Prijedlog Pravilnika o mjerama zaštite osobnih prava i dobrobiti djeteta
Ukupno komentara: 30
Ukupno općih komentara: 30
Ukupno nadopuna teksta: 0
Prijedlog Pravilnika o mjerama zaštite osobnih prava i dobrobiti djeteta
Ukupno komentara: 30
Ukupno općih komentara: 30
Ukupno nadopuna teksta: 0
Prijedlog
MINISTARSTVO RADA, MIROVINSKOGA SUSTAVA, OBITELJI I SOCIJALNE POLITIKE
Na temelju članka 131. stavka 3. Obiteljskog zakona (»Narodne novine«, broj 103/15, 98/19, 47/20, 49/23, 156/23), ministar rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike donosi
PRAVILNIK O MJERAMA ZAŠTITE OSOBNIH PRAVA I DOBROBITI DJETETA
Ovim Pravilnikom propisuju se uvjeti stručne osposobljenosti radnika, edukacija radnika za provođenje mjera stručne pomoći i potpore i intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu, način provođenja mjera za zaštitu osobnih prava i dobrobiti djeteta, kriteriji za stručnu procjenu i provedbu mjera za zaštitu osobnih prava i dobrobiti djeteta, kao i visina iznosa i način isplate naknade za provedbu mjera stručne pomoći i potpore obitelji u ostvarivanju skrbi o djetetu te intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu i edukacija za voditelje mjera stručne pomoći.
(1) Hrvatski zavod za socijalni rad (dalje u tekstu Zavod) određuje i provodi mjere za zaštitu osobnih prava i dobrobiti djeteta (u daljnjem tekstu: mjere) navedene u članku 134. Obiteljskog zakona (»Narodne novine«, broj 103/15, 98/19, 47/20, 49/23, 156/23 u daljnjem tekstu: Obiteljski zakon), a sudu predlaže mjere navedene u članku 149. Obiteljskog zakona temeljem zaključka stručnog tima Zavoda o procjeni ugroženosti prava i dobrobiti djeteta.
(2) Stručni tim Zavoda iz stavka 1. ovog članka čine socijalni radnik, psiholog i pravnik, a po potrebi i socijalni pedagog.
(3) Procjenu ugroženosti prava i dobrobiti djeteta provodi voditelj slučaja u Zavodu sukladno pravilima struke i metodama stručnog rada u suradnji s drugim stručnim radnicima, članovima stručnog tima Zavoda.
(1) U postupku procjene ugroženosti prava i dobrobiti djeteta stručni tim Zavoda dužan je voditi se sljedećim kriterijima:
– procjena sigurnosti, ukoliko postoje prijetnje životu i zdravlju djeteta,
–procjena postojanja prijetnji životu i zdravlju djeteta, i ukoliko postoje, procjena sigurnosti djeteta
– procjena razvojnog rizika djeteta (niska, srednja ili visoka razina rizika),
– procjena razvojnih potreba djeteta: zdravlje, obrazovanje, emocionalni razvoj i ponašanje, identitet, obiteljski i socijalni odnosi, vještine skrbi za sebe,
– procjena roditeljskih snaga: sposobnosti i spremnosti roditelja na promjenu ponašanja i spremnost na suradnju,
– procjena obiteljskih i okolinskih čimbenika rizika.
(2) Procjena ugroženosti prava i dobrobiti djeteta provodi se na temelju prikupljenih socijalno-anamnestičkih podataka i utvrđenih činjenica o obiteljskim okolnostima te procjenama dobivenim primjenom instrumenata Liste za procjenu razvojnih rizika djeteta, Liste za procjenu roditeljskih snaga, Liste za procjenu sigurnosti djeteta u situacijama kada postoje prijetnje životu i zdravlju djeteta i po potrebi drugih psihodijagnostičkih sredstava i instrumenata socijalnog rada i socijalne pedagogije.
(3) Postupak procjene ugroženosti prava i dobrobiti djeteta završava zaključkom stručnog tima Zavoda o razvojnoj ugroženosti djeteta ili nesigurnosti djeteta te sukladno tome potrebi određivanja mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta iz nadležnosti Zavoda odnosno potrebi predlaganja sudu mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta iz nadležnosti suda.
II. MJERE ZA ZAŠTITU OSOBNIH PRAVA I DOBROBITI DJETETA U NADLEŽNOSTI HRVATSKOG ZAVODA ZA SOCIJALNI RAD
(1) Mjera žurnog izdvajanja i smještaja djeteta izvan obitelji određuje se u slučaju kada stručni tim Zavoda, nakon saznanja o postojanju prijetnji životu i zdravlju djeteta, uvida u stanje djeteta i obiteljsku situaciju, donese zaključak da dijete nije sigurno jer postoji neposredna opasnost za život, zdravlje i dobrobit djeteta.
(2) Žurnu mjeru izdvajanja i smještaja djeteta izvan obitelji Zavod može odrediti neovisno o tome je li u tijeku provođenje ili određivanje druge mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta.
Upozorenje na pogreške i propuste u ostvarivanju skrbi o djetetu određuje se samo pisanim putem u slučaju kada stručni tim Zavoda, nakon obiteljske procjene, donese zaključak da su posljedice nedostataka skrbi o djetetu blažeg karaktera.
(1) Mjera stručne pomoći i potpore u ostvarivanju skrbi o djetetu (u daljnjem tekstu: mjera stručne pomoći) određuje se kada stručni tim Zavoda, nakon obiteljske procjene, donese zaključak da roditelji nisu u stanju primjereno ostvarivati roditeljsku skrb primjereno pravima i potrebama djeteta, pri čemu je utvrđena srednja razina ugroženosti razvoja djeteta, a život i zdravlje djeteta u obitelji nisu ugroženi.
(2) Rješenjem o mjeri iz stavka 1. ovog članka Zavod će imenovati voditelja mjere.
(3) Voditeljem mjere stručne pomoći može biti imenovan:
– stručni radnik Zavoda, osim ako je sudjelovao u radu na slučaju kao član stručnog tima
– stručni radnik druge ustanove socijalne skrbi
– stručni radnik doma socijalne skrbi koji je u istoj obitelji provodio mjeru intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu (dalje u tekstu: mjera intenzivnog nadzora) kada je nakon provedene evaluacije procijenjeno da se obitelji određuje mjera stručne pomoći ili
–druga osoba koja ispunjava uvjete iz članka 9.ovoga Pravilnika.
(4) Rješenjem o određivanju mjere stručne pomoći mora se odrediti najmanje jedan osobni susret voditelja mjere i roditelja tjedno.
(1) Mjera intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu (dalje u tekstu: mjera intenzivnog nadzora) određuje se kada stručni tim Zavoda, nakon obiteljske procjene, donese zaključak o visokoj razini rizika jer je djetetov razvoj ozbiljno ugrožen, ali život i zdravlje djeteta u obitelji nisu ugroženi.
(2) Rješenjem o mjeri iz stavka 1. ovog članka Zavod će imenovati voditelja mjere.
(3) Voditeljem mjere intenzivnog nadzora može biti imenovan:
– stručni radnik doma socijalne skrbi sukladno propisu kojim se uređuje djelatnost socijalne skrbi
– osoba iz članka 9. stavka 1. i 2. ovoga Pravilnika, ako na području mjesne nadležnosti Zavoda nema doma socijalne skrbi.
(4) Zaključak stručnog tima Zavoda o određivanju mjere intenzivnog nadzora dostavlja se domu socijalne skrbi koji Zavodu predlaže stručnog radnika doma za vođenje mjere.
(5) Iznimno od stavka 4. ovoga članka, u slučaju da se za provođenje mjere intenzivnog nadzora ne može imenovati stručni radnik doma socijalne skrbi, stručni tim Zavoda izabire voditelja mjere s liste voditelja mjera koja se u elektroničkom obliku vodi u Zavodu.
(6) Ravnatelj doma socijalne skrbi u kojem je zaposleno najmanje pet voditelja mjera imenuje koordinatora voditelja mjera u domu socijalne skrbi (u daljnjem tekstu: koordinator voditelja mjera) zaduženog za organizaciju rada zaposlenih voditelja mjera te koordiniranje i suradnju voditelja mjera i/ili stručnih timova Zavoda i doma socijalne skrbi.
(7) Rješenjem o određivanju mjere intenzivnog nadzora moraju se odrediti najmanje dva osobna susreta voditelja mjere i roditelja tjedno, a po potrebi i češće, prilikom čega se pruža pojačana pomoć, vodstvo u postizanju nužnih promjena u obitelji i modeliranje odgovarajućih ponašanja roditelja, sukladno Individualnom planu i programu provođenja mjere (dalje u tekstu: Program).
(1) Program iz članka 7. stavka 7. ovoga Pravilnika izrađuje stručni tim Zavoda u suradnji s osobama kojima je mjera određena, voditeljem mjere i djetetom starijim od četrnaest godina, u roku od trideset dana od izvršnosti rješenja.
(2) Program iz stavka 1. ovoga članka sadrži:
– osobna imena roditelja odnosno drugih osoba kojima je mjera određena
– osobno ime djeteta
– razdoblje trajanja mjere
– minimalni broj susreta u tjednu
– područja rada s obitelji u kojima je cilj postići promjenu ponašanja roditelja odnosno druge osobe kojoj je mjera određena, područja promjene kod djeteta te područja promjena obiteljskih okolnosti
– ciljeve koji se žele postići po pojedinim područjima
– životne situacije i/ili ishode ponašanja koji se očekuju kao rezultat ostvarivanja ciljeva
– aktivnosti, intervencije i sadržaj rada po pojedinim ciljevima u obitelji, izvan obitelji te suradnji s drugim ustanovama i tijelima (navode se nazivi tijela i ustanova)
– obveze Zavoda, voditelja mjere, roditelja odnosno druge osobe kojoj je mjera određena te djeteta, po pojedinim aktivnostima
– nositelje aktivnosti i rokove izvršenja
– način i učestalost praćenja i vrednovanja postignutog (za svaku aktivnost).
(1) Voditeljem mjera iz članka 6. i 7. ovoga Pravilnika može biti imenovana osoba koja ima dokaz o završenom stručnom usavršavanju licenciranog programa za voditelja mjere, odnosno programa usklađenog sa Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom.
(2) Voditeljem mjera iz stavka 1. ovoga članka može biti imenovan socijalni radnik, psiholog i socijalni pedagog čije kompetencije odgovaraju specifičnim potrebama obitelji te imaju znanja iz područja rada s djecom i obitelji.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, voditeljem mjere iz stavka 1. ovoga članka može biti imenovan pravnik zaposlen u Zavodu koji ima iskustvo u području zaštite djece, edukacijski-rehabilitator, logoped, radni terapeut, odgojitelj u predškolskoj ustanovi, učitelj razredne nastave, pedagog ili medicinska sestra čije kompetencije odgovaraju potrebama obitelji te imaju znanja iz područja rada s djecom i obitelji i licencu iz st. 1. ovoga članka, ako to zahtijevaju okolnosti slučaja i ispunjavanje ciljeva mjere.
(4) Stručno usavršavanje iz stavka 1. ovoga članka može provoditi fizička i pravna osoba koja posjeduje licencu za provođenje programa stručnog usavršavanja za voditelja mjere sukladno propisu kojim se uređuju standardi i postupak licenciranja programa stručnog usavršavanja.
(5) Iznimno rješenjem o imenovanju voditelja mjera iz stavka 6. i 7. ovoga Pravilnika mogu biti imenovana dva voditelja mjere, ako roditelji i dijete žive na području mjesne nadležnosti različitih područnih jedinica ili ako nije moguće ili svrsishodno provesti mjeru u isto vrijeme i na istom mjestu, a zaključkom stručnog tima Zavoda, na temelju kojeg se donosi rješenje o imenovanju voditelja mjere je procijenjeno da je neophodno provoditi stručni rad sa svakim roditeljem zasebno.
(1) Stručni tim Zavoda dužan je upoznati voditelja mjere:
– s odredbama Obiteljskog zakona kojima se uređuje mjera za koju je imenovan voditeljem i s odredbama ovoga Pravilnika
– s pravima i obvezama voditelja u provođenju mjere
– sa svim relevantnim podacima o obitelji za koju se imenuje voditeljem, utvrđenim čimbenicima razvojnih rizika i prijetnjama životu i zdravlju djeteta ako postoje, te razlozima određivanja mjere
– sa sudjelovanjem u izradi Programa
– o potrebi suradnje s voditeljem slučaja te drugim stručnjacima uključenim u rad s obitelji.
(2) Stručni tim Zavoda dužan je organizirati zajednički ili odvojeni susret, na kojem će upoznati voditelja mjere s djetetom i roditeljima, odnosno drugom osobom kojoj je mjera određena.
(3) Stručni tim Zavoda dužan je voditelja mjere upoznati s načinom izrade izvješća o provođenju mjere.
(4) Stručni tim Zavoda dužan je primjereno uzeti u obzir mišljenje voditelja mjere iskazano usmeno ili pismeno u izvješćima o provođenju mjere u pogledu izrade Programa, provedbe mjere ili prijedloge o promjeni mjera, osobito ako postoje saznanja o ugroženosti života i zdravlja djeteta.
(2) Voditelj mjere dužan je jednom mjesečno dostavljati Zavodu izvješće o provođenju mjere za koju je imenovan voditeljem te dostaviti završno izvješće osam dana prije isteka zakonskog roka u kojem Zavod treba preispitati rezultate provođenja mjere.
(3) Voditelj mjere dužan je dostaviti izvješće i prije roka iz stavka 2. ovoga članka ako to zatraži Zavod ili ukoliko voditelj mjere ima sumnju ili saznanje da su nastupile prijetnje životu i zdravlju djeteta ili je došlo do drugih promjena koje utječu na sigurnost djeteta ili mogućnosti provođenja mjere.
(4) Voditelj mjere ima pravo i dužnost u izvješću predložiti izmjenu ili dopunu Programa temeljem procjene i analize ostvarivanja ciljeva ili navođenja novih značajnih okolnosti kao i predložiti druge mjere i zatražiti sastanak sa stručnim timom Zavoda.
(5) Zavod će rješenjem razriješiti voditelja mjere te imenovati novog voditelja mjere ako ne ispunjava obveze propisane odredbama ovoga Pravilnika ili ukoliko iz opravdanih razloga nije u mogućnosti dalje provoditi mjeru.
(1) Mjesečno izvješće iz članka 11. stavka 2. ovoga Pravilnika sadrži:
– podatke o osobnom imenu djeteta, osobnim imenima roditelja kojima je određena mjera ili druge osobe koja skrbi o djetetu
– razdoblje za koje se podnosi izvješće
-datum ispunjavanja izvješća
-područja rada iz Programa mjere na kojima se radilo tijekom izvještajnog razdoblja
-ciljevi u svakom području rada na kojima se radilo tijekom izvještajnog razdoblja
-aktivnosti voditelja mjere (kontakti s obitelji - broj i mjesto održavanja susreta i drugih kontakata s kojim članovima obitelji; sadržaj rada; kontakti s drugim ustanovama ili pojedincima u vezi provedbe mjere - navesti sadržaj/cilj kontakta)
-procjena ostvarivanja zadataka (navesti koje je zadatke dobio pojedini član obitelji u odnosu na ciljeve mjere i jesu li realizirani te opisati u čemu je postignut napredak u odnosu na planirano ili zbog čega nije)
-procjena suradnje članova obitelji s voditeljem mjere u izvještajnom razdoblju (za svakog člana obitelji koji je obuhvaćen Programom)
-prepreke/poteškoće ostvarivanja ciljeva mjere pojedinih članova obitelji u izvještajnom razdoblju (za svakog člana obitelji obuhvaćenog Programom te navesti novootkrivene rizike i izmijenjene okolnosti)
-prioriteti rada za sljedeći mjesec
-dodatni komentari voditelja mjere
(2) Završno izvješće voditelja mjere sadrži:
- podatke o osobnom imenu djeteta, osobnom imenu roditelja kojem je određena mjera ili druge osobe koja skrbi o djetetu
- razdoblje za koje se izvješće podnosi
- datum ispunjavanja izvješća
- područja rada iz Programa mjere
- cilj u svakom području iz Programa mjere
- postignuti ishodi u ponašanju pojedinih članova obitelji (opisati postignute promjene ponašanja kod svakog člana obitelji obuhvaćenog Programom, a sukladno kratkoročnim i dugoročnim ciljevima i ishodima u Programu mjere, navesti koji su razvojni rizici i/ili prijetnje životu i zdravlju djeteta i nadalje prisutni i jesu li se pojavili neki novi, a ako jesu navesti ih)
- postignuti ishodi u obiteljskom okruženju (navesti i opisati postignute promjene u obiteljskom okruženju koje ukazuju na smanjivanje rizičnih čimbenika i prijetnji životu i zdravlju djeteta te povećanje dobrobiti djeteta; navesti što nije postignuto)
- djelotvornost provedbe mjere
- procjena svrhovitosti provedbe mjere (pravodobnost izrečene mjere: prekasno, pravodobno u odnosu na svrhu mjere, preuranjeno; primjerenost izrečene mjere: trebalo je izreći težu mjeru, mjera je bila upravo primjerena, trebalo je izreći neku lakšu mjeru)
- procjena učinaka provedene mjere na dobrobit djeteta (navesti razloge za odabranu procjenu): mjera je pridonijela sadašnjoj i budućoj dobrobiti djeteta, mjera vjerojatno ima samo kratkoročne učinke i mogu se očekivati teškoće u budućnosti u vezi dobrobiti djeteta, mjera je malo pridonijela unapređenju dobrobiti djeteta
- prijedlog za dodatnim uslugama obitelji ukoliko se procjenjuje da nema potrebe ponovo odrediti mjeru
(1) Voditelj mjere stručne pomoći ima pravo na naknadu za provođenje mjere u iznosu od 160% osnovice za izračun iznosa drugih naknada u sustavu socijalne skrbi mjesečno, a voditelj mjere intenzivnog nadzora ima pravo na naknadu za provođenje mjere u iznosu od 260 % osnovice za izračun iznosa drugih naknada u sustavu socijalne skrbi mjesečno.
(2) Voditelj mjere iz stavka 1. ovoga članka koji je stručni radnik Zavoda odnosno doma socijalne skrbi nema pravo na naknadu za provođenje mjere iz stavka 1. ovoga članka ako mjeru provodi za vrijeme redovnog radnog vremena.
(3) Voditelj mjere iz stavka 1. ovoga članka ima pravo na opravdane troškove prijevoza do mjesta stanovanja osobe kojoj je mjera određena, o čemu odlučuje voditelj ustrojstvene jedinice Zavoda odnosno ravnatelj doma socijalne skrbi ako je voditelj mjere stručni radnik doma socijalne skrbi.
(4) Naknadu iz stavka 1. ovoga članka i opravdane troškove prijevoza iz stavka 3. ovoga članka isplaćuje Zavod najkasnije do kraja mjeseca za prethodni mjesec.
(5) Iznimno od stavka 4. ovoga članka, opravdane troškove prijevoza za voditelja mjere koji je stručni radnik doma socijalne skrbi isplaćuje dom socijalne skrbi najkasnije do kraja mjeseca za prethodni mjesec.
(6) Naknada voditelju mjere stručne pomoći i mjere intenzivnog nadzora i opravdani troškovi prijevoza terete sredstva državnog proračuna.
(1) Stručni radnik doma socijalne skrbi može biti istovremeno imenovan voditeljem za najviše osam mjera intenzivnog nadzora ili sedam mjera intenzivnog nadzora i dvije mjere stručne pomoći.
(2) Voditelj mjere s liste voditelja mjera Zavoda može biti imenovan za najviše tri mjere, od toga dvije mjere stručne pomoći i jedna mjera intenzivnog nadzora.
(3) U ukupan broj mjera za koje se može biti imenovan voditeljem, ubraja se i mjera ostvarivanja osobnih odnosa s djetetom pod nadzorom.
(4) U slučaju kraće odsutnosti voditelja mjere iz stavka 1. ovog članka, koordinator voditelja mjera, u suradnji s voditeljem mjere intenzivnog nadzora, utvrđuje potrebu i osigurava povremenu stručnu pomoć i kontakte s obitelji od strane koordinatora i/ili drugog voditelja mjere zaposlenog u domu socijalne skrbi do povratka voditelja mjere i o tome obavještava voditelja slučaja.
(5) Ukoliko u domu socijalne skrbi nema koordinatora voditelja mjere, potrebu za osiguranjem povremene stručne pomoći i kontakata s obitelji u slučaju kraće odsutnosti voditelja mjere utvrđuje socijalni radnik u domu socijalne skrbi u suradnji s voditeljem mjere intenzivnog nadzora te u slučaju da se utvrdi potreba stručnu pomoć pruža socijalni radnik neposredno ukoliko ispunjava uvjete za voditelja mjere i ima licencu ili drugi voditelj mjere zaposlen u domu socijalne skrbi do povratka voditelja mjere i o tome obavještava voditelja slučaja.
(6) U slučaju kontinuirane odsutnosti voditelja mjere u trajanju dužem od četiri tjedna, Zavod je dužan imenovati novog voditelja mjere, odmah po saznanju činjenice o dužoj odsutnosti.
III. MJERE ZA ZAŠTITU PRAVA I DOBROBITI DJETETA IZ NADLEŽNOSTI SUDA
(1) Kada stručni tim Zavoda donese zaključak o potrebi određivanja mjere oduzimanja prava na stanovanje s djetetom, upućuje prijedlog sudu za donošenje odluke.
(2) Prijedlog sudu za donošenje odluke o oduzimanju prava na stanovanje s djetetom i povjeravanje svakodnevne skrbi o djetetu drugoj osobi, ustanovi socijalne skrbi ili udomiteljskoj obitelji, temelji se na:
– procjeni uspješnosti mjere privremenog povjeravanja djeteta drugoj osobi, ustanovi socijalne skrbi ili udomiteljskoj obitelji odnosno
– procjeni uspješnosti mjere intenzivnog nadzora te daljnjem visokom razvojnom riziku djeteta ili zaključku da sigurnost djeteta nije moguće osigurati u obiteljskom okruženju
– obiteljskoj procjeni i zaključku da se dijete nalazi u visokom razvojnom riziku, a nije moguće ostvariti zaštitu prava i dobrobiti djeteta, suradnju s roditeljima ili promjenu obiteljskih okolnosti u razumnom roku ili zaključku da sigurnost djeteta nije moguće osigurati u obiteljskom okruženju.
(1) Zavod u suradnji s roditeljima, djetetom, pravnom ili fizičkom osobom kojoj je dijete povjereno i drugim stručnjacima koji sudjeluju u zaštiti prava i dobrobiti djeteta, izrađuje Individualni plan skrbi.
(2) Ako odluka suda o mjeri privremenog povjeravanja djeteta drugoj osobi, ustanovi socijalne skrbi ili udomiteljskoj obitelji, odnosno pravomoćna odluka suda o oduzimanju prava na stanovanje s djetetom i povjeravanje svakodnevne skrbi o djetetu drugoj osobi, ustanovi socijalne skrbi ili udomiteljskoj obitelji sadrži zabranu približavanja djetetu, sastavni dio Individualnog plana skrbi je i Plan sigurnosti.
Na postupak provedbe mjere povjeravanja djeteta s problemima u ponašanju radi pomoći u odgoju ustanovi socijalne skrbi ili udomiteljskoj obitelji odgovarajuće se primjenjuju odredbe članka 15. ovoga Pravilnika.
(1) Kad Zavod zaprimi pravomoćnu odluku suda o lišenju prava na roditeljsku skrb, stručni tim Zavoda donosi zaključak o najboljem obliku dugotrajne skrbi za dijete, u pravilu posvojenje ili udomiteljstvo.
(2) Ako stručni tim Zavoda donese zaključak da je u najboljem interesu djeteta njegovo posvojenje te ako postoji vjerojatnost da će se u odnosu na dob i osobine djeteta, pronaći posvojitelji, pokrenut će postupak za odabir najprikladnijih posvojitelja.
(3) Iznimno od stavka 1 i 2. ovoga članka, stručni tim Zavoda može donijeti zaključak o drugačijem obliku dugotrajne skrbi uvažavajući pri tome najbolji interes djeteta.
(1) Osobni podaci prikupljeni i obrađeni tijekom provođenja mjera zaštite osobnih prava i dobrobiti djeteta su profesionalna tajna i na njih se primjenjuju odredbe zakona kojima se uređuje zaštita osobnih podataka.
(2) Pojedinačni podaci, stručne bilješke i stručne procjene iz primijenjenih instrumenata socijalnog rada i drugih procjena iz članka 3. stavak 2. akođer se smatraju profesionalnom tajnom.
(3) Zaključci stručnog tima i rješenja o mjerama mogu biti dostupni u svrhu daljnje zaštite prava i dobrobiti djeteta samo na zahtjev službenim putem.
(4) Mjesečno izvješće voditelja mjere dok se mjera izvršava također se smatra profesionalnom tajnom.
Stupanjem na snagu ovoga pravilnika prestaje važiti Pravilnik o mjerama zaštite osobnih prava i dobrobiti djeteta (»Narodne novine«, broj 123/15 i 87/22).
Prijedlog Pravilnika o mjerama zaštite osobnih prava i dobrobiti djeteta
Prijedlog
MINISTARSTVO RADA, MIROVINSKOGA SUSTAVA, OBITELJI I SOCIJALNE POLITIKE
Na temelju članka 131. stavka 3. Obiteljskog zakona (»Narodne novine«, broj 103/15, 98/19, 47/20, 49/23, 156/23), ministar rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike donosi
PRAVILNIK O MJERAMA ZAŠTITE OSOBNIH PRAVA I DOBROBITI DJETETA
Članak 1.
Ovim Pravilnikom propisuju se uvjeti stručne osposobljenosti radnika, edukacija radnika za provođenje mjera stručne pomoći i potpore i intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu, način provođenja mjera za zaštitu osobnih prava i dobrobiti djeteta, kriteriji za stručnu procjenu i provedbu mjera za zaštitu osobnih prava i dobrobiti djeteta, kao i visina iznosa i način isplate naknade za provedbu mjera stručne pomoći i potpore obitelji u ostvarivanju skrbi o djetetu te intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu i edukacija za voditelje mjera stručne pomoći.
I. OPĆE ODREDBE
Članak 2.
(1) Hrvatski zavod za socijalni rad (dalje u tekstu Zavod) određuje i provodi mjere za zaštitu osobnih prava i dobrobiti djeteta (u daljnjem tekstu: mjere) navedene u članku 134. Obiteljskog zakona (»Narodne novine«, broj 103/15, 98/19, 47/20, 49/23, 156/23 u daljnjem tekstu: Obiteljski zakon), a sudu predlaže mjere navedene u članku 149. Obiteljskog zakona temeljem zaključka stručnog tima Zavoda o procjeni ugroženosti prava i dobrobiti djeteta.
(2) Stručni tim Zavoda iz stavka 1. ovog članka čine socijalni radnik, psiholog i pravnik, a po potrebi i socijalni pedagog.
(3) Procjenu ugroženosti prava i dobrobiti djeteta provodi voditelj slučaja u Zavodu sukladno pravilima struke i metodama stručnog rada u suradnji s drugim stručnim radnicima, članovima stručnog tima Zavoda.
Članak 3.
(1) U postupku procjene ugroženosti prava i dobrobiti djeteta stručni tim Zavoda dužan je voditi se sljedećim kriterijima:
– procjena sigurnosti, ukoliko postoje prijetnje životu i zdravlju djeteta,
– procjena postojanja prijetnji životu i zdravlju djeteta, i ukoliko postoje, procjena sigurnosti djeteta
– procjena razvojnog rizika djeteta (niska, srednja ili visoka razina rizika),
– procjena razvojnih potreba djeteta: zdravlje, obrazovanje, emocionalni razvoj i ponašanje, identitet, obiteljski i socijalni odnosi, vještine skrbi za sebe,
– procjena roditeljskih snaga: sposobnosti i spremnosti roditelja na promjenu ponašanja i spremnost na suradnju,
– procjena obiteljskih i okolinskih čimbenika rizika.
(2) Procjena ugroženosti prava i dobrobiti djeteta provodi se na temelju prikupljenih socijalno-anamnestičkih podataka i utvrđenih činjenica o obiteljskim okolnostima te procjenama dobivenim primjenom instrumenata Liste za procjenu razvojnih rizika djeteta, Liste za procjenu roditeljskih snaga, Liste za procjenu sigurnosti djeteta u situacijama kada postoje prijetnje životu i zdravlju djeteta i po potrebi drugih psihodijagnostičkih sredstava i instrumenata socijalnog rada i socijalne pedagogije.
(3) Postupak procjene ugroženosti prava i dobrobiti djeteta završava zaključkom stručnog tima Zavoda o razvojnoj ugroženosti djeteta ili nesigurnosti djeteta te sukladno tome potrebi određivanja mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta iz nadležnosti Zavoda odnosno potrebi predlaganja sudu mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta iz nadležnosti suda.
II. MJERE ZA ZAŠTITU OSOBNIH PRAVA I DOBROBITI DJETETA U NADLEŽNOSTI HRVATSKOG ZAVODA ZA SOCIJALNI RAD
Članak 4.
(1) Mjera žurnog izdvajanja i smještaja djeteta izvan obitelji određuje se u slučaju kada stručni tim Zavoda, nakon saznanja o postojanju prijetnji životu i zdravlju djeteta, uvida u stanje djeteta i obiteljsku situaciju, donese zaključak da dijete nije sigurno jer postoji neposredna opasnost za život, zdravlje i dobrobit djeteta.
(2) Žurnu mjeru izdvajanja i smještaja djeteta izvan obitelji Zavod može odrediti neovisno o tome je li u tijeku provođenje ili određivanje druge mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta.
Članak 5.
Upozorenje na pogreške i propuste u ostvarivanju skrbi o djetetu određuje se samo pisanim putem u slučaju kada stručni tim Zavoda, nakon obiteljske procjene, donese zaključak da su posljedice nedostataka skrbi o djetetu blažeg karaktera.
Članak 6.
(1) Mjera stručne pomoći i potpore u ostvarivanju skrbi o djetetu (u daljnjem tekstu: mjera stručne pomoći) određuje se kada stručni tim Zavoda, nakon obiteljske procjene, donese zaključak da roditelji nisu u stanju primjereno ostvarivati roditeljsku skrb primjereno pravima i potrebama djeteta, pri čemu je utvrđena srednja razina ugroženosti razvoja djeteta, a život i zdravlje djeteta u obitelji nisu ugroženi.
(2) Rješenjem o mjeri iz stavka 1. ovog članka Zavod će imenovati voditelja mjere.
(3) Voditeljem mjere stručne pomoći može biti imenovan:
– stručni radnik Zavoda, osim ako je sudjelovao u radu na slučaju kao član stručnog tima
– stručni radnik druge ustanove socijalne skrbi
– stručni radnik doma socijalne skrbi koji je u istoj obitelji provodio mjeru intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu (dalje u tekstu: mjera intenzivnog nadzora) kada je nakon provedene evaluacije procijenjeno da se obitelji određuje mjera stručne pomoći ili
–druga osoba koja ispunjava uvjete iz članka 9. ovoga Pravilnika.
(4) Rješenjem o određivanju mjere stručne pomoći mora se odrediti najmanje jedan osobni susret voditelja mjere i roditelja tjedno.
Članak 7.
(1) Mjera intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu (dalje u tekstu: mjera intenzivnog nadzora) određuje se kada stručni tim Zavoda, nakon obiteljske procjene, donese zaključak o visokoj razini rizika jer je djetetov razvoj ozbiljno ugrožen, ali život i zdravlje djeteta u obitelji nisu ugroženi.
(2) Rješenjem o mjeri iz stavka 1. ovog članka Zavod će imenovati voditelja mjere.
(3) Voditeljem mjere intenzivnog nadzora može biti imenovan:
– stručni radnik doma socijalne skrbi sukladno propisu kojim se uređuje djelatnost socijalne skrbi
– osoba iz članka 9. stavka 1. i 2. ovoga Pravilnika, ako na području mjesne nadležnosti Zavoda nema doma socijalne skrbi.
(4) Zaključak stručnog tima Zavoda o određivanju mjere intenzivnog nadzora dostavlja se domu socijalne skrbi koji Zavodu predlaže stručnog radnika doma za vođenje mjere.
(5) Iznimno od stavka 4. ovoga članka, u slučaju da se za provođenje mjere intenzivnog nadzora ne može imenovati stručni radnik doma socijalne skrbi, stručni tim Zavoda izabire voditelja mjere s liste voditelja mjera koja se u elektroničkom obliku vodi u Zavodu.
(6) Ravnatelj doma socijalne skrbi u kojem je zaposleno najmanje pet voditelja mjera imenuje koordinatora voditelja mjera u domu socijalne skrbi (u daljnjem tekstu: koordinator voditelja mjera) zaduženog za organizaciju rada zaposlenih voditelja mjera te koordiniranje i suradnju voditelja mjera i/ili stručnih timova Zavoda i doma socijalne skrbi.
(7) Rješenjem o određivanju mjere intenzivnog nadzora moraju se odrediti najmanje dva osobna susreta voditelja mjere i roditelja tjedno, a po potrebi i češće, prilikom čega se pruža pojačana pomoć, vodstvo u postizanju nužnih promjena u obitelji i modeliranje odgovarajućih ponašanja roditelja, sukladno Individualnom planu i programu provođenja mjere (dalje u tekstu: Program).
Članak 8.
(1) Program iz članka 7. stavka 7. ovoga Pravilnika izrađuje stručni tim Zavoda u suradnji s osobama kojima je mjera određena, voditeljem mjere i djetetom starijim od četrnaest godina, u roku od trideset dana od izvršnosti rješenja.
(2) Program iz stavka 1. ovoga članka sadrži:
– osobna imena roditelja odnosno drugih osoba kojima je mjera određena
– osobno ime djeteta
– razdoblje trajanja mjere
– minimalni broj susreta u tjednu
– područja rada s obitelji u kojima je cilj postići promjenu ponašanja roditelja odnosno druge osobe kojoj je mjera određena, područja promjene kod djeteta te područja promjena obiteljskih okolnosti
– ciljeve koji se žele postići po pojedinim područjima
– životne situacije i/ili ishode ponašanja koji se očekuju kao rezultat ostvarivanja ciljeva
– aktivnosti, intervencije i sadržaj rada po pojedinim ciljevima u obitelji, izvan obitelji te suradnji s drugim ustanovama i tijelima (navode se nazivi tijela i ustanova)
– obveze Zavoda, voditelja mjere, roditelja odnosno druge osobe kojoj je mjera određena te djeteta, po pojedinim aktivnostima
– nositelje aktivnosti i rokove izvršenja
– način i učestalost praćenja i vrednovanja postignutog (za svaku aktivnost).
Članak 9.
(1) Voditeljem mjera iz članka 6. i 7. ovoga Pravilnika može biti imenovana osoba koja ima dokaz o završenom stručnom usavršavanju licenciranog programa za voditelja mjere, odnosno programa usklađenog sa Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom.
(2) Voditeljem mjera iz stavka 1. ovoga članka može biti imenovan socijalni radnik, psiholog i socijalni pedagog čije kompetencije odgovaraju specifičnim potrebama obitelji te imaju znanja iz područja rada s djecom i obitelji.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, voditeljem mjere iz stavka 1. ovoga članka može biti imenovan pravnik zaposlen u Zavodu koji ima iskustvo u području zaštite djece, edukacijski-rehabilitator, logoped, radni terapeut, odgojitelj u predškolskoj ustanovi, učitelj razredne nastave, pedagog ili medicinska sestra čije kompetencije odgovaraju potrebama obitelji te imaju znanja iz područja rada s djecom i obitelji i licencu iz st. 1. ovoga članka, ako to zahtijevaju okolnosti slučaja i ispunjavanje ciljeva mjere.
(4) Stručno usavršavanje iz stavka 1. ovoga članka može provoditi fizička i pravna osoba koja posjeduje licencu za provođenje programa stručnog usavršavanja za voditelja mjere sukladno propisu kojim se uređuju standardi i postupak licenciranja programa stručnog usavršavanja.
(5) Iznimno rješenjem o imenovanju voditelja mjera iz stavka 6. i 7. ovoga Pravilnika mogu biti imenovana dva voditelja mjere, ako roditelji i dijete žive na području mjesne nadležnosti različitih područnih jedinica ili ako nije moguće ili svrsishodno provesti mjeru u isto vrijeme i na istom mjestu, a zaključkom stručnog tima Zavoda, na temelju kojeg se donosi rješenje o imenovanju voditelja mjere je procijenjeno da je neophodno provoditi stručni rad sa svakim roditeljem zasebno.
Članak 10.
(1) Stručni tim Zavoda dužan je upoznati voditelja mjere:
– s odredbama Obiteljskog zakona kojima se uređuje mjera za koju je imenovan voditeljem i s odredbama ovoga Pravilnika
– s pravima i obvezama voditelja u provođenju mjere
– sa svim relevantnim podacima o obitelji za koju se imenuje voditeljem, utvrđenim čimbenicima razvojnih rizika i prijetnjama životu i zdravlju djeteta ako postoje, te razlozima određivanja mjere
– sa sudjelovanjem u izradi Programa
– o potrebi suradnje s voditeljem slučaja te drugim stručnjacima uključenim u rad s obitelji.
(2) Stručni tim Zavoda dužan je organizirati zajednički ili odvojeni susret, na kojem će upoznati voditelja mjere s djetetom i roditeljima, odnosno drugom osobom kojoj je mjera određena.
(3) Stručni tim Zavoda dužan je voditelja mjere upoznati s načinom izrade izvješća o provođenju mjere.
(4) Stručni tim Zavoda dužan je primjereno uzeti u obzir mišljenje voditelja mjere iskazano usmeno ili pismeno u izvješćima o provođenju mjere u pogledu izrade Programa, provedbe mjere ili prijedloge o promjeni mjera, osobito ako postoje saznanja o ugroženosti života i zdravlja djeteta.
Članak 11.
(1) Voditelj mjere je dužan:
– sudjelovati u izradi Programa i
– provoditi mjere i aktivnosti sukladno Programu.
(2) Voditelj mjere dužan je jednom mjesečno dostavljati Zavodu izvješće o provođenju mjere za koju je imenovan voditeljem te dostaviti završno izvješće osam dana prije isteka zakonskog roka u kojem Zavod treba preispitati rezultate provođenja mjere.
(3) Voditelj mjere dužan je dostaviti izvješće i prije roka iz stavka 2. ovoga članka ako to zatraži Zavod ili ukoliko voditelj mjere ima sumnju ili saznanje da su nastupile prijetnje životu i zdravlju djeteta ili je došlo do drugih promjena koje utječu na sigurnost djeteta ili mogućnosti provođenja mjere.
(4) Voditelj mjere ima pravo i dužnost u izvješću predložiti izmjenu ili dopunu Programa temeljem procjene i analize ostvarivanja ciljeva ili navođenja novih značajnih okolnosti kao i predložiti druge mjere i zatražiti sastanak sa stručnim timom Zavoda.
(5) Zavod će rješenjem razriješiti voditelja mjere te imenovati novog voditelja mjere ako ne ispunjava obveze propisane odredbama ovoga Pravilnika ili ukoliko iz opravdanih razloga nije u mogućnosti dalje provoditi mjeru.
Članak 12.
(1) Mjesečno izvješće iz članka 11. stavka 2. ovoga Pravilnika sadrži:
– podatke o osobnom imenu djeteta, osobnim imenima roditelja kojima je određena mjera ili druge osobe koja skrbi o djetetu
– razdoblje za koje se podnosi izvješće
-datum ispunjavanja izvješća
-područja rada iz Programa mjere na kojima se radilo tijekom izvještajnog razdoblja
-ciljevi u svakom području rada na kojima se radilo tijekom izvještajnog razdoblja
-aktivnosti voditelja mjere (kontakti s obitelji - broj i mjesto održavanja susreta i drugih kontakata s kojim članovima obitelji; sadržaj rada; kontakti s drugim ustanovama ili pojedincima u vezi provedbe mjere - navesti sadržaj/cilj kontakta)
-procjena ostvarivanja zadataka (navesti koje je zadatke dobio pojedini član obitelji u odnosu na ciljeve mjere i jesu li realizirani te opisati u čemu je postignut napredak u odnosu na planirano ili zbog čega nije)
-procjena suradnje članova obitelji s voditeljem mjere u izvještajnom razdoblju (za svakog člana obitelji koji je obuhvaćen Programom)
-prepreke/poteškoće ostvarivanja ciljeva mjere pojedinih članova obitelji u izvještajnom razdoblju (za svakog člana obitelji obuhvaćenog Programom te navesti novootkrivene rizike i izmijenjene okolnosti)
-prioriteti rada za sljedeći mjesec
-dodatni komentari voditelja mjere
(2) Završno izvješće voditelja mjere sadrži:
- podatke o osobnom imenu djeteta, osobnom imenu roditelja kojem je određena mjera ili druge osobe koja skrbi o djetetu
- razdoblje za koje se izvješće podnosi
- datum ispunjavanja izvješća
- područja rada iz Programa mjere
- cilj u svakom području iz Programa mjere
- postignuti ishodi u ponašanju pojedinih članova obitelji (opisati postignute promjene ponašanja kod svakog člana obitelji obuhvaćenog Programom, a sukladno kratkoročnim i dugoročnim ciljevima i ishodima u Programu mjere, navesti koji su razvojni rizici i/ili prijetnje životu i zdravlju djeteta i nadalje prisutni i jesu li se pojavili neki novi, a ako jesu navesti ih)
- postignuti ishodi u obiteljskom okruženju (navesti i opisati postignute promjene u obiteljskom okruženju koje ukazuju na smanjivanje rizičnih čimbenika i prijetnji životu i zdravlju djeteta te povećanje dobrobiti djeteta; navesti što nije postignuto)
- djelotvornost provedbe mjere
- procjena svrhovitosti provedbe mjere (pravodobnost izrečene mjere: prekasno, pravodobno u odnosu na svrhu mjere, preuranjeno; primjerenost izrečene mjere: trebalo je izreći težu mjeru, mjera je bila upravo primjerena, trebalo je izreći neku lakšu mjeru)
- procjena učinaka provedene mjere na dobrobit djeteta (navesti razloge za odabranu procjenu): mjera je pridonijela sadašnjoj i budućoj dobrobiti djeteta, mjera vjerojatno ima samo kratkoročne učinke i mogu se očekivati teškoće u budućnosti u vezi dobrobiti djeteta, mjera je malo pridonijela unapređenju dobrobiti djeteta
- prijedlog za dodatnim uslugama obitelji ukoliko se procjenjuje da nema potrebe ponovo odrediti mjeru
- dodatni komentari voditelja mjere.
Članak 13.
(1) Voditelj mjere stručne pomoći ima pravo na naknadu za provođenje mjere u iznosu od 160% osnovice za izračun iznosa drugih naknada u sustavu socijalne skrbi mjesečno, a voditelj mjere intenzivnog nadzora ima pravo na naknadu za provođenje mjere u iznosu od 260 % osnovice za izračun iznosa drugih naknada u sustavu socijalne skrbi mjesečno.
(2) Voditelj mjere iz stavka 1. ovoga članka koji je stručni radnik Zavoda odnosno doma socijalne skrbi nema pravo na naknadu za provođenje mjere iz stavka 1. ovoga članka ako mjeru provodi za vrijeme redovnog radnog vremena.
(3) Voditelj mjere iz stavka 1. ovoga članka ima pravo na opravdane troškove prijevoza do mjesta stanovanja osobe kojoj je mjera određena, o čemu odlučuje voditelj ustrojstvene jedinice Zavoda odnosno ravnatelj doma socijalne skrbi ako je voditelj mjere stručni radnik doma socijalne skrbi.
(4) Naknadu iz stavka 1. ovoga članka i opravdane troškove prijevoza iz stavka 3. ovoga članka isplaćuje Zavod najkasnije do kraja mjeseca za prethodni mjesec.
(5) Iznimno od stavka 4. ovoga članka, opravdane troškove prijevoza za voditelja mjere koji je stručni radnik doma socijalne skrbi isplaćuje dom socijalne skrbi najkasnije do kraja mjeseca za prethodni mjesec.
(6) Naknada voditelju mjere stručne pomoći i mjere intenzivnog nadzora i opravdani troškovi prijevoza terete sredstva državnog proračuna.
Članak 14.
(1) Stručni radnik doma socijalne skrbi može biti istovremeno imenovan voditeljem za najviše osam mjera intenzivnog nadzora ili sedam mjera intenzivnog nadzora i dvije mjere stručne pomoći.
(2) Voditelj mjere s liste voditelja mjera Zavoda može biti imenovan za najviše tri mjere, od toga dvije mjere stručne pomoći i jedna mjera intenzivnog nadzora.
(3) U ukupan broj mjera za koje se može biti imenovan voditeljem, ubraja se i mjera ostvarivanja osobnih odnosa s djetetom pod nadzorom.
(4) U slučaju kraće odsutnosti voditelja mjere iz stavka 1. ovog članka, koordinator voditelja mjera, u suradnji s voditeljem mjere intenzivnog nadzora, utvrđuje potrebu i osigurava povremenu stručnu pomoć i kontakte s obitelji od strane koordinatora i/ili drugog voditelja mjere zaposlenog u domu socijalne skrbi do povratka voditelja mjere i o tome obavještava voditelja slučaja.
(5) Ukoliko u domu socijalne skrbi nema koordinatora voditelja mjere, potrebu za osiguranjem povremene stručne pomoći i kontakata s obitelji u slučaju kraće odsutnosti voditelja mjere utvrđuje socijalni radnik u domu socijalne skrbi u suradnji s voditeljem mjere intenzivnog nadzora te u slučaju da se utvrdi potreba stručnu pomoć pruža socijalni radnik neposredno ukoliko ispunjava uvjete za voditelja mjere i ima licencu ili drugi voditelj mjere zaposlen u domu socijalne skrbi do povratka voditelja mjere i o tome obavještava voditelja slučaja.
(6) U slučaju kontinuirane odsutnosti voditelja mjere u trajanju dužem od četiri tjedna, Zavod je dužan imenovati novog voditelja mjere, odmah po saznanju činjenice o dužoj odsutnosti.
III. MJERE ZA ZAŠTITU PRAVA I DOBROBITI DJETETA IZ NADLEŽNOSTI SUDA
Članak 15.
(1) Kada stručni tim Zavoda donese zaključak o potrebi određivanja mjere oduzimanja prava na stanovanje s djetetom, upućuje prijedlog sudu za donošenje odluke.
(2) Prijedlog sudu za donošenje odluke o oduzimanju prava na stanovanje s djetetom i povjeravanje svakodnevne skrbi o djetetu drugoj osobi, ustanovi socijalne skrbi ili udomiteljskoj obitelji, temelji se na:
– procjeni uspješnosti mjere privremenog povjeravanja djeteta drugoj osobi, ustanovi socijalne skrbi ili udomiteljskoj obitelji odnosno
– procjeni uspješnosti mjere intenzivnog nadzora te daljnjem visokom razvojnom riziku djeteta ili zaključku da sigurnost djeteta nije moguće osigurati u obiteljskom okruženju
– obiteljskoj procjeni i zaključku da se dijete nalazi u visokom razvojnom riziku, a nije moguće ostvariti zaštitu prava i dobrobiti djeteta, suradnju s roditeljima ili promjenu obiteljskih okolnosti u razumnom roku ili zaključku da sigurnost djeteta nije moguće osigurati u obiteljskom okruženju.
Članak 16.
(1) Zavod u suradnji s roditeljima, djetetom, pravnom ili fizičkom osobom kojoj je dijete povjereno i drugim stručnjacima koji sudjeluju u zaštiti prava i dobrobiti djeteta, izrađuje Individualni plan skrbi.
(2) Ako odluka suda o mjeri privremenog povjeravanja djeteta drugoj osobi, ustanovi socijalne skrbi ili udomiteljskoj obitelji, odnosno pravomoćna odluka suda o oduzimanju prava na stanovanje s djetetom i povjeravanje svakodnevne skrbi o djetetu drugoj osobi, ustanovi socijalne skrbi ili udomiteljskoj obitelji sadrži zabranu približavanja djetetu, sastavni dio Individualnog plana skrbi je i Plan sigurnosti.
Članak 17.
Na postupak provedbe mjere povjeravanja djeteta s problemima u ponašanju radi pomoći u odgoju ustanovi socijalne skrbi ili udomiteljskoj obitelji odgovarajuće se primjenjuju odredbe članka 15. ovoga Pravilnika.
Članak 18.
(1) Kad Zavod zaprimi pravomoćnu odluku suda o lišenju prava na roditeljsku skrb, stručni tim Zavoda donosi zaključak o najboljem obliku dugotrajne skrbi za dijete, u pravilu posvojenje ili udomiteljstvo.
(2) Ako stručni tim Zavoda donese zaključak da je u najboljem interesu djeteta njegovo posvojenje te ako postoji vjerojatnost da će se u odnosu na dob i osobine djeteta, pronaći posvojitelji, pokrenut će postupak za odabir najprikladnijih posvojitelja.
(3) Iznimno od stavka 1 i 2. ovoga članka, stručni tim Zavoda može donijeti zaključak o drugačijem obliku dugotrajne skrbi uvažavajući pri tome najbolji interes djeteta.
Članak 19.
(1) Osobni podaci prikupljeni i obrađeni tijekom provođenja mjera zaštite osobnih prava i dobrobiti djeteta su profesionalna tajna i na njih se primjenjuju odredbe zakona kojima se uređuje zaštita osobnih podataka.
(2) Pojedinačni podaci, stručne bilješke i stručne procjene iz primijenjenih instrumenata socijalnog rada i drugih procjena iz članka 3. stavak 2. akođer se smatraju profesionalnom tajnom.
(3) Zaključci stručnog tima i rješenja o mjerama mogu biti dostupni u svrhu daljnje zaštite prava i dobrobiti djeteta samo na zahtjev službenim putem.
(4) Mjesečno izvješće voditelja mjere dok se mjera izvršava također se smatra profesionalnom tajnom.
VI. ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 20.
Stupanjem na snagu ovoga pravilnika prestaje važiti Pravilnik o mjerama zaštite osobnih prava i dobrobiti djeteta (»Narodne novine«, broj 123/15 i 87/22).
Članak 21.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
Ministar
Marin Piletić, v.r.