Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o nadzoru državne granice (EU)
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo unutarnjih poslova
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o nadzoru državne granice (EU)
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade RH za 2025. godinu
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Program za preuzimanje i provedbu pravne stečevine EU za 2025. godinu
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Europska komisija predstavila je 14. prosinca 2021. godine, svoj prijedlog Uredbe o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica. Cilj je izmjene bio dovršiti alate potrebne za pravilno funkcioniranje schengenskog prostora kako bi se ponovno uravnotežila pravila te uspostavilo i ojačalo uzajamno povjerenje među državama članicama tog prostora, u kontekstu poboljšanja ukupnog upravljanja Schengenom.
Komisija je procijenila kako je upravljanje vanjskim granicama potrebno ojačati u slijedećim aspektima:
-Izazovi povezani sa zdravljem – predložen je novi postupak kako bi se kodificirala dosljedna praksa i izbjegla postojeća odstupanja koja su se javila u vezi pojedinačnih odgovora država članica na krizu izazvanu bolešću COVID-19, s ciljem osiguravanja jedinstvenog postupanja kad je riječ o ograničavanju pristupa Europskoj uniji za putnike koji dolaze iz zemalja s izuzetno problematičnom epidemiološkom situacijom.
-Izazovi povezani s korištenjem migranata kao alata za političke svrhe kako bi se destabilizirala Europska unija ili njezine države članice.
S obzirom na to da schengenski prostor omogućuje svim osobama koje zakonito borave u Uniji da u potpunosti iskoriste mogućnost putovanja unutar schengenskog prostora bez graničnih kontrola, a to u velikoj mjeri koriste i osobe koje u Uniji borave nezakonito, veliki izazov predstavlja i međusobno nepovjerenje između država članica. Taj se izazov rješavao ponovnim uvođenjem nadzora na unutarnjim granicama, kako bi se suzbila sekundarna kretanja.
Komisija je predložila redefiniranje relevantnih odredbi Zakonika o schengenskim granicama, kako uvedeni nadzori na unutarnjim granicama ne bi postali trajna mjera opreza pojedinih država članica. Zbog toga su ojačana pravila kojima se nadzor unutarnjih granica definira kao krajnja mjera te se potiče primjena alternativnih mjera u državama članicama koje u mnogim slučajevima mogu biti dovoljne za osiguravanje visoke razine sigurnosti bez ponovnog uspostavljanja nadzora unutarnjih granica.
Uredba je usvojena 13. lipnja 2024. godine. Navedena Uredba (EU) 2024/1717 Europskog Parlamenta i Vijeća od 14. svibnja 2024. o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica objavljena je u Službenom listu EU L 2024/1717, od 20. lipnja 2024., a stupila je na snagu 10. srpnja 2024. godine. Uredba je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama.
S obzirom na to da je u članku 5. stavku 4. Uredbe 2024/1717 propisano da države članice mogu privremeno zatvoriti određene granične prijelaze ili ograničiti njihovo radno vrijeme, nacionalnim propisom potrebno je definirati koje nacionalno tijelo u tom slučaju donosi odluku o zatvaranju ili o ograničavanju radnog vremena pojedinih graničnih prijelaza.
Potrebno je dopuniti odredbu nacionalnog Zakona o tome da se privremeno ponovno uvođenje nadzora unutarnjih granica može odrediti i samo za neke njihove određene dijelove.
Uredbom 2024/1717 propisano je da Komisija može u slučaju privremenog ponovnog uvođenja ili produljenja nadzora na unutarnjim granicama pokrenuti savjetovanje o tome pa je nacionalnim zakonom potrebno definirati koje nacionalno tijelo sudjeluje u tom savjetovanju, odnosno može pokrenuti inicijativu o potrebi provedbe tog savjetovanja.
Također potrebno je definirati koje nacionalno tijelo je nadležno da obavijesti Europsku uniju o utvrđenim prekograničnim regijama iz članka 42.b Zakonika o schengenskim granicama.
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o nadzoru državne granice („Narodne novine“, br. 83/13., 27/16., 114/22. i 151/22.)
Uredba (EU) 2024/1717 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. svibnja 2024. o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica (Službeni list EU L 2024/1717od 20. lipnja 2024.).
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Izmjenama i dopunama Zakona o nadzoru državne granice osigurat će se provedba Uredbe (EU) 2024/1717 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica, odnosno propisat će se mogućnost da Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Ministarstva unutarnjih poslova donese odluku o privremenom zatvaranju pojedinog graničnog prijelaza ili ograničenju radnog vremena pojedinog graničnog prijelaza.
Također, dopunit će se odredba važećeg Zakona kojom se propisuje da Vlada Republike Hrvatske može, na prijedlog ministra unutarnjih poslova, donijeti odluku o privremeno ponovnom uvođenju nadzora na unutarnjim granicama odredbom da se ponovno uvođenje granične kontrole može privremeno uvesti i samo na nekim određenim dijelovima unutarnje granice kao i da se o tome obavješćuju i Europski parlament i Vijeće te da Ministarstvo unutarnjih poslova podnosi Izvješće o privremenom ponovnom uvođenju nadzora na unutarnjoj granici ili nekom određenom dijelu.
Radi učinkovitog nadzora vanjske granice i upravljanja migracijskim tokovima odnosno kada to zahtijevaju razlozi javnog zdravlja, propisat će se mogućnost privremeno ograničenja kretanja preko graničnih prijelaza za pojedine kategorije putnika.
Vezano uz obvezu utvrđivanja nacionalnog tijela nadležnog za obavješćivanje Europske unije o utvrđenim prekograničnim regijama propisat će se nadležnost Ministarstva unutarnjih poslova.
3.2.
Opis svrhe propisa
Kao i u točki 3.1.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Druga normativna rješenja nisu moguća, s obzirom da se Zakonom o nadzoru državne granice uređuje nadzor državne granice, poslovi granične policije u unutrašnjosti države, međunarodna granična policijska suradnja i suradnja službi na državnoj granici te se njime prenosi pravna stečevina Europske unije i osigurava primjena dokumenata Europske unije iz područja nadzora državne granice, odnosno kretanja osoba preko granica.
Nenormativna rješenja nisu primjenjiva, budući da se naprijed navedena materija mora urediti zakonom.
3.4.
Izvor podataka:
Zakon o nadzoru državne granice („Narodne novine“, br. 83/13., 27/16., 114/22. i 151/22.)
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Kao i točki 3.1..
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nacrt prijedloga zakona nema učinak na gospodarstvo, s obzirom da normira pitanja od značaja za pravilno funkcioniranje schengenskog prostora i ujednačeno postupanje država članica.
-
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nacrt prijedloga zakona nema učinak na održivi razvoj, s obzirom da normira pitanja od značaja za pravilno funkcioniranje schengenskog prostora i ujednačeno postupanje država članica.
-
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nacrt prijedloga zakona nema učinak na socijalnu skrb, s obzirom da normira pitanja od značaja za pravilno funkcioniranje schengenskog prostora i ujednačeno postupanje država članica.
-
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nacrt prijedloga zakona nema učinak na zaštitu ljudskih prava jer se njime uređuju isključivo tehnička pitanja vezana uz neposrednu provedbu obveza proizašlih iz izravne primjene Uredbe (EU) 2024/1717 o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica.
-
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
-
-
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
-
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
-
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
-
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
-
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
-
5.6.
Izvor podataka:
-
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Za Nacrt prijedloga zakona provedeno je javno savjetovanje njegovom objavom na središnjem državnom internetskom portalu za savjetovanje s javnošću.
Javno savjetovanje trajalo je od _____________ do __________ 2025. godine.
6.2.
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Primjena ovog Zakona omogućit će potpunu provedbu Uredbe (EU) 2024/1717.
Negativni učinci:
-
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Učinak Nacrta prijedloga zakona bit će vidljiv u razdoblju nakon početka njegove provedbe.
Banski dvori | Trg Sv. Marka 2 | 10000 Zagreb | tel. 01 4569 222 | vlada.gov.hr
MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O NADZORU DRŽAVNE GRANICE
Zagreb, srpanj 2025.
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1. Ocjena stanja
Europska komisija predstavila je 14. prosinca 2021. godine, svoj prijedlog Uredbe o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica, dokumentom COM(2021) 891 final. Cilj je bio dovršiti alate potrebne za pravilno funkcioniranje schengenskog prostora kako bi se ponovno uravnotežila pravila te uspostavilo i ojačalo uzajamno povjerenje među državama članicama tog prostora, u kontekstu poboljšanja ukupnog upravljanja Schengenom.
Komisija je procijenila kako je upravljanje vanjskim granicama potrebno ojačati u slijedećim aspektima:
-Izazovi povezani sa zdravljem – predložen je novi postupak kako bi se kodificirala dosljedna praksa i izbjegla postojeća odstupanja koja su se javila u vezi pojedinačnih odgovora država članica na krizu izazvanu bolešću COVID-19, s ciljem osiguravanja jedinstvenog postupanja kad je riječ o ograničavanju pristupa Europskoj uniji za putnike koji dolaze iz zemalja s izuzetno problematičnom epidemiološkom situacijom.
-Izazovi povezani s korištenjem migranata kao alata za političke svrhe kako bi se destabilizirala Europska unija ili njezine države članice.
S obzirom na to da schengenski prostor omogućuje svim osobama koje zakonito borave u Uniji da u potpunosti iskoriste mogućnost putovanja unutar schengenskog prostora bez graničnih kontrola, a to u velikoj mjeri koriste i osobe koje u Uniji borave nezakonito, veliki izazov predstavlja i međusobno nepovjerenje između država članica. Taj se izazov rješavao ponovnim uvođenjem nadzora na unutarnjim granicama, kako bi se suzbila sekundarna kretanja.
Komisija je predložila redefiniranje relevantnih odredbi Zakonika o schengenskim granicama, kako uvedeni nadzori na unutarnjim granicama ne bi postali trajna mjera opreza pojedinih država članica. Zbog toga su ojačana pravila kojima se nadzor unutarnjih granica definira kao krajnja mjera te se potiče primjena alternativnih mjera u državama članicama koje u mnogim slučajevima mogu biti dovoljne za osiguravanje visoke razine sigurnosti bez ponovnog uspostavljanja nadzora unutarnjih granica.
Uredba je usvojena 13. lipnja 2024. godine. Navedena Uredba (EU) 2024/1717 Europskog Parlamenta i Vijeća od 14. svibnja 2024. o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica objavljena je u Službenom listu EU L 2024/1717, od 20. lipnja 2024., a stupila je na snagu 10. srpnja 2024. godine. Uredba je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama.
2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Uredbom (EU) 2024/1717 dodaje se u članku 5. Uredbe (EU) 2016/399 novi stavak 4. koji propisuje da države članice mogu privremeno zatvoriti određene granične prijelaze ili ograničiti njihovo radno vrijeme te je u nacionalnom propisu potrebno definirati koje nacionalno tijelo u tom slučaju donosi odluku o zatvaranju ili o ograničavanju radnog vremena pojedinih graničnih prijelaza.
Također, Uredbom (EU) 2024/1717 mijenja se članak 25. Uredbe (EU) 2016/399 te se propisuje da, ako se na području bez nadzora unutarnjih granica pojavi ozbiljna prijetnja javnom poretku ili unutarnjoj sigurnosti u nekoj državi, ta država članica može, iznimno, ponovno uvesti nadzor državne granice na svim svojim unutarnjim granicama ili nekim njihovim određenim dijelovima.
U vezi s navedenim, potrebno je dopuniti odredbu nacionalnog Zakona na način da se privremeno ponovno uvođenje nadzora unutarnjih granica može odrediti i samo za neke određene dijelove unutarnjih granica, kao i utvrditi koje je tijelo nadležno za izvješćivanje Europskog parlamenta, Vijeća i Europske komisije o ponovnom privremenom uvođenju nadzora državne granice na unutarnjim granicama ili nekim njihovim određenim dijelovima.
Nadalje, Uredbom 2024/1717 uvodi se novi članak 27.a koji propisuje da Komisija može, u slučaju privremenog ponovnog uvođenja ili produljenja nadzora na unutarnjim granicama, pokrenuti savjetovanje o tome, pa je nacionalnim zakonom potrebno definirati koje nacionalno tijelo sudjeluje u tom savjetovanju, odnosno koje tijelo može pokrenuti inicijativu o potrebi provedbe tog savjetovanja.
S tim u vezi, predložena odredba Zakona propisuje nadležnost Ministarstva unutarnjih poslova za pokretanje inicijative i sudjelovanje u postupku savjetovanja koje pokreće Europska komisija.
U Zakonu se predlaže dodati odredba kojom se utvrđuje nadležnost Ministarstva unutarnjih poslova za obavješćivanje Komisije vezano uz prekogranične regije.
3. Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Primjena ovog Zakona omogućit će cjelovitu provedbu Uredbe (EU) 2016/399, kako je posljednji put izmijenja i dopunjena Uredbom (EU) 2024/1717.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona neće biti potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NADZORU DRŽAVNE GRANICE
Članak 1.
U Zakonu o nadzoru državne granice („Narodne novine“ br. 83/13., 27/16., 114/22. i 151/22.) u članku 2. stavku 1., podstavak 2. mijenja se i glasi:
„- Uredba (EU) 2016/399 Europskog parlamenta i Vijeća od 9. ožujka 2016. o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica (Zakonik o schengenskim granicama) (kodifikacija) (SL L 77, 23. 3. 2016) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom (EU) 2024/1717 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica (SL L 2024/1717, 20.6.2024.) ( u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2016/399),“.
Članak 2.
U članku 3. stavku 3. iza riječi: „donosi odluku o privremenom ponovnom uvođenju nadzora državne granice na unutarnjim granicama“, dodaju se riječi: „ili na nekim njihovim određenim dijelovima“.
U stavku 4. iza riječi: „o tome obavješćuje“, dodaju se riječi: „Europski parlament, Vijeće,“.
U stavku 5. iza riječi: „na unutarnjim granicama“, dodaju se riječi: „ili na nekim njihovim određenim dijelovima“.
Stavak 6. mijenja se i glasi:
„(6) Izvješće o privremenom ponovnom uvođenju nadzora državne granice na unutarnjim granicama ili na nekim njihovim određenim dijelovima i, prema potrebi, produljenju tog nadzora, Europskom parlamentu, Vijeću i Europskoj komisiji podnosi Ministarstvo.“.
Članak 3.
Iza članka 3. dodaje se članak 3.a koji glasi:
„Članak 3.a
Ministarstvo je nadležno za pokretanje inicijative kao i za sudjelovanje u postupku savjetovanja koje pokreće Europska komisija u skladu s člankom 27.a stavkom 1. Uredbe (EU) 2016/399.“.
Članak 4.
U članku 9. iza stavka 2. dodaju se stavci 3. i 4., koji glase:
„(3) Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog ministra, može donijeti odluku o privremenom zatvaranju pojedinih graničnih prijelaza ili ograničiti njihovo radno vrijeme.
(4) Kada to zahtijevaju razlozi javnog zdravlja, ministar može, na zahtjev ministra nadležnog za zdravstvo, privremeno ograničiti kretanje preko graničnih prijelaza za pojedine kategorije putnika.“.
Članak 5.
U članku 29. iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Ministarstvo je nadležno za obavješćivanje Komisije za granice vezano uz prekogranične regije iz članka 42.b Uredbe (EU) 2016/399.“.
Članak 6.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Članak 1.
Propisuje seda seZakonom o nadzoru državne granice osigurava provedba Uredbe (EU) 2024/1717.
Članak 2.
Propisuje se da Vlada Republike Hrvatske može, na prijedlog ministra unutarnjih poslova, donijeti odluku o privremeno ponovnom uvođenju nadzora na unutarnjim granicama ili na nekim određenim dijelovima unutarnje granice, a ne samo na čitavoj unutarnjoj granici, da se o tome obavješćuju i Europski parlament i Vijeće te da Ministarstvo unutarnjih poslova podnosi Izvješće o privremenom ponovnom uvođenju nadzora na unutarnjoj granici ili nekom određenom dijelu. U odnosu na važeću odredbu predloženo je da Ministarstvo unutarnjih poslova , a ne Vlada Republike Hrvatske, dostavlja izvješće o ponovnom uvođenju nadzora na unutarnjoj granici ili na nekim dijelovima unutarnje granice budući da je riječ o tehničkom izvješću o neposrednoj provedbi nadzora na unutarnjoj granici, sa sadržanim podacima o kojima MUP vodi potrebne baze podataka pa je, zbog kratkoće roka za dostavu izvješća – četiri tjedna od ukidanja nadzora – predloženo da ovo tehničko izvješće dostavlja MUP.
Članak 3.
Utvrđuje se da je Ministarstvo unutarnjih poslova tijelo nadležno za pokretanje inicijative i za sudjelovanje u savjetovanju Europske komisije u vezi ponovno privremeno uvedenog nadzora unutarnje granice ili nekom određenom dijelu.
Članak 4.
Propisuje se da je Vlada Republike Hrvatske tijelo koje je nadležno za zatvaranje pojedinačnih graničnih prijelaza ili za ograničavanje njihovog radnog vremena, a Ministarstvo unutarnjih poslova može, na zahtjev ministarstva nadležnog za zdravstvo, privremeno ograničiti kretanje pojedinih kategorija putnika u slučajevima kada to zahtijevaju razlozi javnog zdravlja.
Članak 5.
Utvrđuje se da je Ministarstvo unutarnjih poslova tijelo koje je nadležno za obavješćivanje Komisije za granice o prekograničnim regijama.
Članak 6.
Propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
TEKST ODREDBI ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU ILI DOPUNJUJU
ZAKON O NADZORU DRŽAVNE GRANICE
(„Narodne novine“, broj: 83/13., 27/16., 114/22. i 151/22.)
Provedba i prijenos propisa Europske unije (EU)
Članak 2.
(1) Ovim Zakonom osigurava se provedba sljedećih akata Europske unije:
– Uredba (EZ) 1931/2006 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. prosinca 2006. o utvrđivanju pravila o pograničnom prometu na vanjskim kopnenim granicama država članica te o izmjeni odredaba Schengenske konvencije (SL L 405, 30. 12. 2006.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) 1931/2006),
– Uredba (EU) 2016/399 Europskog parlamenta i Vijeća od 9. ožujka 2016. o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica (Zakonik o schengenskim granicama) (kodifikacija) (SL L 77, 23. 3. 2016) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom (EU) 2021/1134 Europskog parlamenta i Vijeća od 7. srpnja 2021. o izmjeni uredaba (EZ) br. 767/2008, (EZ) br. 810/2009, (EU) 2016/399, (EU) 2017/2226, (EU) 2018/1240, (EU) 2018/1860, (EU) 2018/1861, (EU) 2019/817 i (EU) 2019/1896 Europskog parlamenta i Vijeća te o stavljanju izvan snage odluka Vijeća 2004/512/EZ i 2008/633/PUP u svrhu reforme viznog informacijskog sustava (SL L 248, 13. 7. 2021.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2016/399),
– Uredba (EU) 2019/1896 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. studenoga 2019. o europskoj graničnoj i obalnoj straži i stavljanju izvan snage uredaba (EU) br. 1052/2013 i (EU) 2016/1624 (SL L 295, 14. 11. 2019) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1896).
(2) Ovim Zakonom se u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva Vijeća 2004/82/EZ od 29. travnja 2004. o obvezi prijevoznika na dostavljanje podataka o putnicima (SL L 261, 6. kolovoza 2004.).
Nadzor državne granice
Članak 3.
(1) Nadzor državne granice u smislu ovoga Zakona je kontrola prelaska vanjske granice (u daljnjem tekstu: granična kontrola), zaštita vanjske granice i poslovi granične policije u unutrašnjosti teritorija, a obavlja se radi:
– osiguranja nepovredivosti državne granice i državnog područja Republike Hrvatske,
– zaštite života i zdravlja ljudi,
– sprječavanja i otkrivanja kaznenih djela i prekršaja te otkrivanja i pronalaska počinitelja istih,
– sprječavanja nezakonitih migracija i
– sprječavanja i otkrivanja drugih opasnosti za javnu sigurnost, pravni poredak i nacionalnu sigurnost.
(2) Nadzor državne granice obavlja se uzimajući u obzir procjenu rizika za unutarnju sigurnost i procjenu prijetnji koje bi mogle ugroziti sigurnost granice.
(3) Ako su ispunjeni uvjeti propisani odredbama Poglavlja II. Privremeno ponovno uvođenje nadzora državne granice na unutarnjim granicama Uredbe (EU) 2016/399, Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog ministra unutarnjih poslova (u daljnjem tekstu: ministar), donosi odluku o privremenom ponovnom uvođenju nadzora državne granice na unutarnjim granicama.
(4) Ako se odlukom iz stavka 3. ovoga članka privremeno ponovno uvede nadzor na jednoj ili više unutarnjih granica Republike Hrvatske ili na njihovim dijelovima ili se odluči produljiti privremeno ponovno uvođenje nadzora, Ministarstvo unutarnjih poslova (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) o tome obavješćuje ostale države članice i Europsku komisiju te na njezin zahtjev dostavlja tražene dodatne informacije.
(5) Ministarstvo u suradnji s Europskom komisijom obavješćuje javnost o odluci o privremenom ponovnom uvođenju nadzora državne granice na unutarnjim granicama.
(6) Izvješće o privremenom ponovnom uvođenju nadzora državne granice na unutarnjim granicama Europskom parlamentu, Vijeću i Europskoj komisiji podnosi Vlada Republike Hrvatske.
Članak 9.
(1) Granični prijelazi mogu biti otvoreni za međunarodni i pogranični promet.
(2) Vlada Republike Hrvatske uredbom određuje granične prijelaze, vrijeme i način prelaska preko vanjske granice.
V. GRANIČNA CRTA I ZAŠTITA DRŽAVNE GRANICE
Određivanje, obilježavanje i održavanje granice
Članak 29.
(1) Komisiju za granice, kao radno tijelo za provođenje politike Vlade Republike Hrvatske u svim pitanjima koje se tiču državne granice, osniva Vlada Republike Hrvatske posebnom odlukom.
(2) Ministarstvo nadležno za vanjske poslove pruža stručno-tehničku pomoć Komisiji za granice pri obavljanju poslova iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Poslove izmjere, označavanja, obnove i održavanja označene državne granice te vođenje evidencija i pripremanje tehničke dokumentacije za kopnenu granicu obavlja Državna geodetska uprava, a Hrvatski hidrografski institut za morsku granicu.
Obrazac iskaza o procjeni učinka propisa
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o nadzoru državne granice (EU)
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo unutarnjih poslova
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o nadzoru državne granice (EU)
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade RH za 2025. godinu
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Program za preuzimanje i provedbu pravne stečevine EU za 2025. godinu
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Europska komisija predstavila je 14. prosinca 2021. godine, svoj prijedlog Uredbe o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica. Cilj je izmjene bio dovršiti alate potrebne za pravilno funkcioniranje schengenskog prostora kako bi se ponovno uravnotežila pravila te uspostavilo i ojačalo uzajamno povjerenje među državama članicama tog prostora, u kontekstu poboljšanja ukupnog upravljanja Schengenom.
Komisija je procijenila kako je upravljanje vanjskim granicama potrebno ojačati u slijedećim aspektima:
- Izazovi povezani sa zdravljem – predložen je novi postupak kako bi se kodificirala dosljedna praksa i izbjegla postojeća odstupanja koja su se javila u vezi pojedinačnih odgovora država članica na krizu izazvanu bolešću COVID-19, s ciljem osiguravanja jedinstvenog postupanja kad je riječ o ograničavanju pristupa Europskoj uniji za putnike koji dolaze iz zemalja s izuzetno problematičnom epidemiološkom situacijom.
- Izazovi povezani s korištenjem migranata kao alata za političke svrhe kako bi se destabilizirala Europska unija ili njezine države članice.
S obzirom na to da schengenski prostor omogućuje svim osobama koje zakonito borave u Uniji da u potpunosti iskoriste mogućnost putovanja unutar schengenskog prostora bez graničnih kontrola, a to u velikoj mjeri koriste i osobe koje u Uniji borave nezakonito, veliki izazov predstavlja i međusobno nepovjerenje između država članica. Taj se izazov rješavao ponovnim uvođenjem nadzora na unutarnjim granicama, kako bi se suzbila sekundarna kretanja.
Komisija je predložila redefiniranje relevantnih odredbi Zakonika o schengenskim granicama, kako uvedeni nadzori na unutarnjim granicama ne bi postali trajna mjera opreza pojedinih država članica. Zbog toga su ojačana pravila kojima se nadzor unutarnjih granica definira kao krajnja mjera te se potiče primjena alternativnih mjera u državama članicama koje u mnogim slučajevima mogu biti dovoljne za osiguravanje visoke razine sigurnosti bez ponovnog uspostavljanja nadzora unutarnjih granica.
Uredba je usvojena 13. lipnja 2024. godine. Navedena Uredba (EU) 2024/1717 Europskog Parlamenta i Vijeća od 14. svibnja 2024. o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica objavljena je u Službenom listu EU L 2024/1717, od 20. lipnja 2024., a stupila je na snagu 10. srpnja 2024. godine. Uredba je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama.
S obzirom na to da je u članku 5. stavku 4. Uredbe 2024/1717 propisano da države članice mogu privremeno zatvoriti određene granične prijelaze ili ograničiti njihovo radno vrijeme, nacionalnim propisom potrebno je definirati koje nacionalno tijelo u tom slučaju donosi odluku o zatvaranju ili o ograničavanju radnog vremena pojedinih graničnih prijelaza.
Potrebno je dopuniti odredbu nacionalnog Zakona o tome da se privremeno ponovno uvođenje nadzora unutarnjih granica može odrediti i samo za neke njihove određene dijelove.
Uredbom 2024/1717 propisano je da Komisija može u slučaju privremenog ponovnog uvođenja ili produljenja nadzora na unutarnjim granicama pokrenuti savjetovanje o tome pa je nacionalnim zakonom potrebno definirati koje nacionalno tijelo sudjeluje u tom savjetovanju, odnosno može pokrenuti inicijativu o potrebi provedbe tog savjetovanja.
Također potrebno je definirati koje nacionalno tijelo je nadležno da obavijesti Europsku uniju o utvrđenim prekograničnim regijama iz članka 42.b Zakonika o schengenskim granicama.
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o nadzoru državne granice („Narodne novine“, br. 83/13., 27/16., 114/22. i 151/22.)
Uredba (EU) 2024/1717 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. svibnja 2024. o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica (Službeni list EU L 2024/1717od 20. lipnja 2024.).
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
I zmjenama i dopunama Zakona o nadzoru državne granice osigurat će se provedba Uredbe (EU) 2024/1717 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica, odnosno propisat će se mogućnost da Vlada Republike Hrvatske na prijedlog Ministarstva unutarnjih poslova donese odluku o privremenom zatvaranju pojedinog graničnog prijelaza ili ograničenju radnog vremena pojedinog graničnog prijelaza.
Također, dopunit će se odredba važećeg Zakona kojom se propisuje da Vlada Republike Hrvatske može, na prijedlog ministra unutarnjih poslova, donijeti odluku o privremeno ponovnom uvođenju nadzora na unutarnjim granicama odredbom da se ponovno uvođenje granične kontrole može privremeno uvesti i samo na nekim određenim dijelovima unutarnje granice kao i da se o tome obavješćuju i Europski parlament i Vijeće te da Ministarstvo unutarnjih poslova podnosi Izvješće o privremenom ponovnom uvođenju nadzora na unutarnjoj granici ili nekom određenom dijelu.
Radi učinkovitog nadzora vanjske granice i upravljanja migracijskim tokovima odnosno kada to zahtijevaju razlozi javnog zdravlja, propisat će se mogućnost privremeno ograničenja kretanja preko graničnih prijelaza za pojedine kategorije putnika.
Vezano uz obvezu utvrđivanja nacionalnog tijela nadležnog za obavješćivanje Europske unije o utvrđenim prekograničnim regijama propisat će se nadležnost Ministarstva unutarnjih poslova.
3.2.
Opis svrhe propisa
Kao i u točki 3.1.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Druga normativna rješenja nisu moguća, s obzirom da se Zakonom o nadzoru državne granice uređuje nadzor državne granice, poslovi granične policije u unutrašnjosti države, međunarodna granična policijska suradnja i suradnja službi na državnoj granici te se njime prenosi pravna stečevina Europske unije i osigurava primjena dokumenata Europske unije iz područja nadzora državne granice, odnosno kretanja osoba preko granica.
Nenormativna rješenja nisu primjenjiva, budući da se naprijed navedena materija mora urediti zakonom.
3.4.
Izvor podataka:
Zakon o nadzoru državne granice („Narodne novine“, br. 83/13., 27/16., 114/22. i 151/22.)
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Kao i točki 3.1..
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nacrt prijedloga zakona nema učinak na gospodarstvo, s obzirom da normira pitanja od značaja za pravilno funkcioniranje schengenskog prostora i ujednačeno postupanje država članica.
-
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nacrt prijedloga zakona nema učinak na održivi razvoj, s obzirom da normira pitanja od značaja za pravilno funkcioniranje schengenskog prostora i ujednačeno postupanje država članica.
-
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nacrt prijedloga zakona nema učinak na socijalnu skrb, s obzirom da normira pitanja od značaja za pravilno funkcioniranje schengenskog prostora i ujednačeno postupanje država članica.
-
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nacrt prijedloga zakona nema učinak na zaštitu ljudskih prava jer se njime uređuju isključivo tehnička pitanja vezana uz neposrednu provedbu obveza proizašlih iz izravne primjene Uredbe (EU) 2024/1717 o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica.
-
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
-
-
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
-
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
-
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
-
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
-
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
-
5.6.
Izvor podataka:
-
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Za Nacrt prijedloga zakona provedeno je javno savjetovanje njegovom objavom na središnjem državnom internetskom portalu za savjetovanje s javnošću.
Javno savjetovanje trajalo je od _____________ do __________ 2025. godine.
6.2.
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Primjena ovog Zakona omogućit će potpunu provedbu Uredbe (EU) 2024/1717.
Negativni učinci:
-
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Učinak Nacrta prijedloga zakona bit će vidljiv u razdoblju nakon početka njegove provedbe.
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
-
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
POTPREDSJEDNIK VLADE I MINISTAR
dr.sc. Davor Božinović
Datum: 16. srpnja 2025.
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
Zagreb, 2025.
__________________________________________________________________________
Predlagatelj :
Ministarstvo unutarnjih poslova
__________________________________________________________________________
Predmet :
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o nadzoru državne granice
__________________________________________________________________________
Banski dvori | Trg Sv. Marka 2 | 10000 Zagreb | tel. 01 4569 222 | vlada.gov.hr
MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O NADZORU DRŽAVNE GRANICE
Zagreb, srpanj 2025.
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1. Ocjena stanja
Europska komisija predstavila je 14. prosinca 2021. godine, svoj prijedlog Uredbe o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica, dokumentom COM(2021) 891 final. Cilj je bio dovršiti alate potrebne za pravilno funkcioniranje schengenskog prostora kako bi se ponovno uravnotežila pravila te uspostavilo i ojačalo uzajamno povjerenje među državama članicama tog prostora, u kontekstu poboljšanja ukupnog upravljanja Schengenom.
Komisija je procijenila kako je upravljanje vanjskim granicama potrebno ojačati u slijedećim aspektima:
- Izazovi povezani sa zdravljem – predložen je novi postupak kako bi se kodificirala dosljedna praksa i izbjegla postojeća odstupanja koja su se javila u vezi pojedinačnih odgovora država članica na krizu izazvanu bolešću COVID-19, s ciljem osiguravanja jedinstvenog postupanja kad je riječ o ograničavanju pristupa Europskoj uniji za putnike koji dolaze iz zemalja s izuzetno problematičnom epidemiološkom situacijom.
- Izazovi povezani s korištenjem migranata kao alata za političke svrhe kako bi se destabilizirala Europska unija ili njezine države članice.
S obzirom na to da schengenski prostor omogućuje svim osobama koje zakonito borave u Uniji da u potpunosti iskoriste mogućnost putovanja unutar schengenskog prostora bez graničnih kontrola, a to u velikoj mjeri koriste i osobe koje u Uniji borave nezakonito, veliki izazov predstavlja i međusobno nepovjerenje između država članica. Taj se izazov rješavao ponovnim uvođenjem nadzora na unutarnjim granicama, kako bi se suzbila sekundarna kretanja.
Komisija je predložila redefiniranje relevantnih odredbi Zakonika o schengenskim granicama, kako uvedeni nadzori na unutarnjim granicama ne bi postali trajna mjera opreza pojedinih država članica. Zbog toga su ojačana pravila kojima se nadzor unutarnjih granica definira kao krajnja mjera te se potiče primjena alternativnih mjera u državama članicama koje u mnogim slučajevima mogu biti dovoljne za osiguravanje visoke razine sigurnosti bez ponovnog uspostavljanja nadzora unutarnjih granica.
Uredba je usvojena 13. lipnja 2024. godine. Navedena Uredba (EU) 2024/1717 Europskog Parlamenta i Vijeća od 14. svibnja 2024. o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica objavljena je u Službenom listu EU L 2024/1717, od 20. lipnja 2024., a stupila je na snagu 10. srpnja 2024. godine. Uredba je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama.
2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Uredbom (EU) 2024/1717 dodaje se u članku 5. Uredbe (EU) 2016/399 novi stavak 4. koji propisuje da države članice mogu privremeno zatvoriti određene granične prijelaze ili ograničiti njihovo radno vrijeme te je u nacionalnom propisu potrebno definirati koje nacionalno tijelo u tom slučaju donosi odluku o zatvaranju ili o ograničavanju radnog vremena pojedinih graničnih prijelaza.
Također, Uredbom (EU) 2024/1717 mijenja se članak 25. Uredbe (EU) 2016/399 te se propisuje da, ako se na području bez nadzora unutarnjih granica pojavi ozbiljna prijetnja javnom poretku ili unutarnjoj sigurnosti u nekoj državi, ta država članica može, iznimno, ponovno uvesti nadzor državne granice na svim svojim unutarnjim granicama ili nekim njihovim određenim dijelovima.
U vezi s navedenim, potrebno je dopuniti odredbu nacionalnog Zakona na način da se privremeno ponovno uvođenje nadzora unutarnjih granica može odrediti i samo za neke određene dijelove unutarnjih granica, kao i utvrditi koje je tijelo nadležno za izvješćivanje Europskog parlamenta, Vijeća i Europske komisije o ponovnom privremenom uvođenju nadzora državne granice na unutarnjim granicama ili nekim njihovim određenim dijelovima.
Nadalje, Uredbom 2024/1717 uvodi se novi članak 27.a koji propisuje da Komisija može, u slučaju privremenog ponovnog uvođenja ili produljenja nadzora na unutarnjim granicama, pokrenuti savjetovanje o tome, pa je nacionalnim zakonom potrebno definirati koje nacionalno tijelo sudjeluje u tom savjetovanju, odnosno koje tijelo može pokrenuti inicijativu o potrebi provedbe tog savjetovanja.
S tim u vezi, predložena odredba Zakona propisuje nadležnost Ministarstva unutarnjih poslova za pokretanje inicijative i sudjelovanje u postupku savjetovanja koje pokreće Europska komisija.
U Zakonu se predlaže dodati odredba kojom se utvrđuje nadležnost Ministarstva unutarnjih poslova za obavješćivanje Komisije vezano uz prekogranične regije.
3. Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Primjena ovog Zakona omogućit će cjelovitu provedbu Uredbe (EU) 2016/399, kako je posljednji put izmijenja i dopunjena Uredbom (EU) 2024/1717.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona neće biti potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NADZORU DRŽAVNE GRANICE
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 1.
U Zakonu o nadzoru državne granice („Narodne novine“ br. 83/13., 27/16., 114/22. i 151/22.) u članku 2. stavku 1., podstavak 2. mijenja se i glasi:
„- Uredba (EU) 2016/399 Europskog parlamenta i Vijeća od 9. ožujka 2016. o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica (Zakonik o schengenskim granicama) (kodifikacija) (SL L 77, 23. 3. 2016) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom (EU) 2024/1717 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o izmjeni Uredbe (EU) 2016/399 o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica (SL L 2024/1717, 20.6.2024.) ( u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2016/399),“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 2.
U članku 3. stavku 3. iza riječi: „donosi odluku o privremenom ponovnom uvođenju nadzora državne granice na unutarnjim granicama“, dodaju se riječi: „ili na nekim njihovim određenim dijelovima“.
U stavku 4. iza riječi: „o tome obavješćuje“, dodaju se riječi: „Europski parlament, Vijeće,“.
U stavku 5. iza riječi: „na unutarnjim granicama“, dodaju se riječi: „ili na nekim njihovim određenim dijelovima“.
Stavak 6. mijenja se i glasi:
„(6) Izvješće o privremenom ponovnom uvođenju nadzora državne granice na unutarnjim granicama ili na nekim njihovim određenim dijelovima i, prema potrebi, produljenju tog nadzora, Europskom parlamentu, Vijeću i Europskoj komisiji podnosi Ministarstvo.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 3.
Iza članka 3. dodaje se članak 3.a koji glasi:
„Članak 3.a
Ministarstvo je nadležno za pokretanje inicijative kao i za sudjelovanje u postupku savjetovanja koje pokreće Europska komisija u skladu s člankom 27.a stavkom 1. Uredbe (EU) 2016/399.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 4.
U članku 9. iza stavka 2. dodaju se stavci 3. i 4., koji glase:
„(3) Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog ministra, može donijeti odluku o privremenom zatvaranju pojedinih graničnih prijelaza ili ograničiti njihovo radno vrijeme.
(4) Kada to zahtijevaju razlozi javnog zdravlja, ministar može, na zahtjev ministra nadležnog za zdravstvo, privremeno ograničiti kretanje preko graničnih prijelaza za pojedine kategorije putnika.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 5.
U članku 29. iza stavka 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Ministarstvo je nadležno za obavješćivanje Komisije za granice vezano uz prekogranične regije iz članka 42.b Uredbe (EU) 2016/399 .“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 6.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
O B R A Z L O Ž E NJ E
Članak 1.
Propisuje se da se Zakonom o nadzoru državne granice osigurava provedba Uredbe (EU) 2024/1717.
Članak 2.
Propisuje se da Vlada Republike Hrvatske može, na prijedlog ministra unutarnjih poslova, donijeti odluku o privremeno ponovnom uvođenju nadzora na unutarnjim granicama ili na nekim određenim dijelovima unutarnje granice, a ne samo na čitavoj unutarnjoj granici, da se o tome obavješćuju i Europski parlament i Vijeće te da Ministarstvo unutarnjih poslova podnosi Izvješće o privremenom ponovnom uvođenju nadzora na unutarnjoj granici ili nekom određenom dijelu. U odnosu na važeću odredbu predloženo je da Ministarstvo unutarnjih poslova , a ne Vlada Republike Hrvatske, dostavlja izvješće o ponovnom uvođenju nadzora na unutarnjoj granici ili na nekim dijelovima unutarnje granice budući da je riječ o tehničkom izvješću o neposrednoj provedbi nadzora na unutarnjoj granici, sa sadržanim podacima o kojima MUP vodi potrebne baze podataka pa je, zbog kratkoće roka za dostavu izvješća – četiri tjedna od ukidanja nadzora – predloženo da ovo tehničko izvješće dostavlja MUP.
Članak 3.
Utvrđuje se da je Ministarstvo unutarnjih poslova tijelo nadležno za pokretanje inicijative i za sudjelovanje u savjetovanju Europske komisije u vezi ponovno privremeno uvedenog nadzora unutarnje granice ili nekom određenom dijelu.
Članak 4.
Propisuje se da je Vlada Republike Hrvatske tijelo koje je nadležno za zatvaranje pojedinačnih graničnih prijelaza ili za ograničavanje njihovog radnog vremena, a Ministarstvo unutarnjih poslova može, na zahtjev ministarstva nadležnog za zdravstvo, privremeno ograničiti kretanje pojedinih kategorija putnika u slučajevima kada to zahtijevaju razlozi javnog zdravlja.
Članak 5.
Utvrđuje se da je Ministarstvo unutarnjih poslova tijelo koje je nadležno za obavješćivanje Komisije za granice o prekograničnim regijama.
Članak 6.
Propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
TEKST ODREDBI ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU ILI DOPUNJUJU
ZAKON O NADZORU DRŽAVNE GRANICE
(„Narodne novine“, broj: 83/13., 27/16., 114/22. i 151/22.)
Provedba i prijenos propisa Europske unije (EU)
Članak 2.
(1) Ovim Zakonom osigurava se provedba sljedećih akata Europske unije:
– Uredba (EZ) 1931/2006 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. prosinca 2006. o utvrđivanju pravila o pograničnom prometu na vanjskim kopnenim granicama država članica te o izmjeni odredaba Schengenske konvencije (SL L 405, 30. 12. 2006.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) 1931/2006),
– Uredba (EU) 2016/399 Europskog parlamenta i Vijeća od 9. ožujka 2016. o Zakoniku Unije o pravilima kojima se uređuje kretanje osoba preko granica (Zakonik o schengenskim granicama) (kodifikacija) (SL L 77, 23. 3. 2016) kako je posljednji put izmijenjena Uredbom (EU) 2021/1134 Europskog parlamenta i Vijeća od 7. srpnja 2021. o izmjeni uredaba (EZ) br. 767/2008, (EZ) br. 810/2009, (EU) 2016/399, (EU) 2017/2226, (EU) 2018/1240, (EU) 2018/1860, (EU) 2018/1861, (EU) 2019/817 i (EU) 2019/1896 Europskog parlamenta i Vijeća te o stavljanju izvan snage odluka Vijeća 2004/512/EZ i 2008/633/PUP u svrhu reforme viznog informacijskog sustava (SL L 248, 13. 7. 2021.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2016/399),
– Uredba (EU) 2019/1896 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. studenoga 2019. o europskoj graničnoj i obalnoj straži i stavljanju izvan snage uredaba (EU) br. 1052/2013 i (EU) 2016/1624 (SL L 295, 14. 11. 2019) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1896).
(2) Ovim Zakonom se u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva Vijeća 2004/82/EZ od 29. travnja 2004. o obvezi prijevoznika na dostavljanje podataka o putnicima (SL L 261, 6. kolovoza 2004.).
Nadzor državne granice
Članak 3.
(1) Nadzor državne granice u smislu ovoga Zakona je kontrola prelaska vanjske granice (u daljnjem tekstu: granična kontrola), zaštita vanjske granice i poslovi granične policije u unutrašnjosti teritorija, a obavlja se radi:
– osiguranja nepovredivosti državne granice i državnog područja Republike Hrvatske,
– zaštite života i zdravlja ljudi,
– sprječavanja i otkrivanja kaznenih djela i prekršaja te otkrivanja i pronalaska počinitelja istih,
– sprječavanja nezakonitih migracija i
– sprječavanja i otkrivanja drugih opasnosti za javnu sigurnost, pravni poredak i nacionalnu sigurnost.
(2) Nadzor državne granice obavlja se uzimajući u obzir procjenu rizika za unutarnju sigurnost i procjenu prijetnji koje bi mogle ugroziti sigurnost granice.
(3) Ako su ispunjeni uvjeti propisani odredbama Poglavlja II. Privremeno ponovno uvođenje nadzora državne granice na unutarnjim granicama Uredbe (EU) 2016/399, Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog ministra unutarnjih poslova (u daljnjem tekstu: ministar), donosi odluku o privremenom ponovnom uvođenju nadzora državne granice na unutarnjim granicama.
(4) Ako se odlukom iz stavka 3. ovoga članka privremeno ponovno uvede nadzor na jednoj ili više unutarnjih granica Republike Hrvatske ili na njihovim dijelovima ili se odluči produljiti privremeno ponovno uvođenje nadzora, Ministarstvo unutarnjih poslova (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) o tome obavješćuje ostale države članice i Europsku komisiju te na njezin zahtjev dostavlja tražene dodatne informacije.
(5) Ministarstvo u suradnji s Europskom komisijom obavješćuje javnost o odluci o privremenom ponovnom uvođenju nadzora državne granice na unutarnjim granicama.
(6) Izvješće o privremenom ponovnom uvođenju nadzora državne granice na unutarnjim granicama Europskom parlamentu, Vijeću i Europskoj komisiji podnosi Vlada Republike Hrvatske.
Članak 9.
(1) Granični prijelazi mogu biti otvoreni za međunarodni i pogranični promet.
(2) Vlada Republike Hrvatske uredbom određuje granične prijelaze, vrijeme i način prelaska preko vanjske granice.
V. GRANIČNA CRTA I ZAŠTITA DRŽAVNE GRANICE
Određivanje, obilježavanje i održavanje granice
Članak 29.
(1) Komisiju za granice, kao radno tijelo za provođenje politike Vlade Republike Hrvatske u svim pitanjima koje se tiču državne granice, osniva Vlada Republike Hrvatske posebnom odlukom.
(2) Ministarstvo nadležno za vanjske poslove pruža stručno-tehničku pomoć Komisiji za granice pri obavljanju poslova iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Poslove izmjere, označavanja, obnove i održavanja označene državne granice te vođenje evidencija i pripremanje tehničke dokumentacije za kopnenu granicu obavlja Državna geodetska uprava, a Hrvatski hidrografski institut za morsku granicu.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova