E-SAVJETOVANJA

Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt
Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt

Preuzmi Word dokumentOstali dokumenti


  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

 OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

1.OPĆE INFORMACIJE

 

1.1.

Stručni nositelj:

Ministarstvo financija

1.2.

Naziv propisa:

Nacrt prijedloga zakona o izmjeni Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza

1.3.

Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:

Da/Ne:

Ne

Naziv akta:

 

Opis mjere:

1.4.

Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije

Da/Ne:

Da

Naziv pravne stečevine:

Direktiva Vijeća (EU) 2023/2226 od 17. listopada 2023. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja

Uredba Vijeća (EU) 2025/517 od 11. ožujka 2025. o izmjeni Uredbe (EU) br. 904/2010 o administrativnoj suradnji i suzbijanju prijevare u području poreza na dodanu vrijednost potrebnih u digitalno doba  

Direktiva Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA

2.1.

Zakon o administrativnoj suradnji potrebno je uskladiti s Direktivom Vijeća (EU) 2023/2226 od 17. listopada 2023. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja,   Direktivom Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja te osigurati provedbu Uredbe Vijeća (EU) 2025/517 od 11. ožujka 2025. o izmjeni Uredbe (EU) br. 904/2010 o administrativnoj suradnji i suzbijanju prijevare u području poreza na dodanu vrijednost potrebnih u digitalno doba  u skladu s obvezama koje je Republika Hrvatska preuzela na temelju punopravnog članstva u Europskoj uniji.

Novi modeli poslovanja brzo se razvijaju i postojeće odredbe Direktive 2011/16/EU nisu dostatne u smislu ispunjavanja cilja administrativne suradnje. Konkretno, u okviru razmjene informacija nije obuhvaćena pojava alternativnih sredstava plaćanja i ulaganja, kao što je kriptoimovina. Ulaganje u kriptoimovinu posljedično dovodi do novih rizika utaje poreza, s obzirom da je  posljednjih godina zabilježen brzi rast tržišta kriptoimovine, a prije donošenja Direktive Vijeća (EU) 2023/2226 nije bilo omogućeno poreznim tijelima prikupljanje i razmjena informacija koje bi im bile potrebne za oporezivanje prihoda od kriptoimovine.

Budući da kriptovalute do sad  nisu obuhvaćene automatskom razmjenom informacija te novac koji se drži u takvim elektroničkim instrumentima ostaje izvan sustava oporezivanja,  uvođenje automatske razmjene informacija o kriptoimovini kako na EU tako i na globalnoj razini predstavlja temeljni instrument za povećanje porezne transparentnosti i borbe protiv poreznih prijevara i utaja.  EU kontinuirano zagovara koordinirani pristup s OECD-om u cilju  povećanja učinkovitosti razmjene informacija i smanjivanja administrativnog opterećenja. Stoga je važno osigurati dosljednost između međunarodnih pravila OECD-a i EU-a što je rezultiralo unošenjem pravila  dogovorenih na OECD razini koja se odnose na razmjenu informacija o kriptoimovini u  Direktivu 2011/16/EU.

Nadalje, u okviru međunarodnih inicijativa postignut je sporazum o smanjenju porezne osnovice i premještanja dobiti (BEPS) koji su postigle članice  OECD/G20 Uključivog okvira (u daljnjem tekstu OECD/G20 IF). OECD je već razvio standardni predložak (GloBE Information Return ili GIR). Kako bi osigurala jedinstveni pristup u provedbi Globalnog modela pravila protiv smanjena porezne osnovice, EU je donio  Direktivu Vijeća (EU) 2022/2523 od 14. prosinca 2022. o osiguravanju globalne minimalne razine oporezivanja za skupine multinacionalnih poduzeća i velike domaće skupine u Europskoj uniji (dalje u tekstu: Direktiva o Stupu 2) kojom je implementiran  standardni predložak (GloBE Information Return ili GIR).

Direktiva o stupu 2 slijedi Globalni model pravila protiv smanjena porezne osnovice (Stup 2) (Model pravila OECD-a) dogovoren između članica OECD/G20 IF,  14. prosinca 2021. te  uvodi minimalnu razinu oporezivanja dobiti multinacionalnih poduzeća (dalje u tekstu: MNP) odnosno pravilo o uključivanju dobiti i pravilo o prenisko oporezivanoj dobiti.  Također,  omogućuje državama članicama uvođenje kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza. Članak 44. Direktive o Stupu 2, sastavnim subjektima MNP-a propisuje obvezu podnošenja prijave s informacijama o dopunskom porezu ili  obvezu obavješćivanja (notifikacije).

 Kako bi se omogućila provedba članka 44. Direktive o Stupu 2, EU je  donijela   Direktivu Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji i u području oporezivanja kojom se prenosi standardni predložak GIR u skladu s obvezom podnošenja podataka o dopunskom porezu.

2.2.

 Izvor podataka:

 

Izvješće Europskog revizorskog suda od 26. siječnja 2021. u kojem se navodi da je pravni okvir Direktive 2011/16/EU čvrst, ali je potrebno ojačati neke odredbe kako bi se iskoristio puni potencijal razmjene informacija i podigla njena učinkovitost u cilju borbe protiv poreznih prijevara i utaja te podizanja transparentnosti dovelo je do preispitivanja postojećeg sustava automatske razmjene informacija u cilju njegovog poboljšanja što je rezultiralo donošenjem Direktive  Vijeća (EU) 2023/2226. Ovom direktivom se  proširuje predmetni obuhvat razmjene informacija o kriptoimovini kako bi se podigla učinkovitost borbe protiv poreznih prijevara, utaja i izbjegavanja plaćanja poreza.

 Nadalje, na temelju Direktive Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja u pravo EU-a se prenosi standardni predložak GIR u skladu s obvezom podnošenja podataka o dopunskom porezu iz članka 44. Direktive o Stupu 2.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

3.UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA

3.1.

Opis posebnog cilja

 

Cilj izmjene Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza je

- proširiti automatsku razmjenu informacija na kriptoimovinu, elektronički novac, neskrbničke dividende, prethodna porezna mišljenja s prekograničnim učinkom koja se odnose na fizičke osobe ako je iznos transakcije iznad 1,5 milijuna eura u cilju borbe protiv poreznih prijevara i evazije te podizanja transparentnosti o prihodima.

- na temelju obveznog podnošenja informacija o dopunskom porezu omogućiti provedbu odgovarajuće procjene rizika, evaluacija ispravnosti porezne obveze te praćenje primjenjuju li skupine MNP-a i velike domaće skupine ispravno utvrđena pravila u Direktivi o Stupu

3.2.

Opis svrhe propisa

 

Svrha  izmjena Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza je usklađivanje s pravnom stečevinom EU-a u području administrativne suradnje u području poreza kako bi se osigurao pravni okvir ne temelju kojeg će izvještajni pružatelji usluga povezanih s kripto imovnom moći ispuniti zahtjeve za izvješćivanjem i provesti postupke dubinske analize za pojedinačne korisnike kriptoimovine i za subjekte korisnike kriptoimovine. Također, osigurat će se zakonodavni okvir za automatsku razmjena informacija o prethodnim poreznim mišljenjima s prekograničnim učinkom koja se odnose na fizičke osobe ako je iznos transakcije iznad 1,5 milijuna eura te automatska razmjena informacija o neskrbničkim dividendama.

 Također, svrha je propisivanje pravnog okvira za automatsku razmjenu podatka o prijavama s informacijama o  dopunskom porezu kako bi porezne uprave provele odgovarajuću procjenu rizika, evaluirale ispravnost porezne obveze i pratile primjenjuju li skupine MNP-a i velike domaće skupine ispravno utvrđena pravila u Direktivi o Stupu 2.

3.3.

Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja

 

Cilj koji se želi postići ostvaruje se isključivo normativnim rješenjem, budući da je za provođenje dubinske analize klijenata i pravila izvješćivanja potrebno osigurati  pravni okvir. Navedeni ishod nije moguće postići nenormativnim rješenjem.

3.4.

Izvor podataka:

 

Izvješće Europskog revizorskog suda od 26. siječnja 2021. u kojem se navodi da je pravni okvir Direktive 2011/16/EU čvrst, ali je potrebno ojačati neke odredbe kako bi se iskoristio puni potencijal razmjene informacija i podigla njena učinkovitost u cilju borbe protiv poreznih prijevara i utaja te podizanja transparentnosti dovelo je do preispitivanja postojećeg sustava automatske razmjene informacija u cilju njegovog poboljšanja što je rezultiralo donošenjem Direktive  Vijeća (EU) 2023/2226. Ovom direktivom se  proširuje predmetni obuhvat razmjene informacija o kriptoimovini kako bi se podigla učinkovitost borbe protiv poreznih prijevara, utaja i izbjegavanja plaćanja poreza.

Direktiva Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja kojom se u pravo EU-a  prenosi standardni predložak GIR u skladu s obvezom podnošenja podataka o dopunskom porezu iz članka 44. Direktive o Stupu 2.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

4.UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA

4.1.

Posebni cilj:

Cilj izmjene Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza je:

- proširiti automatsku razmjenu informacija na kriptoimovinu, elektronički novac, neskrbničke dividende, prethodna porezna mišljenja s prekograničnim učinkom koja se odnose na fizičke osobe ako je iznos transakcije iznad 1,5 milijuna eura u cilju borbe protiv poreznih prijevara i evazije te podizanja transparentnosti o prihodima.

- na temelju obveznog podnošenja informacija o dopunskom porezu omogućit će se  provedba odgovarajuće procjene rizika, evaluacija ispravnosti porezne obveze te praćenje primjenjuju li skupine MNP-a i velike domaće skupine ispravno utvrđena pravila u Direktivi o Stupu 2.

4.1.1.

Učinci na gospodarstvo:

Adresati:

 

Obveza prijavljivanja prihoda  ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu omogućit će prikupljanje šireg skupa informacija koje će se koristiti u porezne svrhe, podići transparentnost prihoda ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu.  Nadalje, razmjena informacija o prijavama s dopunskim porezom doprinijet će borbi protiv smanjenja porezne osnovice i premještanja dobiti.

Proširenje automatske razmjene informacija će pridonijeti pozitivnoj percepciji načela pravednosti u oporezivanju i pravednoj raspodjeli poreznog tereta što u širem smislu ima pozitivan utjecaj na gospodarstvo.

Nadalje, proširenje automatske razmjene informacija imat će utjecaj na konkurentnost gospodarstva, odnosno na  poslovno okruženje u kontekstu  razvijanja novih proizvoda, usluga i naprednih tehnologija, što će doprinijeti uklanjanju prepreka za razmjenu usluga, rada i kapitala prvenstveno na tržištu financijskih usluga te u konačnici pozitivan utjecaj na gospodarstvo

Očekuje se i utjecaj na  funkcioniranje tržišta i tržišnog natjecanja koje uključuje dostupnost kapitala i financijskih instrumenata, djelovanje na regulirane djelatnosti pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom, uklanjanje diskriminirajućeg položaja ulaganja u tradicionalne oblike držanja financijske imovine.

Izvještajni pružatelji usluga povezanih s kripto imovinom

Izvještajne financijske institucije

Multinacionalna poduzeća

 

4.1.2.

Učinci na održivi razvoj:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.

Nisu utvrđeni adresati.

4.1.3.

Učinci na socijalnu skrb:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.

Nisu utvrđeni adresati.

4.1.4.

Učinci na zaštitu ljudskih prava:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.

Nisu utvrđeni adresati.

4.1.5.

Učinci na druga područja:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na druga područja.

Nisu utvrđeni adresati.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA

5.1.

Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:

 

Uvođenje obveze prijavljivanja prihoda  ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu omogućit će  prikupljanje šireg skupa informacija koje će se koristiti u porezne svrhe, podići transparentnost prihoda ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu. Također, razmjena informacija o prijavama s dopunskim porezom doprinijet će borbi protiv smanjenja porezne osnovice i premještanja dobiti.

Proširenje predmetnog obuhvata automatske razmjene informacija pridonijet će i pozitivnoj percepciji načela pravednosti u oporezivanu i pravednoj raspodjeli poreznog tereta što u širem smislu ima pozitivan utjecaj na gospodarstvo.

Uvođenje automatske razmjene informacija o kripotimovini i elektroničkom novcu zahtijevat će određene prilagodbe informatičkog sustava kod pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom i kreditnih institucija te određene administrativne troškove radi prilagodbe procedura potrebnih za provedbu dubinske analize klijenata i pravila izvješćivanja. Također, uvođenje automatske razmjene informacija o dopunskom porezu utjecat će na troškove prilagodbe informatičkog sustava i administrativnih procedura kod sastavnih subjekata multinacionalnih poduzeća.

5.2.

Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:

 

Nije utvrđen izravan učinak u području održivog razvoja.

5.3.

Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:

 

Nije utvrđen izravan učinak u području socijalne skrbi.

5.4.

Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:

 

Nije utvrđen izravan učinak u području zaštite ljudskih prava.

5.5.

Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:

 

Nije utvrđen izravan učinak u drugim područjima.

5.6.

Izvor podataka:

 

Izvješće Europskog revizorskog suda od 26. siječnja 2021. u kojem se navodi da je pravni okvir Direktive 2011/16/EU čvrst, ali je potrebno ojačati neke odredbe kako bi se iskoristio puni potencijal razmjene informacija i podigla njena učinkovitost u cilju borbe protiv poreznih prijevara i utaja te podizanja transparentnosti dovelo je do preispitivanja postojećeg sustava automatske razmjene informacija u cilju njegovog poboljšanja što je rezultiralo donošenjem Direktive  Vijeća (EU) 2023/2226. Ovom direktivom se  proširuje predmetni obuhvat razmjene informacija o kriptoimovini kako bi se podigla učinkovitost borbe protiv poreznih prijevara, utaja i izbjegavanja plaćanja poreza.

 

Direktiva Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja kojom se u pravo EU-a  prenosi standardni predložak GIR u skladu s obvezom podnošenja podataka o dopunskom porezu iz članka 44. Direktive o Stupu 2.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

6.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE

6.1.

Savjetovanje:

6.2.

Konzultacije:

 O Obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa provedene su konzultacije s Uredom za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske i nadležnim ministarstvima (Ministarstvo gospodarstva i Ministarstvo vanjskih i europskih poslova).

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

7.ZAKLJUČAK

7.1.

Pozitivni učinci:

Obveza prijavljivanja prihoda  ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu omogućit će prikupljanje šireg skupa informacija koje će se koristiti u porezne svrhe, podići transparentnost prihoda ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu.  Nadalje,  razmjena informacija o prijavama s dopunskim porezom doprinijet će borbi protiv smanjenja porezne osnovice i premještanja dobiti.

Proširenje automatske razmjene informacija će pridonijeti  pozitivnoj percepciji načela pravednosti u oporezivanju i pravednoj raspodjeli poreznog tereta što u širem smislu ima pozitivan utjecaj na gospodarstvo.

 

Negativni učinci:

Nisu utvrđeni značajniji negativni učinci.

Uvođenje automatske razmjene informacija o kripotimovini i elektroničkom novcu zahtijevat će određene prilagodbe informatičkog sustava kod pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom i kreditnih institucija te određene administrativne troškove radi prilagodbe procedura potrebnih za provedbu dubinske analize klijenata i pravila izvješćivanja.

Također, uvođenje automatske razmjene informacija o dopunskom porezu utjecat će na troškove prilagodbe informatičkog sustava i administrativnih procedura kod sastavnih subjekata multinacionalnih poduzeća.

7.2.

Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:

Na temelju automatske razmjene informacija o kriptoimovini, elektroničkom novcu, ne skrbničkim dividendama, prethodnim poreznim mišljenjima s prekograničnim učinkom koja se odnose na fizičke osobe ako je iznos transakcije iznad 1,5 milijuna eura, omogućit će se podizanje učinkovitosti borbe protiv poreznih prijevara i evazije te podizanja transparentnosti o prihodima.

Nadalje, na temelju razmjene informacija o dopunskom porezu omogućit će se pravedniji sustav oporezivanja dobiti jer se uvodi  dodatni instrument u borbi protiv smanjenja porezne osnovice i premještanja dobiti jer će omogućiti provedbu procjene rizika, evaluaciju ispravnosti porezne obveze te praćenje primjenjuju li skupine MNP-a i velike domaće skupine ispravno utvrđena pravila u Direktivi o Stupu 2.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

8. PRILOZI

8.1

Dokumenti u prilogu:

 

Nema priloga

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA

 

Potpis: potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija

                                       dr. sc. Marko Primorac

 

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor





Copyright © 2025 Ministarsto pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, Ured za zakonodavstvo. Izjava o pristupačnosti.