Na temelju članka 31. Zakona o psihološkoj djelatnosti (»Narodne novine«, broj 98/19 i 18/22), članka 19. Statuta Hrvatske psihološke komore (»Narodne novine«, broj 21/21, 109/22) i članka 14. Pravilnika o specijalnostima ovlaštenih psihologa KLASA: 011-02/22-03/01, URBROJ: 251-375/01-01-23-19 i KLASA: 011-02/22-03/01, URBROJ: 375-01-01-24-24, Upravni odbor Hrvatske psihološke komore na ____ sjednici održanoj dana _____ 2025. godine, uz prethodno mišljenje Stručnog razreda za psihologe u medicini rada, donosi
PROGRAM
SPECIJALISTIČKOG STAŽA U PODRUČJU MEDICINE RADA
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Programa
Članak 1.
(1) Ovim Programom specijalističkog staža u području medicine rada (dalje u tekstu: Program) uređuje se sadržaj i način provođenja specijalističkog staža, obvezni oblici specijalističkog usavršavanja, obrazac praćenja napredovanja u stjecanju kompetencija (dalje u tekstu: obrazac praćenja napredovanja) i izvještaj o radu specijalizanta (dalje u tekstu: izvještaj o radu).
(2)Ovim Programom uređuju se i sadržaj i način provođenja specijalističkog ispita u području medicine rada te kompetencije koje specijalist stječe završetkom specijalističkog usavršavanja u području medicine rada.
(3)Popis kompetencija koje specijalist stječe završetkom specijalističkog usavršavanja u području medicine rada (dalje u tekstu: Popis kompetencija) prilog je ovog Programa i čini njegov sastavni dio (Prilog 1).
Rodna ravnopravnost
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovom Programu, a imaju rodno značenje, bez obzira jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, obuhvaćaju na jednak način muški i ženski rod.
Pojmovi
Članak 3.
Pojmovi koji se koriste u ovom Programu imaju značenja utvrđena propisom kojim se uređuje područje psihološke djelatnosti i općim aktom Komore kojim su uređene specijalnosti ovlaštenih psihologa.
Specijalistički staž u području medicine rada
Članak 4.
(1)Specijalistički staž u području medicine rada provodi se obavljanjem psihološke djelatnosti u okviru specijalističkog usavršavanja ovlaštenih psihologa radi stjecanja, unaprjeđivanja i primjene praktičnih kompetencija u području medicine rada, stjecanja specifičnih znanja i vještina vezanih za psihološke aspekte rada i radnog okruženja, u fokusu kojeg su očuvanje psihofizičkog zdravlja radnika i održavanje sigurnog i zdravog radnog okruženja.
(2)Završetkom specijalističkog staža i polaganjem specijalističkog ispita, specijalizant medicine rada ostvaruje specifičnu izobrazbu u području medicine rada nakon koje mora u cijelosti razumjeti i primjenjivati teorijske i praktične aspekte u području medicine rada, posjedovati vještine za psihološku procjenu, samostalno vrednovanje rezultata testiranja u skladu s psihometrijskim normama za pojedini psihodijagnostički instrument, samostalno strukturiranje i pisanje psiholoških nalaza i mišljenja te ocjena psihološke zdravstvene sposobnosti, razumjeti psihosocijalne rizike na radu i važnost prevencije, raspolagati sposobnostima rada u multidisciplinarnim timovima i vještinom komunikacije s korisnicima psiholoških usluga, čime se osposobljava za samostalno obavljanje poslova u području medicine rada.
Obavljanje specijalističkog staža
Članak 5.
(1)Specijalizant započinje s obavljanjem specijalističkog staža nakon utvrđivanja ispunjenja pretpostavki u pogledu radnog iskustva i specijalističke izobrazbe te nakon određivanja mentora.
(2)Specijalistički staž specijalizant u pravilu obavlja u radnom odnosu u ovlaštenoj zdravstvenoj ustanovi, trgovačkom društvu koje obavlja zdravstvenu djelatnost, kod zdravstvenog radnika u privatnoj praksi ili u privatnoj psihološkoj praksi.
(3)Iznimno od stavka 2. ovog članka, specijalistički staž može se obavljati i u radnom odnosu ili na drugoj ugovornoj osnovi uz pretpostavku da poslovi koje specijalizant obavlja predstavljaju poslove u području medicine rada.
Praćenje i nadzor tijekom obavljanja specijalističkog staža
Članak 6.
(1)Rad specijalizanta tijekom specijalističkog staža prati i nadzire mentor koji je odgovoran za propisano provođenje plana i programa specijalističkog staža.
(2)Mentor ocjenjuje interakciju specijalizanta s korisnikom i opservira usvojenost praktičnih, kliničkih i proceduralnih vještina te raspravlja o konkretnim slučajevima, provođenju intervjua, odabiru, primjeni i interpretaciji rezultata psihodijagnostičkih sredstava, pisanju psiholoških nalaza i mišljenja te ocjeni psihološke zdravstvene sposobnosti.
(3)U svrhu cjelovite i sveobuhvatne stručne i praktične poduke stjecanjem pojedinih specifičnih znanja i vještina, mentor može specijalizanta uputiti komentoru.
(4)Na komentora se odgovarajuće primjenjuju odredbe općeg akta Komore kojim su uređene specijalnosti ovlaštenih psihologa i ovog Programa kojima su uređena prava i obveze mentora.
Posebne pretpostavke za mentorstvo
Članak 7.
(1)Osim pretpostavki utvrđenih općim aktom Komore kojim su uređene specijalnosti ovlaštenih psihologa, mentor reba posjedovati temeljne kompetencije za mentorstvo i pedagoške vještine.
(2)Mentor mora biti u radnom odnosu u ovlaštenoj zdravstvenoj ustanovi, trgovačkom društvu koje obavlja zdravstvenu djelatnost, kod zdravstvenog radnika u privatnoj praksi ili u privatnoj psihološkoj praksi.
(3)Rad specijalizanta tijekom specijalističkog staža prati i nadzire mentor koji je odgovoran za propisano provođenje odobrenog plana i programa specijalističkog staža.
(4)Specijalistički staž pod mentorstvom obuhvaća ukupno 960 sati.
(5)Osim na vlastiti zahtjev mentora ili specijalizanta, mentorstvo prestaje i u slučaju neizvršenja obveza ili ako se utvrdi da mentor nema potrebne kompetencije ili pedagoške vještine za prenošenje znanja i vještina.
(6)O prestanku mentorstva odlučuje nadležno povjerenstvo u postupku na koji se odgovarajuće primjenjuju odredbe općeg akta Komore kojim su uređene specijalnosti ovlaštenih psihologa.
II. PROVOĐENJE SPECIJALISTIČKOG STAŽA U PODRUČJU MEDICINE RADA
I. Sadržaj specijalističkog staža u području medicine rada
Sadržaj specijalističkog staža
Članak 8.
(1)Specijalistički staž psihologa obuhvaća neposredan rad s korisnicima koji dolaze na psihološku procjenu temeljem zakonom propisanih postupaka i drugih važećih propisa. Procjene se odnose na područja povezana s radom, vožnjom (profesionalnom i amaterskom), posjedovanjem oružja, školovanjem te drugim aktivnostima koje zahtijevaju očuvanje psihofizičke sposobnosti i mentalnog zdravlja.
(2)Specijalistički staž psihologa u području medicine rada obavezno obuhvaća sljedeće poslove i aktivnosti:
- planiranje i organiziranje psihodijagnostičkog rada u skladu s važećim zakonima i propisima iz područja medicine rada
- prepoznavanje psiholoških funkcija i osobina relevantnih za procjenu psihičke zdravstvene sposobnosti za rad i druge zakonom definirane aktivnosti
- odabir i primjenu adekvatnih psihodijagnostičkih sredstava sukladno svrsi procjene i kontekstu
- provođenje funkcionalne procjene psihičkih sposobnosti u skladu sa zahtjevima konkretne situacije, kroz cjelovitu interpretaciju nalaza upitnika ličnosti, testova kognitivnih i specifičnih sposobnosti te opaženog ponašanja
- strukturiranje i provođenje ciljano usmjerenog psihološkog intervjua radi prikupljanja podataka relevantnih za procjenu psihičke zdravstvene sposobnosti, uz uzimanje osobne i radne anamneze, postavljanje radnih hipoteza te obuhvaćanje svih područja važnih za donošenje stručnog mišljenja
- izradu nalaza i mišljenja te davanje ocjena psihičke zdravstvene sposobnosti, u skladu sa stručnim standardima i zakonskim zahtjevima
- prepoznavanje i procjenu psihosocijalnih rizika u radnom kontekstu, te davanje stručnih preporuka za njihovo ublažavanje
- sudjelovanje u priopćavanju rezultata psihološke procjene i davanju preporuka u okviru stručnih razgovora s korisnicima, specijalistima medicine rada, poslodavcima i drugim nadležnim stručnjacima, u svrhu procjene psihičke zdravstvene sposobnosti, sukladno važećim propisima, stručnim smjernicama i etičkim pravilima struke
- aktivno sudjelovanje u radu multidisciplinarnih timova u okviru procjene psihičke zdravstvene sposobnosti i radne funkcionalnosti, sukladno važećim propisima, stručnim smjernicama i etičkim pravilima struke, a po potrebi sudjeluje u pružanju podrške prije ili nakon događaja koji mogu ugroziti mentalno zdravlje na radnom mjestu
- ostvarivanje suradnje s liječnicima, psihijatrima, specijalistima medicine rada, poslodavcima, stručnjacima za zaštitu na radu i drugim nadležnim dionicima, u cilju cjelovite procjene i očuvanja psihofizičke funkcionalnosti korisnika
- uredno i sigurno vođenje evidencije te pohrana dokumentacije, materijala i bilješki korištenih tijekom psihološke procjene.
Obvezni oblici stručnog usavršavanja specijalizanta
Članak 9.
(1)Specijalizant je do kraja specijalističkog staža, a najkasnije do prijave specijalističkog ispita, obvezan aktivno sudjelovati u najmanje četiri dodatna oblika stručnog usavršavanja u području medicine rada.
(2) Dokaze o uspješno završenom obveznom stručnom usavršavanju iz stavka 1. ovog članka specijalizant prilaže izvještaju o radu prilikom prijave specijalističkog ispita.
II. Praćenje napredovanja i ocjenjivanje psihologa specijalizanta u području medicine rada
Metode praćenja napredovanja i ocjenjivanje specijalizanta
Članak 10.
(1)Metode praćenja napredovanja i ocjenjivanje specijalizanta su formativne, sa svrhom konstruktivnog i konkretnog savjeta za savladavanje i ostvarivanje kompetencija tijekom obavljanja specijalističkog staža, i sumativne.
(2)Metode praćenja napredovanja specijalizanta su izvještaj o radu specijalizanta i obrazac praćenja napredovanja u stjecanju kompetencija.
(3)Metoda ocjenjivanja specijalizanta je specijalistički ispit koji specijalizant polaže nakon obavljenog specijalističkog staža.
Izvještaj o radu
Članak 11.
(1)O praćenju specijalističkog staža vodi se evidencija u izvještaju o radu koji sadrži podatke o specijalizantu, mentoru, komentoru te poslovima, aktivnostima i slučajevima koje je specijalizant obavljao i obrađivao tijekom specijalističkog staža.
(2)Specijalizant redovito u izvještaju evidentira rad u području medicine rada uz naznaku rada pod nadzorom ili vođenjem mentora ili komentora kao i stručno usavršavanje ili druge oblike aktivnosti kojima je specijalizant ostvario kompetencije iz Programa.
(3)Izvještaj o radu vodi specijalizant na obrascu dostupnom na službenim mrežnim stranicama Komore.
(4)Specijalizant izvještaju o radu prilaže tri cjelovita nalaza i mišljenja psihološke procjene u kontekstu medicine rada, pri čemu svaki prikaz odgovara različitoj ocjeni psihičke zdravstvene sposobnosti:
-sposoban
-ograničeno sposoban
-privremeno nesposoban
-trajno nesposoban
Svaki prikaz mora sadržavati strukturirani opis provedene procjene, korištenih psihodijagnostičkih instrumenata, interpretaciju nalaza te obrazloženo stručno mišljenje.
Završno mišljenje mentora
i obrazac praćenja napredovanja u stjecanju kompetencija
Članak 12.
(1)Vlastoručno potpisano završno mišljenje mentora dokaz je obavljenog specijalističkog staža, njegovog trajanja i stečenih kompetencija.
(2)Napredovanje specijalizanta u stjecanju kompetencija prati mentor putem obrasca praćenja napredovanja, koji je prilog mišljenju mentora i čini njegov sastavni dio.
(3)Završno mišljenje mentora i obrazac praćenja napredovanja u stjecanju kompetencija prilog su ovog Programa i čine njegov sastavni dio (Prilog 2).
(4)Do završetka specijalističkog staža mentor je obvezan ocijeniti stjecanje kompetencija specijalizanta na obrascu praćenja napredovanja, slijedećim ocjenama:
1.»A« označava da su kompetencije u potpunosti stečene na razini potrebnoj za samostalno obavljanje zadataka.
2.»B« označava da su kompetencije stečene, ali uz potrebu dodatne supervizije prilikom samostalnog obavljanja zadataka.
3.»C« označava da su kompetencije stečene na razini nedovoljnoj za samostalno obavljanje zadataka.
(4)Specijalistički ispit može prijaviti specijalizant kojem je najmanje 80% kompetencija u obrascu praćenja napredovanja ocjenjeno ocjenom »A«, a niti jedna kompetencija ocjenom »C«.
III. SPECIJALISTIČKI ISPIT U PODRUČJU MEDICINE RADA
Specijalistički ispit
Članak 13.
(1)Specijalističkom ispitu specijalizant pristupa nakon uspješno obavljenog specijalističkog staža prema ovom Programu.
(2)Specijalistički ispit za stjecanje specijalnosti u području medicine rada sastoji se od pisanog i usmenog dijela.
Pisani dio specijalističkog ispita
Članak 14.
(1)Pisani dio specijalističkog ispita obuhvaća provjeru znanja iz poznavanja propisa u području psihološke djelatnosti i propisa u području medicine rada.
(2)Zadovoljavajuća ocjena iz pisanog dijela specijalističkog ispita preduvjet je za pristupanje usmenom djelu ispita. Za zadovoljavajuću ocjenu potrebno je točno riješiti najmanje 70% pisanog dijela ispita.
Usmeni dio specijalističkog ispita
Članak 15.
(1)Usmeni dio specijalističkog ispita obuhvaća provjeru usvojenih kompetencija u području medicine rada.
(2) Specijalizant na usmenom dijelu ispita treba pokazati da je tijekom specijalizacije stekao kompetencije potrebne za samostalno obavljanje poslova u području medicine rada utvrđene Popisom kompetencija, a osobito:
−samostalno planiranje i provođenje procesa procjene psihičke zdravstvene sposobnosti, uključujući odabir i primjenu psihodijagnostičkih instrumenata (upitnika ličnosti, testova kognitivnih i specifičnih sposobnosti i prema potrebi, neuropsiholoških instrumenata) i njihovu interpretaciju
−procjenu psihičke zdravstvene sposobnosti u specifičnim kontekstima medicine rada, kao što su posebni uvjeti rada, vožnja motornih vozila, noćni rad, sposobnost držanja i nošenja oružja, invaliditet, starija dob i ostalo, uz razumijevanje relevantnih rizičnih čimbenika i zakonskog okvira
−prepoznavanje i procjenu psihosocijalnih rizika povezanih sa zahtjevima radnog mjesta te davanje stručne preporuke za preventivne mjere usmjerene na očuvanje mentalnog zdravlja i radne funkcionalnosti
−pružanje savjetodavne podrške radnicima u kontekstu radnog stresa, uključujući prepoznavanje znakova sagorijevanja, emocionalnih poteškoća i kriznih situacija na radnom mjestu
−primjenu znanstvenog i etički utemeljenog pristupa u svakodnevnoj psihološkoj praksi, uključujući istraživačku pismenost, poznavanje profesionalnih standarda i poštivanje etičkih načela
−izrađivanje psiholoških nalaza i mišljenja u skladu sa stručnim i zakonskim zahtjevima, jasno obrazlažući odluku o sposobnosti (sposoban, ograničeno sposoban, privremeno ili trajno nesposoban)
−učinkovito komuniciranje i surađivanje unutar multidisciplinarnog tima, uključujući liječnike specijaliste medicine rada, psihijatre, poslodavce i druge stručnjake, u cilju cjelovite i integrirane procjene i zaštite radnika.
V. ZAVRŠNA ODREDBA
Stupanje Programa na snagu
Članak 16.
Ovaj Program stupa na snagu osmog dana od dana objave na mrežnoj stranici Komore.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb ___________________ 2025. godine
PREDSJEDNIK
HRVATSKE PSIHOLOŠKE KOMORE
Dejvid Zombori
PRILOG 1.
POPIS KOMPETENCIJA
KOJE SPECIJALIST STJEČE ZAVRŠETKOM SPECIJALISTIČKOG USAVRŠAVANJA U PODRUČJU MEDICINE RADA
OSNOVNE KOMPETENCIJE
1.važnost održavanja visoke razine stručne kompetentnosti.
2.neprekidno učenje i kontinuirana samoevaluacija kao neizostavan alat za održavanje i unapređenje kvalitete vlastitog rada.
3.kritičko promišljanje vlastitih postupaka što rezultira rastom kao stručnjak.
4.proaktivno poticanje stalnog stručnog usavršavanja, ne čekajući vanjske poticaje, preuzimanje odgovornosti za vlastiti profesionalni napredak.
5.vlastiti rad temelji na znanstvenom pristupu, znajući da su istraživanjem potvrđene metode temelj kvalitetnog djelovanja u psihologiji medicine rada.
6.svjesnost profesionalne i znanstvene odgovornosti koju nosi sa sobom svaki njegov nalaz, preporuka, mišljenje ili ocjena.
7.neprestano promicanje integriteta psihologijske znanosti, obrazovanja i prakse.
8.razumijevanje etičkih standarda te njihova dosljedna primjena u svim aspektima profesionalnog djelovanja.
9.razvoj sposobnosti prepoznavanja trenutaka kada je potrebna supervizija.
10.prepoznavanje važnosti promicanja mentalnog zdravlja i zdravih stilova života ne samo među klijentima i zajednicom, već i kao trajna tema vlastitog profesionalnog angažmana.
11.poznavanje i primjena strategije vlastite zaštite od sagorijevanja.
POSEBNE KOMPETENCIJE
1.Vještine intervjuiranja
Tijekom mentorskog rada, specijalizant razvija oštro oko za prepoznavanje relevantnih izvora podataka o klijentu koji su ključni za psihološku procjenu. Znatiželjno i pažljivo istražuje dostupnu dokumentaciju, prepoznajući u njoj dragocjene informacije koje nadopunjuju njegovu sliku o klijentu. Poznaje obilježja i strukturu različitih vrsta psihologijskog intervjua, razumijevajući da svaki oblik komunikacije ima svoje mjesto i svrhu. Tijekom susreta s klijentima pažljivo opaža i interpretira verbalna i neverbalna ponašanja, iz kojih razvija hipotezu koju objektivnim metodama prihvaća ili opovrgava. Razvija i njeguje učinkovite komunikacijske vještine, temeljeći ih na aktivnom slušanju, iskazivanju iskrene empatije i uvažavanju svakog pojedinca s kojim radi.
2.Vještina primjene i interpretacije psihodijagnostičkih instrumenata
Specijalizant stječe sposobnost da pažljivo odabere i primjeni prikladne psihodijagnostičke instrumente, vodeći računa o specifičnostima radnog mjesta i individualnim karakteristikama klijenta. Samostalno primjenjuje osnovne postupke statističke analize podataka, osiguravajući da interpretacije budu objektivne i temeljene na podacima. Vrednuje rezultate testiranja u skladu s psihometrijskim normama svakog pojedinog instrumenta, ne zadovoljavajući se površnim analizama. Svjestan je važnosti korištenja suvremenih psihodijagnostičkih instrumenata te razumije uvjete njihove nabave, aktivno zagovarajući kontinuirano opremanje radnog okruženja novim alatima. Poznaje opseg i ograničenja neuropsihološkog testiranja u psihologiji medicine rada, primjenjujući ga odgovorno i u skladu sa stručnim standardima.
3.Vještina integracije specijaliziranih znanja iz psihologije, medicine i prava
Specijalizant razumije važnost poštivanja kriterija psihološkog zdravstvenog pregleda te ih dosljedno primjenjuje u svojem radu. Aktivno prati i poznaje važeće propise i zakone relevantne za područje psihologije medicine rada, svjestan da su pravni okvir i stručna praksa nerazdvojivi. Tumači i integrira nalaze relevantnih specijalista iz područja medicine i psihologije, stvarajući cjelovitu i informiranu procjenu klijenta. Znanja stečena na specijalističkoj edukaciji ne ostaju samo teorijska već ih svakodnevno primjenjuje, povezujući ih sa zahtjevima konkretnih radnih situacija.
4.Vještina donošenja zaključka o sposobnosti
Specijalizant razvija vještinu samostalnog strukturiranja i pisanja psihološkog nalaza i mišljenja, jasno i precizno iznoseći ocjenu psihološke zdravstvene sposobnosti. Specijalizant temeljito procjenjuje psihičku zdravstvenu sposobnost klijenta, uzimajući u obzir i različite neurološke, mentalne i ponašajne teškoće ukoliko su prisutne, a koje mogu utjecati na sposobnost obavljanja radnih zadataka. Također procjenjuje psihičku zdravstvenu sposobnost za radna mjesta i aktivnosti koje nisu formalno regulirane pravilnicima, oslanjajući se na stručnu prosudbu i načela dobre prakse. U cijelom procesu primjenjuje praktičan, funkcionalno usmjeren pristup koji omogućava donošenje korisnih i životno relevantnih zaključaka.
5.Komunikacijske vještine
Specijalizant jasno razlikuje poslove specijaliste psihologije medicine rada od poslova ostalih specijalista, razumijevajući granice vlastite struke i uloge unutar interdisciplinarnog tima. U timskom okruženju surađuje učinkovito, njeguje kolegijalne odnose i doprinosi zajedničkim ciljevima. Komunicira asertivno i primjereno situaciji, izražavajući svoje mišljenje s poštovanjem i jasnoćom. Njegov javni nastup odlikuje profesionalnost i uvjerljivost, čime doprinosi afirmaciji psihologijske struke u širem profesionalnom i društvenom kontekstu.
6.Sposobnost kritičkog promišljanja
Specijalizant razvija sposobnost prepoznavanja trenutaka u kojima je potrebna supervizija i pravodobno ju traži, pokazujući odgovornost za kvalitetu vlastitog rada. Također prepoznaje kada je potrebno inicirati timsku konzultaciju kako bi se osiguralo sveobuhvatno sagledavanje složenijih slučajeva. Razlikuje situacije u kojima su kompromisi prihvatljivi od onih u kojima je nužno zadržati profesionalne standarde bez odstupanja. Razumije ograničenja psihologije medicine rada i zna kada je potrebno pravodobno zatražiti mišljenje drugih specijalista kako bi osigurao najbolje moguće rješenje za klijenta. U procjenama razlikuje situacije koje zahtijevaju opsežniju psihologijsku obradu od onih koje traže praktičniji pristup, uvijek poštujući načelo učinkovitosti i svrhovitosti u radu.
PRILOG 2.
ZAVRŠNO MIŠLJENJE MENTORA
Mentor:
(vlastoručni potpis)
Prilog: OBRAZAC PRAĆENJA NAPREDOVANJA U STJECANJU KOMPETENCIJA
OBRAZAC
PRAĆENJA NAPREDOVANJA U STJECANJU KOMPETENCIJA
KOMPETENCIJA
RAZINA
DATUM I POTPIS MENTORA
OSNOVNE KOMPETENCIJE SPECIJALISTE PSIHOLOGIJE MEDICINE RADA
A
B
C
Kompetentnost, učenje i usavršavanje
Razumije važnosti visoke kompetentnosti.
Razumije važnosti neprekidnog učenja i samoevaluacije.
Potiče stalno stručno usavršavanje.
Znanstveni pristup i profesionalna odgovornost
Razumije važnosti znanstvenog pristupa struci.
Razumije profesionalne i znanstvene odgovornosti.
Promiče integritet psihologijske znanosti, obrazovanja i prakse.
Razumije etičke standarde psihološke djelatnosti.
Prepoznaje situacije kada postoji potreba za supervizijom.
Briga za mentalno zdravlje
Promiče mentalno zdravlje i zdrave stilove života.
Poznaje i primjenu strategije zaštite vlastitog mentalnog zdravlja radi prevencije sagorijevanja.
POSEBNE KOMPETENCIJE SPECIJALISTE PSIHOLOGIJE MEDICINE RADA
A
B
C
Vještine intervjuiranja
Prepoznaje relevantne izvore podataka o klijentu potrebnih za psihološku procjenu.
Prepoznaje relevantne podatke iz dokumentacije o klijentu.
Poznaje obilježja i strukturu različitih vrsta psihologijskog intervjua.
Opaža i interpretirati verbalna i neverbalna ponašanja klijenta u svrhu psihologijske procjene.
Koristi učinkovite komunikacijske vještine temeljene na aktivnom slušanju, iskazivanju empatije i uvažavanju klijenta.
Vještina primjene i interpretacije psihodijagnostičkih instrumenata
Odabire i primjenjuje prikladne psihodijagnostičke instrumente ovisno o potrebama radnog mjesta i klijenta.
Samostalno primjenjuje osnovne postupke statističke analize podataka.
Samostalno vrednje rezultate testiranja u skladu s psihometrijskim normama za pojedini psihodijagnostički instrument.
Razumije važnost iniciranja nabave relevantnih suvremenih psihodijagnostičkih instrumenata potrebnih za rad u području psihologije medicine rada poznajući uvjete njihove nabave.
Razumije opseg neuropsihološkog testiranja u psihologiji medicine rada te njegova ograničenja.
Vještina integracije specijaliziranih znanja iz područja psihologije, medicine i prava
Razumije važnost poštivanja i poštuje kriterije psihološkog zdravstvenog pregleda.
Razumije važnost praćenja i poznavanja važećih propisa i zakona.
Razumije nalaz relevantnih specijalista iz područja medicine i psihologije.
Primjenjuje znanja stečena na specijalističkoj edukaciji u svakodnevnom radu.
Vještina donošenja zaključka o sposobnosti
Samostalno strukturira i piše psihološki nalaz i mišljenje te daje ocjenu psihološke zdravstvene sposobnosti.
Procjenjuje i ocjenjuje psihičku zdravstvenu sposobnost s obzirom na bolesti živčanog sustava, mentalne poremećaje i poremećaje ponašanja.
Procjenjuje i ocjenjuje psihičku zdravstvenu sposobnost za radno mjesto i aktivnosti koje nisu regulirane pravilnicima.
Razumije i primjenjuje praktičan pristup u procjeni psihološke zdravstvene sposobnosti.
Komunikacijske vještine
Razlikuje poslove specijaliste psihologije medicine rada od poslova ostalih specijalista.
Surađuje učinkovito u timskom okruženju (dobra timska suradnja).
Komunicira asertivno i primjereno situaciji (asertivnost u komunikaciji).
Održava profesionalan i uvjerljiv javni nastup (javni nastup)
Sposobnost kritičkog promišljanja
Prepoznaje potrebu za supervizijom i traži ju pravodobno.
Prepoznaje potrebu za timskom konzultacijom i aktivno ju inicira.
Razlikuje situacije u kojima su kompromisi prihvatljivi od onih u kojima nisu.
Razumije ograničenja psihologije medicine rada i pravodobno traži mišljenje drugih specijalista.
Razlikuje situacije koje zahtijevaju opsežniju psihologijsku obradu i primjenjuje načelo praktičnosti.
HRVATSKA PSIHOLOŠKA KOMORA
Na temelju članka 31. Zakona o psihološkoj djelatnosti (»Narodne novine«, broj 98/19 i 18/22), članka 19. Statuta Hrvatske psihološke komore (»Narodne novine«, broj 21/21, 109/22) i članka 14. Pravilnika o specijalnostima ovlaštenih psihologa KLASA: 011-02/22-03/01, URBROJ: 251-375/01-01-23-19 i KLASA: 011-02/22-03/01, URBROJ: 375-01-01-24-24, Upravni odbor Hrvatske psihološke komore na ____ sjednici održanoj dana _____ 2025. godine, uz prethodno mišljenje Stručnog razreda za psihologe u medicini rada, donosi
PROGRAM
SPECIJALISTIČKOG STAŽA U PODRUČJU MEDICINE RADA
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Programa
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 1.
(1) Ovim Programom specijalističkog staža u području medicine rada (dalje u tekstu: Program) uređuje se sadržaj i način provođenja specijalističkog staža, obvezni oblici specijalističkog usavršavanja, obrazac praćenja napredovanja u stjecanju kompetencija (dalje u tekstu: obrazac praćenja napredovanja) i izvještaj o radu specijalizanta (dalje u tekstu: izvještaj o radu).
(2) Ovim Programom uređuju se i sadržaj i način provođenja specijalističkog ispita u području medicine rada te kompetencije koje specijalist stječe završetkom specijalističkog usavršavanja u području medicine rada.
(3) Popis kompetencija koje specijalist stječe završetkom specijalističkog usavršavanja u području medicine rada (dalje u tekstu: Popis kompetencija) prilog je ovog Programa i čini njegov sastavni dio (Prilog 1).
Rodna ravnopravnost
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovom Programu, a imaju rodno značenje, bez obzira jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, obuhvaćaju na jednak način muški i ženski rod.
Pojmovi
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 3.
Pojmovi koji se koriste u ovom Programu imaju značenja utvrđena propisom kojim se uređuje područje psihološke djelatnosti i općim aktom Komore kojim su uređene specijalnosti ovlaštenih psihologa.
Specijalistički staž u području medicine rada
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 4.
(1) Specijalistički staž u području medicine rada provodi se obavljanjem psihološke djelatnosti u okviru specijalističkog usavršavanja ovlaštenih psihologa radi stjecanja, unaprjeđivanja i primjene praktičnih kompetencija u području medicine rada, stjecanja specifičnih znanja i vještina vezanih za psihološke aspekte rada i radnog okruženja, u fokusu kojeg su očuvanje psihofizičkog zdravlja radnika i održavanje sigurnog i zdravog radnog okruženja.
(2) Završetkom specijalističkog staža i polaganjem specijalističkog ispita, specijalizant medicine rada ostvaruje specifičnu izobrazbu u području medicine rada nakon koje mora u cijelosti razumjeti i primjenjivati teorijske i praktične aspekte u području medicine rada, posjedovati vještine za psihološku procjenu, samostalno vrednovanje rezultata testiranja u skladu s psihometrijskim normama za pojedini psihodijagnostički instrument, samostalno strukturiranje i pisanje psiholoških nalaza i mišljenja te ocjena psihološke zdravstvene sposobnosti, razumjeti psihosocijalne rizike na radu i važnost prevencije, raspolagati sposobnostima rada u multidisciplinarnim timovima i vještinom komunikacije s korisnicima psiholoških usluga, čime se osposobljava za samostalno obavljanje poslova u području medicine rada.
Obavljanje specijalističkog staža
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 5.
(1) Specijalizant započinje s obavljanjem specijalističkog staža nakon utvrđivanja ispunjenja pretpostavki u pogledu radnog iskustva i specijalističke izobrazbe te nakon određivanja mentora.
(2) Specijalistički staž specijalizant u pravilu obavlja u radnom odnosu u ovlaštenoj zdravstvenoj ustanovi, trgovačkom društvu koje obavlja zdravstvenu djelatnost, kod zdravstvenog radnika u privatnoj praksi ili u privatnoj psihološkoj praksi.
(3) Iznimno od stavka 2. ovog članka, specijalistički staž može se obavljati i u radnom odnosu ili na drugoj ugovornoj osnovi uz pretpostavku da poslovi koje specijalizant obavlja predstavljaju poslove u području medicine rada.
Praćenje i nadzor tijekom obavljanja specijalističkog staža
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 6.
(1) Rad specijalizanta tijekom specijalističkog staža prati i nadzire mentor koji je odgovoran za propisano provođenje plana i programa specijalističkog staža.
(2) Mentor ocjenjuje interakciju specijalizanta s korisnikom i opservira usvojenost praktičnih, kliničkih i proceduralnih vještina te raspravlja o konkretnim slučajevima, provođenju intervjua, odabiru, primjeni i interpretaciji rezultata psihodijagnostičkih sredstava, pisanju psiholoških nalaza i mišljenja te ocjeni psihološke zdravstvene sposobnosti.
(3) U svrhu cjelovite i sveobuhvatne stručne i praktične poduke stjecanjem pojedinih specifičnih znanja i vještina, mentor može specijalizanta uputiti komentoru.
(4) Na komentora se odgovarajuće primjenjuju odredbe općeg akta Komore kojim su uređene specijalnosti ovlaštenih psihologa i ovog Programa kojima su uređena prava i obveze mentora.
Posebne pretpostavke za mentorstvo
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 7.
(1) Osim pretpostavki utvrđenih općim aktom Komore kojim su uređene specijalnosti ovlaštenih psihologa, mentor reba posjedovati temeljne kompetencije za mentorstvo i pedagoške vještine.
(2) Mentor mora biti u radnom odnosu u ovlaštenoj zdravstvenoj ustanovi, trgovačkom društvu koje obavlja zdravstvenu djelatnost, kod zdravstvenog radnika u privatnoj praksi ili u privatnoj psihološkoj praksi.
(3) Rad specijalizanta tijekom specijalističkog staža prati i nadzire mentor koji je odgovoran za propisano provođenje odobrenog plana i programa specijalističkog staža.
(4) Specijalistički staž pod mentorstvom obuhvaća ukupno 960 sati.
(5) Osim na vlastiti zahtjev mentora ili specijalizanta, mentorstvo prestaje i u slučaju neizvršenja obveza ili ako se utvrdi da mentor nema potrebne kompetencije ili pedagoške vještine za prenošenje znanja i vještina.
(6) O prestanku mentorstva odlučuje nadležno povjerenstvo u postupku na koji se odgovarajuće primjenjuju odredbe općeg akta Komore kojim su uređene specijalnosti ovlaštenih psihologa.
II. PROVOĐENJE SPECIJALISTIČKOG STAŽA U PODRUČJU MEDICINE RADA
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
I. Sadržaj specijalističkog staža u području medicine rada
Sadržaj specijalističkog staža
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 8.
(1) Specijalistički staž psihologa obuhvaća neposredan rad s korisnicima koji dolaze na psihološku procjenu temeljem zakonom propisanih postupaka i drugih važećih propisa. Procjene se odnose na područja povezana s radom, vožnjom (profesionalnom i amaterskom), posjedovanjem oružja, školovanjem te drugim aktivnostima koje zahtijevaju očuvanje psihofizičke sposobnosti i mentalnog zdravlja.
(2) Specijalistički staž psihologa u području medicine rada obavezno obuhvaća sljedeće poslove i aktivnosti:
- planiranje i organiziranje psihodijagnostičkog rada u skladu s važećim zakonima i propisima iz područja medicine rada
- prepoznavanje psiholoških funkcija i osobina relevantnih za procjenu psihičke zdravstvene sposobnosti za rad i druge zakonom definirane aktivnosti
- odabir i primjenu adekvatnih psihodijagnostičkih sredstava sukladno svrsi procjene i kontekstu
- provođenje funkcionalne procjene psihičkih sposobnosti u skladu sa zahtjevima konkretne situacije, kroz cjelovitu interpretaciju nalaza upitnika ličnosti, testova kognitivnih i specifičnih sposobnosti te opaženog ponašanja
- strukturiranje i provođenje ciljano usmjerenog psihološkog intervjua radi prikupljanja podataka relevantnih za procjenu psihičke zdravstvene sposobnosti, uz uzimanje osobne i radne anamneze, postavljanje radnih hipoteza te obuhvaćanje svih područja važnih za donošenje stručnog mišljenja
- izradu nalaza i mišljenja te davanje ocjena psihičke zdravstvene sposobnosti, u skladu sa stručnim standardima i zakonskim zahtjevima
- prepoznavanje i procjenu psihosocijalnih rizika u radnom kontekstu, te davanje stručnih preporuka za njihovo ublažavanje
- sudjelovanje u priopćavanju rezultata psihološke procjene i davanju preporuka u okviru stručnih razgovora s korisnicima, specijalistima medicine rada, poslodavcima i drugim nadležnim stručnjacima, u svrhu procjene psihičke zdravstvene sposobnosti, sukladno važećim propisima, stručnim smjernicama i etičkim pravilima struke
- aktivno sudjelovanje u radu multidisciplinarnih timova u okviru procjene psihičke zdravstvene sposobnosti i radne funkcionalnosti, sukladno važećim propisima, stručnim smjernicama i etičkim pravilima struke, a po potrebi sudjeluje u pružanju podrške prije ili nakon događaja koji mogu ugroziti mentalno zdravlje na radnom mjestu
- ostvarivanje suradnje s liječnicima, psihijatrima, specijalistima medicine rada, poslodavcima, stručnjacima za zaštitu na radu i drugim nadležnim dionicima, u cilju cjelovite procjene i očuvanja psihofizičke funkcionalnosti korisnika
- uredno i sigurno vođenje evidencije te pohrana dokumentacije, materijala i bilješki korištenih tijekom psihološke procjene.
Obvezni oblici stručnog usavršavanja specijalizanta
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 9.
(1) Specijalizant je do kraja specijalističkog staža, a najkasnije do prijave specijalističkog ispita, obvezan aktivno sudjelovati u najmanje četiri dodatna oblika stručnog usavršavanja u području medicine rada.
(2) Dokaze o uspješno završenom obveznom stručnom usavršavanju iz stavka 1. ovog članka specijalizant prilaže izvještaju o radu prilikom prijave specijalističkog ispita.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
II. Praćenje napredovanja i ocjenjivanje psihologa specijalizanta u području medicine rada
Metode praćenja napredovanja i ocjenjivanje specijalizanta
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 10.
(1) Metode praćenja napredovanja i ocjenjivanje specijalizanta su formativne, sa svrhom konstruktivnog i konkretnog savjeta za savladavanje i ostvarivanje kompetencija tijekom obavljanja specijalističkog staža, i sumativne.
(2) Metode praćenja napredovanja specijalizanta su izvještaj o radu specijalizanta i obrazac praćenja napredovanja u stjecanju kompetencija.
(3) Metoda ocjenjivanja specijalizanta je specijalistički ispit koji specijalizant polaže nakon obavljenog specijalističkog staža.
Izvještaj o radu
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 11.
(1) O praćenju specijalističkog staža vodi se evidencija u izvještaju o radu koji sadrži podatke o specijalizantu, mentoru, komentoru te poslovima, aktivnostima i slučajevima koje je specijalizant obavljao i obrađivao tijekom specijalističkog staža.
(2) Specijalizant redovito u izvještaju evidentira rad u području medicine rada uz naznaku rada pod nadzorom ili vođenjem mentora ili komentora kao i stručno usavršavanje ili druge oblike aktivnosti kojima je specijalizant ostvario kompetencije iz Programa.
(3) Izvještaj o radu vodi specijalizant na obrascu dostupnom na službenim mrežnim stranicama Komore.
(4) Specijalizant izvještaju o radu prilaže tri cjelovita nalaza i mišljenja psihološke procjene u kontekstu medicine rada, pri čemu svaki prikaz odgovara različitoj ocjeni psihičke zdravstvene sposobnosti:
- sposoban
- ograničeno sposoban
- privremeno nesposoban
- trajno nesposoban
Svaki prikaz mora sadržavati strukturirani opis provedene procjene, korištenih psihodijagnostičkih instrumenata, interpretaciju nalaza te obrazloženo stručno mišljenje.
Završno mišljenje mentora
i obrazac praćenja napredovanja u stjecanju kompetencija
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 12.
(1) Vlastoručno potpisano završno mišljenje mentora dokaz je obavljenog specijalističkog staža, njegovog trajanja i stečenih kompetencija.
(2) Napredovanje specijalizanta u stjecanju kompetencija prati mentor putem obrasca praćenja napredovanja, koji je prilog mišljenju mentora i čini njegov sastavni dio.
(3) Završno mišljenje mentora i obrazac praćenja napredovanja u stjecanju kompetencija prilog su ovog Programa i čine njegov sastavni dio (Prilog 2).
(4) Do završetka specijalističkog staža mentor je obvezan ocijeniti stjecanje kompetencija specijalizanta na obrascu praćenja napredovanja, slijedećim ocjenama:
1. »A« označava da su kompetencije u potpunosti stečene na razini potrebnoj za samostalno obavljanje zadataka.
2. »B« označava da su kompetencije stečene, ali uz potrebu dodatne supervizije prilikom samostalnog obavljanja zadataka.
3. »C« označava da su kompetencije stečene na razini nedovoljnoj za samostalno obavljanje zadataka.
(4) Specijalistički ispit može prijaviti specijalizant kojem je najmanje 80% kompetencija u obrascu praćenja napredovanja ocjenjeno ocjenom »A«, a niti jedna kompetencija ocjenom »C«.
III. SPECIJALISTIČKI ISPIT U PODRUČJU MEDICINE RADA
Specijalistički ispit
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 13.
(1) Specijalističkom ispitu specijalizant pristupa nakon uspješno obavljenog specijalističkog staža prema ovom Programu.
(2) Specijalistički ispit za stjecanje specijalnosti u području medicine rada sastoji se od pisanog i usmenog dijela.
Pisani dio specijalističkog ispita
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 14.
(1) Pisani dio specijalističkog ispita obuhvaća provjeru znanja iz poznavanja propisa u području psihološke djelatnosti i propisa u području medicine rada.
(2) Zadovoljavajuća ocjena iz pisanog dijela specijalističkog ispita preduvjet je za pristupanje usmenom djelu ispita. Za zadovoljavajuću ocjenu potrebno je točno riješiti najmanje 70% pisanog dijela ispita.
Usmeni dio specijalističkog ispita
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 15.
(1) Usmeni dio specijalističkog ispita obuhvaća provjeru usvojenih kompetencija u području medicine rada.
(2) Specijalizant na usmenom dijelu ispita treba pokazati da je tijekom specijalizacije stekao kompetencije potrebne za samostalno obavljanje poslova u području medicine rada utvrđene Popisom kompetencija, a osobito:
− samostalno planiranje i provođenje procesa procjene psihičke zdravstvene sposobnosti, uključujući odabir i primjenu psihodijagnostičkih instrumenata (upitnika ličnosti, testova kognitivnih i specifičnih sposobnosti i prema potrebi, neuropsiholoških instrumenata) i njihovu interpretaciju
− procjenu psihičke zdravstvene sposobnosti u specifičnim kontekstima medicine rada, kao što su posebni uvjeti rada, vožnja motornih vozila, noćni rad, sposobnost držanja i nošenja oružja, invaliditet, starija dob i ostalo, uz razumijevanje relevantnih rizičnih čimbenika i zakonskog okvira
− prepoznavanje i procjenu psihosocijalnih rizika povezanih sa zahtjevima radnog mjesta te davanje stručne preporuke za preventivne mjere usmjerene na očuvanje mentalnog zdravlja i radne funkcionalnosti
− pružanje savjetodavne podrške radnicima u kontekstu radnog stresa, uključujući prepoznavanje znakova sagorijevanja, emocionalnih poteškoća i kriznih situacija na radnom mjestu
− primjenu znanstvenog i etički utemeljenog pristupa u svakodnevnoj psihološkoj praksi, uključujući istraživačku pismenost, poznavanje profesionalnih standarda i poštivanje etičkih načela
− izrađivanje psiholoških nalaza i mišljenja u skladu sa stručnim i zakonskim zahtjevima, jasno obrazlažući odluku o sposobnosti (sposoban, ograničeno sposoban, privremeno ili trajno nesposoban)
− učinkovito komuniciranje i surađivanje unutar multidisciplinarnog tima, uključujući liječnike specijaliste medicine rada, psihijatre, poslodavce i druge stručnjake, u cilju cjelovite i integrirane procjene i zaštite radnika.
V. ZAVRŠNA ODREDBA
Stupanje Programa na snagu
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Članak 16.
Ovaj Program stupa na snagu osmog dana od dana objave na mrežnoj stranici Komore.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb ___________________ 2025. godine
PREDSJEDNIK
HRVATSKE PSIHOLOŠKE KOMORE
Dejvid Zombori
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
PRILOG 1.
POPIS KOMPETENCIJA
KOJE SPECIJALIST STJEČE ZAVRŠETKOM SPECIJALISTIČKOG USAVRŠAVANJA U PODRUČJU MEDICINE RADA
OSNOVNE KOMPETENCIJE
1. važnost održavanja visoke razine stručne kompetentnosti.
2. neprekidno učenje i kontinuirana samoevaluacija kao neizostavan alat za održavanje i unapređenje kvalitete vlastitog rada.
3. kritičko promišljanje vlastitih postupaka što rezultira rastom kao stručnjak.
4. proaktivno poticanje stalnog stručnog usavršavanja, ne čekajući vanjske poticaje, preuzimanje odgovornosti za vlastiti profesionalni napredak.
5. vlastiti rad temelji na znanstvenom pristupu, znajući da su istraživanjem potvrđene metode temelj kvalitetnog djelovanja u psihologiji medicine rada.
6. svjesnost profesionalne i znanstvene odgovornosti koju nosi sa sobom svaki njegov nalaz, preporuka, mišljenje ili ocjena.
7. neprestano promicanje integriteta psihologijske znanosti, obrazovanja i prakse.
8. razumijevanje etičkih standarda te njihova dosljedna primjena u svim aspektima profesionalnog djelovanja.
9. razvoj sposobnosti prepoznavanja trenutaka kada je potrebna supervizija.
10. prepoznavanje važnosti promicanja mentalnog zdravlja i zdravih stilova života ne samo među klijentima i zajednicom, već i kao trajna tema vlastitog profesionalnog angažmana.
11. poznavanje i primjena strategije vlastite zaštite od sagorijevanja.
POSEBNE KOMPETENCIJE
1. Vještine intervjuiranja
Tijekom mentorskog rada, specijalizant razvija oštro oko za prepoznavanje relevantnih izvora podataka o klijentu koji su ključni za psihološku procjenu. Znatiželjno i pažljivo istražuje dostupnu dokumentaciju, prepoznajući u njoj dragocjene informacije koje nadopunjuju njegovu sliku o klijentu. Poznaje obilježja i strukturu različitih vrsta psihologijskog intervjua, razumijevajući da svaki oblik komunikacije ima svoje mjesto i svrhu. Tijekom susreta s klijentima pažljivo opaža i interpretira verbalna i neverbalna ponašanja, iz kojih razvija hipotezu koju objektivnim metodama prihvaća ili opovrgava. Razvija i njeguje učinkovite komunikacijske vještine, temeljeći ih na aktivnom slušanju, iskazivanju iskrene empatije i uvažavanju svakog pojedinca s kojim radi.
2. Vještina primjene i interpretacije psihodijagnostičkih instrumenata
Specijalizant stječe sposobnost da pažljivo odabere i primjeni prikladne psihodijagnostičke instrumente, vodeći računa o specifičnostima radnog mjesta i individualnim karakteristikama klijenta. Samostalno primjenjuje osnovne postupke statističke analize podataka, osiguravajući da interpretacije budu objektivne i temeljene na podacima. Vrednuje rezultate testiranja u skladu s psihometrijskim normama svakog pojedinog instrumenta, ne zadovoljavajući se površnim analizama. Svjestan je važnosti korištenja suvremenih psihodijagnostičkih instrumenata te razumije uvjete njihove nabave, aktivno zagovarajući kontinuirano opremanje radnog okruženja novim alatima. Poznaje opseg i ograničenja neuropsihološkog testiranja u psihologiji medicine rada, primjenjujući ga odgovorno i u skladu sa stručnim standardima.
3. Vještina integracije specijaliziranih znanja iz psihologije, medicine i prava
Specijalizant razumije važnost poštivanja kriterija psihološkog zdravstvenog pregleda te ih dosljedno primjenjuje u svojem radu. Aktivno prati i poznaje važeće propise i zakone relevantne za područje psihologije medicine rada, svjestan da su pravni okvir i stručna praksa nerazdvojivi. Tumači i integrira nalaze relevantnih specijalista iz područja medicine i psihologije, stvarajući cjelovitu i informiranu procjenu klijenta. Znanja stečena na specijalističkoj edukaciji ne ostaju samo teorijska već ih svakodnevno primjenjuje, povezujući ih sa zahtjevima konkretnih radnih situacija.
4. Vještina donošenja zaključka o sposobnosti
Specijalizant razvija vještinu samostalnog strukturiranja i pisanja psihološkog nalaza i mišljenja, jasno i precizno iznoseći ocjenu psihološke zdravstvene sposobnosti. Specijalizant temeljito procjenjuje psihičku zdravstvenu sposobnost klijenta, uzimajući u obzir i različite neurološke, mentalne i ponašajne teškoće ukoliko su prisutne, a koje mogu utjecati na sposobnost obavljanja radnih zadataka. Također procjenjuje psihičku zdravstvenu sposobnost za radna mjesta i aktivnosti koje nisu formalno regulirane pravilnicima, oslanjajući se na stručnu prosudbu i načela dobre prakse. U cijelom procesu primjenjuje praktičan, funkcionalno usmjeren pristup koji omogućava donošenje korisnih i životno relevantnih zaključaka.
5. Komunikacijske vještine
Specijalizant jasno razlikuje poslove specijaliste psihologije medicine rada od poslova ostalih specijalista, razumijevajući granice vlastite struke i uloge unutar interdisciplinarnog tima. U timskom okruženju surađuje učinkovito, njeguje kolegijalne odnose i doprinosi zajedničkim ciljevima. Komunicira asertivno i primjereno situaciji, izražavajući svoje mišljenje s poštovanjem i jasnoćom. Njegov javni nastup odlikuje profesionalnost i uvjerljivost, čime doprinosi afirmaciji psihologijske struke u širem profesionalnom i društvenom kontekstu.
6. Sposobnost kritičkog promišljanja
Specijalizant razvija sposobnost prepoznavanja trenutaka u kojima je potrebna supervizija i pravodobno ju traži, pokazujući odgovornost za kvalitetu vlastitog rada. Također prepoznaje kada je potrebno inicirati timsku konzultaciju kako bi se osiguralo sveobuhvatno sagledavanje složenijih slučajeva. Razlikuje situacije u kojima su kompromisi prihvatljivi od onih u kojima je nužno zadržati profesionalne standarde bez odstupanja. Razumije ograničenja psihologije medicine rada i zna kada je potrebno pravodobno zatražiti mišljenje drugih specijalista kako bi osigurao najbolje moguće rješenje za klijenta. U procjenama razlikuje situacije koje zahtijevaju opsežniju psihologijsku obradu od onih koje traže praktičniji pristup, uvijek poštujući načelo učinkovitosti i svrhovitosti u radu.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
PRILOG 2.
ZAVRŠNO MIŠLJENJE MENTORA
Mentor:
(vlastoručni potpis)
Prilog: OBRAZAC PRAĆENJA NAPREDOVANJA U STJECANJU KOMPETENCIJA
OBRAZAC
PRAĆENJA NAPREDOVANJA U STJECANJU KOMPETENCIJA
KOMPETENCIJA
RAZINA
DATUM I POTPIS MENTORA
OSNOVNE KOMPETENCIJE SPECIJALISTE PSIHOLOGIJE MEDICINE RADA
A
B
C
Kompetentnost, učenje i usavršavanje
Razumije važnosti visoke kompetentnosti.
Razumije važnosti neprekidnog učenja i samoevaluacije.
Potiče stalno stručno usavršavanje.
Znanstveni pristup i profesionalna odgovornost
Razumije važnosti znanstvenog pristupa struci.
Razumije profesionalne i znanstvene odgovornosti.
Promiče integritet psihologijske znanosti, obrazovanja i prakse.
Razumije etičke standarde psihološke djelatnosti.
Prepoznaje situacije kada postoji potreba za supervizijom.
Briga za mentalno zdravlje
Promiče mentalno zdravlje i zdrave stilove života.
Poznaje i primjenu strategije zaštite vlastitog mentalnog zdravlja radi prevencije sagorijevanja.
POSEBNE KOMPETENCIJE SPECIJALISTE PSIHOLOGIJE MEDICINE RADA
A
B
C
Vještine intervjuiranja
Prepoznaje relevantne izvore podataka o klijentu potrebnih za psihološku procjenu.
Prepoznaje relevantne podatke iz dokumentacije o klijentu.
Poznaje obilježja i strukturu različitih vrsta psihologijskog intervjua.
Opaža i interpretirati verbalna i neverbalna ponašanja klijenta u svrhu psihologijske procjene.
Koristi učinkovite komunikacijske vještine temeljene na aktivnom slušanju, iskazivanju empatije i uvažavanju klijenta.
Vještina primjene i interpretacije psihodijagnostičkih instrumenata
Odabire i primjenjuje prikladne psihodijagnostičke instrumente ovisno o potrebama radnog mjesta i klijenta.
Samostalno primjenjuje osnovne postupke statističke analize podataka.
Samostalno vrednje rezultate testiranja u skladu s psihometrijskim normama za pojedini psihodijagnostički instrument.
Razumije važnost iniciranja nabave relevantnih suvremenih psihodijagnostičkih instrumenata potrebnih za rad u području psihologije medicine rada poznajući uvjete njihove nabave.
Razumije opseg neuropsihološkog testiranja u psihologiji medicine rada te njegova ograničenja.
Vještina integracije specijaliziranih znanja iz područja psihologije, medicine i prava
Razumije važnost poštivanja i poštuje kriterije psihološkog zdravstvenog pregleda.
Razumije važnost praćenja i poznavanja važećih propisa i zakona.
Razumije nalaz relevantnih specijalista iz područja medicine i psihologije.
Primjenjuje znanja stečena na specijalističkoj edukaciji u svakodnevnom radu.
Vještina donošenja zaključka o sposobnosti
Samostalno strukturira i piše psihološki nalaz i mišljenje te daje ocjenu psihološke zdravstvene sposobnosti.
Procjenjuje i ocjenjuje psihičku zdravstvenu sposobnost s obzirom na bolesti živčanog sustava, mentalne poremećaje i poremećaje ponašanja.
Procjenjuje i ocjenjuje psihičku zdravstvenu sposobnost za radno mjesto i aktivnosti koje nisu regulirane pravilnicima.
Razumije i primjenjuje praktičan pristup u procjeni psihološke zdravstvene sposobnosti.
Komunikacijske vještine
Razlikuje poslove specijaliste psihologije medicine rada od poslova ostalih specijalista.
Surađuje učinkovito u timskom okruženju (dobra timska suradnja).
Komunicira asertivno i primjereno situaciji (asertivnost u komunikaciji).
Održava profesionalan i uvjerljiv javni nastup (javni nastup)
Sposobnost kritičkog promišljanja
Prepoznaje potrebu za supervizijom i traži ju pravodobno.
Prepoznaje potrebu za timskom konzultacijom i aktivno ju inicira.
Razlikuje situacije u kojima su kompromisi prihvatljivi od onih u kojima nisu.
Razumije ograničenja psihologije medicine rada i pravodobno traži mišljenje drugih specijalista.
Razlikuje situacije koje zahtijevaju opsežniju psihologijsku obradu i primjenjuje načelo praktičnosti.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora