KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) BR. 596/2014 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 16. TRAVNJA 2014. O ZLOUPORABI TRŽIŠTA (UREDBA O ZLOUPORABI TRŽIŠTA) TE STAVLJANJU IZVAN SNAGE DIREKTIVE 2003/6/EZ EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA I DIREKTIVA KOMISIJE 2003/124/EZ, 2003/125/EZ I 2004/72/EZ
I. OPĆE ODREDBE
Svrha Zakona
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuje nadležno tijelo te njegov djelokrug rada i ovlasti za provedbu Uredbe (EU) br. 596/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. travnja 2014. o zlouporabi tržišta (Uredba o zlouporabi tržišta) te stavljanju izvan snage Direktive 2003/6/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i direktiva Komisije 2003/124/EZ, 2003/125/EZ i 2004/72/EZ (SL L 173, 12. 6. 2014.) kao i odgovarajuće prekršajne odredbe.
Pojmovi
Članak 2.
(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1) Agencija je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga čije su nadležnosti i djelokrug rada propisani Zakonom o Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga (Narodne novine, broj 140/05, 154/11, 12/12) i ovim Zakonom.
2) ESMA je Europsko nadzorno tijelo - Europsko nadzorno tijelo za vrijednosne papire i tržišta kapitala, osnovano Uredbom (EU) br. 1095/2010 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. studenoga 2010. o osnivanju europskog nadzornog tijela (Europskog nadzornog tijela za vrijednosne papire i tržišta kapitala), izmjeni Odluke br. 716/2009/EZ i stavljanju izvan snage Odluke Komisije 2009/77/EZ.
3) Uredba (EU) br. 596/2014 je Uredba (EU) br. 596/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. travnja 2014. o zlouporabi tržišta (Uredba o zlouporabi tržišta) te stavljanju izvan snage Direktive 2003/6/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i direktiva Komisije 2003/124/EZ, 2003/125/EZ i 2004/72/EZ.
4) ukupan prihod je ukupni godišnji prihod koji je počinitelj prekršaja ostvario od obavljanja svih gospodarskih djelatnosti za koje je registriran, za godinu u kojoj je pravni subjekt počinio prekršaj.
5) službeni godišnji financijski izvještaji su godišnji financijski izvještaji sukladno zakonu kojim se uređuje računovodstvo poduzetnika.
(2) Ostali pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju istovjetno značenje kao pojmovi upotrijebljeni u Uredbi (EU) br. 596/2014.
II. NADLEŽNO TIJELO, NADLEŽNOST I DJELOKRUG RADA
Nadležno tijelo
Članak 3.
Nadležno tijelo za provedbu Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona je Agencija.
Nadležnost i djelokrug rada Agencije
Članak 4.
(1) Nadležnost i djelokrug rada Agencije obuhvaćaju:
1. koordinaciju i izvještavanje Europske komisije, ESMA-e i drugih nadležnih tijela
2. provođenje nadzora u smislu pridržavanja odredbi Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona od strane svih subjekata na koje se ista odnosi
3. izricanje nadzornih mjera subjektima nadzora iz točke 2. ovoga stavka
4. podnošenje optužnih prijedloga i izricanje prekršajnih naloga kod utvrđenih povreda odredbi Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona od strane subjekata nadzora iz točke 2. ovoga stavka
5. donošenje podzakonskih akata na temelju Uredbe (EU) br. 596/2014
6. suradnju s drugim nadzornim tijelima država članica Europske unije, ESMA-om i nadzornim tijelima trećih država
7. druge ovlasti na temelju Uredbe (EU) br. 596/2014.
(2) Agencija osigurava primjenu odredbi Uredbe (EU) br. 596/2014 na području Republike Hrvatske u vezi sa svim radnjama koje se vrše na području Republike Hrvatske i onim radnjama koje se vrše u inozemstvu povezanima s instrumentima uvrštenima za trgovanje na uređenom tržištu za koje je predan zahtjev za uvrštavanje za trgovanje na takvom tržištu, koji su bili na dražbi na dražbovnoj platformi ili kojima se trguje na multilateralnoj trgovinskoj platformi (u daljnjem tekstu: MTP) ili organiziranoj trgovinskoj platformi (OTP) ili za koje je predan zahtjev za uvrštavanje za trgovanje na MTP-u koji posluje na njegovom državnom području.
(3) Agencija je, u sklopu svojih nadležnosti, ovlaštena donositi odluke ili pravilnike koji su potrebni da bi se osigurala provedba Uredbe (EU) br. 596/2014 i tehničkih standarda donesenih na temelju odredbi Uredbe (EU) br. 596/2014, kao i smjernica koje nadležna tijela Europske unije mogu donijeti temeljem odredbi Uredbe (EU) br. 596/2014 i tehničkih standarda donesenih na temelju odredbi Uredbe (EU) br. 596/2014.
III. NADZOR
Postupak nadzora koji provodi Agencija
Članak 5.
(1) Nadzor nad provedbom Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona obavlja Agencija, pri čemu se na odgovarajući način primjenjuju odredbe o postupku nadzora koji provodi Agencija sukladno zakonu kojim je uređeno tržište kapitala u Republici Hrvatskoj.
(2) Agencija svoje ovlasti izvršava:
a) izravno
b) u suradnji s drugim tijelima ili sudionicima na tržištu
c) podnošenjem zahtjeva nadležnim pravosudnim tijelima.
(3) Agencija ima ovlasti, samostalno ili u suradnji s drugim tijelima:
a) pristupiti svakom dokumentu i podacima u bilo kojem obliku te primiti ili uzeti preslike tog dokumenta i podataka
b) zahtijevati ili zatražiti informacije od svake osobe, uključujući i onih osoba koje su uzastopno uključene u prijenos naloga ili obavljaju dotične operacije, kao i od njihovih nalogodavaca, i prema potrebi pozivati i ispitivati te osobe s ciljem dobivanja informacija
c) u vezi s izvedenicama na robu, zatražiti informacije od sudionika na povezanim promptnim tržištima u skladu sa standardiziranim obrascima, dobiti izvješća o transakcijama i imati izravan pristup sustavima trgovatelja
d) vršiti izravne nadzore i istrage na mjestima koja ne uključuju privatne stambene prostore fizičkih osoba
e) sukladno stavku 8. ovoga članka, ulaziti u prostorije fizičkih i pravnih osoba s ciljem zapljenjivanja dokumenata i podataka u bilo kojem obliku kada postoji opravdana sumnja da dokumenti ili podaci povezani s predmetom nadzora ili istrage mogu biti relevantni za dokazivanje trgovanja na temelju povlaštenih informacija ili manipuliranja tržištem, čime se krši Uredba (EU) br. 596/2014
f) upućivati predmete u postupak kaznene istrage
g) zahtijevati postojeće zapise telefonskih razgovora, elektroničke komunikacije ili ostalih zapisa o podatkovnom prometu koje posjeduju investicijska društva, kreditne institucije ili financijske institucije
h) u mjeri u kojoj je to dozvoljeno hrvatskim pravom, zahtijevati postojeće zapise o podatkovnom prometu koje posjeduje telekomunikacijski operater, kada postoji opravdana sumnja u kršenje i kada takvi zapisi mogu biti relevantni za istragu o kršenju članka 14. točke (a) ili (b) ili članka 15. Uredbe (EU) br. 596/2014
i) tražiti zamrzavanje ili oduzimanje imovine, ili oboje
m) poduzeti sve potrebne mjere kako bi se osiguralo da je javnost točno obaviještena, između ostalog, ispravljanjem neistinitih ili obmanjujućih objavljenih informacija, što uključuje zahtjev da izdavatelj ili druga osoba koja je objavila ili širila neistinite ili obmanjujuće informacije objavi izjavu s ispravkom
n) izreći opomenu pravnoj ili fizičkoj osobi
o) naložiti tržišnom operateru da obustavi trgovanje financijskim instrumentom te ukine već donesenu obustavu, u opsegu u kojem je to potrebno za uklanjanje ili sprječavanje štetnih posljedica na uređenom tržištu
p) naložiti središnjem klirinškom depozitarnom društvu, odnosno operateru središnjeg registra privremenu blokadu financijskih instrumenata
r) predložiti ovlaštenom tijelu donošenje zabrane raspolaganja imovinom, oduzimanje predmeta i imovinske koristi te druge mjere kada je to primjenjivo.
(4) Neovisno od odredaba iz prethodnog stavka ovoga članka, Agencija može u svrhu provedbe nadzora nalagati primjerene mjere koje pridonose uspostavljanju zakonitog postupanja.
(5) Ako osoba koja je obvezna objaviti povlaštenu informaciju istu ne objavi, netočno objavi ili je ne objavi na propisani način, Agencija može istu objaviti o njezinom trošku.
(6) U odnosu na preporuke za ulaganje, mjera iz stavka 3. točke m) ovoga članka osobito se odnosi na nalog davatelju preporuke da objavi ispravljenu preporuku na isti način na koji je objavljena prvotna preporuka.
(7) Svako postupanje novinara koje je suprotno Uredbi (EU) br. 596/2014 i ovome Zakonu, Agencija će bez odgode prijaviti odgovarajućem strukovnom udruženju novinara.
(8) Kada je potrebno prethodno dopuštenje pravosudnog tijela za ulazak u prostorije fizičke ili pravne osobe iz stavka 3. točke e) ovoga članka, ovlast navedena u toj točki koristi se samo nakon dobivanja takvog prethodnog dopuštenja.
(9) Ne smatra se da osoba koja učini informacije dostupnima Agenciji u skladu s Uredbom (EU) br. 596/2014 i ovim Zakonom krši ikakvo ograničenje u vezi s objavljivanjem informacija koje je nametnuto ugovorom ili bilo kojim zakonom ili drugim propisom te ne čini osobu koja je dostavila informacije odgovornom ni na koji način u vezi s takvim obavješćivanjem.
Članak 6.
(1) Mjera iz članka 5. stavka 3. točke p) ovoga Zakona može se donijeti kad postoje barem osnove sumnje da je osoba počinila kazneno djelo zlouporabe povlaštenih informacija ili zlouporabe tržišta kapitala. Ova mjera može trajati do 60 dana.
(2) Agencija surađuje s nadležnim tijelima u svrhu otkrivanja kaznenih djela iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Mjeru privremene zabrane obavljanja profesionalne djelatnosti iz članka 5. stavka 3. točke l) ovoga Zakona, Agencija može donijeti kada se radi o kaznenim djelima zlouporabe povlaštenih informacija ili zlouporabe tržišta kapitala koja mjera može trajati najdulje do završetka postupka nadzora pred Agencijom.
(4) Agencija može informirati javnost o svakoj poduzetoj mjeri ili sankciji koja će biti izrečena zbog povrede odredbi Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona, osim ako takva objava ne bi ozbiljno ugrozila financijsko tržište ili strankama u postupku prouzročila nerazmjernu štetu.
Suradnja s nadležnim tijelima
Članak 7.
U svrhu provedbe Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona, Agencija surađuje s drugim nadležnim tijelima i s istima razmjenjuje podatke, sukladno relevantnim zakonskim odredbama i sporazumima o suradnji.
Prijavljivanje kršenja Uredbe (EU) br. 596/2014
Članak 8.
(1) Agencija će uspostaviti učinkovite mehanizme za prijavljivanje Agenciji stvarnih ili potencijalnih kršenja Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona, koji uključuju najmanje:
a) posebne postupke za zaprimanje prijava kršenja i daljnje postupanje, uključujući uspostavu sigurnih komunikacijskih kanala za takve prijave
b) u okviru njihovog radnog odnosa, odgovarajuću zaštitu osoba koje rade na temelju ugovora o radu, a koje prijave kršenja ili koje su optužene za kršenja, barem od odmazde, diskriminacije ili drugih vrsta nepoštenog postupanja prema njima i
c) zaštitu osobnih podataka i prijavitelja kršenja i fizičke osobe koja je navodno počinila kršenje, uključujući zaštitu u odnosu na očuvanje tajnosti njihovog identiteta u svim fazama postupka, bez obzira na to je li objavljivanje informacija bilo obvezno prema hrvatskom pravu u okviru istraga ili u okviru naknadnih sudskih postupaka.
(2) Poslodavci koji se bave djelatnostima koje su uređene propisima o financijskim uslugama dužni su uspostaviti odgovarajuće unutarnje postupke prema kojima njihovi zaposlenici mogu prijaviti kršenja Uredbe (EU) br. 596/2014.
(3) Agencija će pravilnikom detaljnije propisati prijavljivanje kršenja u skladu s člankom 32. Uredbe (EU) br. 596/2014.
Interni akti izdavatelja
Članak 9.
Izdavatelj je s ciljem uspostavljanja učinkovitog procesa upravljanja povlaštenim informacijama obvezan imati i primjenjivati interne akte kojima uređuje postupanje s povlaštenim informacijama, kada je to primjereno.
IV. OBJAVLJIVANJE ODLUKA
Članak 10.
(1) Agencija će objaviti svaku odluku kojom se izriču sankcije ili mjere vezane uz kršenje Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona na svojoj internetskog stranici odmah nakon što osoba na koju se odnosi ta odluka bude o istoj obaviještena. Takva objava uključuje barem podatke o vrsti i naravi kršenja te identitet osobe na koju se odluka odnosi.
(2) Stavak 1. ovoga članka ne primjenjuje se na odluke kojima se uvode mjere istražnog karaktera.
(3) Ako Agencija procijeni da bi objavljivanje identiteta pravnih osoba na koje se odnosi odluka ili osobnih podataka fizičke osobe bilo nerazmjerno, a na temelju procjene razmjernosti objavljivanja takvih podataka koja se provodi za svaki slučaj posebno ili kada bi takvo objavljivanje ugrozilo istragu u tijeku ili stabilnost financijskih tržišta, ono poduzima bilo što od sljedećeg:
a) odgađa objavu odluke do trenutka kada razlozi za tu odgodu prestanu postojati
b) objavljuje odluku na anonimnoj osnovi u skladu s hrvatskim pravom kada takvo objavljivanje osigurava učinkovitu zaštitu predmetnih osobnih podataka
c) ne objavljuje odluku u slučaju kada procijeni da će objava prema točkama a) i b) ovoga stavka biti nedostatna da se osigura:
1. neugrožavanje stabilnosti financijskih tržišta ili
2. proporcionalnost objave takvih odluka u odnosu na mjere koje se smatraju blažima po svojoj prirodi.
Kada Agencija odluči objaviti odluku na anonimnoj osnovi kako je navedeno u drugom podstavku, točki b) ovoga stavka, može odgoditi objavljivanje relevantnih podataka na razumno razdoblje kada se može predvidjeti da će u tom razdoblju prestati postojati razlozi za anonimnu objavu.
(4) Kad postoji pravni lijek protiv odluke pred nacionalnim pravosudnim, administrativnim ili drugim tijelom, Agencija također odmah objavljuje na svojoj internetskoj stranici te informacije i sve naknadne informacije o ishodu istog. Osim toga, objavljuje se i svaka odluka kojom se ukida odluka na koju postoji pravo podnošenja pravnog lijeka.
(5) Agencija osigurava da svaka odluka koja je objavljena u skladu s ovim člankom ostane dostupna na njezinoj internetskoj stranici najmanje pet godina od objave. Osobni podaci sadržani u takvim objavama ostaju na internetskoj stranici Agencije onoliko dugo koliko je potrebno u skladu s pravilima o zaštiti podataka.
V. SANKCIJE
Članak 11.
(1) U slučajevima kršenja odredbi iz članka 30. stavka 1. prvog podstavka točke a) Uredbe (EU) br. 596/2014, Agencija ima pravo izreći sljedeće mjere i sankcije:
a) nalog kojim se zahtijeva da osoba odgovorna za kršenje prekine takvo postupanje i da takvo postupanje ne ponavlja
b) javno upozorenje u kojem se navodi osoba odgovorna za kršenje i narav kršenja
c) povlačenje ili suspenzija odobrenja za rad investicijskom društvu
d) privremena zabrana obnašanja rukovoditeljske funkcije u investicijskim društvima osobi koja obavlja rukovoditeljske dužnosti u investicijskom društvu ili drugoj fizičkoj osobi koju se smatra odgovornom za kršenje e) u slučaju ponovljenog kršenja članka 14. ili 15. Uredbe br. (EU) 596/2014, privremena ili trajna zabrana obnašanja rukovoditeljske funkcije u investicijskim društvima osobi koja obavlja rukovoditeljske dužnosti u investicijskom društvu ili drugoj fizičkoj osobi koju se smatra odgovornom za kršenje f) privremena zabrana trgovanja za vlastiti račun osobi koja obavlja rukovoditeljske dužnosti u investicijskom društvu ili drugoj fizičkoj osobi koju se smatra odgovornom za kršenje.
(2) Agencija može uputiti nadležnom tijelu zahtjev za povrat ostvarene dobiti ili izbjegnutog gubitka zbog kršenja, u mjeri u kojoj ih je moguće utvrditi.
Izvršavanje ovlasti nadzora i izricanja sankcija
Članak 12.
Prilikom određivanja vrste i razine sankcija, Agencija uzima u obzir sve bitne okolnosti, uključujući prema potrebi:
a) ozbiljnost i trajanje kršenja
b) stupanj odgovornosti osobe odgovorne za kršenje
c) financijsku snagu osobe odgovorne za kršenje, uzetu kao, na primjer, ukupni prihod pravne osobe ili godišnji dohodak fizičke osobe
d) važnost ostvarene dobiti ili izbjegnutog gubitka osobe odgovorne za kršenje, u mjeri u kojoj ih je moguće utvrditi
e) razinu suradnje osobe odgovorne za kršenje s nadležnim tijelom, ne dovodeći u pitanje potrebu da se osigura povrat ostvarene dobiti ili izbjegnutog gubitka te osobe
f) prethodna kršenja osobe odgovorne za kršenje i
g) mjere koje je osoba odgovorna za kršenje poduzela kako bi spriječila uzastopno kršenje.
VI. PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 13.
(1) Ako je počinitelj prekršaja, u smislu zakona kojim se uređuje računovodstvo poduzetnika, matično društvo ili ovisno društvo matičnog društva koje ima obvezu izrade konsolidiranih financijskih izvještaja, ukupni prihod iz članka 2. stavka 1. točke 4. ovoga Zakona određuje se na temelju konsolidiranih financijskih izvještaja koji su odobreni od strane upravljačkog tijela krajnjeg matičnog društva.
(2) Ako službeni godišnji financijski izvještaji za godinu u kojoj je počinjen prekršaj nisu dostupni u trenutku izricanja novčane kazne, za osnovicu izračuna visine kazne za prekršaje iz članaka 14. ovoga Zakona primijenit će se posljednja službena godišnja financijska izvješća koja su prethodila toj godini.
Teži prekršaji u svezi zlouporabe tržišta
Članak 14.
(1) Novčanom kaznom u iznosu izraženom u postotku od 2% do 5% ukupnog prihoda koji je pravna osoba ostvarila u godini kada je počinjen prekršaj, utvrđenog na temelju godišnjih financijskih izvještaja za tu godinu, kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1. ako kao tržišni operater i/ili investicijsko društvo ne propiše i/ili primjenjuje i/ili održava učinkovite mjere, sustave i postupke kojima je cilj spriječiti i otkriti trgovanje na temelju povlaštenih informacija, manipuliranje tržištem i pokušaje trgovanja na temelju povlaštenih informacija i manipuliranja tržištem, suprotno članku 16. stavak 1. Uredbe (EU) br. 596/2014
2. ako kao tržišni operater i/ili investicijsko društvo ne prijavi bez odgode Agenciji informacije iz članka 16. stavka 1. drugog podstavka Uredbe (EU) br. 596/2014
3. koja ne obavijesti Agenciju o slučajevima za koje opravdano sumnja da se radi o zlouporabi tržišta, suprotno članku 16. stavku 2. Uredbe (EU) br. 596/2014
4. ako kao izdavatelj, na propisani način i pod propisanim uvjetima ne obavijesti javnost o povlaštenim informacijama koje se izravno odnose na njega, suprotno članku 17. stavku 1. Uredbe (EU) 596/2014
5. ako kao sudionik na tržištu emisijskih jedinica, na propisani način i pod propisanim uvjetima ne objavljuje povlaštene informacije, suprotno članku 17. stavku 2. Uredbe (EU) br. 596/2014
6. ako kao izdavatelj ili sudionik na tržištu emisijskih jedinica, odgodi objavljivanje povlaštene informacije suprotno uvjetima iz članka 17. stavka 4. Uredbe (EU) br. 596/2014
7. ako kao kreditna institucija ili financijska institucija, odgodi objavljivanje povlaštene informacije suprotno uvjetima iz članka 17. stavka 5. Uredbe (EU) br. 596/2014
8. ako kao izdavatelj ili sudionik na tržištu emisijskih jedinica ili osoba koja djeluje u njihovo ime ili za njihov račun ne objavi povlaštene informacije u slučajevima namjernog ili nenamjernog objavljivanja u slučaju objave trećoj osobi, suprotno uvjetima iz članka 17. stavka 8. Uredbe (EU) br. 596/2014.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 do 5.000.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba pravne osobe.
(3) Kada je izračunati iznos iz stavka 1. ovoga članka manji od 500.000,00 kuna, pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom u iznosu od 500.000,00 do 1.000.000,00 kuna.
(4) Kada je pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka ostvarila korist ili spriječila gubitak, a iznos tako ostvarene koristi ili spriječenog gubitka moguće je utvrditi, pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom u iznosu do visine dvostruko utvrđenog iznosa tako ostvarene koristi odnosno tako spriječenog gubitka, ako je taj iznos veći od propisanog maksimalnog iznosa iz stavaka 1. i 3. ovoga članka.
Lakši prekršaji u svezi zlouporabe tržišta
Članak 15.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 do 8.000.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1. ako kao izdavatelj ili osoba koja djeluje u njegovo ime ili za njegov račun ne sastavi, ne vodi, ne ažurira, ne čuva popis upućenih osoba, odnosno ako ne dostavi popis upućenih osoba Agenciji na njezin zahtjev, a sve suprotno članku 18. stavcima 1., 2., 3., 4., 5. i 6. Uredbe (EU) br. 596/2014
2. ako kao izdavatelj ili sudionik na tržištu emisijskih jedinica, a vezano uz transakcije rukovoditelja, ne postupi prema odredbama članka 19. stavcima 3. i 5. Uredbe (EU) br. 596/2014
3. ako ne izrađuje ili širi preporuke za ulaganja na način i pod uvjetima iz članka 20. stavka 1. Uredbe (EU) br. 596/2014
4. ako kao izdavatelj ne propiše i/ili ne primjenjuje mjere i postupke kojima uređuje postupanje s povlaštenim informacijama suprotno članku 9. ovoga Zakona
5. ako ne sudjeluje ili se ne pridržava pravila prilikom istrage, nadzora ili zahtjeva prema članku 23. stavku 2. Uredbe (EU) br. 596/2014.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 2.000.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
Prekršaji fizičke osobe u svezi zlouporabe tržišta
Članak 16.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 do 8.000.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba:
1. ako ne obavijesti Agenciju o slučajevima za koje opravdano sumnja da se radi o zlouporabi tržišta, suprotno članku 16. stavku 2. Uredbe (EU) br. 596/2014
2. ako suprotno uvjetima iz članka 17. stavaka 2., 4. i 8. Uredbe (EU) br. 596/2014, ne objavi javnosti povlaštenu informaciju.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 4.000.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba:
1. ako ne sastavi, ne vodi, ne ažurira, ne čuva popis upućenih osoba, odnosno ako ne dostavi popis upućenih osoba Agenciji na njezin zahtjev, a sve suprotno članku 18. stavcima 1., 2., 3., 4., 5. i 6. Uredbe (EU) br. 596/2014
2. ako kao osoba koja obavlja rukovoditeljske dužnosti ne prijavi transakcije na način, u sadržaju i roku propisanom člankom 19. stavcima 1., 2., 6. i 7. Uredbe (EU) br. 596/2014
3. ako kao osoba koja obavlja rukovoditeljske dužnosti postupa suprotno zabrani trgovanja propisanoj člankom 19. stavkom 11. Uredbe (EU) br. 596/2014
4. ako ne izrađuje ili širi preporuke za ulaganja na način i pod uvjetima iz članka 20. stavka 1. Uredbe (EU) br. 596/2014,
5. ako ne sudjeluje ili se ne pridržava pravila prilikom istrage, nadzora ili zahtjeva prema članku 23. stavku 2. Uredbe (EU) br. 596/2014.
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 17.
Agencija će u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti pravilnik čije je donošenje propisano člankom 8. stavkom 3. ovoga Zakona.
Članak 18.
Ovim Zakonom stavlja se izvan snage dio četvrti i članci 577. do 579. Zakona o tržištu kapitala (Narodne novine, broj 88/08, 146/08, 74/09, 54/13, 159/13,18/15,110/15).
Stupanje na snagu
Članak 19.
Ovaj Zakon objavit će se u Narodnim novinama, a stupa na snagu 3. srpnja 2016. godine.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) BR. 596/2014 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 16. TRAVNJA 2014. O ZLOUPORABI TRŽIŠTA (UREDBA O ZLOUPORABI TRŽIŠTA) TE STAVLJANJU IZVAN SNAGE DIREKTIVE 2003/6/EZ EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA I DIREKTIVA KOMISIJE 2003/124/EZ, 2003/125/EZ I 2004/72/EZ
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. OPĆE ODREDBE
Svrha Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuje nadležno tijelo te njegov djelokrug rada i ovlasti za provedbu Uredbe (EU) br. 596/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. travnja 2014. o zlouporabi tržišta (Uredba o zlouporabi tržišta) te stavljanju izvan snage Direktive 2003/6/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i direktiva Komisije 2003/124/EZ, 2003/125/EZ i 2004/72/EZ (SL L 173, 12. 6. 2014.) kao i odgovarajuće prekršajne odredbe.
Pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1) Agencija je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga čije su nadležnosti i djelokrug rada propisani Zakonom o Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga (Narodne novine, broj 140/05, 154/11, 12/12) i ovim Zakonom.
2) ESMA je Europsko nadzorno tijelo - Europsko nadzorno tijelo za vrijednosne papire i tržišta kapitala, osnovano Uredbom (EU) br. 1095/2010 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. studenoga 2010. o osnivanju europskog nadzornog tijela (Europskog nadzornog tijela za vrijednosne papire i tržišta kapitala), izmjeni Odluke br. 716/2009/EZ i stavljanju izvan snage Odluke Komisije 2009/77/EZ.
3) Uredba (EU) br. 596/2014 je Uredba (EU) br. 596/2014 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. travnja 2014. o zlouporabi tržišta (Uredba o zlouporabi tržišta) te stavljanju izvan snage Direktive 2003/6/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i direktiva Komisije 2003/124/EZ, 2003/125/EZ i 2004/72/EZ.
4) ukupan prihod je ukupni godišnji prihod koji je počinitelj prekršaja ostvario od obavljanja svih gospodarskih djelatnosti za koje je registriran, za godinu u kojoj je pravni subjekt počinio prekršaj.
5) službeni godišnji financijski izvještaji su godišnji financijski izvještaji sukladno zakonu kojim se uređuje računovodstvo poduzetnika.
(2) Ostali pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju istovjetno značenje kao pojmovi upotrijebljeni u Uredbi (EU) br. 596/2014.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II. NADLEŽNO TIJELO, NADLEŽNOST I DJELOKRUG RADA
Nadležno tijelo
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
Nadležno tijelo za provedbu Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona je Agencija.
Nadležnost i djelokrug rada Agencije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
(1) Nadležnost i djelokrug rada Agencije obuhvaćaju:
1. koordinaciju i izvještavanje Europske komisije, ESMA-e i drugih nadležnih tijela
2. provođenje nadzora u smislu pridržavanja odredbi Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona od strane svih subjekata na koje se ista odnosi
3. izricanje nadzornih mjera subjektima nadzora iz točke 2. ovoga stavka
4. podnošenje optužnih prijedloga i izricanje prekršajnih naloga kod utvrđenih povreda odredbi Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona od strane subjekata nadzora iz točke 2. ovoga stavka
5. donošenje podzakonskih akata na temelju Uredbe (EU) br. 596/2014
6. suradnju s drugim nadzornim tijelima država članica Europske unije, ESMA-om i nadzornim tijelima trećih država
7. druge ovlasti na temelju Uredbe (EU) br. 596/2014.
(2) Agencija osigurava primjenu odredbi Uredbe (EU) br. 596/2014 na području Republike Hrvatske u vezi sa svim radnjama koje se vrše na području Republike Hrvatske i onim radnjama koje se vrše u inozemstvu povezanima s instrumentima uvrštenima za trgovanje na uređenom tržištu za koje je predan zahtjev za uvrštavanje za trgovanje na takvom tržištu, koji su bili na dražbi na dražbovnoj platformi ili kojima se trguje na multilateralnoj trgovinskoj platformi (u daljnjem tekstu: MTP) ili organiziranoj trgovinskoj platformi (OTP) ili za koje je predan zahtjev za uvrštavanje za trgovanje na MTP-u koji posluje na njegovom državnom području.
(3) Agencija je, u sklopu svojih nadležnosti, ovlaštena donositi odluke ili pravilnike koji su potrebni da bi se osigurala provedba Uredbe (EU) br. 596/2014 i tehničkih standarda donesenih na temelju odredbi Uredbe (EU) br. 596/2014, kao i smjernica koje nadležna tijela Europske unije mogu donijeti temeljem odredbi Uredbe (EU) br. 596/2014 i tehničkih standarda donesenih na temelju odredbi Uredbe (EU) br. 596/2014.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. NADZOR
Postupak nadzora koji provodi Agencija
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
(1) Nadzor nad provedbom Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona obavlja Agencija, pri čemu se na odgovarajući način primjenjuju odredbe o postupku nadzora koji provodi Agencija sukladno zakonu kojim je uređeno tržište kapitala u Republici Hrvatskoj.
(2) Agencija svoje ovlasti izvršava:
a) izravno
b) u suradnji s drugim tijelima ili sudionicima na tržištu
c) podnošenjem zahtjeva nadležnim pravosudnim tijelima.
(3) Agencija ima ovlasti, samostalno ili u suradnji s drugim tijelima:
a) pristupiti svakom dokumentu i podacima u bilo kojem obliku te primiti ili uzeti preslike tog dokumenta i podataka
b) zahtijevati ili zatražiti informacije od svake osobe, uključujući i onih osoba koje su uzastopno uključene u prijenos naloga ili obavljaju dotične operacije, kao i od njihovih nalogodavaca, i prema potrebi pozivati i ispitivati te osobe s ciljem dobivanja informacija
c) u vezi s izvedenicama na robu, zatražiti informacije od sudionika na povezanim promptnim tržištima u skladu sa standardiziranim obrascima, dobiti izvješća o transakcijama i imati izravan pristup sustavima trgovatelja
d) vršiti izravne nadzore i istrage na mjestima koja ne uključuju privatne stambene prostore fizičkih osoba
e) sukladno stavku 8. ovoga članka, ulaziti u prostorije fizičkih i pravnih osoba s ciljem zapljenjivanja dokumenata i podataka u bilo kojem obliku kada postoji opravdana sumnja da dokumenti ili podaci povezani s predmetom nadzora ili istrage mogu biti relevantni za dokazivanje trgovanja na temelju povlaštenih informacija ili manipuliranja tržištem, čime se krši Uredba (EU) br. 596/2014
f) upućivati predmete u postupak kaznene istrage
g) zahtijevati postojeće zapise telefonskih razgovora, elektroničke komunikacije ili ostalih zapisa o podatkovnom prometu koje posjeduju investicijska društva, kreditne institucije ili financijske institucije
h) u mjeri u kojoj je to dozvoljeno hrvatskim pravom, zahtijevati postojeće zapise o podatkovnom prometu koje posjeduje telekomunikacijski operater, kada postoji opravdana sumnja u kršenje i kada takvi zapisi mogu biti relevantni za istragu o kršenju članka 14. točke (a) ili (b) ili članka 15. Uredbe (EU) br. 596/2014
i) tražiti zamrzavanje ili oduzimanje imovine, ili oboje
j) suspendirati trgovanje dotičnim financijskim instrumentom
k) tražiti da se privremeno obustavi svaka praksa koju Agencija smatra suprotnom Uredbi (EU) br. 596/2014
l) sukladno članku 6. stavku 3. ovoga Zakona, izreći privremenu zabranu obavljanja djelatnosti
m) poduzeti sve potrebne mjere kako bi se osiguralo da je javnost točno obaviještena, između ostalog, ispravljanjem neistinitih ili obmanjujućih objavljenih informacija, što uključuje zahtjev da izdavatelj ili druga osoba koja je objavila ili širila neistinite ili obmanjujuće informacije objavi izjavu s ispravkom
n) izreći opomenu pravnoj ili fizičkoj osobi
o) naložiti tržišnom operateru da obustavi trgovanje financijskim instrumentom te ukine već donesenu obustavu, u opsegu u kojem je to potrebno za uklanjanje ili sprječavanje štetnih posljedica na uređenom tržištu
p) naložiti središnjem klirinškom depozitarnom društvu, odnosno operateru središnjeg registra privremenu blokadu financijskih instrumenata
r) predložiti ovlaštenom tijelu donošenje zabrane raspolaganja imovinom, oduzimanje predmeta i imovinske koristi te druge mjere kada je to primjenjivo.
(4) Neovisno od odredaba iz prethodnog stavka ovoga članka, Agencija može u svrhu provedbe nadzora nalagati primjerene mjere koje pridonose uspostavljanju zakonitog postupanja.
(5) Ako osoba koja je obvezna objaviti povlaštenu informaciju istu ne objavi, netočno objavi ili je ne objavi na propisani način, Agencija može istu objaviti o njezinom trošku.
(6) U odnosu na preporuke za ulaganje, mjera iz stavka 3. točke m) ovoga članka osobito se odnosi na nalog davatelju preporuke da objavi ispravljenu preporuku na isti način na koji je objavljena prvotna preporuka.
(7) Svako postupanje novinara koje je suprotno Uredbi (EU) br. 596/2014 i ovome Zakonu, Agencija će bez odgode prijaviti odgovarajućem strukovnom udruženju novinara.
(8) Kada je potrebno prethodno dopuštenje pravosudnog tijela za ulazak u prostorije fizičke ili pravne osobe iz stavka 3. točke e) ovoga članka, ovlast navedena u toj točki koristi se samo nakon dobivanja takvog prethodnog dopuštenja.
(9) Ne smatra se da osoba koja učini informacije dostupnima Agenciji u skladu s Uredbom (EU) br. 596/2014 i ovim Zakonom krši ikakvo ograničenje u vezi s objavljivanjem informacija koje je nametnuto ugovorom ili bilo kojim zakonom ili drugim propisom te ne čini osobu koja je dostavila informacije odgovornom ni na koji način u vezi s takvim obavješćivanjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
(1) Mjera iz članka 5. stavka 3. točke p) ovoga Zakona može se donijeti kad postoje barem osnove sumnje da je osoba počinila kazneno djelo zlouporabe povlaštenih informacija ili zlouporabe tržišta kapitala. Ova mjera može trajati do 60 dana.
(2) Agencija surađuje s nadležnim tijelima u svrhu otkrivanja kaznenih djela iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Mjeru privremene zabrane obavljanja profesionalne djelatnosti iz članka 5. stavka 3. točke l) ovoga Zakona, Agencija može donijeti kada se radi o kaznenim djelima zlouporabe povlaštenih informacija ili zlouporabe tržišta kapitala koja mjera može trajati najdulje do završetka postupka nadzora pred Agencijom.
(4) Agencija može informirati javnost o svakoj poduzetoj mjeri ili sankciji koja će biti izrečena zbog povrede odredbi Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona, osim ako takva objava ne bi ozbiljno ugrozila financijsko tržište ili strankama u postupku prouzročila nerazmjernu štetu.
Suradnja s nadležnim tijelima
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
U svrhu provedbe Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona, Agencija surađuje s drugim nadležnim tijelima i s istima razmjenjuje podatke, sukladno relevantnim zakonskim odredbama i sporazumima o suradnji.
Prijavljivanje kršenja Uredbe (EU) br. 596/2014
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
(1) Agencija će uspostaviti učinkovite mehanizme za prijavljivanje Agenciji stvarnih ili potencijalnih kršenja Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona, koji uključuju najmanje:
a) posebne postupke za zaprimanje prijava kršenja i daljnje postupanje, uključujući uspostavu sigurnih komunikacijskih kanala za takve prijave
b) u okviru njihovog radnog odnosa, odgovarajuću zaštitu osoba koje rade na temelju ugovora o radu, a koje prijave kršenja ili koje su optužene za kršenja, barem od odmazde, diskriminacije ili drugih vrsta nepoštenog postupanja prema njima i
c) zaštitu osobnih podataka i prijavitelja kršenja i fizičke osobe koja je navodno počinila kršenje, uključujući zaštitu u odnosu na očuvanje tajnosti njihovog identiteta u svim fazama postupka, bez obzira na to je li objavljivanje informacija bilo obvezno prema hrvatskom pravu u okviru istraga ili u okviru naknadnih sudskih postupaka.
(2) Poslodavci koji se bave djelatnostima koje su uređene propisima o financijskim uslugama dužni su uspostaviti odgovarajuće unutarnje postupke prema kojima njihovi zaposlenici mogu prijaviti kršenja Uredbe (EU) br. 596/2014.
(3) Agencija će pravilnikom detaljnije propisati prijavljivanje kršenja u skladu s člankom 32. Uredbe (EU) br. 596/2014.
Interni akti izdavatelja
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
Izdavatelj je s ciljem uspostavljanja učinkovitog procesa upravljanja povlaštenim informacijama obvezan imati i primjenjivati interne akte kojima uređuje postupanje s povlaštenim informacijama, kada je to primjereno.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. OBJAVLJIVANJE ODLUKA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
(1) Agencija će objaviti svaku odluku kojom se izriču sankcije ili mjere vezane uz kršenje Uredbe (EU) br. 596/2014 i ovoga Zakona na svojoj internetskog stranici odmah nakon što osoba na koju se odnosi ta odluka bude o istoj obaviještena. Takva objava uključuje barem podatke o vrsti i naravi kršenja te identitet osobe na koju se odluka odnosi.
(2) Stavak 1. ovoga članka ne primjenjuje se na odluke kojima se uvode mjere istražnog karaktera.
(3) Ako Agencija procijeni da bi objavljivanje identiteta pravnih osoba na koje se odnosi odluka ili osobnih podataka fizičke osobe bilo nerazmjerno, a na temelju procjene razmjernosti objavljivanja takvih podataka koja se provodi za svaki slučaj posebno ili kada bi takvo objavljivanje ugrozilo istragu u tijeku ili stabilnost financijskih tržišta, ono poduzima bilo što od sljedećeg:
a) odgađa objavu odluke do trenutka kada razlozi za tu odgodu prestanu postojati
b) objavljuje odluku na anonimnoj osnovi u skladu s hrvatskim pravom kada takvo objavljivanje osigurava učinkovitu zaštitu predmetnih osobnih podataka
c) ne objavljuje odluku u slučaju kada procijeni da će objava prema točkama a) i b) ovoga stavka biti nedostatna da se osigura:
1. neugrožavanje stabilnosti financijskih tržišta ili
2. proporcionalnost objave takvih odluka u odnosu na mjere koje se smatraju blažima po svojoj prirodi.
Kada Agencija odluči objaviti odluku na anonimnoj osnovi kako je navedeno u drugom podstavku, točki b) ovoga stavka, može odgoditi objavljivanje relevantnih podataka na razumno razdoblje kada se može predvidjeti da će u tom razdoblju prestati postojati razlozi za anonimnu objavu.
(4) Kad postoji pravni lijek protiv odluke pred nacionalnim pravosudnim, administrativnim ili drugim tijelom, Agencija također odmah objavljuje na svojoj internetskoj stranici te informacije i sve naknadne informacije o ishodu istog. Osim toga, objavljuje se i svaka odluka kojom se ukida odluka na koju postoji pravo podnošenja pravnog lijeka.
(5) Agencija osigurava da svaka odluka koja je objavljena u skladu s ovim člankom ostane dostupna na njezinoj internetskoj stranici najmanje pet godina od objave. Osobni podaci sadržani u takvim objavama ostaju na internetskoj stranici Agencije onoliko dugo koliko je potrebno u skladu s pravilima o zaštiti podataka.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
V. SANKCIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 11.
(1) U slučajevima kršenja odredbi iz članka 30. stavka 1. prvog podstavka točke a) Uredbe (EU) br. 596/2014, Agencija ima pravo izreći sljedeće mjere i sankcije:
a) nalog kojim se zahtijeva da osoba odgovorna za kršenje prekine takvo postupanje i da takvo postupanje ne ponavlja
b) javno upozorenje u kojem se navodi osoba odgovorna za kršenje i narav kršenja
c) povlačenje ili suspenzija odobrenja za rad investicijskom društvu
d) privremena zabrana obnašanja rukovoditeljske funkcije u investicijskim društvima osobi koja obavlja rukovoditeljske dužnosti u investicijskom društvu ili drugoj fizičkoj osobi koju se smatra odgovornom za kršenje e) u slučaju ponovljenog kršenja članka 14. ili 15. Uredbe br. (EU) 596/2014, privremena ili trajna zabrana obnašanja rukovoditeljske funkcije u investicijskim društvima osobi koja obavlja rukovoditeljske dužnosti u investicijskom društvu ili drugoj fizičkoj osobi koju se smatra odgovornom za kršenje f) privremena zabrana trgovanja za vlastiti račun osobi koja obavlja rukovoditeljske dužnosti u investicijskom društvu ili drugoj fizičkoj osobi koju se smatra odgovornom za kršenje.
(2) Agencija može uputiti nadležnom tijelu zahtjev za povrat ostvarene dobiti ili izbjegnutog gubitka zbog kršenja, u mjeri u kojoj ih je moguće utvrditi.
Izvršavanje ovlasti nadzora i izricanja sankcija
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 12.
Prilikom određivanja vrste i razine sankcija, Agencija uzima u obzir sve bitne okolnosti, uključujući prema potrebi:
a) ozbiljnost i trajanje kršenja
b) stupanj odgovornosti osobe odgovorne za kršenje
c) financijsku snagu osobe odgovorne za kršenje, uzetu kao, na primjer, ukupni prihod pravne osobe ili godišnji dohodak fizičke osobe
d) važnost ostvarene dobiti ili izbjegnutog gubitka osobe odgovorne za kršenje, u mjeri u kojoj ih je moguće utvrditi
e) razinu suradnje osobe odgovorne za kršenje s nadležnim tijelom, ne dovodeći u pitanje potrebu da se osigura povrat ostvarene dobiti ili izbjegnutog gubitka te osobe
f) prethodna kršenja osobe odgovorne za kršenje i
g) mjere koje je osoba odgovorna za kršenje poduzela kako bi spriječila uzastopno kršenje.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
VI. PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 13.
(1) Ako je počinitelj prekršaja, u smislu zakona kojim se uređuje računovodstvo poduzetnika, matično društvo ili ovisno društvo matičnog društva koje ima obvezu izrade konsolidiranih financijskih izvještaja, ukupni prihod iz članka 2. stavka 1. točke 4. ovoga Zakona određuje se na temelju konsolidiranih financijskih izvještaja koji su odobreni od strane upravljačkog tijela krajnjeg matičnog društva.
(2) Ako službeni godišnji financijski izvještaji za godinu u kojoj je počinjen prekršaj nisu dostupni u trenutku izricanja novčane kazne, za osnovicu izračuna visine kazne za prekršaje iz članaka 14. ovoga Zakona primijenit će se posljednja službena godišnja financijska izvješća koja su prethodila toj godini.
Teži prekršaji u svezi zlouporabe tržišta
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 14.
(1) Novčanom kaznom u iznosu izraženom u postotku od 2% do 5% ukupnog prihoda koji je pravna osoba ostvarila u godini kada je počinjen prekršaj, utvrđenog na temelju godišnjih financijskih izvještaja za tu godinu, kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1. ako kao tržišni operater i/ili investicijsko društvo ne propiše i/ili primjenjuje i/ili održava učinkovite mjere, sustave i postupke kojima je cilj spriječiti i otkriti trgovanje na temelju povlaštenih informacija, manipuliranje tržištem i pokušaje trgovanja na temelju povlaštenih informacija i manipuliranja tržištem, suprotno članku 16. stavak 1. Uredbe (EU) br. 596/2014
2. ako kao tržišni operater i/ili investicijsko društvo ne prijavi bez odgode Agenciji informacije iz članka 16. stavka 1. drugog podstavka Uredbe (EU) br. 596/2014
3. koja ne obavijesti Agenciju o slučajevima za koje opravdano sumnja da se radi o zlouporabi tržišta, suprotno članku 16. stavku 2. Uredbe (EU) br. 596/2014
4. ako kao izdavatelj, na propisani način i pod propisanim uvjetima ne obavijesti javnost o povlaštenim informacijama koje se izravno odnose na njega, suprotno članku 17. stavku 1. Uredbe (EU) 596/2014
5. ako kao sudionik na tržištu emisijskih jedinica, na propisani način i pod propisanim uvjetima ne objavljuje povlaštene informacije, suprotno članku 17. stavku 2. Uredbe (EU) br. 596/2014
6. ako kao izdavatelj ili sudionik na tržištu emisijskih jedinica, odgodi objavljivanje povlaštene informacije suprotno uvjetima iz članka 17. stavka 4. Uredbe (EU) br. 596/2014
7. ako kao kreditna institucija ili financijska institucija, odgodi objavljivanje povlaštene informacije suprotno uvjetima iz članka 17. stavka 5. Uredbe (EU) br. 596/2014
8. ako kao izdavatelj ili sudionik na tržištu emisijskih jedinica ili osoba koja djeluje u njihovo ime ili za njihov račun ne objavi povlaštene informacije u slučajevima namjernog ili nenamjernog objavljivanja u slučaju objave trećoj osobi, suprotno uvjetima iz članka 17. stavka 8. Uredbe (EU) br. 596/2014.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 do 5.000.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba pravne osobe.
(3) Kada je izračunati iznos iz stavka 1. ovoga članka manji od 500.000,00 kuna, pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom u iznosu od 500.000,00 do 1.000.000,00 kuna.
(4) Kada je pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka ostvarila korist ili spriječila gubitak, a iznos tako ostvarene koristi ili spriječenog gubitka moguće je utvrditi, pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom u iznosu do visine dvostruko utvrđenog iznosa tako ostvarene koristi odnosno tako spriječenog gubitka, ako je taj iznos veći od propisanog maksimalnog iznosa iz stavaka 1. i 3. ovoga članka.
Lakši prekršaji u svezi zlouporabe tržišta
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 15.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 do 8.000.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1. ako kao izdavatelj ili osoba koja djeluje u njegovo ime ili za njegov račun ne sastavi, ne vodi, ne ažurira, ne čuva popis upućenih osoba, odnosno ako ne dostavi popis upućenih osoba Agenciji na njezin zahtjev, a sve suprotno članku 18. stavcima 1., 2., 3., 4., 5. i 6. Uredbe (EU) br. 596/2014
2. ako kao izdavatelj ili sudionik na tržištu emisijskih jedinica, a vezano uz transakcije rukovoditelja, ne postupi prema odredbama članka 19. stavcima 3. i 5. Uredbe (EU) br. 596/2014
3. ako ne izrađuje ili širi preporuke za ulaganja na način i pod uvjetima iz članka 20. stavka 1. Uredbe (EU) br. 596/2014
4. ako kao izdavatelj ne propiše i/ili ne primjenjuje mjere i postupke kojima uređuje postupanje s povlaštenim informacijama suprotno članku 9. ovoga Zakona
5. ako ne sudjeluje ili se ne pridržava pravila prilikom istrage, nadzora ili zahtjeva prema članku 23. stavku 2. Uredbe (EU) br. 596/2014.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 2.000.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
Prekršaji fizičke osobe u svezi zlouporabe tržišta
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 16.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 do 8.000.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba:
1. ako ne obavijesti Agenciju o slučajevima za koje opravdano sumnja da se radi o zlouporabi tržišta, suprotno članku 16. stavku 2. Uredbe (EU) br. 596/2014
2. ako suprotno uvjetima iz članka 17. stavaka 2., 4. i 8. Uredbe (EU) br. 596/2014, ne objavi javnosti povlaštenu informaciju.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 4.000.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba:
1. ako ne sastavi, ne vodi, ne ažurira, ne čuva popis upućenih osoba, odnosno ako ne dostavi popis upućenih osoba Agenciji na njezin zahtjev, a sve suprotno članku 18. stavcima 1., 2., 3., 4., 5. i 6. Uredbe (EU) br. 596/2014
2. ako kao osoba koja obavlja rukovoditeljske dužnosti ne prijavi transakcije na način, u sadržaju i roku propisanom člankom 19. stavcima 1., 2., 6. i 7. Uredbe (EU) br. 596/2014
3. ako kao osoba koja obavlja rukovoditeljske dužnosti postupa suprotno zabrani trgovanja propisanoj člankom 19. stavkom 11. Uredbe (EU) br. 596/2014
4. ako ne izrađuje ili širi preporuke za ulaganja na način i pod uvjetima iz članka 20. stavka 1. Uredbe (EU) br. 596/2014,
5. ako ne sudjeluje ili se ne pridržava pravila prilikom istrage, nadzora ili zahtjeva prema članku 23. stavku 2. Uredbe (EU) br. 596/2014.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 17.
Agencija će u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti pravilnik čije je donošenje propisano člankom 8. stavkom 3. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 18.
Ovim Zakonom stavlja se izvan snage dio četvrti i članci 577. do 579. Zakona o tržištu kapitala (Narodne novine, broj 88/08, 146/08, 74/09, 54/13, 159/13,18/15,110/15).
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 19.
Ovaj Zakon objavit će se u Narodnim novinama, a stupa na snagu 3. srpnja 2016. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija