Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju jedan od ciljeva bila je revizija osiguranih osoba prema osnovama osiguranja u obveznom zdravstvenom osiguranju. U tu svrhu propisana je obveza osiguranim osobama u obveznome zdravstvenom osiguranju po osnovi nezaposlenosti, a koje se ne vode u evidenciji nezaposlenih osoba Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (u daljnjem tekstu: HZZ) osobnog pristupa Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje (u daljnjem tekstu: Zavod) radi provjere okolnosti temeljem kojih im je taj status utvrđen jednom u tri mjeseca.
Radi izjednačavanja u propisanom postupanju svih osiguranih osoba kojima je status u obveznom zdravstvenom osiguranju utvrđen po osnovi nezaposlenosti predlaže se obveza osobnog pristupa i za učenike i studente koji su se javili Zavodu u roku od 30 dana od gubitka statusa redovnog učenika odnosno studenta kao što je ista obveza propisana i za učenike odnosno studente koji su redovito završili školovanje.
Od primjene Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju („Narodne novine“, broj 33/23.) uočeni su nedostaci koji se odnose na nepropisivanje iznimke od obveze osobnog pristupa Zavodu osiguranih osoba kojima je utvrđen status po osnovi nezaposlenosti, a koje su se u praksi pokazale potrebnima.
Najviši iznos naknade plaće nije se mijenjao kroz duže vremensko razdoblje odnosno od 2006. godine od kada se veže uz proračunsku osnovicu koja se od tada nije mijenjala. Povećanje naknada plaće za vrijeme privremene nesposobnosti odnosno spriječenosti za rad nužno je kako bi se pratilo povećanje troškova života, minimalne plaće kao i naknada koje ostvaruju korisnici u sustavu rodiljnih i roditeljskih potpora koje su se posljednjih godina više puta povećavale u okviru ciljeva demografske politike.
2.2.
Izvor podataka:
- Zakon o obveznom zdravstvenom osiguranju („Narodne novine“, broj 80/13., 137/13., 98/19. i 33/23.)
Cilj propisivanja obveze osobnog pristupa za redovite učenike i studente koji su
izgubili status redovitih učenika i studenata je izjednačavanje u pravima i obvezama s ostalim osiguranim osobama po osnovi nezaposlenosti.
Cilj propisivanja iznimki od obveze osobnog pristupanja Zavodu je zaštita posebno
osjetljivih kategorija osiguranih osoba od gubitka statusa (korisnica prava iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora te osiguranih osoba koje zbog zdravstvenog stanja ili drugog objektivnog razloga spriječene u izvršenju svoje zakonske obveze).
Cilj povećanja najnižeg i najvišeg mjesečnog iznosa naknade plaće koje terete
sredstva obveznoga zdravstvenog osiguranja i državnog proračuna za vrijeme privremene nesposobnosti za rad zbog pojave zaraze u okolini osiguranika je unaprjeđenje materijalnog položaja osiguranih osoba koje su privremeno nesposobne odnosno spriječene za rad.
3.2.
Opis svrhe propisa
Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju jedan od ciljeva bila je revizija osiguranih osoba prema osnovama osiguranja u obveznom zdravstvenom osiguranju. U tu svrhu propisana je obveza osiguranim osobama u obveznome zdravstvenom osiguranju po osnovi nezaposlenosti osobnog pristupa Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje (u daljnjem tekstu: Zavod) radi provjere okolnosti temeljem kojih im je taj status utvrđen.
Sve aktualnija problematika stjecanja te zadržavanja statusa u obveznom zdravstvenom osiguranju osoba koje su izvan sustava rada, odnosno kojima je utvrđen status po osnovi njihove nezaposlenosti te sve učestalije zlouporabe toga statusa potaknula su inicijativu da se status za navedene osobe u obveznom zdravstvenom osiguranju uvjetuje prijavom i vođenjem u evidenciji nezaposlenih osoba HZZ-a ili osobnim pristupom osiguranih osoba radi provjere okolnosti temeljem kojih im je utvrđen status u obveznom zdravstvenom osiguranju.
Naime, osobama s reguliranim prebivalištem, stalnim boravkom ili dugotrajnim boravištem u Republici Hrvatskoj koje se ne vode u evidenciji nezaposlenih osoba HZZ-a za ulazak u sustav obveznoga zdravstvenog osiguranja bilo je dovoljno da uz prethodno reguliran građanski status u propisanom roku (30 dana) izvrše prijavu Zavodu.
Navedeni status su zadržavale sve dok su imale uredno reguliran građanski status u Republici Hrvatskoj ili dok status osigurane osobe nisu ostvarile prema nekom drugom zakonskom osnovu osiguranja odnosno dok nisu izvršile svoju zakonsku obvezu i podnijele odjavu s obveznoga zdravstvenog osiguranja kada više nisu ispunjavale zakonske uvjete za zadržavanje statusa osigurane osobe prema tom osnovu osiguranja. Status su zadržavale bez dodatnih uvjeta ili obveza, a pored toga zbog propuštanja zakonske obveze odjave s obveznoga zdravstvenog osiguranja ostvarivale su status i prava iz obveznoga zdravstvenog osiguranja iako za to više nije bilo pravne osnove.
Budući da je Zavod ovlašten za vrijeme utvrđenog statusa osigurane osobe provjeravati postojanje okolnosti osnovom kojih je osiguranoj osobi taj status utvrđen uvedena je obveza osobnog pristupa Zavodu jednom u tri mjeseca za osigurane osobe koje se ne vode u evidenciji nezaposlenih osoba HZZ-a, a imaju prebivalište, stalni boravak ili dugotrajno boravište u Republici Hrvatskoj, a koje su se javile Zavodu u roku od 30 dana od:
- prestanka radnog odnosa, prestanka obavljanja djelatnosti ili od dana prestanka primanja naknade plaće
- prijevremenog prestanka služenja vojnog roka odnosno dragovoljnog služenja vojnog roka odnosno od dana isteka propisanog roka za služenje vojnog roka odnosno dragovoljnog služenja vojnog roka
- otpuštanja iz ustanove za izvršenje kaznenih i prekršajnih sankcija, iz zdravstvene ili druge specijalizirane ustanove, ako je bila primijenjena sigurnosna mjera obveznoga psihijatrijskog liječenja ili obveznoga liječenja od ovisnosti u zdravstvenoj ustanovi
- navršenih 18 godina života, ako nisu obvezno zdravstveno osigurane po drugoj osnovi
- isteka školske odnosno akademske godine u kojoj su završile redovito školovanje prema propisima o redovitom školovanju u Republici Hrvatskoj ili drugoj državi članici odnosno položenoga završnog ispita.
Navedena obveza osobnog pristupa prema važećem Zakonu o obveznom zdravstvenom osiguranju, između ostalih, odnosi se na učenike i studente koji su završili redovito školovanje prema propisima o redovitom školovanju u Republici Hrvatskoj ili drugoj državi članici odnosno položenoga završnog ispita te je radi ujednačenog postupanja potrebno istom obvezom obuhvatiti i učenike odnosno studente koje su izgubili status redovitih učenika odnosno studenata ako su se javili Zavodu u roku od 30 dana od dana gubitka statusa redovitog učenika odnosno studenta. Navedeno se predlaže budući da se u obje situacije radi o učenicima i studentima kojima se po prestanku statusa temeljem redovitog školovanja utvrđuje status u obveznom zdravstvenom osiguranju po istoj osnovi osiguranja odnosno obvezno se zdravstveno osiguravaju prema osnovi nezaposlenosti.
Od stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju, odnosno od 1. travnja 2023. godine uočeni su problemi u provođenju odredbe o obveznom osobnom pristupu Zavodu za osigurane osobe koje se ne vode u evidenciji nezaposlenih osoba HZZ-a s obzirom da istim zakonom nisu propisane iznimke od navedene obveze. Obveza osobnog pristupa je uzrokovala značajnije probleme korisnicama rodiljnih i roditeljskih potpora budući se započinjanjem korištenja jednog od prava iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora iste više ne mogu voditi u evidenciji nezaposlenih osoba HZZ-a te stoga podliježu obvezi osobnog pristupa Zavodu jednom u tri mjeseca. Radi se o iznimno osjetljivoj kategoriji osiguranih osoba koje uslijed ne javljanja Zavodu gube status u obveznom zdravstvenom osiguranju, a koji je uvjet za ostvarivanje naknada iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora te je stoga nužno da se navedena kategorija izuzme od obveze osobnog pristupa kako radi nesmetane brige o novorođenom djetetu tako i radi pravne sigurnosti koja će majkama omogućiti zadržavanje statusa u obveznome zdravstvenom osiguranju bez dodatnih uvjeta za vrijeme korištenja prava, a time i daljnjeg ostvarivanja prava na novčane naknade iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora.
Pored osiguranih osoba koje su u korištenju prava iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora, također se od primjene Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju ukazalo nužnim propisivanje iznimke od osobnog pristupa Zavodu i za osigurane osobe koje su zbog zdravstvenog stanja ili drugog objektivnog razloga kao što je primjerice redovito školovanje u inozemstvu duže od tri mjeseca, opravdano spriječene u izvršenju svoje zakonske obveze. Stoga se predlaže da se i u ovim slučajevima propiše iznimka od osobnog pristupa Zavodu kako bi se stvorili pravni temelji za uvažavanje opravdanih razloga, a sve kako osigurane osobe istekom roka od tri mjeseca ne bi izgubile status u obveznome zdravstvenom osiguranju.
Naknade plaće koje ostvaruju osiguranici u okviru obveznoga zdravstvenog osiguranja koje terete sredstva obveznoga zdravstvenoga osiguranja i sredstva državnog proračuna za vrijeme privremene nesposobnosti za rad zbog pojave zaraze u okolini osiguranika, limitirane su najvišim mjesečnim iznosom za puno radno vrijeme koji sukladno važećem Zakonu o obveznom zdravstvenom osiguranju ne može iznositi više od proračunske osnovice uvećane za 28% odnosno više od 565,04 eura. Također je za puno radno vrijeme i cijeli mjesec propisan i najniži iznos naknade plaće koja iznosi 110, 36 eura.
Najviši iznos naknade plaće nije se mijenjao kroz duže vremensko razdoblje odnosno od 2006. godine od kada se veže uz proračunsku osnovicu koja se od tada nije mijenjala. Povećanje naknada plaće za vrijeme privremene nesposobnosti odnosno spriječenosti za rad nužno je kako bi se pratilo povećanje troškova života, minimalne plaće kao i naknada koje ostvaruju korisnici u sustavu rodiljnih i roditeljskih potpora koje su se posljednjih godina više puta povećavale u okviru ciljeva demografske politike. Stoga se predlaže povećanje najnižeg i najvišeg mjesečnog iznosa naknada plaće koje terete sredstva obveznoga zdravstvenog osiguranja odnosno državnog proračuna za naknadu plaće za vrijeme privremene nesposobnosti za rad zbog pojave zaraze u okolini osiguranika za puno radno vrijeme i cijeli mjesec u iznosu od 80% proračunske osnovice (353,15 eura) za najniži iznos, a 225,5 % proračunske osnovice (995,45 eura) za najviši iznos. Maksimalni iznos naknade plaće tijekom privremene nesposobnosti odnosno spriječenosti za rad podići će se s dosadašnjih 565,04 eura (proračunska osnovica uvećana za 28%) na 995,45 eura (225,5% proračunske osnovice).
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativno rješenje nije primjenjivo nego je potrebno pristupiti izmjenama i dopunama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju.
Cilj propisivanja obveze osobnog pristupa za redovite učenike i studente koji su izgubili status redovitih učenika i studenata je izjednačavanje u pravima i obvezama s ostalim osiguranim osobama po osnovi nezaposlenosti.
Cilj propisivanja iznimki od obveze osobnog pristupanja Zavodu je zaštita posebno osjetljivih kategorija osiguranih osoba od gubitka statusa (korisnica prava iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora te osiguranih osoba koje zbog zdravstvenog stanja ili drugog objektivnog razloga spriječene u izvršenju svoje zakonske obveze).
Cilj povećanja najnižeg i najvišeg mjesečnog iznosa naknade plaće koje terete sredstva obveznoga zdravstvenog osiguranja i državnog proračuna za vrijeme privremene nesposobnosti za rad zbog pojave zaraze u okolini osiguranika je unaprjeđenje materijalnog položaja osiguranih osoba koje su privremeno nesposobne odnosno spriječene za rad.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na gospodarstvo.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Zaštita skupina s posebnim interesima i potrebama
Demografski razvitak koji uključuje poticanje nataliteta putem financijskih poticaja
Osigurane osobe u sustavu obveznog zdravstvenog osiguranja
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području gospodarstva.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju dovest će do pozitivnog učinka na materijalni status osiguranih osoba koje su privremeno nesposobne odnosno spriječene za rad. Također će se olakšati pozicija korisnica rodiljnih i roditeljskih potpora budući iste neće imati obvezu osobnoga pristupa Zavodu kako bi zadržale status u obveznom zdravstvenom osiguranju te time i ostvarivanje prava na naknade iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora dok su u korištenju istih.
Propisivanje iznimke od obveze osobnog pristupa za osigurane osobe koje zbog zdravstvenog stanja ili drugog opravdanog razloga nisu u mogućnosti osobno pristupiti Zavodu omogućit će toj kategoriji osiguranih osoba zadržavanje statusa u obveznom zdravstvenom osiguranju.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u drugim područjima.
Savjetovanje se provodi u trajanju u pravilu u roku od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) objavom nacrta prijedloga zakona i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa, kao dva odvojena savjetovanja.
6.2.
Konzultacije:
Istovremeno s provedbom postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo.
1. povećanje maksimalnog i minimalnog iznosa naknade plaće koja se isplaćuje tijekom privremene nesposobnosti odnosno spriječenosti za rad na teret sredstava Zavoda i državnog proračuna
2. sprječavanje gubitka statusa osigurane osobe Zavoda zbog izvanrednih okolnosti koje su spriječile osobni pristup Zavodu (radi provjere okolnosti na temelju kojih im je status osiguranika utvrđen)
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Povećanje limita naknade plaće tijekom privremene nesposobnosti odnosno spriječenosti za rad koja se ostvaruje u okviru obveznoga zdravstvenog osiguranja dovest će do pozitivnog učinka na materijalni status odnosno životni standard socijalno osjetljivih skupina - osiguranih osoba Zavoda koje su privremeno nesposobne odnosno spriječene za rad.
Također, dodatno se jača položaj socijalno osjetljivih skupina kroz utvrđivanje iznimke za osobni pristup Zavodu,radi provjere okolnosti na temelju kojih im je status osiguranika utvrđen, te se navedenim osiguranim osobama omogućava da zadrže svoj status i u slučaju kada su propustile osobno pristupiti Zavodu, a za to je postajao opravdani razlog te su o tome obavijestile Zavod.
Savjetovanje o Obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa za Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopuni Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju
PRILOG 4. OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo zdravstva
1.2.
Naziv propisa:
Prijedlog Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne: DA
Naziv akta: Program Vlade Republike Hrvatske 2024.-2028.
Strategija demografske revitalizacije Republike Hrvatske do 2033. godine
Opis mjere: U skladu s Programom Vlade Republike Hrvatske 2024.-2028., Prioritet 2. Vitalna Hrvatska
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne: NE
Naziv pravne stečevine: /
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju jedan od ciljeva bila je revizija osiguranih osoba prema osnovama osiguranja u obveznom zdravstvenom osiguranju. U tu svrhu propisana je obveza osiguranim osobama u obveznome zdravstvenom osiguranju po osnovi nezaposlenosti, a koje se ne vode u evidenciji nezaposlenih osoba Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (u daljnjem tekstu: HZZ) osobnog pristupa Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje (u daljnjem tekstu: Zavod) radi provjere okolnosti temeljem kojih im je taj status utvrđen jednom u tri mjeseca.
Radi izjednačavanja u propisanom postupanju svih osiguranih osoba kojima je status u obveznom zdravstvenom osiguranju utvrđen po osnovi nezaposlenosti predlaže se obveza osobnog pristupa i za učenike i studente koji su se javili Zavodu u roku od 30 dana od gubitka statusa redovnog učenika odnosno studenta kao što je ista obveza propisana i za učenike odnosno studente koji su redovito završili školovanje.
Od primjene Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju („Narodne novine“, broj 33/23.) uočeni su nedostaci koji se odnose na nepropisivanje iznimke od obveze osobnog pristupa Zavodu osiguranih osoba kojima je utvrđen status po osnovi nezaposlenosti, a koje su se u praksi pokazale potrebnima.
Najviši iznos naknade plaće nije se mijenjao kroz duže vremensko razdoblje odnosno od 2006. godine od kada se veže uz proračunsku osnovicu koja se od tada nije mijenjala. Povećanje naknada plaće za vrijeme privremene nesposobnosti odnosno spriječenosti za rad nužno je kako bi se pratilo povećanje troškova života, minimalne plaće kao i naknada koje ostvaruju korisnici u sustavu rodiljnih i roditeljskih potpora koje su se posljednjih godina više puta povećavale u okviru ciljeva demografske politike.
2.2.
Izvor podataka:
- Zakon o obveznom zdravstvenom osiguranju („Narodne novine“, broj 80/13., 137/13., 98/19. i 33/23.)
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj propisivanja obveze osobnog pristupa za redovite učenike i studente koji su
izgubili status redovitih učenika i studenata je izjednačavanje u pravima i obvezama s ostalim osiguranim osobama po osnovi nezaposlenosti.
Cilj propisivanja iznimki od obveze osobnog pristupanja Zavodu je zaštita posebno
osjetljivih kategorija osiguranih osoba od gubitka statusa (korisnica prava iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora te osiguranih osoba koje zbog zdravstvenog stanja ili drugog objektivnog razloga spriječene u izvršenju svoje zakonske obveze).
Cilj povećanja najnižeg i najvišeg mjesečnog iznosa naknade plaće koje terete
sredstva obveznoga zdravstvenog osiguranja i državnog proračuna za vrijeme privremene nesposobnosti za rad zbog pojave zaraze u okolini osiguranika je unaprjeđenje materijalnog položaja osiguranih osoba koje su privremeno nesposobne odnosno spriječene za rad.
3.2.
Opis svrhe propisa
Posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju jedan od ciljeva bila je revizija osiguranih osoba prema osnovama osiguranja u obveznom zdravstvenom osiguranju. U tu svrhu propisana je obveza osiguranim osobama u obveznome zdravstvenom osiguranju po osnovi nezaposlenosti osobnog pristupa Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje (u daljnjem tekstu: Zavod) radi provjere okolnosti temeljem kojih im je taj status utvrđen.
Sve aktualnija problematika stjecanja te zadržavanja statusa u obveznom zdravstvenom osiguranju osoba koje su izvan sustava rada, odnosno kojima je utvrđen status po osnovi njihove nezaposlenosti te sve učestalije zlouporabe toga statusa potaknula su inicijativu da se status za navedene osobe u obveznom zdravstvenom osiguranju uvjetuje prijavom i vođenjem u evidenciji nezaposlenih osoba HZZ-a ili osobnim pristupom osiguranih osoba radi provjere okolnosti temeljem kojih im je utvrđen status u obveznom zdravstvenom osiguranju.
Naime, osobama s reguliranim prebivalištem, stalnim boravkom ili dugotrajnim boravištem u Republici Hrvatskoj koje se ne vode u evidenciji nezaposlenih osoba HZZ-a za ulazak u sustav obveznoga zdravstvenog osiguranja bilo je dovoljno da uz prethodno reguliran građanski status u propisanom roku (30 dana) izvrše prijavu Zavodu.
Navedeni status su zadržavale sve dok su imale uredno reguliran građanski status u Republici Hrvatskoj ili dok status osigurane osobe nisu ostvarile prema nekom drugom zakonskom osnovu osiguranja odnosno dok nisu izvršile svoju zakonsku obvezu i podnijele odjavu s obveznoga zdravstvenog osiguranja kada više nisu ispunjavale zakonske uvjete za zadržavanje statusa osigurane osobe prema tom osnovu osiguranja. Status su zadržavale bez dodatnih uvjeta ili obveza, a pored toga zbog propuštanja zakonske obveze odjave s obveznoga zdravstvenog osiguranja ostvarivale su status i prava iz obveznoga zdravstvenog osiguranja iako za to više nije bilo pravne osnove.
Budući da je Zavod ovlašten za vrijeme utvrđenog statusa osigurane osobe provjeravati postojanje okolnosti osnovom kojih je osiguranoj osobi taj status utvrđen uvedena je obveza osobnog pristupa Zavodu jednom u tri mjeseca za osigurane osobe koje se ne vode u evidenciji nezaposlenih osoba HZZ-a, a imaju prebivalište, stalni boravak ili dugotrajno boravište u Republici Hrvatskoj, a koje su se javile Zavodu u roku od 30 dana od:
- prestanka radnog odnosa, prestanka obavljanja djelatnosti ili od dana prestanka primanja naknade plaće
- prijevremenog prestanka služenja vojnog roka odnosno dragovoljnog služenja vojnog roka odnosno od dana isteka propisanog roka za služenje vojnog roka odnosno dragovoljnog služenja vojnog roka
- otpuštanja iz ustanove za izvršenje kaznenih i prekršajnih sankcija, iz zdravstvene ili druge specijalizirane ustanove, ako je bila primijenjena sigurnosna mjera obveznoga psihijatrijskog liječenja ili obveznoga liječenja od ovisnosti u zdravstvenoj ustanovi
- navršenih 18 godina života, ako nisu obvezno zdravstveno osigurane po drugoj osnovi
- isteka školske odnosno akademske godine u kojoj su završile redovito školovanje prema propisima o redovitom školovanju u Republici Hrvatskoj ili drugoj državi članici odnosno položenoga završnog ispita.
Navedena obveza osobnog pristupa prema važećem Zakonu o obveznom zdravstvenom osiguranju, između ostalih, odnosi se na učenike i studente koji su završili redovito školovanje prema propisima o redovitom školovanju u Republici Hrvatskoj ili drugoj državi članici odnosno položenoga završnog ispita te je radi ujednačenog postupanja potrebno istom obvezom obuhvatiti i učenike odnosno studente koje su izgubili status redovitih učenika odnosno studenata ako su se javili Zavodu u roku od 30 dana od dana gubitka statusa redovitog učenika odnosno studenta. Navedeno se predlaže budući da se u obje situacije radi o učenicima i studentima kojima se po prestanku statusa temeljem redovitog školovanja utvrđuje status u obveznom zdravstvenom osiguranju po istoj osnovi osiguranja odnosno obvezno se zdravstveno osiguravaju prema osnovi nezaposlenosti.
Od stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju, odnosno od 1. travnja 2023. godine uočeni su problemi u provođenju odredbe o obveznom osobnom pristupu Zavodu za osigurane osobe koje se ne vode u evidenciji nezaposlenih osoba HZZ-a s obzirom da istim zakonom nisu propisane iznimke od navedene obveze. Obveza osobnog pristupa je uzrokovala značajnije probleme korisnicama rodiljnih i roditeljskih potpora budući se započinjanjem korištenja jednog od prava iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora iste više ne mogu voditi u evidenciji nezaposlenih osoba HZZ-a te stoga podliježu obvezi osobnog pristupa Zavodu jednom u tri mjeseca. Radi se o iznimno osjetljivoj kategoriji osiguranih osoba koje uslijed ne javljanja Zavodu gube status u obveznom zdravstvenom osiguranju, a koji je uvjet za ostvarivanje naknada iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora te je stoga nužno da se navedena kategorija izuzme od obveze osobnog pristupa kako radi nesmetane brige o novorođenom djetetu tako i radi pravne sigurnosti koja će majkama omogućiti zadržavanje statusa u obveznome zdravstvenom osiguranju bez dodatnih uvjeta za vrijeme korištenja prava, a time i daljnjeg ostvarivanja prava na novčane naknade iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora.
Pored osiguranih osoba koje su u korištenju prava iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora, također se od primjene Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju ukazalo nužnim propisivanje iznimke od osobnog pristupa Zavodu i za osigurane osobe koje su zbog zdravstvenog stanja ili drugog objektivnog razloga kao što je primjerice redovito školovanje u inozemstvu duže od tri mjeseca, opravdano spriječene u izvršenju svoje zakonske obveze. Stoga se predlaže da se i u ovim slučajevima propiše iznimka od osobnog pristupa Zavodu kako bi se stvorili pravni temelji za uvažavanje opravdanih razloga, a sve kako osigurane osobe istekom roka od tri mjeseca ne bi izgubile status u obveznome zdravstvenom osiguranju.
Naknade plaće koje ostvaruju osiguranici u okviru obveznoga zdravstvenog osiguranja koje terete sredstva obveznoga zdravstvenoga osiguranja i sredstva državnog proračuna za vrijeme privremene nesposobnosti za rad zbog pojave zaraze u okolini osiguranika, limitirane su najvišim mjesečnim iznosom za puno radno vrijeme koji sukladno važećem Zakonu o obveznom zdravstvenom osiguranju ne može iznositi više od proračunske osnovice uvećane za 28% odnosno više od 565,04 eura. Također je za puno radno vrijeme i cijeli mjesec propisan i najniži iznos naknade plaće koja iznosi 110, 36 eura.
Najviši iznos naknade plaće nije se mijenjao kroz duže vremensko razdoblje odnosno od 2006. godine od kada se veže uz proračunsku osnovicu koja se od tada nije mijenjala. Povećanje naknada plaće za vrijeme privremene nesposobnosti odnosno spriječenosti za rad nužno je kako bi se pratilo povećanje troškova života, minimalne plaće kao i naknada koje ostvaruju korisnici u sustavu rodiljnih i roditeljskih potpora koje su se posljednjih godina više puta povećavale u okviru ciljeva demografske politike. Stoga se predlaže povećanje najnižeg i najvišeg mjesečnog iznosa naknada plaće koje terete sredstva obveznoga zdravstvenog osiguranja odnosno državnog proračuna za naknadu plaće za vrijeme privremene nesposobnosti za rad zbog pojave zaraze u okolini osiguranika za puno radno vrijeme i cijeli mjesec u iznosu od 80% proračunske osnovice (353,15 eura) za najniži iznos, a 225,5 % proračunske osnovice (995,45 eura) za najviši iznos. Maksimalni iznos naknade plaće tijekom privremene nesposobnosti odnosno spriječenosti za rad podići će se s dosadašnjih 565,04 eura (proračunska osnovica uvećana za 28%) na 995,45 eura (225,5% proračunske osnovice).
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativno rješenje nije primjenjivo nego je potrebno pristupiti izmjenama i dopunama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju.
3.4.
Izvor podataka:
-
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj propisivanja obveze osobnog pristupa za redovite učenike i studente koji su izgubili status redovitih učenika i studenata je izjednačavanje u pravima i obvezama s ostalim osiguranim osobama po osnovi nezaposlenosti.
Cilj propisivanja iznimki od obveze osobnog pristupanja Zavodu je zaštita posebno osjetljivih kategorija osiguranih osoba od gubitka statusa (korisnica prava iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora te osiguranih osoba koje zbog zdravstvenog stanja ili drugog objektivnog razloga spriječene u izvršenju svoje zakonske obveze).
Cilj povećanja najnižeg i najvišeg mjesečnog iznosa naknade plaće koje terete sredstva obveznoga zdravstvenog osiguranja i državnog proračuna za vrijeme privremene nesposobnosti za rad zbog pojave zaraze u okolini osiguranika je unaprjeđenje materijalnog položaja osiguranih osoba koje su privremeno nesposobne odnosno spriječene za rad.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na gospodarstvo.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Zaštita skupina s posebnim interesima i potrebama
Demografski razvitak koji uključuje poticanje nataliteta putem financijskih poticaja
Osigurane osobe u sustavu obveznog zdravstvenog osiguranja
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na ljudska prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području gospodarstva.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju dovest će do pozitivnog učinka na materijalni status osiguranih osoba koje su privremeno nesposobne odnosno spriječene za rad. Također će se olakšati pozicija korisnica rodiljnih i roditeljskih potpora budući iste neće imati obvezu osobnoga pristupa Zavodu kako bi zadržale status u obveznom zdravstvenom osiguranju te time i ostvarivanje prava na naknade iz sustava rodiljnih i roditeljskih potpora dok su u korištenju istih.
Propisivanje iznimke od obveze osobnog pristupa za osigurane osobe koje zbog zdravstvenog stanja ili drugog opravdanog razloga nisu u mogućnosti osobno pristupiti Zavodu omogućit će toj kategoriji osiguranih osoba zadržavanje statusa u obveznom zdravstvenom osiguranju.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci niti adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
-
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje se provodi u trajanju u pravilu u roku od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) objavom nacrta prijedloga zakona i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa, kao dva odvojena savjetovanja.
6.2.
Konzultacije:
Istovremeno s provedbom postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo.
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
1. povećanje maksimalnog i minimalnog iznosa naknade plaće koja se isplaćuje tijekom privremene nesposobnosti odnosno spriječenosti za rad na teret sredstava Zavoda i državnog proračuna
2. sprječavanje gubitka statusa osigurane osobe Zavoda zbog izvanrednih okolnosti koje su spriječile osobni pristup Zavodu (radi provjere okolnosti na temelju kojih im je status osiguranika utvrđen)
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Povećanje limita naknade plaće tijekom privremene nesposobnosti odnosno spriječenosti za rad koja se ostvaruje u okviru obveznoga zdravstvenog osiguranja dovest će do pozitivnog učinka na materijalni status odnosno životni standard socijalno osjetljivih skupina - osiguranih osoba Zavoda koje su privremeno nesposobne odnosno spriječene za rad.
Također, dodatno se jača položaj socijalno osjetljivih skupina kroz utvrđivanje iznimke za osobni pristup Zavodu, radi provjere okolnosti na temelju kojih im je status osiguranika utvrđen, te se navedenim osiguranim osobama omogućava da zadrže svoj status i u slučaju kada su propustile osobno pristupiti Zavodu, a za to je postajao opravdani razlog te su o tome obavijestile Zavod.
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
-
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: