Zakon o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost
1.2.
Broj "Narodnih novina"
Narodne novine, br. 33/23
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
2.
ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
Globalni trendovi kretanja cijena krajem 2021. i početkom 2022. doveli su do značajnog porasta cijena energenata što se odrazilo na porast cijena proizvoda, zbog čega je došlo do nepovoljnog utjecaja na standard građana, ali i na gospodarski sektor.
Radi navedenog pripremljen je sveobuhvatni paket mjera za ublažavanje rasta cijena energenata koji se odnosi na kućanstva i gospodarski sektor, a obuhvaća i proširenje primjene sniženih stopa PDV-a, kako bi se kroz porezno rasterećenje stvorili preduvjeti da udar na standard građana i gospodarski sektor bude što manji.
Stoga je Zakonom o izmjeni Zakona o PDV-u (Narodne novine, broj 33/23) koji je stupio na snagu od 1. travnja 2023. propisano produljenje primjene snižene stope PDV-a od 5% do 31. ožujka 2024. za isporuku prirodnog plina uključujući naknade vezane uz tu isporuku, grijanja iz toplinskih stanica uključujući naknade vezane uz tu isporuku te isporuke ogrjevnog drva, peleta, briketa i sječke.
Produljenjem primjene snižene stope PDV-a od 5% na navedene isporuke u razdoblju od 1. travnja 2023. do 31. ožujka 2024. zadržava se postojeća razina poreznog rasterećenja, ublažava utjecaj na cijene čime se sprječava udar na standard građana te negativne posljedice za gospodarstvo u cjelini.
Vezano uz odredbe Zakona o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost koje su stupile na snagu 1. travnja 2023. procijenjeno je da će iste imati utjecaj na smanjenje prihoda od PDV-a u iznosu od oko 46 milijuna eura godišnje, odnosno smanjenje od 34,5 milijuna eura za razdoblje od 1. travnja do 31. prosinca 2023., odnosno smanjenje od 11,5 milijuna eura za razdoblje od 1. siječnja do 31. ožujka 2024.
3.
ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Produljenjem primjene stope PDV-a od 5% za isporuku prirodnog plina uključujući naknade vezane uz tu isporuku, grijanja iz toplinskih stanica uključujući naknade vezane uz tu isporuku te isporuke ogrjevnog drva, peleta, briketa i sječke i na razdoblje od 1. travnja 2023. do 31. ožujka 2024. zadržana je ista razina poreznog rasterećenja i ublažen rast cijena s kojim su građani i gospodarstvo suočeni, kroz smanjenje prihodadržavnog proračuna Republike Hrvatske s osnove PDV-a.
Obzirom na navedeno u razdoblju primjene navedenog Zakona o izmjeni Zakona o PDV-u, ostvaren je željeni učinak jer je zadržana ista razina poreznog rasterećenja na način da je produljena primjena stope PDV-a od 5% na isporuku prirodnog plina kao i na isporuku grijanja iz toplinskih stanica, uključujući naknade vezane uz te isporuke te isporuku ogrjevnog drva, peleta, briketa i sječke. Zadržavanjem iste razine poreznog rasterećenja u razdoblju primjene, odnosno od 1. travnja 2023. do 31. ožujka 2024, ublažen je i rast cijena s kojim su građani i gospodarstvo suočeni, kroz smanjenje prihoda državnog proračuna Republike Hrvatske s osnove PDV-a.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na zaštitu tržišnog natjecanja.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala socijalnim učincima.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na zaštitu ljudskih prava.
4.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
5.
PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
6.
PRILOZI
7.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: Potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Savjetovanje o Obrascu naknadne procjene učinaka propisa za Zakon o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost
OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv zakona:
Zakon o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost
1.2.
Broj "Narodnih novina"
Narodne novine, br. 33/23
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da /Ne:
Ne
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da /Ne:
Ne
2.
ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
Globalni trendovi kretanja cijena krajem 2021. i početkom 2022. doveli su do značajnog porasta cijena energenata što se odrazilo na porast cijena proizvoda, zbog čega je došlo do nepovoljnog utjecaja na standard građana, ali i na gospodarski sektor.
Radi navedenog pripremljen je sveobuhvatni paket mjera za ublažavanje rasta cijena energenata koji se odnosi na kućanstva i gospodarski sektor, a obuhvaća i proširenje primjene sniženih stopa PDV-a, kako bi se kroz porezno rasterećenje stvorili preduvjeti da udar na standard građana i gospodarski sektor bude što manji.
Stoga je Zakonom o izmjeni Zakona o PDV-u (Narodne novine, broj 33/23) koji je stupio na snagu od 1. travnja 2023. propisano produljenje primjene snižene stope PDV-a od 5% do 31. ožujka 2024. za isporuku prirodnog plina uključujući naknade vezane uz tu isporuku, grijanja iz toplinskih stanica uključujući naknade vezane uz tu isporuku te isporuke ogrjevnog drva, peleta, briketa i sječke.
Produljenjem primjene snižene stope PDV-a od 5% na navedene isporuke u razdoblju od 1. travnja 2023. do 31. ožujka 2024. zadržava se postojeća razina poreznog rasterećenja, ublažava utjecaj na cijene čime se sprječava udar na standard građana te negativne posljedice za gospodarstvo u cjelini.
Vezano uz odredbe Zakona o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost koje su stupile na snagu 1. travnja 2023. procijenjeno je da će iste imati utjecaj na smanjenje prihoda od PDV-a u iznosu od oko 46 milijuna eura godišnje, odnosno smanjenje od 34,5 milijuna eura za razdoblje od 1. travnja do 31. prosinca 2023., odnosno smanjenje od 11,5 milijuna eura za razdoblje od 1. siječnja do 31. ožujka 2024.
3.
ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Produljenjem primjene stope PDV-a od 5% za isporuku prirodnog plina uključujući naknade vezane uz tu isporuku, grijanja iz toplinskih stanica uključujući naknade vezane uz tu isporuku te isporuke ogrjevnog drva, peleta, briketa i sječke i na razdoblje od 1. travnja 2023. do 31. ožujka 2024. zadržana je ista razina poreznog rasterećenja i ublažen rast cijena s kojim su građani i gospodarstvo suočeni, kroz smanjenje prihoda državnog proračuna Republike Hrvatske s osnove PDV-a.
Obzirom na navedeno u razdoblju primjene navedenog Zakona o izmjeni Zakona o PDV-u, ostvaren je željeni učinak jer je zadržana ista razina poreznog rasterećenja na način da je produljena primjena stope PDV-a od 5% na isporuku prirodnog plina kao i na isporuku grijanja iz toplinskih stanica, uključujući naknade vezane uz te isporuke te isporuku ogrjevnog drva, peleta, briketa i sječke. Zadržavanjem iste razine poreznog rasterećenja u razdoblju primjene, odnosno od 1. travnja 2023. do 31. ožujka 2024, ublažen je i rast cijena s kojim su građani i gospodarstvo suočeni, kroz smanjenje prihoda državnog proračuna Republike Hrvatske s osnove PDV-a.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na zaštitu tržišnog natjecanja.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala socijalnim učincima.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na zaštitu ljudskih prava.
4.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
5.
PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
6.
PRILOZI
7.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: Potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i m inistar financija
dr. sc. Marko Primorac
Datum: 17. veljače 2025.