Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o javnobilježničkim pristojbama
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Ne
Naziv pravne stečevine:
2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Zakonom o javnobilježničkim pristojbama („Narodne novine“, broj 72/94., 74/95., 87/96., 112/12., 110/15. i 10/23.) uređuje se plaćanje javnobilježničkih pristojbi za isprave i radnje javnog bilježnika, kao i oslobođenje od njihovog plaćanja.
Ovim je Zakonom uređeno i oslobođenje od plaćanja javnobilježničkih pristojbi, i to na način da se člankom 10. Zakona uređuju osobna oslobođenja, a člancima 11.-13. Zakona postupak oslobođenja za stranke koje prema svom općem imovnom stanju ne mogu podmiriti javnobilježničku pristojbu bez štetnih posljedica za nužno uzdržavanje sebe i svojih obitelji.
Člankom 11. ovoga Zakona propisano je da građanin ima pravo na oslobođenje od plaćanja pristojbi, ako sud na području kojeg se nalazi sjedište javnog bilježnika od kojeg se traži poduzimanje službene radnje, donese rješenje o oslobođenju od plaćanja javnobilježničke pristojbe, pri čemu je stranka dužna uz prijedlog za oslobođenje od plaćanja pristojbe podnijeti i potvrdu o imovnom stanju koju izdaje Porezna uprava Ministarstva financija, a koje Ministarstvo donosi pobliže odredbe o izdavanju potvrde o imovnom stanju.
Člankom 11.a ovoga Zakona propisano je da je stranka dužna uz prijedlog za oslobođenje od plaćanja javnobilježničke pristojbe priložiti potvrdu o imovnom stanju iz članka 11. ovoga Zakona te dati izjavu na sudski zapisnik o svom imovnom stanju i imovnom stanju svoga bračnog druga.
Uzimajući u obzir činjenicu da potvrda o imovnom stanju koju izdaje Porezna uprava sadrži isključivo podatke o visini dohodaka i primitaka podnositelja zahtjeva za izdavanje i njegovog supružnika te s obzirom da ista ne sadrži podatke o vlasništvu njihove imovine, kao i da je navedena potvrda služila isključivo u svrhe oslobođenja od plaćanja upravnih, sudskih i javnobilježničkih pristojbi, pri čemu su Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o sudskim pristojbama („Narodne novine“, broj 157/13.) brisane odredbe o podnošenju potvrde o imovini, dok se predstojećim izmjenama Zakona o upravnim pristojbama namjerava učiniti isto, nakon čega će se ukinuti Naputak o izdavanju potvrde o imovnom stanju („Narodne novine“, broj 92/95.), potrebno je pristupiti i odgovarajućim izmjenama Zakona o javnobilježničkim pristojbama.
Predloženim Zakonom o izmjenama i dopuni Zakona o javnobilježničkim pristojbama propisat će se da stranka uz zahtjev za oslobođenje od plaćanja javnobilježničke pristojbe sudu podnosi potvrdu Porezne uprave o visini dohotka i primitaka, koje se činjenice, kao i podaci o vrijednosti imovine stranke i članova njezine obitelji uzimaju u obzir kod donošenja odluke o oslobođenju, pri čemu sud može po službenoj dužnosti, radi utvrđivanja svih mjerodavnih podataka, od nadležnih tijela tražiti podatke o kojima vode službene evidencije.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
3.UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Predloženim izmjenama i dopuni Zakona provest će se usklađivanje odredbi članaka 11. stavka 3. i članka 11.a stavka 2. Zakona o javnobilježničkim pristojbama („Narodne novine“, broj 72/94, 74/95, 87/96, 112/12, 110/15 i 10/23) sa sadržajem potvrde o imovnom stanju Porezne uprave.
3.2.
Opis svrhe propisa
Ministarstvo financija obavijestilo je ovo Ministarstvo da će zbog planiranih izmjena Naputka o izdavanju potvrde o imovnom stanju („Narodne novine“, broj 92/95) biti potrebno pristupiti izmjenama Zakona o javnobilježničkim pristojbamaradi usklađivanja odredbi članaka 11. stavka 3. i članka 11.a stavka 2. Zakona o javnobilježničkim pristojbama („Narodne novine“, broj 72/94, 74/95, 87/96, 112/12, 110/15 i 10/23) sa sadržajem potvrde o imovnom stanju Porezne uprave.Predmetnim izmjenama Zakona o javnobilježničkim pristojbama će se propisati da se podaci relevantni za postupak oslobođenja od plaćanja javnobilježničke pristojbe, pored Porezne uprave Ministarstva financija, pribavljaju i od drugih nadležnih tijela koja raspolažu podacima o imovini podnositelja zahtjeva.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Uvjeti za oslobođenje od plaćanja javnobilježničkih pristojbi moraju biti propisani zakonom zbog čega u konkretnom slučaju druga normativna i nenormativna rješenja nisu moguća.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
4.UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 10. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 11. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 12. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Predmetnim izmjenama utječe se na pristup javnim uslugama koje uključuju ostvarivanje pravne zaštite i pristup javnopravnim tijelima pod jednakim uvjetima
Građani
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
-
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
-
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
-
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Ovim Zakonom osigurava se građanima pristup javnim uslugama koje uključuju ostvarivanje pravne zaštite, kao i pristup javnopravnim tijelima pod jednakim uvjetima, a s obzirom na njihova posebna svojstva.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
-
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
6.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje se provodi u trajanju u pravilu u roku od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) objavom nacrta prijedloga zakona i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa, kao dva odvojena savjetovanja.
6.2.
Konzultacije:
Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo.
7.ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Nadalje se osigurava građanima pristup javnim uslugama koje uključuju ostvarivanje pravne zaštite, kao i pristup javnopravnim tijelima pod jednakim uvjetima, a s obzirom na njihova posebna svojstva.
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
1.OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o javnobilježničkim pristojbama
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Ne
Naziv pravne stečevine:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Zakonom o javnobilježničkim pristojbama („Narodne novine“, broj 72/94., 74/95., 87/96., 112/12., 110/15. i 10/23.) uređuje se plaćanje javnobilježničkih pristojbi za isprave i radnje javnog bilježnika, kao i oslobođenje od njihovog plaćanja.
Ovim je Zakonom uređeno i oslobođenje od plaćanja javnobilježničkih pristojbi, i to na način da se člankom 10. Zakona uređuju osobna oslobođenja, a člancima 11.-13. Zakona postupak oslobođenja za stranke koje prema svom općem imovnom stanju ne mogu podmiriti javnobilježničku pristojbu bez štetnih posljedica za nužno uzdržavanje sebe i svojih obitelji.
Člankom 11. ovoga Zakona propisano je da građanin ima pravo na oslobođenje od plaćanja pristojbi, ako sud na području kojeg se nalazi sjedište javnog bilježnika od kojeg se traži poduzimanje službene radnje, donese rješenje o oslobođenju od plaćanja javnobilježničke pristojbe, pri čemu je stranka dužna uz prijedlog za oslobođenje od plaćanja pristojbe podnijeti i potvrdu o imovnom stanju koju izdaje Porezna uprava Ministarstva financija, a koje Ministarstvo donosi pobliže odredbe o izdavanju potvrde o imovnom stanju.
Člankom 11.a ovoga Zakona propisano je da je stranka dužna uz prijedlog za oslobođenje od plaćanja javnobilježničke pristojbe priložiti potvrdu o imovnom stanju iz članka 11. ovoga Zakona te dati izjavu na sudski zapisnik o svom imovnom stanju i imovnom stanju svoga bračnog druga.
Uzimajući u obzir činjenicu da potvrda o imovnom stanju koju izdaje Porezna uprava sadrži isključivo podatke o visini dohodaka i primitaka podnositelja zahtjeva za izdavanje i njegovog supružnika te s obzirom da ista ne sadrži podatke o vlasništvu njihove imovine, kao i da je navedena potvrda služila isključivo u svrhe oslobođenja od plaćanja upravnih, sudskih i javnobilježničkih pristojbi, pri čemu su Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o sudskim pristojbama („Narodne novine“, broj 157/13.) brisane odredbe o podnošenju potvrde o imovini, dok se predstojećim izmjenama Zakona o upravnim pristojbama namjerava učiniti isto, nakon čega će se ukinuti Naputak o izdavanju potvrde o imovnom stanju („Narodne novine“, broj 92/95.), potrebno je pristupiti i odgovarajućim izmjenama Zakona o javnobilježničkim pristojbama.
Predloženim Zakonom o izmjenama i dopuni Zakona o javnobilježničkim pristojbama propisat će se da stranka uz zahtjev za oslobođenje od plaćanja javnobilježničke pristojbe sudu podnosi potvrdu Porezne uprave o visini dohotka i primitaka, koje se činjenice, kao i podaci o vrijednosti imovine stranke i članova njezine obitelji uzimaju u obzir kod donošenja odluke o oslobođenju, pri čemu sud može po službenoj dužnosti, radi utvrđivanja svih mjerodavnih podataka, od nadležnih tijela tražiti podatke o kojima vode službene evidencije.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
3.UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Predloženim izmjenama i dopuni Zakona provest će se usklađivanje odredbi članaka 11. stavka 3. i članka 11.a stavka 2. Zakona o javnobilježničkim pristojbama („Narodne novine“, broj 72/94, 74/95, 87/96, 112/12, 110/15 i 10/23) sa sadržajem potvrde o imovnom stanju Porezne uprave.
3.2.
Opis svrhe propisa
Ministarstvo financija obavijestilo je ovo Ministarstvo da će zbog planiranih izmjena Naputka o izdavanju potvrde o imovnom stanju („Narodne novine“, broj 92/95) biti potrebno pristupiti izmjenama Zakona o javnobilježničkim pristojbama radi usklađivanja odredbi članaka 11. stavka 3. i članka 11.a stavka 2. Zakona o javnobilježničkim pristojbama („Narodne novine“, broj 72/94, 74/95, 87/96, 112/12, 110/15 i 10/23) sa sadržajem potvrde o imovnom stanju Porezne uprave. Predmetnim izmjenama Zakona o javnobilježničkim pristojbama će se propisati da se podaci relevantni za postupak oslobođenja od plaćanja javnobilježničke pristojbe, pored Porezne uprave Ministarstva financija, pribavljaju i od drugih nadležnih tijela koja raspolažu podacima o imovini podnositelja zahtjeva.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Uvjeti za oslobođenje od plaćanja javnobilježničkih pristojbi moraju biti propisani zakonom zbog čega u konkretnom slučaju druga normativna i nenormativna rješenja nisu moguća.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
4.UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 10. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 11. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 12. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Predmetnim izmjenama utječe se na pristup javnim uslugama koje uključuju ostvarivanje pravne zaštite i pristup javnopravnim tijelima pod jednakim uvjetima
Građani
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
-
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
-
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
-
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Ovim Zakonom osigurava se građanima pristup javnim uslugama koje uključuju ostvarivanje pravne zaštite, kao i pristup javnopravnim tijelima pod jednakim uvjetima, a s obzirom na njihova posebna svojstva.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
-
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
6.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje se provodi u trajanju u pravilu u roku od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) objavom nacrta prijedloga zakona i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa, kao dva odvojena savjetovanja.
6.2.
Konzultacije:
Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
7.ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Nadalje se osigurava građanima pristup javnim uslugama koje uključuju ostvarivanje pravne zaštite, kao i pristup javnopravnim tijelima pod jednakim uvjetima, a s obzirom na njihova posebna svojstva.
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
8.PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Damir Habijan
Datum: 31. siječnja 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE