Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osiguranju
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske za 2025. godinu; redni broj 55.
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2025. godinu (Narodne novine, broj 25/2025.) r.br. 49.
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Svrha uspostave jedinstvene europske pristupne točka (ESAP) jest olakšati pristup javno dostupnim informacijama od značaja za financijske usluge, tržišta kapitala i održivost, a s ciljem olakšavanja postupka donošenja odluka velikom broju ulagatelja, uključujući male ulagatelje. Trenutno su informacije raspršene unutar država članica, što otežava pretragu i povećava troškove ulagateljima. ESAP će omogućiti standardizirano prikupljanje, pretraživanje i korištenje financijskih i nefinancijskih podataka, uključujući podatke o održivosti. Cilj ESAP-a je povećati transparentnost i atraktivnost tržišta kapitala EU-a kroz digitalizaciju i besplatan pristup ključnim podacima na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”. Navedenim postupanjem riješiti će se problem disperziranosti informacija koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost.
2.2.
Izvor podataka:
1. Direktiva (EU) 2023/2864 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2864, 20. 12. 2023.) (u daljnjem ekstu: Direktiva (EU) 2023/2864), u dijelu u kojemu ista mijenja Direktivu 2009/138/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2009. o osnivanju i obavljanju djelatnosti osiguranja i reosiguranja (Solventnost II) (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL L 335, 17. 12. 2009.)
2. Uredba (EU) 2023/2859 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o uspostavi jedinstvene europske pristupne točke za centralizirani pristup javno dostupnim informacijama koje su od važnosti za financijske usluge, tržišta kapitala i održivost (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2859, 20. 12. 2023) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/2859).
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj jest daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira u odnosu na društva za osiguranje s pravnom stečevinom Europske unije.
Direktivom (EU) 2023/2864 i Uredbom (EU) 2023/2859 ustrojava se jedinstvena europska pristupna točka za centralizirani pristup (u daljnjem tekstu: ESAP). ESAP će omogućiti da sve informacije budu dostupne na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”, uz njihovo lako i besplatno korištenje.
3.2.
Opis svrhe propisa
Zakon o osiguranju („Narodne novine“, br. 30/15., 112/18., 63/20., 133/20., 151/22. i, 152/24; u daljnjem tekstu: važeći Zakon), u potpunosti je usklađen s trenutno važećom pravnom stečevinom Europske unije.
Glavni razlog izmjena jest daljnje usklađivanje Zakona o osiguranju s pravnom stečevinom Europske unije slijedom čega je potrebno izvršiti izmjene određenih odredbi u istom kako bi se postigla potpuna usklađenost.
Prijedlogom zakona predlaže se daljnje usklađenje važećeg Zakona o osiguranju s pravnom stečevinom Europske unije:
-Direktivom (EU) 2023/2864 o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (engl. European Single Access Point – ESAP) u dijelu kojem ista mijenja Direktivu 2009/138/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2009. o osnivanju i obavljanju djelatnosti osiguranja i reosiguranja (Solventnost II) (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL L 335, 17. 12. 2009.) prenesenu u važeći Zakon o osiguranju.
U tu svrhu, Prijedlog zakona propisuje tehničke zahtjeve koje moraju ispunjavati društva za osiguranje prilikom javne objave određenih informacija – informacije moraju biti dostavljene Agenciji istodobno s objavom, u formatu koji omogućava strojnu čitljivost i uz obvezne metapodatke (npr. naziv subjekta, identifikacijska oznaka, veličina društva, vrsta informacija, oznaka o osobnim podacima). Agencija potom ima obvezu osigurati da su dostavljeni podaci tehnički ispravni i pravovremeno dostupni putem ESAP-a.
Izmjene u skladu s gore navedenim regulatornim okvirom pridonijet će rješavanju problema u svezi raspršenosti relevantnih informacija kao i njihovom ograničenom pristupu. Informacije koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost raspršene su unutar država članica Europske unije te ulagatelji moraju pretraživati brojne baze podataka, što im potragu i pregled čini iznimno kompliciranim te vremenski i troškovno zahtjevnim.
Uz navedeno, predloženim se izmjenama preciznije uređuje i postupak upisa pravnih osoba u odgovarajući registar za distribuciju osiguranja ili reosiguranja. Propisuje se da će Agencija izvršiti upis na temelju izdane dozvole i zaprimljene obavijesti o upisu u registar te dokaza o postojanju osiguranja od profesionalne odgovornosti, čime se dodatno osigurava učinkovitost i pravna sigurnost postupka registracije distributera.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenljiva. Optimalno normativno rješenje jest putem izmjena i dopuna Zakona.
3.4.
Izvor podataka:
Izvor podataka kao i pod točkom 2.2.
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj jest daljnje usklađivanje regulatornog okvira u odnosu na društva za osiguranje s pravnom stečevinom Europske unije slijedom čega je potrebno izvršiti izmjene određenih odredbi u važećem Zakonu kako bi se postigla potpuna usklađenost.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Predloženim zakonskim izmjenama prenijet će se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirati će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni u točno određenom formatu ili biti strojno čitljivi (engl. machine readable). Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka. Ne očekuju se dodatni troškovi radi provođenja. predloženih zakonskih odredbi.
Društva za osiguranje
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Donošenjem Nacrta prijedloga zakona očekuje se pozitivan utjecaj na društva za osiguranje u Republici Hrvatskoj u dijelu omogućavanja lakšeg pristupa svim relevantnim informacijama s obzirom da će se predloženim zakonskim izmjenama prenijet se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirat će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni u točno određenom formatu ili biti strojno čitljivi (engl. machine readable). Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci u području zaštite ljudskih prava.
Uvođenjem metapodataka u strogo određenom formatu poboljšava se usporedivost i dostupnost podataka, čime se olakšava analiza tržišta.
Negativni učinci: -
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Predložene zakonske izmjene će omogućiti lakši pristup relevantnim informacijama, a uvođenjem standardizirane i strojno čitljive dostave podataka poboljšat će se transparentnost i usporedivost informacija.
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu: Nema priloga.
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osiguranju
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske za 2025. godinu; redni broj 55.
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2025. godinu (Narodne novine, broj 25/2025.) r.br. 49.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Svrha uspostave jedinstvene europske pristupne točka (ESAP) jest olakšati pristup javno dostupnim informacijama od značaja za financijske usluge, tržišta kapitala i održivost, a s ciljem olakšavanja postupka donošenja odluka velikom broju ulagatelja, uključujući male ulagatelje. Trenutno su informacije raspršene unutar država članica, što otežava pretragu i povećava troškove ulagateljima. ESAP će omogućiti standardizirano prikupljanje, pretraživanje i korištenje financijskih i nefinancijskih podataka, uključujući podatke o održivosti. Cilj ESAP-a je povećati transparentnost i atraktivnost tržišta kapitala EU-a kroz digitalizaciju i besplatan pristup ključnim podacima na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”. Navedenim postupanjem riješiti će se problem disperziranosti informacija koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost.
2.2.
Izvor podataka:
1. Direktiva (EU) 2023/2864 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2864, 20. 12. 2023.) (u daljnjem ekstu: Direktiva (EU) 2023/2864), u dijelu u kojemu ista mijenja Direktivu 2009/138/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2009. o osnivanju i obavljanju djelatnosti osiguranja i reosiguranja (Solventnost II) (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL L 335, 17. 12. 2009.)
2. Uredba (EU) 2023/2859 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o uspostavi jedinstvene europske pristupne točke za centralizirani pristup javno dostupnim informacijama koje su od važnosti za financijske usluge, tržišta kapitala i održivost (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2859, 20. 12. 2023) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/2859).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj jest daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira u odnosu na društva za osiguranje s pravnom stečevinom Europske unije.
Direktivom (EU) 2023/2864 i Uredbom (EU) 2023/2859 ustrojava se jedinstvena europska pristupna točka za centralizirani pristup (u daljnjem tekstu: ESAP). ESAP će omogućiti da sve informacije budu dostupne na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”, uz njihovo lako i besplatno korištenje.
3.2.
Opis svrhe propisa
Zakon o osiguranju („Narodne novine“, br. 30/15., 112/18., 63/20., 133/20., 151/22. i, 152/24; u daljnjem tekstu: važeći Zakon), u potpunosti je usklađen s trenutno važećom pravnom stečevinom Europske unije.
Glavni razlog izmjena jest daljnje usklađivanje Zakona o osiguranju s pravnom stečevinom Europske unije slijedom čega je potrebno izvršiti izmjene određenih odredbi u istom kako bi se postigla potpuna usklađenost.
Prijedlogom zakona predlaže se daljnje usklađenje važećeg Zakona o osiguranju s pravnom stečevinom Europske unije:
-Direktivom (EU) 2023/2864 o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (engl. European Single Access Point – ESAP) u dijelu kojem ista mijenja Direktivu 2009/138/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2009. o osnivanju i obavljanju djelatnosti osiguranja i reosiguranja (Solventnost II) (preinačeno) (Tekst značajan za EGP) (SL L 335, 17. 12. 2009.) prenesenu u važeći Zakon o osiguranju.
U tu svrhu, Prijedlog zakona propisuje tehničke zahtjeve koje moraju ispunjavati društva za osiguranje prilikom javne objave određenih informacija – informacije moraju biti dostavljene Agenciji istodobno s objavom, u formatu koji omogućava strojnu čitljivost i uz obvezne metapodatke (npr. naziv subjekta, identifikacijska oznaka, veličina društva, vrsta informacija, oznaka o osobnim podacima). Agencija potom ima obvezu osigurati da su dostavljeni podaci tehnički ispravni i pravovremeno dostupni putem ESAP-a.
Izmjene u skladu s gore navedenim regulatornim okvirom pridonijet će rješavanju problema u svezi raspršenosti relevantnih informacija kao i njihovom ograničenom pristupu. Informacije koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost raspršene su unutar država članica Europske unije te ulagatelji moraju pretraživati brojne baze podataka, što im potragu i pregled čini iznimno kompliciranim te vremenski i troškovno zahtjevnim.
Uz navedeno, predloženim se izmjenama preciznije uređuje i postupak upisa pravnih osoba u odgovarajući registar za distribuciju osiguranja ili reosiguranja. Propisuje se da će Agencija izvršiti upis na temelju izdane dozvole i zaprimljene obavijesti o upisu u registar te dokaza o postojanju osiguranja od profesionalne odgovornosti, čime se dodatno osigurava učinkovitost i pravna sigurnost postupka registracije distributera.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenljiva. Optimalno normativno rješenje jest putem izmjena i dopuna Zakona.
3.4.
Izvor podataka:
Izvor podataka kao i pod točkom 2.2.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj jest daljnje usklađivanje regulatornog okvira u odnosu na društva za osiguranje s pravnom stečevinom Europske unije slijedom čega je potrebno izvršiti izmjene određenih odredbi u važećem Zakonu kako bi se postigla potpuna usklađenost.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Predloženim zakonskim izmjenama prenijet će se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirati će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni u točno određenom formatu ili biti strojno čitljivi (engl. machine readable). Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka. Ne očekuju se dodatni troškovi radi provođenja. predloženih zakonskih odredbi.
Društva za osiguranje
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Donošenjem Nacrta prijedloga zakona očekuje se pozitivan utjecaj na društva za osiguranje u Republici Hrvatskoj u dijelu omogućavanja lakšeg pristupa svim relevantnim informacijama s obzirom da će se predloženim zakonskim izmjenama prenijet se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirat će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni u točno određenom formatu ili biti strojno čitljivi (engl. machine readable). Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:4740185
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj/hrv
https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2023/2864/oj/hrv
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Uvođenjem metapodataka u strogo određenom formatu poboljšava se usporedivost i dostupnost podataka, čime se olakšava analiza tržišta.
Negativni učinci: -
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Predložene zakonske izmjene će omogućiti lakši pristup relevantnim informacijama, a uvođenjem standardizirane i strojno čitljive dostave podataka poboljšat će se transparentnost i usporedivost informacija.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu: Nema priloga.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Datum: 8. srpnja 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA