NACRT PRIJEDLOGA AKCIJSKOG PLANA STRATEŠKOG OKVIRA ZA RAZVOJ TRŽIŠTA KAPITALA U REPUBLICI HRVATSKOJ, 2025. – 2026.
Zagreb, veljača 2025.
PRIJEDLOG AKCIJSKOG PLANA STRATEŠKOG OKVIRA ZA RAZVOJ TRŽIŠTA KAPITALA U REPUBLICI HRVATSKOJ, 2025. – 2026.
Razvijeno tržište kapitala jedna je od bitnih odrednica gospodarskog rasta, ekonomske stabilnosti te rasta i razvoja svake zemlje. Ono omogućuje mnogobrojne prednosti za gospodarstvo zemlje u cjelini, poput: učinkovitog usmjeravanja kapitala u investicijske projekte, veću likvidnost i diversifikaciju rizika, privlačenje investicija, potiče inovacije, doprinosi održavanju financijske stabilnosti zemlje. Od svojih početaka, tržište kapitala u Republici Hrvatskoj značajno se razvilo zahvaljujući, između ostalog, usklađivanju hrvatskog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije i europskim standardima, ulasku u eurozonu i povećanju kreditnog rejtinga. Unatoč tome, još uvijek su prisutni brojni izazovi koji se moraju savladati kako bi se ostvario konačni cilj, a to je klasifikacija hrvatskog tržišta kapitala kao tržišta u razvoju, odnosno tzv. emerging market.
Hrvatskom tržištu kapitala prvenstveno nedostaje veća dubina tržišta i veća likvidnost u vlasničkim i dužničkim vrijednosnim papirima.Na nacionalnom tržištu je prisutan razmjerno veliki broj lokalnih institucionalnih ulagatelja, osobito mirovinskih fondova i osiguravajućih društava, no spomenutim društvima nedostaju dodatne atraktivne mogućnosti za domaća ulaganja. Istovremeno, malim ulagateljima često nedostaje financijsko znanje ili prilike za diversifikaciju svojih ušteđevina. Adresiranje ovih pitanja ključno je za ostvarivanje punog potencijala hrvatskog tržišta kapitala i osiguranje da tržište kapitala podupire opći gospodarski razvoj Republike Hrvatske.
Hrvatsko tržište je trenutno izrazito bankocentrično s udjelom kreditnih institucija u ukupnoj aktivi financijskih institucija od otprilike 70%. Kako bi se potaknuo održivi gospodarski rast i smanjili sistemski rizici, potrebno je povećati ulogu nebankarskih financijskih institucija te unaprijediti izdavanje državnih vrijednosnih papira, koji su ključni kao niskorizični financijski instrumenti.
U Republici Hrvatskoj do sada nije bio usvojen sveobuhvatan dokument kojim bi se na sustavan način utvrdilo trenutno stanje, a potom i predložile mjere za unapređenje i razvoj sustava tržišta kapitala. Stoga je Ministarstvo financija, zajedno s Hrvatskom agencijom za nadzor financijskih usluga i Europskom bankom za obnovu i razvoj, pokrenulo aktivnosti usmjerene na izradu Prijedloga Strateškog okvira za razvoj tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj 2025. - 2030. (u daljnjem tekstu: Prijedlog Strateškog okvira).
Kako bi se osiguralo provođenje Prijedloga Strateškog okvira s jasnom raspodjelom odgovornosti, vremenskim okvirima i prioritetima, predviđena su dva akcijska plana. Prijedlog Akcijskog plana Strateškog okvira za razvoj tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj, 2025. – 2026. (u daljnjem tekstu: Prijedlog Akcijskog plana 2025. – 2026.) pripremljen je usporedno s Prijedlogom Strateškog okvira dok se izrada narednog Akcijskog plana predviđa za 2026. te će obuhvatiti razdoblje do kraja 2030.
Prijedlog Akcijskog plana 2025. - 2026. obuhvaća ciljeve svakog pojedinog ključnog strateškog smjera, aktivnosti i podaktivnosti svakog cilja, nositelje i sunositelje svake od aktivnosti kao i krajnji rok za provedbu pojedine aktivnosti.
Slijedeći Prijedlog Strateškog okvira, Prijedlog Akcijskog plana 2025. - 2026. prikazan u tabličnom obliku, sadrži pet ključnih strateških smjerova:
1.Regionalna integracija nacionalnog tržišta i pozicioniranje Republike Hrvatske kao regionalnog financijskog središta što uključuje postizanje “emerging market“ (EM) klasifikacije, razmatranje opcija regionalne integracije s drugim tržištima te uvođenje poveznica s međunarodnim središnjim depozitorijima vrijednosnih papira. Također, jedan od ciljeva je i pozicioniranje Republike Hrvatske kao regionalnog središta za uvrštenje i trgovanje ETF-ovima.
2.Digitalizacija tržišta kapitala podrazumijeva osiguravanje odgovarajućih digitalnih rješenja i izvora informacija kako bi se omogućio lakši pristup i pojednostavljeni procesi za daljnji razvoj tržišta.
3.Unaprjeđenje korporativnog upravljanja u trgovačkim društvima u državnom vlasništvu uz poticanje transparentnosti i usklađenosti s međunarodnim standardima kao i jačanje kapaciteta za izdavanje obveznica, a u cilju uvrštenja dužničkih i vlasničkih instrumenata na tržište kapitala. U pogledu trgovačkih društva u privatnom vlasništvu istražit će se najprikladnije opcije za financiranje kroz alternativne investicijske fondove rizičnog kapitala.
4.Unaprjeđenje likvidnosti tržišta kapitala što podrazumijeva kreiranje i unaprjeđenje inicijativa s ciljem poticanja aktivnog trgovanja od strane malih i institucionalnih ulagatelja. U cilju provedbe ovog smjera, razmotrit će se svrhovitost uvođenja investicijskih računa, unaprijedit će se program promicanja financijske pismenosti, pokrenut će se dijalog s dionicima u cilju uvođenja primarnih dilera na tržište kapitala te će se uspostaviti platforma za posudbu vrijednosnih papira, tzv. "securities lending and borrowing" (SLB) platforma.
5.Razvoj novih investicijskih instrumenata i načina financiranja što podrazumijevapodršku alternativnim izvorima financiranja, jačanje fondova rizičnog kapitala, podršku trgovačkim društvima prilikom izlaska na burzu putem inicijalne javne ponude i sl. Navedeno podrazumijeva i podršku dodatnim proizvodima kao što su zeleni vrijednosni papiri, ETF-ovi i sl.
Akcijski plan Strateškog okvira za razvoj tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj, 2025. - 2026.
1. Regionalna integracija nacionalnog tržišta i pozicioniranje Republike Hrvatske kao regionalnog financijskog središta
R.br.
Cilj
Aktivnost
Podaktivnost
Nositelj
Sunositelj
Rok
1.1.
Razmatranje opcija za regionalno proširenje tržišta i integraciju
1.1.1. Dijalog s predstavnicima vlasti u zemljama u regiji i njihovim institucijama
1.1.2. Dijalog s predstavnicima tržišta / industrije u regiji (na razini sudionika tržišta)
1.1.2.1. Uspostava radne skupine s ciljem harmonizacije članskih prava, pravila i tržišnih praksi, kao i dokumentacije na svim burzama (uključivo i Prospekte) - na razini strandardizacije pravilinika tržišta uzimajući u obzir regionalno proširenje i integraciju tržišta
ZSE / SKDD / CCP
31.12.2026.
1.1.3. Dijalog s predstavnicima tržišta / industrije (na razini regulatora i nacionalnih nadležnih tijela)
1.1.3.1. Uspostava radne skupine s ciljem harmonizacije članskih prava, pravila i tržišnih praksi, kao i dokumentacije na svim burzama (uključivo i Prospekte) - na razini pravnih i regulatornih zahtjeva (uključivo i podzakonske akte nacionalnih nadležnih tijela)
Hanfa
Ministarstvo financija / ZSE / SKDD
31.12.2026.
1.2.
Osnažiti i uspostaviti poveznice s depozitorijima u regiji
1.2.1. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva
1.2.1.1. Prijedlog potrebnih zakonskih i regulatornih zahtjeva
Ministarstvo financija
Hanfa / SKDD / ZSE / članovi SKDD-a / ZSE
31.12.2026.
1.2.2. Uspostava poveznica s depozitorijima u regiji, inicijalno sa Slovenijom
1.2.2.1. Razvoj, uspostava i testiranje svih sustava i protokola za automatizirano i neometano poravnanje i namiru
SKDD
ZSE / Hanfa
31.12.2026.
1.3.
Pozicioniranje kao središnjeg regionalnog mjesta ETF-ova
1.3.1. Pregled i analiza potrebnih tehničkih preduvjeta
1.3.1.1. Prijedlog tehničkih i regulatornih preduvjeta te rješenja
Hanfa / SKDD / predstavnici industrije / ZSE
31.12.2025. (paralelno provođenje inicijativa)
1.3.2. Ispitivanja interesa i utvrđivanje potreba te angažiranje relevantnih dionika
1.3.2.1. Uspostava komunikacija i koordinacije s relevantnim dionicima u regiji (na razini tržišta i industrije)
Predstavnici industrije
Hanfa / SKDD / ZSE
1.3.3. Uspostava (implementacija) ETF huba
1.3.3.1. Uspostava središnjeg mjesta trgovanja / regionalne trgovinske platforme za uvrštenje i trgovanje ETF-ovima iz regije
Predstavnici industrije / ZSE
Hanfa / SKDD
31.12.2026.
2. Digitalizacija tržišta kapitala
R.br.
Cilj
Aktivnost
Podaktivnost
Nositelj
Sunositelj
Rok
2.1.
Unaprjeđenje digitalne infrastrukture i rješenja kroz Capital Connect platformu
2.1.1. Razmotriti osnivanje SPV za upravljanje platformom
2.1.1.1. Analiza upravljačkih i investicijskih potreba (s aspekta lokalnih i regionalnih tržišta)
2.1.4. Uspostava elektronske aplikacije za odobrenje prospekta
2.1.4.1. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva
2.1.4.2. Razvoj rješenja
Hanfa
ZSE
31.12.2026.
2.1.5. Uspostava platforme za elektronsku komunikaciju i razmjenu dokumenata s uređenim mjestom trgovanja
2.1.5.1. Pregled i analiza zahtjeva, komunikacijskih kanala te potrebnih dokumenata za uvrštenje na burzu
2.1.5.2. Razvoj rješenja
ZSE
Hanfa / SKDD
31.12.2026.
2.1.6. Uspostava e-učenja (e-learning) platforme
2.1.6.1. Definiranje modula i sadržaja
2.1.6.2. Istraživanje mogućnosti financiranja s ciljem da je platforma besplatna i dostupna široj publici
ZSE
kontinuirano
2.2.
Kreiranje „golden sourcea“ za korporativne akcije
2.2.1. Istražiti mogućnosti kroz dijalog s dionicima
2.2.1.1. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva 2.2.1.2. Harmonizacija ulaznih informacija o korporativnim akcijama s EU standardima 2.2.1.3. Harmonizacija izlaznih informacija o korporativnim akcijama s EU standardima
SKDD
Hanfa / Ministarstvo financija
31.12.2026.
3. Unaprjeđenje korporativnog upravljanja u trgovačkim društvima
R.br.
Cilj
Aktivnost
Podaktivnost
Nositelj
Sunositelj
Rok
3.1.
Istraživanje opcija za uvrštenje dužničkih i potencijalno uvrštenje vlasničkih instrumenata
3.1.1. Jačanje kapaciteta odjela financija u pravnim osobama u državnom vlasništvu
3.1.1.1. Unaprijediti proces procjene investicijske potrebe i potencijala u pravnim osobama u državnom vlasništvu
3.1.1.2. Razmotriti opcije uspostava / jačanja Riznica u pravnim osobama u državnom vlasništvu
Ministarstvo financija
resorna ministarstva / pravne osobe u većinskom državnom vlasništvu
kontinuirano
3.2.
Poticanje trgovačkih društava na sudjelovanje na tržištu kapitala
3.2.1. Dijalog s Europskim investicijskim fondom (EIF)
3.2.1.1. Istražiti mogućnosti i opcije za poticanje privatnih društva na sudjelovanje na tržištu kapitala
HBOR
31.12.2025.
3.2.2. Istraživanje iskustva i vodeće prakse u EU zemljama vezano uz angažiranje privatnih investicija kroz alternativne investicijske fondove rizičnog kapitala (private equity / PE) i poduzetničkog kapitala (venture capital / VC)
3.2.2.1. Istražiti najbolje prakse za angažiranjem privatnih sredstava (od privatnih osoba, obiteljskih ureda, poslovnih anđela i sl.) u fondove rizičnog kapitala (PE) i poduzetničkog kapitala (VC)
3.2.2.2. Dijeljenje znanja i iskustva kroz konferencije, radionice i studijska putovanja
HBOR
Ministarstvo financija / Hanfa
31.12.2025.
3.2.3. Istraživanje iskustava IPO fondova u drugim EU zemljama
3.2.3.1. Uključivanje u postojeće inicijative i mreže
3.2.3.2. Organiziranje procesa i aktivnosti za dijeljenje iskustva relevantnog za RH (npr. Češka i IPO fond)
HBOR / Hanfa
Ministarstvo financija
31.12.2025.
3.2.4. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva
3.2.4.1. Identificiranje zakonskih i regulatornih prepreka te njihovo uklanjanje za uspostavu IPO fonda
HBOR
Ministarstvo financija / Hanfa
31.12.2026.
3.2.5. Uspostava preduvjeta za osnivanje IPO fonda
3.2.5.1. Uspostava radne skupine / konzultacija vezano uz organizacijski i upravljački sustav IPO fonda
3.2.5.2. Provođenje internih procesnih i organizacijskih usklađivanja i promjena za uspostavljanje IPO fonda
3.2.5.3. Osiguravanje potrebnih sredstava za financiranje IPO fonda
HBOR
Ministarstvo financija / Hanfa
31.12.2026.
3.2.6. Proširenje mogućnosti izdavanja dionica s višestrukim pravom glasa
3.2.6.1. Prijedlog zakonskih i regulatornih izmjena
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
31.12.2026.
4. Unaprjeđenje likvidnosti tržišta kapitala
R.br.
Cilj
Aktivnost
Podaktivnost
Nositelj
Sunositelj
Rok
4.1.
Investicijski računi
4.1.1. Istraživanje opcija i usporedive prakse uvođenja investicijskih računa kroz dijalog sa sudionicima i institucijama
4.1.1.1. Uspostava radne skupine
4.1.1.2. Provođenje analize koristi i troškova u odnosu na trenutnu situaciju
Radna skupina
31.12.2025.
4.1.2. Implementacija sustava investicijskih računa
4.1.2.1. Identificiranje zakonskih i regulatornih prepreka te dodatnih potreba kako bi se efikasno uspostavio sustav
Radna skupina
31.12.2025.
4.2.
Unaprjeđenje programa za promicanje financijske pismenosti
4.2.1. Jačanje svijesti važnosti investiranja i štednje
ZSE / predstavnici industrije (brokeri, skrbnici) / HGK / Hanfa / CFA / HUB
Ministarstvo financija
kontinuirano
4.3.
Pokretanje aktivnosti vezano uz implementaciju programa primarnih dilera s ciljem podrške tržištu javnog duga te poboljšanju tržišne efikasnosti
4.3.1. Dijalog s lokalnim i međunarodnim bankama i investicijskim društvima
4.3.1.1. Identificiranje potencijalnih društava za pružanje usluga primarnih dilera te pregovaranje oko uvjeta
4.3.1.2. Provođenje analize koristi i troškova te usporedba s postojećim sustavom
Ministarstvo financija
Hanfa
31.12.2026.
4.3.2. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva
Ministarstvo financija
Hanfa
31.12.2026.
4.4.
Unaprjeđenje kampanja za ulagatelje (postojeće i nove) za jačanje povjerenja u tržište kapitala
4.4.1. Istraživanje mogućnosti uvođenja ekonomskih i sektorskih analiza za uvrštene vrijednosne papire te potencijalne buduće vrijednosne papire
4.4.1.1. Identificiranje potencijalnih pružatelja usluga ekonomskih izvještaja i analiza
4.4.1.2. Razmotriti načine financiranja kako bi bilo besplatno i dostupno široj javnosti
4.4.1.3. Definirati razine / sadržaj istraživanja (npr. jednom godišnje sektorska analiza i potencijal sektora, analiza potencijalnih novih izadavatelja, analiza uvrštenih vrijednosnih papira i sl.)
HGK (Grupacija tržišta kapitala) / ZSE
HUB
kontinuirano
4.4.2. Edukacija za postojeće i potencijalne izadavatelje
4.4.2.1. Organiziranje i održavanje edukacija
HGK/ZSE
HUB
kontinuirano
4.5.
Mogućnost uključivanja malih ulagatelja kako bi se osigurala dugoročna likvidnost izdanja
4.5.1. Dijalog s predstavnicima industrije (ZSE / investicijska društva / banke (agenti izdanja) / instutucionalni investitori (ukuljučujući mirovinska društva)
Ministarstvo financija
Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike / ZSE / investicijska društva / HUB (agenti izdanja) / instutucionalni investitori
31.12.2026.
4.5.2. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva
4.5.2.1. Prijedlog zakonskih i regulatornih izmjena
Ministarstvo financija
Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
31.12.2026.
4.5.3. Konzultacije za uvođenje prihvaćene tržišne prakse
4.5.3.1. Razmotriti i analizirati dobre prakse primjenjive u RH vezano uz ugovore za pružanje likvidnosti (održavatelje tržišta) te povezane poticaje
4.5.3.2. Uspostava prihvaćene tržišne prakse
Hanfa
ZSE, investicijska društva, izdavatelji
4.6.
Strategija kratke prodaje putem posuđivanja vrijednosnih papira
4.6.1. Uspostava platforme za posudbu vrijednosnih papira, tzv. "securities lending and borrowing" (SLB) platforma
4.6.1.1. Razvoj relevantnog risk modela, internih akata i ugovora
4.6.1.2. Produljenje licence
4.6.1.3. Prilagođavanje / programiranje platforme
4.6.1.4. Pregled i prilagodba zakonskih i regulatornih odredbi
SKDD-CCP / ZSE / SKDD
Hanfa
31.12.2026.
5. Razvoj novih investicijskih instrumenata i načina financiranja
R.br.
Cilj
Aktivnost
Podaktivnost
Nositelj
Sunositelj
Rok
5.1.
Uvođenje koncepta objedinjavanja financiranja za jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
5.1.1.Istraživanje iskustva i vodeće prakse u EU
5.1.1.1. Istražiti najbolje prakse u EU vezano uz opcije i institucije objedinjavanja financiranja za jedinice lokalne i regionalne samouprave te identificirati model primjenjiv u RH
5.1.1.2. Predložiti i prezentirati model upravljanja i uvođenja
HBOR
Ministarstvo financija
31.12.2025.
5.1.2. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva
5.1.2.1. Prijedlog zakonskih i regulatornih izmjena kako bi se efikasno uspostavio sustav
Ministarstvo financija
HBOR / JL(R)S
31.12.2026.
5.2.
Proširivanje uloge HBOR-a
5.2.1. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva
5.2.1.1. Prijedlog zakonskih i regulatornih izmjena kako bi HBOR mogao proširiti svoju ulogu u podršci smjene generacija u MSP
Ministarstvo financija
HBOR
31.12.2026.
5.2.2. Istraživanje iskustva i vodeće prakse u EU vezane uz MSP smjenu generacija i prenošenje vlasništva
5.2.2.1. Uključivanje u postojeće inicijative i mreže
5.2.2.2. Organiziranje procesa i aktivnosti za dijeljenje iskustva relevantnog za RH
HBOR
31.12.2026.
5.2.3. Uspostava preduvjeta za HBOR-ovu aktivniju ulogu u MSP smjeni generacija i prenošenja vlasništva
5.2.3.1. Temeljem istraživanja i analize EU prakse, pregled i analiza zakonskih i regulatornih potreba ili eventualnih prepreka
5.2.3.2. Provođenje internih procesnih i organizacijskih usklađivanja i promjena
5.2.3.3. Osiguravanje potrebnih sredstava za financiranje
HBOR
Ministarstvo financija
31.12.2026.
5.3.
Diversifikacija proizvoda (ESG / digitalizirani instrumenti, ETF-ovi i dr.)
5.3.1. Praćenje iskustva drugih EU zemalja i potražnje na tržištu
5.3.1.1. Kroz NPI mrežu i suradnju, pratiti trendove i iskustva u drugim EU zemljama te identificirati različite proizvode primjenjive u RH
HBOR
industrija / ZSE / Hanfa
kontinuirano
5.3.2. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih odredbi vezano uz mogućnost izdavanja kolateraliziranih instrumenata
5.3.2.1. Izmjena postojećeg regulatornog okvira u cilju uvođenja uloge agenta osiguranja (engl. security agent) kako bi se omogućilo izdavanje kolateriziranih dužničkih instrumenata
5.3.2.2. Izmjena postojećeg regulatornog okvira u cilju omogućavanja izdavanja novih dionica u postupku povećanja temeljnog kapitala dioničkih društava istovremeno s uplatom (tzv. DVP) u skladu s međunarodnim tržišnim standardima
5.3.2.3.Izmjena postojećeg regulatornog okvira u cilju omogućavanja upisa više založnih prava na nematerijaliziranim dionicama
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO FINANCIJA
NACRT PRIJEDLOGA AKCIJSKOG PLANA STRATEŠKOG OKVIRA ZA RAZVOJ TRŽIŠTA KAPITALA U REPUBLICI HRVATSKOJ, 2025. – 2026.
Zagreb, veljača 2025.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJEDLOG AKCIJSKOG PLANA STRATEŠKOG OKVIRA ZA RAZVOJ TRŽIŠTA KAPITALA U REPUBLICI HRVATSKOJ, 2025. – 2026.
Razvijeno tržište kapitala jedna je od bitnih odrednica gospodarskog rasta, ekonomske stabilnosti te rasta i razvoja svake zemlje. Ono omogućuje mnogobrojne prednosti za gospodarstvo zemlje u cjelini, poput: učinkovitog usmjeravanja kapitala u investicijske projekte, veću likvidnost i diversifikaciju rizika, privlačenje investicija, potiče inovacije, doprinosi održavanju financijske stabilnosti zemlje. Od svojih početaka, tržište kapitala u Republici Hrvatskoj značajno se razvilo zahvaljujući, između ostalog, usklađivanju hrvatskog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije i europskim standardima, ulasku u eurozonu i povećanju kreditnog rejtinga. Unatoč tome, još uvijek su prisutni brojni izazovi koji se moraju savladati kako bi se ostvario konačni cilj, a to je klasifikacija hrvatskog tržišta kapitala kao tržišta u razvoju, odnosno tzv. emerging market.
Hrvatskom tržištu kapitala prvenstveno nedostaje veća dubina tržišta i veća likvidnost u vlasničkim i dužničkim vrijednosnim papirima. Na nacionalnom tržištu je prisutan razmjerno veliki broj lokalnih institucionalnih ulagatelja, osobito mirovinskih fondova i osiguravajućih društava, no spomenutim društvima nedostaju dodatne atraktivne mogućnosti za domaća ulaganja. Istovremeno, malim ulagateljima često nedostaje financijsko znanje ili prilike za diversifikaciju svojih ušteđevina. Adresiranje ovih pitanja ključno je za ostvarivanje punog potencijala hrvatskog tržišta kapitala i osiguranje da tržište kapitala podupire opći gospodarski razvoj Republike Hrvatske.
Hrvatsko tržište je trenutno izrazito bankocentrično s udjelom kreditnih institucija u ukupnoj aktivi financijskih institucija od otprilike 70%. Kako bi se potaknuo održivi gospodarski rast i smanjili sistemski rizici, potrebno je povećati ulogu nebankarskih financijskih institucija te unaprijediti izdavanje državnih vrijednosnih papira, koji su ključni kao niskorizični financijski instrumenti.
U Republici Hrvatskoj do sada nije bio usvojen sveobuhvatan dokument kojim bi se na sustavan način utvrdilo trenutno stanje, a potom i predložile mjere za unapređenje i razvoj sustava tržišta kapitala. Stoga je Ministarstvo financija, zajedno s Hrvatskom agencijom za nadzor financijskih usluga i Europskom bankom za obnovu i razvoj, pokrenulo aktivnosti usmjerene na izradu Prijedloga Strateškog okvira za razvoj tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj 2025. - 2030. (u daljnjem tekstu: Prijedlog Strateškog okvira).
Kako bi se osiguralo provođenje Prijedloga Strateškog okvira s jasnom raspodjelom odgovornosti, vremenskim okvirima i prioritetima, predviđena su dva akcijska plana. Prijedlog Akcijskog plana Strateškog okvira za razvoj tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj, 2025. – 2026. (u daljnjem tekstu: Prijedlog Akcijskog plana 2025. – 2026.) pripremljen je usporedno s Prijedlogom Strateškog okvira dok se izrada narednog Akcijskog plana predviđa za 2026. te će obuhvatiti razdoblje do kraja 2030.
Prijedlog Akcijskog plana 2025. - 2026. obuhvaća ciljeve svakog pojedinog ključnog strateškog smjera, aktivnosti i podaktivnosti svakog cilja, nositelje i sunositelje svake od aktivnosti kao i krajnji rok za provedbu pojedine aktivnosti.
Slijedeći Prijedlog Strateškog okvira, Prijedlog Akcijskog plana 2025. - 2026. prikazan u tabličnom obliku, sadrži pet ključnih strateških smjerova:
1. Regionalna integracija nacionalnog tržišta i pozicioniranje Republike Hrvatske kao regionalnog financijskog središta št o uključuje postizanje “ emerging market “ (EM) klasifikacije, razmatranje opcija regionalne integracije s drugim tržištima te uvođenje poveznica s međunarodnim središnjim depozitorijima vrijednosnih papira. Također, jedan od ciljeva je i pozicioniranje Republike Hrvatske kao regionalnog središta za uvrštenje i trgovanje ETF-ovima.
2. Digitalizacija tržišta kapitala podrazumijeva osiguravanje odgovarajućih digitalnih rješenja i izvora informacija kako bi se omogućio lakši pristup i pojednostavljeni procesi za daljnji razvoj tržišta.
3. Unaprjeđenje korporativnog upravljanja u trgovačkim društvima u državnom vlasništvu uz poticanje transparentnosti i usklađenosti s međunarodnim standardima kao i jačanje kapaciteta za izdavanje obveznica, a u cilju uvrštenja dužničkih i vlasničkih instrumenata na tržište kapitala. U pogledu trgovačkih društva u privatnom vlasništvu istražit će se najprikladnije opcije za financiranje kroz alternativne investicijske fondove rizičnog kapitala.
4. Unaprjeđenje likvidnosti tržišta kapitala što podrazumijeva kreiranje i unaprjeđenje inicijativa s ciljem poticanja aktivnog trgovanja od strane malih i institucionalnih ulagatelja. U cilju provedbe ovog smjera, razmotrit će se svrhovitost uvođenja investicijskih računa, unaprijedit će se program promicanja financijske pismenosti, pokrenut će se dijalog s dionicima u cilju uvođenja primarnih dilera na tržište kapitala te će se uspostaviti platforma za posudbu vrijednosnih papira, tzv. "securities lending and borrowing" (SLB) platforma.
5. Razvoj novih investicijskih instrumenata i načina financiranja što podrazumijeva podršku alternativnim izvorima financiranja, jačanje fondova rizičnog kapitala, podršku trgovačkim društvima prilikom izlaska na burzu putem inicijalne javne ponude i sl. Navedeno podrazumijeva i podršku dodatnim proizvodima kao što su zeleni vrijednosni papiri, ETF-ovi i sl.
Akcijski plan Strateškog okvira za razvoj tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj, 2025. - 2026.
1. Regionalna integracija nacionalnog tržišta i pozicioniranje Republike Hrvatske kao regionalnog financijskog središta
R.br.
Cilj
Aktivnost
Podaktivnost
Nositelj
Sunositelj
Rok
1.1.
Razmatranje opcija za regionalno proširenje tržišta i integraciju
1.1.1. Dijalog s predstavnicima vlasti u zemljama u regiji i njihovim institucijama
1.1.1.1. Razmotriti potencijalno upravljanje uspostavljenim integriranim / proširenim tržištem
Ministarstvo financija
Hanfa / SKDD / ZSE
31.12.2026.
1.1.2. Dijalog s predstavnicima tržišta / industrije u regiji (na razini sudionika tržišta)
1.1.2.1. Uspostava radne skupine s ciljem harmonizacije članskih prava, pravila i tržišnih praksi, kao i dokumentacije na svim burzama (uključivo i Prospekte) - na razini strandardizacije pravilinika tržišta uzimajući u obzir regionalno proširenje i integraciju tržišta
ZSE / SKDD / CCP
31.12.2026.
1.1.3. Dijalog s predstavnicima tržišta / industrije (na razini regulatora i nacionalnih nadležnih tijela)
1.1.3.1. Uspostava radne skupine s ciljem harmonizacije članskih prava, pravila i tržišnih praksi, kao i dokumentacije na svim burzama (uključivo i Prospekte) - na razini pravnih i regulatornih zahtjeva (uključivo i podzakonske akte nacionalnih nadležnih tijela)
Hanfa
Ministarstvo financija / ZSE / SKDD
31.12.2026.
1.2.
Osnažiti i uspostaviti poveznice s depozitorijima u regiji
1.2.1. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva
1.2.1.1. Prijedlog potrebnih zakonskih i regulatornih zahtjeva
Ministarstvo financija
Hanfa / SKDD / ZSE / članovi SKDD-a / ZSE
31.12.2026.
1.2.2. Uspostava poveznica s depozitorijima u regiji, inicijalno sa Slovenijom
1.2.2.1. Razvoj, uspostava i testiranje svih sustava i protokola za automatizirano i neometano poravnanje i namiru
SKDD
ZSE / Hanfa
31.12.2026.
1.3.
Pozicioniranje kao središnjeg regionalnog mjesta ETF-ova
1.3.1. Pregled i analiza potrebnih tehničkih preduvjeta
1.3.1.1. Prijedlog tehničkih i regulatornih preduvjeta te rješenja
Hanfa / SKDD / predstavnici industrije / ZSE
31.12.2025. (paralelno provođenje inicijativa)
1.3.2. Ispitivanja interesa i utvrđivanje potreba te angažiranje relevantnih dionika
1.3.2.1. Uspostava komunikacija i koordinacije s relevantnim dionicima u regiji (na razini tržišta i industrije)
Predstavnici industrije
Hanfa / SKDD / ZSE
1.3.3. Uspostava (implementacija) ETF huba
1.3.3.1. Uspostava središnjeg mjesta trgovanja / regionalne trgovinske platforme za uvrštenje i trgovanje ETF-ovima iz regije
Predstavnici industrije / ZSE
Hanfa / SKDD
31.12.2026.
2. Digitalizacija tržišta kapitala
R.br.
Cilj
Aktivnost
Podaktivnost
Nositelj
Sunositelj
Rok
2.1.
Unaprjeđenje digitalne infrastrukture i rješenja kroz Capital Connect platformu
2.1.1. Razmotriti osnivanje SPV za upravljanje platformom
2.1.1.1. Analiza upravljačkih i investicijskih potreba (s aspekta lokalnih i regionalnih tržišta)
Hanfa / ZSE / predstavnici industrije / Ministarstvo financija / SKDD
regionalni partneri
31.12.2026.
2.1.2. Razmatranje uspostave digitalnog registriranja i uključivanja klijenata (e-onboarding)
2.1.2.1. Procjena tržišnih potreba za uslugom e-onboarding
2.1.2.2. Uspostava radne skupine za harmonizaciju uvjeta za onboarding klijenata
Hanfa / ZSE / industrija / Ministarstvo financija / SKDD
SPV
31.12.2026.
2.1.3.Uspostava sustava e-glasanja (e-voting)
2.1.3.1. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva
HGK (Zajednica izdavatelja) / Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
SKDD / industrija / skrbnici / ZSE / Hrvatska javnoobilježnička komora
31.12.2025.
2.1.3.2. Uspostava platforme
SKDD
31.12.2025.
2.1.4. Uspostava elektronske aplikacije za odobrenje prospekta
2.1.4.1. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva
2.1.4.2. Razvoj rješenja
Hanfa
ZSE
31.12.2026.
2.1.5. Uspostava platforme za elektronsku komunikaciju i razmjenu dokumenata s uređenim mjestom trgovanja
2.1.5.1. Pregled i analiza zahtjeva, komunikacijskih kanala te potrebnih dokumenata za uvrštenje na burzu
2.1.5.2. Razvoj rješenja
ZSE
Hanfa / SKDD
31.12.2026.
2.1.6. Uspostava e-učenja (e-learning) platforme
2.1.6.1. Definiranje modula i sadržaja
2.1.6.2. Istraživanje mogućnosti financiranja s ciljem da je platforma besplatna i dostupna široj publici
ZSE
kontinuirano
2.2.
Kreiranje „golden sourcea“ za korporativne akcije
2.2.1. Istražiti mogućnosti kroz dijalog s dionicima
2.2.1.1. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva 2.2.1.2. Harmonizacija ulaznih informacija o korporativnim akcijama s EU standardima
2.2.1.3. Harmonizacija izlaznih informacija o korporativnim akcijama s EU standardima
SKDD
Hanfa / Ministarstvo financija
31.12.2026.
3. Unaprjeđenje korporativnog upravljanja u trgovačkim društvima
R.br.
Cilj
Aktivnost
Podaktivnost
Nositelj
Sunositelj
Rok
3.1.
Istraživanje opcija za uvrštenje dužničkih i potencijalno uvrštenje vlasničkih instrumenata
3.1.1. Jačanje kapaciteta odjela financija u pravnim osobama u državnom vlasništvu
3.1.1.1. Unaprijediti proces procjene investicijske potrebe i potencijala u pravnim osobama u državnom vlasništvu
3.1.1.2. Razmotriti opcije uspostava / jačanja Riznica u pravnim osobama u državnom vlasništvu
Ministarstvo financija
resorna ministarstva / pravne osobe u većinskom državnom vlasništvu
kontinuirano
3.2.
Poticanje trgovačkih društava na sudjelovanje na tržištu kapitala
3.2.1. Dijalog s Europskim investicijskim fondom (EIF)
3.2.1.1. Istražiti mogućnosti i opcije za poticanje privatnih društva na sudjelovanje na tržištu kapitala
HBOR
31.12.2025.
3.2.2. Istraživanje iskustva i vodeće prakse u EU zemljama vezano uz angažiranje privatnih investicija kroz alternativne investicijske fondove rizičnog kapitala (private equity / PE) i poduzetničkog kapitala (venture capital / VC)
3.2.2.1. Istražiti najbolje prakse za angažiranjem privatnih sredstava (od privatnih osoba, obiteljskih ureda, poslovnih anđela i sl.) u fondove rizičnog kapitala (PE) i poduzetničkog kapitala (VC)
3.2.2.2. Dijeljenje znanja i iskustva kroz konferencije, radionice i studijska putovanja
HBOR
Ministarstvo financija / Hanfa
31.12.2025.
3.2.3. Istraživanje iskustava IPO fondova u drugim EU zemljama
3.2.3.1. Uključivanje u postojeće inicijative i mreže
3.2.3.2. Organiziranje procesa i aktivnosti za dijeljenje iskustva relevantnog za RH (npr. Češka i IPO fond)
HBOR / Hanfa
Ministarstvo financija
31.12.2025.
3.2.4. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva
3.2.4.1. Identificiranje zakonskih i regulatornih prepreka te njihovo uklanjanje za uspostavu IPO fonda
HBOR
Ministarstvo financija / Hanfa
31.12.2026.
3.2.5. Uspostava preduvjeta za osnivanje IPO fonda
3.2.5.1. Uspostava radne skupine / konzultacija vezano uz organizacijski i upravljački sustav IPO fonda
3.2.5.2. Provođenje internih procesnih i organizacijskih usklađivanja i promjena za uspostavljanje IPO fonda
3.2.5.3. Osiguravanje potrebnih sredstava za financiranje IPO fonda
HBOR
Ministarstvo financija / Hanfa
31.12.2026.
3.2.6. Proširenje mogućnosti izdavanja dionica s višestrukim pravom glasa
3.2.6.1. Prijedlog zakonskih i regulatornih izmjena
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
31.12.2026.
4. Unaprjeđenje likvidnosti tržišta kapitala
R.br.
Cilj
Aktivnost
Podaktivnost
Nositelj
Sunositelj
Rok
4.1.
Investicijski računi
4.1.1. Istraživanje opcija i usporedive prakse uvođenja investicijskih računa kroz dijalog sa sudionicima i institucijama
4.1.1.1. Uspostava radne skupine
4.1.1.2. Provođenje analize koristi i troškova u odnosu na trenutnu situaciju
Radna skupina
31.12.2025.
4.1.2. Implementacija sustava investicijskih računa
4.1.2.1. Identificiranje zakonskih i regulatornih prepreka te dodatnih potreba kako bi se efikasno uspostavio sustav
Radna skupina
31.12.2025.
4.2.
Unaprjeđenje programa za promicanje financijske pismenosti
4.2.1. Jačanje svijesti važnosti investiranja i štednje
ZSE / predstavnici industrije (brokeri, skrbnici) / HGK / Hanfa / CFA / HUB
Ministarstvo financija
kontinuirano
4.3.
Pokretanje aktivnosti vezano uz implementaciju programa primarnih dilera s ciljem podrške tržištu javnog duga te poboljšanju tržišne efikasnosti
4.3.1. Dijalog s lokalnim i međunarodnim bankama i investicijskim društvima
4.3.1.1. Identificiranje potencijalnih društava za pružanje usluga primarnih dilera te pregovaranje oko uvjeta
4.3.1.2. Provođenje analize koristi i troškova te usporedba s postojećim sustavom
Ministarstvo financija
Hanfa
31.12.2026.
4.3.2. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva
Ministarstvo financija
Hanfa
31.12.2026.
4.4.
Unaprjeđenje kampanja za ulagatelje (postojeće i nove) za jačanje povjerenja u tržište kapitala
4.4.1. Istraživanje mogućnosti uvođenja ekonomskih i sektorskih analiza za uvrštene vrijednosne papire te potencijalne buduće vrijednosne papire
4.4.1.1. Identificiranje potencijalnih pružatelja usluga ekonomskih izvještaja i analiza
4.4.1.2. Razmotriti načine financiranja kako bi bilo besplatno i dostupno široj javnosti
4.4.1.3. Definirati razine / sadržaj istraživanja (npr. jednom godišnje sektorska analiza i potencijal sektora, analiza potencijalnih novih izadavatelja, analiza uvrštenih vrijednosnih papira i sl.)
HGK (Grupacija tržišta kapitala) / ZSE
HUB
kontinuirano
4.4.2. Edukacija za postojeće i potencijalne izadavatelje
4.4.2.1. Organiziranje i održavanje edukacija
HGK/ZSE
HUB
kontinuirano
4.5.
Mogućnost uključivanja malih ulagatelja kako bi se osigurala dugoročna likvidnost izdanja
4.5.1. Dijalog s predstavnicima industrije (ZSE / investicijska društva / banke (agenti izdanja) / instutucionalni investitori (ukuljučujući mirovinska društva)
Ministarstvo financija
Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike / ZSE / investicijska društva / HUB (agenti izdanja) / instutucionalni investitori
31.12.2026.
4.5.2. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva
4.5.2.1. Prijedlog zakonskih i regulatornih izmjena
Ministarstvo financija
Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
31.12.2026.
4.5.3. Konzultacije za uvođenje prihvaćene tržišne prakse
4.5.3.1. Razmotriti i analizirati dobre prakse primjenjive u RH vezano uz ugovore za pružanje likvidnosti (održavatelje tržišta) te povezane poticaje
4.5.3.2. Uspostava prihvaćene tržišne prakse
Hanfa
ZSE, investicijska društva, izdavatelji
4.6.
Strategija kratke prodaje putem posuđivanja vrijednosnih papira
4.6.1. Uspostava platforme za posudbu vrijednosnih papira, tzv. "securities lending and borrowing" (SLB) platforma
4.6.1.1. Razvoj relevantnog risk modela, internih akata i ugovora
4.6.1.2. Produljenje licence
4.6.1.3. Prilagođavanje / programiranje platforme
4.6.1.4. Pregled i prilagodba zakonskih i regulatornih odredbi
SKDD-CCP / ZSE / SKDD
Hanfa
31.12.2026.
5. Razvoj novih investicijskih instrumenata i načina financiranja
R.br.
Cilj
Aktivnost
Podaktivnost
Nositelj
Sunositelj
Rok
5.1.
Uvođenje koncepta objedinjavanja financiranja za jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
5.1.1.Istraživanje iskustva i vodeće prakse u EU
5.1.1.1. Istražiti najbolje prakse u EU vezano uz opcije i institucije objedinjavanja financiranja za jedinice lokalne i regionalne samouprave te identificirati model primjenjiv u RH
5.1.1.2. Predložiti i prezentirati model upravljanja i uvođenja
HBOR
Ministarstvo financija
31.12.2025.
5.1.2. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva
5.1.2.1. Prijedlog zakonskih i regulatornih izmjena kako bi se efikasno uspostavio sustav
Ministarstvo financija
HBOR / JL(R)S
31.12.2026.
5.2.
Proširivanje uloge HBOR-a
5.2.1. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih zahtjeva
5.2.1.1. Prijedlog zakonskih i regulatornih izmjena kako bi HBOR mogao proširiti svoju ulogu u podršci smjene generacija u MSP
Ministarstvo financija
HBOR
31.12.2026.
5.2.2. Istraživanje iskustva i vodeće prakse u EU vezane uz MSP smjenu generacija i prenošenje vlasništva
5.2.2.1. Uključivanje u postojeće inicijative i mreže
5.2.2.2. Organiziranje procesa i aktivnosti za dijeljenje iskustva relevantnog za RH
HBOR
31.12.2026.
5.2.3. Uspostava preduvjeta za HBOR-ovu aktivniju ulogu u MSP smjeni generacija i prenošenja vlasništva
5.2.3.1. Temeljem istraživanja i analize EU prakse, pregled i analiza zakonskih i regulatornih potreba ili eventualnih prepreka
5.2.3.2. Provođenje internih procesnih i organizacijskih usklađivanja i promjena
5.2.3.3. Osiguravanje potrebnih sredstava za financiranje
HBOR
Ministarstvo financija
31.12.2026.
5.3.
Diversifikacija proizvoda (ESG / digitalizirani instrumenti, ETF-ovi i dr.)
5.3.1. Praćenje iskustva drugih EU zemalja i potražnje na tržištu
5.3.1.1. Kroz NPI mrežu i suradnju, pratiti trendove i iskustva u drugim EU zemljama te identificirati različite proizvode primjenjive u RH
HBOR
industrija / ZSE / Hanfa
kontinuirano
5.3.2. Pregled i analiza zakonskih i regulatornih odredbi vezano uz mogućnost izdavanja kolateraliziranih instrumenata
5.3.2.1. Izmjena postojećeg regulatornog okvira u cilju uvođenja uloge agenta osiguranja (engl. security agent) kako bi se omogućilo izdavanje kolateriziranih dužničkih instrumenata
5.3.2.2. Izmjena postojećeg regulatornog okvira u cilju omogućavanja izdavanja novih dionica u postupku povećanja temeljnog kapitala dioničkih društava istovremeno s uplatom (tzv. DVP) u skladu s međunarodnim tržišnim standardima
5.3.2.3.Izmjena postojećeg regulatornog okvira u cilju omogućavanja upisa više založnih prava na nematerijaliziranim dionicama
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije / Ministarstvo financija / Hanfa
ZSE / SKDD / industrija / HUB
30.06.2026.
Horizontalna inicijativa
Cilj
Aktivnost
Podaktivnost
Nositelj
Sunositelj
Rok
Optimizacija zakonodavnog okvira kao podrška razvoju tržištu kapitala
Dijalog s predstavnicima relevantnih institucija / komora / udruga
Uspostava radnih skupina / udruženja i sl. koje će detaljnije analizirati relevantne teme i inicijative
HGK
Hanfa / Ministarstvo financija
kontinuirano
Zakonske i regulatorne prilagodbe
Identificiranje elemenata prekomjerne regulacije povrh EU propisanih minimuma (tzv. gold plating)
Hanfa /
Ministarstvo financija / Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije / Ministarstvo gospodarstva
ZSE / SKDD / radna skupina / industrija / HGK / HUB
kontinuirano
POPIS KRATICA
Naziv
Kratica
Središnja druga ugovorna strana (engl. Central Counterparty )
CCP
CFA udruga Hrvatska
CFA
Isporuka po plaćanju (engl. Delivery Versus Payment )
DVP
Europski investicijski fond
EIF
Okoliš, društvo i upravljanje (engl. Environment, Social and Governance )
ESG
Fond kojim se trguje na burzi (engl. Exchange-traded Fund )
ETF
Europska unija
EU
Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
Hanfa
Hrvatska banka za obnovu i razvoj
HBOR
Hrvatska gospodarska komora
HGK
Hrvatska udruga banaka
HUB
Inicijalna javna ponuda (engl. Initial Public Offering )
IPO
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
JLP(R)S
Mala i srednja poduzeća
MSP
Inicijativa za umrežavanje (partnerstvo) (engl. Networking Partnering (Partnership) Initiative )
NPI
Fond rizičnog kapitala (engl. Private Equity )
PE
Republika Hrvatska
RH
Središnje klirinško depozitarno društvo
SKDD
SKDD-CCP Smart Clear d.d.
SKDD-CCP
Posudba vrijednosnih papira (engl. Securities Lending and Borrowing )
SLB
Subjekt posebne namjene (engl. Special Purpose Vehicle )
SPV
Fond poduzetničkog kapitala (engl. Venture Capital )
VC
Zagrebačka burza d.d.
ZSE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija