Zakon o smanjenju emisija metana u energetskom sektoru, s Konačnim prijedlogom zakona (EU)
III. tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Ovim Zakonom osigurava se provedba Uredbe (EU) 2024/1787 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o smanjenju emisija metana u energetskom sektoru i izmjeni Uredbe (EU) 2019/942 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2024/1787), koja je u cijelosti obvezujuća i primjenjuje se u svim državama članicama od 4. kolovoza 2024.
Republika Hrvatska je zaprimila EU pilot predmet EUP(2025)10833 zbog nepoštivanja obveze obavješćivanja o imenima i kontaktnim podacima nadležnih tijela u skladu s člankom 4. stavkom 1. Uredbe (EU) 2024/1787. Naime, u Republici Hrvatskoj do sada nije određeno nadležno tijelo, njegove ovlasti i zadaće ni prekršajne odredbe za provedbu Uredbe (EU) 2024/1787.
Stoga, hitno treba donijeti zakon kojim će se odrediti nadležno tijelo odgovorno za provedbu i nadzor mjera iz Uredbe (EU) 2024/1787 te prekršajne odredbe.
Zakonom se osigurava provedba Uredbe (EU) 2024/1787 kojom se utvrđuju pravila za mjerenje, kvantifikaciju, praćenje, izvješćivanje i verifikaciju emisija metana u energetskom sektoru u Europskoj uniji, kao i za smanjivanje tih emisija, među ostalim s pomoću pregleda radi otkrivanja i sanacije istjecanja, obveze u pogledu sanacije te ograničenja odzračivanja i spaljivanja na baklji. Uredbom (EU) 2024/1787 se utvrđuju i pravila o alatima kojima se osigurava transparentnost u pogledu emisija metana.
Predmetna uredba uvodi detaljne obveze za operatore sektora nafte, plina i ugljena, države članice Europske unije te uvoznike fosilnih goriva, što uključuje obvezno kvantificiranje, praćenje, izvještavanje i verifikaciju emisija metana, kao i implementaciju sustava za otkrivanje i popravak propuštanja metana na samim izvorima emisija. Dakle, za industriju nafte, fosilnog plina i ugljena uvodi se mjerenje, kvantifikacija, praćenje, verifikacija emisija metana prema najvišim standardima praćenja, izvješćivanje o njima, uključujući emisije koje nastaju zbog istjecanja, odzračivanja ili spaljivanja na baklji te poduzimanje mjera za njihovo smanjenje.
Uredba (EU) 2024/1787 predviđa sljedeća pravila:
- praćenje, izvještavanje i verifikaciju, što uključuje mjerenje emisija metana, prikupljanje i komunikaciju tih podataka, dok verifikacija osigurava točnost i pouzdanost prijavljenih informacija putem neovisnih procjena i procesa validacije
- otkrivanje i sanacija istjecanja, što uključuje identificiranje i otklanjanje neplaniranih propuštanja
- ograničenja rutinskog ispuštanja i spaljivanja plina, što uključuje namjerno ispuštanje metana u atmosferu
- zatvorena, neaktivna, privremeno zatvorena i napuštena bušotina - države članice trebaju javno dostupnim učiniti popis svih evidentiranih neaktivnih bušotina, privremeno zatvorenih bušotinate trajno zatvorenih i napuštenih bušotina, koji se mora redovito ažurirati. Dokaz o nepostojanju emisija metana trebao bi biti dostupan za bušotine trajno zatvorene i napuštene prije manje od 30 godina, a ako je dostupno, i za bušotine trajno zatvorene i napuštene prije više od 30 godina.
Smanjenje emisija metana u industriji nafte, plina i ugljena predstavlja važan korak u borbi protiv klimatskih promjena, a mjere iz predmetne uredbe mogu doprinijeti održivijoj i čišćoj budućnosti.
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
4. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Ante Šušnjar, ministar
Datum: 6. svibnja 2025.
Uputa:
.Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
.Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
.Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom "(EU)"
.Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom "(RM)"
.Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
PRILOG 1.: OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
1. STRUČNI NOSITELJ:
MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
2. POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
2.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
2.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
3. IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Zakon o smanjenju emisija metana u energetskom sektoru, s Konačnim prijedlogom zakona (EU)
III. tromjesečje 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Ovim Zakonom osigurava se provedba Uredbe (EU) 2024/1787 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o smanjenju emisija metana u energetskom sektoru i izmjeni Uredbe (EU) 2019/942 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2024/1787) , koja je u cijelosti obvezujuća i primjenjuje se u svim državama članicama od 4. kolovoza 2024.
Republika Hrvatska je zaprimila EU pilot predmet EUP(2025)10833 zbog nepoštivanja obveze obavješćivanja o imenima i kontaktnim podacima nadležnih tijela u skladu s člankom 4. stavkom 1. Uredbe (EU) 2024/1787. Naime, u Republici Hrvatskoj do sada nije određeno nadležno tijelo, njegove ovlasti i zadaće ni prekršajne odredbe za provedbu Uredbe (EU) 2024/1787.
Stoga, hitno treba donijeti zakon kojim će se odrediti nadležno tijelo odgovorno za provedbu i nadzor mjera iz Uredbe (EU) 2024/1787 te prekršajne odredbe.
Zakonom se osigurava provedba Uredbe (EU) 2024/1787 kojom se utvrđuju pravila za mjerenje, kvantifikaciju, praćenje, izvješćivanje i verifikaciju emisija metana u energetskom sektoru u Europskoj uniji, kao i za smanjivanje tih emisija, među ostalim s pomoću pregleda radi otkrivanja i sanacije istjecanja, obveze u pogledu sanacije te ograničenja odzračivanja i spaljivanja na baklji. Uredbom (EU) 2024/1787 se utvrđuju i pravila o alatima kojima se osigurava transparentnost u pogledu emisija metana.
Predmetna uredba uvodi detaljne obveze za operatore sektora nafte, plina i ugljena, države članice Europske unije te uvoznike fosilnih goriva, što uključuje obvezno kvantificiranje, praćenje, izvještavanje i verifikaciju emisija metana, kao i implementaciju sustava za otkrivanje i popravak propuštanja metana na samim izvorima emisija. Dakle, za industriju nafte, fosilnog plina i ugljena uvodi se mjerenje, kvantifikacija, praćenje, verifikacija emisija metana prema najvišim standardima praćenja, izvješćivanje o njima, uključujući emisije koje nastaju zbog istjecanja, odzračivanja ili spaljivanja na baklji te poduzimanje mjera za njihovo smanjenje.
Uredba (EU) 2024/1787 predviđa sljedeća pravila:
- praćenje, izvještavanje i verifikaciju, što uključuje mjerenje emisija metana, prikupljanje i komunikaciju tih podataka, dok verifikacija osigurava točnost i pouzdanost prijavljenih informacija putem neovisnih procjena i procesa validacije
- otkrivanje i sanacija istjecanja, što uključuje identificiranje i otklanjanje neplaniranih propuštanja
- ograničenja rutinskog ispuštanja i spaljivanja plina, što uključuje namjerno ispuštanje metana u atmosferu
- zatvorena, neaktivna, privremeno zatvorena i napuštena bušotina - države članice trebaju javno dostupnim učiniti popis svih evidentiranih neaktivnih bušotina, privremeno zatvorenih bušotina te trajno zatvorenih i napuštenih bušotina, koji se mora redovito ažurirati. Dokaz o nepostojanju emisija metana trebao bi biti dostupan za bušotine trajno zatvorene i napuštene prije manje od 30 godina, a ako je dostupno, i za bušotine trajno zatvorene i napuštene prije više od 30 godina.
Smanjenje emisija metana u industriji nafte, plina i ugljena predstavlja važan korak u borbi protiv klimatskih promjena, a mjere iz predmetne uredbe mogu doprinijeti održivijoj i čišćoj budućnosti.
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
4. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Ante Šušnjar, ministar
Datum: 6. svibnja 2025.
Uputa:
. Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
. Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
. Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom " (EU) "
. Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom " (RM) "
. Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA