E-SAVJETOVANJA

Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt
Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt

Preuzmi Word dokumentOstali dokumenti


  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

PRILOG 4.:

OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

1. OPĆE INFORMACIJE

1.1.

Stručni nositelj:

Ministarstvo financija

1.2.

Naziv propisa:

Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osiguranju

1.3.

Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:

Da/Ne:

 

 

Da

Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske za 2025. godinu; redni broj 55.

1.4.

Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije

Da/Ne:

 

 

Da

Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2025. godinu (Narodne novine, broj 25/2025.) r.br. 49.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA

2.1.

Svrha uspostave jedinstvene europske pristupne točka (ESAP) jest olakšati pristup javno dostupnim informacijama od značaja za financijske usluge, tržišta kapitala i održivost, a s ciljem olakšavanja postupka donošenja odluka velikom broju ulagatelja, uključujući male ulagatelje. Trenutno su informacije raspršene unutar država članica, što otežava pretragu i povećava troškove ulagateljima. ESAP će omogućiti standardizirano prikupljanje, pretraživanje i korištenje financijskih i nefinancijskih podataka, uključujući podatke o održivosti. Cilj ESAP-a je povećati transparentnost i atraktivnost tržišta kapitala EU-a kroz digitalizaciju i besplatan pristup ključnim podacima na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”. Navedenim postupanjem riješiti će se problem disperziranosti informacija koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost.

2.2.

Izvor podataka:

 

1. Direktiva (EU) 2023/2864 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2864, 20. 12. 2023.) (u daljnjem  ekstu: Direktiva (EU) 2023/2864), u dijelu u kojemu ista mijenja Direktivu 2009/138/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2009. o osnivanju i obavljanju djelatnosti osiguranja i reosiguranja (Solventnost II) (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL L 335, 17. 12. 2009.)  

2. Uredba  (EU) 2023/2859 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o uspostavi jedinstvene europske pristupne točke za centralizirani pristup javno dostupnim informacijama koje su od važnosti za financijske usluge, tržišta kapitala i održivost (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2859, 20. 12. 2023) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/2859).

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA

3.1.

Opis posebnog cilja

 

Cilj jest daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira u odnosu na društva za osiguranje s pravnom stečevinom Europske unije.

Direktivom (EU) 2023/2864 i Uredbom (EU) 2023/2859 ustrojava se jedinstvena europska pristupna točka za centralizirani pristup (u daljnjem tekstu: ESAP). ESAP će omogućiti da sve informacije budu dostupne na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”, uz njihovo lako i besplatno korištenje.

3.2.

Opis svrhe propisa

 

Zakon o osiguranju („Narodne novine“, br. 30/15., 112/18., 63/20., 133/20., 151/22. i, 152/24; u daljnjem tekstu: važeći Zakon), u potpunosti je usklađen s trenutno važećom pravnom stečevinom Europske unije.

Glavni razlog izmjena jest daljnje usklađivanje Zakona o osiguranju s pravnom stečevinom Europske unije slijedom čega je potrebno izvršiti izmjene određenih odredbi u istom kako bi se postigla potpuna usklađenost.

Prijedlogom zakona predlaže se daljnje usklađenje važećeg Zakona o osiguranju s pravnom stečevinom Europske unije:

-Direktivom (EU) 2023/2864 o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke  (engl. European Single Access Point – ESAP) u dijelu kojem ista mijenja Direktivu 2009/138/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2009. o osnivanju i obavljanju djelatnosti osiguranja i reosiguranja (Solventnost II) (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL L 335, 17. 12. 2009.)  prenesenu u važeći Zakon o osiguranju.

U tu svrhu, Prijedlog zakona propisuje tehničke zahtjeve koje moraju ispunjavati društva za osiguranje prilikom javne objave određenih informacija – informacije moraju biti dostavljene Agenciji istodobno s objavom, u formatu koji omogućava strojnu čitljivost i uz obvezne metapodatke (npr. naziv subjekta, identifikacijska oznaka, veličina društva, vrsta informacija, oznaka o osobnim podacima). Agencija potom ima obvezu osigurati da su dostavljeni podaci tehnički ispravni i pravovremeno dostupni putem ESAP-a.

Izmjene u skladu s gore navedenim regulatornim okvirom pridonijet će rješavanju problema u svezi raspršenosti relevantnih informacija kao i njihovom ograničenom pristupu. Informacije koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost raspršene su unutar država članica Europske unije te ulagatelji moraju pretraživati brojne baze podataka, što im potragu i pregled čini iznimno kompliciranim te vremenski i troškovno zahtjevnim.

Uz navedeno, predloženim se izmjenama preciznije uređuje i postupak upisa pravnih osoba u odgovarajući registar za distribuciju osiguranja ili reosiguranja. Propisuje se da će Agencija izvršiti upis na temelju izdane dozvole i zaprimljene obavijesti o upisu u registar te dokaza o postojanju osiguranja od profesionalne odgovornosti, čime se dodatno osigurava učinkovitost i pravna sigurnost postupka registracije distributera.

3.3.

Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja

 

S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenljiva. Optimalno normativno rješenje jest putem izmjena i dopuna Zakona.

3.4.

Izvor podataka:

 

Izvor podataka kao i pod točkom 2.2.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA

4.1.

Posebni cilj:

Cilj jest daljnje usklađivanje regulatornog okvira u odnosu na društva za osiguranje s pravnom stečevinom Europske unije slijedom čega je potrebno izvršiti izmjene određenih odredbi u važećem Zakonu kako bi se postigla potpuna usklađenost.

4.1.1.

Učinci na gospodarstvo:

Adresati:

 

Predloženim zakonskim izmjenama prenijet će se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirati će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni u točno određenom formatu ili biti strojno čitljivi (engl. machine readable). Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka. Ne očekuju se dodatni troškovi radi provođenja. predloženih zakonskih odredbi.

Društva za osiguranje 

4.1.2.

Učinci na održivi razvoj:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.

Nisu utvrđeni adresati.

4.1.3.

Učinci na socijalnu skrb:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.

Nisu utvrđeni adresati.

4.1.4.

Učinci na zaštitu ljudskih prava:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.

Nisu utvrđeni adresati.

4.1.5.

Učinci na druga područja:

Adresati:

 

Nisu utvrđeni učinci na druga područja.

Nisu utvrđeni adresati.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA

5.1.

Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:

 

Donošenjem Nacrta prijedloga zakona očekuje se pozitivan utjecaj na društva za osiguranje u Republici Hrvatskoj u dijelu omogućavanja lakšeg pristupa svim relevantnim informacijama s obzirom da će se predloženim zakonskim izmjenama prenijet se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirat će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni u točno određenom formatu ili biti strojno čitljivi (engl. machine readable). Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka.

5.2.

Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:

 

Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.

5.3.

Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:

 

Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.

5.4.

Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:

 

Nisu utvrđeni učinci u području zaštite ljudskih prava.

5.5.

Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:

 

Nisu utvrđeni učinci u drugim područjima.

5.6.

Izvor podataka:

 

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:4740185

https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj/hrv

https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2023/2864/oj/hrv

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE

6.1.

Savjetovanje:

6.2.

Konzultacije:

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

7. ZAKLJUČAK

7.1.

Pozitivni učinci:

Uvođenjem metapodataka u strogo određenom formatu poboljšava se usporedivost i dostupnost podataka, čime se olakšava analiza tržišta.

Negativni učinci: -

Ne očekuju se negativni učinci.  

7.2.

Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:

Predložene zakonske izmjene će omogućiti lakši pristup relevantnim informacijama,  a uvođenjem standardizirane i strojno čitljive dostave podataka poboljšat će se transparentnost i usporedivost informacija.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

8. PRILOZI

8.1

Dokumenti u prilogu: Nema priloga.

 

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA

 

Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija

Datum: 8. srpnja 2025.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor





Copyright © 2025 Ministarsto pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, Ured za zakonodavstvo. Izjava o pristupačnosti.