Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa za Nacrt prijedloga Zakona o deviznom poslovanju
Prilog 4
Obrazac o iskaza o procjeni učinaka propisa
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga zakona o deviznom poslovanju
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Naziv pravne stečevine:
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Važećim Zakonom o deviznom poslovanju („Narodne novine“, br. 96/03., 140/05., 132/06., 150/08., 92/09., 153/09., 145/10., 76/13., 52/21. i 141/22; u daljnjem tekstu: Zakon) poslovanje ovlaštenih mjenjača djelomično je uređeno, a podzakonskim aktom Hrvatske narodne banke ono je propisano detaljnije.
Zakonom je propisana obveza sklapanja ugovora o obavljanju mjenjačkog poslovanja ovlaštenog mjenjača s odabranom poslovnom bankom te obveza prodaje stranih sredstava plaćanja bankama, dok je poslovna banka u obvezi otkupiti strana sredstva plaćanja. Budući da razlozi za propisivanje navedenih ograničenja više ne postoje, potrebno ih je ukinuti.
U području kontrole gotovine koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državunije bila propisana obveza prijave na zahtjev Carinske uprave gotovine bez pratnje u iznosu od 10.000,00 eura ili više koja su unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu. Slijedom zaključka evaluacijskog tima Odbora Moneyval-a iz 5. kruga uzajamnih evaluacija u odnosu na Preporuku 32 - Prijenos gotovine, Radne skupine za financijske aktivnosti (FATF), ova obveza se propisuje Prijedlogom zakona.
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o deviznom poslovanju („Narodne novine“, br. 96/03., 140/05., 132/06., 150/08., 92/09., 153/09., 145/10., 76/13., 52/21. i 141/22).
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Donošenje novog zakona potrebno je radi brojnih izmjena i dopuna koje je važeći Zakon pretrpio od njegovoga stupanja na snagu 2003. godine (devet izmjena i dopuna).
Poslovanje ovlaštenih mjenjača u cijelosti će se regulirati zakonom, a podzakonskim aktom propisat će se tehnički uvjeti certificiranog programa. Ukida se obveza ovlaštenog mjenjača da sklopi ugovor o obavljanju mjenjačkog poslovanja s poslovnom bankom, te obveza prodaje stranih sredstava plaćanja banci, kao i obveza banke da ta sredstva otkupi. Kao kategorija ovlaštenog mjenjača uvodi se i podružnica inozemnog trgovačkog društva čiji je osnivač u matičnoj državi ovlašten obavljati mjenjačke poslove. Ovlaštenim mjenjačima omogućava se prodaja deviznih sredstava i putem platnih kartica, kao i naplata naknade kod svakog mjenjačkog posla.
Uvodi se obveza prijave na zahtjev Carinske uprave gotovine bez pratnje u iznosu od 10.000,00 eura ili više koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice Europske unije ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu Europske unije.
3.2.
Opis svrhe propisa
Ovim Nacrtom prijedloga zakona u cijelosti se uređuje poslovanje ovlaštenih mjenjača (važećim Zakonom njihovo poslovanje uređeno je djelomično, dok je Odlukom o uvjetima i načinu na koji ovlašteni mjenjači obavljaju mjenjačke poslove propisano detaljnije). Hrvatska narodna banka i dalje će donositi podzakonski propis, no njime će biti propisani tehnički detalji vezano za certificirani računalni program putem kojega obavezno posluju svi ovlašteni mjenjači u Republici Hrvatskoj.
Poslovanje između rezidenata te između rezidenata i nerezidenata u stranim sredstvima plaćanja su slobodni, te se ovim Nacrtom prijedloga zakona dodatno upućuje na ograničenja u poslovanju gotovinom propisana propisima iz područja sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma i propisima kojim se uređuje fiskalizacija.
Osigurava se provedba Uredbe (EU) 2018/1672 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2018. o kontrolama gotovine koja se unosi u Uniju ili iznos iz Unije. Novine u odnosu na važeći Zakon su da se propisuje obveza prijave gotovine bez pratnje koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice Europske unije ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu Europske unije i to na zahtjev Carinske uprave te se propisuje nadležnost Carinske uprave u vođenju prekršajnog postupka u prvom stupnju za ove prekršaje (prema važećem Zakonu nadležan je Financijski inspektorat).
Propisuju se obveznici izvještavanja Hrvatske narodne banke o poslovima s inozemstvom te ovlast Hrvatske narodne banke da određuje konkretne izvještajne zahtjeve uzimajući u obzir nužnost prikupljanja podataka o poslu s inozemstvom za provedbu izrade platne bilance i stanja međunarodnih ulaganja u skladu sa Strategijom razvitka službene statistike Republike Hrvatske, Programom statističkih aktivnosti Republike Hrvatske i Godišnjim provedbenim planom statističkih aktivnosti Republike Hrvatske. Detalji izvještavanja propisivat će se i dalje podzakonskim propisom Hrvatske narodne banke, te u tom smislu nema novina u odnosu na važeći propis.
Shodno izmjenama materijalnih odredbi, prilagođene su i prekršajne odredbe. Visina zapriječenih novčanih kazni zaokružena je u neznatno višem iznosu u odnosu na novčane kazne propisane važećim Zakonom, osim onih koje su propisane u maksimalnom iznosu (u skladu s Prekršajnim zakonom) te one nisu mijenjane.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Obzirom da se ovo područje uređuje zakonom, druga rješenja nisu moguća.
3.4.
Izvor podataka:
Zakon o deviznom poslovanju („Narodne novine“, br. 96/03., 140/05., 132/06., 150/08., 92/09., 153/09., 145/10., 76/13., 52/21. i 141/22).
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Uređenje poslovanja ovlaštenih mjenjača zakonom te liberalizacija njihova poslovanja.
Uvodi se obveza prijave na zahtjev Carinske uprave gotovine bez pratnje u iznosu od 10.000,00 eura ili više koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice Europske unije ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu Europske unije.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nacrt prijedloga zakona mogao bi imati učinak na funkcioniranje tržišta i tržišno natjecanje koje uključuje djelovanje na regulirane djelatnosti.
Ovlašteni mjenjači – odobrenje za obavljanje mjenjačkih poslova u Republici Hrvatskoj ima 250 ovlaštenih mjenjača na 1250 mjenjačkih mjesta.
19 poslovnih banaka ima odobrenje za rad u Republici Hrvatskoj, od toga ih 9 ima zaključen ugovor o obavljanju mjenjačkog poslovanja s ovlaštenim mjenjačima.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Poslovanje ovlaštenih mjenjača u cijelosti se regulira Nacrtom prijedloga zakona, a podzakonskim aktom propisat će se tehnički uvjeti certificiranog programa.
Liberalizira se poslovanje ovlaštenih mjenjača. Ovlašteni mjenjači neće imati obvezu sklapanja ugovora o obavljanju mjenjačkog poslovanja s nekom od poslovnih banaka, niti se banke obvezuju na otkup stranih sredstava plaćanja od mjenjača, ali se obvezuju ovlaštenom mjenjaču na njegov zahtjev otvoriti račun za plaćanje i pružati usluge povezane s tim računom (ova odredba se predlaže radi zaštite mjenjača, posebno onih u manjim mjestima kao i otocima u kojima nema više poslovnih banaka). Ovlaštenim mjenjačima omogućava se prodaja deviznih sredstava i putem platnih kartica, kao i naplata naknade kod svakog mjenjačkog posla (ako žele uvesti novi certificirani program, u protivnom mogu obavljati poslovanje putem starog certificiranog programa). Kao kategorija ovlaštenog mjenjača uvodi se i podružnica inozemnog trgovačkog društva čiji je osnivač u matičnoj državi ovlašten obavljati mjenjačke poslove.
Svi navedeni učinci ocjenjuju se kao pozitivni učinci, dok negativni učinak nije utvrđen.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Podaci o ovlaštenim mjenjačima - baza podataka o ovlaštenim mjenjačima Financijskog inspektorata, Ministarstva financija.
Podaci o bankama koje imaju sklopljen ugovor o obavljanju mjenjačkog poslovanja s ovlaštenim mjenjačima – baze podataka Financijskog inspektorata, Ministarstva financija i Hrvatske narodne banke.
Podaci o bankama koje imaju odobrenje za rad u Republici Hrvatskoj – podaci Hrvatske narodne banke dostupne na internetskim stranicama Hrvatske narodne banke.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Ukidanjem obveze ovlaštenog mjenjača da sklopi ugovor o obavljanju mjenjačkog poslovanja s poslovnom bankom i obveze prodaje stranih sredstava plaćanja banci, ovlašteni mjenjač moći će slobodno raspolagati stranim sredstvima plaćanja, a banke više neće biti u obvezi otkupiti strana sredstva plaćanja od ovlaštenih mjenjača. Omogućavanjem prodaje deviznih sredstava i putem platnih kartica proširuje se i olakšava poslovanje ovlaštenih mjenjača. Omogućuje im se i naplata naknade kod svakog mjenjačkog posla. Kao kategorija ovlaštenog mjenjača uvodi se i podružnica inozemnog trgovačkog društva čiji je osnivač u matičnoj državi ovlašten obavljati mjenjačke poslove.
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći provedbe:
Radi brojnih izmjena i dopuna važećeg Zakona te daljnjih izmjena koje je potrebno propisati u području deviznog i prekograničnog poslovanja, nužno je donijeti novi zakon.
Prijedlogom zakona u cijelosti se uređuje poslovanje ovlaštenih mjenjača, te se ono dodatno liberalizira u odnosu na važeće propise.
U području kontrole gotovine uvodi se obveza prijave na zahtjev Carinske uprave gotovine bez pratnje u iznosu od 10.000,00 eura ili više koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice Europske unije ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu Europske unije, te se propisuje nadležnost Carinske uprave u vođenju prekršajnog postupka u prvom stupnju za ove prekršaje i prekršaje iz područja primjene Uredbe (EU) 2018/1672 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2018. o kontrolama gotovine koja se unosi u Uniju ili iznos iz Unije.
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Nema priloga.
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa za Nacrt prijedloga Zakona o deviznom poslovanju
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
Prilog 4
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
Obrazac o iskaza o procjeni učinaka propisa
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga zakona o deviznom poslovanju
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Naziv pravne stečevine:
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Važećim Zakonom o deviznom poslovanju („Narodne novine“, br. 96/03., 140/05., 132/06., 150/08., 92/09., 153/09., 145/10., 76/13., 52/21. i 141/22; u daljnjem tekstu: Zakon) poslovanje ovlaštenih mjenjača djelomično je uređeno, a podzakonskim aktom Hrvatske narodne banke ono je propisano detaljnije.
Zakonom je propisana obveza sklapanja ugovora o obavljanju mjenjačkog poslovanja ovlaštenog mjenjača s odabranom poslovnom bankom te obveza prodaje stranih sredstava plaćanja bankama, dok je poslovna banka u obvezi otkupiti strana sredstva plaćanja. Budući da razlozi za propisivanje navedenih ograničenja više ne postoje, potrebno ih je ukinuti.
U području kontrole gotovine koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu nije bila propisana obveza prijave na zahtjev Carinske uprave gotovine bez pratnje u iznosu od 10.000,00 eura ili više koja su unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu. Slijedom zaključka evaluacijskog tima Odbora Moneyval-a iz 5. kruga uzajamnih evaluacija u odnosu na Preporuku 32 - Prijenos gotovine, Radne skupine za financijske aktivnosti (FATF), ova obveza se propisuje Prijedlogom zakona.
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o deviznom poslovanju („Narodne novine“, br. 96/03., 140/05., 132/06., 150/08., 92/09., 153/09., 145/10., 76/13., 52/21. i 141/22).
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Donošenje novog zakona potrebno je radi brojnih izmjena i dopuna koje je važeći Zakon pretrpio od njegovoga stupanja na snagu 2003. godine (devet izmjena i dopuna).
Poslovanje ovlaštenih mjenjača u cijelosti će se regulirati zakonom, a podzakonskim aktom propisat će se tehnički uvjeti certificiranog programa. Ukida se obveza ovlaštenog mjenjača da sklopi ugovor o obavljanju mjenjačkog poslovanja s poslovnom bankom, te obveza prodaje stranih sredstava plaćanja banci, kao i obveza banke da ta sredstva otkupi. Kao kategorija ovlaštenog mjenjača uvodi se i podružnica inozemnog trgovačkog društva čiji je osnivač u matičnoj državi ovlašten obavljati mjenjačke poslove. Ovlaštenim mjenjačima omogućava se prodaja deviznih sredstava i putem platnih kartica, kao i naplata naknade kod svakog mjenjačkog posla.
Uvodi se obveza prijave na zahtjev Carinske uprave gotovine bez pratnje u iznosu od 10.000,00 eura ili više koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice Europske unije ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu Europske unije.
3.2.
Opis svrhe propisa
Ovim Nacrtom prijedloga zakona u cijelosti se uređuje poslovanje ovlaštenih mjenjača (važećim Zakonom njihovo poslovanje uređeno je djelomično, dok je Odlukom o uvjetima i načinu na koji ovlašteni mjenjači obavljaju mjenjačke poslove propisano detaljnije). Hrvatska narodna banka i dalje će donositi podzakonski propis, no njime će biti propisani tehnički detalji vezano za certificirani računalni program putem kojega obavezno posluju svi ovlašteni mjenjači u Republici Hrvatskoj.
Poslovanje između rezidenata te između rezidenata i nerezidenata u stranim sredstvima plaćanja su slobodni, te se ovim Nacrtom prijedloga zakona dodatno upućuje na ograničenja u poslovanju gotovinom propisana propisima iz područja sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma i propisima kojim se uređuje fiskalizacija.
Osigurava se provedba Uredbe (EU) 2018/1672 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2018. o kontrolama gotovine koja se unosi u Uniju ili iznos iz Unije. Novine u odnosu na važeći Zakon su da se propisuje obveza prijave gotovine bez pratnje koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice Europske unije ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu Europske unije i to na zahtjev Carinske uprave te se propisuje nadležnost Carinske uprave u vođenju prekršajnog postupka u prvom stupnju za ove prekršaje (prema važećem Zakonu nadležan je Financijski inspektorat).
Propisuju se obveznici izvještavanja Hrvatske narodne banke o poslovima s inozemstvom te ovlast Hrvatske narodne banke da određuje konkretne izvještajne zahtjeve uzimajući u obzir nužnost prikupljanja podataka o poslu s inozemstvom za provedbu izrade platne bilance i stanja međunarodnih ulaganja u skladu sa Strategijom razvitka službene statistike Republike Hrvatske, Programom statističkih aktivnosti Republike Hrvatske i Godišnjim provedbenim planom statističkih aktivnosti Republike Hrvatske. Detalji izvještavanja propisivat će se i dalje podzakonskim propisom Hrvatske narodne banke, te u tom smislu nema novina u odnosu na važeći propis.
Shodno izmjenama materijalnih odredbi, prilagođene su i prekršajne odredbe. Visina zapriječenih novčanih kazni zaokružena je u neznatno višem iznosu u odnosu na novčane kazne propisane važećim Zakonom, osim onih koje su propisane u maksimalnom iznosu (u skladu s Prekršajnim zakonom) te one nisu mijenjane.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Obzirom da se ovo područje uređuje zakonom, druga rješenja nisu moguća.
3.4.
Izvor podataka:
Zakon o deviznom poslovanju („Narodne novine“, br. 96/03., 140/05., 132/06., 150/08., 92/09., 153/09., 145/10., 76/13., 52/21. i 141/22).
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Uređenje poslovanja ovlaštenih mjenjača zakonom te liberalizacija njihova poslovanja.
Uvodi se obveza prijave na zahtjev Carinske uprave gotovine bez pratnje u iznosu od 10.000,00 eura ili više koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice Europske unije ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu Europske unije.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nacrt prijedloga zakona mogao bi imati učinak na funkcioniranje tržišta i tržišno natjecanje koje uključuje djelovanje na regulirane djelatnosti.
Ovlašteni mjenjači – odobrenje za obavljanje mjenjačkih poslova u Republici Hrvatskoj ima 250 ovlaštenih mjenjača na 1250 mjenjačkih mjesta.
19 poslovnih banaka ima odobrenje za rad u Republici Hrvatskoj, od toga ih 9 ima zaključen ugovor o obavljanju mjenjačkog poslovanja s ovlaštenim mjenjačima.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Poslovanje ovlaštenih mjenjača u cijelosti se regulira Nacrtom prijedloga zakona, a podzakonskim aktom propisat će se tehnički uvjeti certificiranog programa.
Liberalizira se poslovanje ovlaštenih mjenjača. Ovlašteni mjenjači neće imati obvezu sklapanja ugovora o obavljanju mjenjačkog poslovanja s nekom od poslovnih banaka, niti se banke obvezuju na otkup stranih sredstava plaćanja od mjenjača, ali se obvezuju ovlaštenom mjenjaču na njegov zahtjev otvoriti račun za plaćanje i pružati usluge povezane s tim računom (ova odredba se predlaže radi zaštite mjenjača, posebno onih u manjim mjestima kao i otocima u kojima nema više poslovnih banaka) . Ovlaštenim mjenjačima omogućava se prodaja deviznih sredstava i putem platnih kartica, kao i naplata naknade kod svakog mjenjačkog posla (ako žele uvesti novi certificirani program, u protivnom mogu obavljati poslovanje putem starog certificiranog programa) . Kao kategorija ovlaštenog mjenjača uvodi se i podružnica inozemnog trgovačkog društva čiji je osnivač u matičnoj državi ovlašten obavljati mjenjačke poslove.
Svi navedeni učinci ocjenjuju se kao pozitivni učinci, dok negativni učinak nije utvrđen.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Podaci o ovlaštenim mjenjačima - baza podataka o ovlaštenim mjenjačima Financijskog inspektorata, Ministarstva financija.
Podaci o bankama koje imaju sklopljen ugovor o obavljanju mjenjačkog poslovanja s ovlaštenim mjenjačima – baze podataka Financijskog inspektorata, Ministarstva financija i Hrvatske narodne banke.
Podaci o bankama koje imaju odobrenje za rad u Republici Hrvatskoj – podaci Hrvatske narodne banke dostupne na internetskim stranicama Hrvatske narodne banke.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Ukidanjem obveze ovlaštenog mjenjača da sklopi ugovor o obavljanju mjenjačkog poslovanja s poslovnom bankom i obveze prodaje stranih sredstava plaćanja banci, ovlašteni mjenjač moći će slobodno raspolagati stranim sredstvima plaćanja, a banke više neće biti u obvezi otkupiti strana sredstva plaćanja od ovlaštenih mjenjača. Omogućavanjem prodaje deviznih sredstava i putem platnih kartica proširuje se i olakšava poslovanje ovlaštenih mjenjača. Omogućuje im se i naplata naknade kod svakog mjenjačkog posla. Kao kategorija ovlaštenog mjenjača uvodi se i podružnica inozemnog trgovačkog društva čiji je osnivač u matičnoj državi ovlašten obavljati mjenjačke poslove.
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći provedbe:
Radi brojnih izmjena i dopuna važećeg Zakona te daljnjih izmjena koje je potrebno propisati u području deviznog i prekograničnog poslovanja, nužno je donijeti novi zakon.
Prijedlogom zakona u cijelosti se uređuje poslovanje ovlaštenih mjenjača, te se ono dodatno liberalizira u odnosu na važeće propise.
U području kontrole gotovine uvodi se obveza prijave na zahtjev Carinske uprave gotovine bez pratnje u iznosu od 10.000,00 eura ili više koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice Europske unije ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu Europske unije , te se propisuje nadležnost Carinske uprave u vođenju prekršajnog postupka u prvom stupnju za ove prekršaje i prekršaje iz područja primjene Uredbe (EU) 2018/1672 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2018. o kontrolama gotovine koja se unosi u Uniju ili iznos iz Unije.
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Nema priloga.
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Datum: 05.05.2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA