Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o računovodstvu
III. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o računovodstvu u važeći Zakon o računovodstvu („Narodne novine“ br. 85/24. i 145/24., u daljnjem tekstu: važeći Zakon) prenose se odredbe Direktive (EU) 2025/794 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. travnja 2025. o izmjeni direktiva (EU) 2022/2464 i (EU) 2024/1760 u pogledu datuma od kojih države članice moraju primjenjivati određene zahtjeve za korporativno izvješćivanje o održivosti i dubinsku analizu za održivo poslovanje (Tekst značajan za EGP) ( SL L, 2025/794, 16.4.2025, u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2025/794) koja je stupila na snagu 17. travnja 2025. godine, a rok za prijenos iste u nacionalno zakonodavstvo je 31. prosinca 2025. godine.
Važećim Zakonom RH je u svoje zakonodavstvo prenijela D irektivu (EU) 2022/2464 (u daljnjem tekstu: CSRD direktiva) uvodeći obvezu izvještavanja o održivosti za određene skupine poduzetnika. Prema trenutno važećem zakonodavnom okviru u RH oko 500 poduzetnika biti će obvezno izvještavati o održivosti, pri čemu njih 50 imaju obvezu izvještavanja u prvom krugu za poslovnu godinu 2024. Iako ova obveza predstavlja važan korak u jačanju održivog razvoja i povećanju transparentnosti poslovanja, činjenica je da se poduzetnici suočavaju s nizom izazova u pogledu razumijevanja složenih zahtjeva koji proizlaze iz CSRD direktive te Europskih standarda izvještavanja o održivosti (ESRS).
Direktiva (EU) 2025/794 dio je tzv. Omnibus paketa Europske komisije koji za cilj ima pojednostavniti propise Europske unije u području izvještavanja o održivosti, dubinske analize za održivo poslovanje i taksonomije za sve poduzetnike, s posebnim naglaskom na male i srednje poduzetnike, dok će se regulatorni zahtjevi i dalje biti orijentirani na najveće poduzetnike . Na taj se način cilja uskladiti ambicije Europske unije prema održivoj tranziciji s onim što poduzetnici mogu postići kako bi ojačali konkurentnost i gospodarski rast. Direktiva (EU) 2025/794 propisuje dvogodišnju odgodu obveze izvještavanja o održivosti s ciljem revizije postojećih odredbi CSRD direktive radi njihova pojednostavljenja te smanjenja administrativnog opterećenja za poduzetnike.
Donošenjem zakona za dvije godine se odgađa početak primjene obveze izvještavanja o održivosti za drugi krug obveznika izvještavanja (veliki poduzetnici koji nisu subjekti od javnog interesa s više od 500 radnika, odnosno oni koji ne izvještavaju u prvom krugu) i treći krug (mali i srednji poduzetnici čiji su vrijednosni papiri uvršteni na uređeno tržište bilo koje države članice). Slijedom navedenog, prvo izvještajno razdoblje bilo bi 1. siječnja 2027. ili nakon toga datuma za obveznike izvještavanja iz drugog kruga (umjesto 1. siječnja 2025.), odnosno 1. siječnja 2028. ili nakon toga datuma (umjesto 1. siječnja 2026.) za obveznike izvještavanja iz trećeg kruga.
2.2.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji
III. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji predlaže se kako bi obveza stalnog stručnog usavršavanja za ovlaštene revizore bila što jednostavnija i kako bi se olakšao postupak utvrđivanja ispunjavanja svih zahtjeva vezanih za ovu obvezu.
Sukladno važećem Zakonu o reviziji („Narodne novine“, br. 127/17., 27/24., 85/24. i 145/24, u daljem tekstu: važeći Zakon) obveza stalnog stručnog usavršavanja uređena je na način da stalno stručno usavršavanje, unutar neprekinutog razdoblja od tri godine, za sve revizore, započinje 1. siječnja, a završava 31. prosinca. Ovlašteni revizor ima obvezu stalnog stručnog usavršavanja u području obavljanja zakonske revizije i drugih revizorskih usluga u trajanju najmanje 120 sati prema programu koji određuje Ministarstvo financija. Ono što je predviđeno je to da ako ovlašteni revizor ne ispuni obvezu stalnog stručnog usavršavanja, Ministarstvo financija ukinut će mu odobrenje za rad.
Isto tako, važećim je Zakonom predviđeno proporcionalno smanjenje broja sati stalnog stručnog usavršavanja prema broju mjeseci računajući od početka izvještajnog razdoblja do kraja mjeseca u kojem je izdano odobrenje za rad postalo izvršno. Proporcionalno smanjenje odnosi se na ukupan broj sati koje ovlašteni revizor mora skupiti u trogodišnjem razdoblju, na obvezu skupljanja sati na godišnjoj razini te na strukturu koju mora ostvariti na trogodišnjoj razini. Važećim Zakonom utvrđeno je na koji način će se proporcionalno smanjivati sati stalnog stručnog usavršavanja.
Donošenjem zakona cilj je postići:
- pojednostavljenje obveze stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora i
- olakšanje ispunjavanja obveze stalnog stručnog usavršavanja za ovlaštene revizore.
- osigurati potrebne prilagodbe, uključujući i prilagodbe Registra revizora koji se vodi putem sustava e-Građani kako bi ova obveza bila što jednostavnija za adresate.
2.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3. IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
4. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Datum: 7. svibnja 2025.
Uputa:
1. Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
2. Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
3. Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
4. Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
5. Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom " (EU) "
6. Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom " (RM) "
7. Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
PRILOG 1.: OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
1. STRUČNI NOSITELJ: Ministarstvo financija
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
2. POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o računovodstvu
III. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o računovodstvu u važeći Zakon o računovodstvu („Narodne novine“ br. 85/24. i 145/24., u daljnjem tekstu: važeći Zakon) prenose se odredbe Direktive (EU) 2025/794 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. travnja 2025. o izmjeni direktiva (EU) 2022/2464 i (EU) 2024/1760 u pogledu datuma od kojih države članice moraju primjenjivati određene zahtjeve za korporativno izvješćivanje o održivosti i dubinsku analizu za održivo poslovanje (Tekst značajan za EGP) ( SL L, 2025/794, 16.4.2025, u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2025/794) koja je stupila na snagu 17. travnja 2025. godine, a rok za prijenos iste u nacionalno zakonodavstvo je 31. prosinca 2025. godine.
Važećim Zakonom RH je u svoje zakonodavstvo prenijela D irektivu (EU) 2022/2464 (u daljnjem tekstu: CSRD direktiva) uvodeći obvezu izvještavanja o održivosti za određene skupine poduzetnika. Prema trenutno važećem zakonodavnom okviru u RH oko 500 poduzetnika biti će obvezno izvještavati o održivosti, pri čemu njih 50 imaju obvezu izvještavanja u prvom krugu za poslovnu godinu 2024. Iako ova obveza predstavlja važan korak u jačanju održivog razvoja i povećanju transparentnosti poslovanja, činjenica je da se poduzetnici suočavaju s nizom izazova u pogledu razumijevanja složenih zahtjeva koji proizlaze iz CSRD direktive te Europskih standarda izvještavanja o održivosti (ESRS).
Direktiva (EU) 2025/794 dio je tzv. Omnibus paketa Europske komisije koji za cilj ima pojednostavniti propise Europske unije u području izvještavanja o održivosti, dubinske analize za održivo poslovanje i taksonomije za sve poduzetnike, s posebnim naglaskom na male i srednje poduzetnike, dok će se regulatorni zahtjevi i dalje biti orijentirani na najveće poduzetnike . Na taj se način cilja uskladiti ambicije Europske unije prema održivoj tranziciji s onim što poduzetnici mogu postići kako bi ojačali konkurentnost i gospodarski rast. Direktiva (EU) 2025/794 propisuje dvogodišnju odgodu obveze izvještavanja o održivosti s ciljem revizije postojećih odredbi CSRD direktive radi njihova pojednostavljenja te smanjenja administrativnog opterećenja za poduzetnike.
Donošenjem zakona za dvije godine se odgađa početak primjene obveze izvještavanja o održivosti za drugi krug obveznika izvještavanja (veliki poduzetnici koji nisu subjekti od javnog interesa s više od 500 radnika, odnosno oni koji ne izvještavaju u prvom krugu) i treći krug (mali i srednji poduzetnici čiji su vrijednosni papiri uvršteni na uređeno tržište bilo koje države članice). Slijedom navedenog, prvo izvještajno razdoblje bilo bi 1. siječnja 2027. ili nakon toga datuma za obveznike izvještavanja iz drugog kruga (umjesto 1. siječnja 2025.), odnosno 1. siječnja 2028. ili nakon toga datuma (umjesto 1. siječnja 2026.) za obveznike izvještavanja iz trećeg kruga.
2.2.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji
III. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o reviziji predlaže se kako bi obveza stalnog stručnog usavršavanja za ovlaštene revizore bila što jednostavnija i kako bi se olakšao postupak utvrđivanja ispunjavanja svih zahtjeva vezanih za ovu obvezu.
Sukladno važećem Zakonu o reviziji („Narodne novine“, br. 127/17., 27/24., 85/24. i 145/24, u daljem tekstu: važeći Zakon) obveza stalnog stručnog usavršavanja uređena je na način da stalno stručno usavršavanje, unutar neprekinutog razdoblja od tri godine, za sve revizore, započinje 1. siječnja, a završava 31. prosinca. Ovlašteni revizor ima obvezu stalnog stručnog usavršavanja u području obavljanja zakonske revizije i drugih revizorskih usluga u trajanju najmanje 120 sati prema programu koji određuje Ministarstvo financija. Ono što je predviđeno je to da ako ovlašteni revizor ne ispuni obvezu stalnog stručnog usavršavanja, Ministarstvo financija ukinut će mu odobrenje za rad.
Isto tako, važećim je Zakonom predviđeno proporcionalno smanjenje broja sati stalnog stručnog usavršavanja prema broju mjeseci računajući od početka izvještajnog razdoblja do kraja mjeseca u kojem je izdano odobrenje za rad postalo izvršno. Proporcionalno smanjenje odnosi se na ukupan broj sati koje ovlašteni revizor mora skupiti u trogodišnjem razdoblju, na obvezu skupljanja sati na godišnjoj razini te na strukturu koju mora ostvariti na trogodišnjoj razini. Važećim Zakonom utvrđeno je na koji način će se proporcionalno smanjivati sati stalnog stručnog usavršavanja.
Donošenjem zakona cilj je postići:
- pojednostavljenje obveze stalnog stručnog usavršavanja ovlaštenih revizora i
- olakšanje ispunjavanja obveze stalnog stručnog usavršavanja za ovlaštene revizore.
- osigurati potrebne prilagodbe, uključujući i prilagodbe Registra revizora koji se vodi putem sustava e-Građani kako bi ova obveza bila što jednostavnija za adresate.
2.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
3. IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
4. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Datum: 7. svibnja 2025.
Uputa:
1. Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
2. Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
3. Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
4. Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
5. Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom " (EU) "
6. Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom " (RM) "
7. Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA