Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu toplinske energije
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu toplinske energije,s Konačnim prijedlogom zakona
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine:
Direktiva (EU) 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (preinaka) (dalje u tekstu: Direktiva 2018/2001)
Zakon o tržištu toplinske energije („Narodne novine“, broj 80/13. i 14/14.) je zakon kojim se uređuje tržište toplinske energije, a koji se primjenjuje od 28. lipnja 2013. godine
Krajem kolovoza 2014. godine donesena je Uredba o dopuni Zakona o tržištu toplinske energije („Narodne novine“, broj 102/14.), a početkom rujna 2015. godine Uredba o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu toplinske energije („Narodne novine“, broj 95/15.). Naime, Uredbom o dopuni Zakona o tržištu toplinske energije („Narodne novine“, broj 102/14.) se omogućilo da dosadašnji opskrbljivač toplinskom energijom obavlja djelatnost kupca toplinske energije do sklapanja ugovora o potrošnji toplinske energije od strane ovlaštenog predstavnika suvlasnika i gospodarskog subjekta koji je registriran za obavljanje djelatnosti kupca, kako bi se nastavila isporuka toplinske energije i postigla sigurnost, pouzdanost i kontinuiranost opskrbe toplinskom energijom.
Uredbom o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu toplinske energije („Narodne novine“, broj 95/15.), uređivana su područja koja se odnose na: obavljanje proizvodnje toplinske energije od strane udruga, analizu troškova i koristi te kriterije kod izgradnje novih proizvodnih postrojenja, odlučivanje suvlasnika o ugradnji zasebnih mjerila toplinske energije i razdjelnika, upravljanje i održavanje dijela unutarnjih instalacija od obračunskog mjernog mjesta u toplinskoj podstanici do ulaza u samostalnu uporabnu cjelinu krajnjeg kupca, postupak isključenja zgrade iz toplinskog sustava, provođenje upravnog i inspekcijskog nadzora, uključujući i kontrolu ugradnje uređaja za regulaciju odavanja topline i uređaja za lokalnu razdiobu isporučene toplinske energije (razdjelnik) ili mjerila za mjerenje potrošnje toplinske energije, rok za sklapanje ugovora o potrošnji, određivanje novčanih kazni te rok za obveznu ugradnju uređaja za regulaciju protoka toplinske energije i uređaja za mjerenje u novim zgradama.
Hrvatski sabor nije izglasao izmjene i dopune Zakona o tržištu toplinske energije sadržajno jednakim navedenim Uredbama, niti produžio djelovanje Uredbi, pa su stoga navedene Uredbe prestale važiti 31. prosinca 2014. godine, odnosno 30. lipnja 2016. godine. Te je tada nastala pravna praznina koju je potrebno popuniti.
Tijekom primjene Zakona o tržištu toplinske energije, od strane potrošača i udruga za zaštitu potrošača, energetskih subjekata, kupaca toplinske energije, instalatera uređaja za lokalnu razdiobu topline te nadležnih institucija (ministarstvo nadležno za energetiku, Hrvatska energetska regulatorna agencija), uočeni su nedostaci koji su se u prvom redu odnosili na ugradnju razdjelnika/mjerila toplinske energije i problematiku obračuna te zaštitu prava krajnjeg kupca, ali i druga pitanja koja stvaraju poteškoće funkcioniranju i razvoju toplinskih sustava: obavljanje djelatnosti kupca, održavanje unutarnjih instalacija i zasebnih mjerila toplinske energije, preinake na unutarnjim instalacijama, izdvajanje, odnosno isključenje iz toplinskih sustava i dr.
.
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o tržištu toplinske energije(Narodne novine, br. 80/13, 14/14)
Godišnje izvješće
Energija u Hrvatskoj za 2020 godinu,
Energija u Hrvatskoj za 2021 godinu ,
Energija u Hrvatskoj za 2022 i
Energija u Hrvatskoj za 2023, te
Godišnje izvješće Hrvatske energetske regulatorne agencije poglavlje toplinska energija za godine 2020,2021,2022 i 2023,
Nacrtom prijedloga zakona omogućit će se uredno funkcioniranje i transparentnost tržišta toplinske energije a sukladno primjeni propisa Europske unije te poglavito Direktivi (EU) 2023/1791 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. rujna 2023. o energetskoj učinkovitosti i izmjeni Uredbe (EU) 2023/955 (preinaka) (Tekst značajan za EGP) (SL 231, 20/09/2023, p. 1–111), Direktivi 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (preinaka) (Tekst značajan za EGP.) (SL L 328, 21. 12. 2018.) i Direktivi (EU) 2023/2413 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. listopada 2023. o izmjeni Direktive (EU) 2018/2001, Uredbe (EU) 2018/1999 i Direktive 98/70/EZ u pogledu promicanja energije iz obnovljivih izvora te o stavljanju izvan snage Direktive Vijeća (EU) 2015/652 (SL L, 2023/2413, 31.10.2023), čime se postiže bolje funkcioniranje toplinarstva u Republici Hrvatskoj te posebice ostvarivanje ciljeva energetske tranzicije te posebni na obnovljive izvore energije i energetsku učinkovitost.
3.2.
Opis svrhe propisa
Ove izmjene i dopune Zakona predlažu se kako bi se zakonodavni okvir Republike Hrvatske uskladio s izmjenama regulatornog okvira Europske Unije u području energetske učinkovitosti nastalih donošenjem Direktive (EU) 2018/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o izmjeni Direktive 2012/27/EU o energetskoj učinkovitosti (dalje u tekstu: Direktiva 2018/2002). Direktiva 2018/2002 posebno ističe važnost pitanja individualnog mjerenja i obračunavanja potrošnje toplinske energije. Kako bi se ostvarila transparentnost obračunavanja za pojedinačnu potrošnju toplinske energije i time olakšala provedba zasebnog mjerenja, države članice moraju osigurati transparentna i javno dostupna nacionalna pravila o raspodjeli troškova grijanja, hlađenja i potrošnje tople vode u kućanstvu, u zgradama s više stanova i višenamjenskim zgradama. Uz transparentnost mjerenja i obračunavanja potrošnje toplinske energije, države članice u kontekstu implementacije odredbi o troškovima pristupa informacijama o mjerenju, obračunu i potrošnji za grijanje, hlađenje i potrošnu toplu vodu, mogu razmotriti poduzimanje mjera za jačanje tržišnog natjecanja u pružanju usluga zasebnog mjerenja i time pomoći osiguravanju da svi troškovi koje snose krajnji korisnici budu razumni. Ovim izmjenama i dopunama Zakona postavljaju se temelji za daljnje uređenje ovih pitanja kroz podzakonske propise kojima će se ova pitanja detaljno razraditi.
Osim toga, ovim izmjenama i dopunama Zakona uvažava se i Direktiva (EU) 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (preinaka) (dalje u tekstu: Direktiva 2018/2001) te se osigurava tranzicija postojećih toplinskih sustava u visokoučinkovite toplinske sustave s visokim udjelom toplinske energije proizvedene iz obnovljivih izvora.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenjiva. Druga normativna rješenja nisu moguća osim izmjene i dopune zakona u dijelu koji uređuje Zakon o tržištu toplinske energije.
3.4.
Izvor podataka:
Zakon o tržištu toplinske energije („Narodne novine“ br. 80/13, 14/14)
Ovim izmjenama i dopunama Zakona Republika Hrvatska unaprjeđuje svoj zakonodavni okvir s ciljem postizanja ciljeva obnovljivih izvora energije u grijanju i hlađenju te ciljeva energetske učinkovitosti postavljenih u Integriranom nacionalnom energetskom i klimatskom planu, koji je usvojen sukladno Uredbi (EU) 2018/1999 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o upravljanju energetskom unijom i djelovanjem u području klime, izmjeni uredaba (EZ) br. 663/2009 i (EZ) br. 715/2009 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 94/22/EZ, 98/70/EZ, 2009/31/EZ, 2009/73/EZ, 2010/31/EU, 2012/27/EU i 2013/30/EU Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 2009/119/EZ i (EU) 2015/652 te stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 525/2013 Europskog parlamenta i Vijeća, i Direktivi (EU) 2023/1791 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. rujna 2023. o energetskoj učinkovitosti i izmjeni Uredbe (EU) 2023/955 (preinaka) (Tekst značajan za EGP) (SL 231, 20/09/2023, p. 1–111), Direktivi 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (preinaka) (Tekst značajan za EGP.) (SL L 328, 21. 12. 2018.) i Direktivi (EU) 2023/2413 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. listopada 2023. o izmjeni Direktive (EU) 2018/2001, Uredbe (EU) 2018/1999 i Direktive 98/70/EZ u pogledu promicanja energije iz obnovljivih izvora te o stavljanju izvan snage Direktive Vijeća (EU) 2015/652 (SL L, 2023/2413, 31.10.2023).
.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na gospodarstvo.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Učinci na održivi razvoj s obzirom da se jasnije određuju ciljevi vezani sa energetskom učinkovitošću i uporabom obnovljivih izvora energije.
Adresati su jedinice lokalne samouprave i energetski subjekti koji koji imaju jasne kriterije koje temeljem koji se provode ciljevi vezani sa energetskom učinkovitošću i uporabom obnovljivih izvora energije.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Postupci ponašanja gospodarskih subjekata će bit definirani sa primjenom propisa
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Učinci na održivi razvoj su pozitivni s obzirom da se jasnije određuju ciljevi vezani sa energetskom učinkovitošću i uporabom obnovljivih izvora energije.
Jedinice lokalne samouprave dužne su prilikom izrade dokumenata prostornog uređenja odrediti da je, za nove zgrade/građevine ili prilikom rekonstrukcije postojeće zgrade/građevine sukladno propisima iz područja gradnje, investitor dužan za potrebe grijanja napraviti analizu priključenja na postojeći centralni ili zatvoreni toplinski sustav i analizu grijanja za samostalni toplinski sustav. Jedinice lokalne samouprave s više od 35 000 stanovnika moraju izraditi planove za grijanje i hlađenje na način i pod uvjetima određenim u propisima kojima se uređuje energetska učinkovitost.
Ovime se postiže jasnoća u prostornom planiranju i osigurava jednostavni i stabilniji razvoj jedinca lokalne samouprave na održivi način, au jedno gospodarstvo može bolje planirati svoje aktivnosti na određenom području.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisuutvrđeni niti učinci niti adresati na područje socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisuutvrđeni niti učinci niti adresati na području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisuutvrđeni niti učinci niti adresati na drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Godišnje izvješće
Energija u Hrvatskoj za 2020 godinu,
Energija u Hrvatskoj za 2021 godinu ,
Energija u Hrvatskoj za 2022 i
Energija u Hrvatskoj za 2023, te
Godišnje izvješće Hrvatske energetske regulatorne agencije poglavlje toplinska energija za godine 2020,2021,2022 i 2023,
Savjetovanje za Obrazac se provodi u roku 15 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) s obzirom da je cilj savjetovanja osigurati primjenu odgovora Republike hrvatske na obrazloženo mišljenje Europske komisije
.
6.2.
Konzultacije:
-obrazac je dostavljen Uredu za zakonodavstvo na mišljenje.
Očekuje se ispravak negativne prakse u primjeni zakona i ispravlja se nedostaci u primjeni EU zakonodavstva. Donošenjem jasnih pravila će se uskladiti tad gospodarskih subjekata i krajnji korisnici će imati sigurniju opskrbu, ravnopravni status i jasnu informaciju o potrošnji .
Povezivanje akcijskog plana energetske učinkovitosti jedinica lokalne samouprave sa ostalim planskim dokumentima.
Negativni učinci:
Jedinice lokalne uprave će tijekom izrade prostornih planova imati obveze vezane sa primjenom mjera energetske učinkovitosti na svom području kroz planiranje sustava grijanja i hlađenja na području. Ovdje je potrebno naglasit da obaveza prema propisima koji uređuju područje energetske učinkovitosti je donošenje akcijskih planova energetske učinkovitosti te se ovime upravo postiže povezivanje akcijskog plana energetske učinkovitosti sa planovima prostornog uređenja na području jedinica lokane uprave.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Očekuju se pretežito pozitivni učinci provedbom zakona.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu toplinske energije
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu toplinske energije
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo gospodarstva
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu toplinske energije
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu toplinske energije, s Konačnim prijedlogom zakona
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine:
Direktiva (EU) 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (preinaka) (dalje u tekstu: Direktiva 2018/2001)
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Zakon o tržištu toplinske energije („Narodne novine“, broj 80/13. i 14/14.) je zakon kojim se uređuje tržište toplinske energije, a koji se primjenjuje od 28. lipnja 2013. godine
Krajem kolovoza 2014. godine donesena je Uredba o dopuni Zakona o tržištu toplinske energije („Narodne novine“, broj 102/14.), a početkom rujna 2015. godine Uredba o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu toplinske energije („Narodne novine“, broj 95/15.). Naime, Uredbom o dopuni Zakona o tržištu toplinske energije („Narodne novine“, broj 102/14.) se omogućilo da dosadašnji opskrbljivač toplinskom energijom obavlja djelatnost kupca toplinske energije do sklapanja ugovora o potrošnji toplinske energije od strane ovlaštenog predstavnika suvlasnika i gospodarskog subjekta koji je registriran za obavljanje djelatnosti kupca, kako bi se nastavila isporuka toplinske energije i postigla sigurnost, pouzdanost i kontinuiranost opskrbe toplinskom energijom.
Uredbom o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu toplinske energije („Narodne novine“, broj 95/15.), uređivana su područja koja se odnose na: obavljanje proizvodnje toplinske energije od strane udruga, analizu troškova i koristi te kriterije kod izgradnje novih proizvodnih postrojenja, odlučivanje suvlasnika o ugradnji zasebnih mjerila toplinske energije i razdjelnika, upravljanje i održavanje dijela unutarnjih instalacija od obračunskog mjernog mjesta u toplinskoj podstanici do ulaza u samostalnu uporabnu cjelinu krajnjeg kupca, postupak isključenja zgrade iz toplinskog sustava, provođenje upravnog i inspekcijskog nadzora, uključujući i kontrolu ugradnje uređaja za regulaciju odavanja topline i uređaja za lokalnu razdiobu isporučene toplinske energije (razdjelnik) ili mjerila za mjerenje potrošnje toplinske energije, rok za sklapanje ugovora o potrošnji, određivanje novčanih kazni te rok za obveznu ugradnju uređaja za regulaciju protoka toplinske energije i uređaja za mjerenje u novim zgradama.
Hrvatski sabor nije izglasao izmjene i dopune Zakona o tržištu toplinske energije sadržajno jednakim navedenim Uredbama, niti produžio djelovanje Uredbi, pa su stoga navedene Uredbe prestale važiti 31. prosinca 2014. godine, odnosno 30. lipnja 2016. godine. Te je tada nastala pravna praznina koju je potrebno popuniti.
Tijekom primjene Zakona o tržištu toplinske energije, od strane potrošača i udruga za zaštitu potrošača, energetskih subjekata, kupaca toplinske energije, instalatera uređaja za lokalnu razdiobu topline te nadležnih institucija (ministarstvo nadležno za energetiku, Hrvatska energetska regulatorna agencija), uočeni su nedostaci koji su se u prvom redu odnosili na ugradnju razdjelnika/mjerila toplinske energije i problematiku obračuna te zaštitu prava krajnjeg kupca, ali i druga pitanja koja stvaraju poteškoće funkcioniranju i razvoju toplinskih sustava: obavljanje djelatnosti kupca, održavanje unutarnjih instalacija i zasebnih mjerila toplinske energije, preinake na unutarnjim instalacijama, izdvajanje, odnosno isključenje iz toplinskih sustava i dr.
.
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o tržištu toplinske energije(Narodne novine, br. 80/13, 14/14)
Godišnje izvješće
Energija u Hrvatskoj za 2020 godinu,
Energija u Hrvatskoj za 2021 godinu ,
Energija u Hrvatskoj za 2022 i
Energija u Hrvatskoj za 2023, te
Godišnje izvješće Hrvatske energetske regulatorne agencije poglavlje toplinska energija za godine 2020,2021,2022 i 2023,
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Nacrtom prijedloga zakona omogućit će se uredno funkcioniranje i transparentnost tržišta toplinske energije a sukladno primjeni propisa Europske unije te poglavito Direktivi (EU) 2023/1791 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. rujna 2023. o energetskoj učinkovitosti i izmjeni Uredbe (EU) 2023/955 (preinaka) (Tekst značajan za EGP) (SL 231, 20/09/2023, p. 1–111), Direktivi 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (preinaka) (Tekst značajan za EGP.) (SL L 328, 21. 12. 2018.) i Direktivi (EU) 2023/2413 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. listopada 2023. o izmjeni Direktive (EU) 2018/2001, Uredbe (EU) 2018/1999 i Direktive 98/70/EZ u pogledu promicanja energije iz obnovljivih izvora te o stavljanju izvan snage Direktive Vijeća (EU) 2015/652 (SL L, 2023/2413, 31.10.2023), čime se postiže bolje funkcioniranje toplinarstva u Republici Hrvatskoj te posebice ostvarivanje ciljeva energetske tranzicije te posebni na obnovljive izvore energije i energetsku učinkovitost.
3.2.
Opis svrhe propisa
Ove izmjene i dopune Zakona predlažu se kako bi se zakonodavni okvir Republike Hrvatske uskladio s izmjenama regulatornog okvira Europske Unije u području energetske učinkovitosti nastalih donošenjem Direktive (EU) 2018/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o izmjeni Direktive 2012/27/EU o energetskoj učinkovitosti (dalje u tekstu: Direktiva 2018/2002). Direktiva 2018/2002 posebno ističe važnost pitanja individualnog mjerenja i obračunavanja potrošnje toplinske energije. Kako bi se ostvarila transparentnost obračunavanja za pojedinačnu potrošnju toplinske energije i time olakšala provedba zasebnog mjerenja, države članice moraju osigurati transparentna i javno dostupna nacionalna pravila o raspodjeli troškova grijanja, hlađenja i potrošnje tople vode u kućanstvu, u zgradama s više stanova i višenamjenskim zgradama. Uz transparentnost mjerenja i obračunavanja potrošnje toplinske energije, države članice u kontekstu implementacije odredbi o troškovima pristupa informacijama o mjerenju, obračunu i potrošnji za grijanje, hlađenje i potrošnu toplu vodu, mogu razmotriti poduzimanje mjera za jačanje tržišnog natjecanja u pružanju usluga zasebnog mjerenja i time pomoći osiguravanju da svi troškovi koje snose krajnji korisnici budu razumni. Ovim izmjenama i dopunama Zakona postavljaju se temelji za daljnje uređenje ovih pitanja kroz podzakonske propise kojima će se ova pitanja detaljno razraditi.
Osim toga, ovim izmjenama i dopunama Zakona uvažava se i Direktiva (EU) 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (preinaka) (dalje u tekstu: Direktiva 2018/2001) te se osigurava tranzicija postojećih toplinskih sustava u visokoučinkovite toplinske sustave s visokim udjelom toplinske energije proizvedene iz obnovljivih izvora.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenjiva. Druga normativna rješenja nisu moguća osim izmjene i dopune zakona u dijelu koji uređuje Zakon o tržištu toplinske energije.
3.4.
Izvor podataka:
Zakon o tržištu toplinske energije („Narodne novine“ br. 80/13, 14/14)
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Ovim izmjenama i dopunama Zakona Republika Hrvatska unaprjeđuje svoj zakonodavni okvir s ciljem postizanja ciljeva obnovljivih izvora energije u grijanju i hlađenju te ciljeva energetske učinkovitosti postavljenih u Integriranom nacionalnom energetskom i klimatskom planu, koji je usvojen sukladno Uredbi (EU) 2018/1999 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o upravljanju energetskom unijom i djelovanjem u području klime, izmjeni uredaba (EZ) br. 663/2009 i (EZ) br. 715/2009 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 94/22/EZ, 98/70/EZ, 2009/31/EZ, 2009/73/EZ, 2010/31/EU, 2012/27/EU i 2013/30/EU Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 2009/119/EZ i (EU) 2015/652 te stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 525/2013 Europskog parlamenta i Vijeća, i Direktivi (EU) 2023/1791 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. rujna 2023. o energetskoj učinkovitosti i izmjeni Uredbe (EU) 2023/955 (preinaka) (Tekst značajan za EGP) (SL 231, 20/09/2023, p. 1–111), Direktivi 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (preinaka) (Tekst značajan za EGP.) (SL L 328, 21. 12. 2018.) i Direktivi (EU) 2023/2413 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. listopada 2023. o izmjeni Direktive (EU) 2018/2001, Uredbe (EU) 2018/1999 i Direktive 98/70/EZ u pogledu promicanja energije iz obnovljivih izvora te o stavljanju izvan snage Direktive Vijeća (EU) 2015/652 (SL L, 2023/2413, 31.10.2023).
.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na gospodarstvo.
Nisu utvrđeni adresati .
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Učinci na održivi razvoj s obzirom da se jasnije određuju ciljevi vezani sa energetskom učinkovitošću i uporabom obnovljivih izvora energije.
Adresati su jedinice lokalne samouprave i energetski subjekti koji koji imaju jasne kriterije koje temeljem koji se provode ciljevi vezani sa energetskom učinkovitošću i uporabom obnovljivih izvora energije .
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati .
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na ljudska prava.
Nisu utvrđeni adresati .
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja .
Nisu utvrđeni adresati .
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Postupci ponašanja gospodarskih subjekata će bit definirani sa primjenom propisa
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Učinci na održivi razvoj su pozitivni s obzirom da se jasnije određuju ciljevi vezani sa energetskom učinkovitošću i uporabom obnovljivih izvora energije.
Jedinice lokalne samouprave dužne su prilikom izrade dokumenata prostornog uređenja odrediti da je, za nove zgrade/građevine ili prilikom rekonstrukcije postojeće zgrade/građevine sukladno propisima iz područja gradnje, investitor dužan za potrebe grijanja napraviti analizu priključenja na postojeći centralni ili zatvoreni toplinski sustav i analizu grijanja za samostalni toplinski sustav. Jedinice lokalne samouprave s više od 35 000 stanovnika moraju izraditi planove za grijanje i hlađenje na način i pod uvjetima određenim u propisima kojima se uređuje energetska učinkovitost.
Ovime se postiže jasnoća u prostornom planiranju i osigurava jednostavni i stabilniji razvoj jedinca lokalne samouprave na održivi način, au jedno gospodarstvo može bolje planirati svoje aktivnosti na određenom području.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni niti učinci niti adresati na područje socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni niti učinci niti adresati na području zaštite ljudskih prava .
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni niti učinci niti adresati na drugim područjima .
5.6.
Izvor podataka:
Godišnje izvješće
Energija u Hrvatskoj za 2020 godinu,
Energija u Hrvatskoj za 2021 godinu ,
Energija u Hrvatskoj za 2022 i
Energija u Hrvatskoj za 2023, te
Godišnje izvješće Hrvatske energetske regulatorne agencije poglavlje toplinska energija za godine 2020,2021,2022 i 2023,
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
.
Savjetovanje za Obrazac se provodi u roku 15 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) s obzirom da je cilj savjetovanja osigurati primjenu odgovora Republike hrvatske na obrazloženo mišljenje Europske komisije
.
6.2.
Konzultacije:
- obrazac je dostavljen Uredu za zakonodavstvo na mišljenje.
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Očekuje se ispravak negativne prakse u primjeni zakona i ispravlja se nedostaci u primjeni EU zakonodavstva. Donošenjem jasnih pravila će se uskladiti tad gospodarskih subjekata i krajnji korisnici će imati sigurniju opskrbu, ravnopravni status i jasnu informaciju o potrošnji .
Povezivanje akcijskog plana energetske učinkovitosti jedinica lokalne samouprave sa ostalim planskim dokumentima.
Negativni učinci:
Jedinice lokalne uprave će tijekom izrade prostornih planova imati obveze vezane sa primjenom mjera energetske učinkovitosti na svom području kroz planiranje sustava grijanja i hlađenja na području. Ovdje je potrebno naglasit da obaveza prema propisima koji uređuju područje energetske učinkovitosti je donošenje akcijskih planova energetske učinkovitosti te se ovime upravo postiže povezivanje akcijskog plana energetske učinkovitosti sa planovima prostornog uređenja na području jedinica lokane uprave.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Očekuju se pretežito pozitivni učinci provedbom zakona.
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
-
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
ministar: Ante Šušnjar
Datum: 20. veljače 2025.