E-SAVJETOVANJA

Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt
Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt

Preuzmi Word dokumentOstali dokumenti


  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

PRIJEDLOG

NACIONALNOG PROGRAMA ZAŠTITE POTROŠAČA ZA RAZDOBLJE OD 2025. DO 2028. GODINE

 

 

Zagreb, lipanj 2025.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Popis kratica

 

AEM

Agencija za elektroničke medije

ANEC              

European consumer voice in standardisation (Europski glas potrošača u standardizaciji)

AZOP

Agencija za zaštitu osobnih podataka

AZTN

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja

BDP                

Bruto domaći proizvod

BEUC              

Bureau Européen des Unions de Consommateurs (Europska organizacija za zaštitu potrošača)

CARNET

Hrvatska akademska i istraživačka mreža

CPN                

Consumer policy network (Mreža tijela za potrošačku politiku)

DIRH              

Državni inspektorat RH

DZIV              

Državni zavod za intelektualno vlasništvo

DZS                

Državni zavod za statistiku

ECC Net          

European Consumer Centres Network (Mreža Europskih potrošačkih centara)

ECHA              

European Chemicals Agency (Europska agencija za kemikalije)

EK                    

Europska komisija

EU                    

Europska unija

EUROSTAT    

Statistical Office of the EU (Ured za statistiku EU)

HACZ              

Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo

HAKOM          

Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti

HANFA          

Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga

HERA              

Hrvatska energetska regulatorna agencija

HGK                

Hrvatska gospodarska komora

HNB                

Hrvatska narodna banka

HOK                

Hrvatska obrtnička komora

HUB                

Hrvatska udruga banaka

HUO                

Hrvatski ured za osiguranje

HUP                

Hrvatska udruga poslodavaca

HZJZ              

Hrvatski zavod za javno zdravstvo

HZMO            

Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje

IPC                  

Indeks potrošačkih cijena  

MDU              

Ministarstvo demografije i useljeništva

MFIN              

Ministarstvo financija

MINGO          

Ministarstvo gospodarstva

MINTS          

Ministarstvo turizma i sporta

MIZ                

Ministarstvo zdravstva

MMPI            

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture

MPŠR            

Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva

MPUDT          

Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije                  

MUP              

Ministarstvo unutarnjih poslova

MVEP

Ministarstvo vanjskih i europskih poslova

MZOM            

Ministarstvo znanosti i obrazovanja i mladih

MZOZT          

Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije

NPOO            

Nacionalni plan oporavka i otpornosti

NPZP              

Nacionalni plan zaštite potrošača

NVZP              

Nacionalno vijeće za zaštitu potrošača

OECD              

Organisation for Economic Co-operation and Development (Organizacija za gospodarsku suradnju i razvoj)

OPG                

Obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo

OPRG              

Operativna radna grupa za praćenje provedbe mjera i aktivnosti definiranih     Akcijskim planom za unaprjeđenje financijske pismenosti potrošača

RAPEX            

The Rapid Alert  System for  Non-Food Products (sustav brzog uzbunjivanja za opasne neprehrambene proizvode)

RH                    

Republika Hrvatska

Safety Gate      

Sustav za brzo obavješćivanje o opasnim neprehrambenim proizvodima (ranije RAPEX)

TSI

Technical Support Instrument 

UN                    

United Nations (Ujedinjeni narodi)

ZOI                  

Zaštićena oznaka izvornosti

ZOZP              

Zaštićena oznaka zemljopisnog podrijetla

ZTS                  

Zajamčeno tradicionalni specijalitet

ZZP                  

Zakon o zaštiti potrošača

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

a. UVOD

 

Nacionalni program zaštite potrošača za razdoblje od 2025. do 2028. godine (dalje u tekstu: NPZP 2025.-2028.) strateški je nacionalni dokument u području politike zaštite potrošača u RH.

Ovaj se dokument donosi temeljem iskustva u provedbi postojećih strateških dokumenata: Nacionalnog programa zaštite potrošača za razdoblje od 2021. do 2024. godine, nacionalnih programa za prethodna četverogodišnja razdoblja, kao i strategija u područjima koja su izravno ili neizravno povezana s potrošačkom politikom poput financijske pismenosti, zelene i digitalne tranzicije, održivoga razvoja, trgovine, poduzetništva, održivoga turizma i ostalih sektorskih politika.  Jednako tako, osnovu za donošenje ovoga dokumenta predstavljaju iskustva u provedbi Zakona o zaštiti potrošača („Narodne novine“, broj 19/22 i 59/23; dalje u tekstu ZZP) kao ključnog zakona u području zaštite ekonomskih interesa potrošača,  kao i iskustva u provedbi niza posebnih zakona i podzakonskih akata u različitim područjima kojima se dodatno reguliraju odnosi između trgovaca i potrošača.

Politika zaštite potrošača složena je javna politika - s razvijenim zakonodavstvom i mehanizmima EU, ali i važna nacionalna politika, sa snažnim imperativom međusektorske i međuresorne suradnje. Kontinuirana suradnja svih sektora  - vladinog (tijela državne uprave) i nevladinog (organizacija civilnoga društva), regulatornih agencija i nadzornih tijela, ali i svih resora - gospodarstva, poduzetništva i obrta, energetskog i financijskoga sektora, turizma, sektora zaštite okoliša, pravosuđa i uprave, obrazovanja te zdravstva, krucijalna je za ostvarenje ciljeva potrošačke politike u RH.

Samo educiran potrošač, koji ima pristup učinkovitim nacionalnim  mehanizmima i alatima zaštite potrošačkih prava, može donositi informirane i ispravne odluke i na taj način utjecati na svoj osobni životni standard, cjelokupno gospodarstvo, ali i zaštitu okoliša, zdravlje i stvaranje kvalitetnijeg društva danas i u budućnosti.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

b. KONTEKST NA GLOBALNOJ RAZINI, RAZINI EU TE U RH

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

a. Globalni kontekst i izazovi

Trenutno stanje na svjetskome tržištu obilježava rastuća globalna povezanost i snažna međuovisnost koja se očituje brzim prelijevanjem učinaka kriza u pojedinim regijama na sve dijelove svijeta, kao i raširenošću internetske trgovine kao sve prisutnijeg oblika s nizom prednosti, ali i mnogim poteškoćama koje donosi.

S jedne strane navedena sveprisutnost globalizacije i njezinih posljedica, a s druge mjere snažne zaštite nacionalnih gospodarstava putem carina, istovremeno s ratnim sukobima i trajnim nestabilnostima na tlu Europe i u njezinoj neposrednoj blizini, mogu  donijeti niz poremećaja na tržištu koji donose osjećaj nesigurnosti, čime posljedično utječu i na ponašanja potrošača.

Jačanje stopa inflacije u svijetu, a osobito Eurozoni s naglašenim rastom cijena hrane i pića koji izravno djeluju na socioekonomski status i egzistenciju upravo najranjivijih skupina u društvu i doprinose rastu nejednakosti, ali i sve češći poremećaji u lancu opskrbe različitih sirovina i proizvoda koji pogađaju niz industrija, samo su neki od globalnih gospodarskih izazova današnjice.

Visoka cijena energije zbog ratnih sukoba i prijetnji ili pak prekidi u distribuciji iste poseban su izazov, budući da su nerijetko u suprotnosti s jasnom opredijeljenošću Hrvatske i Europe, te institucija poput OECD-a, za čije je članstvo Hrvatska trenutno u pretpristupnoj fazi, da krene putem zelene tranzicije i održivog, kružnog gospodarstva koje je usko povezano s održivim potrošačkim navikama. Takvo gospodarstvo traži pojačana financijska ulaganja u zelene energetske izvore, ali i snažne zaokrete u ponašanju i navikama proizvođača i potrošača. Klimatske promjene najviše osjećaju potrošači kroz smanjenu dostupnost, kvalitetu ili pristupačnost cijene hrane i energije.

Istraživanje OECD-a o održivoj potrošnji iz 2023. godine pokazuje da su mnogi potrošači u svijetu zabrinuti za okoliš, no da istovremeno sama briga za okoliš nije dovoljna za promjenu potrošačkih ponašanja, budući da je cjenovna pristupačnost i dalje glavni kriterij  pri odabiru živežnih namirnica i energetskih rješenja. Stoga preporuke navedenoga istraživanja ukazuju na potrebu provedbe sljedećih mjera: učiniti održive izbore dostupnima i cjenovno izjednačenim, osmisliti poticaje koji promiču održive izbore (primjerice stvaranjem mreža zdrave lokalne hrane OPG-ova s posebnim oblicima dostave i korištenjem digitalnih tehnologija, dostupnošću solarne energije u zajedničkom stanovanju i u svakoj lokalnoj zajednici i sl.); preferirati učinkovite subvencije pred uvođenjem novih poreza na neodržive izbore te uzimati u obzir kumulativni učinak istovremenih poticaja za potrošače s jedne i mjera odvraćanja od neodrživih potrošačkih navika s druge strane.

Dodatno, potrebno je uzeti u obzir i Smjernice UN-a za zaštitu potrošača ( UN Guidelines for Consumer Protection ) koje predstavljaju vrijedan skup načela za stvaranje učinkovitog zakonodavstva, provedbenog okvira i formulaciju nacionalnih politika zaštite potrošača, pa tako i Hrvatske.

Opisana situacija na svjetskome tržištu zahtijeva intervencije nacionalnih, europskih i međunarodnih dionika, kao i dinamične, snažne i dobro koordinirane mjere koje će mijenjati navike potrošača te ih osnaživati za njihovu – sve važniju, ali i sve kompleksniju – ulogu na tržištu. Naposljetku, u brzomijenjajućoj svjetskoj političkoj sceni i s tim u vezi izvjesnim potresima na globalnome tržištu, ključno je razviti fleksibilne, a istovremeno snažne nacionalne mehanizme otpornosti sustava zaštite i promicanja prava potrošača, koji će biti u stanju odgovoriti na raznolike i vremenski nepredviđene poremećaje, stavljajući u središte osposobljenost potrošača da na promjenu adekvatno i pravovremeno odgovori.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

b. EU kontekst, izazovi i smjernice

Politika zaštite potrošača od posebne je važnosti za učinkovito funkcioniranje jedinstvenog tržišta EU, te zbog toga predstavlja jednu od tzv. zajedničkih politika EU kojoj je svrha  osigurati prava potrošača u odnosu na trgovce, stavljajući poseban naglasak na ranjive skupine potrošača. Kako je definirano člankom 4. stavkom 2., člancima 12., 114. te člankom 169. Ugovora o funkcioniranju EU, osnaživanje potrošača i zaštita njihovog zdravlja, sigurnosti  i ekonomskih interesa ključni su ciljevi ove EU politike.

U tom smislu EU razvija zakonodavstvo u području zaštite potrošača koje države članice primjenjuju, ali i dizajnira strateške dokumente koji određuju prioritetne ciljeve i smjernice koje EU institucije u suradnji s relevantnim dionicima i nacionalnim vladama provode, uz kontinuiranu razmjenu dobrih praksi i osigurana financijska sredstva - proračunom od 4,2 milijarde eura za razdoblje od 2021. do 2027. godine.

Osim zakonodavne, EU pruža i sudsku zaštitu potrošačima. Tako je Sud EU tijekom tog razdoblja donosio te i dalje donosi, presude iz područja prehrambenih proizvoda i pića, nepoštene poslovne prakse, dostava proizvoda, materijalnog nedostatka proizvoda, nepoštenih uvjeta prodaje itd. Te presude neizravno jačaju europsku integraciju, nerijetko dodjeljujući potrošačima postupno veća prava.

Program EU u području politike zaštite potrošača temelji se na „Europskoj strategiji za potrošače“, od 13. studenog 2020., koja predstavlja strategiju potrošačke politike EU usuglašene sa strategijom rasta EU. Primarni je cilj ove strategije bio prilagoditi zaštitu potrošača specifičnim potrebama tijekom i nakon recentne pandemije, a koja se temeljila na 5 osnovnih smjernica: zelena tranzicija i aktivna uloga potrošača u njoj, digitalna transformacija uz izjednačavanje prava potrošača na internetu u odnosu na ona izvan njega, ojačavanje provedbe propisa i pravne zaštite potrošača, posebna potpora ugroženim skupinama potrošača te zaštita potrošača u globalnome kontekstu kroz pružanje regulatorne potpore partnerskim zemljama EU i unapređivanje suradnje s Kinom u području sigurnosti proizvoda.

Prijedlog nove „EU Strategija za  potrošače 2025. – 2030.“  predlaže daljnje uređenje internetskoga tržišta i sustavno poticanje održive potrošnje u kružnom gospodarstvu. Planirani prioriteti su: 1. jačanje zaštite potrošača u online okruženju i daljnja regulacija internetske prodaje, 2. zaštita ranjivih skupina potrošača, 3. poticanje održive potrošnje, 4. uspostava etičkih okvira za zaštitu potrošača kao korisnika umjetne inteligencije te 5. daljnje promicanje međunarodne suradnje u zaštiti potrošača. Jedan od glavnih elemenata nove strategije bit će i „Akcijski plan za potrošače na jedinstvenom tržištu“, kako bi se osigurala zaštita potrošača od diskriminacije i zaštita prava na jednako postupanje pri prelasku nacionalnih granica.

Temeljem navedenih strateških dokumenata i odluka, na EU razini trenutno su u zakonodavnoj proceduri dva prijedloga koji se prvenstveno tiču daljnjeg razvoja sustava alternativnog rješavanja potrošačkih sporova koji je u odnosu na sudske postupke manje formalan, čime se izbjegavaju nerijetko dugotrajni sudski postupci, što značajno doprinosi brzini rješavanja te zadovoljstvu potrošača, a time i pozitivnoj dinamici jedinstvenog EU tržišta. To su Prijedlog direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive 2013/11/EU o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova, kao i direktiva (EU) 2015/2302, (EU) 2019/2161 i (EU) 2020/1828 , zatim Prijedlog uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o stavljanju van snage Uredbe (EU) br. 524/2013 te izmjeni uredbi (EU) 2017/2394 i (EU) 2018/1724

Razvojem novih tehnologija i u cilju praćenja izazova modrenog tržišta te kako bi se poticala pouzdana umjetna inteligencija, EU je predstavila Uredbu o umjetnoj inteligenciji (EU AI Act 2024/1689) koja predstavlja prvi pravni okvir za uređivanje korištenja umjetne inteligencije unutar Europske unije. Ovaj dokument je osmišljen kako bi se osigurala sigurnost i etičnost u primjeni AI tehnologija, a njegova izvršna pravila primjenjivat će se od 2026. godine. U današnje vrijeme, kada se umjetna inteligencija sve više integrira u naše svakodnevne živote, važno je razumjeti kako će ova regulativa utjecati na korisnike tehnologije. Uredba EU o umjetnoj inteligenciji razdvaja AI sustave prema razini rizika. Sustavi koji se smatraju neprihvatljivima, poput onih koji manipuliraju korisnicima ili diskriminiraju, bit će zabranjeni. Visoki rizik, kao što su AI aplikacije koje se koriste u obrazovanju ili pravosudnom sustavu, bit će pod strogim kontrolama. Ova regulativa ne samo da štiti korisnike, već i pruža smjernice za razvoj i implementaciju AI tehnologija.

U konačnici, EU pruža poligon za razmjenu praksi i iskustava te usporedbu i praćenje stanja na tržištu u odnosu na prava potrošača. Tako se za potrebe praćenja politike zaštite potrošača i procjene te usporedbe nacionalnih potrošačkih uvjeta u područjima kao što su znanje, povjerenje, usklađenost i provedba institucije EU-a koristi Potrošački semafor (The Consumer Conditions Scoreboard ). U okviru pregleda ispituje se integracija maloprodajnog tržišta EU-a preko prekograničnih transakcija i porasta internetske trgovine te se provodi anketa među potrošačima kako bi se procijenila uspješnost pojedinih tržišta, temeljem pokazatelja kao što su povjerenje, usporedivost, izbor i zadovoljstvo potrošača. CPN - Mreža za politiku zaštite potrošača EU predstavlja platformu za razmjenu iskustava i informacija o najaktualnijim potrošačkim pitanjima, nedavnim kretanjima i promjenama u zaštiti potrošača, kako na nacionalnoj razini, tako i na razini EU-a.

Potrošači i njihove preferencije značajno utječu na gospodarski rast te mogu potaknuti održivu konkurentnost EU-a i stvaranje jedinstvenog tržišta za kružne te održive robe i usluge. Stoga se u EU nameće novi strateški izazov: održive proizvode učiniti privlačnijim, dostupnijim i u većoj mjeri prisutnijim na tržištu, uz istovremeno smanjivanje stope inflacije i održavanje socijalne kohezije. U tome posebnu ulogu imaju pouzdane ekološke oznake proizvoda i porezni poticaji za održive proizvode, kružnu robu i usluge, poput davanja prednosti popravku proizvoda pred zamjenom/kupnjom novoga ili sustavno „ozelenjavanje“ platformi i alata za e-trgovinu.  

Vezano uz sigurnost proizvoda kao važnog dijela potrošačke politike, EU je donijela Uredba (EU) 2023/988 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o općoj sigurnosti proizvoda, izmjeni Uredbe (EU) br. 1025/2012 Europskog parlamenta i Vijeća i Direktive (EU) 2020/1828 Europskog parlamenta i Vijeća te o stavljanju izvan snage Direktive 2001/95/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i Direktive Vijeća 87/357/EEZ , kako bi se potrošačima osigurala sigurnost proizvoda kupljenih u trgovini, jednako kao i onih kupljenih putem interneta. Stoga je u svibnju 2025. godine RH donijela novi jedinstveni provedbeni propis - Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2023/988 o općoj sigurnosti proizvoda („Narodne novine“, broj 78/25) koji osigurava odgovarajuću provedbu Uredbe te je istovremeno Zakon o općoj sigurnosti »Narodne novine«, br. 30/09., 139/10., 14/14. i 32/19.) prestao važiti  Među novostima koje ovaj propis donosi valja istaknuti poboljšano upravljanje opozivima proizvoda i pravo potrošača na pravni lijek, obvezu jasnog označavanja proizvoda koji mogu predstavljati rizik, te uvođenje veće sljedivosti proizvoda kako bi se lakše pratilo podrijetlo proizvoda i identificirao gospodarski subjekt koji ga je stavio na tržište. Uz to, putem moderniziranog europskog sustava za brzo uzbunjivanje - Safety Gate (ranije RAPEX), omogućava se brže otkrivanje i uklanjanje opasnih proizvoda s tržišta.

Nadalje, sigurnost i cirkularnost proizvoda trebaju ići ruku pod ruku, a obrazovanje i informiranje potrošača – kroz formalno i neformalno obrazovanje – preduvjeti su pozitivnih promjena u životnom stilu potrošača.

U edukacijama i informiranju potrošača, pokretanju potrošačkih inicijativa te poticanju alternativnog rješavanja potrošačkih sporova vrlo važnu - partnersku ulogu ima civilno društvo, prvenstveno udruge za zaštitu potrošača.  Svjesna uloge koju potrošačke udruge i savezi imaju u kreiranju i provedbi EU politike zaštite potrošača, EK putem saveza potrošačkih organizacija na EU razini, prvenstveno BEUC-a i ANEC-a osigurava stručnu, tehničku i financijsku pomoć te platformu za razmjenu informacija i dobrih praksi. Neke su od hrvatskih mreža udruga članice potrošačkih asocijacija na EU razini .

 

Naposljetku, Strategija za jedinstveno tržište, koju je Europska komisija objavila u svibnju 2025., navodi važnost osiguravanja visoke razine zaštite potrošača te uklanjanja preostalih prepreka s kojima se suočavaju i potrošači kako bi se u potpunosti iskoristio potencijal jedinstvenog tržišta i doprinijelo digitalnoj i zelenoj tranziciji, a ujedno ojačalo povjerenje potrošača te im pružilo veću pravnu sigurnost. Mjere, između ostalih, obuhvaćaju osiguranje lakšeg i sveobuhvatnog pristupa točnim informacijama o održivosti i sastavu proizvoda, jačanje prava potrošača u digitalnom okruženju, bolju provedbu pravila jedinstvenog tržišta te jačanje uloge nacionalnih tijela i nadzornih mehanizama kao i mjere usmjerene suzbijanju neopravdanih teritorijalnih ograničenja opskrbe koja fragmentiraju jedinstveno tržište, ograničavaju izbor potrošača i doprinose znatnim razlikama u cijenama diljem EU-a. Pozitivne učinke ovih mjera osjetit će i potrošači u Republici Hrvatskoj.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

c. Nacionalni kontekst, izazovi i prepoznate potrebe

Uzimajući u obzir svoje gospodarske i društvene specifičnosti, istovremeno slijedeći EU politike u zaštiti prava potrošača, Hrvatska će u narednom razdoblju provedbe NPZP 2025.-2028. provoditi opće i posebne ciljeve, i mjere vezane uz izazove s kojima se susreću hrvatski potrošači.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

3.1 Odgovor na ekonomske i socijalne okolnosti zaštite prava potrošača u RH

Hrvatski je BDP u 2023. porastao za 3,1%, a pozitivni trendovi, zahvaljujući ponajviše rastu potrošnje kućanstava te investicija kroz NPOO i druge mehanizme, nastavljeni su u 2024. i 2025. godini, pa je u četvrtom tromjesečju 2024. hrvatsko gospodarstvo poraslo za 3,9 %. Hrvatsko gospodarstvo bilježi pozitivan rast BDP-a već 17 kvartala zaredom. U prvom tromjesečju 2025., u usporedbi s istim razdobljem prethodne godine, BDP je porastao za 2,9 % , čime se potvrđuje nastavak snažnog rasta u skladu s ekonomskim projekcijama. . Pritom hrvatsko gospodarstvo raste znatno brže od prosjeka EU-a i eurozone , pa bi hrvatski BDP i u 2025. i 2026. godini trebao rasti snažnije od europskog prosjeka.

S druge strane, građani su od razdoblja pandemije suočeni s rastućim stopama inflacije, koja je u 2023.  iznosila 8,0% . Inflacija je tijekom 2024. nastavila usporavati te krajem prvoga tromjesečja 2025. iznosi 3,2% , prema podacima DZS.

Od rujna 2022. Vlada Republike Hrvatske kontinuirano provodi mjere s ciljem smanjenja inflacije u nekoliko segmenata. Izmijenjen je zakonski okvir te je u tom kontekstu Vlada uvela mjere izravne kontrole cijena u trgovini na malo na korist potrošača. Ponajprije, uvedena je mjera ograničavanja cijena proizvoda iz osnovne potrošačke košarice te je potom donesena Odluka o objavi cjenika i isticanju dodatne cijene, čime su uvedene obveze svakodnevne objave ažuriranih cjenika na internetskim stranicama u datotekama pogodnim za automatsku obradu što omogućuje kvalitetnu usporedbu cijena kod raznih trgovaca i izradu aplikacija za usporedbu cijena, kao i objava dodatne, referentne cijene na dan (2. svibnja 2025.). Uz to, Vlada već duže vrijeme subvencionira cijene električne energije, plina i naftnih derivata kako bi olakšala teret građanima i gospodarstvu. Također, kroz izravne socijalne mjere pruža financijsku potporu umirovljenicima i socijalno ugroženim skupinama, a najavljene su i mjere za osiguravanje priuštivog stanovanja.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

3.2 Jačanje institucionalnog okvira za zaštitu prava potrošača

Uspješnost implementacije EU potrošačke politike na nacionalno tržište i njezin ukupni razvoj na nacionalnoj razini ne ovisi samo o uspješnoj transpoziciji europskog zakonodavstva u domaće, već i o izgradnji administrativne strukture, kapaciteta i mehanizama provedbe, stupnju suradnje i kapacitetima udruga za zaštitu potrošača, ali i učinkovitom nadzoru provedbe politike, uključujući i izvansudske i sudske mehanizme rješavanja potrošačkih  pritužbi i sporova, te će navedenim prioritetima NPZP 2025.-2028. posvetiti posebnu pozornost.

Posebnu pozornost posvetit će se – kako na zakonodavnoj - tako i na institucionalnoj razini  ojačavanju i stabiliziranju mehanizama izvansudskog rješavanja pritužbi i sporova potrošača, kroz povećanje broja i jačanje kapaciteta tijela koja ovaj postupak provode, poboljšanja zakonodavnoga okvira u kojemu djeluju te redovitog statističkog praćenja broja i vrste sporova u postupku alternativnog rješavanja kroz suradnju navedenih tijela i MINGO-a.

U tom je smislu također ključno stvaranje preduvjeta za kvalitetan nadzor, prvenstveno jačanjem ljudskih i organizacijskih kapaciteta DIRH-a, te nastavak i produbljivanje suradnje DIRH-a i drugih državnih tijela na ostvarivanju potrošačkih prava. Naime, nadzora i regulatorna tijela osiguravaju potrošačima visoku razinu zaštite njihovih prava, uvjete za pošteno tržišno natjecanje na nacionalnoj razini, ali i na području prekogranične suradnje unutar EU. DIRH, u suradnji s drugim tijelima: MFIN, MMPI, MPŠR, MIZ, AEM, AZOP, Agencijom za obalni linijski pomorski promet, HAKOM-om, HACZ-om, HANFA-om te HNB-om, ima zadaću ostvarivanja učinkovite suradnje u izvršavanju propisa o zaštiti potrošača s nadležnim tijelima drugih država članica, a sve kako bi se spriječilo obavljanje nezakonite prekogranične poslovne prakse, posebice imajući u vidu sve veći razvoj  online  trgovine. DIRH je, u tom kontekstu, određen kao jedinstveni ured za vezu nadležan za koordinaciju provedbe Uredbe o suradnji između nacionalnih tijela odgovornih za izvršavanje propīsā o zaštiti potrošača .

Osnaživanje mehanizama i uloge rada Nacionalnog vijeća za zaštitu potrošača kao savjetodavnog tijela Vlade RH i jednog od nositelja politike zaštite potrošača, sastavljenog od predstavnika tijela državne uprave nadležnih za područje zaštite potrošača, HGK, HUP, HOK, Visokog trgovačkog suda, akademske zajednice, sindikalnih središnjica i udruga za zaštitu potrošača. Osnaživanje će se u prvome redu ostvariti kroz kvalitetniju dinamiku rada ovog tijela, a što uključuje međusektorsku suradnju rješavanja potrošačkih izazova na tržištu te po potrebi rad u manjim tematskim skupinama unutar NVZP-a.

MFIN provodit će daljnje aktivnosti s ciljem jačanja zastupljenosti teme financijske pismenosti u nacionalnom kurikulumu,  kroz suradnju svih dionika uključenih u Operativnu radnu grupu za praćenje provedbe mjera i aktivnosti definiranih Akcijskim planom za unaprjeđenje financijske pismenosti potrošača (OPRG).

Bez partnera – organizacija civilnoga društva u području zaštite potrošača, nije moguće učinkovito razviti sustav zaštite potrošača te će se u razdoblju provedbe NPZP 2025.-2028. nastaviti sustavan rad MINGO-a te Ureda za udruge na jačanju kapaciteta udruga za zaštitu potrošača, kako kroz postojeći program pružanja usluga na besplatnom potrošačkom telefonu , tako i, sukladno financijskim mogućnostima koje su predviđene Državnim proračunom RH, drugim natječajima i programima koji za cilj imaju razvijanje kapaciteta udruga za kvalitetno pružanje informacija i savjeta potrošačima, za razvoj projekata udruga namijenjenih spomenutim specifičnim ranjivim skupinama potrošača te za učinkovitu nacionalnu i europsku suradnju i umrežavanje udruga.

U razdoblju provedbe NPZP 2025.-2028., a u cilju zaštitite potrošačkih prava provodit će se daljnje usklađivanje nacionalnog zakonodavstva sa zakonodavstvom EU. Kroz izmjene i dopune ZZP-a  i ostalih propisa, u planu je transponirati sljedeće EU propise:

a. Direktiva (EU) 2024/1799 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o zajedničkim pravilima za promicanje popravka robe i izmjeni Uredbe (EU) 2017/2394 te direktiva (EU) 2019/771 i (EU) 2020/1828.

b. Direktive (EU) 2024/825 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. veljače 2024. o izmjeni direktiva 2005/29/EZ i 2011/83/EU u pogledu jačanja položaja potrošača u zelenoj tranziciji boljom zaštitom od nepoštenih praksi i boljim informiranjem.

c. Direktivu (EU) 2023/2673 Europskog parlamenta i Vijeća od 22. studenoga 2023. o izmjeni Direktive 2011/83/EU u pogledu ugovora o financijskim uslugama sklopljenih na daljinu i o stavljanju izvan snage Direktive 2002/65/EZ.

d. Direktive (EU) 2023/2225 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. listopada 2023. o ugovorima o potrošačkim kreditima i stavljanju izvan snage Direktive 2008/48/EZ (SL L 2225, 30. 10. 2023., tzv. CCD2 direktiva) koja je izmijenjena ispravkom (SL L br. 2023/90205 od 22. prosinca 2023.), 

e. Uredba (EU) 2023/2854 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o usklađenim pravilima za pravedan pristup podacima i njihovu uporabu i o izmjeni Uredbe (EU) 2017/2394 i Direktive (EU) 2020/1828 (Akt o podacima)

f. Uredba (EU) 2024/1689 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o utvrđivanju usklađenih pravila o umjetnoj inteligenciji i o izmjeni uredaba (EZ) br. 300/2008, (EU) br. 167/2013, (EU) br. 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1139 i (EU) 2019/2144 te direktiva 2014/90/EU, (EU) 2016/797 i (EU) 2020/1828 (Akt o umjetnoj inteligenciji)

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

c. OPĆI CILJ I POSEBNI CILJEVI

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Opći cilj:  

 

Cilj je NPZP-a 2025.- 2028. je osnažiti potrošača u RH kako bi postao otporan i aktivan sudionik dinamičkog globalnog tržišta, doprinosio održivom kružnom gospodarstvu Hrvatske i EU te učinkovito koristio nacionalne mehanizme zaštite svojih prava, prilagođene i najranjivijim skupinama.  

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Posebni ciljevi, mjere, ciljani indikatori uspješne provedbe mjera, rokovi i nositelji:

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

a. Kontinuirani razvoj zakonodavstva

 

 Mjera 1.1.

Izmjene i dopune Zakona o zaštiti potrošača („Narodne novine“, broj 19/22 i 59/23)

Opis mjere

 

Izmjene i dopune ZZP-a odnose se na prenošenje Direktive (EU) 2024/1799 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o zajedničkim pravilima za promicanje popravka robe i izmjeni Uredbe (EU) 2017/2394 te direktiva (EU) 2019/771 i (EU) 2020/1828. Ove se izmjene odnose na promicanje popravka robe te smanjenje otpada, jačanje održivih poslovnih modela i osnaživanje potrošača u donošenju ekološki odgovornih odluka . Neke od izmijena su: Uvođenje prava potrošača na popravak proizvoda, na način da će proizvođači morati jasno objavljivati informacije o popravcima, uključujući dostupnost zamjenskih dijelova i okvirne cijene popravaka.

a) Poboljšanje dostupnosti informacija o popravku uvođenjem Europskog obrasca za informacije o popravku koji potrošači mogu zatražiti od servisera.

b) Uspostavu Europske internetske platforme za popravak, koja će omogućiti olakšan pronalazak servisera te prodavaonica obnovljene robe, čime se potiče korištenje usluga popravka i produljuje vijek trajanja proizvoda, a koja će biti dio portala Your Europe . Planirano je da platforma postane operativna do 2027.

 

Istim se postupkom izmjena i dopuna ZZP-a planira transponirati Direktiva (EU) 2024/825 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. veljače 2024. o izmjeni direktiva 2005/29/EZ i 2011/83/EU u pogledu jačanja položaja potrošača u zelenoj tranziciji boljom zaštitom od nepoštenih praksi i boljim informiranjem.  Ovaj dio prenošenja EU zakonodavstava odrazit će se na obveze pružanja točne i transparentne informacije potrošačima koje se tiču održivih i „zelenih“  proizvoda, omogućujući im donošenje informiranih odluka koje doprinose održivoj potrošnji, uz istovremeno izbjegavanje marketinških manipulacija .  Ugraditi će se:

a) Zabrana neodređenih tvrdnji o ekološkoj prihvatljivosti , ako nisu potkrijepljene stvarnim dokazima. Cilj je spriječiti zavaravajuće prakse poznate kao "zavaravajući ekološki marketing" kojim se potrošači dovode u zabludu o stvarnim ekološkim svojstvima proizvoda ili usluga.

b) Regulacija oznaka održivosti, kojom je uporaba oznaka održivosti dopuštena samo ako su je uspostavila javna tijela ili se temelje na službenim programima certificiranja, čime se osigurava transparentnost i vjerodostojnost oznaka.

c) Naglasak na trajnosti proizvoda, na način da informacije o jamstvu i trajnosti proizvoda moraju biti uočljivije potrošačima. Pritom se uvodi se nova usklađena oznaka koja ističe proizvode s duljim jamstvenim rokom, a zabranjuju se neutemeljene tvrdnje o trajnosti proizvoda i prakse koje potiču prijevremeno zastarijevanje, poput nepotrebnih ažuriranja softvera ili neopravdane obveze kupnje rezervnih dijelova.

Ovim će se izmjenama i dopunama Zakona  prenijeti Direktivu (EU) 2023/2673 Europskog parlamenta i Vijeća od 22. studenoga 2023. o izmjeni Direktive 2011/83/EU u pogledu ugovora o financijskim uslugama sklopljenih na daljinu i o stavljanju izvan snage prethodne Direktive 2002/65/EZ , a u cilju poboljšanja zaštite potrošača i pojednostavljenja postupaka vezanih uz ugovore o financijskim uslugama sklopljenima na daljinu.  O Unaprijediti će se:

a) Uvođenjem funkcije za jednostavno odustajanje od ugovora, koju će biti obvezni ponuditi trgovci pri sklapanju ugovora na daljinu putem internetskog sučelja, a koja mora biti lako dostupna i jasno vidljiva tijekom cijelog roka za odustajanje,  što omogućuje potrošačima da odustanu od ugovora jednako lako kao što su ga i sklopili.

b) Pružanjem odgovarajućih objašnjenja prije sklapanja ugovora na način da će prije sklapanja ugovora na daljinu o financijskim uslugama, trgovci biti du žni pružiti potrošačima odgovarajuća objašnjenja o bitnim karakteristikama ugovora, uključujući moguće popratne usluge te o posebnim učincima koje bi taj ugovor mogao imati na potrošača.  

 

Temeljem statističkih pokazatelja dobivenih iz upita potrošača, Dugoročnih preporuka OECD-a za područje zaštite potrošača za RH, kao i dosadašnjih iskustava u provedbi pojedinih odredbi Zakona, uočena je  potreba i za razmatranjem izmjena i dopuna drugih zakonskih odredbi koje se tiču:

 Povećavanja maksimalnog praga novčanih kazni za nepoštenu poslovnu praksu

 Dodatnog pojašnjavanja pravila o isticanju cijena tijekom provođenja posebnih oblika prodaje

 Analize pravila koja se odnose na posebne uvjete prodaje te, po potrebi, izmjene odgovarajućih odredbi koje uređuju predmetno područje

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere

 Usvojene izmjene i dopune Zakona kojima su transponirane direktive

 Dostavljeni pisani odgovori potrošačima na sve pisane upite vezane za novouvedene institute (najmanje 30 odgovora)

Nositelj 

MINGO 

Suradnička tijela  

MPUDT, DIRH, po potrebi drugi nadležni TDU-i

Okvirni rok

2. tromjesečje 2026.; kontinuirano

Financijska sredstva

Državni proračun

 

Mjera 1.2.

Kontinuirano poboljšanje regulatornog okvira s ciljem efikasnije zaštite potrošača prilikom ugovaranja kredita

Opis mjere

U dijelu nadležnosti HNB-a bit će potrebna provedba nadzora nad primjenom propisa kojima će se zabraniti ponuda kredita koje potrošač nije izričito sam zatražio, zabraniti oglašivački sadržaj kojim se potiče zaduživanje potrošača u svojstvu poboljšanja osobne financijske situacije, proširiti pravila vezana za procjenu kreditne sposobnosti potrošača s ciljem sprječavanja prezaduženosti, kao i omogućiti veća preglednost predugovornih informacija za potrošače itd.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 Usvojen novi zakon u području potrošačkog kreditiranja

 Potrošači su svjesniji troškova s kojima se suočavaju i bolje zaštićeni prilikom ugovaranja kredita uslijed čega se očekuje smanjenje broja prigovora

Nositelj

HNB

Suradnička tijela

-

Okvirni rok

4. tromjesečje 2025.; kontinuirano

Financijska sredstva

Vlastita sredstva

 

Komentara na članku: 2 Općih komentara: 2 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

b. Usavršavanje mehanizama izvansudskog rješavanja potrošačkih sporova  

 

Mjera 2.1.

Donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova

  Opis mjere

 

Po usvajanju EU Direktive o izmjenama Direktive 2013/11/EU o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova, ista će se transponirati kroz Izmjene i dopune Zakona o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova („Narodne novine“ br. 121/16 i 32/19)

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere:

 

 Usvojen novi zakon  o izmjenama i dopunama Zakona o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova

Nositelj 

MINGO

Suradnička tijela  

Tijela za alternativno rješavanje potrošačkih sporova ; nadležni TDU-i

Okvirni rok 

4. tromjesečje 2027.

Financijska sredstva

Državni proračun

 

Mjera 2.2.

Podizanje svijesti i edukacija dionika na području zaštite potrošača o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova (ARPS)  u RH

 Opis mjere

 

Informiranje i podizanje svijesti potrošača, trgovaca  i udruga za zaštitu potrošača o alternativnim rješavanjima potrošačkih sporova

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 Održane 2 radionice ili konferencije vezane uz alternativno rješavanje potrošačkih sporova u RH namijenjene potrošačima i/ili trgovcima

 

Nositelj 

MINGO

Suradnička tijela 

Tijela za alternativno rješavanje potrošačkih sporova; HGK, HOK, HUP

Okvirni rok

Tijekom 2028.

Financijska sredstva

Državni proračun

 

Mjera 2.3.

Daljnji razvoj suradnje MINGO i tijela za alternativno rješavanje potrošačkih sporova

 Opis mjere

 

Unaprjeđenje međusobne suradnje u:

) redovitoj periodičnoj razmjeni statističkih podataka o broju i tipu predmeta koji se rješavaju alternativnim putem pri svakome od tijela/zbirno

) razmjeni iskustava o poteškoćama i preporukama za bolju implementaciju ovog načina rješavanja sporova;

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 Rast broja ADR sporova na godišnjoj razini

 Sva registrirana tijela za alternativno rješavanje sporova djeluju bez faze mirovanja

 Održana 3 zajednička sastanka, konferencije ili okrugla stola

Nositelj 

MINGO

Suradnička tijela  

Tijela za alternativno rješavanje potrošačkih sporova

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Državni proračun

 

Mjera 2.4.

Osnaživanje kapaciteta Centra za mirenje pri HGK

Opis mjere

Centar za mirenje pri HGK je prvi centar za mirenje osnovan u RH 2002. godine, nezavisan je i samostalan  u radu, a osnovna djelatnost mu je organizacija provođenja postupaka medijacije i promocija medijacije kao alternativnog načina rješavanja sporova.

Osnovni cilj u postupku rješavanja potrošačkog spora jest sklapanje nagodbe između trgovca i potrošača, a svi prijedlozi za medijaciju se upisuju u Upisnik Centra u Digitalnoj komori te se prati statistika i trendovi.

Centar će u razdoblju provedbe NPZP-a ojačati svjesnost javnosti o prednostima medijacije .

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere

 Broj zaprimljenih prijedloga za medijaciju minimalno  20  na godišnjoj razini

Nositelj

Centar za mirenje pri HGK

 

Suradnička tijela

Udruge za zaštitu  potrošača

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Vlastita sredstva

 

 Mjera 2.5.

Donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o mirnom rješavanju sporova

Opis mjere

Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama  Zakona o mirnom rješavanju sporova (ZID ZMRS) nastoji se dodatno urediti provođenje postupaka mirnog rješavanja sporova te osnažiti ulogu i kapacitete Centra za mirno rješavanje sporova, sve kako bi se omogućilo da građani (uključujući potrošače) i poslovni subjekti takve postupke prepoznaju i češće koriste u rješavanju svojih sporova. ZID ZMRS nastoji otkloniti utvrđene nedostatke postojećeg sustava, poboljšati i dodatno unaprijediti uvjete za sporazumno rješavanje sporova, smanjiti priljev predmeta na sudove te povećati povjerenje građana kako u mirno rješavanje sporova tako i u pravosudni sustav uopće.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere: 

Usvojene izmjene i dopune  Zakona o mirnom rješavanju sporova

Nositelj

MPUDT

Suradnička tijela

-

Okvirni rok

4. tromjesečje 2025.

Financijska sredstva

Državni proračun

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

c. Osnaživanje mehanizama nadzora nad tržištem u cilju zaštite potrošača

 

Mjera 3.1.

Provedba inspekcijskih nadzora u području zaštite potrošača i sigurnosti neprehrambenih proizvoda iz nadležnosti tržišne inspekcije DIRH-a

Opis mjere

Mjera koju kontinuirano provodi DIRH kao neovisno tijelo  - državna upravna organizacija koja djeluje sukladno Zakonu o Državnom inspektoratu („Narodne novine“ broj  115/18, 117/21 i 67/23).

Kako bi se postigla što bolja zaštita ekonomskih interesa potrošača pri kupnji proizvoda i usluga, tržišni inspektori provode inspekcijske nadzore  nad poslovanjem trgovaca u pogledu primjene odredbi Zakona o zaštiti potrošača i drugih propisa kojima je regulirano navedeno područje, a koji se provode proaktivno, na temelju Godišnjeg programa rada te reaktivno po predstavkama potrošača.

U cilju jačanja funkcioniranja jedinstvenog europskog tržišta i omogućavanja potrošačima dostupnosti sigurnih proizvoda na tržištu, tržišna inspekcija u koordinaciji s drugim državama članicama i Europskom komisijom uključena je u projekte zajedničkog nadzora tržišta.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 Broj provedenih inspekcijskih nadzora tržišne inspekcije na razini 2024. godine

 Sudjelovanje u EU projektima na razini 2024. godine

Nositelj

Tržišna inspekcija DIRH-a

Suradnička tijela

-

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Državni proračun / EU sredstva

 

 

Mjera 3.2.

Provedba inspekcijskih nadzora, kao i uzorkovanja hrane, vode za ljudsku potrošnju i predmeta opće uporabe, u području sigurnosti/higijene hrane, vode za ljudsku potrošnju i predmeta opće uporabe iz nadležnosti sanitarne inspekcije  DIRH-a

Opis mjere

Mjera koju kontinuirano provodi DIRH kao neovisno tijelo  - državna upravna organizacija koja djeluje sukladno Zakonu o Državnom inspektoratu („Narodne novine“ broj  67/23 i 155/23).

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 100% provedenih inspekcijskih nadzora sanitarnih inspektora u odnosu na nadzore planirane Operativnim planom rada sanitarne inspekcije

 100 %  provedenih inspekcijskih nadzora u odnosu na planirane u sklopu koordiniranih EU projekata

 100 %  uzetih uzoraka proizvoda stavljenih na  ržište u odnosu na Godišnji plan monitoringa hrane, predmeta opće uporabe i vode za ljudsku potrošnju

Nositelj

Sanitarna inspekcija DIRH-a

Suradnička tijela

ECHA i EK; službeni laboratoriji u RH, MINGO

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

EU sredstva / Državni proračun

 

Mjera  3.3.

Provođenje inspekcijskih nadzora u području propisane kvalitete i sigurnosti te označavanja proizvoda iz nadležnosti poljoprivredne inspekcije DIRH-a

Opis mjere

Mjera koju kontinuirano provodi DIRH kao neovisno tijelo  - državna upravna organizacija koja djeluje sukladno Zakonu o Državnom inspektoratu („Narodne novine“ broj  67/23 i 155/23).

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere: 

 

Broj provedenih inspekcijskih nadzora poljoprivredne inspekcije na razini 2024. godine

Nositelj (državno tijelo-javnopravno tijelo)

Poljoprivredna inspekcija DIRH-a

Suradnička tijela

-

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Državni proračun

 

Mjera 3.4.

Osiguravanje da hrana i životinje koje dolaze izvan EU budu u skladu s europskim standardima inspekcijskim nadzorima iz nadležnosti veterinarske inspekcije Državnoga inspektora

Opis mjere

Mjera koju kontinuirano provodi DIRH kao neovisno tijelo  - državna upravna organizacija koja djeluje sukladno Zakonu o Državnom inspektoratu („Narodne novine“ broj  67/23 i 155/23).

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere: 

 

 Provođenje službenih kontrola i drugih službenih aktivnosti pošiljaka koje se uvoze iz trećih zemalja u EU na razini 2024. godine  

 Uzorkovanje po planu u odnosu na sigurnost hrane životinjskog podrijetla na razini 2024. godine  

Nositelj (državno tijelo-javnopravno tijelo)

Granična veterinarska inspekcija DIRH-a i Veterinarska inspekcija DIRH-a

Suradnička tijela

-

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

EU sredstva / Državni proračun

 

Mjera 3.5.

Provedba inspekcijskih nadzora u području zaštite potrošača iz nadležnosti turističke inspekcije DIRH-a

Opis  mjere

Mjera koju kontinuirano provodi DIRH kao neovisno tijelo  - državna upravna organizacija koja djeluje sukladno Zakonu o Državnom inspektoratu („Narodne novine“ broj  67/23 i 155/23). Kontinuiranim obavljanjem inspekcijskih nadzora u području ugostiteljskih usluga i usluga u turizmu posebna pozornost se posvećuje kontroli kvalitete i standarda ugostiteljskih usluga i usluga u turizmu koje se pružaju potrošačima.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere: 

 

 Obavljanje inspekcijskih nadzora nad pružateljima ugostiteljskih usluga na razini 2024. godine

 Obavljanje inspekcijskih nadzora nad pružateljima usluga u turizmu na razini 2024. godine

Nositelj (državno tijelo-javnopravno tijelo)

 Turistička inspekcija DIRH-a

Suradnička tijela

-

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Državni proračun

 

Mjera 3.6.

Jačanje mehanizama nadzora nad tržištem u području zaštite prava potrošača

Opis mjere

HNB kontinuirano provodi nadzorne aktivnosti te unaprjeđuje podlogu za kvalitetnije praćenje rizika tržišnog ponašanja, između ostalog, kako bi se smanjila potencijalna šteta za potrošače.

Tome bi svakako trebalo doprinijeti i uvođenje tajne kupnje kao jednog od oblika nadzora.

 

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere

 20 provedenih nadzora na godišnjoj razini nad poslovanjem pružatelja usluga iz nadležnosti HNB-a

Nositelj

HNB

Suradnička tijela

-

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Vlastita sredstva

 

 Mjera 3.7.

Jačanje mehanizama nadzora nad tržištem elektroničkih usluga

Opis mjere

 

Prilikom ugovaranja usluge na daljinu potrebno je transparentno informirati korisnika o svim karakteristikama usluge koju ugovara kao i pružiti informaciju o cijeni i načinu davanja suglasnosti kao i pravu na raskid ugovora u propisanom roku od 14 dana od davanja suglasnosti. HAKOM kontinuirano provjerava postupanje operatora u predmetnim slučajevima provođenjem inspekcijskih nadzora.

U trećem stupnju potrošači, sukladno Zakonu o elektroničkim komunikacijama imaju pravo podnijeti zahtjev za rješavanjem spora pred Hrvatskom regulatornom agencijom za mrežne djelatnosti (HAKOM), ako nije riješen pred operatorom u propisana dva stupnja. HAKOM redovno provodi inspekcijske nadzore nad radom službi za rješavanje prigovora pri operatoru, kako bi isti predmetne prigovore riješio ispravno, što posredno smanjuje vrijeme trajanja prigovora korisnika te utječe na broj prigovora u trećem stupnju pred HAKOM-om.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 Provedeno minimalno 6 nadzora nad dionicima u području ugovaranja usluge na daljinu/prava na jednostrani raskid ugovora

 Provedeno minimalno 6 inspekcijskih nadzora nad dionicima, vezano za rad  službi za rješavanje prigovora pri operatorima

 Smanjen je ukupni broj sporova vezano za transparentnost ugovaranja usluge na godišnjoj razini

Nositelj

HAKOM

Suradnička tijela:

-

Okvirni rok

4. tromjesečja 2025.

Financijska sredstva

Vlastita sredstva

 

 Mjera 3.8.

Jačanje mehanizama nadzora davatelja poštanskih usluga  i univerzalne usluge

Opis mjere

 

Davatelji poštanskih usluga i njihova povjerenstva dužni su prilikom rješavanja prigovora/pritužbi korisnika poštanskih usluga pridržavati se rokova propisanih Zakonom o poštanskim uslugama te korisniku dostaviti pisani odgovor o utemeljenosti prigovora ili pritužbe. Sukladno Zakonu o poštanskim uslugama i davatelj univerzalne usluge također je obvezan poštanske pošiljke uručivati na propisan način i u zakonskim rokovima.

HAKOM kontinuirano nadzire postupanje davatelja poštanskih usluga provođenjem inspekcijskih nadzora, kao i postupanje davatelja univerzalne usluge, kako bi osigurao poštivanje navedenih obveza i time osigurao zaštitu prava potrošača.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 Provedeno najmanje 3  inspekcijska nadzora nad radom davatelja poštanskih usluga u postupku rješavanja prigovora/pritužbe godišnje.

 Provedeno najmanje 3 inspekcijska nadzora nad davateljem univerzalne usluge godišnje

 

Nositelj

HAKOM

Suradnička tijela

-

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Vlastita sredstva

 

 Mjera 3.9.

Jačanje mehanizama nadzora u području prava putnika u željezničkom prometu  

Opis mjere

 

HAKOM je nadležan za provedbu Uredbe (EU) 2021/782 europskog parlamenta i vijeća o pravima i obvezama putnika u željezničkom prijevozu i rješava prigovore putnika. HAKOM po službenoj dužnosti provodi postupke sa svrhom ispunjenja obveza propisanih Uredbom (EU) 2021/782 i svih odluka koje se odnose na prava putnika i drugim propisima kojima se uređuju prava putnika u željezničkom prijevozu. Kontinuiranim praćenjem stanja  HAKOM proaktivno djeluje sa svrhom usklađenja s propisima i poboljšanja prava putnika u željezničkom putničkom prijevozu.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 Provedeni inspekcijski nadzori nad željezničkim putničkim prijevoznikom i upraviteljem kolodvora  - minimalno 2 godišnje

 Provedeni nadzori i donesena rješenja u području zaštite prava putnika - minimalno 1 godišnje

 Usklađeni opći uvjeti prijevoza s novousvojenim HR u EU propisima

 Riješene pritužbe putnika u prosječnom roku od 30 dana

 Osigurano povećanje dostupnosti informacija putnicima  putem različitih kanala komunikacije u vlakovima te na putničkim terminalima                                                            

Nositelj

 HAKOM 

Suradnička tijela

-

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Vlastita sredstva

 

Mjera 3.10

Podnošenje predstavki i telefon za potrošače HANFE

Opis mjere

Omogućavanje podnošenja predstavki i upita HANFI osigurava potrošačima/korisnicima financijskih usluga jednostavan kanal za prijavu nepravilnosti i zaštitu njihovih prava. Istovremeno, transparentna komunikacija s potrošačima pomaže HANFI u ranom prepoznavanju sistemskih rizika i potencijalnih tržišnih nepravilnosti.  

Pružanjem pravovremenih informacija i podrške, HANFA povećava financijsku sigurnost građana i jača povjerenje u financijski sustav.

 

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere: 

 

 700 primljenih i odgovorenih upita i predstavki na godišnjoj razini

Nositelj:

 HANFA

Suradnička tijela:

 /

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Vlastita sredstva

 

 Mjera 3.11.

Jačanje mehanizama nadzora nad energetskim subjektima

Opis mjere

HERA u okviru svojih nadležnosti kontinuirano postupa po prigovorima i žalbama krajnjih kupaca izjavljenih protiv postupanja i odluka energetskih subjekata.

Kada se radi o problematici koja se odnosi na veći broj krajnjih kupaca, HERA ima na raspolaganju i provođenje postupka nadzora u kojem može, između ostaloga, naložiti poduzimanje određenih radnji te naložiti otklanjanje nedostataka u radu.

Time se osigurava postupanje energetskih subjekata u skladu s propisima s područja energetike i osigurava zaštita prava potrošača.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

Provedeno najmanje 3 postupka nadzora godišnje nad radom energetskih subjekata.

 

Nositelj

HERA

Suradnička tijela:

-

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Vlastita sredstva

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

d. Informiranje i podizanje svijesti o pravima potrošača

 

 Mjera 4.1.

Daljnje osnaživanje uloge i djelovanja NVZP-a putem većeg broja inicijativa i rada u manjim radnim podskupinama

Opis mjere

 

Nacionalno vijeće  savjetodavno je tijelo u području zaštite potrošača u RH, koje prvenstveno omogućuje međusektorsku i interdisciplinarnu suradnju te provedbu horizontalnih konzultacija i predlaganja primjerenih mjera u području zaštite potrošača.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 Sjednice NVZP-a održane na tromjesečnoj razini

 Najmanje 3 inicijative vezano na prepoznate potrošačke probleme na kojima rade manje tematske i /ili radne skupine

Nositelj

NVZP

Suradnička tijela:

DIRH, MFIN, MPUDT, MPŠR, MZOZT, MMPI, MVEP, MINTS, MIZ, MZOM, MDU, MUP, HNB, HANFA, AEM, HACZ, HERA, HAKOM, HGK, HOK, HUP, HUB, akademska zajednica, predstavnici pravosudnih tijela, sindikalne središnjice i udruge za zaštitu potrošača

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Državni proračun

 

 Mjera 4.2.

Sustavna potpora udrugama za zaštitu potrošača u informiranju i savjetovanju potrošača putem besplatnog potrošačkog telefona, kao i kroz druge ciljane aktivnosti namijenjene potrošačima, a sve u sklopu sveobuhvatnih trogodišnjih programa potpore temeljem javnih natječaja.

Opis mjere

U cilju širenja pružanja usluga informiranja, izobrazbe i savjetovanja potrošača (posebice besplatnim potrošačkim telefonom, ali i različitim aktivnostima na terenu), kao i podizanja ukupne razine znanja potrošača o ovoj temi s jedne strane, kao i prepoznate potrebe sustavnog osnaživanja ljudskih, organizacijskih, komunikacijskih i stručnih kapaciteta potrošačkih udruga u RH, u provedbi je trogodišnji javni natječaj za financiranje projekata potrošačkih udruga „Osnaživanje potrošača“.

Odabranih 5 udruga informira potrošače putem besplatne telefonske linije (0800 414 414) te uz stalni stručni nadzor i podršku MINGO.

Udrugama će se kontinuirano pružati stručna pomoć (radionice, online radionice, terenski posjeti) kako bi što kvalitetnije pružale informacije i savjete potrošačima te kako bi razvijale svoje upravljačke kapacitete u provedbi različitih projekata.

Ovaj se tip programa potpore planira u kontinuitetu,  korištenjem sredstava državnog proračuna.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 Temeljem provedenog javnog natječaja odabrano je  5  udruga – korisnica s kojima je MINGO sklopilo Ugovore o financiranju : „Razvojna organizacija zaštite potrošača“, Selnica; Udruga „Zvonimir“, Knin; „Centar za edukaciju i informiranje potrošača“, Bilje; „Potrošač“, Zagreb; Udruga za zaštitu potrošača „Splitski potrošač“, Split.

 Udruge redovito, 3 puta tjedno pružaju besplatne savjete potrošačima putem besplatnog telefona, odgovaraju na upite potrošača elektroničkim putem, te prikupljaju na mjesečnoj razini podatke o tipu i broju potrošačkih upita,  a sve uz stručnu podršku  MINGO-a

 Broj odgovorenih telefonskih upita potrošača povećan 3 puta u odnosu na prethodno razdoblje

 

Nositelj

MINGO u suradnji s Uredom za udruge Vlade RH; 5 potrošačkih udruga u RH – korisnica sredstava javnoga natječaja

Suradnička tijela

Udruge partneri udruga korisnica sredstava natječaja „Osnaživanje potrošača“

Okvirni rok

4. tromjesečje 2027.

Financijska sredstva

Državni proračun

 

 Mjera 4.3.

Uspostava novog Središnjeg portala za potrošače (www.szp.hr), sa integriranim sustavom za zaprimanje i odgovaranje na upite potrošača te sustavom statističkog praćenja

Opis mjere

 

Portal  www.szp.hr  središnje je mjesto informiranja i savjetovanja potrošača u RH, no njegov sadržaj i tehničke performanse moraju se unaprijediti kako bi odgovorile na rastuće potrebe potrošača,  udruga koje kontinuirano pružaju informacije potrošačima kao i digitalne transformacije.

Stoga se pristupilo izradi novoga portala. Uz pristupačniji i moderniji sadržaj, novi će portal uključiti siguran sustav automatske potpore odgovaranju na sve pismene i telefonske upite potrošača te će generirati adekvatnu statistiku o upitima, pomoću koje će se utemeljeno moći detektirati potrošački problemi, a sukladno tome predlagati zakonske izmijene.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 Novi središnji portal za potrošače, koji uključuje i sustav zaprimanja i odgovaranja na upite potrošača je u funkciji i javno dostupan

 Moguće je u svakom trenutku generirati objedinjene statističke podatke o: broju odgovorenih upita, vrsti potrošačkog problema, tipu trgovca/pružatelja usluge na koji se pritužbe odnose te gradu/županiji iz kojeg upit dolazi

Nositelj

 MINGO

 

Suradnička tijela

Udruge za zaštitu potrošača

Okvirni rok

3. tromjesečja 2025.

Financijska sredstva

Državni proračun

   

 Mjera 4.4.

Informiranje potrošača o sustavu zaštite prava potrošača redovitim odgovaranjem na upite građana elektroničkim putem, putem telefona MINGO-a,  kao i putem interaktivnog vodiča za potrošače u sklopu novog portala www.szp.hr

Opis mjere

 

Djelatnici MINGO-a redovito – svakim radnim danom - odgovaraju na upite potrošača, i to u vremenskom rasponu od 1 do 5 radnih dana po primitku upita.

Ova je aktivnost kontinuirano unaprjeđivana kroz praćenje postojećeg pravnog i institucionalnog okvira na koji službenici upućuju potrošače, interne kontrole kvalitete odgovora,  kao i razvoja IT alata za kvalitetnije pružanje ove usluge i prikupljanja statistika o pruženim savjetima.

Također, aktivnost je komplementarna informiranju koje provode udruge za zaštitu potrošača besplatnim potrošačkim telefonom, a zbirne će statistike odgovora na upite obuhvaćati odgovore na upite i pisanim putem koje pruža MINGO i telefonom koje pružaju potrošačke udruge.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere

 

Odgovori potrošačima dostavljaju se u roku od 1 do 5 radnih dana

 Odgovori MINGO potrošačima dostavljeni u roku od 1 do 4 radna dana

 Broj odgovora MINGO potrošačima elektroničkim putem na razini prosjeka prethodne 3 godine (do 2000 odgovorenih upita godišnje);

 Interaktivni vodič za svaku podvrstu potrošačkog upita postaje integralni dio portala www.szp.hr

Nositelj

MINGO

Suradnička tijela

Udruge za zaštitu potrošača

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Državni proračun

 

Mjera 4.5.

Razvoj edukativnih materijala i informiranje putem suvremenih  kanala informiranja

Opis mjere

Nastavak suradnje udruga s ostalim javnopravnim tijelima te udrugama za zaštitu potrošača na razini EU u izradi edukativnih materijala u suradnji s pružateljima javnih usluga. Pritom je ključno koristiti suvremene kanale poput internetskih stranica, društvenih mreža i medijskih kanala kako bi dosegli širu publiku.

U tom pogledu kroz trogodišnji program financiranje udruga MINGO-a, kao i druge slične programe na europskoj razini postoje dostupna sredstva za tu svrhu.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere: 

Povećan je broj posjeta internetskim stranicama (portal za potrošače – www.szp.hr , službene stranice potrošačkih udruga), broj pregleda putem društvenih mreža,  kao i nastupa u radijskim emisijama

Nositelji

Udruge za zaštitu potrošača

Suradnička tijela

Partnerske udruge i mreže za prava potrošača u Hrvatskoj i EU; sva javnopravna tijela u RH

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Državni proračun /vlastita sredstva

 

Mjera 4.6.

Informiranje gospodarstvenika o novim zakonskim rješenjima u području zaštite potrošačkih prava, u suradnji s relevantnim dionicima

Opis mjere

Informiranje se putem strukturiranih edukacija te objavljenih / poslanih mišljenja o novim zakonskim rješenjima odvija u suradnji s relevantnim dionicima, a sve  kako bi se osigurala učinkovita implementacija zakonskih rješenja u svrhu zaštite potrošača

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere: 

 3 održane edukacije za gospodarstvenike na godišnjoj razini

 85  poslanih odgovora (mišljenja) gospodarstvenicima vezano za zakonska rješenja iz područja zaštite potrošača na godišnjoj razini

Nositelj

MINGO

Suradnička tijela

HGK, HUP, HOK te ostala nadležna tijela

 

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Državni proračun/vlastita sredstva

 

 

Mjera 4.7.

Obilježavanje Svjetskog dana prava potrošača, 15. ožujka

Opis mjere

Obilježavanje Svjetskog dana prava potrošača, 15. ožujka kako bi se na središnjoj konferenciji u fokus stavio potrošač i podizanje razine informiranosti iz područja zaštite potrošača

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 Održana središnja konferencija povodom obilježavanja Svjetskog dana zaštite prava potrošača, ožujak svake godine

Nositelj

 

MINGO

 

Suradnička tijela

HGK; udruge za zaštitu potrošača, akademska zajednica, TDU-i, drugi dionici politike zaštite potrošača

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Državni proračun

 

 Mjera 4.8.

Sustavno jačanje financijske pismenosti potrošača, informiranjem i podizanjem svijesti o pravima potrošača u suradnji s relevantnim dionicima

Opis mjere

MFIN, kao koordinator aktivnosti na području financijske pismenosti u RH, u suradnji s članovima Operativne radne grupe za praćenje provedbe mjera i aktivnosti definiranih Akcijskim planom za unaprjeđenje financijske pismenosti potrošača temeljem Nacionalnog strateškog okvira za unaprjeđenje financijske pismenosti potrošača za 2021.-2026. i sukladno pripadajućim akcijskim planovima kontinuirano provodi mjere i aktivnosti usmjerene na unaprjeđenje informiranosti i razvoj financijskih kompetencija građana, s ciljem podizanja razine financijske pismenosti potrošača u RH.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 Sustavna provedba Akcijskog plana za unaprjeđenje financijske pismenosti potrošača za 2025.-2026 . čiji su rezultati iskazani kvalitativnim i kvantitativnim pokazateljima u Izvješću o provedbi Akcijskog plana  za unaprjeđenje financijske pismenosti potrošača za 2025.-2026., a koji uključuje provedbu 6 mjera usmjerenih prema ciljnim skupinama kojima su namijenjene: djeci i mladima, odraslima mlađe dobi, osobama radne dobi koje ostvaruju prihode, osobama starije životne dobi te ukupnoj populaciji

 Izrada i donošenje Nacionalnog strateškog okvira za unaprjeđenje financijske pismenosti potrošača za 2027.-2032. početkom 2027. godine te njegova sustavna provedba, kao i provedba pripadajućih akcijskih planova.

Nositelj

MFIN

Suradnička tijela

Članovi Operativne radne grupe za praćenje provedbe mjera i aktivnosti definiranih Akcijskim planom za unaprjeđenje financijske pismenosti potrošača

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Državni proračun; vlastita sredstva OPRG

 

Mjera 4.9.

Jačanje financijske pismenosti potrošača putem edukacija za ciljane korisničke skupine

Opis mjere

HGK će nastaviti s provođenjem edukativno-informativnih aktivnosti u cilju podizanja financijskih znanja u društvu, a posebice ciljne skupine mladih (srednjoškolaca i studenata) i njihovih profesora. Edukacijske aktivnosti će se  provoditi u Zagrebu i u drugim gradovima kroz mrežu županijskih komora te putem online edukacija. Ostale aktivnosti su objave na  www.hgk.hr , društvenim mrežama, tiskanim i online medijima te izrada tematskih brošura

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 Rast prosječne financijske pismenosti u RH (prema metodologiji OECD-a).

 2.000 educiranih  sudionika (srednjoškolaca i studenata, predstavnika JLPS) putem online edukacija i edukacija uživo

 32 sadržajno vezanih objava na stranicama  www.hgk.hr  

Nositelj

HGK

Suradnička tijela

Članovi HGK (banke, društva za osiguranje, društva za upravljanje investicijskim i mirovinskim fondovima) te HANFA i HNB

Okvirni rok

4. tromjesečja 2028.

Financijska sredstva

Vlastita sredstva

 

Mjera 4.10. 

Informiranje potrošača o njihovim pravima na temelju zakona i sudske prakse u području potrošačkoga kreditiranja

Opis mjere

Vrhovni sud RH donio je niz pravnih shvaćanja vezanih uz promjenjive kamatne stope, ulazne naknade za obradu kredita i izlaznih naknada za prijevremenu otplatu kredita, te zastaru vezano uz ovu problematiku. O ovoj je problematici odlučivao i Ustavni sud RH.

Zbog toga je potrebno sustavno i nepristrano informirati potrošače o njihovim pravima vezano za odnosna pravna shvaćanja, mogućnosti, ali i ograničenja,  i to organiziranjem javnih tribina i okruglih stolova te javnim informiranjem.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

Povećan broj informiranih građana u području potrošačkoga kreditiranja, u cilju ostvarenja pojedinačnih potrošačkih prava

Nositelj

Udruge za zaštitu potrošača

Suradnička tijela

Partnerske udruge za zaštitu potrošača u Hrvatskoj i EU (u edukacijama);   diseminacija vijesti o događajima putem jedinstvenog potrošačkoga portala www.szp.hr

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Vlastita sredstva

 

Mjera 4.11.

Edukativni materijali, edukacije za javnost te upozorenja za potrošače HANFE

Opis mjere

Edukativni materijali i kontinuirano održavanje edukacija za različite ciljane skupine omogućuju građanima bolje razumijevanje financijskih proizvoda i prava, čime se smanjuje rizik od loših financijskih odluka. Povećanjem razine financijske pismenosti HANFE doprinosi jačanju otpornosti potrošača na prijevare i njihovom razumijevanju tema iz područja financija, a takvo sustavno educiranje javnosti posljedično potiče odgovorno financijsko ponašanje.

Upozorenja za potrošače preveniraju financijske prijevare poput lažnih investicijskih platformi i prevarantskih dopisa. Ovim alatom HANFA smanjuje rizik od financijskih gubitaka štiteći potrošače od neovlaštenih subjekata te istovremeno jača svijest javnosti o sve sofisticiranijim oblicima financijskih prijevara.

 

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere: 

 

 30 održanih edukacija na godišnjoj razini

 5 objavljenih upozorenja na godišnjoj razini

Nositelj (državno tijelo-javnopravno tijelo):

 HANFA

Suradnička tijela:

 /

Okvirni rok

 Kontinuirano

Financijska sredstva

Vlastita sredstva

 

Mjera 4.12.

Informiranje putnika, zračnih prijevoznika, zračnih luka i turističkih agencija o primjenjivom regulatornom okviru te praksi Europskog suda

Opis mjere

Sustavno informiranje putnika o regulatornom okviru omogućava im da upoznaju svoja prava, kao što su minimalna razina pomoći u slučaju kašnjenja, otkazivanja leta, uskraćenog ukrcaja i premještaja u niži razred, kao i prava osoba s invaliditetom te smanjenom pokretljivošću.

 

Informiranje zračnih prijevoznika olakšava njihovo djelovanje  u skladu s međunarodnim standardima, važećim propisima u području civilnog zračnog prometa, što sve doprinosi sigurnosti i neometanom odvijanju zračnog prometa, ujednačenosti u postupanju prema svim putnicima, a time i učinkovitoj zaštiti njihovih prava.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 S  ciljem što bolje informiranosti zračnih prijevoznika, zračnih luka i turističkih agencija o postojećem međunarodnom, europskom i nacionalnom regulatornom okviru te praksi Europskog suda, HACZ  2 puta  godišnje organizira radionice na temu »zaštita prava putnika u zračnom prometu«

 2024. godine HACZ je periodički pokrenula objavu Novosti (Newsletter) na društvenim mrežama Facebook i Linkedin putem kojih se putnici mogu informirati o najvažnijim aktualnostima u području  zaštite prava putnika, kako o svojim pravima tako i o obavezama u odnosu na to što predstavlja neprihvatljivo ponašanje putnika u zračnoj luci i na letu („unruly passengers“)

 Postavljeni su plakati na glavnim hrvatskim zračnim lukama (4),  s pripadajućim QR kodovima učitavanjem kojih putnik zaprima informacije o svojim pravima i obvezama

 Upiti i prigovori putnika rješavaju se kontinuirano u okviru HACZ, na razini 2024. godine (oko 850 prigovora te 200 upita putnika)

Nositelj

HACZ

Suradnička tijela

zračni prijevoznici, zračne luke

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Vlastita sredstva

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

e. Stvaranje pretpostavki za održivu i kružnu potrošnju

 

Mjera 5.1.

Razvijen i proveden program edukacija o Odluci o provedbi zelene javne nabave („Narodne novine“, 137/24)

Opis i kontekst mjere

Razviti program edukacije i koordinirati edukacije o Odluci o provedbi zelene javne nabave („Narodne novine“, 137/24). Zelena javna nabava je instrument zaštite okoliša kojim se potiče nabava roba, usluga i radova sa smanjenim ekološkim utjecajem tijekom njihova životnog ciklusa. Edukacije su namijenjene javnim naručiteljima kako bi osnažili njihove kapacitete za provedbu predmetne Odluke.

Korištenjem instrumenata zelene javne nabave izravno se potiče održiva potrošnja od strane javnih naručitelja te se istovremeno potiče i održiva proizvodnja.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 Razvijen program edukacije;

 Adekvatno oglašene i održane edukacije za sve skupine javnih naručitelja u RH - održano 12 radionica; edukacijama obuhvaćeno minimalno 600 osoba koje  već posjeduju certifikat iz području javne nabave;

Nositelj

MZOZT

Suradnička tijela

-

Okvirni rok

4. tromjesečje 2025.

Financijska sredstva

Državni proračun

 

Mjera 5.2

Sustavna promocija zelene javne nabave i eko-oznaka.

 

Opis mjere

Promocija ovih instrumenata zaštite okoliša, s jedne strane zelene javne nabave, a s druge eko-oznaka za proizvode i usluge koje poštuju visoke standarde zaštite okoliša tijekom životnog ciklusa je, između ostalih ciljnih skupina, usmjerena na potrošače.

Informiranjem i promocijom ovih dvaju instrumenata ojačavaju se njihove kompetencije prilikom odabira proizvoda i usluga sa smanjenim utjecajem na okoliš te potiču odgovorni i održivi potrošački izbori.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere

 

 Povećan broj promotivnih objava na službenim internetskim stranicama MZOZT- a (članaka, biltena, newslettera i sl.), kao i posredno - putem Središnjeg portala za potrošače www.szp.hr

Nositelj

MZOZT

Suradnička tijela

-

Okvirni rok

4. tromjesečje 2025.

Financijska sredstva

Državni proračun

 

Mjera 5.3.

Sustavno podizanje svijesti potrošača o sprječavanju nastajanja otpada od hrane i bacanja hrane

Opis mjere

 

MPŠR je nadležno za politiku sprječavanja nastanka otpada od hrane. U RH godišnje se baci 286.379 tona hrane od čega oko 76 % otpada od hrane nastaje u kućanstvima. Iz navedenog razloga, posebni naglasak u Planu sprječavanja i smanjenja nastajanja otpada od hrane RH za razdoblje od 2023. do 2028. godine, stavljen je na edukaciju i informiranje potrošača, a posebno onih najmlađih.

 

U cilju podizanja svijesti potrošača o ovoj temi MPŠR je pokrenulo niz aktivnosti pod sloganom „Pojedi, podijeli, hrana nije otpad“ kao i internet platformu „Hrana-nije-otpad“ na kojoj su dostupne aktivnosti i edukativni materijali na temu sprječavanja otpada od hrane.

 

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere

 

 ažurirani podaci na internet platformi za sprječavanje otada od hrane https://hrana-nije-otpad.mps.hr/

 organizacija izložbe učeničkih radova „Hrana nije otpad. I ja mogu utjecati“ povodom 29. rujna, međunarodnog dana osviještenosti o gubicima i otpadu od hrane

 distribucija edukativne slikovnice (40.000 komada)  učenicima 1. razreda svih osnovnih škola RH pod nazivom „Kako su Dora i Mario spasili hranu“

Nositelj

MPŠR  

Suradnička tijela

Dionici prehrambenog lanca i doniranja hrane, osnovne i srednje škole

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Državni proračun

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

f. Ublažavanje socijalnih učinaka inflacije

 

Mjera 6.1.

Provedba Zakona o iznimnim mjerama kontrole cijena („Narodne novine, 40/25) i Odluke o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda i određenih kategorija proizvoda u trgovini na malo („Narodne novine, 17/25)  

Opis mjere

Potreba za navedenom mjerom pokazala se radi ublažavanja inflatornih pritisaka na stanovništvo i osiguranja stabilnosti tržišta, a napose kako bi se pomoglo ekonomski ranjivim skupinama građana (umirovljenici, osobe  s niskim prihodima, osobe primatelji neke od socijalnih naknada). Ograničavanje cijena osnovnih proizvoda  (liste ukupno 70 proizvoda/ kategorija proizvoda) ima s jedne strane za cilj promptnu zaštitu najranjivijih skupina stanovništva,  a s druge se očekuje i neizravno djelovanje na smanjenje cijena i drugih proizvoda / kategorija proizvoda.

U narednom razdoblju provest će se praćenje tržišnih uvjeta koji će se prilagođavati prema gospodarskoj situaciji, inflaciji i potrebama potrošača te će se sukladno tome usklađivati stupanj i načini regulacije.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 

 Sukladno praćenju kretanja cijena od strane MINGO-a, kao i IPC-Indeksa potrošačkih cijena DZS-a te stopa inflacije (prema Eurostatu ), ograničen je rast cijena za ciljanih 70 namirnica, te je smanjen rast cijena u kategoriji Hrana i bezalkoholna pića  

 Redovita objava Izvješća o provedenim nadzorima DIRH-a  

Nositelj

 MINGO  

Suradnička tijela

DIRH, MPŠR, AZTN, HNB

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Državni proračun

 

Mjera 6.2.

Propisivanje obveze određenim kategorijama trgovaca da objave važeće cjenike na svojim mrežnim stranicama te obveze isticanja dodatne cijene koja je bila primjenjiva na točno određeni datum za sve trgovce.

Opis mjere

Mjera je osmišljena i provedena Odlukom o objavi cjenika i isticanju dodatne cijene kao mjera izravne kontrole cijena u trgovini na malo („Narodne novine“ 75/2025), a na korist potrošača. Mjerom je uvedena obveza svakodnevne objave ažuriranih cjenika na internetskim stranicama i to u datotekama pogodnim za automatsku obradu što omogućuje kvalitetnu usporedbu cijena kod raznih trgovaca i izradu aplikacija za usporedbu cijena, kao i objava dodatne (referentne) cijene na dan (2. svibnja 2025.).

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 

 Objavljeni cjenici na internetskim stranicama određenih kategorija trgovaca

 Istaknute dodatne cijene kod svih trgovaca koji obavljaju registriranu djelatnost trgovine na malo

 Redovita objava Izvješća o provedenim nadzorima DIRH-a  

Nositelj

 MINGO 

Suradnička tijela

MPŠR, DIRH, AZTN, HNB

Okvirni rok

Kontinuirano

 

Mjera 6.3

Posebna zaštita ranjivih skupina potrošača kroz rad i suradnju udruga za zaštitu potrošača

Opis mjere

Kroz svakodnevne pozive potrošača na besplatnu liniju, udruge su u mogućnosti detektirati one skupine stanovništva najizloženije ranjivosti u različitim kategorijama potrošnje (osobe starije životne dobi koje se suočavaju s problemima u telefonskoj prodaji ili nisu vične modernim tehnologijama, osobe s invaliditetom u online kupovini, osobe u ruralnim područjima).

Na temelju tih iskustava, kao i podataka koje o tipovima upita potrošača sakuplja MINGO, udruge za zaštitu potrošača mogu pružiti usmjereniju pomoć i savjetovanje te predložiti ciljana rješenja za smanjenje izloženosti ranjivih skupina.

Indikator (pokazatelj) uspješnosti provedbe mjere

 Razvijene specifične projektne aktivnosti te preporuke za svaku od ranjivih skupina

Nositelji

 Udruge za zaštitu potrošača

Suradnička tijela

MINGO, partnerske udruge za zaštitu potrošača u Hrvatskoj i EU, kao i druga nadležna javnopravna tijela

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Državni proračun / vlastita sredstva

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

g. Poboljšanje sustava opće sigurnosti neprehrambenih proizvoda, sigurnosti hrane i informiranja potrošača o hrani  

 

Mjera 7.1. 

Provedba Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2023/988 o općoj sigurnosti proizvoda, u cilju osiguravanja provedbe Uredbe (EU) 2023/988 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o općoj sigurnosti proizvoda, izmjeni Uredbe (EU) br. 1025/2012 Europskog parlamenta i Vijeća i Direktive (EU) 2020/1828 Europskog parlamenta i Vijeća te o stavljanju izvan snage Direktive 2001/95/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i Direktive Vijeća 87/357/EEZ

Opis mjere

 

Provedbom Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2023/988 osiguravaju se   uvjeti za provedbu Uredbe (EU) 2023/988 osiguravajući visoku razinu zaštite potrošača u pogledu sigurnosti proizvoda koji se stavljaju na tržište ili na raspolaganje na tržište RH.

Konkretno, zakonodavnim izmjenama određena su nadležna nacionalna tijela, i to MINGO kao nadležno tijelo za provođenje predmetne Uredbe te DIRH kao nacionalna kontaktna točka za sustav Safety Gate , te se propisuju učinkovite, odvraćajuće i proporcionalne inspekcijske mjere i prekršajne sankcije za slučaj kršenja Zakona.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 Uredba (EU) 2023/988 provodi se kroz odredbe Zakona od 2. tromjesečja 2025.

 Izmjene promovirane u javnosti putem javnih medija, službenih internetskih stranica MINGO-a, edukacije trgovaca, redovitog odgovaranja na upite potrošača i trgovaca u vezi obveza koje proizlaze iz odredbi Zakona

Nositelj

 

MINGO 

Suradnička tijela  

MUP, MMPI, MIZ, DIRH, DZM, HAKOM 

Okvirni rok

Kontinuirano 

Financijska sredstva

Državni proračun

 

Mjera 7.2.

Informiranje potrošača o prepoznatljivosti proizvoda iz europskog i nacionalnog sustava kvalitete poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda i značenju oznaka ZOI, ZOZP i ZTS i oznake Dokazana kvaliteta Hrvatska / Dokazana kvaliteta.

Opis mjere

Proizvodi čiji su nazivi zaštićeni jednom od oznaka iz sustava kvalitete za poljoprivredne i prehrambene proizvode na hrvatskom tržištu još su uvijek nedovoljno prepoznati.

 

Iako takvi proizvodi imaju dodanu vrijednost, nedovoljno poznavanje samih znakova na proizvodima kao i njihovog značenja, dovodi u pitanje spremnost potrošača na izdvajanje većeg iznosa za kupnju takvog proizvoda, a navedeno neposredno utječe i na zainteresiranost proizvođača za ulazak u sustav proizvodnje zaštićenih proizvoda.

 

Aktivnosti usmjerene na promociju proizvoda iz sustava kvalitete poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda (ZOI, ZOZP, ZTS) i nacionalnog sustava kvalitete poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda „Dokazana kvaliteta“, kao i promocija samih znakova i njihovog značenja ključni su faktori za veću potražnju zaštićenih proizvoda.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 kontinuirano ažurirani podaci na službenoj internetskoj stranici MPŠR o sustavima kvalitete

 edukativni materijali za potrošače u digitalnom obliku dostupni su  na službenoj internetskoj stranici MPŠR; Ostvaren je plan tiska publikacija od  2500 primjeraka

 održavanje 2 sajma na godišnjoj razini  povodom Dana obilježavanja zaštićenih autohtonih proizvoda i Sajma zimnice, ekoloških i autohtonih proizvoda

Nositelj

MPŠR  

Suradnička tijela

Certificirani proizvođači, delegirana tijela

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Državni proračun

 

Mjera 7.3.

Informiranje potrošača o proizvodima ribarstva i akvakulture

Opis mjere

Sukladno nacionalnim i EU propisima propisane su obvezne informacije koje je potrebno osigurati svim potrošačima prilikom kupnje proizvoda ribarstva i akvakulture, kao i sustav sljedivosti koji osigurava praćenje ribe od ulova/izlova do tržišta. Radi osiguranja sljedivosti, prvenstveno za vrste koje su pod kvotom (plavoperajna tuna i iglun), MPŠR razvilo je informacijski sustav koji omogućava da se očitavanjem bar koda na tržištu dobiju detaljnije informacije o plavoperajnoj tuni i iglunu s portala HRiba ( https://ribarstvo.hr/hriba/ ), poput ribarskog plovila s kojim je riba ulovljena, alata, ribara, područja ulova i slično.

 

Kako bi sustav u potpunosti ispunio svrhu potrebno je raditi na unaprjeđenju sustava i omogućiti mu medijsku kampanju koja će privući potrošače da ga koriste i time u konačnici, doprinijeti prepoznavanju naše ribe/ribara na tržištu.  

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 ažurirani podaci na web stranici HRiba, dodani tekstovi i fotografije

 rast broja posjeta na stranici HRiba,   

Nositelj

MPŠR  

Suradnička tijela:

Organizacije proizvođača u ribarstvu koje se bave ribolovom plavoperajne tune i igluna 

Okvirni rok

2. tromjesečje 2026.  

Financijska sredstva

Državni proračun

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

h. Unaprjeđenje zaštite potrošača u digitalnom okruženju i razvoj digitalnih alata za potrošače

 

 Mjera 8.1.

Portal  „WEB HEROJ“ i popratne aktivnosti u području  prevencije internetskih prijevara MUP-a

Opis mjere

 

Putem portala https://webheroj.hr/ omogućiti potrošačima pristup osnovnim informacijama o mogućim nezakonitim aktivnostima u digitalnom okruženju, odnosno modalitetima online prijevara (prijevare s računima, direktorske prijevare, investicijske prijevare, prijevare kod online kupnje i romantične prijevare),  krađe identiteta („phising“, krađa identiteta SMS-om, pozivom i putem lažnih stranica banaka), te pružiti savjete o samozaštitnom ponašanju potrošača u cilju sprječavanja prijevara i nastanka materijalne štete , kao i o tome na koji način postupiti kada i ako nastupi štetna posljedica za potrošača

Indikator (pokazatelj) uspješnosti provedbe

 Statistički podaci o broju pristupa na portal https://webheroj.hr/   pokazuju rast na godišnjoj razini

Nositelj

MUP

Suradnička tijela

MINGO, HGK i udruge iz područja prava potrošača

Okvirni rok

3. tromjesečja 2025.

Financijska sredstva

Državni proračun

 

Mjera 8.2.

Unaprjeđenje zaštite potrošača u digitalnom okruženju kroz strateške prijedloge unaprjeđenja digitalne financijske pismenosti

Opis mjere

Rezultati istraživanja digitalne financijske pismenosti po metodologiji OECD-a pokazali su potrebu poduzimanja konkretnih aktivnosti kako bi se potrošači lakše i sigurnije snalazili u digitalnom okruženju naročito u pogledu digitalnih financija.

Očekuje se kako će provedba TSI flagship projekta Europske komisije 24HR25 – Improving the use of financial services through enhanced digital financial literacy in Croatia doprinijeti podizanju digitalne financijske pismenosti i svijesti o rizicima digitalne financijske sigurnosti među građanima u Hrvatskoj.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 Proveden je projekt 24HR25 – Improving the use of financial services through enhanced digital financial literacy in Croatia

 Dobiveni su prijedlozi strategije digitalne financijske pismenosti

 Dobiveni su prijedlozi alata za poboljšanje  digitalne financijske pismenosti: alat za samoprocjenu, edukativni materijali.

Nositelj

HNB, MFIN, HANFA

Suradnička tijela

EK, OECD

Okvirni rok

3. tromjesečje 2026.

Financijska sredstva

EU sredstva / Državni proračun

 

Mjera 8.3.

mHNB - mobilna aplikacija u cilju bolje informiranosti  potrošača na financijskome tržištu

Opis mjere

  mHNB je mobilna aplikacija razvijena s ciljem donošenja informiranih odluka potrošača nakon usporedbe aktualne ponude bankarskih i izabranih platnih usluga.

Na temelju podataka prikupljenih od kreditnih institucija, HNB redovito ažurira podatke o 6 najčešće korištenih vrsta potrošačkih kredita, 4 najčešće korištene vrste štednje te omogućava usporedbu naknada za 13 najčešće korištenih platnih usluga. Ovaj online alat dostupan je potrošačima koji koriste mobilne operativne sustave, a informacije su dodatno dostupne i na web stranici HNB-a.

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 5.000 posjeta na godišnjoj razini Informativnim listama za kredite i depozite te Usporedbi bankovnih naknada putem internetske stranice HNB-a

 1.000 preuzimanja mobilne aplikacije mHNB na godišnjoj razini

Nositelj

  HNB

Suradnička tijela

 -

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

Vlastita sredstva

 

 

 Mjera 8.4.

Donošenje Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2023/2854 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o usklađenim pravilima za pravedan pristup podacima i njihovu uporabu i o izmjeni Uredbe (EU) 2017/2394 i Direktive (EU) 2020/1828

Opis mjere

 

Glavni cilj Akta o podacima je osigurati pravednije uvjete u podatkovnom gospodarstvu omogućavajući korisnicima pristup i korištenje podataka koje sami stvaraju korištenjem povezanih uređaja koje posjeduju, unajmljuju ili zakupljuju.

Ti podaci mogu značajno doprinijeti gospodarstvu – na primjer, mogu se koristiti za razvoj dodatnih usluga, poboljšanje postojećih i stvaranje novih proizvoda koji koriste i tvrtkama i potrošačima.

 

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere: 

Usvojeni novi Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2023/2854 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o usklađenim pravilima za pravedan pristup podacima i njihovu uporabu i o izmjeni Uredbe (EU) 2017/2394 i Direktive (EU) 2020/1828 (Akt o podacima)

Nositelj

MPUDT

Suradnička tijela

Nadležni TDU-i

Okvirni rok

2. tromjesečje 2026.

Financijska sredstva

Državni proračun

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

i. Međunarodna suradnje u zaštiti potrošača – ECC Net i OECD  

 

Mjera 9.1.

Daljnji razvoj Europskog potrošačkog centra Hrvatska (ECC Net)

Opis mjere

 

Europski potrošački centar Hrvatska bavi se rješavanjem prekograničnih pritužbi potrošača prilikom kupovine na području EU, Islanda, Norveške i UK

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere: 

 

 800 riješenih pritužbi potrošača

 120.000 posjetitelja internetske stranice www.ecc-croatia.hr

Nositelj

MINGO

Suradnička tijela 

Mreža Europskih potrošačkih centara (ECC Network), EK

Okvirni rok

Kontinuirano

Financijska sredstva

EU sredstva / Državni proračun

 

Mjera 9.2.

Provođenje aktivnosti u svrhu ispunjavanja dugoročnih preporuka Odbora za potrošačku politiku OECD-a

Opis mjere

 

Slijedom pretpristupnog procesa RH OECD-u, MINGO je, kao tijelo horizontalno nadležno za politiku zaštite potrošača,  koordiniralo i provodilo niz aktivnosti u svrhu izvještavanja Odbora za potrošačku politiku OECD-a, kao matičnog odbora za pretpristupni proces u domeni potrošačke politike, o usklađenosti pravnog sustava RH s preporukama OECD-a koje uređuju zaštitu potrošača.

 

Ciljani pokazatelj (indikator) uspješnosti provedbe  mjere 

 

 Poduzete su aktivnosti u cilju ispunjavanja dugoročnih preporuka Odbora za potrošačku politiku OECD-a, u suradnji s tijelima - nositeljima pojedine dugoročne preporuke OECD-a

 Najmanje 2 Izvješća o napretku prema  Odboru za potrošačku politiku OECD-a vezano uz poduzete korake ka ispunjavanju dugoročnih preporuka

Nositelj

MINGO 

Suradnička tijela  

OECD, DIRH, MZOZT, MPUDT, HAKOM, CARNET, HGK (po potrebi, i drugi TDU-i u okviru njihove nadležnosti)

Okvirni rok

Kontinuirano, do formalnog pristupanja RH OECD-u

Financijska sredstva

Državni proračun

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor





Copyright © 2025 Ministarsto pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, Ured za zakonodavstvo. Izjava o pristupačnosti.