištavanja poljoprivrednog zemljišta uz povoljnije uvjete za poljoprivrednu proizvodnju
–učinak na konkurentnost gospodarstva u području poljoprivredne djelatnosti kroz omogućavanje ekonomičnijeg iskorištavanja poljoprivrednog zemljišta uz povoljnije uvjete za poljoprivrednu proizvodnju i ruralni razvoj.
Poslovni subjekti (u smislu propisa kojim se uređuje korištenje poljoprivrednog zemljišta i raspolaganje poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske) na području iz Prijava na Javni poziv za odabir određenog područja za provođenje komasacije, a koji nemaju dovoljno suglasnosti vlasnika zemljišta iz Zakona ili članka 9. ovoga Nacrta prijedloga zakona.
Građani (u smislu propisa kojim se uređuje korištenje poljoprivrednog zemljišta i raspolaganje poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske) na području iz Prijava na Javni poziv za odabir određenog područja za provođenje komasacije, a koji nemaju dovoljno suglasnosti vlasnika zemljišta iz Zakona ili članka 9. ovoga Nacrta prijedloga zakona.
Tijela javne vlasti (jedinice lokalne samouprave, Hrvatske vode) na području iz Prijava na Javni poziv za odabir određenog područja za provođenje komasacije, a koji nemaju dovoljno suglasnosti vlasnika zemljišta iz Zakona ili članka 9. ovoga Nacrta prijedloga zakona.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Osiguravajući učinkovitu provedbu Zakona u svrhu ispunjenja Programa i provedbu komasacije uređuju se dodatne površine poljoprivrednog zemljišta, u vlasništvu privatnih osoba i u vlasništvu Republike Hrvatske, čime se zbog povećanja površine za poljoprivrednu proizvodnju ostvaruju učinci na investicije u području poljoprivredne djelatnosti.
Učinkovitom provedbom Zakona kroz postupke komasacije uređuju se dodatne površine poljoprivrednog zemljišta, u vlasništvu privatnih osoba i u vlasništvu Republike Hrvatske, čime se ostvaruje učinak na konkurentnost gospodarstva u području poljoprivredne djelatnosti kroz omogućavanje ekonomičnijeg iskorištavanja poljoprivrednog zemljišta uz povoljnije uvjete za poljoprivrednu proizvodnju i ruralni razvoj.
Pored navedenih učinaka, omogućit će se povećanje površina poljoprivrednog zemljišta za komasaciju, budući da će se omogućiti fleksibilniji i lakši uvjet postizanja uvjeta za važenje suglasnosti vlasnika zemljišta na području na kojem se planira komasacija poljoprivrednog zemljišta.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području održivog razvoja
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području socijalne skrbi
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području zaštite ljudskih prava
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, Uprava za poljoprivredno zemljište, biljnu proizvodnju i tržište, Sektor za poljoprivredno zemljište
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje s javnošću provodi se objavom Konačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta i ovog Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa putem portala e-savjetovanje u trajanju od 15 dana.
6.2.
Konzultacije:
Za Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta zatražena su mišljenja Vlade Republike Hrvatske – Ureda za zakonodavstvo; Ministarstva financija; Ministarstva gospodarstva; Ministarstva vanjskih i europskih poslova; Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije; Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije; Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine; Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije te Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Ispunjenjem Programa i provedbom komasacije uređuju se poljoprivredno zemljišta, kako u vlasništvu privatnih osoba tako i u vlasništvu Republike Hrvatske, čime se zbog povećanja površine za poljoprivrednu proizvodnju ostvaruju učinci na investicije u području u području poljoprivredne djelatnosti.
Provedbom komasacije uređuje se poljoprivredno zemljišta u vlasništvu privatnih osoba i u vlasništvu Republike Hrvatske, te se ostvaruje pozitivan učinak na konkurentnost gospodarstva u području poljoprivredne djelatnosti omogućujući ekonomičnije iskorištavanje poljoprivrednog zemljišta uz povoljnije uvjete za poljoprivrednu proizvodnju i ruralni razvoj.
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Učinkovita provedba Zakona u cilju olakšavanja uvjeta za važenje suglasnosti vlasnika zemljišta na području na kojem se planira komasacija, dodatnog uređenja postupka komasacije te omogućavanje Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i ribarstva da samostalno i aktivno može pokrenuti i provesti postupak komasacije u interesu Republike Hrvatske radi ispunjenja važećeg Programa.
Savjetovanje o obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa za Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt konačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta: /
Opis mjere: /
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine: /
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Provedba aktualnog Zakon o komasaciji poljoprivrednog zemljišta (»Narodne novine«, br. 46/22. – u daljnjem tekstu: Zakon) ukazala je na određene poteškoće u primjeni pojedinih odredbi jer je uočeno da je gotovo nemoguće postići uvjete za važenje suglasnosti vlasnika zemljišta na području na kojem se planira komasacija od najmanje 50 % + 1 uz uvjet da je u njihovu vlasništvu najmanje 67 % ukupne površine poljoprivrednog zemljišta s područja na kojem se planira komasacija, da su pojedini rokovi prekratki, da su neki uvjeti iz postupka komasacije teško ostvarivi te da jedinice lokalne samouprave odnosno Grad Zagreb, bez obzira što je prije Zakona iskazalo interes 23 jedinice lokalne samouprave s površinom oko blizu 50.000 ha, nisu dovoljno iskazale interes za komasaciju svojom prijavom na Javni poziv za odabir određenog područja za provođenje komasacije u skladu s Programom komasacije poljoprivrednog zemljišta do 2026. godine" (Narodne novine, broj 2/2023 - Oglasni dio), koji je objavilo Ministarstvo poljoprivrede u skladu sa Zakonom.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, Uprava za poljoprivredno zemljište, biljnu proizvodnju i tržište, Sektor za poljoprivredno zemljište
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Učinkovita provedba postupaka komasacije u svrhu ispunjenja Programa komasacije poljoprivrednog zemljišta za razdoblje do 2026. godine (»Narodne novine«, broj 140/2022. – u daljnjem tekstu: Program) kao akta planiranja provođenja komasacije na okvirnoj površini zemljišta za predviđeno razdoblje i u skladu s planiranim financijskim sredstvima.
3.2.
Opis svrhe propisa
Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona postigla bi se učinkovita provedba Zakona u cilju olakšavanja uvjeta za važenje suglasnosti vlasnika zemljišta na području na kojem se planira komasacija, dodatnog uređenja postupka komasacije te omogućavanje Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i ribarstva da samostalno i aktivno može pokrenuti i provesti postupak komasacije u interesu Republike Hrvatske radi ispunjenja važećeg Programa.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Nisu moguća druga normativna i nenormativna rješenja jer se učinkovitija provedba Zakona u svrhu ispunjenja Programa može ostvariti jedino izmjenom i dopunom Zakona.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, Uprava za poljoprivredno zemljište, biljnu proizvodnju i tržište, Sektor za poljoprivredno zemljište
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Donošenjem zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta (u daljnjem tekstu: Zakon o izmjenama i dopunama Zakona) osigurati učinkovitu provedbu Zakona u svrhu ispunjenja Programa komasacije poljoprivrednog zemljišta za razdoblje do 2026. godine (»Narodne novine«, broj 140/2022. – u daljnjem tekstu: Program), kroz jačanje uloge Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva omogućavajući da samostalno i aktivno može pokrenuti i provesti postupak komasacije u interesu Republike Hrvatske radi ispunjenja važećeg Programa, te smanjivanje uvjeta za prikupljanje suglasnosti vlasnika zemljišta za pokretanje i provedbu komasacije.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
– učinci na investicije u području poljoprivredne djelatnosti kroz omogućavanje ekonomičnijeg iskorištavanja poljoprivrednog zemljišta uz povoljnije uvjete za poljoprivrednu proizvodnju
– učinak na konkurentnost gospodarstva u području poljoprivredne djelatnosti kroz omogućavanje ekonomičnijeg iskorištavanja poljoprivrednog zemljišta uz povoljnije uvjete za poljoprivrednu proizvodnju i ruralni razvoj.
Poslovni subjekti (u smislu propisa kojim se uređuje korištenje poljoprivrednog zemljišta i raspolaganje poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske) na području iz Prijava na Javni poziv za odabir određenog područja za provođenje komasacije, a koji nemaju dovoljno suglasnosti vlasnika zemljišta iz Zakona ili članka 9. ovoga Nacrta prijedloga zakona.
Građani (u smislu propisa kojim se uređuje korištenje poljoprivrednog zemljišta i raspolaganje poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske) na području iz Prijava na Javni poziv za odabir određenog područja za provođenje komasacije, a koji nemaju dovoljno suglasnosti vlasnika zemljišta iz Zakona ili članka 9. ovoga Nacrta prijedloga zakona.
Tijela javne vlasti (jedinice lokalne samouprave, Hrvatske vode) na području iz Prijava na Javni poziv za odabir određenog područja za provođenje komasacije, a koji nemaju dovoljno suglasnosti vlasnika zemljišta iz Zakona ili članka 9. ovoga Nacrta prijedloga zakona.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Osiguravajući učinkovitu provedbu Zakona u svrhu ispunjenja Programa i provedbu komasacije uređuju se dodatne površine poljoprivrednog zemljišta, u vlasništvu privatnih osoba i u vlasništvu Republike Hrvatske, čime se zbog povećanja površine za poljoprivrednu proizvodnju ostvaruju učinci na investicije u području poljoprivredne djelatnosti.
Učinkovitom provedbom Zakona kroz postupke komasacije uređuju se dodatne površine poljoprivrednog zemljišta, u vlasništvu privatnih osoba i u vlasništvu Republike Hrvatske, čime se ostvaruje učinak na konkurentnost gospodarstva u području poljoprivredne djelatnosti kroz omogućavanje ekonomičnijeg iskorištavanja poljoprivrednog zemljišta uz povoljnije uvjete za poljoprivrednu proizvodnju i ruralni razvoj.
Pored navedenih učinaka, omogućit će se povećanje površina poljoprivrednog zemljišta za komasaciju, budući da će se omogućiti fleksibilniji i lakši uvjet postizanja uvjeta za važenje suglasnosti vlasnika zemljišta na području na kojem se planira komasacija poljoprivrednog zemljišta.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području održivog razvoja
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području socijalne skrbi
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području zaštite ljudskih prava
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, Uprava za poljoprivredno zemljište, biljnu proizvodnju i tržište, Sektor za poljoprivredno zemljište
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje s javnošću provodi se objavom K onačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta i ovog Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa putem portala e-savjetovanje u trajanju od 15 dana.
6.2.
Konzultacije:
Za Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta zatražena su mišljenja Vlade Republike Hrvatske – Ureda za zakonodavstvo; Ministarstva financija; Ministarstva gospodarstva; Ministarstva vanjskih i europskih poslova; Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije; Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije; Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine; Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije te Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Ispunjenjem Programa i provedbom komasacije uređuju se poljoprivredno zemljišta, kako u vlasništvu privatnih osoba tako i u vlasništvu Republike Hrvatske, čime se zbog povećanja površine za poljoprivrednu proizvodnju ostvaruju učinci na investicije u području u području poljoprivredne djelatnosti.
Provedbom komasacije uređuje se poljoprivredno zemljišta u vlasništvu privatnih osoba i u vlasništvu Republike Hrvatske, te se ostvaruje pozitivan učinak na konkurentnost gospodarstva u području poljoprivredne djelatnosti omogućujući ekonomičnije iskorištavanje poljoprivrednog zemljišta uz povoljnije uvjete za poljoprivrednu proizvodnju i ruralni razvoj.
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Učinkovita provedba Zakona u cilju olakšavanja uvjeta za važenje suglasnosti vlasnika zemljišta na području na kojem se planira komasacija, dodatnog uređenja postupka komasacije te omogućavanje Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i ribarstva da samostalno i aktivno može pokrenuti i provesti postupak komasacije u interesu Republike Hrvatske radi ispunjenja važećeg Programa.
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
/
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
POTPREDSJEDNIK VLADE I MINISTAR
POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA
Datum:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE, ŠUMARSTVA I RIBARSTVA