Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izdavanju pokrivenih obveznica i javnom nadzoru pokrivenih obveznica
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske za 2025. godinu; redni broj 53.
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2025. godinu (Narodne novine, broj 25/2025.) r.br. 51.
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Informacije koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost raspršene su unutar država članica Europske unije te ulagatelji moraju pretraživati brojne baze podataka, što im potragu i pregled čini iznimno složenim te vremenski i troškovno zahtjevnim. Jedna pristupna točka bi omogućila trgovačkim društvima da budu vidljivija prema ulagateljima, čime se otvara više prilika za financiranje, posebno za mala poduzeća na malim tržištima kapitala. Jednostavan i strukturiran pristup podatcima važan je kako bi donositelji odluka, profesionalni i mali ulagatelji te drugi dionici u gospodarstvu i društvu mogli donositi dobre, informirane te okolišno i društveno odgovorne odluke o ulaganjima kojima se podupire učinkovito funkcioniranje tržišta.
Osiguravanje jednostavnijeg pristupa javnim informacijama, uključujući informacijama koje se pružaju dobrovoljno, potrebno je i kako bi se povećale prilike za rast, vidljivost i inovacije malih i srednjih poduzeća.
Cilj uspostave jedinstvene europske pristupne točke za centralizirani pristup (u daljnjem tekstu: ESAP) je tržišta kapitala Europske unije učiniti atraktivnijima time što će informacije potrebne za donošenje utemeljenih ulagačkih odluka korištenjem suvremenih digitalnih alata biti dostupne na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”, uz njihovo lako i besplatno korištenje. To bi tržište kapitala Europske unije trebalo učiniti atraktivnijim, a društvima u Europskoj uniji i njihovim financijskim proizvodima dati veću vidljivost u odnosu na globalnu investicijsku zajednicu otvarajući im više mogućih i povoljnijih izvora financiranja.
2.2.
Izvor podataka:
1. Direktiva (EU) 2023/2864 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2864, 20. 12. 2023.) (u daljnjem ekstu: Direktiva (EU) 2023/2864) u dijelu u kojem ista mijenja Direktivu (EU) 2019/2162 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. studenoga 2019. o izdavanju pokrivenih obveznica i javnom nadzoru pokrivenih obveznica i izmjeni direktiva 2009/65/EZ i 2014/59/EU (SL L 328, 18.12.2019.; u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2019/2162)
2. Uredba (EU) 2023/2859 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o uspostavi jedinstvene europske pristupne točke za centralizirani pristup javno dostupnim informacijama koje su od važnosti za financijske usluge, tržišta kapitala i održivost (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2859, 20. 12. 2023) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/2859).
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj jest daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira za pokrivene obveznice s pravnom stečevinom Europske unije.
Direktivom (EU) 2023/2864 i Uredbom (EU) 2023/2859 ustrojava se ESAP. ESAP će omogućiti da sve informacije budu dostupne na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”, uz njihovo lako i besplatno korištenje. Cilj je dakle i jačanje regulatornog okvira i osiguravanje većeg stupnja zaštite ulagatelja na tržištu kapitala, a poglavito u dijelu omogućavanja lakšeg pristupa svim relevantnim informacijama potrebnim za donošenje odluke o ulaganjima.
3.2.
Opis svrhe propisa
Važeći Zakon u potpunosti je usklađen s trenutno važećom pravnom stečevinom Europske unije u području pokrivenih obveznica, odnosno Direktivom (EU) 2019/2162.
Ovim Prijedlogom zakona nastavlja se daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira za pokrivene obveznice s pravnom stečevinom Europske unije. U Prijedlog zakona prenose se odredbe Direktive (EU) 2023/2864 u dijelu u kojem ista mijenja Direktivu (EU) 2019/2162.
Informacije koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost raspršene su unutar država članica Europske unije te ulagatelji moraju pretraživati brojne baze podataka, što im potragu i pregled čini iznimno složenim te vremenski i troškovno zahtjevnim, stoga bi jedna pristupna točka omogućila trgovačkim društvima da budu vidljivija prema ulagateljima, čime se otvara više prilika za financiranje, posebno za mala poduzeća na malim tržištima kapitala. Jednostavan pristup pouzdanim i jasnim podacima važan je kako bi donositelji odluka, ulagatelji i ostali dionici u gospodarstvu i društvu donosili dobre, informirane te okolišno i društveno odgovorne odluke o ulaganjima.
Tijelo za prikupljanje informacija u Prijedlogu zakona je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (u daljnjem tekstu: Hanfa). Prijedlogom zakona propisuje se da je kreditna institucija koja ima odobrenje za izdavanje pokrivenih obveznica dužna kad javno objavljuje određene informacije istodobno te informacije dostaviti Hanfi kako bi bile dostupne na ESAP-u. Informacije koje se dostavljaju moraju ispunjavati određene tehničke zahtjeve, tj. moraju se dostaviti u formatu iz kojeg se mogu izdvojiti podaci, odnosno u strojno čitljivom formatu, ako je to predviđeno pravom Europske unije te moraju sadržavati obvezne metapodatke, koji uključuju sve nazive subjekta, identifikacijsku oznaku subjekta, veličinu subjekta prema kategorijama, vrstu informacija i oznaku sadrže li informacije osobne podatke. Osim obveza subjekata koji dostavljaju informacije, propisana je i obveza Hanfe da osigura da su dostavljene informacije dostupne na ESAP-u i da ispunjavaju propisane tehničke zahtjeve.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenljiva. Optimalno normativno rješenje jest putem izmjena i dopuna Zakona.
3.4.
Izvor podataka:
Izvor podataka kao i pod točkom 2.2.
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj jest daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira za pokrivene obveznice s pravnom stečevinom Europske unije slijedom čega je potrebno izvršiti izmjene određenih odredbi u važećem Zakonu kako bi se postigla potpuna usklađenost.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Predloženim zakonskim izmjenama prenijet će se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirati će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni u točno određenom formatu ili biti strojno čitljivi (engl. machine readable). Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka. Stupanjem na snagu Nacrta prijedloga zakona ne očekuju se troškovi prilagodbe za adresate.
Kreditne institucije koje imaju odobrenje za izdavanje pokrivenih obveznica.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Predloženim zakonskim izmjenama prenijet će se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirati će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni te dostava u formatu iz kojeg se mogu izdvojiti podatci ili, ako je to propisano pravom Europske unije, u strojno čitljivom formatu. Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka. Cilj jest jačanje regulatornog okvira i osiguravanje većeg stupnja zaštite ulagatelja na tržištu kapitala, a poglavito u dijelu omogućavanja lakšeg pristupa svim relevantnim informacijama potrebnim za donošenje odluke o ulaganjima. Navedeno će imati pozitivan utjecaj na tržište kapitala Republike Hrvatske.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci u području zaštite ljudskih prava.
Uvođenjem metapodataka u strogo određenom formatu poboljšava se usporedivost i dostupnost podataka, čime se olakšava analiza tržišta.
Negativni učinci: -
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Predložene zakonske izmjene će omogućiti lakši pristup relevantnim informacijama, a uvođenjem standardizirane i strojno čitljive dostave podataka poboljšat će se transparentnost i usporedivost informacija.
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu: Nema priloga
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o izdavanju pokrivenih obveznica i javnom nadzoru pokrivenih obveznica
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske za 2025. godinu; redni broj 53.
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2025. godinu (Narodne novine, broj 25/2025.) r.br. 51.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Informacije koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost raspršene su unutar država članica Europske unije te ulagatelji moraju pretraživati brojne baze podataka, što im potragu i pregled čini iznimno složenim te vremenski i troškovno zahtjevnim. Jedna pristupna točka bi omogućila trgovačkim društvima da budu vidljivija prema ulagateljima, čime se otvara više prilika za financiranje, posebno za mala poduzeća na malim tržištima kapitala. Jednostavan i strukturiran pristup podatcima važan je kako bi donositelji odluka, profesionalni i mali ulagatelji te drugi dionici u gospodarstvu i društvu mogli donositi dobre, informirane te okolišno i društveno odgovorne odluke o ulaganjima kojima se podupire učinkovito funkcioniranje tržišta.
Osiguravanje jednostavnijeg pristupa javnim informacijama, uključujući informacijama koje se pružaju dobrovoljno, potrebno je i kako bi se povećale prilike za rast, vidljivost i inovacije malih i srednjih poduzeća.
Cilj uspostave jedinstvene europske pristupne točke za centralizirani pristup (u daljnjem tekstu: ESAP) je tržišta kapitala Europske unije učiniti atraktivnijima time što će informacije potrebne za donošenje utemeljenih ulagačkih odluka korištenjem suvremenih digitalnih alata biti dostupne na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”, uz njihovo lako i besplatno korištenje. To bi tržište kapitala Europske unije trebalo učiniti atraktivnijim, a društvima u Europskoj uniji i njihovim financijskim proizvodima dati veću vidljivost u odnosu na globalnu investicijsku zajednicu otvarajući im više mogućih i povoljnijih izvora financiranja.
2.2.
Izvor podataka:
1. Direktiva (EU) 2023/2864 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2864, 20. 12. 2023.) (u daljnjem ekstu: Direktiva (EU) 2023/2864) u dijelu u kojem ista mijenja Direktivu (EU) 2019/2162 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. studenoga 2019. o izdavanju pokrivenih obveznica i javnom nadzoru pokrivenih obveznica i izmjeni direktiva 2009/65/EZ i 2014/59/EU (SL L 328, 18.12.2019.; u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2019/2162)
2. Uredba (EU) 2023/2859 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o uspostavi jedinstvene europske pristupne točke za centralizirani pristup javno dostupnim informacijama koje su od važnosti za financijske usluge, tržišta kapitala i održivost (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2859, 20. 12. 2023) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/2859).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj jest daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira za pokrivene obveznice s pravnom stečevinom Europske unije.
Direktivom (EU) 2023/2864 i Uredbom (EU) 2023/2859 ustrojava se ESAP. ESAP će omogućiti da sve informacije budu dostupne na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”, uz njihovo lako i besplatno korištenje. Cilj je dakle i jačanje regulatornog okvira i osiguravanje većeg stupnja zaštite ulagatelja na tržištu kapitala, a poglavito u dijelu omogućavanja lakšeg pristupa svim relevantnim informacijama potrebnim za donošenje odluke o ulaganjima.
3.2.
Opis svrhe propisa
Važeći Zakon u potpunosti je usklađen s trenutno važećom pravnom stečevinom Europske unije u području pokrivenih obveznica, odnosno Direktivom (EU) 2019/2162.
Ovim Prijedlogom zakona nastavlja se daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira za pokrivene obveznice s pravnom stečevinom Europske unije. U Prijedlog zakona prenose se odredbe Direktive (EU) 2023/2864 u dijelu u kojem ista mijenja Direktivu (EU) 2019/2162.
Informacije koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost raspršene su unutar država članica Europske unije te ulagatelji moraju pretraživati brojne baze podataka, što im potragu i pregled čini iznimno složenim te vremenski i troškovno zahtjevnim, stoga bi jedna pristupna točka omogućila trgovačkim društvima da budu vidljivija prema ulagateljima, čime se otvara više prilika za financiranje, posebno za mala poduzeća na malim tržištima kapitala. Jednostavan pristup pouzdanim i jasnim podacima važan je kako bi donositelji odluka, ulagatelji i ostali dionici u gospodarstvu i društvu donosili dobre, informirane te okolišno i društveno odgovorne odluke o ulaganjima.
Tijelo za prikupljanje informacija u Prijedlogu zakona je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (u daljnjem tekstu: Hanfa). Prijedlogom zakona propisuje se da je kreditna institucija koja ima odobrenje za izdavanje pokrivenih obveznica dužna kad javno objavljuje određene informacije istodobno te informacije dostaviti Hanfi kako bi bile dostupne na ESAP-u. Informacije koje se dostavljaju moraju ispunjavati određene tehničke zahtjeve, tj. moraju se dostaviti u formatu iz kojeg se mogu izdvojiti podaci, odnosno u strojno čitljivom formatu, ako je to predviđeno pravom Europske unije te moraju sadržavati obvezne metapodatke, koji uključuju sve nazive subjekta, identifikacijsku oznaku subjekta, veličinu subjekta prema kategorijama, vrstu informacija i oznaku sadrže li informacije osobne podatke. Osim obveza subjekata koji dostavljaju informacije, propisana je i obveza Hanfe da osigura da su dostavljene informacije dostupne na ESAP-u i da ispunjavaju propisane tehničke zahtjeve.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenljiva. Optimalno normativno rješenje jest putem izmjena i dopuna Zakona.
3.4.
Izvor podataka:
Izvor podataka kao i pod točkom 2.2.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj jest daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira za pokrivene obveznice s pravnom stečevinom Europske unije slijedom čega je potrebno izvršiti izmjene određenih odredbi u važećem Zakonu kako bi se postigla potpuna usklađenost.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Predloženim zakonskim izmjenama prenijet će se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirati će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni u točno određenom formatu ili biti strojno čitljivi (engl. machine readable). Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka. Stupanjem na snagu Nacrta prijedloga zakona ne očekuju se troškovi prilagodbe za adresate.
Kreditne institucije koje imaju odobrenje za izdavanje pokrivenih obveznica.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Predloženim zakonskim izmjenama prenijet će se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirati će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni te dostava u formatu iz kojeg se mogu izdvojiti podatci ili, ako je to propisano pravom Europske unije, u strojno čitljivom formatu. Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka. Cilj jest jačanje regulatornog okvira i osiguravanje većeg stupnja zaštite ulagatelja na tržištu kapitala, a poglavito u dijelu omogućavanja lakšeg pristupa svim relevantnim informacijama potrebnim za donošenje odluke o ulaganjima. Navedeno će imati pozitivan utjecaj na tržište kapitala Republike Hrvatske.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:4740185
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj/hrv
https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2023/2864/oj/hrv
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Uvođenjem metapodataka u strogo određenom formatu poboljšava se usporedivost i dostupnost podataka, čime se olakšava analiza tržišta.
Negativni učinci: -
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Predložene zakonske izmjene će omogućiti lakši pristup relevantnim informacijama, a uvođenjem standardizirane i strojno čitljive dostave podataka poboljšat će se transparentnost i usporedivost informacija.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu: Nema priloga
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Datum: 8. srpnja 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA