Ustavna osnova za donošenje ovoga zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Važećim Zakonom o kontaminatima („Narodne novine“, br. 39/13 i 114/18; u daljnjem tekstu: Zakon) utvrđuju se nadležna tijela, zadaće nadležnih tijela, službene kontrole i načini postupanja te izvještavanja nadležnih tijela i Europske komisije kao i obveze službenih laboratorija i subjekata u poslovanju s hranom, za provedbu propisa Europske unije kojima je uređeno područje kontaminanta u hrani.
Navedeni Zakon noveliran je u 2018. godini radi provedbe mjere sadržane u Nacionalnom programu reformi za 2018. godinu u vezi jačanja konkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenja poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.), odnosno provedbe mjere „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“ u novo osnovanom Državnom inspektoratu.
Uredbom Komisije (EZ) br. 1881/2006 od 19. prosinca 2006. o najvećim dopuštenim količinama kontaminanata u hrani (SL L 364, 20. 12. 2006.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) 1881/2006) bile su utvrđene najveće dopuštene količine određenih kontaminanata u hrani. Obzirom da je Uredba (EZ) 1881/2006 bila već mnogo puta znatno izmijenjena te na potrebu niza novih izmjena donesena je Uredba Komisije (EU) 2023/915 оd 25. travnja 2023. o najvećim dopuštenim količinama određenih kontaminanata u hrani i o stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1881/2006. Uredba (EU) 2023/915 je zadržala važeće najveće dopuštene količine kontaminanta iz Uredbe (EZ) br. 1881/2006 te je poboljšala čitkost pravila.
Od donošenja važećeg Zakona o kontaminantima doneseni su i novi propisi kojima su utvrđeni zahtjevi za službene kontrole hrane, Uredba (EU) 2017/625 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2017. o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima kojima se osigurava primjena propisa o hrani i hrani za životinje, pravila o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja, o izmjeni uredaba (EZ) br. 999/2001, (EZ) br. 396/2005, (EZ) br. 1069/2009, (EZ) br. 1107/2009, (EU) br. 1151/2012, (EU) br. 652/2014, (EU) 2016/429 i (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 1/2005 i (EZ) br. 1099/2009 i direktiva Vijeća 98/58/EZ, 1999/74/EZ, 2007/43/EZ, 2008/119/EZ i 2008/120/EZ te o stavljanju izvan snage uredaba (EZ) br. 854/2004 i (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 89/608/EEZ, 89/662/EEZ, 90/425/EEZ, 91/496/EEZ, 96/23/EZ, 96/93/EZ i 97/78/EZ te Odluke Vijeća 92/438/EEZ (SL L 95, 7. 4. 2017) i Zakon o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja („Narodne novine“, broj 52/21) te je i u tom dijelu potrebno ažurirati odredbe trenutno važećeg Zakona.
Provedbenom uredbom Komisije (EU) 2022/932 оd 9. lipnja 2022. o ujednačenom praktičnom uređenju za provedbu službenih kontrola kontaminanata u hrani, o posebnom dodatnom sadržaju višegodišnjih nacionalnih planova kontrola i o posebnom dodatnom uređenju za njihovu izradu države članice Europske unije obvezne su izraditi plan kontrola prisutnosti kontaminanata ili skupina kontaminanata u hrani koja se stavlja na tržište kao i plana kontrola za hranu životinjskog podrijetla koja ulazi u Europsku uniju te dostaviti te planove Europskoj komisiji do 31. ožujka svake godine. Ujedno je propisana i obveza dostave podataka prikupljenih u okviru navedenih planova Europskoj agenciji za sigurnost hrane (EFSA). Obzirom na navedeno potrebno je definirati uloge nadležnih tijela za osiguranje provedbe navedene Provedbene uredbe (EU) 2022/932.
Kako navedeno usklađivanje zahtjeva značajne izmjene odredbi trenutno važećeg Zakona o kontaminatima predlaže se donošenje novoga zakona.
Zakonskim prijedlogom uređuju se sljedeća pitanja:
- usklađivanje odredbi važećeg Zakona o kontaminantima s trenutno važećim propisima Europske unije kojima je uređeno područje kontaminanata u hrani i propisa kojima su uređene službene kontrole hrane
- utvrđuju se nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela
- obveze subjekata u poslovanju s hranom
- obveze službenih laboratorija
- službene kontrole te
- upravne mjere i prekršajne odredbe.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Financijska sredstva za provedbu ovoga Zakona iz nadležnosti Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva osigurana su Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2025. godinu i projekcije za 2026. i 2027. godinu (u daljnjem tekstu: Proračun) u okviru razdjela 060, glava 06060 - Hrvatski veterinarski institut u okviru aktivnosti A938002 Administracija i
upravljanje Hrvatskog veterinarskog instituta, izvor financiranja 11 – Opći prihodi i primici, skupina rashoda 32 – Materijalni rashodi u 2025. godinu u iznosu od 97.416 eura. Također, sredstva su planirana u projekciji proračuna za 2026. godinu u iznosu 103.261 euro i u projekciji za 2027. godinu u iznosu 109.457 eura. Nadalje, sve aktivnosti vezano za provedbu Zakona obavljaju djelatnici u okviru svoje redovne djelatnosti kako slijedi: iz nadležnosti: Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu za što su sredstva osigurana u Proračunu u okviru razdjela 060, glava 06035 - Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu, u okviru aktivnosti A842001 Administracija i upravljanje Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu, iz nadležnost Državnog inspektorata u Proračunu u okviru razdjela 225 – Državni inspektorat, aktivnost A673018 – Administracija i upravljanje i iz nadležnosti Ministarstva zdravstva u okviru razdjela 096 – Ministarstvo zdravstva, aktivnost A618207 – Administracija i upravljanje.
PRIJEDOLG ZAKONA O KONTAMINANTIMA
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela, obveze subjekata u poslovanju s hranom, obveze službenih laboratorija, službene kontrole te se propisuju upravne mjere i prekršajne odredbe.
Članak 2.
Ovim se Zakonom osigurava provedba sljedećih akata Europske unije:
– Uredbe Vijeća (EEZ) br. 315/93 od 8. veljače 1993. kojom se utvrđuju postupci Zajednice u vezi s kontaminantima u hrani (Tekst značajan za EGP) (SL L 37, 13. 2. 1993.) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom (EZ) br. 596/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. lipnja 2009. o prilagodbi većeg broja instrumenata koji podliježu postupku iz članka 251. Ugovora Odluci Vijeća 1999/468/EZ, s obzirom na regulatorni postupak s kontrolom Prilagodba regulatornom postupku s kontrolom – četvrti dio (Tekst značajan za EGP) (SL L 188, 18.7.2009) (u daljnjem tekstu: Uredba (EEZ) br. 315/93)
– Uredbe Komisije (EU) 2023/915 оd 25. travnja 2023. o najvećim dopuštenim količinama određenih kontaminanata u hrani i o stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1881/2006 (Tekst značajan za EGP) (SL L 119 5.5.2023, 103) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom Komisije (EU) 2024/1987 оd 30. srpnja 2024. o izmjeni Uredbe (EU) 2023/915 u pogledu najvećih dopuštenih količina nikla u određenim vrstama hrane (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2024/1987, 31.7.2024) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/915)
– Uredbe Komisije (EZ) br. 1882/2006 od 19. prosinca 2006. kojom se utvrđuju metode uzimanja uzoraka i analize za potrebe vršenja službenih kontrola razina nitrata u određenim prehrambenim proizvodima (Tekst značajan za EGP) (SL L 364, 20. 12. 2006.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br, 1882/2006).
– Uredbe Komisije (EZ) br. 333/2007 od 28. ožujka 2007. kojom se propisuju metode uzimanja uzoraka i analize za službenu kontrolu razina olova, kadmija, žive, anorganskog kositra, 3-MCPD i benzo(a)pirena u prehrambenim proizvodima (Tekst značajan za EGP) (SL L 88, 29. 3. 2007.) kako je posljednji put izmijenjena Provedbenom uredbom Komisije (EU) 2024/1045 оd 9. travnja 2024. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 333/2007 u pogledu metoda uzorkovanja i analitičkih metoda za kontrolu razina nikla u hrani i o izmjeni određenih upućivanja (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2024/1045, 10.4.2024)
– Uredbe Komisije (EU) 2017/644 оd 5. travnja 2017. o metodama uzorkovanja i analitičkim metodama za kontrolu količina dioksina, dioksinima sličnih PCB-ova i PCB-ova koji nisu slični dioksinima u određenoj hrani i o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 589/2014 (Tekst značajan za EGP) (SL L 92, 6.4.2017)
– Provedbene uredbe Komisije (EU) 2022/1428 оd 24. kolovoza 2022. o utvrđivanju metoda uzorkovanja i analize za kontrolu perfluoroalkilnih tvari u određenoj hrani (Tekst značajan za EGP) (SL L 221, 26.8.2022)
– Provedbene uredbe Komisije (EU) 2023/2782 оd 14. prosinca 2023. o utvrđivanju metoda uzorkovanja i analize za kontrolu razina mikotoksina u hrani i o stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 401/2006 (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2023/2782, 15.12.2023) kako je posljednji put izmijenjena Provedbenom uredbom Komisije (EU) 2024/885 оd 20. ožujka 2024. o izmjeni Provedbene uredbe (EU) 2023/2782 o utvrđivanju metoda uzorkovanja i analize za kontrolu razina mikotoksina u hrani u pogledu metode uzorkovanja za sušeno začinsko bilje, biljne infuzije (sušeni proizvod), čajeve (sušeni proizvod) i začine u prahu (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2024/885, 21.3.2024)
– Provedbene uredbe Komisije (EU) 2023/2783 оd 14. prosinca 2023. o utvrđivanju metoda uzorkovanja i analize za kontrolu razina biljnih toksina u hrani i o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) 2015/705 (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2023/2783, 15.12.2023)
- Provedbene uredbe Komisije (EU) 2022/932 оd 9. lipnja 2022. o ujednačenom praktičnom uređenju za provedbu službenih kontrola kontaminanata u hrani, o posebnom dodatnom sadržaju višegodišnjih nacionalnih planova kontrola i o posebnom dodatnom uređenju za njihovu izradu (Tekst značajan za EGP) (SL L 162, 17.6.2022) (u daljnjem tekstu: Provedbena uredba (EU) 2022/932).
Članak 3.
(1) Pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u uredbama iz članka 2. ovoga Zakona te pojmovi uporabljeni u Uredbi (EZ) br. 178/2002 Europskoga parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta Zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane i Uredbi (EU) 2017/625 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2017. o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima kojima se osigurava primjena propisa o hrani i hrani za životinje, pravila o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja, o izmjeni uredaba (EZ) br. 999/2001, (EZ) br. 396/2005, (EZ) br. 1069/2009, (EZ) br. 1107/2009, (EU) br. 1151/2012, (EU) br. 652/2014, (EU) 2016/429 i (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 1/2005 i (EZ) br. 1099/2009 i direktiva Vijeća 98/58/EZ, 1999/74/EZ, 2007/43/EZ, 2008/119/EZ i 2008/120/EZ te o stavljanju izvan snage uredaba (EZ) br. 854/2004 i (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 89/608/EEZ, 89/662/EEZ, 90/425/EEZ, 91/496/EEZ, 96/23/EZ, 96/93/EZ i 97/78/EZ te Odluke Vijeća 92/438/EEZ (SL L 95, 7. 4. 2017) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2017/625).
(2) Izrazi i pojmovi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. NADLEŽNA TIJELA
Članak 4.
(1) Nadležno tijelo za vođenje politike u području kontaminanata u hrani te provedbu upravnih i stručnih poslova prema odredbama ovoga Zakona i uredbi iz članka 2. ovoga Zakona je ministarstvo nadležno za zdravstvo (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).
(2) Nadležno tijelo za provedbu inspekcijskog nadzora, odnosno službenih kontrola prema odredbama ovoga Zakona i uredbi iz članka 2. ovoga Zakona je Državni inspektorat.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka za provedbu inspekcijskog nadzora, odnosno službenih kontrolana registriranim ribarskim plovilima i na iskrcajnim mjestima nadležno je ministarstvo nadležno za poljoprivredu, šumarstvo i ribarstvo.
(4) Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu nadležna je za prikupljanje podataka i izvještavanje o prisutnosti kontaminanata u hrani.
(5) Ministar nadležan za zdravstvo (u daljnjem tekstu: ministar) uz suglasnost ministra nadležnog za poljoprivredu, šumarstvo i ribarstvo ovlašten je donijeti naputke za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije donesenih na temelju uredbi iz članka 2. ovoga Zakona.
III. ZADAĆE NADLEŽNIH TIJELA
Članak 5.
(1) Ministarstvo u području kontaminanata uređuje politiku sigurnosti hrane, prati i usklađuje zakonodavstvo te donosi smjernice za izradu planova prisutnosti kontaminanata u hrani, odnosno službenih kontrola.
(2) Ministarstvo dostavlja Europskoj komisiji plan kontrola prisutnosti kontaminanata u hrani iz članka 4. Provedbene uredbe (EU) 2022/932.
(3) Plan iz stavka 2. ovoga članka obuhvaća godišnje planove koje ministarstvo nadležno za poljoprivredu, šumarstvo i ribarstvo i Državni inspektorat izrađuju sukladno zakonu kojim se uređuju službene kontrole hrane.
(4) Prilikom izrade planova iz stavka 3. ovoga članka uzima se u obzir propisana minimalna učestalost iz Provedbene uredbe (EU) 2022/932.
(5) Podatke prikupljene u okviru plana iz stavka 2. ovoga članka te ostale podatke o provedenim ispitivanjem prisutnosti kontaminanata u hrani Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu dostavlja Europskoj agenciji za sigurnost hrane.
(6) Način i opseg prikupljanja podataka iz stavka 5. ovoga članka ministar propisuje naputkom.
IV. OBVEZE SUBJEKTA U POSLOVANJU S HRANOM
Članak 6.
(1) Subjekt u poslovanju s hranom obvezan je osobama iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona omogućiti provođenje nesmetanog nadzora objekta i poslovanja te uvid u svu dokumentaciju uključujući i elektronički dostupnu dokumentaciju vezanu za provedbu uredbi iz članka 2. ovoga Zakona.
(2) Subjekt u poslovanju s hranom obvezan je osobama iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona koji provode službene kontrole staviti na raspolaganje potrebne količine hrane i sirovina kako bi se uzorkovanje provelo u skladu s uredbama iz članka 2. ovoga Zakona.
(3) Osim obveza propisanih člankom 2. Uredbe (EU) 2023/915, subjekt u poslovanju s hranom koji uvozi, prerađuje, proizvodi hranu ili obavlja djelatnost veleprodaje hrane obvezan je izraditi i provoditi plan uzorkovanja na kontaminante propisane Uredbom (EU) 2023/915 uzimajući u obzir procjenu rizika, opseg i vrsti svog poslovanja.
V. SLUŽBENE KONTROLE
Članak 7.
(1) Inspekcijski nadzor, odnosno službene kontrole nad provedbom ovoga Zakona i uredbi iz članka 2. ovoga Zakona obavljaju sanitarni inspektori, veterinarski inspektori i poljoprivredni inspektori Državnog inspektorata i ribarski inspektori ministarstva nadležnog za poljoprivredu, šumarstvo i ribarstvo sukladno propisima kojima su uređeni djelokrug i ovlasti Državnog inspektorata i ministarstva nadležnog za poljoprivredu, šumarstvo i ribarstvo te službene kontrole hrane (u daljnjem tekstu: osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola).
(2) Upravni nadzor nad provedbom ovoga Zakona i uredbi iz članka 2. ovoga Zakona obavlja Ministarstvo.
Članak 8.
(1) Osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz članka 7. ovoga Zakona obvezne su provoditi uzorkovanje hrane za potrebe službenih kontrola sukladno uredbama iz članka 2. ovoga Zakona.
(2) Uzorak hrane za provjeru najvećih dopuštenih razina kontaminanata uzet za potrebe službenih kontrola (u daljnjem tekstu: službeni uzorak) mora biti dostavljen u službeni laboratorij ovlašten sukladno zakonu kojime se uređuju službene kontrole hrane.
(3) Iznimno od odredbe stavka 2. ovoga članka, ako se radi o dokazivanju parametra za koji ne postoji službeni laboratoriji, službeni uzorak bit će poslan u laboratorij koji je osposobljen provesti analizu.
(4) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola obvezna je službeni uzorak dostaviti u laboratorij iz stavka 2. ili 3. ovoga članka u roku od 72 sata od provedbe uzorkovanja, osim u slučaju provedbe Uredbe (EZ) 1882/2006 kada službeni uzorak mora biti dostavljen u roku od 24 sata.
(5) U zapisnik o uzorkovanju osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola obvezna je navesti traženi parametar, odnosno parametre pretrage u skladu s uredbama iz članka 2. ovoga Zakona.
(6) Jedan primjerak zapisnika iz stavka 5. ovoga članka ostavlja se po završetku uzorkovanja subjektu u poslovanju s hranom kod kojeg je provedeno uzorkovanje.
(7) Laboratorij u koji je dostavljan službeni uzorak obvezan je sukladno uredbama iz članka 2. ovoga Zakona pripremiti i homogenizirati zaprimljeni službeni uzorak.
(8) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola obvezna je subjekta u poslovanju s hranom koji je odgovoran za stavljanje hrane na tržište Republike Hrvatske obavijestiti u roku od 72 sata u kojem laboratoriju se obavlja analiza službenog uzorka kako bi stranka mogla dobiti svoj uzorak nakon homogenizacije za potrebe dodatnog stručnog mišljenja (u daljnjem tekstu: uzorak za drugo mišljenje).
(9) Laboratorij iz stavka 7. ovoga članka dužan je subjektu u poslovanju s hranom, na njegov zahtjev, bez odgode dati uzorak za drugo mišljenje iz homogeniziranog službenog uzorka.
(10) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola obvezna je odmah po saznaju obavijestiti subjekta u poslovanju s hranom o rezultatima analize, ispitivanja ili dijagnosticiranja službenog uzorka hrane iz stavka 4. ovoga članka.
(11) Subjekt u poslovanju s hranom ima pravo u roku od 15 dana od dana kada je zaprimljena obavijest o rezultatima analize službenog uzorka prigovoriti navedenim rezultatima službenog uzorka predočenjem rezultata analize uzroka za drugo mišljenje osobi ovlaštenoj za provedbu službenih kontrola te zahtijevati analizu referentnog uzorka.
(12) Referentni uzorak iz stavka 11. ovoga članka poslat će se službenim putem iz laboratorija koji je proveo homogenizaciju u neki od službenih laboratorija koji nisu provodili analizu, ispitivanje i dijagnosticiranje uzorka službene kontrole, kao ni analizu, ispitivanje i dijagnosticiranje uzorka uzetog za drugo mišljenje u Republici Hrvatskoj ili u službeni laboratorij jedne od država članica Europske unije ili u trećoj zemlji koja je ugovorna stranka Sporazuma o Europskom gospodarskom prostoru.
(13) Ukoliko se subjekt u poslovanju s hranom ne suprotstavi rezultatima analize sukladno stavku 11. ovoga članka mjerodavan je rezultat službenog uzorka.
(14) Ukoliko se subjekt suprotstavi rezultatu analize mjerodavan je rezultat analize referentnog uzorka iz stavka 12. ovoga članka.
(15) Osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz članka 7. ovoga Zakona obvezne su za svaki nesukladan uzorak postupiti sukladno mjerama iz članka 10. ovoga Zakona, mjerama iz Uredbe (EU) 2017/625, odnosno mjerama propisanim posebnim zakonom kojim se uređuju službene kontrole hrane.
(16) Za svaki službeni uzorak hrane čije količine kontaminanata prelaze najviše dopuštene količine iz Uredbe (EU) 2023/915 uzimajući u obzir mjernu nesigurnost osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola dužna je postupiti prema odredbama pravilnika koji uređuje sustav brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje.
Članak 9.
(1) Troškovi uzorkovanja, dostave uzorka u laboratorij i analize, ispitivanja ili dijagnosticiranja službenog i referentnog uzorka uzetog na tržištu Republike Hrvatske podmiruju se iz sredstava državnog proračuna.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka kada se analizom dokaže prekoračenje propisanih najvećih dopuštenih količina kontaminanta u hrani troškove dostave uzorka u laboratorij i analize, ispitivanja ili dijagnosticiranja službenog uzorka i referentnog uzorka snosi subjekt u poslovanju s hranom.
(3) Troškovi uzorkovanja, dostave uzorka u laboratorij i analize, ispitivanja ili dijagnosticiranja službenog uzorka na ispitivanje kontaminanta pri uvozu iz trećih država, bez obzira na rezultate analize, ispitivanja ili dijagnosticiranja, snosi uvoznik izravnim plaćanjem laboratoriju koji je proveo analizu na temelju izdanog računa.
(4) Troškovi dostave uzorka u laboratorij i analize, ispitivanja ili dijagnosticiranja uzorka za drugo mišljenje snosi subjekt u poslovanju s hranom.
(5) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola donosi rješenje o troškovima iz stavka 2. ovoga članka koje snosi subjekt u poslovanju s hranom.
Članak 10.
(1) Osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola u obavljanju službenih kontrola imaju pravo i obvezu:
- privremeno zabraniti proizvodnju i stavljanje na tržište hrane za koju postoji opravdana sumnja da može predstavljati rizik za zdravlje ljudi
- u slučaju iz članka 8. stavka 11. ovoga Zakona privremeno zabraniti stavljanje na tržište hrane do dobivanja rezultata analize referentnog uzorka
- narediti provedbu daljnjih uzorkovanja hrane od strane subjekta u poslovanju s hranom s povećanom učestalošću
- zabraniti korištenje cijelog objekta ili dijela objekta dok se ne provedu sve potrebne mjere za uklanjanje i/ili sprječavanje kontaminacije
- izreći sve mjere propisane Uredbom (EU) 2017/625 koje se u okviru službenih kontrola poduzimaju u odnosu na pošiljke hrane koje se uvoze iz trećih država.
(2) Mjere iz stavka 1. ovoga članka naređuju se rješenjem koje se donosi u upravnom postupku.
(3) Osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola u obavljanju službenih kontrola imaju pravo i dužnost donijeti usmeno rješenje na zapisnik za izvršenje određenih mjera osiguranja:
- kada rizik za zdravlje ljudi zahtijeva da se određena mjera poduzme odmah, bez odgađanja
- kada postoji opravdana sumnja ili opasnost od prikrivanja, zamjene ili uništenja hrane ili dokaza ako se mjera ne poduzme odmah.
(4) Osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola u obavljanju inspekcijskih nadzora imaju pravo i dužnost narediti izvršenje usmenog rješenja odmah.
(5) Na zahtjev stranke pisani otpravak izrečenoga usmenog rješenja iz stavka 3. ovoga članka izdat će se u roku od osam dana od dana donošenja usmenog rješenja.
(6) Subjekt u poslovanju s hranom snosi sve troškove koji nastaju zbog provedbe mjera iz ovoga članka sukladno članku 138. stavku 4. Uredbe (EU) 2017/625.
(7) Žalba protiv rješenja donesenih na temelju odredbi ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja.
VI. OBVEZE LABORATORIJA KOJI PROVODI ANALIZE SLUŽBENIH UZORAKA
Članak 11.
(1) Službeni laboratorij u koji je dostavljen službeni uzorak obvezan je pripravu, analizu uzoraka kao i iskazivanje rezultata provesti u skladu s uredbama iz članka 2. ovoga Zakona.
(2) Službeni laboratorij u koji je dostavljen službeni uzorak obvezan je obavijestiti i službenu osobu koja je provela uzorkovanje o činjenici da je stranka preuzela uzorak za dodatno stručno mišljenje.
(3) Službeni laboratorij u koji je dostavljen službeni uzorak obvezan je odmah po završetku analize dostaviti analitičko izvješće službenoj osobi koja je provela uzorkovanje na način i u obliku u kojem to od njih zatraži.
(4) Službeni laboratorij dužan je osobi ovlaštenoj za službene kontrole hrane za službeni uzorak uzorkovan pri uvozu iz trećih država na graničnim kontrolnim postajama, inspekcijskim centrima i kontrolnim točkama određenim sukladno zakonu kojim se uređuju službene kontrole hrane dostaviti analitičko izvješće najkasnije u roku od 15 radnih dana od dana dostave uzorka u laboratorij.
(5) Na zahtjev nadležnih tijela laboratoriji su obvezni izdati izvješća o provedenim analizama službenih uzoraka na način i u obliku u kojem to od njih zatraže.
(6) Službeni laboratorij obvezan je čuvati homogenizirani službeni uzorak kojemu je prvom analizom utvrđena nesukladnost u prikladnim uvjetima najmanje tri mjeseca.
VII. PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 12.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 6630,00 do 13.270,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako:
1. stavlja na tržište hranu koja sadržava kontaminant u količini koja prekoračuje najveću dopuštenu količinu protivno članku 2. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/915
2. koristi kao sirovinu hranu u kojoj razina kontaminanta prelazi najveće dopuštene količine propisane Uredbom (EU) 2023/915
3. obavlja umješavanje hrane čije najveće dopuštene količine kontaminanta prelaze razine iz Uredbe (EU) 2023/915 s ostalom zdravstveno ispravnom hranom protivno članku 2. stavku 2. Uredbe (EU) 2023/915
4. obavlja umješavanje hrane koja je namijenjena sortiranju i drugoj fizičkoj obradi s ostalom zdravstveno ispravnom hranom protivno članku 5. stavku 3. Uredbe Komisije (EU) 2023/915
5. obavlja kemijsku dekonataminaciju hrane protivno članku 4. Uredbe Komisije (EU) 2023/915
6. stavi na tržište hranu s kontaminatima koji ugrožavaju javno zdravstveni interes protivno članku 4. Uredbe (EEZ) br. 315/93
7. na hrani nisu navedena upozorenja propisana Uredbom (EU) 2023/915
8. ne dopusti provedbu službene kontrole i uzorkovanja sukladno članku 6. ovoga Zakona
9. ne dostavi ili dostavi nepotpunu i netočnu dokumentaciju iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona
10. ne izradi i ne provodi plan uzorkovanja na kontaminante sukladno članku 6. stavku 3. ovoga Zakona
11. ne izvrši rješenje kojim je naređeno izvršenje radnje ili rješenja kojim je izrečena mjera nadležne službene osobe sukladno članku 10. ovoga Zakona.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 660,00 do 1320,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba obrtnik ili fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 2650,00 do 3980,00 eura.
(4) Za pokušaj prekršaja iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se počinitelj pokušaja prekršaja.
VIII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 13.
Ministar će donijeti naputak iz članka 5. stavka 6. ovoga Zakona u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 14.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o kontaminantima („Narodne novine“, br.39/13. i 114/18.).
Članka 15.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim se člankom propisuje predmet uređenja ovoga Zakona.
Uz članak 2.
Ovim se člankom navode propisi Europske unije čija se provedba osigurava i uređuje ovim Zakonom.
Uz članak 3.
Ovim se člankom propisuje značenje pojedinih pojmova koji se koriste u ovome Zakonu referirajući se na uredbe iz članka 2. ovoga Zakona te Uredbu (EZ) br. 178/2002 Europskoga parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta Zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane i Uredbu (EU) 2017/625.
Uz članak 4.
Ovim se člankom propisuje podjela nadležnosti za potrebe provedbe ovoga Zakona. Podjela nadležnosti utvrđena u ovome članku usklađena je s podjelom nadležnost iz Zakona o hrani („Narodne novine“, broj 18/23) i Zakona o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja („Narodne novine“, broj 51/21).
Uz članak 5.
Ovim se člankom definiraju zadaće nadležnih tijela i zahtjevi za plan kontrole prisutnosti kontaminanata. Prema odredbama Provedbene uredbe (EU) 2022/932 države članice obvezne su izraditi plan kontrola prisutnosti kontaminanata ili skupina kontaminanata u hrani koja se stavlja na tržište kao i plana kontrola za hranu životinjskog podrijetla koja ulazi u Europsku uniju te dostaviti te planove Europskoj komisiji do 31. ožujka svake godine. Kako je u sustav sigurnosti hrane u Republici Hrvatskoj uključeno više tijela i inspekcija potrebno je definirati njihove uloge u izradi planova kao i izvještavanja o rezultatima praćenja prisutnosti kontaminanata u hrani. Ovim se člankom daje i temelj za donošenje naputka kojim će se detaljnije propisati uloge pojedinih nadležnih tijela, način dostave i potrebni podaci za izradu izvještaja o rezultatima analiza službenih kontrola uzoraka hrane koji se ispituju na prisutnost kontaminanta koje je potrebno dostaviti Europskoj agenciji za sigurnost hrane.
Uz članak 6.
Ovim se člankom propisuju obaveze subjektima u poslovanju s hranom da omoguće nesmetano provođenje nadzora i uvid u svu potrebnu dokumentaciju te da stave na raspolaganje dovoljnu količinu hrane u slučaju službenih kontrola hrane koje uključuju uzimanje službenih uzoraka kojima se provjerava sukladnost hrane s najvećim dopuštenim količinama kontaminanta. Osim toga, subjektima u poslovanju s hranom koji na tržište Republike Hrvatske stavljaju hranu propisuje se i obveza izrade i provođenja plana samokontrole hrane koju stavljaju na tržište.
Uz članak 7.
Ovim se člankom propisuje nadležnost veterinarskih, sanitarnih i poljoprivrednih inspektora Državnog inspektorata te ribarske inspekcije ministarstva nadležnog za poljoprivredu, šumarstvo i ribarstvo nad provedbom službenih kontrola koje se provode u okviru ovoga Zakona i uredbi čija se provedba osigurava ovim zakonom. Ovim se člankom propisuje i upravni nadzor nad provedbom ovoga zakona.
Uz članak 8.
Ovim se člankom propisuje postupak i obveze u odnosu na uzorkovanje, analizu, ispitivanje, dijagnosticiranje i drugo stručno mišljenje u odnosu na uzorke koji se uzimaju tijekom službenih kontrola za provjeru sukladnosti s najvećim dopuštenim razinama kontaminanata u hrani.
Uz članak 9.
Ovim se člankom određuju pravila za troškove dostave i analiza uzoraka uzetih za potrebe službenih kontrola. Za troškove analiza uzoraka hrane na tržištu Republike Hrvatske sredstva se osiguravaju u državnom proračunu. Ukoliko analiza službenog uzorka pokaže nesukladnost hrane s propisanim najvećim dopuštenim razinama kontaminanata, a subjekt se ne suprotstavi rezultatima analize, troškove dostave i analize službenog uzorka snosi subjekt u poslovanju s hranom. Ukoliko se subjekt suprotstavi rezultatima analize, a analiza referentnog uzorka pokaže nesukladnost s najvećim dopuštenim razinama kontaminanata troškove dostave i analiza službenog i referentnog uzorka snosi subjekt u poslovanju s hranom. Subjekt u poslovanju s hranom snosi sve troškove dostave i analize uzorka za drugo mišljenje kao i analiza službenih uzoraka hrane koji se uzimaju osobe nadležne za službene kontrole prilikom uvoza hrane iz trećih zemalja bez obzira na rezultat analize.
Uz članak 10.
Ovim se člankom definiraju prava i dužnosti osoba ovlaštenih za provedbu službenih kontrola te se propisuje da sve troškove koji nastaju prilikom provedbe mjera snosi subjekt u poslovanju s hranom.
Uz članak 11.
Ovim se člankom propisuju obveze službenih laboratorija koji provode analize službenih uzoraka. Kako su zahtjevi za pripremu uzorka i metode analiza za kontaminante detaljno propisani uredbama Europske komisijeovim člankom se propisuje obveza službenim laboratorijima za pripravu, analizu i iskazivanje rezultata sukladno relevantnim uredbama. Također se propisuju rokovi za dostavu analitičkih izvješća za službene uzorke uzorkovane prilikom uvoza iz trećih zemalja kao i rok čuvanja uzorka za kojeg je analizom utvrđena nesukladnost.
Uz članak 12.
Ovim se člankom propisuju prekršajne odredbe.
Uz članke 13. - 15.
Ovim se člancima propisuju prijelazne i završne odredbe.
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O KONTAMINANTIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Važećim Zakonom o kontaminatima („Narodne novine“, br. 39/13 i 114/18; u daljnjem tekstu: Zakon) utvrđuju se nadležna tijela, zadaće nadležnih tijela, službene kontrole i načini postupanja te izvještavanja nadležnih tijela i Europske komisije kao i obveze službenih laboratorija i subjekata u poslovanju s hranom, za provedbu propisa Europske unije kojima je uređeno područje kontaminanta u hrani.
Navedeni Zakon noveliran je u 2018. godini radi provedbe mjere sadržane u Nacionalnom programu reformi za 2018. godinu u vezi jačanja konkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenja poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.), odnosno provedbe mjere „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“ u novo osnovanom Državnom inspektoratu.
Uredbom Komisije (EZ) br. 1881/2006 od 19. prosinca 2006. o najvećim dopuštenim količinama kontaminanata u hrani (SL L 364, 20. 12. 2006.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) 1881/2006) bile su utvrđene najveće dopuštene količine određenih kontaminanata u hrani. Obzirom da je Uredba (EZ) 1881/2006 bila već mnogo puta znatno izmijenjena te na potrebu niza novih izmjena donesena je Uredba Komisije (EU) 2023/915 оd 25. travnja 2023. o najvećim dopuštenim količinama određenih kontaminanata u hrani i o stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1881/2006. Uredba (EU) 2023/915 je zadržala važeće najveće dopuštene količine kontaminanta iz Uredbe (EZ) br. 1881/2006 te je poboljšala čitkost pravila.
Od donošenja važećeg Zakona o kontaminantima doneseni su i novi propisi kojima su utvrđeni zahtjevi za službene kontrole hrane, Uredba (EU) 2017/625 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2017. o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima kojima se osigurava primjena propisa o hrani i hrani za životinje, pravila o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja, o izmjeni uredaba (EZ) br. 999/2001, (EZ) br. 396/2005, (EZ) br. 1069/2009, (EZ) br. 1107/2009, (EU) br. 1151/2012, (EU) br. 652/2014, (EU) 2016/429 i (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 1/2005 i (EZ) br. 1099/2009 i direktiva Vijeća 98/58/EZ, 1999/74/EZ, 2007/43/EZ, 2008/119/EZ i 2008/120/EZ te o stavljanju izvan snage uredaba (EZ) br. 854/2004 i (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 89/608/EEZ, 89/662/EEZ, 90/425/EEZ, 91/496/EEZ, 96/23/EZ, 96/93/EZ i 97/78/EZ te Odluke Vijeća 92/438/EEZ (SL L 95, 7. 4. 2017) i Zakon o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja („Narodne novine“, broj 52/21) te je i u tom dijelu potrebno ažurirati odredbe trenutno važećeg Zakona.
Provedbenom uredbom Komisije (EU) 2022/932 оd 9. lipnja 2022. o ujednačenom praktičnom uređenju za provedbu službenih kontrola kontaminanata u hrani, o posebnom dodatnom sadržaju višegodišnjih nacionalnih planova kontrola i o posebnom dodatnom uređenju za njihovu izradu države članice Europske unije obvezne su izraditi plan kontrola prisutnosti kontaminanata ili skupina kontaminanata u hrani koja se stavlja na tržište kao i plana kontrola za hranu životinjskog podrijetla koja ulazi u Europsku uniju te dostaviti te planove Europskoj komisiji do 31. ožujka svake godine. Ujedno je propisana i obveza dostave podataka prikupljenih u okviru navedenih planova Europskoj agenciji za sigurnost hrane (EFSA). Obzirom na navedeno potrebno je definirati uloge nadležnih tijela za osiguranje provedbe navedene Provedbene uredbe (EU) 2022/932.
Kako navedeno usklađivanje zahtjeva značajne izmjene odredbi trenutno važećeg Zakona o kontaminatima predlaže se donošenje novoga zakona.
Zakonskim prijedlogom uređuju se sljedeća pitanja:
- usklađivanje odredbi važećeg Zakona o kontaminantima s trenutno važećim propisima Europske unije kojima je uređeno područje kontaminanata u hrani i propisa kojima su uređene službene kontrole hrane
- utvrđuju se nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela
- obveze subjekata u poslovanju s hranom
- obveze službenih laboratorija
- službene kontrole te
- upravne mjere i prekršajne odredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Financijska sredstva za provedbu ovoga Zakona iz nadležnosti Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva osigurana su Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2025. godinu i projekcije za 2026. i 2027. godinu (u daljnjem tekstu: Proračun) u okviru razdjela 060, glava 06060 - Hrvatski veterinarski institut u okviru aktivnosti A938002 Administracija i
upravljanje Hrvatskog veterinarskog instituta, izvor financiranja 11 – Opći prihodi i primici, skupina rashoda 32 – Materijalni rashodi u 2025. godinu u iznosu od 97.416 eura. Također, sredstva su planirana u projekciji proračuna za 2026. godinu u iznosu 103.261 euro i u projekciji za 2027. godinu u iznosu 109.457 eura. Nadalje, sve aktivnosti vezano za provedbu Zakona obavljaju djelatnici u okviru svoje redovne djelatnosti kako slijedi: iz nadležnosti: Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu za što su sredstva osigurana u Proračunu u okviru razdjela 060, glava 06035 - Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu, u okviru aktivnosti A842001 Administracija i upravljanje Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu, iz nadležnost Državnog inspektorata u Proračunu u okviru razdjela 225 – Državni inspektorat, aktivnost A673018 – Administracija i upravljanje i iz nadležnosti Ministarstva zdravstva u okviru razdjela 096 – Ministarstvo zdravstva, aktivnost A618207 – Administracija i upravljanje.
PRIJEDOLG ZAKONA O KONTAMINANTIMA
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela, obveze subjekata u poslovanju s hranom, obveze službenih laboratorija, službene kontrole te se propisuju upravne mjere i prekršajne odredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 2.
Ovim se Zakonom osigurava provedba sljedećih akata Europske unije:
– Uredbe Vijeća (EEZ) br. 315/93 od 8. veljače 1993. kojom se utvrđuju postupci Zajednice u vezi s kontaminantima u hrani (Tekst značajan za EGP) (SL L 37, 13. 2. 1993.) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom (EZ) br. 596/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. lipnja 2009. o prilagodbi većeg broja instrumenata koji podliježu postupku iz članka 251. Ugovora Odluci Vijeća 1999/468/EZ, s obzirom na regulatorni postupak s kontrolom Prilagodba regulatornom postupku s kontrolom – četvrti dio (Tekst značajan za EGP) (SL L 188, 18.7.2009) (u daljnjem tekstu: Uredba (EEZ) br. 315/93)
– Uredbe Komisije (EU) 2023/915 оd 25. travnja 2023. o najvećim dopuštenim količinama određenih kontaminanata u hrani i o stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1881/2006 (Tekst značajan za EGP) (SL L 119 5.5.2023, 103) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom Komisije (EU) 2024/1987 оd 30. srpnja 2024. o izmjeni Uredbe (EU) 2023/915 u pogledu najvećih dopuštenih količina nikla u određenim vrstama hrane (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2024/1987, 31.7.2024) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/915)
– Uredbe Komisije (EZ) br. 1882/2006 od 19. prosinca 2006. kojom se utvrđuju metode uzimanja uzoraka i analize za potrebe vršenja službenih kontrola razina nitrata u određenim prehrambenim proizvodima (Tekst značajan za EGP) (SL L 364, 20. 12. 2006.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br, 1882/2006).
– Uredbe Komisije (EZ) br. 333/2007 od 28. ožujka 2007. kojom se propisuju metode uzimanja uzoraka i analize za službenu kontrolu razina olova, kadmija, žive, anorganskog kositra, 3-MCPD i benzo(a)pirena u prehrambenim proizvodima (Tekst značajan za EGP) (SL L 88, 29. 3. 2007.) kako je posljednji put izmijenjena Provedbenom uredbom Komisije (EU) 2024/1045 оd 9. travnja 2024. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 333/2007 u pogledu metoda uzorkovanja i analitičkih metoda za kontrolu razina nikla u hrani i o izmjeni određenih upućivanja (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2024/1045, 10.4.2024)
– Uredbe Komisije (EU) 2017/644 оd 5. travnja 2017. o metodama uzorkovanja i analitičkim metodama za kontrolu količina dioksina, dioksinima sličnih PCB-ova i PCB-ova koji nisu slični dioksinima u određenoj hrani i o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 589/2014 (Tekst značajan za EGP) (SL L 92, 6.4.2017)
– Provedbene uredbe Komisije (EU) 2022/1428 оd 24. kolovoza 2022. o utvrđivanju metoda uzorkovanja i analize za kontrolu perfluoroalkilnih tvari u određenoj hrani (Tekst značajan za EGP) (SL L 221, 26.8.2022)
– Provedbene uredbe Komisije (EU) 2023/2782 оd 14. prosinca 2023. o utvrđivanju metoda uzorkovanja i analize za kontrolu razina mikotoksina u hrani i o stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 401/2006 (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2023/2782, 15.12.2023) kako je posljednji put izmijenjena Provedbenom uredbom Komisije (EU) 2024/885 оd 20. ožujka 2024. o izmjeni Provedbene uredbe (EU) 2023/2782 o utvrđivanju metoda uzorkovanja i analize za kontrolu razina mikotoksina u hrani u pogledu metode uzorkovanja za sušeno začinsko bilje, biljne infuzije (sušeni proizvod), čajeve (sušeni proizvod) i začine u prahu (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2024/885, 21.3.2024)
– Provedbene uredbe Komisije (EU) 2023/2783 оd 14. prosinca 2023. o utvrđivanju metoda uzorkovanja i analize za kontrolu razina biljnih toksina u hrani i o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) 2015/705 (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2023/2783, 15.12.2023)
- Provedbene uredbe Komisije (EU) 2022/932 оd 9. lipnja 2022. o ujednačenom praktičnom uređenju za provedbu službenih kontrola kontaminanata u hrani, o posebnom dodatnom sadržaju višegodišnjih nacionalnih planova kontrola i o posebnom dodatnom uređenju za njihovu izradu (Tekst značajan za EGP) (SL L 162, 17.6.2022) (u daljnjem tekstu: Provedbena uredba (EU) 2022/932).
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 3.
(1) Pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u uredbama iz članka 2. ovoga Zakona te pojmovi uporabljeni u Uredbi (EZ) br. 178/2002 Europskoga parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta Zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane i Uredbi (EU) 2017/625 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2017. o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima kojima se osigurava primjena propisa o hrani i hrani za životinje, pravila o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja, o izmjeni uredaba (EZ) br. 999/2001, (EZ) br. 396/2005, (EZ) br. 1069/2009, (EZ) br. 1107/2009, (EU) br. 1151/2012, (EU) br. 652/2014, (EU) 2016/429 i (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 1/2005 i (EZ) br. 1099/2009 i direktiva Vijeća 98/58/EZ, 1999/74/EZ, 2007/43/EZ, 2008/119/EZ i 2008/120/EZ te o stavljanju izvan snage uredaba (EZ) br. 854/2004 i (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 89/608/EEZ, 89/662/EEZ, 90/425/EEZ, 91/496/EEZ, 96/23/EZ, 96/93/EZ i 97/78/EZ te Odluke Vijeća 92/438/EEZ (SL L 95, 7. 4. 2017) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2017/625).
(2) Izrazi i pojmovi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. NADLEŽNA TIJELA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 4.
(1) Nadležno tijelo za vođenje politike u području kontaminanata u hrani te provedbu upravnih i stručnih poslova prema odredbama ovoga Zakona i uredbi iz članka 2. ovoga Zakona je ministarstvo nadležno za zdravstvo (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).
(2) Nadležno tijelo za provedbu inspekcijskog nadzora, odnosno službenih kontrola prema odredbama ovoga Zakona i uredbi iz članka 2. ovoga Zakona je Državni inspektorat.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka za provedbu inspekcijskog nadzora, odnosno službenih kontrola na registriranim ribarskim plovilima i na iskrcajnim mjestima nadležno je ministarstvo nadležno za poljoprivredu, šumarstvo i ribarstvo.
(4) Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu nadležna je za prikupljanje podataka i izvještavanje o prisutnosti kontaminanata u hrani.
(5) Ministar nadležan za zdravstvo (u daljnjem tekstu: ministar) uz suglasnost ministra nadležnog za poljoprivredu, šumarstvo i ribarstvo ovlašten je donijeti naputke za provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije donesenih na temelju uredbi iz članka 2. ovoga Zakona.
III. ZADAĆE NADLEŽNIH TIJELA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 5.
(1) Ministarstvo u području kontaminanata uređuje politiku sigurnosti hrane, prati i usklađuje zakonodavstvo te donosi smjernice za izradu planova prisutnosti kontaminanata u hrani, odnosno službenih kontrola.
(2) Ministarstvo dostavlja Europskoj komisiji plan kontrola prisutnosti kontaminanata u hrani iz članka 4. Provedbene uredbe (EU) 2022/932.
(3) Plan iz stavka 2. ovoga članka obuhvaća godišnje planove koje ministarstvo nadležno za poljoprivredu, šumarstvo i ribarstvo i Državni inspektorat izrađuju sukladno zakonu kojim se uređuju službene kontrole hrane.
(4) Prilikom izrade planova iz stavka 3. ovoga članka uzima se u obzir propisana minimalna učestalost iz Provedbene uredbe (EU) 2022/932.
(5) Podatke prikupljene u okviru plana iz stavka 2. ovoga članka te ostale podatke o provedenim ispitivanjem prisutnosti kontaminanata u hrani Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu dostavlja Europskoj agenciji za sigurnost hrane.
(6) Način i opseg prikupljanja podataka iz stavka 5. ovoga članka ministar propisuje naputkom.
IV. OBVEZE SUBJEKTA U POSLOVANJU S HRANOM
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 6.
(1) Subjekt u poslovanju s hranom obvezan je osobama iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona omogućiti provođenje nesmetanog nadzora objekta i poslovanja te uvid u svu dokumentaciju uključujući i elektronički dostupnu dokumentaciju vezanu za provedbu uredbi iz članka 2. ovoga Zakona.
(2) Subjekt u poslovanju s hranom obvezan je osobama iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona koji provode službene kontrole staviti na raspolaganje potrebne količine hrane i sirovina kako bi se uzorkovanje provelo u skladu s uredbama iz članka 2. ovoga Zakona.
(3) Osim obveza propisanih člankom 2. Uredbe (EU) 2023/915, subjekt u poslovanju s hranom koji uvozi, prerađuje, proizvodi hranu ili obavlja djelatnost veleprodaje hrane obvezan je izraditi i provoditi plan uzorkovanja na kontaminante propisane Uredbom (EU) 2023/915 uzimajući u obzir procjenu rizika, opseg i vrsti svog poslovanja.
V. SLUŽBENE KONTROLE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 7.
(1) Inspekcijski nadzor, odnosno službene kontrole nad provedbom ovoga Zakona i uredbi iz članka 2. ovoga Zakona obavljaju sanitarni inspektori, veterinarski inspektori i poljoprivredni inspektori Državnog inspektorata i ribarski inspektori ministarstva nadležnog za poljoprivredu, šumarstvo i ribarstvo sukladno propisima kojima su uređeni djelokrug i ovlasti Državnog inspektorata i ministarstva nadležnog za poljoprivredu, šumarstvo i ribarstvo te službene kontrole hrane (u daljnjem tekstu: osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola).
(2) Upravni nadzor nad provedbom ovoga Zakona i uredbi iz članka 2. ovoga Zakona obavlja Ministarstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 8.
(1) Osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz članka 7. ovoga Zakona obvezne su provoditi uzorkovanje hrane za potrebe službenih kontrola sukladno uredbama iz članka 2. ovoga Zakona.
(2) Uzorak hrane za provjeru najvećih dopuštenih razina kontaminanata uzet za potrebe službenih kontrola (u daljnjem tekstu: službeni uzorak) mora biti dostavljen u službeni laboratorij ovlašten sukladno zakonu kojime se uređuju službene kontrole hrane.
(3) Iznimno od odredbe stavka 2. ovoga članka, ako se radi o dokazivanju parametra za koji ne postoji službeni laboratoriji, službeni uzorak bit će poslan u laboratorij koji je osposobljen provesti analizu.
(4) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola obvezna je službeni uzorak dostaviti u laboratorij iz stavka 2. ili 3. ovoga članka u roku od 72 sata od provedbe uzorkovanja, osim u slučaju provedbe Uredbe (EZ) 1882/2006 kada službeni uzorak mora biti dostavljen u roku od 24 sata.
(5) U zapisnik o uzorkovanju osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola obvezna je navesti traženi parametar, odnosno parametre pretrage u skladu s uredbama iz članka 2. ovoga Zakona.
(6) Jedan primjerak zapisnika iz stavka 5. ovoga članka ostavlja se po završetku uzorkovanja subjektu u poslovanju s hranom kod kojeg je provedeno uzorkovanje.
(7) Laboratorij u koji je dostavljan službeni uzorak obvezan je sukladno uredbama iz članka 2. ovoga Zakona pripremiti i homogenizirati zaprimljeni službeni uzorak.
(8) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola obvezna je subjekta u poslovanju s hranom koji je odgovoran za stavljanje hrane na tržište Republike Hrvatske obavijestiti u roku od 72 sata u kojem laboratoriju se obavlja analiza službenog uzorka kako bi stranka mogla dobiti svoj uzorak nakon homogenizacije za potrebe dodatnog stručnog mišljenja (u daljnjem tekstu: uzorak za drugo mišljenje).
(9) Laboratorij iz stavka 7. ovoga članka dužan je subjektu u poslovanju s hranom, na njegov zahtjev, bez odgode dati uzorak za drugo mišljenje iz homogeniziranog službenog uzorka.
(10) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola obvezna je odmah po saznaju obavijestiti subjekta u poslovanju s hranom o rezultatima analize, ispitivanja ili dijagnosticiranja službenog uzorka hrane iz stavka 4. ovoga članka.
(11) Subjekt u poslovanju s hranom ima pravo u roku od 15 dana od dana kada je zaprimljena obavijest o rezultatima analize službenog uzorka prigovoriti navedenim rezultatima službenog uzorka predočenjem rezultata analize uzroka za drugo mišljenje osobi ovlaštenoj za provedbu službenih kontrola te zahtijevati analizu referentnog uzorka.
( 12) Referentni uzorak iz stavka 11. ovoga članka poslat će se službenim putem iz laboratorija koji je proveo homogenizaciju u neki od službenih laboratorija koji nisu provodili analizu, ispitivanje i dijagnosticiranje uzorka službene kontrole, kao ni analizu, ispitivanje i dijagnosticiranje uzorka uzetog za drugo mišljenje u Republici Hrvatskoj ili u službeni laboratorij jedne od država članica Europske unije ili u trećoj zemlji koja je ugovorna stranka Sporazuma o Europskom gospodarskom prostoru.
(13) Ukoliko se subjekt u poslovanju s hranom ne suprotstavi rezultatima analize sukladno stavku 11. ovoga članka mjerodavan je rezultat službenog uzorka.
(14) Ukoliko se subjekt suprotstavi rezultatu analize mjerodavan je rezultat analize referentnog uzorka iz stavka 12. ovoga članka.
(15) Osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz članka 7. ovoga Zakona obvezne su za svaki nesukladan uzorak postupiti sukladno mjerama iz članka 10. ovoga Zakona, mjerama iz Uredbe (EU) 2017/625, odnosno mjerama propisanim posebnim zakonom kojim se uređuju službene kontrole hrane.
(16) Za svaki službeni uzorak hrane čije količine kontaminanata prelaze najviše dopuštene količine iz Uredbe (EU) 2023/915 uzimajući u obzir mjernu nesigurnost osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola dužna je postupiti prema odredbama pravilnika koji uređuje sustav brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 9.
(1) Troškovi uzorkovanja, dostave uzorka u laboratorij i analize, ispitivanja ili dijagnosticiranja službenog i referentnog uzorka uzetog na tržištu Republike Hrvatske podmiruju se iz sredstava državnog proračuna.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka kada se analizom dokaže prekoračenje propisanih najvećih dopuštenih količina kontaminanta u hrani troškove dostave uzorka u laboratorij i analize, ispitivanja ili dijagnosticiranja službenog uzorka i referentnog uzorka snosi subjekt u poslovanju s hranom.
(3) Troškovi uzorkovanja, dostave uzorka u laboratorij i analize, ispitivanja ili dijagnosticiranja službenog uzorka na ispitivanje kontaminanta pri uvozu iz trećih država, bez obzira na rezultate analize, ispitivanja ili dijagnosticiranja, snosi uvoznik izravnim plaćanjem laboratoriju koji je proveo analizu na temelju izdanog računa.
(4) Troškovi dostave uzorka u laboratorij i analize, ispitivanja ili dijagnosticiranja uzorka za drugo mišljenje snosi subjekt u poslovanju s hranom.
(5) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola donosi rješenje o troškovima iz stavka 2. ovoga članka koje snosi subjekt u poslovanju s hranom.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 10.
(1) Osobe ovla š tene za provedbu slu ž benih kontrola u obavljanju slu ž benih kontrola imaju pravo i obvezu:
- izre ć i mjere propisane č lankom 1 38. stavkom 2. Uredbe (EU) 2017/625
- privremeno zabraniti proizvodnju i stavljanje na tržište hrane za koju postoji opravdana sumnja da mo ž e predstavljati rizik za zdravlje ljudi
- u slučaju iz članka 8. stavka 11. ovoga Zakona privremeno zabraniti stavljanje na tržište hrane do dobivanja rezultata analize referentnog uzorka
- narediti provedbu daljnjih uzorkovanja hrane od strane subjekta u poslovanju s hranom s pove ć anom u č estalo šć u
- zabraniti kori š tenje cijelog objekta ili dijela objekta dok se ne provedu sve potrebne mjere za uklanjanje i/ili sprje č avanje kontaminacije
- izre ć i sve mjere propisane Uredbom (EU) 2017/625 koje se u okviru slu ž benih kontrola poduzimaju u odnosu na po š iljke hrane koje se uvoze iz tre ć ih dr ž ava.
(2) Mjere iz stavka 1. ovoga č lanka nare đ uju se rje š enjem koje se donosi u upravnom postupku.
(3) Osobe ovla š tene za provedbu slu ž benih kontrola u obavljanju slu ž benih kontrola imaju pravo i du ž nost donijeti usmeno rje š enje na zapisnik za izvr š enje odre đ enih mjera osiguranja:
- kada rizik za zdravlje ljudi zahtijeva da se odre đ ena mjera poduzme odmah, bez odga đ anja
- kada postoji opravdana sumnja ili opasnost od prikrivanja, zamjene ili uni š tenja hrane ili dokaza ako se mjera ne poduzme odmah.
(4) Osobe ovla š tene za provedbu slu ž benih kontrola u obavljanju inspekcijskih nadzora imaju pravo i du ž nost narediti izvr š enje usmenog rje š enja odmah.
(5) Na zahtjev stranke pisani otpravak izre č enoga usmenog rje š enja iz stavka 3. ovoga č lanka izdat ć e se u roku od osam dana od dana dono š enja usmenog rje š enja.
(6) Subjekt u poslovanju s hranom snosi sve tro š kove koji nastaju zbog provedbe mjera iz ovoga č lanka sukladno č lanku 138. stavku 4. Uredbe (EU) 2017/625.
(7) Ž alba protiv rje š enja donesenih na temelju odredbi ovoga č lanka ne odga đ a izvr š enje rje š enja.
VI. OBVEZE LABORATORIJA KOJI PROVODI ANALIZE SLU Ž BENIH UZORAKA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 11.
(1) Slu ž beni laboratorij u koji je dostavljen slu ž beni uzorak obvezan je pripravu, analizu uzoraka kao i iskazivanje rezultata provesti u skladu s uredbama iz č lanka 2. ovoga Zakona.
(2) Službeni laboratorij u koji je dostavljen slu ž beni uzorak obvezan je obavijestiti i slu ž benu osobu koja je provela uzorkovanje o č injenici da je stranka preuzela uzorak za dodatno stru č no mi š ljenje.
(3) Službeni laboratorij u koji je dostavljen slu ž beni uzorak obvezan je odmah po zavr š etku analize dostaviti analiti č ko izvje šć e slu ž benoj osobi koja je provela uzorkovanje na na č in i u obliku u kojem to od njih zatra ž i.
(4) Službeni laboratorij dužan je osobi ovlaštenoj za službene kontrole hrane za službeni uzorak uzorkovan pri uvozu iz trećih država na graničnim kontrolnim postajama, inspekcijskim centrima i kontrolnim točkama određenim sukladno zakonu kojim se uređuju službene kontrole hrane dostaviti analitičko izvješće najkasnije u roku od 15 radnih dana od dana dostave uzorka u laboratorij.
(5) Na zahtjev nadležnih tijela laboratoriji su obvezni izdati izvje šć a o provedenim analizama slu ž benih uzoraka na na č in i u obliku u kojem to od njih zatraže.
(6) Službeni laboratorij obvezan je č uvati homogenizirani službeni uzorak kojemu je prvom analizom utvr đ ena nesukladnost u prikladnim uvjetima najmanje tri mjeseca.
VII. PREKR Š AJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 12.
(1) Nov č anom kaznom u iznosu od 6630,00 do 13.270,00 eura kaznit ć e se za prekr š aj pravna osoba ako:
1. stavlja na tržište hranu koja sadržava kontaminant u količini koja prekoračuje najveću dopuštenu količinu protivno članku 2. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/915
2. koristi kao sirovinu hranu u kojoj razina kontaminanta prelazi najveće dopuštene količine propisane Uredbom (EU) 2023/915
3. obavlja umješavanje hrane čije najveće dopuštene količine kontaminanta prelaze razine iz Uredbe (EU) 2023/915 s ostalom zdravstveno ispravnom hranom protivno članku 2. stavku 2. Uredbe (EU) 2023/915
4. obavlja umješavanje hrane koja je namijenjena sortiranju i drugoj fizičkoj obradi s ostalom zdravstveno ispravnom hranom protivno članku 5. stavku 3. Uredbe Komisije (EU) 2023/915
5. obavlja kemijsku dekonataminaciju hrane protivno članku 4. Uredbe Komisije (EU) 2023/915
6. stavi na tržište hranu s kontaminatima koji ugrožavaju javno zdravstveni interes protivno članku 4. Uredbe (EEZ) br. 315/93
7. na hrani nisu navedena upozorenja propisana Uredbom (EU) 2023/915
8. ne dopusti provedbu službene kontrole i uzorkovanja sukladno članku 6. ovoga Zakona
9. ne dostavi ili dostavi nepotpunu i netočnu dokumentaciju iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona
10. ne izradi i ne provodi plan uzorkovanja na kontaminante sukladno članku 6. stavku 3. ovoga Zakona
11. ne izvrši rješenje kojim je naređeno izvršenje radnje ili rješenja kojim je izrečena mjera nadležne službene osobe sukladno članku 10. ovoga Zakona.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 660,00 do 1320,00 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba obrtnik ili fizička osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom u iznosu od 2650,00 do 3980,00 eura.
(4) Za poku š aj prekr š aja iz stavka 1. ovoga č lanka kaznit ć e se po č initelj poku š aja prekr š aja.
VIII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 13.
Ministar će donijeti naputak iz članka 5. stavka 6. ovoga Zakona u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 14.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje va ž iti Zakon o kontaminantima („Narodne novine“, br. 39/13. i 114/18.).
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članka 15.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 1.
Ovim se člankom propisuje predmet uređenja ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 2.
Ovim se člankom navode propisi Europske unije čija se provedba osigurava i uređuje ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 3.
Ovim se člankom propisuje značenje pojedinih pojmova koji se koriste u ovome Zakonu referirajući se na uredbe iz članka 2. ovoga Zakona te Uredbu (EZ) br. 178/2002 Europskoga parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta Zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane i Uredbu (EU) 2017/625.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 4.
Ovim se člankom propisuje podjela nadležnosti za potrebe provedbe ovoga Zakona. Podjela nadležnosti utvrđena u ovome članku usklađena je s podjelom nadležnost iz Zakona o hrani („Narodne novine“, broj 18/23) i Zakona o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja („Narodne novine“, broj 51/21).
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 5.
Ovim se člankom definiraju zadaće nadležnih tijela i zahtjevi za plan kontrole prisutnosti kontaminanata. Prema odredbama Provedbene uredbe (EU) 2022/932 države članice obvezne su izraditi plan kontrola prisutnosti kontaminanata ili skupina kontaminanata u hrani koja se stavlja na tržište kao i plana kontrola za hranu životinjskog podrijetla koja ulazi u Europsku uniju te dostaviti te planove Europskoj komisiji do 31. ožujka svake godine. Kako je u sustav sigurnosti hrane u Republici Hrvatskoj uključeno više tijela i inspekcija potrebno je definirati njihove uloge u izradi planova kao i izvještavanja o rezultatima praćenja prisutnosti kontaminanata u hrani. Ovim se člankom daje i temelj za donošenje naputka kojim će se detaljnije propisati uloge pojedinih nadležnih tijela, način dostave i potrebni podaci za izradu izvještaja o rezultatima analiza službenih kontrola uzoraka hrane koji se ispituju na prisutnost kontaminanta koje je potrebno dostaviti Europskoj agenciji za sigurnost hrane.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 6.
Ovim se člankom propisuju obaveze subjektima u poslovanju s hranom da omoguće nesmetano provođenje nadzora i uvid u svu potrebnu dokumentaciju te da stave na raspolaganje dovoljnu količinu hrane u slučaju službenih kontrola hrane koje uključuju uzimanje službenih uzoraka kojima se provjerava sukladnost hrane s najvećim dopuštenim količinama kontaminanta. Osim toga, subjektima u poslovanju s hranom koji na tržište Republike Hrvatske stavljaju hranu propisuje se i obveza izrade i provođenja plana samokontrole hrane koju stavljaju na tržište.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 7.
Ovim se člankom propisuje nadležnost veterinarskih, sanitarnih i poljoprivrednih inspektora Državnog inspektorata te ribarske inspekcije ministarstva nadležnog za poljoprivredu, šumarstvo i ribarstvo nad provedbom službenih kontrola koje se provode u okviru ovoga Zakona i uredbi čija se provedba osigurava ovim zakonom. Ovim se člankom propisuje i upravni nadzor nad provedbom ovoga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 8.
Ovim se člankom propisuje postupak i obveze u odnosu na uzorkovanje, analizu, ispitivanje, dijagnosticiranje i drugo stručno mišljenje u odnosu na uzorke koji se uzimaju tijekom službenih kontrola za provjeru sukladnosti s najvećim dopuštenim razinama kontaminanata u hrani.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 9.
Ovim se člankom određuju pravila za troškove dostave i analiza uzoraka uzetih za potrebe službenih kontrola. Za troškove analiza uzoraka hrane na tržištu Republike Hrvatske sredstva se osiguravaju u državnom proračunu. Ukoliko analiza službenog uzorka pokaže nesukladnost hrane s propisanim najvećim dopuštenim razinama kontaminanata, a subjekt se ne suprotstavi rezultatima analize, troškove dostave i analize službenog uzorka snosi subjekt u poslovanju s hranom. Ukoliko se subjekt suprotstavi rezultatima analize, a analiza referentnog uzorka pokaže nesukladnost s najvećim dopuštenim razinama kontaminanata troškove dostave i analiza službenog i referentnog uzorka snosi subjekt u poslovanju s hranom. Subjekt u poslovanju s hranom snosi sve troškove dostave i analize uzorka za drugo mišljenje kao i analiza službenih uzoraka hrane koji se uzimaju osobe nadležne za službene kontrole prilikom uvoza hrane iz trećih zemalja bez obzira na rezultat analize.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 10.
Ovim se člankom definiraju prava i dužnosti osoba ovlaštenih za provedbu službenih kontrola te se propisuje da sve troškove koji nastaju prilikom provedbe mjera snosi subjekt u poslovanju s hranom.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 11.
Ovim se člankom propisuju obveze službenih laboratorija koji provode analize službenih uzoraka. Kako su zahtjevi za pripremu uzorka i metode analiza za kontaminante detaljno propisani uredbama Europske komisijeovim člankom se propisuje obveza službenim laboratorijima za pripravu, analizu i iskazivanje rezultata sukladno relevantnim uredbama. Također se propisuju rokovi za dostavu analitičkih izvješća za službene uzorke uzorkovane prilikom uvoza iz trećih zemalja kao i rok čuvanja uzorka za kojeg je analizom utvrđena nesukladnost.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 12.
Ovim se člankom propisuju prekršajne odredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članke 13. - 15.
Ovim se člancima propisuju prijelazne i završne odredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva