OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O IZMJENAMA ZAKONA O PRUŽANJU USLUGA U TURIZMU
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo turizma i sporta
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama Zakona o pružanju usluga u turizmu
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
DA
Naziv akta: Program Vlade Republike Hrvatske za razdoblje 2024. – 2028.
Opis mjere: Poglavlje 5.3. Utjecajna Hrvatska, u kojem se navodi da će se dovršiti proces pristupanja Hrvatske Organizaciji za gospodarsku suradnju i razvoj (OECD) do 2026. godine.
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
DA
Naziv pravne stečevine:
Direktiva 2005/36/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 7. rujna 2005. o priznavanju stručnih kvalifikacija, kako je zadnje izmijenjena i dopunjena Direktivom 2013/55/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o izmjeni Direktive 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija i Uredbe (EU) br. 1024/2012 o administrativnoj suradnji putem Informacijskog sustava unutarnjeg tržišta (»Uredba IMI«)
Direktiva 2006/123/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2006. godine o uslugama na unutarnjem tržištu
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Važećim Zakonom o pružanju usluga u turizmu (Narodne novine, br. 130/17, 25/19, 98/19, 42/20 i 70/21) uređene su usluge u turizmu, način i uvjeti za pružanje tih usluga, ugovor o putovanju u paket-aranžmanu i ugovor o povezanom putnom aranžmanu te prava i obveze trgovca i putnika u vezi s tim ugovorima.
Uslugama u turizmu, smatraju se, između ostalog, i usluge turističkog vodiča koje, prema važećem Zakonu može pružati državljanin Republike Hrvatske, državljanin druge države ugovornice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru i Švicarske Konfederacije koji ispunjava uvjete za turističkog vodiča propisane tim Zakonom, to jest ima položen stručni ispit za turističkog vodiča i ishođeno rješenje o ispunjavanju uvjeta za pružanje tih usluga. Također, usluge turističkog vodiča može pružati i državljanin države koja nije država ugovornica Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru i Švicarske Konfederacije koji ima prijavljeno prebivalište u Republici Hrvatskoj i ispunjava uvjete za turističkog vodiča propisane Zakonom o pružanju usluga u turizmu.
Republika Hrvatska je 2022. godine službeno započela pregovore o pristupanju Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (dalje u tekstu: OECD). Vezano uz pružanje usluga turističkog vodiča, OECD je stajališta da Republika Hrvatska treba omogućiti potpunu usklađenost s načelom nediskriminacije koje je propisano Kodeksima o liberalizaciji.
Naime, s obzirom da je većina država članica Europske unije ujedno i u OECD-u, odredbom koja mogućnost pružanja usluga turističkog vodiča od strane državljana koje nisu države ugovornice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru i Švicarske Konfederacije veže uz uvjet prijavljenog prebivališta u Republici Hrvatskoj, u neravnopravan položaj dovode se državljani država članica OECD-a i pristupnica Kodeksima o liberalizaciji koje ujedno nisu države članice Europske unije odnosno Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru.
Također je odredbe koje se odnose na pružanje usluga turističkog vodiča potrebno dodatno uskladiti s Direktivom 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu i Direktivom 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija kako je zadnje izmijenjena Direktivom 2013/55/EU, a vezano uz pružanje usluga na privremenoj i povremenoj osnovi.
Dodatno, Zakon o pružanju usluga u turizmu je u skupini propisa koji sadržavaju manja pozivanja na hrvatsku kunu, to jest sadrži novčane kazne za prekršaje iskazane u hrvatskim kunama te je, prema Zaključku Vlade Republike Hrvatske o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, takve odredbe potrebno izmijeniti prilikom prvih sljedećih izmjena zakona zbog neke druge potrebe.
2.2.
Izvor podataka:
OECD, Kodeks o liberalizaciji nevidljivih transakcija
Direktiva 2005/36/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 7. rujna 2005. o priznavanju stručnih kvalifikacija, kako je zadnje izmijenjena i dopunjena Direktivom 2013/55/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o izmjeni Direktive 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija i Uredbe (EU) br. 1024/2012 o administrativnoj suradnji putem Informacijskog sustava unutarnjeg tržišta (»Uredba IMI«)
Direktiva 2006/123/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2006. godine o uslugama na unutarnjem tržištu
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
1. Omogućiti jednak tretman u mogućnosti pružanja usluga turističkog vodiča državljanima država članica OECD-a i državljanima država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija, s danom ulaska Republike Hrvatske u OECD.
2. Usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije vezano uz privremeno i povremeno pružanje usluga turističkog vodiča.
3.2.
Opis svrhe propisa
Predloženim zakonom potrebno je riješiti pitanje različitog tretmana u pružanju usluga turističkog vodiča od strane državljana država članica OECD-a i pristupnica Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija koje su ujedno države članice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru od onih koje to nisu na način da se propisuje da usluge turističkog vodiča može pružati državljanin Republike Hrvatske, državljanin druge države ugovornice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru i državljanin države članice OECD-a i države pristupnice Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija koji ispunjava uvjete za turističkog vodiča propisane tim Zakonom.
Nadalje, izvršit će se daljnje usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije vezano uz privremeno i povremeno pružanje usluga turističkog vodiča.
Dodatno, s obzirom da je riječ o prvim izmjenama Zakona nakon promjene nacionalne valute, izmijenit će se prekršajne odredbe na način da se novčane kazne iskažu u eurima.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Navedeno nije moguće riješiti nenormativno s obzirom da uočena neusklađenost proizlazi iz samog zakonskog teksta.
3.4.
Izvor podataka:
OECD, Kodeks o liberalizaciji nevidljivih transakcija
Direktiva 2005/36/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 7. rujna 2005. o priznavanju stručnih kvalifikacija, kako je zadnje izmijenjena i dopunjena Direktivom 2013/55/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o izmjeni Direktive 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija i Uredbe (EU) br. 1024/2012 o administrativnoj suradnji putem Informacijskog sustava unutarnjeg tržišta (»Uredba IMI«)
Direktiva 2006/123/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2006. godine o uslugama na unutarnjem tržištu
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
1. Omogućiti jednak tretman u pružanju usluga turističkog vodiča državljanima država članica OECD-a i državljanima država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija, s danom ulaska Republike Hrvatske u OECD.
2. Usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije vezano uz privremeno i povremeno pružanje usluga turističkog vodiča.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
- uređivanje statusnih pitanja turističkih vodiča
- turistički vodiči
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
-
-
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
-
-
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
-
-
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
-
-
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Predloženim zakonom potrebno je riješiti pitanje različitog tretmana u pružanju usluga turističkog vodiča od strane državljana država članica OECD-a i pristupnica Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija koje su ujedno države članice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru od onih koje to nisu na način da se propisuje da usluge turističkog vodiča može pružati državljanin Republike Hrvatske, državljanin druge države ugovornice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru i državljanin države članice OECD-a i države pristupnice Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija koji ispunjava uvjete za turističkog vodiča propisane tim Zakonom.
OECD ima ukupno 38 država članica, od kojih su 22 države članice ujedno i države članice Europske unije (Republika Austrija, Kraljevina Belgija, Češka Republika, Kraljevina Danska, Republika Estonija, Republika Finska, Francuska Republika, Savezna Republika Njemačka, Helenska Republika, Mađarska, Irska, Talijanska Republika, Republika Latvija, Republika Litva, Veliko Vojvodstvo Luksemburg, Kraljevina Nizozemska, Republika Poljska, Portugalska Republika, Slovačka Republika, Republika Slovenija, Kraljevina Španjolska i Kraljevina Švedska). Preostale države članice OECD-a su: Australija, Kanada, Republika Čile, Republika Kolumbija, Republika Kostarika, Island, Država Izrael, Japan, Republika Koreja, Sjedinjene Meksičke Države, Novi Zeland, Kraljevina Norveška, Švicarska Konfederacija, Republika Turska, Ujedinjena Kraljevina Velike Britanije i Sjeverne Irske, Sjedinjene Američke Države. Države u postupku pristupa Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija uz Republiku Hrvatsku su i: Argentinska Republika, Savezna Republika Brazil, Republika Bugarska, Rumunjska, Republika Peru, I Kraljevina Tajland i Republika Indonezija.
Odredba koja je državljanima država koje nisu države ugovornice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru za pružanje usluga turističkog vodiča uvjetovala prijavljeno prebivalište u Republici Hrvatskoj se briše te će usluge turističkog vodiča u Republici Hrvatskoj moći pružati državljani Republike Hrvatske, državljani druge države ugovornice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru i državljanin države članice OECD-a i države pristupnice Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija. Osobe koje su ispunile uvjete za pružanje usluga turističkog vodiča sukladno propisima koji uređuju pružanje usluga u turizmu zadržavaju stečena prava.
Dodatno propisuje se da turistički vodič državljanin države ugovornice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru i Švicarske Konfederacije može privremeno i povremeno pružati usluge turističkog vodiča na području Republike Hrvatske sukladno posebnom propisu kojim se uređuju uvjeti za priznavanje inozemnih stručnih kvalifikacija za pružanje usluga turističkih vodiča, osim na ili u zaštićenim cjelinama (lokalitetima) koji su propisom kojim se uređuje popis zaštićenih cjelina (lokaliteta) zaštićeni po kriteriju pravilne interpretacije Domovinskog rata.
Ishod navedenih izmjena zakona bit će usklađivanje uvjeta za pružanje usluga turističkog vodiča, OECD-ovim kodeksima o liberalizaciji i pravnoj stečevini Europske unije.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
OECD, Kodeks o liberalizaciji nevidljivih transakcija
Direktiva 2005/36/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 7. rujna 2005. o priznavanju stručnih kvalifikacija, kako je zadnje izmijenjena i dopunjena Direktivom 2013/55/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o izmjeni Direktive 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija i Uredbe (EU) br. 1024/2012 o administrativnoj suradnji putem Informacijskog sustava unutarnjeg tržišta (»Uredba IMI«)
Direktiva 2006/123/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2006. godine o uslugama na unutarnjem tržištu
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
- uređivanje statusnih pitanja turističkih vodiča
Negativni učinci:
-
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Riješit će se pitanje različitog tretmana u pružanju usluga turističkog vodiča od strane državljana država članica OECD-a i pristupnica Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija koje su članice Europske unije od onih koje nisu, na način da će državljani svih navedenih država moći pružati usluge turističkog vodiča pod uvjetima propisanim Zakonom, to jest uz položen stručni ispit i ishođeno rješenje.
Vodičima iz drugih država članica Europske unije omogućuje se pružanje usluga na privremenoj i povremenoj osnovi, osim na lokalitetima zaštićenim prema kriteriju pravilne interpretacije vezane uz Domovinski rat. Navedenim se rješavaju pitanja neusklađenosti navedenog Zakona s pravnom stečevinom Europske unije.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O IZMJENAMA ZAKONA O PRUŽANJU USLUGA U TURIZMU
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo turizma i sporta
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama Zakona o pružanju usluga u turizmu
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
DA
Naziv akta: Program Vlade Republike Hrvatske za razdoblje 2024. – 2028.
Opis mjere: Poglavlje 5.3. Utjecajna Hrvatska, u kojem se navodi da će se dovršiti proces pristupanja Hrvatske Organizaciji za gospodarsku suradnju i razvoj (OECD) do 2026. godine.
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
DA
Naziv pravne stečevine:
Direktiva 2005/36/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 7. rujna 2005. o priznavanju stručnih kvalifikacija, kako je zadnje izmijenjena i dopunjena Direktivom 2013/55/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o izmjeni Direktive 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija i Uredbe (EU) br. 1024/2012 o administrativnoj suradnji putem Informacijskog sustava unutarnjeg tržišta (»Uredba IMI«)
Direktiva 2006/123/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2006. godine o uslugama na unutarnjem tržištu
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Važećim Zakonom o pružanju usluga u turizmu (Narodne novine, br. 130/17, 25/19, 98/19, 42/20 i 70/21) uređene su usluge u turizmu, način i uvjeti za pružanje tih usluga, ugovor o putovanju u paket-aranžmanu i ugovor o povezanom putnom aranžmanu te prava i obveze trgovca i putnika u vezi s tim ugovorima.
Uslugama u turizmu, smatraju se, između ostalog, i usluge turističkog vodiča koje, prema važećem Zakonu može pružati državljanin Republike Hrvatske, državljanin druge države ugovornice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru i Švicarske Konfederacije koji ispunjava uvjete za turističkog vodiča propisane tim Zakonom, to jest ima položen stručni ispit za turističkog vodiča i ishođeno rješenje o ispunjavanju uvjeta za pružanje tih usluga. Također, usluge turističkog vodiča može pružati i državljanin države koja nije država ugovornica Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru i Švicarske Konfederacije koji ima prijavljeno prebivalište u Republici Hrvatskoj i ispunjava uvjete za turističkog vodiča propisane Zakonom o pružanju usluga u turizmu.
Republika Hrvatska je 2022. godine službeno započela pregovore o pristupanju Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (dalje u tekstu: OECD). Vezano uz pružanje usluga turističkog vodiča, OECD je stajališta da Republika Hrvatska treba omogućiti potpunu usklađenost s načelom nediskriminacije koje je propisano Kodeksima o liberalizaciji.
Naime, s obzirom da je većina država članica Europske unije ujedno i u OECD-u, odredbom koja mogućnost pružanja usluga turističkog vodiča od strane državljana koje nisu države ugovornice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru i Švicarske Konfederacije veže uz uvjet prijavljenog prebivališta u Republici Hrvatskoj, u neravnopravan položaj dovode se državljani država članica OECD-a i pristupnica Kodeksima o liberalizaciji koje ujedno nisu države članice Europske unije odnosno Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru.
Također je odredbe koje se odnose na pružanje usluga turističkog vodiča potrebno dodatno uskladiti s Direktivom 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu i Direktivom 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija kako je zadnje izmijenjena Direktivom 2013/55/EU, a vezano uz pružanje usluga na privremenoj i povremenoj osnovi.
Dodatno, Zakon o pružanju usluga u turizmu je u skupini propisa koji sadržavaju manja pozivanja na hrvatsku kunu, to jest sadrži novčane kazne za prekršaje iskazane u hrvatskim kunama te je, prema Zaključku Vlade Republike Hrvatske o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, takve odredbe potrebno izmijeniti prilikom prvih sljedećih izmjena zakona zbog neke druge potrebe.
2.2.
Izvor podataka:
OECD, Kodeks o liberalizaciji nevidljivih transakcija
Direktiva 2005/36/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 7. rujna 2005. o priznavanju stručnih kvalifikacija, kako je zadnje izmijenjena i dopunjena Direktivom 2013/55/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o izmjeni Direktive 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija i Uredbe (EU) br. 1024/2012 o administrativnoj suradnji putem Informacijskog sustava unutarnjeg tržišta (»Uredba IMI«)
Direktiva 2006/123/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2006. godine o uslugama na unutarnjem tržištu
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
1. Omogućiti jednak tretman u mogućnosti pružanja usluga turističkog vodiča državljanima država članica OECD-a i državljanima država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija, s danom ulaska Republike Hrvatske u OECD.
2. Usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije vezano uz privremeno i povremeno pružanje usluga turističkog vodiča.
3.2.
Opis svrhe propisa
Predloženim zakonom potrebno je riješiti pitanje različitog tretmana u pružanju usluga turističkog vodiča od strane državljana država članica OECD-a i pristupnica Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija koje su ujedno države članice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru od onih koje to nisu na način da se propisuje da usluge turističkog vodiča može pružati državljanin Republike Hrvatske, državljanin druge države ugovornice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru i državljanin države članice OECD-a i države pristupnice Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija koji ispunjava uvjete za turističkog vodiča propisane tim Zakonom.
Nadalje, izvršit će se daljnje usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije vezano uz privremeno i povremeno pružanje usluga turističkog vodiča.
Dodatno, s obzirom da je riječ o prvim izmjenama Zakona nakon promjene nacionalne valute, izmijenit će se prekršajne odredbe na način da se novčane kazne iskažu u eurima.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Navedeno nije moguće riješiti nenormativno s obzirom da uočena neusklađenost proizlazi iz samog zakonskog teksta.
3.4.
Izvor podataka:
OECD, Kodeks o liberalizaciji nevidljivih transakcija
Direktiva 2005/36/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 7. rujna 2005. o priznavanju stručnih kvalifikacija, kako je zadnje izmijenjena i dopunjena Direktivom 2013/55/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o izmjeni Direktive 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija i Uredbe (EU) br. 1024/2012 o administrativnoj suradnji putem Informacijskog sustava unutarnjeg tržišta (»Uredba IMI«)
Direktiva 2006/123/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2006. godine o uslugama na unutarnjem tržištu
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
1. Omogućiti jednak tretman u pružanju usluga turističkog vodiča državljanima država članica OECD-a i državljanima država pristupnica Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija, s danom ulaska Republike Hrvatske u OECD.
2. Usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije vezano uz privremeno i povremeno pružanje usluga turističkog vodiča.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
- uređivanje statusnih pitanja turističkih vodiča
- turistički vodiči
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
-
-
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
-
-
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
-
-
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
-
-
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Predloženim zakonom potrebno je riješiti pitanje različitog tretmana u pružanju usluga turističkog vodiča od strane državljana država članica OECD-a i pristupnica Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija koje su ujedno države članice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru od onih koje to nisu na način da se propisuje da usluge turističkog vodiča može pružati državljanin Republike Hrvatske, državljanin druge države ugovornice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru i državljanin države članice OECD-a i države pristupnice Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija koji ispunjava uvjete za turističkog vodiča propisane tim Zakonom.
OECD ima ukupno 38 država članica, od kojih su 22 države članice ujedno i države članice Europske unije (Republika Austrija, Kraljevina Belgija, Češka Republika, Kraljevina Danska, Republika Estonija, Republika Finska, Francuska Republika, Savezna Republika Njemačka, Helenska Republika, Mađarska, Irska, Talijanska Republika, Republika Latvija, Republika Litva, Veliko Vojvodstvo Luksemburg, Kraljevina Nizozemska, Republika Poljska, Portugalska Republika, Slovačka Republika, Republika Slovenija, Kraljevina Španjolska i Kraljevina Švedska). Preostale države članice OECD-a su: Australija, Kanada, Republika Čile, Republika Kolumbija, Republika Kostarika, Island, Država Izrael, Japan, Republika Koreja, Sjedinjene Meksičke Države, Novi Zeland, Kraljevina Norveška, Švicarska Konfederacija, Republika Turska, Ujedinjena Kraljevina Velike Britanije i Sjeverne Irske, Sjedinjene Američke Države. Države u postupku pristupa Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija uz Republiku Hrvatsku su i: Argentinska Republika, Savezna Republika Brazil, Republika Bugarska, Rumunjska, Republika Peru, I Kraljevina Tajland i Republika Indonezija.
Odredba koja je državljanima država koje nisu države ugovornice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru za pružanje usluga turističkog vodiča uvjetovala prijavljeno prebivalište u Republici Hrvatskoj se briše te će usluge turističkog vodiča u Republici Hrvatskoj moći pružati državljani Republike Hrvatske, državljani druge države ugovornice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru i državljanin države članice OECD-a i države pristupnice Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija. Osobe koje su ispunile uvjete za pružanje usluga turističkog vodiča sukladno propisima koji uređuju pružanje usluga u turizmu zadržavaju stečena prava.
Dodatno propisuje se da turistički vodič državljanin države ugovornice Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru i Švicarske Konfederacije može privremeno i povremeno pružati usluge turističkog vodiča na području Republike Hrvatske sukladno posebnom propisu kojim se uređuju uvjeti za priznavanje inozemnih stručnih kvalifikacija za pružanje usluga turističkih vodiča, osim na ili u zaštićenim cjelinama (lokalitetima) koji su propisom kojim se uređuje popis zaštićenih cjelina (lokaliteta) zaštićeni po kriteriju pravilne interpretacije Domovinskog rata.
Ishod navedenih izmjena zakona bit će usklađivanje uvjeta za pružanje usluga turističkog vodiča, OECD-ovim kodeksima o liberalizaciji i pravnoj stečevini Europske unije.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
OECD, Kodeks o liberalizaciji nevidljivih transakcija
Direktiva 2005/36/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 7. rujna 2005. o priznavanju stručnih kvalifikacija, kako je zadnje izmijenjena i dopunjena Direktivom 2013/55/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o izmjeni Direktive 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija i Uredbe (EU) br. 1024/2012 o administrativnoj suradnji putem Informacijskog sustava unutarnjeg tržišta (»Uredba IMI«)
Direktiva 2006/123/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 12. prosinca 2006. godine o uslugama na unutarnjem tržištu
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
- uređivanje statusnih pitanja turističkih vodiča
Negativni učinci:
-
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Riješit će se pitanje različitog tretmana u pružanju usluga turističkog vodiča od strane državljana država članica OECD-a i pristupnica Kodeksa o liberalizaciji kretanja kapitala i Kodeksa o liberalizaciji nevidljivih transakcija koje su članice Europske unije od onih koje nisu, na način da će državljani svih navedenih država moći pružati usluge turističkog vodiča pod uvjetima propisanim Zakonom, to jest uz položen stručni ispit i ishođeno rješenje.
Vodičima iz drugih država članica Europske unije omogućuje se pružanje usluga na privremenoj i povremenoj osnovi, osim na lokalitetima zaštićenim prema kriteriju pravilne interpretacije vezane uz Domovinski rat. Navedenim se rješavaju pitanja neusklađenosti navedenog Zakona s pravnom stečevinom Europske unije.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Tonči Glavina, ministar
Datum: 20. lipnja 2025.
Komentirate u ime: Ministarstvo turizma i sporta