E-SAVJETOVANJA

Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt
Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt

Preuzmi Word dokumentOstali dokumenti


  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa za Nacrt prijedloga Zakona o deviznom poslovanju

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Prilog 4

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Obrazac o iskaza o procjeni učinaka propisa

 

PRILOG 4.:

 

OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA

 

1.

OPĆE INFORMACIJE

1.1.

Stručni nositelj:

Ministarstvo financija

1.2.

Naziv propisa:

Nacrt prijedloga zakona o deviznom poslovanju

1.3.

Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:

Da/Ne:

 

Ne

Naziv akta:

 

Opis mjere:

1.4.

Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije

Da/Ne:

 

Naziv pravne stečevine:

2.

UTVRĐIVANJE PROBLEMA

2.1.

Važećim Zakonom o deviznom poslovanju („Narodne novine“, br. 96/03., 140/05., 132/06., 150/08., 92/09., 153/09., 145/10., 76/13., 52/21. i 141/22; u daljnjem tekstu: Zakon) poslovanje ovlaštenih mjenjača djelomično je uređeno, a podzakonskim aktom Hrvatske narodne banke ono je propisano detaljnije.

Zakonom je propisana obveza sklapanja ugovora o obavljanju mjenjačkog poslovanja ovlaštenog mjenjača s odabranom poslovnom bankom te obveza prodaje stranih sredstava plaćanja bankama, dok je poslovna banka u obvezi otkupiti strana sredstva plaćanja. Budući da razlozi za propisivanje navedenih ograničenja više ne postoje, potrebno ih je ukinuti.

 

U području kontrole gotovine koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu nije bila propisana obveza prijave na zahtjev Carinske uprave gotovine bez pratnje u iznosu od 10.000,00 eura ili više koja su unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu  državu članicu. Slijedom zaključka evaluacijskog tima Odbora Moneyval-a iz 5. kruga uzajamnih evaluacija u odnosu na Preporuku 32 - Prijenos gotovine, Radne skupine za financijske aktivnosti (FATF), ova obveza se propisuje Prijedlogom zakona.

2.2.

Izvor podataka:

 

Zakon o deviznom poslovanju („Narodne novine“, br. 96/03., 140/05., 132/06., 150/08., 92/09., 153/09., 145/10., 76/13., 52/21. i 141/22).

3.

UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA

3.1.

Opis posebnog cilja

 

Donošenje novog zakona potrebno je radi brojnih izmjena i dopuna koje je važeći Zakon pretrpio od njegovoga stupanja na snagu 2003. godine (devet izmjena i dopuna).

 

Poslovanje ovlaštenih mjenjača u cijelosti će se regulirati zakonom, a podzakonskim aktom propisat će se tehnički uvjeti certificiranog programa. Ukida se obveza ovlaštenog mjenjača da sklopi ugovor o obavljanju mjenjačkog poslovanja s poslovnom bankom, te obveza prodaje stranih sredstava plaćanja banci, kao i obveza banke da ta sredstva otkupi. Kao kategorija ovlaštenog mjenjača uvodi se i podružnica inozemnog trgovačkog društva čiji je osnivač u matičnoj državi ovlašten obavljati mjenjačke poslove. Ovlaštenim mjenjačima omogućava se prodaja deviznih sredstava i putem platnih kartica, kao i naplata naknade kod svakog mjenjačkog posla.

 

Uvodi se obveza prijave na zahtjev Carinske uprave gotovine bez pratnje u iznosu od 10.000,00 eura ili više koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice Europske unije ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu Europske unije.

3.2.

Opis svrhe propisa

 

Ovim Nacrtom prijedloga zakona u cijelosti se uređuje poslovanje ovlaštenih mjenjača (važećim Zakonom njihovo poslovanje uređeno je djelomično, dok je Odlukom o uvjetima i načinu na koji ovlašteni mjenjači obavljaju mjenjačke poslove propisano detaljnije). Hrvatska narodna banka i dalje će donositi podzakonski propis, no njime će biti propisani tehnički detalji vezano za certificirani računalni program putem kojega obavezno posluju svi ovlašteni mjenjači u Republici Hrvatskoj.

 

Poslovanje između rezidenata te između rezidenata i nerezidenata u stranim sredstvima plaćanja su slobodni, te se ovim Nacrtom prijedloga zakona dodatno upućuje na ograničenja u poslovanju gotovinom propisana propisima iz područja sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma i propisima kojim se uređuje fiskalizacija.

 

Osigurava se provedba Uredbe (EU) 2018/1672 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2018. o kontrolama gotovine koja se unosi u Uniju ili iznos iz Unije. Novine u odnosu na važeći Zakon su da se propisuje obveza prijave gotovine bez pratnje koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice Europske unije ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu Europske unije i to na zahtjev Carinske uprave te se propisuje nadležnost Carinske uprave u vođenju prekršajnog postupka u prvom stupnju za ove prekršaje (prema važećem Zakonu nadležan je Financijski inspektorat).

 

Propisuju se obveznici izvještavanja Hrvatske narodne banke o poslovima s inozemstvom te ovlast Hrvatske narodne banke da određuje konkretne izvještajne zahtjeve uzimajući u obzir nužnost prikupljanja podataka o poslu s inozemstvom za provedbu izrade platne bilance i stanja međunarodnih ulaganja u skladu sa Strategijom razvitka službene statistike Republike Hrvatske, Programom statističkih aktivnosti Republike Hrvatske i Godišnjim provedbenim planom statističkih aktivnosti Republike Hrvatske. Detalji izvještavanja propisivat će se i dalje podzakonskim propisom Hrvatske narodne banke, te u tom smislu nema novina u odnosu na važeći propis.

 

Shodno izmjenama materijalnih odredbi, prilagođene su i prekršajne odredbe. Visina zapriječenih novčanih kazni zaokružena je u neznatno višem iznosu u odnosu na novčane kazne propisane važećim Zakonom, osim onih koje su propisane u maksimalnom iznosu (u skladu s Prekršajnim zakonom) te one nisu mijenjane.

3.3.

Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja

 

Obzirom da se ovo područje uređuje zakonom, druga rješenja nisu moguća.

3.4.

Izvor podataka:

 

Zakon o deviznom poslovanju („Narodne novine“, br. 96/03., 140/05., 132/06., 150/08., 92/09., 153/09., 145/10., 76/13., 52/21. i 141/22).

4.

UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA

4.1.

Posebni cilj:

Uređenje poslovanja ovlaštenih mjenjača zakonom te liberalizacija njihova poslovanja.

 

Uvodi se obveza prijave na zahtjev Carinske uprave gotovine bez pratnje u iznosu od 10.000,00 eura ili više koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice Europske unije ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu Europske unije.

4.1.1.

Učinci na gospodarstvo:

Adresati:

 

Nacrt prijedloga zakona mogao bi imati učinak na funkcioniranje tržišta i tržišno natjecanje koje uključuje djelovanje na regulirane djelatnosti.

Ovlašteni mjenjači – odobrenje za obavljanje mjenjačkih poslova u Republici Hrvatskoj ima 250 ovlaštenih mjenjača na 1250 mjenjačkih mjesta.

19 poslovnih banaka ima odobrenje za rad u Republici Hrvatskoj, od toga ih 9 ima zaključen ugovor o obavljanju mjenjačkog poslovanja s ovlaštenim mjenjačima.

4.1.2.

Učinci na održivi razvoj:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.

Nisu utvrđeni adresati.

4.1.3.

Učinci na socijalnu skrb:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.

Nisu utvrđeni adresati.

4.1.4.

Učinci na zaštitu ljudskih prava:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.

Nisu utvrđeni adresati.

4.1.5.

Učinci na druga područja:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na druga područja.

Nisu utvrđeni adresati.

5.

ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA

5.1.

Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:

 

Poslovanje ovlaštenih mjenjača u cijelosti se regulira Nacrtom prijedloga zakona, a podzakonskim aktom propisat će se tehnički uvjeti certificiranog programa.

Liberalizira se poslovanje ovlaštenih mjenjača. Ovlašteni mjenjači neće imati obvezu sklapanja ugovora o obavljanju mjenjačkog poslovanja s nekom od poslovnih banaka, niti se banke obvezuju na otkup stranih sredstava plaćanja od mjenjača, ali se obvezuju ovlaštenom mjenjaču na njegov zahtjev otvoriti račun za plaćanje i pružati usluge povezane s tim računom (ova odredba se predlaže radi zaštite mjenjača, posebno onih u manjim mjestima kao i otocima u kojima nema više poslovnih banaka) . Ovlaštenim mjenjačima omogućava se prodaja deviznih sredstava i putem platnih kartica, kao i naplata naknade kod svakog mjenjačkog posla (ako žele uvesti novi certificirani program, u protivnom mogu obavljati poslovanje putem starog certificiranog programa) . Kao kategorija ovlaštenog mjenjača uvodi se i podružnica inozemnog trgovačkog društva čiji je osnivač u matičnoj državi ovlašten obavljati mjenjačke poslove.

 

Svi navedeni učinci ocjenjuju se kao pozitivni učinci, dok negativni učinak nije utvrđen.

 

5.2.

Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:

 

Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području održivog razvoja.

5.3.

Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:

 

Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području socijalne skrbi.

5.4.

Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:

 

Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području ljudskih prava.

5.5.

Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:

 

Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.

5.6.

Izvor podataka:

 

Podaci o ovlaštenim mjenjačima - baza podataka o ovlaštenim mjenjačima Financijskog inspektorata, Ministarstva financija.

Podaci o bankama koje imaju sklopljen ugovor o obavljanju mjenjačkog poslovanja s ovlaštenim mjenjačima – baze podataka Financijskog inspektorata, Ministarstva financija i Hrvatske narodne banke.

Podaci o bankama koje imaju odobrenje za rad u Republici Hrvatskoj – podaci Hrvatske narodne banke dostupne na internetskim stranicama Hrvatske narodne banke.

6.

SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE

6.1.

Savjetovanje:

 

6.2.

Konzultacije:

 

7.

ZAKLJUČAK

7.1.

Pozitivni učinci:

Ukidanjem obveze ovlaštenog mjenjača da sklopi ugovor o obavljanju mjenjačkog poslovanja s poslovnom bankom i obveze prodaje stranih sredstava plaćanja banci, ovlašteni mjenjač moći će slobodno raspolagati stranim sredstvima plaćanja, a banke više neće biti u obvezi otkupiti strana sredstva plaćanja od ovlaštenih mjenjača. Omogućavanjem prodaje deviznih sredstava i putem platnih kartica proširuje se i olakšava poslovanje ovlaštenih mjenjača. Omogućuje im se i naplata naknade kod svakog mjenjačkog posla. Kao kategorija ovlaštenog mjenjača uvodi se i podružnica inozemnog trgovačkog društva čiji je osnivač u matičnoj državi ovlašten obavljati mjenjačke poslove.  

Negativni učinci:

Ne očekuju se negativni učinci.

7.2.

Zaključak o učincima koji će proisteći provedbe:

 

Radi brojnih izmjena i dopuna važećeg Zakona te daljnjih izmjena koje je potrebno propisati u području deviznog i prekograničnog poslovanja, nužno je donijeti novi zakon.

 

Prijedlogom zakona u cijelosti se uređuje poslovanje ovlaštenih mjenjača, te se ono dodatno  liberalizira u odnosu na važeće propise.

 

U području kontrole gotovine uvodi se obveza prijave na zahtjev Carinske uprave gotovine bez pratnje u iznosu od 10.000,00 eura ili više koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice Europske unije ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu Europske unije , te se propisuje nadležnost Carinske uprave u vođenju prekršajnog postupka u prvom stupnju za ove prekršaje i prekršaje iz područja primjene Uredbe (EU) 2018/1672 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2018. o kontrolama gotovine koja se unosi u Uniju ili iznos iz Unije.

8.

PRILOZI

8.1

Dokumenti u prilogu:

 

Nema priloga.

9.

OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA

 

Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija

Datum: 05.05.2025.

 

 

                       

 

 

 

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor





Copyright © 2025 Ministarsto pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, Ured za zakonodavstvo. Izjava o pristupačnosti.