Problematika zaštite zraka u zakonodavstvu Republike Hrvatske regulirana je Zakonom o zaštiti zraka (Narodne novine, br. 130/11, 47/14) i provedbenim propisima donesenim temeljem ovog Zakona.
Hrvatski sabor donio je Zakon o zaštiti zraka (Narodne novine, br. 130/11, 47/14) kojim se određuju nadležnost i odgovornost za zaštitu zraka i ozonskog sloja, ublažavanje klimatskih promjena i prilagodbu klimatskim promjenama, planski dokumenti, praćenje i procjenjivanje kvalitete zraka, mjere za sprječavanje i smanjivanje onečišćavanja zraka, izvještavanje o kvaliteti zraka i razmjeni podataka, djelatnost praćenja kvalitete zraka i emisija u zrak, tvari koje oštećuju ozonski sloj i fluorirani staklenički plinovi, praćenje emisija stakleničkih plinova i mjere za ublažavanje i prilagodbu klimatskim promjenama,, informacijski sustav zaštite zraka, financiranje zaštite zraka, ozonskog sloja, ublažavanja klimatskih promjena i prilagodbe klimatskim promjenama, upravni i inspekcijski nadzor.
Europska komisija usvojila je 28. kolovoza 2015. Direktivu 2015/1480 o izmjeni određenih priloga direktivama 2004/107/EZ i 2008/50/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju pravila za referentne metode, validaciju podataka i lokaciju točaka uzorkovanja za ocjenjivanje kvalitete zraka, a koja Direktiva definira referentne metode mjerenja kvalitete zraka u svrhu procjenjivanja razina onečišćenosti uvodeći najnovija izdanja normi, pojašnjava način priznavanja tipskih odobrenja kojima se dokazuje da oprema zadovoljava zahtjeve referentnih metoda koja su izdana u drugim državama članicama Europske unije, usklađuje ciljeve kvalitete podataka sa zahtjevima normi, pojašnjava ulogu i zadatke Nacionalnih referentnih laboratorija u cilju osiguranja kvalitete procjenjivanja kvalitete zraka – validaciju podataka, uklanja nejasnoće vezano uz kriterije za odabir lokacija mjernih mjesta i dokumentaciju mjernih mjesta, uvodi zahtjeve za procjenjivanje prizemnog ozona koji uzimaju u obzir nacionalne uvjete.
Predmetnu Direktivu potrebno je prenijeti u hrvatsko zakonodavstvo.
Također, tijekom provedbe Zakona i provedbenih propisa donesenih temeljem istoga uočene su određene nejasnoće i nepreciznosti, te se Nacrtom prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti zraka iste planiraju otkloniti. Potrebno je i navesti određene direktive koje je potrebno transponirati kroz podzakonske akte.
2.CILJEVI
Izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti zraka omogućit će se prenošenje odredbi Direktive Komisije (EU) 2015/1480 оd 28. kolovoza 2015. o izmjeni određenih priloga direktivama 2004/107/EZ i 2008/50/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju pravila za referentne metode, validaciju podataka i lokaciju točaka uzorkovanja za ocjenjivanje kvalitete zraka koja definira referentne metode mjerenja kvalitete zraka u svrhu procjenjivanja razina onečišćenosti.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti zraka sadržavat će izmjene i dopune članaka koji se odnose na način provjere kvalitete mjerenja i podataka, način rada referentnih laboratorija, osnivanje i način rada povjerenstva za praćenje rada referentnih laboratorija, uvjete koje moraju ispunjavati, kao i način obrade i prikaza rezultata i usklađenost s hrvatskim normama, način provjere ispravnosti i umjeravanja mjernih instrumenata, te članaka kojima se uređuje pravni okvir za donošenje podzakonskih akata koji se odnose na praćenje kvalitete zraka, kojima se propisuje način praćenja kvalitete zraka i prikupljanja podataka, mjerila za lokacije mjernih mjesta, mjerila za određivanje minimalnog broja mjernih mjesta, referentne metode mjerenja, način dokazivanja ekvivalentnosti za druge metode mjerenja.
Izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti zraka pojasniti će se način priznavanja tipskih odobrenja, pojasniti uloge i zadaci Nacionalnih referentnih laboratorija u cilju osiguranja kvalitete procjenjivanja kvalitete zraka.
Izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti zraka izmijenit će se i dopuniti članci kojima se stvara pravni okvir za prijenos Direktive Vijeća (EU) 2015/652 od 20. travnja 2015. o utvrđivanju metoda izračuna i zahtjeva u vezi s izvješćivanjem u skladu s Direktivom 98/70/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o kakvoći benzinskih i dizelskih goriva te Direktive (EU) 2015/1513 Europskog parlamenta i Vijeća od 9. rujna 2015. o izmjeni Direktive 98/70/EZ o kakvoći benzinskih i dizelskih goriva i izmjeni Direktive 2009/28/EZ o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora kroz podzakonske akte.
Izmjenama i dopunama Zakona otkloniti će se nejasnoće i nepreciznosti u postojećem zakonodavnom okviru uočene u prethodnom razdoblju u cilju učinkovitije i transparentnije primjene uspostavljenog zakonodavnog okvira.
3.MOGUĆE OPCIJE
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1: ne poduzimati ništa
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 3: (normativno rješenje)
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 4: (normativno rješenje)
Normativno rješenje zahtijeva donošenje Zakona kojim će se omogućiti prijenos dijela odredbi Direktive Europske unije.
Normativno rješenje će definirati uloge i zadaci Nacionalnih referentnih laboratorija u cilju osiguranja kvalitete procjenjivanja kvalitete zraka te nadležno tijelo za priznavanje tipskih odobrenja te će se stvoriti pravni okvir za prijenos preostalih odredbi Direktive u podzakonske akte.
Provedba Zakona bi mogla zahtijevati dodatna sredstva iz proračuna, ovisno o odabiru izmjena i dopuna u dijelu koji se odnosi na modeliranje (nabava usluge na tržištu financirana od Fonda koji je izvanproračunsko tijelo ili dodatno zapošljavanje u okviru javnog sektora).
Navedeno normativno rješenje neće imati značajan financijski učinak na gospodarske subjekte.
Normativnim rješenjem neće se povećati administrativne prepreke u poslovanju pravnih subjekata.
Normativno rješenje neće utjecati na tržišno natjecanje.
Normativno rješenje neće imati učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana i interesne skupine u društvu.
Normativnim rješenjem se dodatno razvija i unapređuje sustav mjerenja kvalitete zraka.
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga iskaza
4.SAVJETOVANJE
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
5.PREPORUČENA OPCIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
6.PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
7.PRILOZI
Teze o sadržaju propisa za izmjene i/ili dopune Zakona o zaštiti zraka (Narodne novine, br. 130/11, 47/14)
ISKAZ O PROCJENI UČINAKA ZA
IZMJENE I/ILI DOPUNE ZAKONA O ZAŠTITI ZRAKA
(Narodne novine, br. 130/11, 47/14)
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
1. PROBLEM
Problematika zaštite zraka u zakonodavstvu Republike Hrvatske regulirana je Zakonom o zaštiti zraka (Narodne novine, br. 130/11, 47/14) i provedbenim propisima donesenim temeljem ovog Zakona.
Hrvatski sabor donio je Zakon o zaštiti zraka (Narodne novine, br. 130/11, 47/14) kojim se određuju nadležnost i odgovornost za zaštitu zraka i ozonskog sloja, ublažavanje klimatskih promjena i prilagodbu klimatskim promjenama, planski dokumenti, praćenje i procjenjivanje kvalitete zraka, mjere za sprječavanje i smanjivanje onečišćavanja zraka, izvještavanje o kvaliteti zraka i razmjeni podataka, djelatnost praćenja kvalitete zraka i emisija u zrak, tvari koje oštećuju ozonski sloj i fluorirani staklenički plinovi, praćenje emisija stakleničkih plinova i mjere za ublažavanje i prilagodbu klimatskim promjenama,, informacijski sustav zaštite zraka, financiranje zaštite zraka, ozonskog sloja, ublažavanja klimatskih promjena i prilagodbe klimatskim promjenama, upravni i inspekcijski nadzor.
Europska komisija usvojila je 28. kolovoza 2015. Direktivu 2015/1480 o izmjeni određenih priloga direktivama 2004/107/EZ i 2008/50/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju pravila za referentne metode, validaciju podataka i lokaciju točaka uzorkovanja za ocjenjivanje kvalitete zraka, a koja Direktiva definira referentne metode mjerenja kvalitete zraka u svrhu procjenjivanja razina onečišćenosti uvodeći najnovija izdanja normi, pojašnjava način priznavanja tipskih odobrenja kojima se dokazuje da oprema zadovoljava zahtjeve referentnih metoda koja su izdana u drugim državama članicama Europske unije, usklađuje ciljeve kvalitete podataka sa zahtjevima normi, pojašnjava ulogu i zadatke Nacionalnih referentnih laboratorija u cilju osiguranja kvalitete procjenjivanja kvalitete zraka – validaciju podataka, uklanja nejasnoće vezano uz kriterije za odabir lokacija mjernih mjesta i dokumentaciju mjernih mjesta, uvodi zahtjeve za procjenjivanje prizemnog ozona koji uzimaju u obzir nacionalne uvjete.
Predmetnu Direktivu potrebno je prenijeti u hrvatsko zakonodavstvo.
Također, tijekom provedbe Zakona i provedbenih propisa donesenih temeljem istoga uočene su određene nejasnoće i nepreciznosti, te se Nacrtom prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti zraka iste planiraju otkloniti. Potrebno je i navesti određene direktive koje je potrebno transponirati kroz podzakonske akte.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
2. CILJEVI
Izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti zraka omogućit će se prenošenje odredbi Direktive Komisije (EU) 2015/1480 оd 28. kolovoza 2015. o izmjeni određenih priloga direktivama 2004/107/EZ i 2008/50/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju pravila za referentne metode, validaciju podataka i lokaciju točaka uzorkovanja za ocjenjivanje kvalitete zraka koja definira referentne metode mjerenja kvalitete zraka u svrhu procjenjivanja razina onečišćenosti.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti zraka sadržavat će izmjene i dopune članaka koji se odnose na način provjere kvalitete mjerenja i podataka, način rada referentnih laboratorija, osnivanje i način rada povjerenstva za praćenje rada referentnih laboratorija, uvjete koje moraju ispunjavati, kao i način obrade i prikaza rezultata i usklađenost s hrvatskim normama, način provjere ispravnosti i umjeravanja mjernih instrumenata, te članaka kojima se uređuje pravni okvir za donošenje podzakonskih akata koji se odnose na praćenje kvalitete zraka, kojima se propisuje način praćenja kvalitete zraka i prikupljanja podataka, mjerila za lokacije mjernih mjesta, mjerila za određivanje minimalnog broja mjernih mjesta, referentne metode mjerenja, način dokazivanja ekvivalentnosti za druge metode mjerenja.
Izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti zraka pojasniti će se način priznavanja tipskih odobrenja, pojasniti uloge i zadaci Nacionalnih referentnih laboratorija u cilju osiguranja kvalitete procjenjivanja kvalitete zraka.
Izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti zraka izmijenit će se i dopuniti članci kojima se stvara pravni okvir za prijenos Direktive Vijeća (EU) 2015/652 od 20. travnja 2015. o utvrđivanju metoda izračuna i zahtjeva u vezi s izvješćivanjem u skladu s Direktivom 98/70/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o kakvoći benzinskih i dizelskih goriva te Direktive (EU) 2015/1513 Europskog parlamenta i Vijeća od 9. rujna 2015. o izmjeni Direktive 98/70/EZ o kakvoći benzinskih i dizelskih goriva i izmjeni Direktive 2009/28/EZ o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora kroz podzakonske akte.
Izmjenama i dopunama Zakona otkloniti će se nejasnoće i nepreciznosti u postojećem zakonodavnom okviru uočene u prethodnom razdoblju u cilju učinkovitije i transparentnije primjene uspostavljenog zakonodavnog okvira.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
3. MOGUĆE OPCIJE
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1: ne poduzimati ništa
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 2: (nenormativno rješenje)
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 3: (normativno rješenje)
Ne razmatra se
Ne razmatra se
Opcija 4: (normativno rješenje)
Normativno rješenje zahtijeva donošenje Zakona kojim će se omogućiti prijenos dijela odredbi Direktive Europske unije.
Normativno rješenje će definirati uloge i zadaci Nacionalnih referentnih laboratorija u cilju osiguranja kvalitete procjenjivanja kvalitete zraka te nadležno tijelo za priznavanje tipskih odobrenja te će se stvoriti pravni okvir za prijenos preostalih odredbi Direktive u podzakonske akte.
Provedba Zakona bi mogla zahtijevati dodatna sredstva iz proračuna, ovisno o odabiru izmjena i dopuna u dijelu koji se odnosi na modeliranje (nabava usluge na tržištu financirana od Fonda koji je izvanproračunsko tijelo ili dodatno zapošljavanje u okviru javnog sektora).
Navedeno normativno rješenje neće imati značajan financijski učinak na gospodarske subjekte.
Normativnim rješenjem neće se povećati administrativne prepreke u poslovanju pravnih subjekata.
Normativno rješenje neće utjecati na tržišno natjecanje.
Normativno rješenje neće imati učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana i interesne skupine u društvu.
Normativnim rješenjem se dodatno razvija i unapređuje sustav mjerenja kvalitete zraka.
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga iskaza
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
4. SAVJETOVANJE
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
5. PREPORUČENA OPCIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
6. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
Ispunjava se nakon provedenog savjetovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
7. PRILOZI
Teze o sadržaju propisa za izmjene i/ili dopune Zakona o zaštiti zraka (Narodne novine, br. 130/11, 47/14)
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike