Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o preuzimanju dioničkih društava
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske za 2025. godinu; redni broj 54.
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2025. godinu (Narodne novine, broj 25/2025.) r.br. 52.
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Informacije koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost raspršene su unutar država članica Europske unije te ulagatelji moraju pretraživati brojne baze podataka, što im potragu i pregled čini iznimno složenim te vremenski i troškovno zahtjevnim. Jedna pristupna točka bi omogućila trgovačkim društvima da budu vidljivija prema ulagateljima, čime se otvara više prilika za financiranje, posebno za mala poduzeća na malim tržištima kapitala. Jednostavan i strukturiran pristup podatcima važan je kako bi donositelji odluka, profesionalni i mali ulagatelji te drugi dionici u gospodarstvu i društvu mogli donositi dobre, informirane te okolišno i društveno odgovorne odluke o ulaganjima kojima se podupire učinkovito funkcioniranje tržišta.
Osiguravanje jednostavnijeg pristupa javnim informacijama, uključujući informacijama koje se pružaju dobrovoljno, potrebno je i kako bi se povećale prilike za rast, vidljivost i inovacije malih i srednjih poduzeća.
Cilj uspostave jedinstvene europske pristupne točke za centralizirani pristup (u daljnjem tekstu: ESAP) je tržišta kapitala Europske unije učiniti atraktivnijima time što će informacije potrebne za donošenje utemeljenih ulagačkih odluka korištenjem suvremenih digitalnih alata biti dostupne na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”, uz njihovo lako i besplatno korištenje. To bi tržište kapitala Europske unije trebalo učiniti atraktivnijim, a društvima u Europskoj uniji i njihovim financijskim proizvodima dati veću vidljivost u odnosu na globalnu investicijsku zajednicu otvarajući im više mogućih i povoljnijih izvora financiranja.
Osim navedenog, Prijedlogom zakona potrebno je urediti nedovoljno jasno pojašnjene pojmove kao što su novac, novčana naknada ili novčana sredstva, nepostojanje mogućnosti prihvata ponude u elektronskom obliku, kao i prekršajne odredbe koje su u Zakonu o preuzimanju dioničkih društava (Narodne novine br. 109/07., 36/09., 108/12., 90/13., 99/13. i 148/13.; u daljnjem tekstu: važeći Zakon) propisane u kunama. Radi izbjegavanja dvojbe te usklađenja sa sudskom praksom potrebno je utvrditi nadležnost suda, odnosno propisati da je za rješavanje sporova između ponuditelja i osobe koje s njim djeluju zajednički i manjinskih dioničara nadležan trgovački sud. Pri tome se prvenstveno misli na sporove u vezi određivanja pravične naknade za prijenos dionica manjinskih dioničara.
2.2.
Izvor podataka:
1. Direktiva (EU) 2023/2864 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2864, 20. 12. 2023.) (u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2023/2864) u dijelu u kojem ista mijenja Direktivu (EU) 2004/25 /EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 21. travnja 2004. o ponudama za preuzimanje (SL L 142, 30. 4. 2004., u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2004/25)
2. Uredba (EU) 2023/2859 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o uspostavi jedinstvene europske pristupne točke za centralizirani pristup javno dostupnim informacijama koje su od važnosti za financijske usluge, tržišta kapitala i održivost (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2859, 20. 12. 2023) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/2859).
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Zakon o preuzimanju dioničkih društava (Narodne novine br. 109/07., 36/09., 108/12., 90/13., 99/13. i 148/13.; u daljnjem tekstu: važeći Zakon) u potpunosti je usklađen s trenutno važećom pravnom stečevinom Europske unije odnosno Direktivom (EU) 2004/25. Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o preuzimanju dioničkih društava (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) nastavlja se daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira s pravnom stečevinom Europske unije. U Prijedlog zakona prenose se odredbe Direktive (EU) 2023/2864 u dijelu u kojem ista mijenja Direktivu (EU) 2004/25.
Slijedom navedenog, Prijedlogom zakona propisuje se da je trgovačko društvo, kad javno objavljuje određene informacije, te informacije dužno dostaviti Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga (u daljnjem tekstu: Hanfa) kako bi bile dostupne na jedinstvenoj europskoj pristupnoj točki (engl. European Single Access Point; u daljnjem tekstu: ESAP). Informacije koje se dostavljaju moraju ispunjavati određene tehničke zahtjeve, tj. moraju se dostaviti u formatu iz kojeg se mogu izdvojiti podaci, odnosno u strojno čitljivom formatu, ako je to predviđeno pravom Europske unije, te moraju sadržavati obvezne metapodatke, koji uključuju sve nazive subjekta, identifikacijsku oznaku subjekta, veličinu subjekta prema kategorijama, vrstu informacija i oznaku sadrže li informacije osobne podatke. Osim obveza subjekata koji dostavljaju informacije, propisana je i obveza Hanfe da osigura da su dostavljene informacije dostupne na ESAP-u i da ispunjavaju propisane tehničke zahtjeve.
Nadalje, uređuje se isključenje prava glasa, a u svrhu zaštite dioničara pojašnjavaju se pojmovi novac, novčana naknada ili novčana sredstva. Osim navedenog, uvodi se mogućnost da prihvat ponude za preuzimanje kao i opoziv prihvata ponude za preuzimanje, osim u pisanom obliku, bude izjavljen (između ostalog) i u digitalnom obliku.
Radi usklađenja sa sudskom praksom, dodaju se stavci prema kojima je za rješavanje sporova između ponuditelja i osobe koje s njim djeluju zajednički i manjinskih dioničara nadležan trgovački sud.
U dijelu prekršajnih odredbi se radi potrebe usklađenja sa Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 57/22 i 88/22) provodi pretvaranje iznosa novčanih kazni izraženih u kunama u iznose novčanih kazni u eurima. Također, odgovarajuće se usklađuju prekršajne odredbe s izmjenama u normativnom dijelu Prijedloga zakona.
Dakle, Direktivom (EU) 2023/2864 i Uredbom (EU) 2023/2859 ustrojava se ESAP. ESAP će omogućiti da sve informacije budu dostupne na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”, uz njihovo lako i besplatno korištenje. Cilj ovih izmjena je jačanje regulatornog okvira i osiguravanje većeg stupnja zaštite ulagatelja na tržištu kapitala, a poglavito u dijelu omogućavanja lakšeg pristupa svim relevantnim informacijama potrebnim za donošenje odluke o ulaganjima.
3.2.
Opis svrhe propisa
Važeći Zakon u potpunosti je usklađen s trenutno važećom pravnom stečevinom Europske unije, odnosno Direktivom (EU) 2004/25.
Ovim Prijedlogom zakona nastavlja se daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira s pravnom stečevinom Europske unije. U Prijedlog zakona prenose se odredbe Direktive (EU) 2023/2864 u dijelu u kojem ista mijenja Direktivu (EU) 2004/25.
Prijedlogom zakona se, između ostalog, propisuje da je trgovačko društvo, kad javno objavljuje određene informacije, dužno te informacije dostaviti Hanfi kako bi bile dostupne na ESAP-u. Informacije koje se dostavljaju moraju ispunjavati određene tehničke zahtjeve, tj. moraju se dostaviti u formatu iz kojeg se mogu izdvojiti podaci, odnosno u strojno čitljivom formatu, ako je to predviđeno pravom Europske unije te moraju sadržavati obvezne metapodatke, koji uključuju sve nazive subjekta, identifikacijsku oznaku subjekta, veličinu subjekta prema kategorijama, vrstu informacija i oznaku sadrže li informacije osobne podatke. Osim obveza subjekata koji dostavljaju informacije, propisana je i obveza Hanfe da osigura da su dostavljene informacije dostupne na ESAP-u i da ispunjavaju propisane tehničke zahtjeve.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenljiva. Optimalno normativno rješenje jest putem izmjena i dopuna Zakona.
3.4.
Izvor podataka:
Izvor podataka kao i pod točkom 2.2.
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj jest daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira s pravnom stečevinom Europske unije slijedom čega je potrebno izvršiti izmjene određenih odredbi u važećem Zakonu kako bi se postigla potpuna usklađenost.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Predloženim zakonskim izmjenama prenijet će se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirati će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni u točno određenom formatu ili biti strojno čitljivi (engl. machine readable). Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka. Predložene izmjene imat će pozitivan učinak na konkurentnosti gospodarstva te funkcioniranje tržišta i tržišnog natjecanja budući da jednostavan i strukturiran pristup podatcima važan kako bi dionici u gospodarstvu mogli donositi dobre, informirane te okolišno i društveno odgovorne odluke o ulaganjima kojima se podupire učinkovito funkcioniranje tržišta.
Trgovačka društva odnosno ponuditelj i ciljno društvo kako su definirani važećim Zakonom.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Predloženim zakonskim izmjenama prenijet će se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirati će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni te dostava u formatu iz kojeg se mogu izdvojiti podatci ili, ako je to propisano pravom Europske unije, u strojno čitljivom formatu. Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka. Cilj jest jačanje regulatornog okvira i osiguravanje većeg stupnja zaštite ulagatelja na tržištu kapitala, a poglavito u dijelu omogućavanja lakšeg pristupa svim relevantnim informacijama potrebnim za donošenje odluke o ulaganjima. Navedeno će imati pozitivan utjecaj na tržište kapitala Republike Hrvatske te trgovačka društva radi omogućavanja lakšeg pristupa svim relevantnim informacijama.
Naime, jedna pristupna točka informacijama, a tim i lakši pristup istima može omogućiti trgovačkim društvima da budu vidljivija prema ulagateljima, čime se otvara više prilika za financiranje, posebno za mala poduzeća na malim tržištima kapitala. Jednostavan i strukturiran pristup podatcima važan je kako bi donositelji odluka, profesionalni i mali ulagatelji te drugi dionici u gospodarstvu i društvu mogli donositi dobre, informirane te okolišno i društveno odgovorne odluke o ulaganjima kojima se podupire učinkovito funkcioniranje tržišta.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci u području zaštite ljudskih prava.
Uvođenjem metapodataka u strogo određenom formatu poboljšava se usporedivost i dostupnost podataka, čime se olakšava analiza tržišta.
Negativni učinci: -
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Predložene zakonske izmjene će omogućiti lakši pristup relevantnim informacijama, a uvođenjem standardizirane i strojno čitljive dostave podataka poboljšat će se transparentnost i usporedivost informacija.
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu: Nema priloga
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o preuzimanju dioničkih društava
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske za 2025. godinu; redni broj 54.
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2025. godinu (Narodne novine, broj 25/2025.) r.br. 52.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Informacije koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost raspršene su unutar država članica Europske unije te ulagatelji moraju pretraživati brojne baze podataka, što im potragu i pregled čini iznimno složenim te vremenski i troškovno zahtjevnim. Jedna pristupna točka bi omogućila trgovačkim društvima da budu vidljivija prema ulagateljima, čime se otvara više prilika za financiranje, posebno za mala poduzeća na malim tržištima kapitala. Jednostavan i strukturiran pristup podatcima važan je kako bi donositelji odluka, profesionalni i mali ulagatelji te drugi dionici u gospodarstvu i društvu mogli donositi dobre, informirane te okolišno i društveno odgovorne odluke o ulaganjima kojima se podupire učinkovito funkcioniranje tržišta.
Osiguravanje jednostavnijeg pristupa javnim informacijama, uključujući informacijama koje se pružaju dobrovoljno, potrebno je i kako bi se povećale prilike za rast, vidljivost i inovacije malih i srednjih poduzeća.
Cilj uspostave jedinstvene europske pristupne točke za centralizirani pristup (u daljnjem tekstu: ESAP) je tržišta kapitala Europske unije učiniti atraktivnijima time što će informacije potrebne za donošenje utemeljenih ulagačkih odluka korištenjem suvremenih digitalnih alata biti dostupne na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”, uz njihovo lako i besplatno korištenje. To bi tržište kapitala Europske unije trebalo učiniti atraktivnijim, a društvima u Europskoj uniji i njihovim financijskim proizvodima dati veću vidljivost u odnosu na globalnu investicijsku zajednicu otvarajući im više mogućih i povoljnijih izvora financiranja.
Osim navedenog, Prijedlogom zakona potrebno je urediti nedovoljno jasno pojašnjene pojmove kao što su novac, novčana naknada ili novčana sredstva, nepostojanje mogućnosti prihvata ponude u elektronskom obliku, kao i prekršajne odredbe koje su u Zakonu o preuzimanju dioničkih društava (Narodne novine br. 109/07., 36/09., 108/12., 90/13., 99/13. i 148/13.; u daljnjem tekstu: važeći Zakon) propisane u kunama. Radi izbjegavanja dvojbe te usklađenja sa sudskom praksom potrebno je utvrditi nadležnost suda, odnosno propisati da je za rješavanje sporova između ponuditelja i osobe koje s njim djeluju zajednički i manjinskih dioničara nadležan trgovački sud. Pri tome se prvenstveno misli na sporove u vezi određivanja pravične naknade za prijenos dionica manjinskih dioničara.
2.2.
Izvor podataka:
1. Direktiva (EU) 2023/2864 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2864, 20. 12. 2023.) (u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2023/2864) u dijelu u kojem ista mijenja Direktivu (EU) 2004/25 /EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 21. travnja 2004. o ponudama za preuzimanje (SL L 142, 30. 4. 2004., u daljnjem tekstu: Direktiva (EU) 2004/25)
2. Uredba (EU) 2023/2859 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o uspostavi jedinstvene europske pristupne točke za centralizirani pristup javno dostupnim informacijama koje su od važnosti za financijske usluge, tržišta kapitala i održivost (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2859, 20. 12. 2023) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/2859).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Zakon o preuzimanju dioničkih društava (Narodne novine br. 109/07., 36/09., 108/12., 90/13., 99/13. i 148/13.; u daljnjem tekstu: važeći Zakon) u potpunosti je usklađen s trenutno važećom pravnom stečevinom Europske unije odnosno Direktivom (EU) 2004/25. Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o preuzimanju dioničkih društava (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) nastavlja se daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira s pravnom stečevinom Europske unije. U Prijedlog zakona prenose se odredbe Direktive (EU) 2023/2864 u dijelu u kojem ista mijenja Direktivu (EU) 2004/25.
Slijedom navedenog, Prijedlogom zakona propisuje se da je trgovačko društvo, kad javno objavljuje određene informacije, te informacije dužno dostaviti Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga (u daljnjem tekstu: Hanfa) kako bi bile dostupne na jedinstvenoj europskoj pristupnoj točki (engl. European Single Access Point; u daljnjem tekstu: ESAP). Informacije koje se dostavljaju moraju ispunjavati određene tehničke zahtjeve, tj. moraju se dostaviti u formatu iz kojeg se mogu izdvojiti podaci, odnosno u strojno čitljivom formatu, ako je to predviđeno pravom Europske unije, te moraju sadržavati obvezne metapodatke, koji uključuju sve nazive subjekta, identifikacijsku oznaku subjekta, veličinu subjekta prema kategorijama, vrstu informacija i oznaku sadrže li informacije osobne podatke. Osim obveza subjekata koji dostavljaju informacije, propisana je i obveza Hanfe da osigura da su dostavljene informacije dostupne na ESAP-u i da ispunjavaju propisane tehničke zahtjeve.
Nadalje, uređuje se isključenje prava glasa, a u svrhu zaštite dioničara pojašnjavaju se pojmovi novac, novčana naknada ili novčana sredstva. Osim navedenog, uvodi se mogućnost da prihvat ponude za preuzimanje kao i opoziv prihvata ponude za preuzimanje, osim u pisanom obliku, bude izjavljen (između ostalog) i u digitalnom obliku.
Radi usklađenja sa sudskom praksom, dodaju se stavci prema kojima je za rješavanje sporova između ponuditelja i osobe koje s njim djeluju zajednički i manjinskih dioničara nadležan trgovački sud.
U dijelu prekršajnih odredbi se radi potrebe usklađenja sa Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 57/22 i 88/22) provodi pretvaranje iznosa novčanih kazni izraženih u kunama u iznose novčanih kazni u eurima. Također, odgovarajuće se usklađuju prekršajne odredbe s izmjenama u normativnom dijelu Prijedloga zakona.
Dakle, Direktivom (EU) 2023/2864 i Uredbom (EU) 2023/2859 ustrojava se ESAP. ESAP će omogućiti da sve informacije budu dostupne na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”, uz njihovo lako i besplatno korištenje. Cilj ovih izmjena je jačanje regulatornog okvira i osiguravanje većeg stupnja zaštite ulagatelja na tržištu kapitala, a poglavito u dijelu omogućavanja lakšeg pristupa svim relevantnim informacijama potrebnim za donošenje odluke o ulaganjima.
3.2.
Opis svrhe propisa
Važeći Zakon u potpunosti je usklađen s trenutno važećom pravnom stečevinom Europske unije, odnosno Direktivom (EU) 2004/25.
Ovim Prijedlogom zakona nastavlja se daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira s pravnom stečevinom Europske unije. U Prijedlog zakona prenose se odredbe Direktive (EU) 2023/2864 u dijelu u kojem ista mijenja Direktivu (EU) 2004/25.
Prijedlogom zakona se, između ostalog, propisuje da je trgovačko društvo, kad javno objavljuje određene informacije, dužno te informacije dostaviti Hanfi kako bi bile dostupne na ESAP-u. Informacije koje se dostavljaju moraju ispunjavati određene tehničke zahtjeve, tj. moraju se dostaviti u formatu iz kojeg se mogu izdvojiti podaci, odnosno u strojno čitljivom formatu, ako je to predviđeno pravom Europske unije te moraju sadržavati obvezne metapodatke, koji uključuju sve nazive subjekta, identifikacijsku oznaku subjekta, veličinu subjekta prema kategorijama, vrstu informacija i oznaku sadrže li informacije osobne podatke. Osim obveza subjekata koji dostavljaju informacije, propisana je i obveza Hanfe da osigura da su dostavljene informacije dostupne na ESAP-u i da ispunjavaju propisane tehničke zahtjeve.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenljiva. Optimalno normativno rješenje jest putem izmjena i dopuna Zakona.
3.4.
Izvor podataka:
Izvor podataka kao i pod točkom 2.2.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj jest daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira s pravnom stečevinom Europske unije slijedom čega je potrebno izvršiti izmjene određenih odredbi u važećem Zakonu kako bi se postigla potpuna usklađenost.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Predloženim zakonskim izmjenama prenijet će se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirati će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni u točno određenom formatu ili biti strojno čitljivi (engl. machine readable). Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka. Predložene izmjene imat će pozitivan učinak na konkurentnosti gospodarstva te funkcioniranje tržišta i tržišnog natjecanja budući da jednostavan i strukturiran pristup podatcima važan kako bi dionici u gospodarstvu mogli donositi dobre, informirane te okolišno i društveno odgovorne odluke o ulaganjima kojima se podupire učinkovito funkcioniranje tržišta.
Trgovačka društva odnosno ponuditelj i ciljno društvo kako su definirani važećim Zakonom.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Predloženim zakonskim izmjenama prenijet će se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirati će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni te dostava u formatu iz kojeg se mogu izdvojiti podatci ili, ako je to propisano pravom Europske unije, u strojno čitljivom formatu. Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka. Cilj jest jačanje regulatornog okvira i osiguravanje većeg stupnja zaštite ulagatelja na tržištu kapitala, a poglavito u dijelu omogućavanja lakšeg pristupa svim relevantnim informacijama potrebnim za donošenje odluke o ulaganjima. Navedeno će imati pozitivan utjecaj na tržište kapitala Republike Hrvatske te trgovačka društva radi omogućavanja lakšeg pristupa svim relevantnim informacijama.
Naime, jedna pristupna točka informacijama, a tim i lakši pristup istima može omogućiti trgovačkim društvima da budu vidljivija prema ulagateljima, čime se otvara više prilika za financiranje, posebno za mala poduzeća na malim tržištima kapitala. Jednostavan i strukturiran pristup podatcima važan je kako bi donositelji odluka, profesionalni i mali ulagatelji te drugi dionici u gospodarstvu i društvu mogli donositi dobre, informirane te okolišno i društveno odgovorne odluke o ulaganjima kojima se podupire učinkovito funkcioniranje tržišta.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:4740185
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj/hrv
https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2023/2864/oj/hrv
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Uvođenjem metapodataka u strogo određenom formatu poboljšava se usporedivost i dostupnost podataka, čime se olakšava analiza tržišta.
Negativni učinci: -
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Predložene zakonske izmjene će omogućiti lakši pristup relevantnim informacijama, a uvođenjem standardizirane i strojno čitljive dostave podataka poboljšat će se transparentnost i usporedivost informacija.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu: Nema priloga
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Datum: 8. srpnja 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA