Savjetovanje s javnošću o Obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa - Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu
- Ukupno komentara: 1
- Ukupno općih komentara: 1
- Ukupno nadopuna teksta: 0
Savjetovanje s javnošću o Obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa - Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1. OPĆE INFORMACIJE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/ Ne :
NE
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/ Ne :
NE
Naziv pravne stečevine:
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Zakonom o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu (Narodne novine, broj 116/18., u daljnjem tekstu: Zakon) uređuje se postupak odobravanja, uvrštavanja u Katalog odobrenih udžbenika, izbora i povlačenja iz uporabe udžbenika i drugih obrazovnih materijala za učenike osnovnih i srednjih škola.
Frontalnim uvođenjem kurikuluma u osnovne i srednje škole 2019., 2020. i 2021. godine objavljeni su Javni pozivi za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika (u daljnjem tekstu: Katalog). U istome razdoblju objavljivani su Katalozi odobrenih udžbenika u kojima je, uza sve Zakonom propisane podatke koje Katalog mora sadržavati, istaknuta konačna maloprodajna cijena udžbenika.
Budući da važeći Zakon ne propisuje mogućnost povećanja cijene tiskanih udžbenika, nego samo elektroničkih udžbenika ili elektroničkih dijelova udžbenika, te usklađivanje cijene udžbenika s trenutnom gospodarskom situacijom.
Također, s obzirom na uvođenje novih modularnih strukovnih kurikula u strukovne škole, potrebno je omogućiti uporabu udžbenika i za module u strukovnim kurikulima, stoga je tekst Zakona potrebno uskladiti i s mogućnošću izrade i uporabe udžbenika za učenike u strukovnim školama koji će pohađati modularnu nastavu.
Nadalje, sadašnji Zakon propisuje da ministarstvo nadležno za obrazovanje (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) namjeru izmjene Kataloga iskazuje javnim pozivom u kojem se navodi za koje se udžbenike mogu podnijeti prijave te da rok za podnošenje prijave na javni poziv ne može biti kraći od 90 dana od dana objave poziva. Međutim, udžbenici na jeziku i pismu nacionalnih manjina prevode se iz svojih izvornika te zbog navedene procedure nije moguće poštivati zakonom utvrđeni rok.
S obzirom da su novčani iznosi u Zakonu i dalje izraženi u kunama, potrebno ih je zamijeniti iznosima u eurima.
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu (Narodne novine, broj: 116/18)
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Izmjenama i dopunama Zakona predlaže se usklađivanje cijene udžbenika s trenutnom gospodarskom situacijom uvećanjem faktora za izračun cijene udžbenika iz članka 1. Zakona.
3.2.
Opis svrhe propisa
Svrha predloženih izmjena i dopuna Zakona je omogućiti povećanje cijene tiskanih udžbenika, a ne samo elektroničkih udžbenika ili elektroničkih dijelova udžbenika te usklađivanje cijene udžbenika s trenutnom gospodarskom situacijom. Za učenike u strukovnim školama koji će pohađati modularnu nastavu potrebno je omogućiti izradu i uporabu udžbenika. Također, za udžbenike na jeziku i pismu nacionalnih manjina koji se prevode iz svojih izvornika, izmjenama i dopunama Zakona dopušta se odstupanje od rokova propisanih Zakonom. Isto tako, novčani iznosi u Zakonu izraženi u kunama, zamjenjuju se iznosima u eurima.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Budući da se predmetna materija uređuje Zakonom, te je dva puta ista uređena Uredbom Vlade sa zakonskom snagom, nisu moguća nikakva nenormativna rješenja.
3.4.
Izvor podataka:
Zakon o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu (Narodne novine, broj: 116/18)
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Povećanje cijene tiskanih udžbenika, a ne samo elektroničkih udžbenika ili elektroničkih dijelova udžbenika, te usklađivanje cijene udžbenika s trenutnom gospodarskom situacijom.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Mogućnost usklađivanja cijena udžbenika s trenutnom gospodarskom situacijom.
Nakladnici i osobe koje potražuju udžbenika.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz 11. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz 12. Uredbe .
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz 12. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području gospodarstva.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području održivog razvoja .
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području socijalne skrbi .
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području zaštite ljudskih prava .
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje se provodi u trajanju u pravilu u roku od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) objavom nacrta prijedloga zakona i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa, kao dva odvojena savjetovanja. Navodi se točno razdoblje trajanja savjetovanja, broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga te broj prihvaćenih komentara na Obrazac iskaza. Uz provedbu savjetovanja putem portala e-Savjetovanja stručni nositelj može provesti savjetovanje s javnošću putem javnog predstavljanja, anketa i fokus-skupina ili korištenja drugih metoda savjetovanja s javnošću. Iste je potrebno navesti i sažeti njihove rezultate.
6.2.
Konzultacije:
Istovremeno s provedbom postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen Obrazac iskaza i sažeti dana očitovanja.
7. ZAKLJUČAK
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Izmjene i dopune Zakona omogućit će povećanje cijene tiskanih udžbenika, a ne samo elektroničkih udžbenika ili elektroničkih dijelova udžbenika, te usklađivanje cijene udžbenika s trenutnom gospodarskom situacijom. Izmjenama i dopunama Zakona omogućit će se povećanje cijena tiskanih udžbenika za osnovnu školu na način da će ministar nadležan za obrazovanje odobriti izmjenu cijene udžbenika koji je u Katalogu, ako je udžbenik u uporabi najmanje jednu nastavnu godinu te ako je došlo do promjene medijalne plaće u Republici Hrvatskoj za više od 10 % od posljednje promjene cijene za taj udžbenik. Također, izmjenama i dopunama Zakona definira se da izmjenu cijene udžbenika ministar može odobriti najviše jednom u dvije godine za svaki pojedini udžbenik te da se izmijenjena cijena udžbenika računa primjenom formule pri čemu je M medijalna neto plaća u Republici Hrvatskoj na dan odobrenja izmjene cijene udžbenika.
Također, za učenike u strukovnim školama koji će pohađati modularnu nastavu omogućit će se izrada i uporaba udžbenika, a za udžbenike na jeziku i pismu nacionalnih manjina koji se prevode iz svojih izvornika, izmjenama i dopunama Zakona dopušta se odstupanje od rokova propisanih Zakonom.
Isto tako, novčani iznosi u Zakonu izraženi u kunama, zamjenjuju se iznosima u eurima.
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Izmjene i dopune Zakona omogućit će povećanje cijene tiskanih udžbenika, a ne samo elektroničkih udžbenika ili elektroničkih dijelova udžbenika, te usklađivanje cijene udžbenika s trenutnom gospodarskom situacijom. Za učenike u strukovnim školama koji će pohađati modularnu nastavu omogućit će se izrada i uporaba udžbenika. Također, za udžbenike na jeziku i pismu nacionalnih manjina koji se prevode iz svojih izvornika, izmjenama i dopunama Zakona dopušta se odstupanje od rokova propisanih Zakonom. Isto tako, novčani iznosi u Zakonu izraženi u kunama, zamjenjuju se iznosima u eurima.
8. PRILOZI
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
/
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
Datum: 30. siječnja 2025.