Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4., podstavku 1., članku 58. stavku 1. i 2., članku 63. te članku 64. stavku 5. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/2010 – pročišćeni tekst).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1. Ocjena stanja
Zakon o socijalnoj skrbi („Narodne novine“, broj 157/2013.), je stupio na snagu 1. siječnja 2014. godine, njegove izmjene i dopune („Narodne novine“, broj 152/2014.) stupile su na snagu 1. siječnja 2015. godine, a zadnje izmjene i dopune ("Narodne novine", broj 99/2015.) stupile su na snagu 11. rujna 2015. godine. Pored suštinskih strateških promjena utemeljenih novim Zakonom o socijalnoj skrbi (u daljnjem tekstu: Zakon) sustav socijalne skrbi također prolazi strukturnu reformu administrativnog funkcioniranja. Zakonom je uvedena zajamčena minimalna naknada (u daljnjem tekstu: ZMN) koja objedinjuje četiri naknade sa socijalnom komponentom (pomoć za uzdržavanje, dvije braniteljske naknade i produženu naknadu za nezaposlene).
Objedinjavanje navedenih naknada otvorilo je mogućnost pojednostavljenja procedure administriranja, usmjeravanja i kontrole te predstavlja temelj za implementaciju projekta Jedinstvenog centra za naknade (u daljnjem tekstu: JCN) kao jedinstvene administrativne točke u odnosima građana i države na području ostvarivanja prava na naknade.
Analizom trenutnog stanja kao problemi u postupcima priznavanja prava na ZMN uočeni su: povećani troškovi postupka donošenja rješenja, troškovi dostave poštom kao i troškovi popratnih aplikacija koji su povezani s postupcima priznavanja ZMN te otežan pristup korisnicima s obzirom na lokacije administracijskih ureda povezanih s pribavljanjem propisane dokumentacije za ostvarivanje prava na ZMN. Rješavanje navedenih problema predstavlja polazište za ostvarivanje jedne administrativne točke u odnosima građana i države u obliku JCN kao transparentnog, učinkovitog, racionalnog i za korisnike pristupačnog sustava.
Osnivanje JCN je utemeljeno na Projektnom planu provedbe dugoročnih reformskih mjera fiskalne konsolidacije za razdoblje 2014. – 2016. kojeg je donijela Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: VRH) u kojem je JCN opisan kao 4. reformska mjera, zatim na Zakonu o potvrđivanju ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za projekt modernizacije sustava socijalne zaštite („Narodne novine“ Međunarodni ugovori broj 8/2014.) temeljem kojeg je VRH zaprimila sredstva od strane Međunarodne banke za obnovu i razvoj (IBRD) na teret Zajma za Projekt modernizacije sustava socijalne zaštite te Programu e-Hrvatska definiranim od strane Vlade Republike Hrvatske, kojim se želi povezati informatizacijske sustave tijela državne uprave kroz jedinstvenu informacijsko-komunikacijsku mrežu.
Ciljevi donošenja prethodno navedenog Zakona su postizanje veće transparentnosti ZMN, pojednostavljenje postupka njenog priznavanja, veća dostupnost korisnicima, smanjenje troškova korisnika uspostavom JCN te veći nadzor nad priznavanjem prava na ZMN.
Zadnjim izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj skrbi određeno je uspostavljanje JCN 1. lipnja 2016. godine čime nadležnost u provođenju postupaka priznavanja prava na ZMN sa centara za socijalnu skrb prelazi na urede državne uprave pri kojima će se uspostavljati JCN.
Zbog složenosti operativnih radnji potrebnih za uspostavu JCN u urede državne uprave izmjenama Zakona o socijalnoj skrbi navedeni datum prolongira se na 1. ožujka 2017. godine, odnosno do osiguravanja odgovarajućih organizacijskih i administrativnih uvjeta za uspostavu JCN.
2. Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom
Ovim zakonskim prijedlogom izvršit će se odgoda uspostave JCN u uredima državne uprave do uspostavljanja svih organizacijskih i administrativnih uvjeta za prebacivanje nadležnosti cjelokupnog administriranja ZMN iz centara za socijalnu skrb na urede državne uprave u kojima će biti ustrojeni JCN.
3. Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Usvajanjem ovoga zakona omogućit će se odgoda uspostave JCN u uredima državne uprave do uspostavljanja svih organizacijskih i administrativnih uvjeta za prebacivanje nadležnosti cjelokupnog administriranja ZMN iz centara za socijalnu skrb na urede državne uprave u kojima će biti ustrojeni JCN.
Ujedno će se uslijed odgode pojedinih odredbi Zakona o socijalnoj skrbi osigurati ujednačena primjena i pravna sigurnost korisnika pojedinih prava i usluga u sustavu.
III.OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske.
IV.PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno članku 159. Poslovnika Hrvatskoga sabora predlaže se donošenje ovoga zakona po hitnom postupku, s obzirom da je nužno potrebno odgoditi primjenu odredbe Zakona o socijalnoj skrbi prema kojoj je određeno uspostavljanje JNC s 01. lipnjem 2016. godine, budući da nisu osigurani odgovarajući organizacijski i administrativni uvjeti za uspostavu JCN, te bi se narušila pravna sigurnost korisnika pojedinih prava i usluga u sustavu.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA
ZAKONA O SOCIJALNOJ SKRBI
Članak 1.
U Zakonu o socijalnoj skrbi („Narodne novine“, broj: 157/13., 152/14. i 99/15.), u članku 49. stavku 2. Izmjena i dopuna Zakona o socijalnoj skrbi („Narodne novine“, broj: 99/15.), riječi „Na dan 01. lipnja 2016.“ zamjenjuju se riječima: "Na dan 01. ožujka 2017.“
Članak 2.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Članak 1.
Predmetnim člankom propisuje se odgoda uspostave JCN u uredima državne uprave do uspostavljanja svih organizacijskih i administrativnih uvjeta za prebacivanje nadležnosti cjelokupnog administriranja ZMN iz centara za socijalnu skrb na urede državne uprave u kojima će biti ustrojeni JCN.
Naime, Zakonom o socijalnoj skrbi (Narodne novine, broj 157/13., 152/14. i 99/15.) odnosno njegovim zadnjim izmjenama i dopunama je određeno uspostavljanje JCN s 1. lipnjem 2016. godine, a budući da nisu osigurani odgovarajući organizacijski i administrativni uvjeti za uspostavu JCN, odgađa se njegova uspostava do 01. ožujka 2017. godine.
Članak 2.
Predmetnim člankom određuje se stupanja na snagu Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 49.
(1) Postupci koji su pokrenuti, a nisu pravomoćno okončani do dana stupanja na snagu ovoga Zakona, dovršit će se prema propisima koji su bili na snazi u vrijeme pokretanja postupka.
(2) Na dan 1. lipnja 2016. nadležni uredi državne uprave u županiji, odnosno nadležni ured Grada Zagreba preuzimaju od nadležnih centara za socijalnu skrb nedovršene predmete u kojima se odlučuje o priznanju prava na zajamčenu minimalnu naknadu.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA
O SOCIJALNOJ SKRBI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4., podstavku 1., članku 58. stavku 1. i 2., članku 63. te članku 64. stavku 5. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/2010 – pročišćeni tekst).
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
1. Ocjena stanja
Zakon o socijalnoj skrbi („Narodne novine“, broj 157/2013.), je stupio na snagu 1. siječnja 2014. godine, njegove izmjene i dopune („Narodne novine“, broj 152/2014.) stupile su na snagu 1. siječnja 2015. godine, a zadnje izmjene i dopune ("Narodne novine", broj 99/2015.) stupile su na snagu 11. rujna 2015. godine. Pored suštinskih strateških promjena utemeljenih novim Zakonom o socijalnoj skrbi (u daljnjem tekstu: Zakon) sustav socijalne skrbi također prolazi strukturnu reformu administrativnog funkcioniranja. Zakonom je uvedena zajamčena minimalna naknada (u daljnjem tekstu: ZMN) koja objedinjuje četiri naknade sa socijalnom komponentom (pomoć za uzdržavanje, dvije braniteljske naknade i produženu naknadu za nezaposlene).
Objedinjavanje navedenih naknada otvorilo je mogućnost pojednostavljenja procedure administriranja, usmjeravanja i kontrole te predstavlja temelj za implementaciju projekta Jedinstvenog centra za naknade (u daljnjem tekstu: JCN) kao jedinstvene administrativne točke u odnosima građana i države na području ostvarivanja prava na naknade.
Analizom trenutnog stanja kao problemi u postupcima priznavanja prava na ZMN uočeni su: povećani troškovi postupka donošenja rješenja, troškovi dostave poštom kao i troškovi popratnih aplikacija koji su povezani s postupcima priznavanja ZMN te otežan pristup korisnicima s obzirom na lokacije administracijskih ureda povezanih s pribavljanjem propisane dokumentacije za ostvarivanje prava na ZMN. Rješavanje navedenih problema predstavlja polazište za ostvarivanje jedne administrativne točke u odnosima građana i države u obliku JCN kao transparentnog, učinkovitog, racionalnog i za korisnike pristupačnog sustava.
Osnivanje JCN je utemeljeno na Projektnom planu provedbe dugoročnih reformskih mjera fiskalne konsolidacije za razdoblje 2014. – 2016. kojeg je donijela Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: VRH) u kojem je JCN opisan kao 4. reformska mjera, zatim na Zakonu o potvrđivanju ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za projekt modernizacije sustava socijalne zaštite („Narodne novine“ Međunarodni ugovori broj 8/2014.) temeljem kojeg je VRH zaprimila sredstva od strane Međunarodne banke za obnovu i razvoj (IBRD) na teret Zajma za Projekt modernizacije sustava socijalne zaštite te Programu e-Hrvatska definiranim od strane Vlade Republike Hrvatske, kojim se želi povezati informatizacijske sustave tijela državne uprave kroz jedinstvenu informacijsko-komunikacijsku mrežu.
Ciljevi donošenja prethodno navedenog Zakona su postizanje veće transparentnosti ZMN, pojednostavljenje postupka njenog priznavanja, veća dostupnost korisnicima, smanjenje troškova korisnika uspostavom JCN te veći nadzor nad priznavanjem prava na ZMN.
Zadnjim izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj skrbi određeno je uspostavljanje JCN 1. lipnja 2016. godine čime nadležnost u provođenju postupaka priznavanja prava na ZMN sa centara za socijalnu skrb prelazi na urede državne uprave pri kojima će se uspostavljati JCN.
Zbog složenosti operativnih radnji potrebnih za uspostavu JCN u urede državne uprave izmjenama Zakona o socijalnoj skrbi navedeni datum prolongira se na 1. ožujka 2017. godine, odnosno do osiguravanja odgovarajućih organizacijskih i administrativnih uvjeta za uspostavu JCN.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
2. Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom
Ovim zakonskim prijedlogom izvršit će se odgoda uspostave JCN u uredima državne uprave do uspostavljanja svih organizacijskih i administrativnih uvjeta za prebacivanje nadležnosti cjelokupnog administriranja ZMN iz centara za socijalnu skrb na urede državne uprave u kojima će biti ustrojeni JCN.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
3. Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Usvajanjem ovoga zakona omogućit će se odgoda uspostave JCN u uredima državne uprave do uspostavljanja svih organizacijskih i administrativnih uvjeta za prebacivanje nadležnosti cjelokupnog administriranja ZMN iz centara za socijalnu skrb na urede državne uprave u kojima će biti ustrojeni JCN.
Ujedno će se uslijed odgode pojedinih odredbi Zakona o socijalnoj skrbi osigurati ujednačena primjena i pravna sigurnost korisnika pojedinih prava i usluga u sustavu.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
III.OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
IV.PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno članku 159. Poslovnika Hrvatskoga sabora predlaže se donošenje ovoga zakona po hitnom postupku, s obzirom da je nužno potrebno odgoditi primjenu odredbe Zakona o socijalnoj skrbi prema kojoj je određeno uspostavljanje JNC s 01. lipnjem 2016. godine, budući da nisu osigurani odgovarajući organizacijski i administrativni uvjeti za uspostavu JCN, te bi se narušila pravna sigurnost korisnika pojedinih prava i usluga u sustavu.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
ZAKONA O SOCIJALNOJ SKRBI
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 1.
U Zakonu o socijalnoj skrbi („Narodne novine“, broj: 157/13., 152/14. i 99/15.), u članku 49. stavku 2. Izmjena i dopuna Zakona o socijalnoj skrbi („Narodne novine“, broj: 99/15.), riječi „Na dan 01. lipnja 2016.“ zamjenjuju se riječima: "Na dan 01. ožujka 2017. “
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 2.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 1.
Predmetnim člankom propisuje se odgoda uspostave JCN u uredima državne uprave do uspostavljanja svih organizacijskih i administrativnih uvjeta za prebacivanje nadležnosti cjelokupnog administriranja ZMN iz centara za socijalnu skrb na urede državne uprave u kojima će biti ustrojeni JCN.
Naime, Zakonom o socijalnoj skrbi (Narodne novine, broj 157/13., 152/14. i 99/15.) odnosno njegovim zadnjim izmjenama i dopunama je određeno uspostavljanje JCN s 1. lipnjem 2016. godine, a budući da nisu osigurani odgovarajući organizacijski i administrativni uvjeti za uspostavu JCN, odgađa se njegova uspostava do 01. ožujka 2017. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 2.
Predmetnim člankom određuje se stupanja na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 49.
(1) Postupci koji su pokrenuti, a nisu pravomoćno okončani do dana stupanja na snagu ovoga Zakona, dovršit će se prema propisima koji su bili na snazi u vrijeme pokretanja postupka.
(2) Na dan 1. lipnja 2016. nadležni uredi državne uprave u županiji, odnosno nadležni ured Grada Zagreba preuzimaju od nadležnih centara za socijalnu skrb nedovršene predmete u kojima se odlučuje o priznanju prava na zajamčenu minimalnu naknadu.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku