Nacrt prijedloga zakona o izmjeni Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine:
Direktiva Vijeća (EU) 2023/2226 od 17. listopada 2023. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja
Uredba Vijeća (EU) 2025/517 od 11. ožujka 2025. o izmjeni Uredbe (EU) br. 904/2010 o administrativnoj suradnji i suzbijanju prijevare u području poreza na dodanu vrijednost potrebnih u digitalno doba
Direktiva Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja
2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Zakon o administrativnoj suradnji potrebno je uskladiti s Direktivom Vijeća (EU) 2023/2226 od 17. listopada 2023. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja, Direktivom Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja te osigurati provedbu Uredbe Vijeća (EU) 2025/517 od 11. ožujka 2025. o izmjeni Uredbe (EU) br. 904/2010 o administrativnoj suradnji i suzbijanju prijevare u području poreza na dodanu vrijednost potrebnih u digitalno doba u skladu s obvezama koje je Republika Hrvatska preuzela na temelju punopravnog članstva u Europskoj uniji.
Novi modeli poslovanja brzo se razvijaju i postojeće odredbe Direktive 2011/16/EU nisu dostatne u smislu ispunjavanja cilja administrativne suradnje. Konkretno, u okviru razmjene informacija nije obuhvaćena pojava alternativnih sredstava plaćanja i ulaganja, kao što je kriptoimovina. Ulaganje u kriptoimovinu posljedično dovodi do novih rizika utaje poreza, s obzirom da je posljednjih godina zabilježen brzi rast tržišta kriptoimovine, a prije donošenja Direktive Vijeća (EU) 2023/2226 nije bilo omogućeno poreznim tijelima prikupljanje i razmjena informacija koje bi im bile potrebne za oporezivanje prihoda od kriptoimovine.
Budući da kriptovalute do sad nisu obuhvaćene automatskom razmjenom informacija te novac koji se drži u takvim elektroničkim instrumentima ostaje izvan sustava oporezivanja, uvođenje automatske razmjene informacija o kriptoimovini kako na EU tako i na globalnoj razini predstavlja temeljni instrument za povećanje porezne transparentnosti i borbe protiv poreznih prijevara i utaja. EU kontinuirano zagovara koordinirani pristup s OECD-om u cilju povećanja učinkovitosti razmjene informacija i smanjivanja administrativnog opterećenja. Stoga je važno osigurati dosljednost između međunarodnih pravila OECD-a i EU-a što je rezultiralo unošenjem pravila dogovorenih na OECD razini koja se odnose na razmjenu informacija o kriptoimovini u Direktivu 2011/16/EU.
Nadalje, u okviru međunarodnih inicijativa postignut je sporazum o smanjenju porezne osnovice i premještanja dobiti (BEPS) koji su postigle članice OECD/G20 Uključivog okvira (u daljnjem tekstu OECD/G20 IF). OECD je već razvio standardni predložak (GloBE Information Return ili GIR). Kako bi osigurala jedinstveni pristup u provedbi Globalnog modela pravila protiv smanjena porezne osnovice, EU je donio Direktivu Vijeća (EU) 2022/2523 od 14. prosinca 2022. o osiguravanju globalne minimalne razine oporezivanja za skupine multinacionalnih poduzeća i velike domaće skupine u Europskoj uniji (dalje u tekstu: Direktiva o Stupu 2) kojom je implementiran standardni predložak (GloBE Information Return ili GIR).
Direktiva o stupu 2 slijedi Globalni model pravila protiv smanjena porezne osnovice (Stup 2) (Model pravila OECD-a) dogovoren između članica OECD/G20 IF, 14. prosinca 2021. te uvodi minimalnu razinu oporezivanja dobiti multinacionalnih poduzeća (dalje u tekstu: MNP) odnosno pravilo o uključivanju dobiti i pravilo o prenisko oporezivanoj dobiti. Također, omogućuje državama članicama uvođenje kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza. Članak 44. Direktive o Stupu 2, sastavnim subjektima MNP-a propisuje obvezu podnošenja prijave s informacijama o dopunskom porezu ili obvezu obavješćivanja (notifikacije).
Kako bi se omogućila provedba članka 44. Direktive o Stupu 2, EU je donijela Direktivu Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji i u području oporezivanja kojom se prenosi standardni predložak GIR u skladu s obvezom podnošenja podataka o dopunskom porezu.
2.2.
Izvor podataka:
Izvješće Europskog revizorskog suda od 26. siječnja 2021. u kojem se navodi da je pravni okvir Direktive 2011/16/EU čvrst, ali je potrebno ojačati neke odredbe kako bi se iskoristio puni potencijal razmjene informacija i podigla njena učinkovitost u cilju borbe protiv poreznih prijevara i utaja te podizanja transparentnosti dovelo je do preispitivanja postojećeg sustava automatske razmjene informacija u cilju njegovog poboljšanja što je rezultiralo donošenjem Direktive Vijeća (EU) 2023/2226. Ovom direktivom se proširuje predmetni obuhvat razmjene informacija o kriptoimovini kako bi se podigla učinkovitost borbe protiv poreznih prijevara, utaja i izbjegavanja plaćanja poreza.
Nadalje, na temelju Direktive Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja u pravo EU-a se prenosi standardni predložak GIR u skladu s obvezom podnošenja podataka o dopunskom porezu iz članka 44. Direktive o Stupu 2.
3.UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj izmjene Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza je
-proširiti automatsku razmjenu informacija na kriptoimovinu, elektronički novac, neskrbničke dividende, prethodna porezna mišljenja s prekograničnim učinkom koja se odnose na fizičke osobe ako je iznos transakcije iznad 1,5 milijuna eura u cilju borbe protiv poreznih prijevara i evazije te podizanja transparentnosti o prihodima.
- na temelju obveznog podnošenja informacija o dopunskom porezu omogućiti provedbu odgovarajuće procjene rizika, evaluacija ispravnosti porezne obveze te praćenje primjenjuju li skupine MNP-a i velike domaće skupine ispravno utvrđena pravila u Direktivi o Stupu
3.2.
Opis svrhe propisa
Svrha izmjena Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza je usklađivanje s pravnom stečevinom EU-a u području administrativne suradnje u području poreza kako bi se osigurao pravni okvir ne temelju kojeg će izvještajni pružatelji usluga povezanih s kripto imovnom moći ispuniti zahtjeve za izvješćivanjem i provesti postupke dubinske analize za pojedinačne korisnike kriptoimovine i za subjekte korisnike kriptoimovine. Također, osigurat će se zakonodavni okvir za automatsku razmjena informacija o prethodnim poreznim mišljenjima s prekograničnim učinkom koja se odnose na fizičke osobe ako je iznos transakcije iznad 1,5 milijuna eura te automatska razmjena informacija o neskrbničkim dividendama.
Također, svrha je propisivanje pravnog okvira za automatsku razmjenu podatka o prijavama s informacijama o dopunskom porezu kako bi porezne uprave provele odgovarajuću procjenu rizika, evaluirale ispravnost porezne obveze i pratile primjenjuju li skupine MNP-a i velike domaće skupine ispravno utvrđena pravila u Direktivi o Stupu 2.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići ostvaruje se isključivo normativnim rješenjem, budući da je za provođenje dubinske analize klijenata i pravila izvješćivanja potrebno osigurati pravni okvir. Navedeni ishod nije moguće postići nenormativnim rješenjem.
3.4.
Izvor podataka:
Izvješće Europskog revizorskog suda od 26. siječnja 2021. u kojem se navodi da je pravni okvir Direktive 2011/16/EU čvrst, ali je potrebno ojačati neke odredbe kako bi se iskoristio puni potencijal razmjene informacija i podigla njena učinkovitost u cilju borbe protiv poreznih prijevara i utaja te podizanja transparentnosti dovelo je do preispitivanja postojećeg sustava automatske razmjene informacija u cilju njegovog poboljšanja što je rezultiralo donošenjem Direktive Vijeća (EU) 2023/2226. Ovom direktivom se proširuje predmetni obuhvat razmjene informacija o kriptoimovini kako bi se podigla učinkovitost borbe protiv poreznih prijevara, utaja i izbjegavanja plaćanja poreza.
Direktiva Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja kojom se u pravo EU-a prenosi standardni predložak GIR u skladu s obvezom podnošenja podataka o dopunskom porezu iz članka 44. Direktive o Stupu 2.
4.UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj izmjene Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza je:
- proširiti automatsku razmjenu informacija na kriptoimovinu, elektronički novac, neskrbničke dividende, prethodna porezna mišljenja s prekograničnim učinkom koja se odnose na fizičke osobe ako je iznos transakcije iznad 1,5 milijuna eura u cilju borbe protiv poreznih prijevara i evazije te podizanja transparentnosti o prihodima.
-na temelju obveznog podnošenja informacija o dopunskom porezu omogućit će se provedba odgovarajuće procjene rizika, evaluacija ispravnosti porezne obveze te praćenje primjenjuju li skupine MNP-a i velike domaće skupine ispravno utvrđena pravila u Direktivi o Stupu 2.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Obveza prijavljivanja prihoda ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu omogućit će prikupljanje šireg skupa informacija koje će se koristiti u porezne svrhe, podići transparentnost prihoda ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu. Nadalje, razmjena informacija o prijavama s dopunskim porezom doprinijet će borbi protiv smanjenja porezne osnovice i premještanja dobiti.
Proširenje automatske razmjene informacija će pridonijeti pozitivnoj percepciji načela pravednosti u oporezivanju i pravednoj raspodjeli poreznog tereta što u širem smislu ima pozitivan utjecaj na gospodarstvo.
Nadalje,proširenje automatske razmjene informacija imat će utjecaj na konkurentnost gospodarstva, odnosno na poslovno okruženje u kontekstu razvijanja novih proizvoda, usluga i naprednih tehnologija, što će doprinijeti uklanjanju prepreka za razmjenu usluga, rada i kapitala prvenstveno na tržištu financijskih usluga te u konačnici pozitivan utjecaj na gospodarstvo
Očekuje se i utjecaj na funkcioniranje tržišta i tržišnog natjecanja koje uključuje dostupnost kapitala i financijskih instrumenata, djelovanje na regulirane djelatnosti pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom, uklanjanje diskriminirajućeg položaja ulaganja u tradicionalne oblike držanja financijske imovine.
Izvještajni pružatelji usluga povezanih s kripto imovinom
Izvještajne financijske institucije
Multinacionalna poduzeća
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Uvođenje obveze prijavljivanja prihoda ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu omogućit će prikupljanje šireg skupa informacija koje će se koristiti u porezne svrhe, podići transparentnost prihoda ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu. Također, razmjena informacija o prijavama s dopunskim porezom doprinijet će borbi protiv smanjenja porezne osnovice i premještanja dobiti.
Proširenje predmetnog obuhvata automatske razmjene informacija pridonijet će i pozitivnoj percepciji načela pravednosti u oporezivanu i pravednoj raspodjeli poreznog tereta što u širem smislu ima pozitivan utjecaj na gospodarstvo.
Uvođenje automatske razmjene informacija o kripotimovini i elektroničkom novcu zahtijevat će određene prilagodbe informatičkog sustava kod pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom i kreditnih institucija te određene administrativne troškove radi prilagodbe procedura potrebnih za provedbu dubinske analize klijenata i pravila izvješćivanja. Također, uvođenje automatske razmjene informacija o dopunskom porezu utjecat će na troškove prilagodbe informatičkog sustava i administrativnih procedura kod sastavnih subjekata multinacionalnih poduzeća.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nije utvrđen izravan učinak u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nije utvrđen izravan učinak u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nije utvrđen izravan učinak u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nije utvrđen izravan učinak u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Izvješće Europskog revizorskog suda od 26. siječnja 2021. u kojem se navodi da je pravni okvir Direktive 2011/16/EU čvrst, ali je potrebno ojačati neke odredbe kako bi se iskoristio puni potencijal razmjene informacija i podigla njena učinkovitost u cilju borbe protiv poreznih prijevara i utaja te podizanja transparentnosti dovelo je do preispitivanja postojećeg sustava automatske razmjene informacija u cilju njegovog poboljšanja što je rezultiralo donošenjem Direktive Vijeća (EU) 2023/2226. Ovom direktivom se proširuje predmetni obuhvat razmjene informacija o kriptoimovini kako bi se podigla učinkovitost borbe protiv poreznih prijevara, utaja i izbjegavanja plaćanja poreza.
Direktiva Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja kojom se u pravo EU-a prenosi standardni predložak GIR u skladu s obvezom podnošenja podataka o dopunskom porezu iz članka 44. Direktive o Stupu 2.
6.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
O Obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa provedene su konzultacije s Uredom za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske i nadležnim ministarstvima (Ministarstvo gospodarstva i Ministarstvo vanjskih i europskih poslova).
7.ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Obveza prijavljivanja prihoda ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu omogućit će prikupljanje šireg skupa informacija koje će se koristiti u porezne svrhe, podići transparentnost prihoda ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu. Nadalje, razmjena informacija o prijavama s dopunskim porezom doprinijet će borbi protiv smanjenja porezne osnovice i premještanja dobiti.
Proširenje automatske razmjene informacija će pridonijeti pozitivnoj percepciji načela pravednosti u oporezivanju i pravednoj raspodjeli poreznog tereta što u širem smislu ima pozitivan utjecaj na gospodarstvo.
Negativni učinci:
Nisu utvrđeni značajniji negativni učinci.
Uvođenje automatske razmjene informacija o kripotimovini i elektroničkom novcu zahtijevat će određene prilagodbe informatičkog sustava kod pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom i kreditnih institucija te određene administrativne troškove radi prilagodbe procedura potrebnih za provedbu dubinske analize klijenata i pravila izvješćivanja.
Također, uvođenje automatske razmjene informacija o dopunskom porezu utjecat će na troškove prilagodbe informatičkog sustava i administrativnih procedura kod sastavnih subjekata multinacionalnih poduzeća.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Na temelju automatske razmjene informacija o kriptoimovini, elektroničkom novcu, ne skrbničkim dividendama, prethodnim poreznim mišljenjima s prekograničnim učinkom koja se odnose na fizičke osobe ako je iznos transakcije iznad 1,5 milijuna eura, omogućit će se podizanje učinkovitosti borbe protiv poreznih prijevara i evazije te podizanja transparentnosti o prihodima.
Nadalje, na temelju razmjene informacija o dopunskom porezu omogućit će se pravedniji sustav oporezivanja dobiti jer se uvodi dodatni instrument u borbi protiv smanjenja porezne osnovice i premještanja dobiti jer će omogućiti provedbu procjene rizika, evaluaciju ispravnosti porezne obveze te praćenje primjenjuju li skupine MNP-a i velike domaće skupine ispravno utvrđena pravila u Direktivi o Stupu 2.
8.PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Nema priloga
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
1.OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga zakona o izmjeni Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine:
Direktiva Vijeća (EU) 2023/2226 od 17. listopada 2023. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja
Uredba Vijeća (EU) 2025/517 od 11. ožujka 2025. o izmjeni Uredbe (EU) br. 904/2010 o administrativnoj suradnji i suzbijanju prijevare u području poreza na dodanu vrijednost potrebnih u digitalno doba
Direktiva Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Zakon o administrativnoj suradnji potrebno je uskladiti s Direktivom Vijeća (EU) 2023/2226 od 17. listopada 2023. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja, Direktivom Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja te osigurati provedbu Uredbe Vijeća (EU) 2025/517 od 11. ožujka 2025. o izmjeni Uredbe (EU) br. 904/2010 o administrativnoj suradnji i suzbijanju prijevare u području poreza na dodanu vrijednost potrebnih u digitalno doba u skladu s obvezama koje je Republika Hrvatska preuzela na temelju punopravnog članstva u Europskoj uniji.
Novi modeli poslovanja brzo se razvijaju i postojeće odredbe Direktive 2011/16/EU nisu dostatne u smislu ispunjavanja cilja administrativne suradnje. Konkretno, u okviru razmjene informacija nije obuhvaćena pojava alternativnih sredstava plaćanja i ulaganja, kao što je kriptoimovina. Ulaganje u kriptoimovinu posljedično dovodi do novih rizika utaje poreza, s obzirom da je posljednjih godina zabilježen brzi rast tržišta kriptoimovine, a prije donošenja Direktive Vijeća (EU) 2023/2226 nije bilo omogućeno poreznim tijelima prikupljanje i razmjena informacija koje bi im bile potrebne za oporezivanje prihoda od kriptoimovine.
Budući da kriptovalute do sad nisu obuhvaćene automatskom razmjenom informacija te novac koji se drži u takvim elektroničkim instrumentima ostaje izvan sustava oporezivanja, uvođenje automatske razmjene informacija o kriptoimovini kako na EU tako i na globalnoj razini predstavlja temeljni instrument za povećanje porezne transparentnosti i borbe protiv poreznih prijevara i utaja. EU kontinuirano zagovara koordinirani pristup s OECD-om u cilju povećanja učinkovitosti razmjene informacija i smanjivanja administrativnog opterećenja. Stoga je važno osigurati dosljednost između međunarodnih pravila OECD-a i EU-a što je rezultiralo unošenjem pravila dogovorenih na OECD razini koja se odnose na razmjenu informacija o kriptoimovini u Direktivu 2011/16/EU.
Nadalje, u okviru međunarodnih inicijativa postignut je sporazum o smanjenju porezne osnovice i premještanja dobiti (BEPS) koji su postigle članice OECD/G20 Uključivog okvira (u daljnjem tekstu OECD/G20 IF). OECD je već razvio standardni predložak (GloBE Information Return ili GIR). Kako bi osigurala jedinstveni pristup u provedbi Globalnog modela pravila protiv smanjena porezne osnovice, EU je donio Direktivu Vijeća (EU) 2022/2523 od 14. prosinca 2022. o osiguravanju globalne minimalne razine oporezivanja za skupine multinacionalnih poduzeća i velike domaće skupine u Europskoj uniji (dalje u tekstu: Direktiva o Stupu 2) kojom je implementiran standardni predložak (GloBE Information Return ili GIR).
Direktiva o stupu 2 slijedi Globalni model pravila protiv smanjena porezne osnovice (Stup 2) (Model pravila OECD-a) dogovoren između članica OECD/G20 IF, 14. prosinca 2021. te uvodi minimalnu razinu oporezivanja dobiti multinacionalnih poduzeća (dalje u tekstu: MNP) odnosno pravilo o uključivanju dobiti i pravilo o prenisko oporezivanoj dobiti. Također, omogućuje državama članicama uvođenje kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza. Članak 44. Direktive o Stupu 2, sastavnim subjektima MNP-a propisuje obvezu podnošenja prijave s informacijama o dopunskom porezu ili obvezu obavješćivanja (notifikacije).
Kako bi se omogućila provedba članka 44. Direktive o Stupu 2, EU je donijela Direktivu Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji i u području oporezivanja kojom se prenosi standardni predložak GIR u skladu s obvezom podnošenja podataka o dopunskom porezu.
2.2.
Izvor podataka:
Izvješće Europskog revizorskog suda od 26. siječnja 2021. u kojem se navodi da je pravni okvir Direktive 2011/16/EU čvrst, ali je potrebno ojačati neke odredbe kako bi se iskoristio puni potencijal razmjene informacija i podigla njena učinkovitost u cilju borbe protiv poreznih prijevara i utaja te podizanja transparentnosti dovelo je do preispitivanja postojećeg sustava automatske razmjene informacija u cilju njegovog poboljšanja što je rezultiralo donošenjem Direktive Vijeća (EU) 2023/2226. Ovom direktivom se proširuje predmetni obuhvat razmjene informacija o kriptoimovini kako bi se podigla učinkovitost borbe protiv poreznih prijevara, utaja i izbjegavanja plaćanja poreza.
Nadalje, na temelju Direktive Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja u pravo EU-a se prenosi standardni predložak GIR u skladu s obvezom podnošenja podataka o dopunskom porezu iz članka 44. Direktive o Stupu 2.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
3.UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj izmjene Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza je
- proširiti automatsku razmjenu informacija na kriptoimovinu, elektronički novac, neskrbničke dividende, prethodna porezna mišljenja s prekograničnim učinkom koja se odnose na fizičke osobe ako je iznos transakcije iznad 1,5 milijuna eura u cilju borbe protiv poreznih prijevara i evazije te podizanja transparentnosti o prihodima.
- na temelju obveznog podnošenja informacija o dopunskom porezu omogućiti provedbu odgovarajuće procjene rizika, evaluacija ispravnosti porezne obveze te praćenje primjenjuju li skupine MNP-a i velike domaće skupine ispravno utvrđena pravila u Direktivi o Stupu
3.2.
Opis svrhe propisa
Svrha izmjena Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza je usklađivanje s pravnom stečevinom EU-a u području administrativne suradnje u području poreza kako bi se osigurao pravni okvir ne temelju kojeg će izvještajni pružatelji usluga povezanih s kripto imovnom moći ispuniti zahtjeve za izvješćivanjem i provesti postupke dubinske analize za pojedinačne korisnike kriptoimovine i za subjekte korisnike kriptoimovine. Također, osigurat će se zakonodavni okvir za automatsku razmjena informacija o prethodnim poreznim mišljenjima s prekograničnim učinkom koja se odnose na fizičke osobe ako je iznos transakcije iznad 1,5 milijuna eura te automatska razmjena informacija o neskrbničkim dividendama.
Također, svrha je propisivanje pravnog okvira za automatsku razmjenu podatka o prijavama s informacijama o dopunskom porezu kako bi porezne uprave provele odgovarajuću procjenu rizika, evaluirale ispravnost porezne obveze i pratile primjenjuju li skupine MNP-a i velike domaće skupine ispravno utvrđena pravila u Direktivi o Stupu 2.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići ostvaruje se isključivo normativnim rješenjem, budući da je za provođenje dubinske analize klijenata i pravila izvješćivanja potrebno osigurati pravni okvir. Navedeni ishod nije moguće postići nenormativnim rješenjem.
3.4.
Izvor podataka:
Izvješće Europskog revizorskog suda od 26. siječnja 2021. u kojem se navodi da je pravni okvir Direktive 2011/16/EU čvrst, ali je potrebno ojačati neke odredbe kako bi se iskoristio puni potencijal razmjene informacija i podigla njena učinkovitost u cilju borbe protiv poreznih prijevara i utaja te podizanja transparentnosti dovelo je do preispitivanja postojećeg sustava automatske razmjene informacija u cilju njegovog poboljšanja što je rezultiralo donošenjem Direktive Vijeća (EU) 2023/2226. Ovom direktivom se proširuje predmetni obuhvat razmjene informacija o kriptoimovini kako bi se podigla učinkovitost borbe protiv poreznih prijevara, utaja i izbjegavanja plaćanja poreza.
Direktiva Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja kojom se u pravo EU-a prenosi standardni predložak GIR u skladu s obvezom podnošenja podataka o dopunskom porezu iz članka 44. Direktive o Stupu 2.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
4.UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj izmjene Zakona o administrativnoj suradnji u području poreza je:
- proširiti automatsku razmjenu informacija na kriptoimovinu, elektronički novac, neskrbničke dividende, prethodna porezna mišljenja s prekograničnim učinkom koja se odnose na fizičke osobe ako je iznos transakcije iznad 1,5 milijuna eura u cilju borbe protiv poreznih prijevara i evazije te podizanja transparentnosti o prihodima.
- na temelju obveznog podnošenja informacija o dopunskom porezu omogućit će se provedba odgovarajuće procjene rizika, evaluacija ispravnosti porezne obveze te praćenje primjenjuju li skupine MNP-a i velike domaće skupine ispravno utvrđena pravila u Direktivi o Stupu 2.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Obveza prijavljivanja prihoda ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu omogućit će prikupljanje šireg skupa informacija koje će se koristiti u porezne svrhe, podići transparentnost prihoda ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu. Nadalje, razmjena informacija o prijavama s dopunskim porezom doprinijet će borbi protiv smanjenja porezne osnovice i premještanja dobiti.
Proširenje automatske razmjene informacija će pridonijeti pozitivnoj percepciji načela pravednosti u oporezivanju i pravednoj raspodjeli poreznog tereta što u širem smislu ima pozitivan utjecaj na gospodarstvo.
Nadalje, proširenje automatske razmjene informacija imat će utjecaj na konkurentnost gospodarstva, odnosno na poslovno okruženje u kontekstu razvijanja novih proizvoda, usluga i naprednih tehnologija, što će doprinijeti uklanjanju prepreka za razmjenu usluga, rada i kapitala prvenstveno na tržištu financijskih usluga te u konačnici pozitivan utjecaj na gospodarstvo
Očekuje se i utjecaj na funkcioniranje tržišta i tržišnog natjecanja koje uključuje dostupnost kapitala i financijskih instrumenata, djelovanje na regulirane djelatnosti pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom, uklanjanje diskriminirajućeg položaja ulaganja u tradicionalne oblike držanja financijske imovine.
Izvještajni pružatelji usluga povezanih s kripto imovinom
Izvještajne financijske institucije
Multinacionalna poduzeća
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Uvođenje obveze prijavljivanja prihoda ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu omogućit će prikupljanje šireg skupa informacija koje će se koristiti u porezne svrhe, podići transparentnost prihoda ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu. Također, razmjena informacija o prijavama s dopunskim porezom doprinijet će borbi protiv smanjenja porezne osnovice i premještanja dobiti.
Proširenje predmetnog obuhvata automatske razmjene informacija pridonijet će i pozitivnoj percepciji načela pravednosti u oporezivanu i pravednoj raspodjeli poreznog tereta što u širem smislu ima pozitivan utjecaj na gospodarstvo.
Uvođenje automatske razmjene informacija o kripotimovini i elektroničkom novcu zahtijevat će određene prilagodbe informatičkog sustava kod pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom i kreditnih institucija te određene administrativne troškove radi prilagodbe procedura potrebnih za provedbu dubinske analize klijenata i pravila izvješćivanja. Također, uvođenje automatske razmjene informacija o dopunskom porezu utjecat će na troškove prilagodbe informatičkog sustava i administrativnih procedura kod sastavnih subjekata multinacionalnih poduzeća.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nije utvrđen izravan učinak u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nije utvrđen izravan učinak u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nije utvrđen izravan učinak u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nije utvrđen izravan učinak u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Izvješće Europskog revizorskog suda od 26. siječnja 2021. u kojem se navodi da je pravni okvir Direktive 2011/16/EU čvrst, ali je potrebno ojačati neke odredbe kako bi se iskoristio puni potencijal razmjene informacija i podigla njena učinkovitost u cilju borbe protiv poreznih prijevara i utaja te podizanja transparentnosti dovelo je do preispitivanja postojećeg sustava automatske razmjene informacija u cilju njegovog poboljšanja što je rezultiralo donošenjem Direktive Vijeća (EU) 2023/2226. Ovom direktivom se proširuje predmetni obuhvat razmjene informacija o kriptoimovini kako bi se podigla učinkovitost borbe protiv poreznih prijevara, utaja i izbjegavanja plaćanja poreza.
Direktiva Vijeća (EU) 2025/872 od 14. travnja 2025. o izmjeni Direktive 2011/16/EU o administrativnoj suradnji u području oporezivanja kojom se u pravo EU-a prenosi standardni predložak GIR u skladu s obvezom podnošenja podataka o dopunskom porezu iz članka 44. Direktive o Stupu 2.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
6.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
O Obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa provedene su konzultacije s Uredom za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske i nadležnim ministarstvima (Ministarstvo gospodarstva i Ministarstvo vanjskih i europskih poslova).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
7.ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Obveza prijavljivanja prihoda ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu omogućit će prikupljanje šireg skupa informacija koje će se koristiti u porezne svrhe, podići transparentnost prihoda ostvarenih ulaganjem u kriptoimovinu. Nadalje, razmjena informacija o prijavama s dopunskim porezom doprinijet će borbi protiv smanjenja porezne osnovice i premještanja dobiti.
Proširenje automatske razmjene informacija će pridonijeti pozitivnoj percepciji načela pravednosti u oporezivanju i pravednoj raspodjeli poreznog tereta što u širem smislu ima pozitivan utjecaj na gospodarstvo.
Negativni učinci:
Nisu utvrđeni značajniji negativni učinci.
Uvođenje automatske razmjene informacija o kripotimovini i elektroničkom novcu zahtijevat će određene prilagodbe informatičkog sustava kod pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom i kreditnih institucija te određene administrativne troškove radi prilagodbe procedura potrebnih za provedbu dubinske analize klijenata i pravila izvješćivanja.
Također, uvođenje automatske razmjene informacija o dopunskom porezu utjecat će na troškove prilagodbe informatičkog sustava i administrativnih procedura kod sastavnih subjekata multinacionalnih poduzeća.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Na temelju automatske razmjene informacija o kriptoimovini, elektroničkom novcu, ne skrbničkim dividendama, prethodnim poreznim mišljenjima s prekograničnim učinkom koja se odnose na fizičke osobe ako je iznos transakcije iznad 1,5 milijuna eura, omogućit će se podizanje učinkovitosti borbe protiv poreznih prijevara i evazije te podizanja transparentnosti o prihodima.
Nadalje, na temelju razmjene informacija o dopunskom porezu omogućit će se pravedniji sustav oporezivanja dobiti jer se uvodi dodatni instrument u borbi protiv smanjenja porezne osnovice i premještanja dobiti jer će omogućiti provedbu procjene rizika, evaluaciju ispravnosti porezne obveze te praćenje primjenjuju li skupine MNP-a i velike domaće skupine ispravno utvrđena pravila u Direktivi o Stupu 2.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Nema priloga
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
dr. sc. Marko Primorac
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA