1. STRUČNI NOSITELJ: Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
2. POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1. prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona (EU) III. kvartal 2025. godine
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
U okviru postupka pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD), 13. prosinca 2024. na plenarnoj sjednici Radne skupine za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama, usvojeno je Izvješće 2. faze evaluacije Republike Hrvatske u odnosu na Konvenciju OECD o borbi protiv podmićivanja stranih javnih službenika u međunarodnim poslovnim transakcijama. Izvješće sadrži preporuke koje Republike Hrvatska mora adresirati kao preduvjet za pozitivnu ocjenu o spremnosti i sposobnosti Republike Hrvatske za provedbu instrumenata OECD-a iz nadležnosti ove Radne skupine.
Prva od preporuka koje se odnose na Kazneni zakon (,,Narodne novine“, br. 125/11, 144/12, 56/15, 61/15-ispravak, 101/17, 118/18, 126/19, 84/21, 114/22, 114/23 i 36/24) zahtjeva revidiranje zakonskog opis kaznenog djela podmićivanja zastupnika iz članka 339. Kaznenog zakona, kako bi se u inkriminaciju uključilo podmićivanje radi obavljanja radnje različite od glasanja, uključujući suzdržavanje i odsustvo s glasovanja, kao i davanje i suzdržavanje od davanja određenih izjava u zakonodavnim raspravama.
Druga preporuka iz Izvješća 2. faze evaluacije Republike Hrvatske odnosi se na propisivanje postupanja nad kojima Republika Hrvatska ima jurisdikciju u pogledu pravnih osoba. Sukladno Aneksu I.B.4 uz Preporuku OECD za daljnju borbu protiv podmićivanja stranih javnih službenika (2021.), države članice trebale bi osigurati da mogu izvršavati odgovarajuću jurisdikciju nad pravnim osobama bez obzira na to imaju li jurisdikciju nad fizičkom osobom koja je počinila kazneno djelo.
Slijedom navedenog, Nacrtom prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona predložit će se izmjene i dopune zakonskog opisa kaznenog djela podmićivanja zastupnika (članak 339. Kaznenog zakona), kao i načela aktivnog personaliteta iz članka 14. Kaznenog zakona, radi adresiranja navedenih preporuka Radne skupine za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama.
Nadalje, u lipnju 2024. donesena je Direktiva (EU) 2024/1712 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Direktive 2011/36/EU o sprečavanju i suzbijanju trgovanja ljudima i zaštiti njegovih žrtava. Rok za transpoziciju navedene Direktive je 15. srpnja 2026.godine. Kazneno djelo trgovanja ljudima iz članka 106. Kaznenog zakona potrebno je uskladiti sa zahtjevima predmetne Direktive, stoga će se predložiti odgovarajuće izmjene i dopune zakonskog opisa navedenog kaznenog djela.
Zaključno, Nacrtom prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona uvest će se odgovornost za kaznena djela počinjena umjetnom inteligencijom, uključujući potpuno automatiziranim vozilima.
Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona postići će se daljnja usklađenost kaznenog zakonodavstva sa standardima OECD-a u području suzbijanja podmićivanja stranih javnih službenika u međunarodnim poslovnim transakcijama. Ujedno će se ispuniti dvije preporuke iz Izvješća druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina OECD-a za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama. Ispunjavanje navedenih preporuka je preduvjet za pozitivnu ocjenu o spremnosti i sposobnosti Republike Hrvatske za provedbu instrumenata OECD-a iz nadležnosti Radne skupine za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama.
Također će se postići usklađenost nacionalnog kaznenog zakonodavstva s Direktivom (EU) 2024/1712 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Direktive 2011/36/EU o sprečavanju i suzbijanju trgovanja ljudima i zaštiti njegovih žrtava te unaprijediti kaznenopravna zaštita od trgovanja ljudima.
Zaključno, uvest će se odgovornost za kaznena djela počinjena umjetnom inteligencijom, uključujući potpuno automatiziranim vozilima.
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
1. STRUČNI NOSITELJ: Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
2. POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
2.1. prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona (EU) III. kvartal 2025. godine
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
U okviru postupka pristupanja Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD), 13. prosinca 2024. na plenarnoj sjednici Radne skupine za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama, usvojeno je Izvješće 2. faze evaluacije Republike Hrvatske u odnosu na Konvenciju OECD o borbi protiv podmićivanja stranih javnih službenika u međunarodnim poslovnim transakcijama. Izvješće sadrži preporuke koje Republike Hrvatska mora adresirati kao preduvjet za pozitivnu ocjenu o spremnosti i sposobnosti Republike Hrvatske za provedbu instrumenata OECD-a iz nadležnosti ove Radne skupine.
Prva od preporuka koje se odnose na Kazneni zakon (,,Narodne novine“, br. 125/11, 144/12, 56/15, 61/15-ispravak, 101/17, 118/18, 126/19, 84/21, 114/22, 114/23 i 36/24) zahtjeva revidiranje zakonskog opis kaznenog djela podmićivanja zastupnika iz članka 339. Kaznenog zakona, kako bi se u inkriminaciju uključilo podmićivanje radi obavljanja radnje različite od glasanja, uključujući suzdržavanje i odsustvo s glasovanja, kao i davanje i suzdržavanje od davanja određenih izjava u zakonodavnim raspravama.
Druga preporuka iz Izvješća 2. faze evaluacije Republike Hrvatske odnosi se na propisivanje postupanja nad kojima Republika Hrvatska ima jurisdikciju u pogledu pravnih osoba. Sukladno Aneksu I.B.4 uz Preporuku OECD za daljnju borbu protiv podmićivanja stranih javnih službenika (2021.), države članice trebale bi osigurati da mogu izvršavati odgovarajuću jurisdikciju nad pravnim osobama bez obzira na to imaju li jurisdikciju nad fizičkom osobom koja je počinila kazneno djelo.
Slijedom navedenog, Nacrtom prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona predložit će se izmjene i dopune zakonskog opisa kaznenog djela podmićivanja zastupnika (članak 339. Kaznenog zakona), kao i načela aktivnog personaliteta iz članka 14. Kaznenog zakona, radi adresiranja navedenih preporuka Radne skupine za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama.
Nadalje, u lipnju 2024. donesena je Direktiva (EU) 2024/1712 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Direktive 2011/36/EU o sprečavanju i suzbijanju trgovanja ljudima i zaštiti njegovih žrtava. Rok za transpoziciju navedene Direktive je 15. srpnja 2026.godine. Kazneno djelo trgovanja ljudima iz članka 106. Kaznenog zakona potrebno je uskladiti sa zahtjevima predmetne Direktive, stoga će se predložiti odgovarajuće izmjene i dopune zakonskog opisa navedenog kaznenog djela.
Zaključno, Nacrtom prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona uvest će se odgovornost za kaznena djela počinjena umjetnom inteligencijom, uključujući potpuno automatiziranim vozilima.
Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona postići će se daljnja usklađenost kaznenog zakonodavstva sa standardima OECD-a u području suzbijanja podmićivanja stranih javnih službenika u međunarodnim poslovnim transakcijama. Ujedno će se ispuniti dvije preporuke iz Izvješća druge faze evaluacije Republike Hrvatske, koje je usvojila Radna skupina OECD-a za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama. Ispunjavanje navedenih preporuka je preduvjet za pozitivnu ocjenu o spremnosti i sposobnosti Republike Hrvatske za provedbu instrumenata OECD-a iz nadležnosti Radne skupine za suzbijanje podmićivanja u međunarodnim poslovnim transakcijama.
Također će se postići usklađenost nacionalnog kaznenog zakonodavstva s Direktivom (EU) 2024/1712 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Direktive 2011/36/EU o sprečavanju i suzbijanju trgovanja ljudima i zaštiti njegovih žrtava te unaprijediti kaznenopravna zaštita od trgovanja ljudima.
Zaključno, uvest će se odgovornost za kaznena djela počinjena umjetnom inteligencijom, uključujući potpuno automatiziranim vozilima.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
3. IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE
4. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: MINISTAR
Damir Habijan
Datum: 04. lipnja 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PRAVOSUĐA, UPRAVE I DIGITALNE TRANSFORMACIJE