1.1.Sažetak Računa prihoda i rashoda i Računa financiranja
1.2.Račun prihoda i rashoda
1.3.Račun financiranja
2. POSEBNI DIO
3. OBRAZLOŽENJE FINANCIJSKOG PLANA
3.1.Obrazloženje općeg dijela financijskog plana
3.1.1.Obrazloženje prihoda i primitaka, rashoda i izdataka
Razdjel: 065 Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture
Glava: 06565 Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti
Program: 3107
Naziv programa: Razvoj tržišta poštanskih usluga i elektroničkih komunikacija
Naziv aktivnosti: A917001 Administracija i upravljanje (iz evidencijskih prihoda)
Izgled, sadržaj i metodologija Financijskog plana HAKOM-a za 2026., sukladna je odredbama Pravilnika o planiranju u sustavu proračuna i računskog plana koji je sastavni dio Pravilnika o proračunskom računovodstvu i Računskom planu.
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) osnovana je Zakonom o izmjenama idopunama Zakona o elektroničkim komunikacijama. Osnivač HAKOM-a je Republika Hrvatska, a osnivačka prava u skladu s odredbama ovoga Zakona ostvaruju Hrvatski sabor i Vlada Republike Hrvatske.
HAKOM je nacionalni regulator na tržištu elektroničkih komunikacija te tržištima poštanskih i željezničkih usluga u Republici Hrvatskoj.
Aktivnost HAKOM-a odnosi se na obavljanje poslova koji su propisani Zakonom o elektroničkim komunikacijama, Zakonom o poštanskim uslugama, Zakonom o regulaciji tržišta željezničkih usluga i zaštiti prava putnika u željezničkom prometu i aktivnosti definirane Uredbom (EU) 2022/2065 - Aktom o digitalnim uslugama, Zakonom o kibernetičkoj sigurnosti i Uredbom o kibernetičkoj sigurnosti te Zakonom o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenjivanju sukladnosti.
HAKOM je samostalna i neprofitna pravna osoba s javnim ovlastima. Za svoj rad HAKOM odgovara Hrvatskome saboru kojem, kao i Vladi Republike Hrvatske, podnosi godišnje izvješće o radu.
Sredstva za obavljanje poslova HAKOM-a za područje elektroničkih komunikacija u 2026. osiguravaju se na temelju godišnjeg financijskog plana HAKOM-a iz sljedećih izvora:
-Prihodi od naknada za upravljanje adresnim i brojevnim prostorom u iznosu 900.000 EUR.
-Prihodi od naknada za upravljanje radiofrekvencijskim spektrom u iznosu 7.400.000 EUR.
-Prihodi od naknade za obavljanje drugih poslova HAKOM-a, u postotku od ukupnoga godišnjeg bruto prihoda koji su u prethodnoj kalendarskoj godini ostvarili operatori u obavljanju djelatnosti elektroničkih komunikacijskih mreža i usluga na tržištu, osim nakladnika elektroničkih medija koji odašilju svoje radijske ili televizijske programe putem vlastite elektroničke komunikacijske mreže, koju upotrebljavaju isključivo u tu svrhu u iznosu od 7.000.000 EUR.
-Ostali prihodi u iznosu od 140.700 EUR.
Sredstva za obavljanje poslova HAKOM-a za područje poštanskih usluga u 2026. osiguravaju se na temelju godišnjeg financijskog plana HAKOM-a, u skladu s Zakonom o poštanskim uslugama, i to iz sljedećeg izvora:
-Prihodi od naknada za obavljanje poslova HAKOM-a u području poštanskih usluga, u postotku od ukupnoga godišnjeg bruto prihoda koji su u prethodnoj kalendarskoj godini ostvarili davatelji poštanskih usluga u iznosu od 1.100.000 EUR.
Sredstva za obavljanje poslova HAKOM-a za regulaciju tržišta željezničkih usluga osiguravaju se na temelju godišnjeg financijskog plana HAKOM-a, u skladu s Zakonom o regulaciji tržišta željezničkih usluga i zaštiti prava putnika u željezničkom prometu, i to iz sljedećeg izvora:
-Prihodi od naknade za obavljanje poslova HAKOM-a u području regulacije tržišta željezničkih usluga, u postotku od ukupnog godišnjeg bruto-prihoda koji plaćaju podnositelji zahtjeva, a koji se određuje u postotku od ukupnog godišnjeg bruto prihoda koji je upravitelj infrastrukture ostvario od željezničkih usluga u prethodnoj godini u iznosu 825.000 EUR.
Osim namjenskih prihoda, HAKOM može ostvariti prihode i iz drugih izvora u skladu s posebnim zakonima, a ti se prihodi mogu koristiti u skladu sa zakonom kojim je uređeno planiranje, izrada, donošenje i izvršavanje proračuna.
Izračuni visina naknada te način plaćanja naknada propisuju se Pravilnikom o plaćanju naknada za obavljanje poslova Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti koji donosi Vijeće HAKOM-a.
Od sveukupno planiranih rashoda za 2026. u iznosu 19.393.500 EUR za financiranje područja elektroničkih komunikacija planirano je 17.456.700 EUR, za područje poštanskih usluga 1.106.900 EUR te za područje željezničkih usluga 829.900 EUR.
U ukupnim planiranim rashodima poslovanja za 2026. udio rashoda poslovanja iznosi 89 % a udio rashoda za nabavu nefinancijske imovine iznosi 11 %.
Udio planiranih rashoda za zaposlene u odnosu na ukupne planirane rashode u 2026. iznosi 57%. Rashodi za zaposlene u 2026., 2027. te 2028. planirani su za 192 zaposlenika.
Materijalni rashodi planirani su na osnovu realizacije 2024. i procjene 2025. (usluge telefona, pošte, prijevoza, tekućeg i investicijskog održavanja, komunalne usluge, zakupnine i najamnine, zdravstvene usluge i ostale usluge).
Ulaganja u nefinancijsku imovinu (rashodi za nabavu neproizvedene dugotrajne imovine, rashodi za nabavu proizvedene dugotrajne imovine i rashodi za dodatna ulaganja na nefinancijskoj imovini), planirani su na osnovi iskustava iz prethodnih razdoblja te informacija o planiranim investicijama za 2026. godinu.
3.1.2.Obrazloženje prijenosa sredstava iz prethodne u sljedeću godinu
U prijedlogu Financijskog plana HAKOM-a 2026. višak iz prethodnih godina planiran je u iznosu 3.109.005 EUR-a od čega se u 2026. planira utrošiti 2.016.000 EUR-a viška, u 2027. iznos od 573.000 EUR-a viška te u 2027. preostalih 520.005 EUR-a viška.
Prijenos sredstava iz prethodne godine u iznosu 3.109.005 EUR-a je iznos planiranog prijenosa sredstava iskazanog u Izmjenama i dopunama Financijskog plana HAKOM-a za 2025. godinu. Prijedlog Izmjena i dopuna Financijskog plana HAKOM-a za 2025. godinu usvojen je na Sjednici Vijeća HAKOM-a 28. svibnja 2025. u svrhu uključenja u Državni proračun RH. Javno savjetovanje za Izmjene i dopune Financijskog plana HAKOM-a za 2025. provedeno je od 11. travnja do 11. svibnja 2025.
Obzirom da do usvajanja ovog prijedloga Financijskog plana HAKOM-a za 2026. nije bilo rebalansa proračuna, iskazani prijenos sredstava trenutno nije usvojen u Državnom proračunu RH. Do donošenja Financijskog plana HAKOM-a za 2026. očekuje se i uključenje Izmjena i dopuna Financijskog plana HAKOM-a za 2025. godinu u Državni proračun RH.
3.1.3.Prikaz stanja ukupnih i dospjelih obveza
3.2. Obrazloženje posebnog dijela financijskog plana
Djelatnosti HAKOM-a obuhvaćaju sve regulatorne poslove, uključujući rješavanje sporova između operatora te između operatora i krajnjih korisnika, zaštitu krajnjih korisnika i putnika te poslove inspekcijskog nadzora, na tržištima elektroničkih komunikacija, poštanskih usluga, željezničkih usluga i u području prava putnika u željezničkog prijevozu.
Djelatnosti HAKOM-a obuhvaćaju i provedbu Uredbe (EU) 2022/2065 - Akt o digitalnim uslugama, Zakona o kibernetičkoj sigurnosti i Uredbom o kibernetičkoj sigurnosti te Zakona o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenjivanju sukladnosti.
U skladu s odredbama Zakona o elektroničkim komunikacijama, HAKOM-om upravlja Vijeće koje se sastoji od pet članova, koje na prijedlog Vlade Republike Hrvatske imenuje Hrvatski sabor. Stručne poslove obavlja Stručna služba na čijem čelu se nalazi ravnatelj. Vijeće HAKOM-a neposredno odlučuje o poslovima Agencije gdje je to propisano mjerodavnim zakonima. U ostalim poslovima odluke donosi ravnatelj, odnosno inspektori u poslovima inspekcijskog nadzora.
Osnovne zadaće HAKOM-a, pored regulatornih i inspekcijskih poslova na navedenim tržištima, uključuju zaštitu korisnika komunikacijskih i poštanskih usluga, putnika u željezničkom prijevozu te gospodarenje ograničenim općim dobrima od interesa za Republiku Hrvatsku, kao što su nadzor i upravljanje radiofrekvencijskim spektrom te adresnim i brojevnim prostorom. HAKOM je također zadužen za provedbu Okvirnog nacionalnog programa za razvoj infrastrukture širokopojasnog pristupa u područjima u kojima ne postoji dostatan komercijalni interes za ulaganja (ONP).
Područje elektroničkih komunikacija, poštanskih usluga i željezničkog prometa je u djelokrugu rada Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, kao središnjeg tijela državne uprave.
Izvršenje 2024.
Prijedlog rebalansa 2025.
Plan 2026.
Projekcija 2027.
Projekcija 2028.
Indeks 2026./2025.
06565
13.791.728,85 EUR
18.234.850 EUR
19.393.500 EUR
18.255.500 EUR
18.311.505 EUR
106
Izvršenje 2024.
Prijedlog rebalansa 2025.
Plan 2026.
Projekcija 2027.
Projekcija 2028.
Indeks 2026./2025.
3107
13.791.728,85 EUR
18.234.850 EUR
19.393.500 EUR
18.255.500 EUR
18.311.505 EUR
106
3107 RAZVOJ TRŽIŠTA POŠTANSKIH USLUGA I ELEKTRONIČKIM KOMUNIKACIJA
Cilj 1. Visoka i ujednačena razvijenost širokopojasnog pristupa Internetu
Cilj 2. Visoka kvaliteta i razvijeno tržište poštanskih usluga
Pokazatelji učinka
Pokazatelj učinka
Definicija
Jedinica
Polazna vrijednost
Izvor podataka
Ciljana vrijednost (2026.)
Ciljana vrijednost (2027.)
Ciljana vrijednost (2028.)
Zastupljenost VHCN priključaka u ukupnom broju priključaka širokopojasnog pristupa internetu
Analiza stanja na tržištu širokopojasnih priključaka velikih brzina. (udio VHCN priključaka u ukupnom broju priključaka širokopojasnog pristupa internetu)
%
44,95%
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti
55%
62%
66%
Analiza stanja na tržištu poštanskih usluga te određivanje davatelja univerzalne usluge
Održavanje propisane kakvoće univerzalne usluge uz razvoj i uvođenje novih usluga kao dijela ostalih poštanskih usluga
%
100
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti
100
100
100
A917001 ADMINISTRACIJA I UPRAVLJANJE (IZ EVIDENCIJSKIH PRIHODA)
Zakonske i druge pravne osnove
-Statut Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti,
-Zakon o elektroničkim komunikacijama,
-Zakon o poštanskim uslugama,
-Zakon o regulaciji tržišta željezničkih usluga i zaštiti prava putnika u željezničkom prometu,
-Zakon o kibernetičkoj sigurnosti i Uredba o kibernetičkoj sigurnosti,
-Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2022/2065 o jedinstvenom tržištu digitalnih usluga (Akt o digitalnim uslugama),
-Zakon o potvrđivanju Svjetske poštanske konvencije sa Završnim protokolom,
-Zakon o željeznici,
-Zakon o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenjivanju sukladnosti,
-Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2023/1542 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. srpnja 2023. o baterijama i otpadnim baterijama, izmjeni Direktive 2008/98/EZ i Uredbe (EU) 2019/1020 te stavljanju izvan snage Direktive 2006/66/EZ,
-Zakon o mjerama za smanjenje troškova postavljanja elektroničkih komunikacijskih mreža velikih brzina,
-Pravilnik o plaćanju naknada za obavljanje poslova Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti.
Naziv aktivnosti
Izvršenje 2024.
Prijedlog rebalansa 2025.
Plan 2026.
Projekcija 2027.
Projekcija 2028.
Indeks 2026/2025
A917001
13.791.728,85 EUR
18.234.850 EUR
19.393.500 EUR
18.255.500 EUR
18.311.505 EUR
106
Na ovoj aktivnosti planiraju se sredstva za obavljanje poslova HAKOM-a za tri područja; područje elektroničkih komunikacija, za područje poštanskih usluga te za regulaciju tržišta željezničkih usluga. Od sveukupnih planiranih rashoda za 2026. u iznosu 19.393.500 EUR za financiranje područja elektroničkih komunikacija planirano je 17.456.700 EUR, za područje poštanskih usluga 1.106.900 EUR te za područje željezničkih usluga 829.900 EUR.
U ukupnim planiranim rashodima poslovanja za 2026. udio rashoda poslovanja iznosi 89 % a udio rashoda za nabavu nefinancijske imovine iznosi 11 %. Materijalno najznačajniji planirani rashod je rashod za zaposlene u iznosu od 11.007.200 EUR.
Temelj današnje organizacije HAKOM-a su stručno i neovisno djelovanje u RH i Europskoj uniji u skladu s mjerodavnom pravnom stečevinom, a HAKOM je pritom obvezan osigurati potrebne uvjete u vidu visokoobrazovanog osoblja, stručnosti i potrebnih financijskih sredstava.
Za materijalne rashode planirano je 6.332.800 EUR. Na ovoj stavci najveći dio odnosi se na rashode zakupnina i najamnina, intelekutalne usluge, usluge tekućeg i investicijskog održavanja te ostale usluge.
Unutar rashoda za nabavu nefinancijske imovine materijalno najznačajniji su rashodi za nabavu proizvedene dugotrajne imovine, u svrhu održavanja i obnove instrumenata za kontrolu radiofrekvencijskog spektra, nabavu mjernih vozila, ulaganja u računalne programe te rashodi za uredsku opremu.
Pokazatelji rezultata
Pokazatelj rezultata
Definicija
Jedinica
Polazna vrijednost
Izvor podataka
Ciljana vrijednost (2026.)
Ciljana vrijednost (2027.)
Ciljana vrijednost (2028.)
Korištenje veleprodajnih usluga na VHCN infrastrukturi
Udio VHCN korisnika realiziranih putem veleprodajnih usluga u ukupnom broju VHCN korisnika*
%
8,30%
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti
14,5%
18%
21%
Minimalni broj redovnih poštanskih ureda davatelja univerzalne usluge
Osiguranje održivosti i učinkovitosti obavljanja univerzalne usluge uz odgovarajuću kvalitetu i razvijeno tržište poštanskih usluga
broj
700
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti
700
700
700
* broj VHCN korisnika realiziranih putem veleprodajnih usluga ne uključuje priključke realizirane na temelju veleprodajnih usluga pruženih povezanim društvima.
Polazna vrijednost je udio VHCN korisnika realiziranih na maloprodajnoj razini u četvrtom tromjesečju 2024. putem veleprodajnih usluga, u ukupnom broju VHCN korisnika pri čemu su iz podataka isključeni podaci operatora: Magić Net d.o.o., Iskon Internet d.d. i Telemach Hrvatska d.o.o.. Radi se o maloprodajnim VHCN korisnicima navedenih operatora kojima su priključci realizirani na temelju veleprodajnih usluga (pruženih od strane) vlasnički povezanih društava (Infrastruktura d.o.o., Hrvatski Telekom d.d. te United Fiber).
4.DODATAK FINANCIJSKOM PLANU
U skladu sa člankom 22. Zakona o elektroničkom komunikacijama, koji propisuje da se visina naknada za obavljanje poslova HAKOM-a izračunava se na temelju godišnjeg financijskog plana HAKOM-a poštujući načela transparentnosti, razmjernosti i nediskriminacije donosi se i dodatak financijskom planu koji pokazuje financijski plan po područjima.
4.1.Račun prihoda i rashoda područja elektroničkih komunikacija
4.2.Račun prihoda i rashoda područja poštanskih usluga
4.3.Račun prihoda i rashoda područja željezničkih usluga
Financijski plan HAKOM-a za 2026. godinu
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI
1. OPĆI DIO
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI
1.1. Sažetak Računa prihoda i rashoda i Računa financiranja
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI
1.2. Račun prihoda i rashoda
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI
1.3. Račun financiranja
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI
2. POSEBNI DIO
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI
3. OBRAZLOŽENJE FINANCIJSKOG PLANA
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI
3.1. Obrazloženje općeg dijela financijskog plana
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI
3.1.1. Obrazloženje prihoda i primitaka, rashoda i izdataka
Razdjel: 065 Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture
Glava: 06565 Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti
Program: 3107
Naziv programa: Razvoj tržišta poštanskih usluga i elektroničkih komunikacija
Naziv aktivnosti: A917001 Administracija i upravljanje (iz evidencijskih prihoda)
Izgled, sadržaj i metodologija Financijskog plana HAKOM-a za 2026., sukladna je odredbama Pravilnika o planiranju u sustavu proračuna i računskog plana koji je sastavni dio Pravilnika o proračunskom računovodstvu i Računskom planu.
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) osnovana je Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o elektroničkim komunikacijama. Osnivač HAKOM-a je Republika Hrvatska, a osnivačka prava u skladu s odredbama ovoga Zakona ostvaruju Hrvatski sabor i Vlada Republike Hrvatske.
HAKOM je nacionalni regulator na tržištu elektroničkih komunikacija te tržištima poštanskih i željezničkih usluga u Republici Hrvatskoj.
Aktivnost HAKOM-a odnosi se na obavljanje poslova koji su propisani Zakonom o elektroničkim komunikacijama, Zakonom o poštanskim uslugama, Zakonom o regulaciji tržišta željezničkih usluga i zaštiti prava putnika u željezničkom prometu i aktivnosti definirane Uredbom (EU) 2022/2065 - Aktom o digitalnim uslugama, Zakonom o kibernetičkoj sigurnosti i Uredbom o kibernetičkoj sigurnosti te Zakonom o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenjivanju sukladnosti.
HAKOM je samostalna i neprofitna pravna osoba s javnim ovlastima. Za svoj rad HAKOM odgovara Hrvatskome saboru kojem, kao i Vladi Republike Hrvatske, podnosi godišnje izvješće o radu.
Sredstva za obavljanje poslova HAKOM-a za područje elektroničkih komunikacija u 2026. osiguravaju se na temelju godišnjeg financijskog plana HAKOM-a iz sljedećih izvora:
- Prihodi od naknada za upravljanje adresnim i brojevnim prostorom u iznosu 900.000 EUR.
- Prihodi od naknada za upravljanje radiofrekvencijskim spektrom u iznosu 7.400.000 EUR.
- Prihodi od naknade za obavljanje drugih poslova HAKOM-a, u postotku od ukupnoga godišnjeg bruto prihoda koji su u prethodnoj kalendarskoj godini ostvarili operatori u obavljanju djelatnosti elektroničkih komunikacijskih mreža i usluga na tržištu, osim nakladnika elektroničkih medija koji odašilju svoje radijske ili televizijske programe putem vlastite elektroničke komunikacijske mreže, koju upotrebljavaju isključivo u tu svrhu u iznosu od 7.000.000 EUR.
- Ostali prihodi u iznosu od 140.700 EUR.
Sredstva za obavljanje poslova HAKOM-a za područje poštanskih usluga u 2026. osiguravaju se na temelju godišnjeg financijskog plana HAKOM-a, u skladu s Zakonom o poštanskim uslugama, i to iz sljedećeg izvora:
- Prihodi od naknada za obavljanje poslova HAKOM-a u području poštanskih usluga, u postotku od ukupnoga godišnjeg bruto prihoda koji su u prethodnoj kalendarskoj godini ostvarili davatelji poštanskih usluga u iznosu od 1.100.000 EUR.
Sredstva za obavljanje poslova HAKOM-a za regulaciju tržišta željezničkih usluga osiguravaju se na temelju godišnjeg financijskog plana HAKOM-a, u skladu s Zakonom o regulaciji tržišta željezničkih usluga i zaštiti prava putnika u željezničkom prometu, i to iz sljedećeg izvora:
- Prihodi od naknade za obavljanje poslova HAKOM-a u području regulacije tržišta željezničkih usluga, u postotku od ukupnog godišnjeg bruto-prihoda koji plaćaju podnositelji zahtjeva, a koji se određuje u postotku od ukupnog godišnjeg bruto prihoda koji je upravitelj infrastrukture ostvario od željezničkih usluga u prethodnoj godini u iznosu 825.000 EUR.
Osim namjenskih prihoda, HAKOM može ostvariti prihode i iz drugih izvora u skladu s posebnim zakonima, a ti se prihodi mogu koristiti u skladu sa zakonom kojim je uređeno planiranje, izrada, donošenje i izvršavanje proračuna.
Izračuni visina naknada te način plaćanja naknada propisuju se Pravilnikom o plaćanju naknada za obavljanje poslova Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti koji donosi Vijeće HAKOM-a.
Od sveukupno planiranih rashoda za 2026. u iznosu 19.393.500 EUR za financiranje područja elektroničkih komunikacija planirano je 17.456.700 EUR, za područje poštanskih usluga 1.106.900 EUR te za područje željezničkih usluga 829.900 EUR.
U ukupnim planiranim rashodima poslovanja za 2026. udio rashoda poslovanja iznosi 89 % a udio rashoda za nabavu nefinancijske imovine iznosi 11 %.
Udio planiranih rashoda za zaposlene u odnosu na ukupne planirane rashode u 2026. iznosi 57%. Rashodi za zaposlene u 2026., 2027. te 2028. planirani su za 192 zaposlenika.
Materijalni rashodi planirani su na osnovu realizacije 2024. i procjene 2025. (usluge telefona, pošte, prijevoza, tekućeg i investicijskog održavanja, komunalne usluge, zakupnine i najamnine, zdravstvene usluge i ostale usluge).
Ulaganja u nefinancijsku imovinu (rashodi za nabavu neproizvedene dugotrajne imovine, rashodi za nabavu proizvedene dugotrajne imovine i rashodi za dodatna ulaganja na nefinancijskoj imovini), planirani su na osnovi iskustava iz prethodnih razdoblja te informacija o planiranim investicijama za 2026. godinu.
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI
3.1.2. Obrazloženje prijenosa sredstava iz prethodne u sljedeću godinu
U prijedlogu Financijskog plana HAKOM-a 2026. višak iz prethodnih godina planiran je u iznosu 3.109.005 EUR-a od čega se u 2026. planira utrošiti 2.016.000 EUR-a viška, u 2027. iznos od 573.000 EUR-a viška te u 2027. preostalih 520.005 EUR-a viška.
Prijenos sredstava iz prethodne godine u iznosu 3.109.005 EUR-a je iznos planiranog prijenosa sredstava iskazanog u Izmjenama i dopunama Financijskog plana HAKOM-a za 2025. godinu. Prijedlog Izmjena i dopuna Financijskog plana HAKOM-a za 2025. godinu usvojen je na Sjednici Vijeća HAKOM-a 28. svibnja 2025. u svrhu uključenja u Državni proračun RH. Javno savjetovanje za Izmjene i dopune Financijskog plana HAKOM-a za 2025. provedeno je od 11. travnja do 11. svibnja 2025.
Obzirom da do usvajanja ovog prijedloga Financijskog plana HAKOM-a za 2026. nije bilo rebalansa proračuna, iskazani prijenos sredstava trenutno nije usvojen u Državnom proračunu RH. Do donošenja Financijskog plana HAKOM-a za 2026. očekuje se i uključenje Izmjena i dopuna Financijskog plana HAKOM-a za 2025. godinu u Državni proračun RH.
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI
3.1.3. Prikaz stanja ukupnih i dospjelih obveza
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI
3.2. Obrazloženje posebnog dijela financijskog plana
Djelatnosti HAKOM-a obuhvaćaju sve regulatorne poslove, uključujući rješavanje sporova između operatora te između operatora i krajnjih korisnika, zaštitu krajnjih korisnika i putnika te poslove inspekcijskog nadzora, na tržištima elektroničkih komunikacija, poštanskih usluga, željezničkih usluga i u području prava putnika u željezničkog prijevozu.
Djelatnosti HAKOM-a obuhvaćaju i provedbu Uredbe (EU) 2022/2065 - Akt o digitalnim uslugama, Zakona o kibernetičkoj sigurnosti i Uredbom o kibernetičkoj sigurnosti te Zakona o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenjivanju sukladnosti.
U skladu s odredbama Zakona o elektroničkim komunikacijama, HAKOM-om upravlja Vijeće koje se sastoji od pet članova, koje na prijedlog Vlade Republike Hrvatske imenuje Hrvatski sabor. Stručne poslove obavlja Stručna služba na čijem čelu se nalazi ravnatelj. Vijeće HAKOM-a neposredno odlučuje o poslovima Agencije gdje je to propisano mjerodavnim zakonima. U ostalim poslovima odluke donosi ravnatelj, odnosno inspektori u poslovima inspekcijskog nadzora.
Osnovne zadaće HAKOM-a, pored regulatornih i inspekcijskih poslova na navedenim tržištima, uključuju zaštitu korisnika komunikacijskih i poštanskih usluga, putnika u željezničkom prijevozu te gospodarenje ograničenim općim dobrima od interesa za Republiku Hrvatsku, kao što su nadzor i upravljanje radiofrekvencijskim spektrom te adresnim i brojevnim prostorom. HAKOM je također zadužen za provedbu Okvirnog nacionalnog programa za razvoj infrastrukture širokopojasnog pristupa u područjima u kojima ne postoji dostatan komercijalni interes za ulaganja (ONP).
Područje elektroničkih komunikacija, poštanskih usluga i željezničkog prometa je u djelokrugu rada Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, kao središnjeg tijela državne uprave.
Izvršenje 2024.
Prijedlog rebalansa 2025.
Plan 2026.
Projekcija 2027.
Projekcija 2028.
Indeks 2026./2025.
06565
13.791.728,85 EUR
18.234.850 EUR
19.393.500 EUR
18.255.500 EUR
18.311.505 EUR
106
Izvršenje 2024.
Prijedlog rebalansa 2025.
Plan 2026.
Projekcija 2027.
Projekcija 2028.
Indeks 2026./2025.
3107
13.791.728,85 EUR
18.234.850 EUR
19.393.500 EUR
18.255.500 EUR
18.311.505 EUR
106
3107 RAZVOJ TRŽIŠTA POŠTANSKIH USLUGA I ELEKTRONIČKIM KOMUNIKACIJA
Cilj 1. Visoka i ujednačena razvijenost širokopojasnog pristupa Internetu
Cilj 2. Visoka kvaliteta i razvijeno tržište poštanskih usluga
Pokazatelji učinka
Pokazatelj učinka
Definicija
Jedinica
Polazna vrijednost
Izvor podataka
Ciljana vrijednost (2026.)
Ciljana vrijednost (2027.)
Ciljana vrijednost (2028.)
Zastupljenost VHCN priključaka u ukupnom broju priključaka širokopojasnog pristupa internetu
Analiza stanja na tržištu širokopojasnih priključaka velikih brzina. (udio VHCN priključaka u ukupnom broju priključaka širokopojasnog pristupa internetu)
%
44,95%
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti
55%
62%
66%
Analiza stanja na tržištu poštanskih usluga te određivanje davatelja univerzalne usluge
Održavanje propisane kakvoće univerzalne usluge uz razvoj i uvođenje novih usluga kao dijela ostalih poštanskih usluga
%
100
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti
100
100
100
A917001 ADMINISTRACIJA I UPRAVLJANJE (IZ EVIDENCIJSKIH PRIHODA)
Zakonske i druge pravne osnove
- Statut Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti,
- Zakon o elektroničkim komunikacijama,
- Zakon o poštanskim uslugama,
- Zakon o regulaciji tržišta željezničkih usluga i zaštiti prava putnika u željezničkom prometu,
- Zakon o kibernetičkoj sigurnosti i Uredba o kibernetičkoj sigurnosti,
- Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2022/2065 o jedinstvenom tržištu digitalnih usluga (Akt o digitalnim uslugama),
- Zakon o potvrđivanju Svjetske poštanske konvencije sa Završnim protokolom,
- Zakon o željeznici,
- Zakon o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenjivanju sukladnosti,
- Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2023/1542 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. srpnja 2023. o baterijama i otpadnim baterijama, izmjeni Direktive 2008/98/EZ i Uredbe (EU) 2019/1020 te stavljanju izvan snage Direktive 2006/66/EZ,
- Zakon o mjerama za smanjenje troškova postavljanja elektroničkih komunikacijskih mreža velikih brzina,
- Pravilnik o plaćanju naknada za obavljanje poslova Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti.
Naziv aktivnosti
Izvršenje 2024.
Prijedlog rebalansa 2025.
Plan 2026.
Projekcija 2027.
Projekcija 2028.
Indeks 2026/2025
A917001
13.791.728,85 EUR
18.234.850 EUR
19.393.500 EUR
18.255.500 EUR
18.311.505 EUR
106
Na ovoj aktivnosti planiraju se sredstva za obavljanje poslova HAKOM-a za tri područja; područje elektroničkih komunikacija, za područje poštanskih usluga te za regulaciju tržišta željezničkih usluga. Od sveukupnih planiranih rashoda za 2026. u iznosu 19.393.500 EUR za financiranje područja elektroničkih komunikacija planirano je 17.456.700 EUR, za područje poštanskih usluga 1.106.900 EUR te za područje željezničkih usluga 829.900 EUR.
U ukupnim planiranim rashodima poslovanja za 2026. udio rashoda poslovanja iznosi 89 % a udio rashoda za nabavu nefinancijske imovine iznosi 11 %. Materijalno najznačajniji planirani rashod je rashod za zaposlene u iznosu od 11.007.200 EUR.
Temelj današnje organizacije HAKOM-a su stručno i neovisno djelovanje u RH i Europskoj uniji u skladu s mjerodavnom pravnom stečevinom, a HAKOM je pritom obvezan osigurati potrebne uvjete u vidu visokoobrazovanog osoblja, stručnosti i potrebnih financijskih sredstava.
Za materijalne rashode planirano je 6.332.800 EUR. Na ovoj stavci najveći dio odnosi se na rashode zakupnina i najamnina, intelekutalne usluge, usluge tekućeg i investicijskog održavanja te ostale usluge.
Unutar rashoda za nabavu nefinancijske imovine materijalno najznačajniji su rashodi za nabavu proizvedene dugotrajne imovine, u svrhu održavanja i obnove instrumenata za kontrolu radiofrekvencijskog spektra, nabavu mjernih vozila, ulaganja u računalne programe te rashodi za uredsku opremu.
Pokazatelji rezultata
Pokazatelj rezultata
Definicija
Jedinica
Polazna vrijednost
Izvor podataka
Ciljana vrijednost (2026.)
Ciljana vrijednost (2027.)
Ciljana vrijednost (2028.)
Korištenje veleprodajnih usluga na VHCN infrastrukturi
Udio VHCN korisnika realiziranih putem veleprodajnih usluga u ukupnom broju VHCN korisnika*
%
8,30%
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti
14,5%
18%
21%
Minimalni broj redovnih poštanskih ureda davatelja univerzalne usluge
Osiguranje održivosti i učinkovitosti obavljanja univerzalne usluge uz odgovarajuću kvalitetu i razvijeno tržište poštanskih usluga
broj
700
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti
700
700
700
* broj VHCN korisnika realiziranih putem veleprodajnih usluga ne uključuje priključke realizirane na temelju veleprodajnih usluga pruženih povezanim društvima.
Polazna vrijednost je udio VHCN korisnika realiziranih na maloprodajnoj razini u četvrtom tromjesečju 2024. putem veleprodajnih usluga, u ukupnom broju VHCN korisnika pri čemu su iz podataka isključeni podaci operatora: Magić Net d.o.o., Iskon Internet d.d. i Telemach Hrvatska d.o.o.. Radi se o maloprodajnim VHCN korisnicima navedenih operatora kojima su priključci realizirani na temelju veleprodajnih usluga (pruženih od strane) vlasnički povezanih društava (Infrastruktura d.o.o., Hrvatski Telekom d.d. te United Fiber).
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI
4. DODATAK FINANCIJSKOM PLANU
U skladu sa člankom 22. Zakona o elektroničkom komunikacijama, koji propisuje da se visina naknada za obavljanje poslova HAKOM-a izračunava se na temelju godišnjeg financijskog plana HAKOM-a poštujući načela transparentnosti, razmjernosti i nediskriminacije donosi se i dodatak financijskom planu koji pokazuje financijski plan po područjima.
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI
4.1. Račun prihoda i rashoda područja elektroničkih komunikacija
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI
4.2. Račun prihoda i rashoda područja poštanskih usluga
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI
4.3. Račun prihoda i rashoda područja željezničkih usluga
Komentirate u ime: HRVATSKA REGULATORNA AGENCIJA ZA MREŽNE DJELATNOSTI