Zakonom o odvjetništvu („Narodne novine“, br. 9/94., 117/08., 50/09., 75/09., 18/11. i 126/21.) uređuje se ustrojstvo i djelovanje odvjetništva kao neovisne i samostalne službe koja osigurava pružanje pravne pomoći fizičkim i pravnim osobama u ostvarivanju i zaštiti njihovih prava i pravnih interesa.
Ovim je Zakonom posebno uređeno i obavljanje odvjetničke službe te pojedinih odvjetničkih radnji od strane odvjetnika iz drugih država koji su u matičnim državama – članicama Europske unije stekli pravo obavljanja odvjetničke službe. U okviru pristupnih pregovora za ulazak Republike Hrvatske u članstvo Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) otvoreno je i pitanje potrebe usklađenja preferencijalnog tretmana odvjetnika iz država članica Europske unije u odnosu na odvjetnike iz drugih država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji odnosno potrebe da se važeće uređenje Zakona o odvjetništvu koje se odnosi na države članice Europske unije protegne i na druge države pristupnice Kodeksa o liberalizaciji kao pravnog instrumenta OECD-ovog Odbora za ulaganja za uspostavu pravila ponašanja za vlade država članica odnosno pravno obvezujuće Odluke Vijeća OECD-a za njegove članice, pri čemu sve države članice OECD-a i pristupnice Kodeksa o liberalizaciji moraju imati mogućnost pružanja usluga pod istim uvjetima, uključujući i pružanje odvjetničkih usluga.
S obzirom da je usvajanje Kodeksa obvezan uvjet za Republiku Hrvatsku u postupku pristupanja OECD-u i da trenutno u Republici Hrvatskoj osim za domaće odvjetnike i odvjetnike iz država članica Europske unije ne postoji mogućnost pristupa odvjetničkoj službi, predloženim je dopunama Zakona o odvjetništvu potrebno izjednačiti status i tretman odvjetnika iz država članica Europske unije s onima odvjetnika iz drugih država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
Predloženim dopunama Zakona izjednačit će se status i tretman odvjetnika iz država članica Europske unije s onima odvjetnika iz drugih država pristupnica Kodeksa o liberalizacijiod dana pristupanja Republike Hrvatske u članstvo OECD-a.
3.2.
Opis svrhe propisa
U okviru pristupnih pregovora za ulazak Republike Hrvatske u članstvo Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) otvoreno je pitanje potrebe usklađenja preferencijalnog tretmana odvjetnika iz država članica Europske unije u odnosu na odvjetnike iz drugih država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji odnosno potrebe da se važeće uređenje Zakona o odvjetništvu koje se odnosi na države članice Europske unije protegne i na druge države pristupnice Kodeksa o liberalizaciji kao pravnog instrumenta OECD-ovog Odbora za ulaganja za uspostavu pravila ponašanja za vlade država članica odnosno pravno obvezujuće Odluke Vijeća OECD-a za njegove članice, pri čemu sve države članice OECD-a i pristupnice Kodeksa o liberalizaciji moraju imati mogućnost pružanja usluga pod istim uvjetima, uključujući i pružanje odvjetničkih usluga.
S obzirom da je usvajanje Kodeksa obvezan uvjet za Republiku Hrvatsku u postupku pristupanja OECD-u predloženim je dopunama Zakona o odvjetništvu potrebno izjednačiti status i tretman odvjetnika iz država članica Europske unije s onima odvjetnika iz drugih država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Obavljanje odvjetničke službe uređuje se zakonom zbog čega u konkretnom slučaju druga normativna i nenormativna rješenja nisu moguća.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
Predmetnim dopunama omogućit će se odvjetnicima iz država članica OECD-a i država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji pristup odvjetničkoj službi, pod jednakim uvjetima kao i odvjetnicima iz država članica Europske unije
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
-
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
-
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
-
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Odvjetnicima iz država članica OECD-a i država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji omogućit će se pristup odvjetničkoj službi, pod jednakim uvjetima kao i odvjetnicima iz država članica Europske unije.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
-
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
Predložene dopune omogućit će odvjetnicima iz država članica OECD-a i država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji pristup odvjetničkoj službi, pod jednakim uvjetima kao i odvjetnicima iz država članica Europske unije
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci predloženih dopuna.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
S obzirom da je usvajanje Kodeksa o liberalizaciji obvezan uvjet za Republiku Hrvatsku u postupku pristupanja OECD-u i da trenutno u Republici Hrvatskoj osim za domaće odvjetnike i odvjetnike iz država članica Europske unije ne postoji mogućnost pristupa odvjetničkoj službi, predloženim dopunama Zakona o odvjetništvu izjednačit će se status i tretman odvjetnika iz država članica Europske unije s onima odvjetnika iz drugih država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji.
Savjetovanje s javnošću o Obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa - Zakon o dopunama Zakona o odvjetništvu
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o dopunama Zakona o odvjetništvu
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Ne
Naziv pravne stečevine:
2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Zakonom o odvjetništvu („Narodne novine“, br. 9/94., 117/08., 50/09., 75/09., 18/11. i 126/21.) uređuje se ustrojstvo i djelovanje odvjetništva kao neovisne i samostalne službe koja osigurava pružanje pravne pomoći fizičkim i pravnim osobama u ostvarivanju i zaštiti njihovih prava i pravnih interesa.
Ovim je Zakonom posebno uređeno i obavljanje odvjetničke službe te pojedinih odvjetničkih radnji od strane odvjetnika iz drugih država koji su u matičnim državama – članicama Europske unije stekli pravo obavljanja odvjetničke službe. U okviru pristupnih pregovora za ulazak Republike Hrvatske u članstvo Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) otvoreno je i pitanje potrebe usklađenja preferencijalnog tretmana odvjetnika iz država članica Europske unije u odnosu na odvjetnike iz drugih država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji odnosno potrebe da se važeće uređenje Zakona o odvjetništvu koje se odnosi na države članice Europske unije protegne i na druge države pristupnice Kodeksa o liberalizaciji kao pravnog instrumenta OECD-ovog Odbora za ulaganja za uspostavu pravila ponašanja za vlade država članica odnosno pravno obvezujuće Odluke Vijeća OECD-a za njegove članice, pri čemu sve države članice OECD-a i pristupnice Kodeksa o liberalizaciji moraju imati mogućnost pružanja usluga pod istim uvjetima, uključujući i pružanje odvjetničkih usluga.
S obzirom da je usvajanje Kodeksa obvezan uvjet za Republiku Hrvatsku u postupku pristupanja OECD-u i da trenutno u Republici Hrvatskoj osim za domaće odvjetnike i odvjetnike iz država članica Europske unije ne postoji mogućnost pristupa odvjetničkoj službi, predloženim je dopunama Zakona o odvjetništvu potrebno izjednačiti status i tretman odvjetnika iz država članica Europske unije s onima odvjetnika iz drugih država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
3.UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Predloženim dopunama Zakona izjednačit će se status i tretman odvjetnika iz država članica Europske unije s onima odvjetnika iz drugih država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji od dana pristupanja Republike Hrvatske u članstvo OECD-a.
3.2.
Opis svrhe propisa
U okviru pristupnih pregovora za ulazak Republike Hrvatske u članstvo Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) otvoreno je pitanje potrebe usklađenja preferencijalnog tretmana odvjetnika iz država članica Europske unije u odnosu na odvjetnike iz drugih država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji odnosno potrebe da se važeće uređenje Zakona o odvjetništvu koje se odnosi na države članice Europske unije protegne i na druge države pristupnice Kodeksa o liberalizaciji kao pravnog instrumenta OECD-ovog Odbora za ulaganja za uspostavu pravila ponašanja za vlade država članica odnosno pravno obvezujuće Odluke Vijeća OECD-a za njegove članice, pri čemu sve države članice OECD-a i pristupnice Kodeksa o liberalizaciji moraju imati mogućnost pružanja usluga pod istim uvjetima, uključujući i pružanje odvjetničkih usluga.
S obzirom da je usvajanje Kodeksa obvezan uvjet za Republiku Hrvatsku u postupku pristupanja OECD-u predloženim je dopunama Zakona o odvjetništvu potrebno izjednačiti status i tretman odvjetnika iz država članica Europske unije s onima odvjetnika iz drugih država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Obavljanje odvjetničke službe uređuje se zakonom zbog čega u konkretnom slučaju druga normativna i nenormativna rješenja nisu moguća.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
4.UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 10. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 11. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 12. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Predmetnim dopunama omogućit će se odvjetnicima iz država članica OECD-a i država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji pristup odvjetničkoj službi, pod jednakim uvjetima kao i odvjetnicima iz država članica Europske unije
Odvjetnici
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
-
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
-
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
-
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Odvjetnicima iz država članica OECD-a i država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji omogućit će se pristup odvjetničkoj službi, pod jednakim uvjetima kao i odvjetnicima iz država članica Europske unije.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
-
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
6.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
7.ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Predložene dopune omogućit će odvjetnicima iz država članica OECD-a i država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji pristup odvjetničkoj službi, pod jednakim uvjetima kao i odvjetnicima iz država članica Europske unije
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci predloženih dopuna.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
S obzirom da je usvajanje Kodeksa o liberalizaciji obvezan uvjet za Republiku Hrvatsku u postupku pristupanja OECD-u i da trenutno u Republici Hrvatskoj osim za domaće odvjetnike i odvjetnike iz država članica Europske unije ne postoji mogućnost pristupa odvjetničkoj službi, predloženim dopunama Zakona o odvjetništvu izjednačit će se status i tretman odvjetnika iz država članica Europske unije s onima odvjetnika iz drugih država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji.
8.PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Damir Habijan
Datum: 3. veljače 2025.