PRIJEDLOG ZAKONA O SLUŽBENOJ STATISTICI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
PRIJEDLOG ZAKONA O SLUŽBENOJ STATISTICI
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 117. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske), kojom je propisano da se ustrojstvo i poslovi državne uprave i način njihova obavljanja uređuju zakonom.
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROIZAĆI
Državni zavod za statistiku središnje je tijelo državne uprave (državna upravna organizacija) te glavni nositelj, diseminator i koordinator sustava službene statistike Republike Hrvatske i glavni predstavnik nacionalnoga statističkog sustava pred europskim i međunarodnim tijelima nadležnima za statistiku.
Službena statistika pruža na nepristranoj osnovi državi, gospodarstvu i javnosti pouzdane statističkepodatke o gospodarskome, demografskome, socijalnome, zdravstvenome i ekološkom stanju, djelatnostima ili događajima koji se mogu mjeriti statističkim metodama te osigurava ispunjavanje međunarodnih obveza Republike Hrvatske koje se odnose na proizvodnju i diseminaciju službene statistike.
Područje službene statistike u Republici Hrvatskoj regulirano je Zakonom o službenoj statistici (Narodne novine, br. 103/03., 75/09., 59/12. i 12/13. – pročišćeni tekst) te provedbenim propisima donesenima na temelju toga Zakona.
Europski statistički sustav uređen je Uredbom (EZ) br. 223/2009 Europskog parlamenta i Vijeća o europskim statistikama i ukidanju Uredbe (EZ, Euratom) br. 1101/2008 Europskog parlamenta i Vijeća o dostavi podataka koji podliježu obvezi čuvanja tajne Statističkom uredu Europskih zajednica, Uredbe Vijeća (EZ) br. 322/97 o statistikama zajednice i Odluke Vijeća 89/382/EEZ, Euratoma o osnivanju Odbora za statističke programe Europskih zajednica te drugim aktima Europske unije koji čine pravni okvir za razvoj, proizvodnju i diseminaciju europskih statistika i Uredbom (EU) 2015/759 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 223/2009 o europskoj statistici.
S obzirom na potrebu uvođenja novih mjera i instrumenata usklađivanja sustava službene statistike Republike Hrvatske s Europskim statističkim sustavom kroz prilagodbu europskom pravnom okviru te potrebu uvođenja jednostavnijega normativnog rješenja organizacije i funkcioniranja sustava službene statistike Republike Hrvatske, izrada novoga zakonodavnog akta smatra se optimalnim i potrebnim rješenjem.
Tako se radi primjene i jačanja načela stručne neovisnosti i osiguranja uvjeta za provedbu nove Uredbe (EU) 2015/759 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 223/2009 o europskoj statistici (kojom je propisano da su države članice dužne osigurati da postupci zapošljavanja i imenovanja čelnika nacionalnih statističkih ureda budu transparentni i da se temelje isključivo na stručnim kriterijima te da razlozi za otpuštanje čelnika nacionalnih statističkih ureda ili njihov premještaj na drugo radno mjesto ne dovode u pitanje stručnu neovisnost), a uz konzultacije s Ministarstvom uprave o mogućnošću provedbe takvog rješenja unutar sustava državne uprave, predlaže izmjena pravno-ustrojstvenog oblika Državnog zavoda za statistiku iz središnjeg tijela državne uprave u neovisno državno tijelo koje samostalno i neovisno obavlja poslove iz svog djelokruga rada. S tim u vezi predlaže se unijeti u Zakon o službenoj statistici odredbe kojima se uređuje njegovo ustrojstvo, nadležnost, upravljanje Državnim zavodom za statistiku, način rada i izvješćivanja, način imenovanja i razrješenja, dužnosti i prava ravnatelja i zamjenika ravnatelja te suradnja Državnog zavoda za statistiku s drugim tijelima javne vlasti.
Radi jačanja sustava službene statistike Republike Hrvatske predlaže se utvrditi da ravnatelj Državnog zavoda za statistiku pred Vladom Republike Hrvatske, Hrvatskim saborom i njihovim radnim tijelima predstavlja prijedloge Strategije razvitka službene statistike Republike Hrvatske, Programa statističkih aktivnosti te Izvješća o izvršenju aktivnosti službene statistike Republike Hrvatske.
Predlaže se nadležnost za imenovanje članova Statističkog savjeta Republike Hrvatske prenijeti s Vlade Republike Hrvatske na institucije i tijela čiji su predstavnici članovi Savjeta, sve radi smanjenja opterećenja Vlade Republike Hrvatske pri imenovanju i razrješenju članova radnih tijela, a u skladu s točkom 2. Zaključka Koordinacije za unutarnju i vanjsku politiku Vlade Republike Hrvatske, KLASA: 022-03/12-02/19, URBROJ: 50301-09/09-12-33 od 11. rujna 2012. Osim toga, predlaže se i smanjenje broja članova Statističkoga savjeta radi bolje i lakše organizacije, racionalizacije troškova te učinkovitosti rada Savjeta.
Radi kvalitetnije koordinacije te osiguranja učinkovitosti i kvalitete razvoja, proizvodnje i diseminacije službene statistike Republike Hrvatske predlaže se osnivanje radnog tijela (Odbora za sustav službene statistike Republike Hrvatske) sastavljenoga isključivo od predstavnika nositelja službene statistike Republike Hrvatske te se predlaže obveza nositelja službene statistike da poslove službene statistike iz svog djelokruga organiziraju na način koji osigurava kvalitetnu i pravodobnu provedbu statističkih aktivnosti iz njihova djelokruga te odgovarajuću zaštitu povjerljivih statističkih podataka koje posjeduju nositelji službene statistike i koji se prenose unutar Europskoga statističkog sustava u skladu s Uredbom (EZ) 223/2009 o europskim statistikama.
Predlaže se utvrditi da se sredstvima ostvarenima obavljanjem poslova vlastite djelatnosti Državni zavod za statistiku može koristiti za financiranje troškova nastalih obavljanjem poslova na temelju kojih su prihodi i nastali, a ako se ostvare u iznosu većemu od potrebnoga za podmirenje troškova, da se mogu koristiti za razvoj službene statistike.
Zbog teškoća koje se u praksi često pojavljuju pri koordinaciji izrade Nacrta prijedloga programa statističkih aktivnosti s nositeljima službene statistike te izradi Iskaza o procjeni fiskalnog učinka vrlo je teško izraditi navedeni dokument u roku utvrđenom sadašnjim Zakonom o službenoj statistici (31. svibnja tekuće godine za iduće razdoblje na koje se odnosi Program statističkih aktivnosti), novim Zakonom predlaže se navedena razdoblja produljiti do 31. listopada.
Budući da, prema važećem Zakonu o službenoj statistici, Državni zavod za statistiku priprema, a Hrvatski sabor za svaku godinu donosi Godišnji provedbeni plan statističkih aktivnosti Republike Hrvatske, pojavljuje se problem da Godišnji provedbeni plan nikada nije moguće donijeti do kraja godine za sljedeću godinu zato što Ministarstvo financija ne odobrava Iskaz o procjeni fiskalnog učinka prije donošenja državnog proračuna za sljedeću kalendarsku godinu, a problem je još veći u godini privremenog financiranja.
Posljedica nedonošenja Godišnjega provedbenog plana statističkih aktivnosti Republike Hrvatske jest nepostojanje pravne osnove za prikupljanje podataka.
Slijedom navedenoga predlaže se pojednostavljenje procedure donošenja Godišnjega provedbenog plana statističkih aktivnosti Republike Hrvatske tako da Godišnji provedbeni plan statističkih aktivnosti Republike Hrvatske donosi ravnatelj Državnog zavoda za statistiku, a sve kako bi se osiguralo njegovo donošenje do kraja godine za sljedeću godinu, odnosno kako bi Državni zavod za statistiku imao pravnu osnovu za prikupljanje podataka.
Osim navedenoga, nositeljima službene statistike predlaže se utvrditi rok dostave prijedloga za navedene planove te obvezu dostave procjene financijskih sredstava potrebnih za provedbu predloženih statističkih aktivnosti.
Radi bolje preglednosti Godišnjega provedbenog plana statističkih aktivnosti Republike Hrvatske predlaže se pojednostavniti sadržaj Godišnjega provedbenog plana tako da se njime definiraju samo bitna obilježja pojedinoga statističkog istraživanja.
Predlaže se u Zakonu utvrditi da se statistički podaci diseminiraju u rokovima određenima Kalendarom objavljivanja statističkih podataka, koji donose nositelji službene statistike i koji daju detaljan pregled i rokove objavljivanja statističkih podataka, za razliku od dosadašnjega zakonskog rješenja, prema kojem je bilo utvrđeno da se statistički podaci diseminiraju u skladu s rokovima utvrđenima Godišnjim provedbenim planom, koji u praksi daje samo okvirne rokove objave statističkih podataka.
U skladu s europskim pravnim okvirom, međunarodnim preporukama i najboljom praksom, također se predlaže propisati slučajeve iznimne diseminacije povjerljivih statističkih podataka.
Predlaže se visinu kazni koje su predviđene u slučaju nepoštovanja odredbi Uredbe (EZ) 223/2009 i ovoga Zakona prilagoditi posljedicama koje proizlaze iz nepoštovanja predmetnih odredbi.
Prihvaćanjem ovoga Zakona osigurat će se daljnji razvoj statističkog sustava Republike Hrvatske kao dijela Europskoga statističkog sustava, usklađenoga s pravnim okvirom Europske unije i prilagođenoga nacionalnim potrebama.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Provedba Zakona o službenoj statistici ne zahtijeva osiguravanje dodatnih sredstava u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Sredstva za rad Statističkog savjeta su osigurana u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2016. godinu jer je osnivanje Statističkog savjeta propisano i u važećem Zakonu o službenoj statistici te je ovim Zakonom predviđeno zadržavanje ovoga savjetodavnog tijela uz smanjenje broja članova.
IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13.) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku radi usklađivanja s Uredbom Europske unije, odnosno osiguranja uvjeta za provedbu nove Uredbe (EU) 2015/759 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 223/2009 o europskoj statistici, kojom je propisano da su države članice dužne osigurati da postupci zapošljavanja i imenovanja čelnika nacionalnih statističkih ureda budu transparentni i da se temelje isključivo na stručnim kriterijima te da razlozi za otpuštanje čelnika nacionalnih statističkih ureda ili njihov premještaj na drugo radno mjesto ne dovode u pitanje stručnu neovisnost.
V. KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O SLUŽBENOJ STATISTICI
DIO PRVI
OSNOVNE ODREDBE
Predmet uređenja
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuje ustrojstvo, nadležnost, upravljanje Državnim zavodom za statistiku, način rada i izvješćivanja, dužnosti i prava ravnatelja i zamjenika ravnatelja, suradnja Državnog zavoda za statistiku s drugim tijelima javne vlasti, pravni okvir za proizvodnju, korištenje i diseminaciju podataka i informacija službene statistike te organizacija, položaj, poslovi i koordinacija sustava službene statistike i ostala pitanja važna za službenu statistiku.
Usklađenost s propisima Europske unije
Članak 2.
Ovim se Zakonom utvrđuje provedba Uredbe (EZ) br. 223/2009 Europskog parlamenta i Vijeća o europskim statistikama i ukidanju uredbe (EZ, Euratom) Europskog parlamenta i Vijeća o dostavi podataka koji podliježu obvezi čuvanja tajne Statističkom uredu Europskih zajednica, Uredbe Vijeća (EZ) br. 322/97 o statistikama zajednice i Odluke Vijeća 89/382/EEZ, Euratoma o osnivanju Odbora za statističke programe Europskih zajednica (SL L87, 31. ožujka 2009.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 223/2009) i Uredbe (EU) 2015/759 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 223/2009 o europskoj statistici.
Obuhvat primjene
Članak 3.
(1) Ovaj se Zakon odnosi na sve statističke aktivnosti službene statistike koje provode tijela koja su ovim Zakonom ili Programom statističkih aktivnosti Republike Hrvatske određena kao nositelji službene statistike.
(2) Ovaj se Zakon ne odnosi na pripremu, prikupljanje, proizvodnju, korištenje i čuvanje podataka za administrativne svrhe, kao ni prikupljanje podataka za nestatističke svrhe, odnosno za druge potrebe koje nisu službena statistika.
(3) Ovaj se Zakon odnosi na podatke iz stavka 2. ovoga članka od trenutka kada podaci budu dostavljeni nositeljima službene statistike.
(4) Ovaj se Zakon odnosi samo na statističku povjerljivost i ne utječe na odredbe posebnih zakona kojima se čuva povjerljivost osim statističke.
Pojam i svrha službene statistike
Članak 4.
(1) Službena statistika označuje kvantitativne i kvalitativne, agregirane i reprezentativne podatke i informacije koje opisuju masovnu pojavu u promatranoj populaciji u skladu s pozitivnim propisima koji reguliraju službenu statistiku u Republici Hrvatskoj.
(2) Službena statistika pruža, na nepristranoj osnovi, državi, gospodarstvu i javnosti pouzdane statističke podatke o gospodarskome, demografskome, socijalnome, zdravstvenome i ekološkom stanju, djelatnostima, događajima ili pojavama koje se mogu mjeriti statističkim metodama te osigurava ispunjavanje međunarodnih obveza Republike Hrvatske koje se odnose na proizvodnju, korištenje i diseminaciju službene statistike.
(3) Svrha službene statistike jest kontinuirana proizvodnja i diseminacija kvalitetnih statističkih podataka i razvoj sustava službene statistike, u skladu s temeljnim načelima službene statistike utvrđenim propisima iz područja statistike, Kodeksom prakse europske statistike i Temeljnim načelima službene statistike Ujedinjenih naroda.
Objašnjenje i rodna neutralnost pojmova
Članak 5.
(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje.
1) aktivnost službene statistike jest svaka aktivnost koja se temelji na ovom Zakonu ili drugim propisima iz područja službene statistike, uz primjenu znanstvenih i stručnih metoda i standarda radi razvoja te proizvodnje i diseminacije rezultata službene statistike,
2) nositelji službene statistike jesu tijela koja su na temelju ovoga Zakona i Programa statističkih aktivnosti Republike Hrvatske odgovorna za razvoj, proizvodnju i diseminaciju službene statistike Republike Hrvatske,
3) Strategija razvitka službene statistike Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Strategija)razvojni je akt koji u skladu s temeljnim načelima za izradu objektivnih, pouzdanih i pravodobnih službenih statističkih podataka određuje misiju, viziju te opće i pojedinačne ciljeve usmjerene na razvoj sustava službene statistike Republike Hrvatskeu višegodišnjem razdoblju,
4) Program statističkih aktivnosti Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Program) jest akt kojim se utvrđuju statističke aktivnosti za višegodišnje razdoblje u skladu s ovim Zakonom, nacionalnim potrebama i obvezama koje proizlaze iz članstva Republike Hrvatske u Europskoj uniji,
5) Godišnji provedbeni plan statističkih aktivnosti Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Godišnji provedbeni plan) jest planski dokument koji je pravna osnova za prikupljanje podataka potrebnih za provedbu statističkih istraživanja te se, radi izvršavanja Programa, donosi za svaku godinu na koju se odnosi Program,
6) statističko istraživanje jest metoda kojom nositelji službene statistike sustavno prikupljaju i pribavljaju podatke i informacije za statističke svrhe,
7) statistički obrazac jest svaki zapis u tiskanome i elektroničkom obliku kojim nositelji službene statistike sustavno prikupljaju podatke od izvještajnih jedinica isključivo za svrhe službene statistike,
8) izvještajne jedinice jesu pravne osobe i njihovi dijelovi, fizičke osobe, obrtnici, slobodna zanimanja, kućanstva, tijela javne vlasti i sve druge osobe na području Republike Hrvatske koje daju podatke za statističke svrhe,
9) statistička jedinica, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 6. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
10) identifikator je svako jednoznačno određeno obilježje iz kojeg se može izravno ili neizravno prepoznati individualna izvještajna ili statistička jedinica,
11) rezultat službene statistike jest svaki statistički podatak koji sadržajno osigurava svrhu službene statistike, a proizvodi se u skladu s odredbama ovoga Zakona,
12) službeni statistički podatak jest svaki statistički podatak koji se diseminira u skladu s propisima koji uređuju službenu statistiku, a takvima ih je proglasio nositelj službene statistike,
13) diseminacija, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 4. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
14) korisnik podataka jest svaka pravna i fizička osoba, tijela javne vlasti te znanstvene i međunarodne organizacije koje se koriste statističkim podacima,
15) statistički registri jesu strukturirani popisi jedinica promatranja koji sadržavaju određeni broj obilježja za svaku od tih jedinica i mehanizme redovitog ažuriranja, sve u skladu sa statističkim definicijama i konceptima, a koriste se isključivo za statističke svrhe,
16) statističko gradivo jest skup akata koji sadržavaju: metodološke osnove, statističke obrasce, statistička izvješća, prikaze, studije i analize, sumarne preglede i rezultate, publikacije te ostale akte koji nastaju u obavljanju poslova službene statistike,
17) administrativni izvori podataka jesu zbirke podataka ustrojene na temelju posebnih propisa,
18) razvoj, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 2. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
19) proizvodnja statističkih podataka, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 3. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
20) povjerljivi podaci, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 7. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
21) korištenje podataka za statističke svrhe, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 8. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
22) izravna identifikacija, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 9. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
23) neizravna identifikacija, kako je utvrđeno člankom 3. točkom 10. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
24) pilot-istraživanje jest postupak prikupljanja i analize podataka radi izbora i testiranja uzorka i metoda istraživanja,
25) metapodaci su podaci o populaciji, objektima, varijablama, metodologiji i kvaliteti koji opisuju obilježja izvora, odnosno strukturirani podaci koji opisuju, objašnjavaju, lociraju ili na neki drugi način omogućuju lakše upravljanje statističkim resursima,
26) popis je sveobuhvatno statističko istraživanje kojim se u redovitim intervalima prikupljaju podaci o određenim obilježjima statističkih jedinica,
27) podaci prikupljeni metodom promatranja i praćenja jesu svi podaci koji su prikupljeni na izravan ili neizravan način od izvještajnih jedinica za znanstvenoistraživačke i druge posebne svrhe,
28) posjednici podataka prikupljenih metodom promatranja i praćenja jesu pravne osobe ili tijela javne vlasti koji su proveli istraživanja metodom promatranja i praćenja,
29) Kodeks prakse europske statistike,kako je utvrđeno člankom 11. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
30) sustav službene statistike Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: sustav službene statistike) čine Državni zavod za statistiku kao glavni nositelj, diseminator i koordinator sustava službene statistike i drugi nositelji službene statistike u Republici Hrvatskoj,
31) Europski statistički sustav, kako je utvrđeno člankom 4. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
32) Komisija (Eurostat), kako je utvrđeno člankom 6. stavkom 1. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
33) tijela javne vlasti su tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe i druga tijela koja imaju javne ovlasti, pravne osobe čiji je osnivač Republika Hrvatska ili jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave, pravne osobe koje obavljaju javnu službu, pravne osobe koje se na temelju posebnog propisa financiraju pretežito ili u cijelosti iz državnog proračuna ili iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno iz javnih sredstava (nameta, davanja, i sl.) te trgovačka društva u kojima Republika Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave zasebno ili zajedno imaju većinsko vlasništvo.
(2) Pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Načela službene statistike
Članak 6.
Pri razvoju, proizvodnji i diseminaciji službene statistike primjenjuju se statistička načela utvrđena člankom 2. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
Kvaliteta službene statistike
Članak 7.
(1) Pri razvoju, proizvodnji i diseminaciji službene statistike primjenjuju se kriteriji kvalitete utvrđeni člankom 12. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
(2) Nositelji službene statistike dužni su poduzeti sve potrebne mjere radi osiguranja kvalitete službene statistike u skladu s nacionalnim i europskim standardima.
Članak 8.
(1) Akti nositelja službene statistike kojima se uređuje kvaliteta službene statistike moraju sadržavati bitne kriterije kvalitete, postupke praćenja, pokazatelje i planove za poboljšanje.
(2) Akti iz stavka 1. ovoga članka moraju biti dostupni javnosti.
DIO DRUGI
ORGANIZACIJA SUSTAVA SLUŽBENE STATISTIKE
POGLAVLJE I.
NOSITELJI SLUŽBENE STATISTIKE
Članak 9.
(1) Sustav službene statistike čine tijela javne vlasti koja u skladu s ovim Zakonom razvijaju, proizvode i diseminiraju službenu statistiku.
(2) Nositelji službene statistike jesu:
1. Državni zavod za statistiku kao središnje tijelo
2. Hrvatska narodna banka
3. upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove službene statistike i
4. druga tijela javne vlasti koja su Programom određena nositeljima službene statistike.
(3) Do stjecanja statusa nositelja službene statistike iz stavka 2. točke 4. ovoga članka ravnatelj Državnog zavoda za statistiku može osnovati radne skupine u kojima sudjeluju tijela koja mogu biti nositelji službene statistike, sa svim pravima i obvezama nositelja službene statistike u izradi Prijedloga strategije razvitka službene statistike Republike Hrvatske, Prijedloga programa i Godišnjega provedbenog plana.
(4)Nositelji službene statistike iz stavka 2. točke 2. do 4. ovoga članka dužni su obavljanje poslova službene statistike organizirati tako da ustrojstvena jedinica nadležna za poslove službene statistike osigura pravodobnu i kvalitetnu provedbu statističkih aktivnosti iz djelokruga nositelja službene statistike te da osigura odgovarajuću zaštitu povjerljivih statističkih podataka.
ODJELJAK A
DRŽAVNI ZAVOD ZA STATISTIKU
Položaj i sjedište
Članak 10.
(1) Državni zavod za statistiku ustrojava se kao neovisno i samostalno državno tijelo koje obavlja poslove u skladu sa zakonom.
(2) Državni zavod za statistiku glavni je nositelj, diseminator i koordinator sustava službene statistike i njegov glavni predstavnik pred europskim i međunarodnim tijelima nadležnima za statistiku te kontakt-točka za Komisiju (Eurostat) u vezi s pitanjima službene statistike u smislu odredbe članka 5. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
(3) Sjedište Državnog zavoda za statistiku jest u Zagrebu.
(4) Na pitanja sredstava Državnog zavoda za statistiku primjenjuju se odredbe zakona kojima se uređuju sredstva tijela državne uprave.
(5) Državni zavod za statistiku jest obveznik središnje javne nabave i na njega se primjenjuju svi propisi koji se odnose na obveznike središnje javne nabave.
Nadležnost
Članak 11.
(1) U nadležnosti Državnog zavoda za statistiku jesu sljedeći poslovi:
-koordinacija i izrada Nacrta prijedloga strategije
-koordinacija i izrada Nacrta prijedloga programa
-koordinacija izrade i donošenje Godišnjega provedbenog plana
-koordinacija i izrada Nacrta izvješća o izvršenju aktivnosti službene statistike Republike Hrvatske
-koordinacija i razvoj sustava službene statistike
-praćenje provedbe načela Kodeksa prakse europske statistike
-čuvanje i jačanje stručne neovisnosti sustava službene statistike
-razvoj statističkih metoda i tehnika
-izrada nacionalnih smjernica za razvoj, proizvodnju i diseminaciju službene statistike
-donošenje, određivanje i održavanje statističkih klasifikacija koje se koriste kao nacionalni standard, njihove usklađenosti s međunarodnim standardima, praćenje njihove primjene i davanje uputa korisnicima
-donošenje i održavanje statističkih klasifikacija koje se koriste za provođenje statističkih aktivnosti iz djelokruga Državnog zavoda za statistiku, praćenje njihove primjene i davanje uputa ostalim korisnicima, u skladu s međunarodnim standardima i propisima
-koordinacija, priprema i provedba statističkih aktivnosti utvrđenih Programom i Godišnjim provedbenim planom te ispunjavanje međunarodnih obveza službene statistike iz djelokruga Državnog zavoda za statistiku
-proizvodnja i diseminacija statističkih podataka definiranih Programom i Godišnjim provedbenim planom, koordinacija i provedba statističkih istraživanja na temelju neposrednog prikupljanja podataka, korištenje svih dostupnih administrativnih izvora podataka i podataka dobivenih metodom promatranja i praćenja, praćenje i provođenje kontrole kvalitete statističkih rezultata
-analize i službena tumačenja statističkih rezultata iz djelokruga Državnog zavoda za statistiku
-ustroj i vođenje statističkih registara
-organiziranje razmjene rezultata i metodoloških osnova službene statistike sa statističkim tijelima drugih zemalja i međunarodnim organizacijama, osim ako u pojedinim slučajevima za to ne ovlasti drugog nositelja službene statistike, odnosno ako posebnim zakonom nije drugačije određeno
-sudjelovanje u programima međunarodne pomoći
-imenovanje savjetodavnih tijela i radnih skupina iz djelokruga službene statistike
-nadzor nad provođenjem odredaba ovoga Zakona
-suradnja sa središnjim tijelom državne uprave nadležnim za financije u vezi s izradom nacrta prijedloga propisa iz djelokruga službene statistike
-neposredna provedba zakona i drugih propisa
-donošenje propisa za provedbu zakona iz djelokruga službene statistike, u skladu s odredbama zakona koji se odnosi na donošenje provedbenih propisa
-drugi upravni i stručni poslovi utvrđeni zakonom i drugim propisima.
(2) Državnom zavodu za statistiku moraju biti pravodobno dostavljeni na prethodno mišljenje svi prijedlozi zakonodavnih i drugih akata koji se izravno ili neizravno odnose na pitanja koja ulaze u djelokrug službene statistike.
Financijska sredstva
Članak 12.
(1) Sredstva za obavljanje poslova iz nadležnosti Državnog zavoda za statistiku propisanih ovim Zakonom osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.
(2) Državni zavod za statistiku može obavljati poslove vlastite djelatnosti prema kojoj ostvaruje prihode, pod uvjetom da ne štete obavljanju poslova za koje je ustrojen.
(3) Prihodi nastali obavljanjem poslova iz stavka 2. ovoga članka prihodi su Državnog zavoda za statistiku koji se uplaćuju u državni proračun Republike Hrvatske.
(4) Troškove nastale u obavljanju poslova iz stavka 2. ovoga članka snosi korisnik u skladu s Pravilnikom, koji donosi ravnatelj Državnog zavoda za statistiku u suglasnosti s Ministarstvom financija.
(5) Sredstva ostvarena obavljanjem poslova iz stavka 2. ovoga članka Državni zavod za statistiku koristi za financiranje troškova nastalih obavljanjem poslova na temelju kojih su prihodi nastali, a ako se ostvare u iznosu većemu od potrebnoga za podmirenje troškova, mogu se koristiti za podmirenje troškova razvoja službene statistike.
(6) Sredstva koja Državni zavod za statistiku dobije od međunarodnih donatora koriste se za financiranje aktivnosti službene statistike.
Položaj zaposlenika i plaće
Članak 13.
(1) Poslove Državnog zavoda za statistiku obavljaju državni službenici i namještenici na koje se primjenjuju propisi koji se odnose na državne službenike i namještenike.
(2) Iznimno, ovisno o organizaciji i potrebama Državnog zavoda za statistiku, pojedine pomoćne poslove vezane za aktivnosti službene statistike mogu obavljati i zaposlenici na koje se odnose opći propisi o radu.
(3) Na plaće svih zaposlenika Državnog zavoda za statistiku primjenjuju se propisi o plaćama u državnim službama.
Unutarnje ustrojstvo
Članak 14.
(1) Na unutarnje ustrojstvo Državnog zavoda za statistiku primjenjuju se propisi kojima se uređuje unutarnje ustrojstvo središnjih tijela državne uprave.
(2) Državni zavod za statistiku može imati područne jedinice. Broj, sjedište područnih jedinica i ostala pitanja važna za rad područnih jedinica uredit će se Uredbom o unutarnjem ustrojstvu.
Upravljanje Državnim zavodom za statistiku
Članak 15.
(1) Državnim zavodom za statistiku upravlja ravnatelj.
(2)Ravnatelj može imati jednog zamjenika.
Postupak izbora i mandat ravnatelja
Članak 16.
(1) Ravnatelja na temelju javnog poziva bira Hrvatski sabor uz mišljenje Odbora za financije i državni proračun, na mandat od pet godina na način i prema postupku utvrđenome ovim Zakonom, s mogućnošću ponovnog imenovanja.
(2) Postupak izbora ravnatelja pokreće i provodi odbor Hrvatskog sabora nadležan za izbor i imenovanje, u skladu s ovim Zakonom i drugim propisima.
(3) Odbor Hrvatskog sabora nadležan za izbor i imenovanje utvrđuje prijedlog odluke o imenovanju ravnatelja.
(4) Mandat ravnatelja počinje danom stupanja na dužnost, a dan stupanja na dužnost utvrđuje se odlukom o imenovanju.
(5) Odluka o imenovanju objavljuje se u Narodnim novinama.
(6) Najkasnije šest mjeseci prije isteka mandata ravnatelja, odnosno najkasnije 30 dana nakon prestanka dužnosti iz drugih razloga, odbor Hrvatskoga sabora nadležan za izbor i imenovanje objavljuje javni poziv za dostavu kandidatura za izbor ravnatelja.
PRIJEDLOG ZAKONA O SLUŽBENOJ STATISTICI,
S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
PRIJEDLOG ZAKONA O SLUŽBENOJ STATISTICI
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 117. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske), kojom je propisano da se ustrojstvo i poslovi državne uprave i način njihova obavljanja uređuju zakonom.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROIZAĆI
Državni zavod za statistiku središnje je tijelo državne uprave (državna upravna organizacija) te glavni nositelj, diseminator i koordinator sustava službene statistike Republike Hrvatske i glavni predstavnik nacionalnoga statističkog sustava pred europskim i međunarodnim tijelima nadležnima za statistiku.
Službena statistika pruža na nepristranoj osnovi državi, gospodarstvu i javnosti pouzdane statističke podatke o gospodarskome, demografskome, socijalnome, zdravstvenome i ekološkom stanju, djelatnostima ili događajima koji se mogu mjeriti statističkim metodama te osigurava ispunjavanje međunarodnih obveza Republike Hrvatske koje se odnose na proizvodnju i diseminaciju službene statistike.
Područje službene statistike u Republici Hrvatskoj regulirano je Zakonom o službenoj statistici (Narodne novine, br. 103/03., 75/09., 59/12. i 12/13. – pročišćeni tekst) te provedbenim propisima donesenima na temelju toga Zakona.
Europski statistički sustav uređen je Uredbom (EZ) br. 223/2009 Europskog parlamenta i Vijeća o europskim statistikama i ukidanju Uredbe (EZ, Euratom) br. 1101/2008 Europskog parlamenta i Vijeća o dostavi podataka koji podliježu obvezi čuvanja tajne Statističkom uredu Europskih zajednica, Uredbe Vijeća (EZ) br. 322/97 o statistikama zajednice i Odluke Vijeća 89/382/EEZ, Euratoma o osnivanju Odbora za statističke programe Europskih zajednica te drugim aktima Europske unije koji čine pravni okvir za razvoj, proizvodnju i diseminaciju europskih statistika i Uredbom (EU) 2015/759 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 223/2009 o europskoj statistici.
S obzirom na potrebu uvođenja novih mjera i instrumenata usklađivanja sustava službene statistike Republike Hrvatske s Europskim statističkim sustavom kroz prilagodbu europskom pravnom okviru te potrebu uvođenja jednostavnijega normativnog rješenja organizacije i funkcioniranja sustava službene statistike Republike Hrvatske, izrada novoga zakonodavnog akta smatra se optimalnim i potrebnim rješenjem.
Tako se radi primjene i jačanja načela stručne neovisnosti i osiguranja uvjeta za provedbu nove Uredbe (EU) 2015/759 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 223/2009 o europskoj statistici (kojom je propisano da su države članice dužne osigurati da postupci zapošljavanja i imenovanja čelnika nacionalnih statističkih ureda budu transparentni i da se temelje isključivo na stručnim kriterijima te da razlozi za otpuštanje čelnika nacionalnih statističkih ureda ili njihov premještaj na drugo radno mjesto ne dovode u pitanje stručnu neovisnost), a uz konzultacije s Ministarstvom uprave o mogućnošću provedbe takvog rješenja unutar sustava državne uprave, predlaže izmjena pravno-ustrojstvenog oblika Državnog zavoda za statistiku iz središnjeg tijela državne uprave u neovisno državno tijelo koje samostalno i neovisno obavlja poslove iz svog djelokruga rada. S tim u vezi predlaže se unijeti u Zakon o službenoj statistici odredbe kojima se uređuje njegovo ustrojstvo, nadležnost, upravljanje Državnim zavodom za statistiku, način rada i izvješćivanja, način imenovanja i razrješenja, dužnosti i prava ravnatelja i zamjenika ravnatelja te suradnja Državnog zavoda za statistiku s drugim tijelima javne vlasti.
Radi jačanja sustava službene statistike Republike Hrvatske predlaže se utvrditi da ravnatelj Državnog zavoda za statistiku pred Vladom Republike Hrvatske, Hrvatskim saborom i njihovim radnim tijelima predstavlja prijedloge Strategije razvitka službene statistike Republike Hrvatske, Programa statističkih aktivnosti te Izvješća o izvršenju aktivnosti službene statistike Republike Hrvatske.
Predlaže se nadležnost za imenovanje članova Statističkog savjeta Republike Hrvatske prenijeti s Vlade Republike Hrvatske na institucije i tijela čiji su predstavnici članovi Savjeta, sve radi smanjenja opterećenja Vlade Republike Hrvatske pri imenovanju i razrješenju članova radnih tijela, a u skladu s točkom 2. Zaključka Koordinacije za unutarnju i vanjsku politiku Vlade Republike Hrvatske, KLASA: 022-03/12-02/19, URBROJ: 50301-09/09-12-33 od 11. rujna 2012. Osim toga, predlaže se i smanjenje broja članova Statističkoga savjeta radi bolje i lakše organizacije, racionalizacije troškova te učinkovitosti rada Savjeta.
Radi kvalitetnije koordinacije te osiguranja učinkovitosti i kvalitete razvoja, proizvodnje i diseminacije službene statistike Republike Hrvatske predlaže se osnivanje radnog tijela (Odbora za sustav službene statistike Republike Hrvatske) sastavljenoga isključivo od predstavnika nositelja službene statistike Republike Hrvatske te se predlaže obveza nositelja službene statistike da poslove službene statistike iz svog djelokruga organiziraju na način koji osigurava kvalitetnu i pravodobnu provedbu statističkih aktivnosti iz njihova djelokruga te odgovarajuću zaštitu povjerljivih statističkih podataka koje posjeduju nositelji službene statistike i koji se prenose unutar Europskoga statističkog sustava u skladu s Uredbom (EZ) 223/2009 o europskim statistikama.
Predlaže se utvrditi da se sredstvima ostvarenima obavljanjem poslova vlastite djelatnosti Državni zavod za statistiku može koristiti za financiranje troškova nastalih obavljanjem poslova na temelju kojih su prihodi i nastali, a ako se ostvare u iznosu većemu od potrebnoga za podmirenje troškova, da se mogu koristiti za razvoj službene statistike.
Zbog teškoća koje se u praksi često pojavljuju pri koordinaciji izrade Nacrta prijedloga programa statističkih aktivnosti s nositeljima službene statistike te izradi Iskaza o procjeni fiskalnog učinka vrlo je teško izraditi navedeni dokument u roku utvrđenom sadašnjim Zakonom o službenoj statistici (31. svibnja tekuće godine za iduće razdoblje na koje se odnosi Program statističkih aktivnosti), novim Zakonom predlaže se navedena razdoblja produljiti do 31. listopada.
Budući da, prema važećem Zakonu o službenoj statistici, Državni zavod za statistiku priprema, a Hrvatski sabor za svaku godinu donosi Godišnji provedbeni plan statističkih aktivnosti Republike Hrvatske, pojavljuje se problem da Godišnji provedbeni plan nikada nije moguće donijeti do kraja godine za sljedeću godinu zato što Ministarstvo financija ne odobrava Iskaz o procjeni fiskalnog učinka prije donošenja državnog proračuna za sljedeću kalendarsku godinu, a problem je još veći u godini privremenog financiranja.
Posljedica nedonošenja Godišnjega provedbenog plana statističkih aktivnosti Republike Hrvatske jest nepostojanje pravne osnove za prikupljanje podataka.
Slijedom navedenoga predlaže se pojednostavljenje procedure donošenja Godišnjega provedbenog plana statističkih aktivnosti Republike Hrvatske tako da Godišnji provedbeni plan statističkih aktivnosti Republike Hrvatske donosi ravnatelj Državnog zavoda za statistiku, a sve kako bi se osiguralo njegovo donošenje do kraja godine za sljedeću godinu, odnosno kako bi Državni zavod za statistiku imao pravnu osnovu za prikupljanje podataka.
Osim navedenoga, nositeljima službene statistike predlaže se utvrditi rok dostave prijedloga za navedene planove te obvezu dostave procjene financijskih sredstava potrebnih za provedbu predloženih statističkih aktivnosti.
Radi bolje preglednosti Godišnjega provedbenog plana statističkih aktivnosti Republike Hrvatske predlaže se pojednostavniti sadržaj Godišnjega provedbenog plana tako da se njime definiraju samo bitna obilježja pojedinoga statističkog istraživanja.
Predlaže se u Zakonu utvrditi da se statistički podaci diseminiraju u rokovima određenima Kalendarom objavljivanja statističkih podataka, koji donose nositelji službene statistike i koji daju detaljan pregled i rokove objavljivanja statističkih podataka, za razliku od dosadašnjega zakonskog rješenja, prema kojem je bilo utvrđeno da se statistički podaci diseminiraju u skladu s rokovima utvrđenima Godišnjim provedbenim planom, koji u praksi daje samo okvirne rokove objave statističkih podataka.
U skladu s europskim pravnim okvirom, međunarodnim preporukama i najboljom praksom, također se predlaže propisati slučajeve iznimne diseminacije povjerljivih statističkih podataka.
Predlaže se visinu kazni koje su predviđene u slučaju nepoštovanja odredbi Uredbe (EZ) 223/2009 i ovoga Zakona prilagoditi posljedicama koje proizlaze iz nepoštovanja predmetnih odredbi.
Prihvaćanjem ovoga Zakona osigurat će se daljnji razvoj statističkog sustava Republike Hrvatske kao dijela Europskoga statističkog sustava, usklađenoga s pravnim okvirom Europske unije i prilagođenoga nacionalnim potrebama.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Provedba Zakona o službenoj statistici ne zahtijeva osiguravanje dodatnih sredstava u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Sredstva za rad Statističkog savjeta su osigurana u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2016. godinu jer je osnivanje Statističkog savjeta propisano i u važećem Zakonu o službenoj statistici te je ovim Zakonom predviđeno zadržavanje ovoga savjetodavnog tijela uz smanjenje broja članova.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13.) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku radi usklađivanja s Uredbom Europske unije, odnosno osiguranja uvjeta za provedbu nove Uredbe (EU) 2015/759 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 223/2009 o europskoj statistici, kojom je propisano da su države članice dužne osigurati da postupci zapošljavanja i imenovanja čelnika nacionalnih statističkih ureda budu transparentni i da se temelje isključivo na stručnim kriterijima te da razlozi za otpuštanje čelnika nacionalnih statističkih ureda ili njihov premještaj na drugo radno mjesto ne dovode u pitanje stručnu neovisnost.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
V. KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O SLUŽBENOJ STATISTICI
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
DIO PRVI
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
OSNOVNE ODREDBE
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Predmet uređenja
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuje ustrojstvo, nadležnost, upravljanje Državnim zavodom za statistiku, način rada i izvješćivanja, dužnosti i prava ravnatelja i zamjenika ravnatelja, suradnja Državnog zavoda za statistiku s drugim tijelima javne vlasti, pravni okvir za proizvodnju, korištenje i diseminaciju podataka i informacija službene statistike te organizacija, položaj, poslovi i koordinacija sustava službene statistike i ostala pitanja važna za službenu statistiku.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Usklađenost s propisima Europske unije
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 2 .
Ovim se Zakonom utvrđuje provedba Uredbe (EZ) br. 223/2009 Europskog parlamenta i Vijeća o europskim statistikama i ukidanju uredbe (EZ, Euratom) Europskog parlamenta i Vijeća o dostavi podataka koji podliježu obvezi čuvanja tajne Statističkom uredu Europskih zajednica, Uredbe Vijeća (EZ) br. 322/97 o statistikama zajednice i Odluke Vijeća 89/382/EEZ, Euratoma o osnivanju Odbora za statističke programe Europskih zajednica (SL L87, 31. ožujka 2009.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 223/2009) i Uredbe (EU) 2015/759 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o izmjeni Uredbe (EZ) br. 223/2009 o europskoj statistici.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Obuhvat primjene
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 3.
(1) Ovaj se Zakon odnosi na sve statističke aktivnosti službene statistike koje provode tijela koja su ovim Zakonom ili Programom statističkih aktivnosti Republike Hrvatske određena kao nositelji službene statistike.
(2) Ovaj se Zakon ne odnosi na pripremu, prikupljanje, proizvodnju, korištenje i čuvanje podataka za administrativne svrhe, kao ni prikupljanje podataka za nestatističke svrhe, odnosno za druge potrebe koje nisu službena statistika.
(3) Ovaj se Zakon odnosi na podatke iz stavka 2. ovoga članka od trenutka kada podaci budu dostavljeni nositeljima službene statistike.
(4) Ovaj se Zakon odnosi samo na statističku povjerljivost i ne utječe na odredbe posebnih zakona kojima se čuva povjerljivost osim statističke.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Pojam i svrha službene statistike
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 4 .
(1) Službena statistika označuje kvantitativne i kvalitativne, agregirane i reprezentativne podatke i informacije koje opisuju masovnu pojavu u promatranoj populaciji u skladu s pozitivnim propisima koji reguliraju službenu statistiku u Republici Hrvatskoj.
(2) Službena statistika pruža, na nepristranoj osnovi, državi, gospodarstvu i javnosti pouzdane statističke podatke o gospodarskome, demografskome, socijalnome, zdravstvenome i ekološkom stanju, djelatnostima, događajima ili pojavama koje se mogu mjeriti statističkim metodama te osigurava ispunjavanje međunarodnih obveza Republike Hrvatske koje se odnose na proizvodnju, korištenje i diseminaciju službene statistike.
(3) Svrha službene statistike jest kontinuirana proizvodnja i diseminacija kvalitetnih statističkih podataka i razvoj sustava službene statistike, u skladu s temeljnim načelima službene statistike utvrđenim propisima iz područja statistike, Kodeksom prakse europske statistike i Temeljnim načelima službene statistike Ujedinjenih naroda.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Objašnjenje i rodna neutralnost pojmova
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 5.
(1) U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje.
1) aktivnost službene statistike jest svaka aktivnost koja se temelji na ovom Zakonu ili drugim propisima iz područja službene statistike, uz primjenu znanstvenih i stručnih metoda i standarda radi razvoja te proizvodnje i diseminacije rezultata službene statistike,
2) n ositelji službene statistike jesu tijela koja su na temelju ovoga Zakona i Programa statističkih aktivnosti Republike Hrvatske odgovorna za razvoj, proizvodnju i diseminaciju službene statistike Republike Hrvatske,
3) Strategija razvitka službene statistike Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Strategija) razvojni je akt koji u skladu s temeljnim načelima za izradu objektivnih, pouzdanih i pravodobnih službenih statističkih podataka određuje misiju, viziju te opće i pojedinačne ciljeve usmjerene na razvoj sustava službene statistike Republike Hrvatske u višegodišnjem razdoblju ,
4) Program statističkih aktivnosti Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Program) jest akt kojim se utvrđuju statističke aktivnosti za višegodišnje razdoblje u skladu s ovim Zakonom, nacionalnim potrebama i obvezama koje proizlaze iz članstva Republike Hrvatske u Europskoj uniji,
5) Godišnji provedbeni plan statističkih aktivnosti Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Godišnji provedbeni plan) jest planski dokument koji je pravna osnova za prikupljanje podataka potrebnih za provedbu statističkih istraživanja te se, radi izvršavanja Programa, donosi za svaku godinu na koju se odnosi Program,
6) s tatističko istraživanje jest metoda kojom nositelji službene statistike sustavno prikupljaju i pribavljaju podatke i informacije za statističke svrhe,
7) statistički obrazac jest svaki zapis u tiskanome i elektroničkom obliku kojim nositelji službene statistike sustavno prikupljaju podatke od izvještajnih jedinica isključivo za svrhe službene statistike,
8) izvještajne jedinice jesu pravne osobe i njihovi dijelovi, fizičke osobe, obrtnici, slobodna zanimanja, kućanstva, tijela javne vlasti i sve druge osobe na području Republike Hrvatske koje daju podatke za statističke svrhe,
9) s tatistička jedinica , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 6. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
10) i dentifikator je svako jednoznačno određeno obilježje iz kojeg se može izravno ili neizravno prepoznati individualna izvještajna ili statistička jedinica,
11) r ezultat službene statistike jest svaki statistički podatak koji sadržajno osigurava svrhu službene statistike, a proizvodi se u skladu s odredbama ovoga Zakona,
12) službeni statistički podatak jest svaki statistički podatak koji se diseminira u skladu s propisima koji uređuju službenu statistiku, a takvima ih je proglasio nositelj službene statistike,
13) diseminacija , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 4. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
14) korisnik podataka jest svaka pravna i fizička osoba, tijela javne vlasti te znanstvene i međunarodne organizacije koje se koriste statističkim podacima,
15) statistički registri jesu strukturirani popisi jedinica promatranja koji sadržavaju određeni broj obilježja za svaku od tih jedinica i mehanizme redovitog ažuriranja, sve u skladu sa statističkim definicijama i konceptima, a koriste se isključivo za statističke svrhe,
16) statističko gradivo jest skup akata koji sadržavaju: metodološke osnove, statističke obrasce, statistička izvješća, prikaze, studije i analize, sumarne preglede i rezultate, publikacije te ostale akte koji nastaju u obavljanju poslova službene statistike,
17) a dministrativni izvori podataka jesu zbirke podataka ustrojene na temelju posebnih propisa,
18) razvoj , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 2. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
19) proizvodnja statističkih podataka , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 3. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
20) p ovjerljivi podaci , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 7. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
21) korištenje podataka za statističke svrhe , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 8. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
22) izravna identifikacija , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 9. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
23) neizravna identifikacija , kako je utvrđeno člankom 3. točkom 10. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
24) pilot-istraživanje jest postupak prikupljanja i analize podataka radi izbora i testiranja uzorka i metoda istraživanja,
25) metapodaci su podaci o populaciji, objektima, varijablama, metodologiji i kvaliteti koji opisuju obilježja izvora, odnosno strukturirani podaci koji opisuju, objašnjavaju, lociraju ili na neki drugi način omogućuju lakše upravljanje statističkim resursima,
26) p opis je sveobuhvatno statističko istraživanje kojim se u redovitim intervalima prikupljaju podaci o određenim obilježjima statističkih jedinica,
27) podaci prikupljeni metodom promatranja i praćenja jesu svi podaci koji su prikupljeni na izravan ili neizravan način od izvještajnih jedinica za znanstvenoistraživačke i druge posebne svrhe,
28) posjednici podataka prikupljenih metodom promatranja i praćenja jesu pravne osobe ili tijela javne vlasti koji su proveli istraživanja metodom promatranja i praćenja,
29) Kodeks prakse europske statistike , kako je utvrđeno člankom 11. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
30) sustav službene statistike Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: sustav službene statistike) čine Državni zavod za statistiku kao glavni nositelj, diseminator i koordinator sustava službene statistike i drugi nositelji službene statistike u Republici Hrvatskoj,
31) Europski statistički sustav , kako je utvrđeno člankom 4. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
32) Komisija (Eurostat) , kako je utvrđeno člankom 6. stavkom 1. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
33) tijela javne vlasti su tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe i druga tijela koja imaju javne ovlasti, pravne osobe čiji je osnivač Republika Hrvatska ili jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave, pravne osobe koje obavljaju javnu službu, pravne osobe koje se na temelju posebnog propisa financiraju pretežito ili u cijelosti iz državnog proračuna ili iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno iz javnih sredstava (nameta, davanja, i sl.) te trgovačka društva u kojima Republika Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave zasebno ili zajedno imaju većinsko vlasništvo.
(2) Pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Načela službene statistike
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 6.
Pri razvoju, proizvodnji i diseminaciji službene statistike primjenjuju se statistička načela utvrđena člankom 2. Uredbe (EZ) br. 223/2009 .
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Kvaliteta službene statistike
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 7 .
(1) Pri razvoju, proizvodnji i diseminaciji službene statistike primjenjuju se kriteriji kvalitete utvrđeni člankom 12. Uredbe (EZ) br. 223/2009 .
(2) Nositelji službene statistike dužni su poduzeti sve potrebne mjere radi osiguranja kvalitete službene statistike u skladu s nacionalnim i europskim standardima.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 8.
(1) Akti nositelja službene statistike kojima se uređuje kvaliteta službene statistike moraju sadržavati bitne kriterije kvalitete, postupke praćenja, pokazatelje i planove za poboljšanje.
(2) Akti iz stavka 1. ovoga članka moraju biti dostupni javnosti.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
DIO DRUGI
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
ORGANIZACIJA SUSTAVA SLUŽBENE STATISTIKE
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
POGLAVLJE I.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
NOSITELJI SLUŽBENE STATISTIKE
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 9.
(1) Sustav službene statistike čine tijela javne vlasti koja u skladu s ovim Zakonom razvijaju, proizvode i diseminiraju službenu statistiku.
(2) Nositelji službene statistike jesu:
1. Državni zavod za statistiku kao središnje tijelo
2. Hrvatska narodna banka
3. upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove službene statistike i
4. druga tijela javne vlasti koja su Programom određena nositeljima službene statistike.
(3) Do stjecanja statusa nositelja službene statistike iz stavka 2. točke 4. ovoga članka ravnatelj Državnog zavoda za statistiku može osnovati radne skupine u kojima sudjeluju tijela koja mogu biti nositelji službene statistike, sa svim pravima i obvezama nositelja službene statistike u izradi Prijedloga strategije razvitka službene statistike Republike Hrvatske, Prijedloga programa i Godišnjega provedbenog plana.
(4) Nositelji službene statistike iz stavka 2. točke 2. do 4. ovoga članka dužni su obavljanje poslova službene statistike organizirati tako da ustrojstvena jedinica nadležna za poslove službene statistike osigura pravodobnu i kvalitetnu provedbu statističkih aktivnosti iz djelokruga nositelja službene statistike te da osigura odgovarajuću zaštitu povjerljivih statističkih podataka.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
ODJELJAK A
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
DRŽAVNI ZAVOD ZA STATISTIKU
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Položaj i sjedište
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 10.
(1) Državni zavod za statistiku ustrojava se kao neovisno i samostalno državno tijelo koje obavlja poslove u skladu sa zakonom.
(2) Državni zavod za statistiku glavni je nositelj, diseminator i koordinator sustava službene statistike i njegov glavni predstavnik pred europskim i međunarodnim tijelima nadležnima za statistiku te kontakt-točka za Komisiju (Eurostat) u vezi s pitanjima službene statistike u smislu odredbe članka 5. Uredbe (EZ) br. 223/2009.
(3) Sjedište Državnog zavoda za statistiku jest u Zagrebu.
(4) Na pitanja sredstava Državnog zavoda za statistiku primjenjuju se odredbe zakona kojima se uređuju sredstva tijela državne uprave.
(5) Državni zavod za statistiku jest obveznik središnje javne nabave i na njega se primjenjuju svi propisi koji se odnose na obveznike središnje javne nabave.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Nadležnost
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 11.
(1) U nadležnosti Državnog zavoda za statistiku jesu sljedeći poslovi:
- koordinacija i izrada Nacrta prijedloga strategije
- koordinacija i izrada Nacrta prijedloga programa
- koordinacija izrade i donošenje Godišnjega provedbenog plana
- koordinacija i izrada Nacrta izvješća o izvršenju aktivnosti službene statistike Republike Hrvatske
- koordinacija i razvoj sustava službene statistike
- praćenje provedbe načela Kodeksa prakse europske statistike
- čuvanje i jačanje stručne neovisnosti sustava službene statistike
- razvoj statističkih metoda i tehnika
- izrada nacionalnih smjernica za razvoj, proizvodnju i diseminaciju službene statistike
- donošenje, određivanje i održavanje statističkih klasifikacija koje se koriste kao nacionalni standard, njihove usklađenosti s međunarodnim standardima, praćenje njihove primjene i davanje uputa korisnicima
- donošenje i održavanje statističkih klasifikacija koje se koriste za provođenje statističkih aktivnosti iz djelokruga Državnog zavoda za statistiku, praćenje njihove primjene i davanje uputa ostalim korisnicima, u skladu s međunarodnim standardima i propisima
- koordinacija, priprema i provedba statističkih aktivnosti utvrđenih Programom i Godišnjim provedbenim planom te ispunjavanje međunarodnih obveza službene statistike iz djelokruga Državnog zavoda za statistiku
- proizvodnja i diseminacija statističkih podataka definiranih Programom i Godišnjim provedbenim planom, koordinacija i provedba statističkih istraživanja na temelju neposrednog prikupljanja podataka, korištenje svih dostupnih administrativnih izvora podataka i podataka dobivenih metodom promatranja i praćenja, praćenje i provođenje kontrole kvalitete statističkih rezultata
- analize i službena tumačenja statističkih rezultata iz djelokruga Državnog zavoda za statistiku
- ustroj i vođenje statističkih registara
- organiziranje razmjene rezultata i metodoloških osnova službene statistike sa statističkim tijelima drugih zemalja i međunarodnim organizacijama, osim ako u pojedinim slučajevima za to ne ovlasti drugog nositelja službene statistike, odnosno ako posebnim zakonom nije drugačije određeno
- sudjelovanje u programima međunarodne pomoći
- imenovanje savjetodavnih tijela i radnih skupina iz djelokruga službene statistike
- nadzor nad provođenjem odredaba ovoga Zakona
- suradnja sa središnjim tijelom državne uprave nadležnim za financije u vezi s izradom nacrta prijedloga propisa iz djelokruga službene statistike
- neposredna provedba zakona i drugih propisa
- donošenje propisa za provedbu zakona iz djelokruga službene statistike, u skladu s odredbama zakona koji se odnosi na donošenje provedbenih propisa
- drugi upravni i stručni poslovi utvrđeni zakonom i drugim propisima.
(2) Državnom zavodu za statistiku moraju biti pravodobno dostavljeni na prethodno mišljenje svi prijedlozi zakonodavnih i drugih akata koji se izravno ili neizravno odnose na pitanja koja ulaze u djelokrug službene statistike.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Financijska sredstva
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 12.
(1) Sredstva za obavljanje poslova iz nadležnosti Državnog zavoda za statistiku propisanih ovim Zakonom osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.
(2) Državni zavod za statistiku može obavljati poslove vlastite djelatnosti prema kojoj ostvaruje prihode, pod uvjetom da ne štete obavljanju poslova za koje je ustrojen.
(3) Prihodi nastali obavljanjem poslova iz stavka 2. ovoga članka prihodi su Državnog zavoda za statistiku koji se uplaćuju u državni proračun Republike Hrvatske.
(4) Troškove nastale u obavljanju poslova iz stavka 2. ovoga članka snosi korisnik u skladu s Pravilnikom, koji donosi ravnatelj Državnog zavoda za statistiku u suglasnosti s Ministarstvom financija.
(5) Sredstva ostvarena obavljanjem poslova iz stavka 2. ovoga članka Državni zavod za statistiku koristi za financiranje troškova nastalih obavljanjem poslova na temelju kojih su prihodi nastali, a ako se ostvare u iznosu većemu od potrebnoga za podmirenje troškova, mogu se koristiti za podmirenje troškova razvoja službene statistike.
(6) Sredstva koja Državni zavod za statistiku dobije od međunarodnih donatora koriste se za financiranje aktivnosti službene statistike.
Položaj zaposlenika i plaće
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 13.
(1) Poslove Državnog zavoda za statistiku obavljaju državni službenici i namještenici na koje se primjenjuju propisi koji se odnose na državne službenike i namještenike.
(2) Iznimno, ovisno o organizaciji i potrebama Državnog zavoda za statistiku, pojedine pomoćne poslove vezane za aktivnosti službene statistike mogu obavljati i zaposlenici na koje se odnose opći propisi o radu.
(3) Na plaće svih zaposlenika Državnog zavoda za statistiku primjenjuju se propisi o plaćama u državnim službama.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Unutarnje ustrojstvo
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 14.
(1) Na unutarnje ustrojstvo Državnog zavoda za statistiku primjenjuju se propisi kojima se uređuje unutarnje ustrojstvo središnjih tijela državne uprave.
(2) Državni zavod za statistiku može imati područne jedinice. Broj, sjedište područnih jedinica i ostala pitanja važna za rad područnih jedinica uredit će se Uredbom o unutarnjem ustrojstvu.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Upravljanje Državnim zavodom za statistiku
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 15.
(1) Državnim zavodom za statistiku upravlja ravnatelj.
(2) Ravnatelj može imati jednog zamjenika.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Postupak izbora i mandat ravnatelja
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 16.
(1) Ravnatelja na temelju javnog poziva bira Hrvatski sabor uz mišljenje Odbora za financije i državni proračun, na mandat od pet godina na način i prema postupku utvrđenome ovim Zakonom, s mogućnošću ponovnog imenovanja.
(2) Postupak izbora ravnatelja pokreće i provodi odbor Hrvatskog sabora nadležan za izbor i imenovanje, u skladu s ovim Zakonom i drugim propisima.
(3) Odbor Hrvatskog sabora nadležan za izbor i imenovanje utvrđuje prijedlog odluke o imenovanju ravnatelja.
(4) Mandat ravnatelja počinje danom stupanja na dužnost, a dan stupanja na dužnost utvrđuje se odlukom o imenovanju.
(5) Odluka o imenovanju objavljuje se u Narodnim novinama.
(6) Najkasnije šest mjeseci prije isteka mandata ravnatelja, odnosno najkasnije 30 dana nakon prestanka dužnosti iz drugih razloga, odbor Hrvatskoga sabora nadležan za izbor i imenovanje objavljuje javni poziv za dostavu kandidatura za izbor ravnatelja.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Uvjeti za izbor ravnatelja
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku