Obrazac iskaza o procjeni učinka propisa za Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama zakona o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji, s Konačnim prijedlogom zakona
- Ukupno komentara: 0
- Ukupno općih komentara: 0
- Ukupno nadopuna teksta: 0
Obrazac iskaza o procjeni učinka propisa za Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama zakona o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji, s Konačnim prijedlogom zakona
PRILOG 4.: OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji, s Konačnim prijedlogom zakona
1 OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo gospodarstva
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji, s Konačnim prijedlogom zakona
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021.-2026. (NPOO)
Opis mjere:
U okviru komponente C7.1. Energetika i održivi promet, mjere C1.2.R1 Dekarbonizacija energetskog sektora, pokazatelja #37a Uspostava novog sustava vlastite potrošnje proizvodnog postrojenja i samoopskrbe, Ministarstvo gospodarstva je zaduženo za uspostavljanje novog sustava vlastite potrošnje proizvodnog postrojenja i samoopskrbe, koji mora biti izrađen do 31. ožujka 2025., a s njegovom primjenom će se početi od 1. siječnja 2026.
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine:
Direktiva 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (preinaka) (tekst značajan za EGP) (SL L 328, 21. 12. 2018.)
Direktiva (EU) 2023/2413 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. listopada 2023. o izmjeni Direktive (EU) 2018/2001, Uredbe (EU) 2018/1999 i Direktive 98/70/EZ u pogledu promicanja energije iz obnovljivih izvora te o stavljanju izvan snage Direktive Vijeća (EU) 2015/652.
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Zakon o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji („Narodne novine“, broj 138/21. i 83/23.) uređuje pitanja od značaja za provedbu energetske tranzicije prema korištenju obnovljivih izvora energije, a u isti su većim dijelom prenesene odredbe Direktive (EU) 2018/2001 o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2018/2001), dok su određeni elementi Direktive (EU) 2018/2001 preneseni i u zakonodavstvo kojim se regulira tržište električne energije te biogoriva u prijevozu.
Izmjenama i dopunama Zakona o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji nastavlja se obveza daljnjeg usklađivanja hrvatskog zakonodavstva s pravnom stečevinom EU sukladno obvezama i rokovima propisanim Direktivom (EU) 2018/2001, budući da je Republika Hrvatska zaprimila Dodatno obrazloženo mišljenje, povreda br. 2021/0248, u skladu s člankom 258. stavkom 1. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (UFEU), zbog neobavještavanja o nacionalnim mjerama preuzimanja Direktive (EU) 2018/2001 u nacionalno zakonodavstvo, a kojim je protiv Republike Hrvatske nastavljen pred-sudski postupak zbog navodne povrede prava Europske unije.
Posebice se ovim izmjenama utvrđuju pitanja osiguranja obnove šuma te sveukupnog održivog korištenja biomase sukladno odredbama Okvirne konvencije Ujedinjenih naroda o promjeni klime (UNFCCC) koja obuhvaća emisije i uklanjanja iz poljoprivrede, šumarstva i korištenja zemljišta i kojom se osigurava da se promjene u zalihi ugljika povezane sa sječom biomase smatraju obvezivanjem zemlje na smanjenje ili ograničenje emisija stakleničkih plinova.
Dodatno, propisivanje ostvarenja nacionalnog cilja korištenja energije iz obnovljivih izvora energije od najmanje 42,5% obnovljivih izvora energije u konačnoj bruto potrošnji energije do 2030. godine u Republici Hrvatskoj zahtjeva usklađivanje s Direktivom (EU) 2023/2413 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. listopada 2023. o izmjeni Direktive (EU) 2018/2001, Uredbe (EU) 2018/1999 i Direktive 98/70/EZ u pogledu promicanja energije iz obnovljivih izvora te o stavljanju izvan snage Direktive Vijeća (EU) 2015/652 te ažuriranim Integriranim nacionalnim energetskim i klimatskim planom Republike Hrvatske za razdoblje od 2021. - 2030. (NECP). Povećanje cilja do 2030. godine vezano je uz ubrzanu tranziciju kroz programe REPower EU.
Nadalje, kroz NPOO je Republika Hrvatska dobila dvogodišnju odgodu (do 31.12.2025.) primjene odrednica EU zakonodavstva iz propisa kojima se uređuje tržište električne energije kojima više nije dopušteno da aktivni kupci u samoopskrbi imaju prednost neplaćanja mrežnih naknada i ostalih davanja pri preuzimanju električne energije iz mreže. U okviru komponente C7.1. Energetika i održivi promet, mjere C1.2.R1 Dekarbonizacija energetskog sektora, pokazatelja #37a Uspostava novog sustava vlastite potrošnje proizvodnog postrojenja i samoopskrbe, Ministarstvo gospodarstva je zaduženo za uspostavljanje novog sustava vlastite potrošnje proizvodnog postrojenja i samoopskrbe, koji mora biti izrađen do 31. ožujka 2025., a s njegovom primjenom će se početi od 1. siječnja 2026.
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji („Narodne novine“, br. 138/21 i 83/23)
Zakon o tržištu električne energije („Narodne novine“, br. 111/21 i 83/23)
Direktiva (EU) 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (preinaka), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/ALL/?uri=CELEX:32018L2001
Dodatno obrazloženo mišljenje upućeno Republici Hrvatskoj na temelju članka 258. Ugovora o funkcioniranju Europske unije zbog neobavješćivanja o mjerama za prenošenje u nacionalno pravo Direktiva (EU) 2018/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (SL L 328, 21.12.2018., str. 82.)
Direktiva (EU) 2023/2413 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. listopada 2023. o izmjeni Direktive (EU) 2018/2001, Uredbe (EU) 2018/1999 i Direktive 98/70/EZ u pogledu promicanja energije iz obnovljivih izvora te o stavljanju izvan snage Direktive Vijeća (EU) 2015/652.
Prijedlog ažuriranog Integriranog nacionalnog energetskog i klimatskog plana Republike Hrvatske za razdoblje od 2021. - 2030. (NECP)
Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021.-2026. (NPOO)
Godišnja izvješća Hrvatske energetske regulatorne agencije 2021.-2023. (poglavlja o električnoj energiji)
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
a. Potpuno prenošenje svih odredbi Direktive (EU) 2018/2001 o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora u hrvatsko zakonodavstvo.
b. Ispunjenje pokazatelja #37a u NPOO: Uspostava novog sustava vlastite potrošnje proizvodnog postrojenja i samoopskrbe, koji mora biti izrađen do 31. ožujka 2025., a stupa na snagu 1. siječnja 2026.
c. Propisivanje nacionalnog cilja korištenja energije iz obnovljivih izvora energije od najmanje 42,5% obnovljivih izvora energije u konačnoj bruto potrošnji energije do 2030. u Republici Hrvatskoj .
3.2.
Opis svrhe propisa
Izmjene i dopune Zakona o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji donose se radi potpunog prenošenja svih odredbi Direktive (EU) 2018/2001 o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora (SL L 328, 21.12. 2018.) u hrvatsko zakonodavstvo.
Ovim Zakonom u hrvatsko zakonodavstvo prenose se sljedeće odredbe, a vezano uz procjenu Europske komisije da pojedine odredbe Direktive (EU) 2018/2001 još uvijek nisu prenesene i to: članak 2. stavak 31. Direktive (EU) 2018/2001; članak 3. stavak 3. zadnja rečenica Direktive (EU) 2018/2001; djelomični prijenos točke (b) članka 15. stavka 1. drugog podstavka Direktive (EU) 2018/2001; članak 15. stavak 3. prva rečenica Direktive (EU) 2018/2001; članak 18. stavak 3. prva rečenica Direktive (EU) 2018/2001; članak 19. stavak 2. prvi podstavak prva rečenica Direktive (EU) 2018/2001; članak 21. stavak 6. Direktive (EU) 2018/2001; članak 22. stavak 3. Direktive (EU) 2018/2001; članak 24 stavak 9. Direktive (EU) 2018/2001.
Zakonom se, umjesto dosadašnjih 36,6%, propisuje ostvarenje nacionalnog cilja korištenja energije iz obnovljivih izvora energije od najmanje 42,5% obnovljivih izvora energije u konačnoj bruto potrošnji energije do 2030. u Republici Hrvatskoj, sukladno podlogama i metodologiji primijenjenoj u NECP-u.
Dodaje se obveza osiguravanja objektivnosti, transparentnosti i razmjernosti propisa kojima se uređuje izdavanje odobrenja, certificiranje i izdavanje dozvola, te da propisi ne diskriminiraju podnositelje zahtjeva i da u cijelosti uzimaju u obzir posebnosti pojedinih tehnologija obnovljive energije.
Propisuje se način registracije zajednica obnovljive energije, odnosno upis i vođenje registra zajednica obnovljive energije.
Onemogućuje se dodjela potpora za energiju iz obnovljivih izvora proizvedenu putem spaljivanja otpada ukoliko nisu ispunjene obveze odvojenog prikupljanja otpada.
Definira se kriterij održivosti i uštede emisija stakleničkih plinova za biogoriva, tekuća biogoriva i goriva iz biomase, provjera usklađenost s kriterijima održivosti i uštede emisija stakleničkih plinova i izračun utjecaja biogoriva, tekućih biogoriva i goriva iz biomase na stakleničke plinove.
Propisuje se donošenje plana za određivanje namjenskih infrastrukturnih područja za razvoj elektroenergetske mreže i skladištenjem, potrebnih za integraciju energije iz obnovljivih izvora u elektroenergetski sustav, te područja za ubrzanje obnovljivih izvora energije u cilju zaštite okoliša i rasterećenje administrativnih postupaka.
Definiraju se i nova pravila za vlastitu potrošnju proizvodnog postrojenja i samoopskrbu električnom energijom te novi poticajni okvir za promicanje i olakšavanje razvoja potrošnje vlastite energije iz obnovljivih izvora posebice u dijelu dijeljenja energije.
Propisuje se donošenje propisa iz nadležnosti Agencije (HERA), operatora tržišta energije i ministarstva nadležnog za energetiku.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Druga normativna rješenja nisu primjenjiva zbog toga što se Direktiva (EU) 2018/2001 u potpunosti treba prenijeti u hrvatsko zakonodavstvo, a za to su potrebne izmjene i dopune Zakona o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji („Narodne novine“, broj138/21. i 83/23.). Nenormativnim rješenjima se ne može postići namjeravani cilj, s obzirom na to da se radi o materiji koja se uređuje zakonom.
3.4.
Izvor podataka:
Europska komisija, Dodatno obrazloženo mišljenje, povreda br. 2021/0248
Zakon o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji („Narodne novine“, br. 138/21 i 83/23)
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Novim sustavom (od 1.1.2026.) svim kupcima za preuzetu energiju od opskrbljivača osigurat će se jednak tretman u pogledu pristupa distribucijskoj mreži i mrežarina. Novi sustav će redizajnirati način obračuna naknade za vlastitu proizvodnju električne energije u samoopskrbi isporučene u mrežu, a sve naknade i pristojbe, uključujući mrežne tarife, moraju odražavati troškove i biti razmjerne i nediskriminirajuće.
Istovremeno, novi sustav će stvoriti poticaje kupce da se udružuju u zajednice obnovljive energije i razmjenjuju energiju, te će i nadalje imati zaštićenost da će proizvedena energija poslana u mrežu biti preuzeta od strane opskrbljivača. Precizira se uloga aktivnog kupca te se za sve osobe bilo pravne ili fizičke utvrđuje preuzimanje iz mreže ili isporuka u mrežu u realnom vremenu, pri čemu jedan kupac sa svojim OIB-om može imati razmjenu sam sa sobom na različitim lokacijama uz plaćanje za korištenje mreže.
Naknade i pristojbe neće se obračunavati za vlastitu proizvodnju električne energije koja ostaje u objektima potrošača vlastite energije čime će se promovirati i skladištenje energije na mjestu proizvodnje.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Učinak na korisnike postrojenja za samoopskrbu, kupaca s vlastitom proizvodnjom i zajednice obnovljive energije.
Učinak na opskrbljivače i operatore distribucijskog sustava.
građani
poduzeća
javne ustanove
zajednice obnovljivih izvora energije
opskrbljivači
HEP – ODS d.o.o.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Učinak zbog usklađivanja kriterija održivosti i uštede stakleničkih plinova, primarno na poljoprivredni i šumarski sektor.
Mikro, mali, srednji i veliki poduzetnici.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Učinak na građane korisnike postrojenja za samoopskrbu, kupaca s vlastitom proizvodnjom i zajednice obnovljive energije, zbog promjene obračuna predane el. energije u mrežu – način obračuna predane energije je korigiran prema tržišnim načelima. Dosadašnji sustav nije nadalje moguće primjenjivati kao poticaj postrojenjima u samoopskrbi jer dovodi kupce koji nemaju postrojenja za samoopskrbu u neravnopravniji položaj. Tako će sada svi kupci plaćati za energiju preuzetu iz mreže sukladno propisanim visinama tarifa naknade za korištenje mreže.
Buduća zadaća HERA je da temeljem analize utvrdi mogućnost prilagodbe tarifa u smislu promocije udruživanja i razmjene energije na lokalnoj razini na način kojim će se ostvariti rasterećenje mreže u distribuiranoj proizvodnji.
Temeljem toga HERA se zadužuje za izradu poticajnog okvira temeljem analize troškova i koristi od dijeljenja električne energije i utjecaja na naknadu za korištenje distribucijske mreže i druga propisana davanja, u roku od 6 (šest) mjeseci od stupanja na snagu ovog zakona s primjenom od 1. siječnja 2026.
Učinak na operatore distribucijskog sustava – nediskriminativna naknada za korištenje mreže, zbog promijenjenog načina obračuna osigurati će prihode koji su vezani uz korištenje mreže od strane svih kupaca za preuzetu energiju iz mreže.
Operator tržišta energije će uskladit Pravila organiziranja veleprodajnih tržišta električne energije („Narodne novine“, br. 107/2019) s odredbama ovog Zakona u dijelu koji se odnosi na sudjelovanje zajednica obnovljive energije na veleprodajnom tržištu, u roku od 6 (šest) mjeseci od stupanja na snagu ovog Zakona.
Ministarstvo će, u suradnji s ministarstvom nadležnim za prostorno planiranje, ministarstvom nadležnim za zaštitu okoliša i prirode te operatorom prijenosnog sustava izraditi plan za određivanje namjenskih infrastrukturnih područja za razvoj elektroenergetske mreže i skladištenjem, koji su potrebni za integraciju energije iz obnovljivih izvora u elektroenergetski sustav, u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Učinak zbog usklađivanja kriterija održivosti i uštede stakleničkih plinova, primarno na poljoprivredni i šumarski sektor – obaveza dokazivanja kriterija održivosti i uštede stakleničkih plinova doprinijet će nabavci sirovina koje ispunjavaju ove uvjete, a posljedično dovesti do smanjenja emisija stakleničkih plinova i održivijeg korištenja šumskih i poljoprivrednih površina.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nema učinaka.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nema učinaka.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
5.6.
Izvor podataka:
Nema izvora podataka.
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
Ured za zakonodavstvo
Ministarstvo financija
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine
Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva
Ministarstvo turizma i sporta
Povjerenik za informiranje
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Očekuje se usklađenje s EU zakonodavstvom u pogledu samoopskrbe i kupaca s vlastitom proizvodnjom te primjene kriterija održivosti i uštede stakleničkih plinova.
Ove Izmjene i dopune Zakona o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji također utiru put prema prenošenju Direktive (EU) 2023/2413 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. listopada 2023. o izmjeni Direktive (EU) 2018/2001, Uredbe (EU) 2018/1999 i Direktive 98/70/EZ u pogledu promicanja energije iz obnovljivih izvora te o stavljanju izvan snage Direktive Vijeća (EU) 2015/652.
Osigurava se pravičan položaj prema distribucijskoj mreži za sve kupce uključivo aktivne kupce koji imaju postrojenja za samoopskrbu i vlastitu potrošnju i za one koji su samo kupci u odnosu na plaćanje naknada za korištenje mreže.
Na taj se način promovira korištenje energije na mjestu proizvodnje i udruživanje u zajednice obnovljivih izvora energije čiji će članovi međusobno dijeliti električne energije .
Negativni učinci:
Za nove korisnike postrojenja za samoopskrbu nakon 31.12.2025, zbog promjene obračuna predane el. energije u mrežu, može se očekivati da će doći do dužeg povrata uloženih sredstava u odnosu na istu cijenu električne energije na tržištu.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Očekuju se pretežito pozitivni učinci ta elektroenergetski sustav i tržište električne energije u cjelini, obzirom na usklađivanje s zakonodavstvom EU tijekom čijeg donošenja direktiva su ovi elementi vrednovani kroz sveobuhvatne analize.
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: MINISTAR
Ante Šušnjar
Datum: 26. veljače 2025.